abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:08:31 #1
17061 mvt
blame Canada
pi_6244298
In de vele discussies die weer rondgaan is er altijd 1 aanname: De Aliens zijn biologische wezens, oftewel op koolstof basis.

Ik zat er weer eens over te denken en heb even gekeken of er al wat was toen ik dit tegenkwam worden wij straks gedomineerd door automaten?

Even logisch nagedacht zijn eventuele buitenaardse rassen duizenden of zelfs miljoenen jaren ouder dan wij. In hun begintijd zullen zij zelf ook bedacht hebben dat denkende machines hun voordelen hedden. Exploratie van het verre uiversum zou logfischer wijs door dit soort machines gedaan worden. Ook op hun thuisplaneet zouden deze machines goed gebruikt kunnen worden.
Deze machines kunnen zich losmaken van hun makers (via oorlog, onderdrukking of gewoonweg verdwijnen uit het oog van hun meesters en ergens anders opnieuw beginnen) en verder het universum gaan bewonen.

Tenzij er via een soort Butlerian Jihad (zie de Dune boeken van Frank Herbert of nu net het nieuwe (volgens vele niet aan te raden) boek van Brain Herbert en Frank Anderson)
De rest van het universum opgeschoond is is het logisch dat het merendeel van het leven bestaat uit robots.

Waarom is het grootste deel van het buitenaards leven dan biologisch????

We were to understand there would be pie and punch?
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:10:30 #2
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244315
Er zou overigens ook leven kunnen bestaan niet gebaseerd op koolstof maar bijvoorbeeld op silicium. Dat heeft veel van dezelfde eigenschappen.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:11:00 #3
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6244319
Wij zijn koostof gebaseerd, maar silicium heeft bijna exact dezelfde eigenschappen. Een levensvorm gebaseer op silicium ipv koolstof zoals wij is waarschijnlijk dan ook mogelijk. Dit betekent echter geenzins dat het robots zijn, bioligische levensvormen op basis van silicum zouden waarschijnlijk niet zoveel anders aanvoelen dan die van koolstof.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:13:09 #4
17061 mvt
blame Canada
pi_6244344
Jullie snapen wat ik bedoel. Anders mag een mod wel de titel veranderen
pi_6244354
En daniet te vergeten dat wij met onze kennis gelimiteerd zijn.
Waarom zou het niet mogelijk zijn om leven op te bouwen uit andere stoffen.
En wellicht zijn er stoffen, waar wij het bestaan niet van kennen, omdat deze niet op onze planeet voorkomen.
When does the hurting stop ? ...
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:16:55 #6
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244375
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:13 schreef mvt het volgende:
Jullie snapen wat ik bedoel. Anders mag een mod wel de titel veranderen
Ok ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens. Geen enkel levend wezen is in staat om een machine te maken intelligenter dan zichzelf want dat zou hij niet snappen. Hoe zouden dan die machines zich losmaken en een oorlog beginnen en winnen?
pi_6244414
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:16 schreef ullie het volgende:

[..]

Ok ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens. Geen enkel levend wezen is in staat om een machine te maken intelligenter dan zichzelf want dat zou hij niet snappen. Hoe zouden dan die machines zich losmaken en een oorlog beginnen en winnen?

Heel simpel eigenlijk.
Als die "machine" een zelfdenkend vermogen heeft, bewustzijn dus, zelf kan ageren en reageren, bestaat dus ook de mogelijkheid dat hij meer kennis verschaft dan zijn makers.
Maar als dat zover is, denk ik dat je niet meer van een machine praten kunt, meer van een levensvorm.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:23:46 #8
17061 mvt
blame Canada
pi_6244450
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:20 schreef SliderTPP het volgende:

[..]

Heel simpel eigenlijk.
Als die "machine" een zelfdenkend vermogen heeft, bewustzijn dus, zelf kan ageren en reageren, bestaat dus ook de mogelijkheid dat hij meer kennis verschaft dan zijn makers.
Maar als dat zover is, denk ik dat je niet meer van een machine praten kunt, meer van een levensvorm.

