Volgende week heb ik een gesprek met de voorzitter en kan ik nog wat vragen stellen. Ik heb nog niet toegezegd, maar het lijkt me wel leuk.
Maar eigenlijk weet ik nog maar weinig van wat het betekent om in de OR te zitten.
Zijn er hier toevallig wat mensen met ervaring? Hoe is het? Wat leer je ervan? Wat doe je zoals? Hoeveel tijd kost het je? Doe je alles onder werktijd? Of ook nog thuis?
Vragen, vragen, vragen. Nu nog antwoorden.
En het belangrijkste: De directie krijgt een grafhekel aan je .
wat je ervan opsteekt: tsja, je leert goed communiceren, een brug slaan tussen management en werkvloer, meebeslissen over zaken die in een bedrijf spelen, etc.
en je hebt wat voordeeltjes; je kan bijvoorbeeld nog veeeeeeel minder makkelijk ontslagen worden
quote:Wat is er niet leuk aan? Dat ze niets doen met de adviezen?
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:10 schreef X-Ray het volgende:
- Het is niet leuk.
- Je leert er wel een hoop van.
- Het is wel voornamelijk heel saai vergaderen voor spek en bonen, want met de OR-adviezen wordt toch nooit gedaan als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden.
- Het kan je wat vrije tijd kosten.En het belangrijkste: De directie krijgt een grafhekel aan je
.
Het belangrijkste: ik ben 'voorgedragen' door iemand van de directie
quote:We krijgen wel tijd van de baas, maar ik ben actief in meerdere extra projectjes en dingetjes enzo, dus ik heb het al redelijk druk. Maar als het leuk is, maak ik natuurlijk tijd.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:11 schreef _o_ het volgende:
geen idee hoeveel tijd je ermee bezig bent enzo, maar ik dacht wel dat je er ook tijd van je baas voor moest krijgen.wat je ervan opsteekt: tsja, je leert goed communiceren, een brug slaan tussen management en werkvloer, meebeslissen over zaken die in een bedrijf spelen, etc.
en je hebt wat voordeeltjes; je kan bijvoorbeeld nog veeeeeeel minder makkelijk ontslagen worden
quote:En hoe wil je dat verkopen aan het personeel?
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:21 schreef YPPY het volgende:
quote:Dus vertrouwt de OR je niet.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:21 schreef YPPY het volgende:[..]
Het wordt lekker touwtrekken hoor .
quote:Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:08 schreef YPPY het volgende:
Het is eindelijk gebeurd, ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf en ben gevraagd voor de OndernemingsRaad (OR dus).
quote:Dat kon bij mij ook niet, totdat niemand meer erin wilde.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:39 schreef k_man het volgende:[..]
Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.
quote:Niemand wilde, het gaat om een lege plaats.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:24 schreef _o_ het volgende:[..]
En hoe wil je dat verkopen aan het personeel?
quote:Ben benieuwd.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:27 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dus vertrouwt de OR je niet.
.
Het wordt lekker touwtrekken hoor
.
quote:Bij ons ook niet. Maar na de verkiezingen van een maand geleden was er dus nog één plek over. Iedereen heeft dus een kans gehad. Maar omdat ik er nog geen jaar werkte, kón ik me niet verkiesbaar stellen. Ik begin dus als een soort van aspirant-OR-lid en na anderhalve maand wordt het officieel.
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:39 schreef k_man het volgende:[..]
Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.
quote:Maar er zijn 6 mensen die er al wel in zitten en die het dus ook wilden.
Op vrijdag 11 oktober 2002 15:04 schreef Luigi het volgende:[..]
Gelukkig heb ik nog wat bedenktijd.
Wel is er soms een grijs gebied tussen wat de OR nou precies moet/mag regelen en wat meer tussen directie en vakbonden geregeld moet worden, zeker als het bijvoorbeeld onkostenregelingen en overwerktoeslagen etc betreft, omdat je dan vaak op het gebied van salarissen komt, een terrein wat eigenlijk aan de vakbonden toebehoort.