Dat zekerweten, maar waar zijn deze levensvormen op mechanische basis dan, of zijn die helemaal niet in ons geinteresseerd en vertellen de biologische aliens ons niet van hun bestaan??
pi_6244478
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:23 schreef mvt het volgende:

[..]

Dat zekerweten, maar waar zijn deze levensvormen op mechanische basis dan, of zijn die helemaal niet in ons geinteresseerd en vertellen de biologische aliens ons niet van hun bestaan??

Dat blijft idd speculeren.
Wellicht omdat de mensheid nog te oorlogszuchtig is.
MIsschien zijn ze er wel, maar is de afstand simpelweg te groot.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:28:08 #10
17061 mvt
blame Canada
pi_6244503
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:26 schreef SliderTPP het volgende:

[..]

Dat blijft idd speculeren.
Wellicht omdat de mensheid nog te oorlogszuchtig is.
MIsschien zijn ze er wel, maar is de afstand simpelweg te groot.

Waarom, ze zullen ongeveer dezelfde afstand moeten overbruggen als hun vroegere biologische makers.
pi_6244535
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:28 schreef mvt het volgende:

[..]

Waarom, ze zullen ongeveer dezelfde afstand moeten overbruggen als hun vroegere biologische makers.

Dan ga je ervan uit dat de makers (uit welke grondstof dan ook opgebouwd) hun origine hier hebben.
Voor hetzelfde geld zaten die ook erg ver weg. oftewel, men weet niet van het bestaan van de aarde.

Als ik heel lang geleden een robot uit koolstof zou hebben gebouwd en later eens terugkomen om te kijken hoe het gaat, zou ik mijzelf denk ik ook niet kenbaar maken. Zie mijn reply over het oorlogszuchtige karakter.

zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:30:57 #12
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244537
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:20 schreef SliderTPP het volgende:

[..]

Heel simpel eigenlijk.

De mogelijkheid dat deze machine meer kennis verschaft dan zijn maker bestaat alleen als de architectuur even ingewikkeld of ingewikkelder in elkaar zit dan de hersens van de maker. Aangezien het voor de maker al niet mogelijk is om zijn eigen hersens te doorgronden zou de maker dus ook de werking van de machine niet snappen.
Een wezen zou dus een enorm ingewikkelde machine moeten bouwen die ie zelf niet snapt. Dat lijkt me erg lastig.
pi_6244564
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:30 schreef ullie het volgende:

[..]

De mogelijkheid dat deze machine meer kennis verschaft dan zijn maker bestaat alleen als de architectuur even ingewikkeld of ingewikkelder in elkaar zit dan de hersens van de maker. Aangezien het voor de maker al niet mogelijk is om zijn eigen hersens te doorgronden zou de maker dus ook de werking van de machine niet snappen.
Een wezen zou dus een enorm ingewikkelde machine moeten bouwen die ie zelf niet snapt. Dat lijkt me erg lastig.

Ben ik het niet zo mee eens.
Je gaat ervan uit dat de schepping nooit slimmer worden kan dan de maker.
ga uit van de mens, wij weten wat we kunnen, we weten ook dat we maar van een klein deel van onze hersencapaciteit gebruik maken.
Wat als de mens een mechanisme\organisme schept, dat een beter "zelf-verbeterend" vermogen heeft dan zijn maker?
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:34:08 #14
17061 mvt
blame Canada
pi_6244569
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:30 schreef ullie het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je een mechanisch denkend brein kan maken met "of the shelf" producten en het opnieuw zou kunnen bouwen, etc. Stel dat je een brein kan maken, de gene met dat bein zou inzien waar er verbeteringen zouden zijn en een nieuw beter brein zou het resultaat zijn. Ook ken je het spreekwoord "to minds are better than one" Stel dat je 1000 breinen aan elkaar koppelt, die zou dan een superieur nieuw brein kunnen maken.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:34:17 #15
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6244570
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:16 schreef ullie het volgende:

[..]

Als het zelflerend is, kan dat dus wel.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:49:18 #16
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244752
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:34 schreef mvt het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je een mechanisch denkend brein kan maken met "of the shelf" producten en het opnieuw zou kunnen bouwen, etc. Stel dat je een brein kan maken, de gene met dat bein zou inzien waar er verbeteringen zouden zijn en een nieuw beter brein zou het resultaat zijn. Ook ken je het spreekwoord "to minds are better than one" Stel dat je 1000 breinen aan elkaar koppelt, die zou dan een superieur nieuw brein kunnen maken.

Ik denk niet dat er off the shelf producten kunnen worden gemaakt waarmee je iets in een keer veel intelligenter maakt.
En zelfs als je een helehoop computers koppelt dan moet je nog steeds wel een architectuur maken die de mogelijkheid heeft om intelligent te worden. Met alleen rekenkracht ben je er niet.
pi_6244790
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:49 schreef ullie het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er off the shelf producten kunne worden gemaakt waarmee je iets in een veel intelligenter maakt.

Wat dacht je van een lasrobot als voorbeeld?
Die last een x aantal malen efficiënter en nauwkeuriger dan zijn makers....
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:52:16 #18
17061 mvt
blame Canada
pi_6244796
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:49 schreef ullie het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er off the shelf producten kunne worden gemaakt waarmee je iets in een veel intelligenter maakt.

De eerste stappen wel. Maar stel dat je dat maakt, misschien maak je iets met een veel snellere lerende curve sie zijn eigen ontwerp kan verbeteren, je krijgt dan een versnelde evolutie wegens een "simpel" "reproduceerbaar" ontwerp
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:54:22 #19
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244825
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:51 schreef SliderTPP het volgende:

[..]

Wat dacht je van een lasrobot als voorbeeld?
Die last een x aantal malen efficiënter en nauwkeuriger dan zijn makers....

Slecht voorbeeld. Het is heel makkelijk om in een heel beperkt domein iets te maken wat dingen beter doet dan jij (schaakcomputers ook bijvoorbeeld). De moeilijkheid zit 'm erin om iets te maken wat intelligent is op een onbeperkt domein. Namelijk de wereld.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:55:04 #20
30818 ParAlien
The Truth Hurts
pi_6244838
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:08 schreef mvt het volgende:
In de vele discussies die weer rondgaan is er altijd 1 aanname: De Aliens zijn biologische wezens, oftewel op koolstof basis.

Ik zat er weer eens over te denken en heb even gekeken of er al wat was toen ik dit tegenkwam worden wij straks gedomineerd door automaten?

Even logisch nagedacht zijn eventuele buitenaardse rassen duizenden of zelfs miljoenen jaren ouder dan wij. In hun begintijd zullen zij zelf ook bedacht hebben dat denkende machines hun voordelen hedden. Exploratie van het verre uiversum zou logfischer wijs door dit soort machines gedaan worden. Ook op hun thuisplaneet zouden deze machines goed gebruikt kunnen worden.
Deze machines kunnen zich losmaken van hun makers (via oorlog, onderdrukking of gewoonweg verdwijnen uit het oog van hun meesters en ergens anders opnieuw beginnen) en verder het universum gaan bewonen.

Tenzij er via een soort Butlerian Jihad (zie de Dune boeken van Frank Herbert of nu net het nieuwe (volgens vele niet aan te raden) boek van Brain Herbert en Frank Anderson)
De rest van het universum opgeschoond is is het logisch dat het merendeel van het leven bestaat uit robots.

Waarom is het grootste deel van het buitenaards leven dan biologisch????

Mijn mening is hierover kort en krachtig. Het zou allemaal kunnen. Er zullen veel levensvormen in dat grote heelal zijn waarvan wij nu zullen denken "dat kan niet!".
Misschien bestaan er bijvoorbeeld wel echt 'lichtwezens'. Wezens die geen materie hebben maar wel een bewustzijn.
Onder de gekste omstandigheden kan leven ontstaan. Natuurlijk vergelijken wij het als eerste met de levensomstandigheden op onze planeet. Zoals dat water een vereiste is. Zelf denk ik hier anders over... nogmaals, ik denk dat er heel wat 'vreemde' levensvormen zullen bestaan.
Het Nieuws voor vandaag: [b]http://www.nso.lt/chemtrails/faq.htm[/b]
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:55:53 #21
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244850
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:52 schreef mvt het volgende:

[..]

De eerste stappen wel. Maar stel dat je dat maakt, misschien maak je iets met een veel snellere lerende curve sie zijn eigen ontwerp kan verbeteren, je krijgt dan een versnelde evolutie wegens een "simpel" "reproduceerbaar" ontwerp

Dan ga je er wederom van uit dat iets zijn eigen ontwerp snapt en dat kan dus niet. Net zoals een mens zijn eigen hersenen niet snapt snapt een machine zijn eigen ontwerp niet.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 12:57:39 #22
30818 ParAlien
The Truth Hurts
pi_6244869
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:55 schreef ullie het volgende:

[..]

Dan ga je er wederom van uit dat iets zijn eigen ontwerp snapt en dat kan dus niet. Net zoals een mens zijn eigen hersenen niet snapt snapt een machine zijn eigen ontwerp niet.

Waarom zou dit onmogelijk zijn? Dit zou betekenen dat we ook nooit in de toekomst wat meer over onze eigen werking kunnen leren? Lijkt mij niet.
Het Nieuws voor vandaag: [b]http://www.nso.lt/chemtrails/faq.htm[/b]
pi_6244879
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:55 schreef ullie het volgende:

[..]

Hmm, vind ik een beetje kortzichtig.
Er automatisch vanuitgaan :als wij het niet kunnen kan het niet.
Er is nog steeds geen bewijs geleverd dat die stelling juist of onjuist is, dus ik denk dat je speculatief rekening houden moet met de mogelijkheden.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 13:04:31 #24
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6244955
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 12:58 schreef SliderTPP het volgende:

[..]

Hmm, vind ik een beetje kortzichtig.
Er automatisch vanuitgaan :als wij het niet kunnen kan het niet.
Er is nog steeds geen bewijs geleverd dat die stelling juist of onjuist is, dus ik denk dat je speculatief rekening houden moet met de mogelijkheden.

Het gaat er niet om of mensen het niet kunen maar om de (volgens mij dan) fundamentele onmogenlijkheid voor een machine (biologisch of mechanisch), inclusief de hersenen, om zijn eigen werking totaal te begrijpen.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 13:07:15 #25
17061 mvt
blame Canada
pi_6244986
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 13:04 schreef ullie het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of mensen het niet kunen maar om de (volgens mij dan) fundamentele onmogenlijkheid voor een machine (biologisch of mechanisch), inclusief de hersenen, om zijn eigen werking totaal te begrijpen.

Het is wel zo dat een "mechanisch brein" een door ons gemaakt ontwerp heeft, daarom begrijp je al van tevoren hoe het brein zal werken. Wij zijn niet de ontwerpers van ons eigen brein dus zullen wij misschien nooit ons brein volledig begrijpen

Vergelijk het hier mee :
" 'God' (voor het voorbeeld is God als schepper heel bruikbaar, of je er in gelooft of niet) staat morgen voor je deur met een compleet bouwplan waarin alle dingen over hoe je in elkaar zit aan je geeft en je de mogelijkheid geeft over alle mogelijkheden die Hij had ten tijde van de scheppen en zegt : "Have fun with it" "

[Dit bericht is gewijzigd door mvt op 12-10-2002 13:11]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')