Vergeet echter nooit dat de échte belangrijke beslissingen toch wel doorgaan, met of zonder instemming van de OR. Er wordt dan hooguit nog wat aan gesleuteld om het 'verkoopbaar' te maken.
Reken op veel vergaderen (veelal in werktijd), veel lezen (vaak thuis, in eigen tijd) en laat je niet afschepen door de directie. Laat je bij lastige kwesties ook goed voorlichten door externe deskundigen, die zijn met name bij vakbonden meestal wel aanwezig.
Als je voldoende tijd en zin hebt, zou ik het zeker doen, voor een periode van 4 jaar. Dan kun je daarna wel weer verder kijken.
Binnenkort toch maar eens lid worden van een vakbond en misschien dat ik me over een paar jaar verkiesbaar wil stellen!
Ik werk natuurlijk bij de overheid en als ik alleen al zie staan dat een vergadering de hele dag duurt, dan pas ik eigenlijk vrij snel...
quote:het wordt bijna tijd voor een OR FoK! clubje. Bij ons mag je 10% van je werktijd aan OR zaken besteden excl.cursussen en OR/OV vergaderingen. Dat het wat prive tijd kost is redelijk maar het is niet vreemd om je collega's jouw werk te laten overnemen, het is immers in hun belang dat jij zo'n functie bekleedt. Lid van de vakbond is zeker niet noodzakelijk, gelukkig. De vakbond is er voor de CAO, iets waar de OR toch weinig over heeft te zeggen (tenzij je in een bedrijf werkt zonder CAO of CAO volgend bent, dan is het misschien te overwegen). En vergaderingen ach, een beetje dicipline en tijdsbewaking en je bent zo weer klaar
Op vrijdag 7 februari 2003 21:16 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb overwogen om me verkiesbaar te stellen voor de OR, maar het toch niet gedaan.
Ten eerste ben ik niet lid van een vakbond, niet dat dat nodig is, maar dat lijkt me in ieder geval een goede start!![]()
Ten tweede zit ik pas ruim een half jaar op mijn huidige functie en vrees ik dat de OR een zodanig groot deel van mijn tijd op gaat slokken dat ik amper meer tijd heb voor mn werk!En daar ligt nu toch echt mijn prioriteit!
Binnenkort toch maar eens lid worden van een vakbond en misschien dat ik me over een paar jaar verkiesbaar wil stellen!
Ik werk natuurlijk bij de overheid en als ik alleen al zie staan dat een vergadering de hele dag duurt, dan pas ik eigenlijk vrij snel...
quote:Dan ligt er zeker een taak voor je.
Op vrijdag 7 februari 2003 21:56 schreef Liejannuh het volgende:
Ja maar ik ben ambtenaar.... En ik kan en wil wel efficient vergaderen..... maar ik heb collega's die dat nog niet echt kunnen zeg maar.....Of willen!
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 22:03 schreef Cynix ® het volgende:[..]
Dan ligt er zeker een taak voor je.
Ik ben zelf wel een actief (hoewel inmiddels wat minder) vakbondslid en dat maakt het wat gemakkelijker om in de OR te komen, qua support en 'campagnevoeren', maar noodzakelijk is dat zeker niet.
quote:Hoezo, wordt de OR verder niet serieus genomen door de directie ofzo?
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:45 schreef YPPY het volgende:[..]
Niemand wilde, het gaat om een lege plaats.
[..]
quote:Jawel, maar ik werk in een bedrijf met voor het merendeel parttimers. Het kost dus relatief veel uren. De mensen die gestopt waren, werken nu ergens anders (een aantal teams zijn overgeplaatst naar een ander bedrijf).
Op zaterdag 8 februari 2003 19:21 schreef slashdotter3 het volgende:[..]
Hoezo, wordt de OR verder niet serieus genomen door de directie ofzo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |