abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6226341
Het is eindelijk gebeurd, ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf en ben gevraagd voor de OndernemingsRaad (OR dus).

Volgende week heb ik een gesprek met de voorzitter en kan ik nog wat vragen stellen. Ik heb nog niet toegezegd, maar het lijkt me wel leuk.

Maar eigenlijk weet ik nog maar weinig van wat het betekent om in de OR te zitten.

Zijn er hier toevallig wat mensen met ervaring? Hoe is het? Wat leer je ervan? Wat doe je zoals? Hoeveel tijd kost het je? Doe je alles onder werktijd? Of ook nog thuis?

Vragen, vragen, vragen. Nu nog antwoorden.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:10:32 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6226371
- Het is niet leuk.
- Je leert er wel een hoop van.
- Het is wel voornamelijk heel saai vergaderen voor spek en bonen, want met de OR-adviezen wordt toch nooit gedaan als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden.
- Het kan je wat vrije tijd kosten.

En het belangrijkste: De directie krijgt een grafhekel aan je .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_6226385
geen idee hoeveel tijd je ermee bezig bent enzo, maar ik dacht wel dat je er ook tijd van je baas voor moest krijgen.

wat je ervan opsteekt: tsja, je leert goed communiceren, een brug slaan tussen management en werkvloer, meebeslissen over zaken die in een bedrijf spelen, etc.

en je hebt wat voordeeltjes; je kan bijvoorbeeld nog veeeeeeel minder makkelijk ontslagen worden

pi_6226387
Doen is erg leerzaam en je word bekend met alle ins en outs van je bedrijf.
Heb er zelf ook ervaring mee,was ook voorzitter van de VGW commissie
#35.
pi_6226545
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:10 schreef X-Ray het volgende:
- Het is niet leuk.
- Je leert er wel een hoop van.
- Het is wel voornamelijk heel saai vergaderen voor spek en bonen, want met de OR-adviezen wordt toch nooit gedaan als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden.
- Het kan je wat vrije tijd kosten.

En het belangrijkste: De directie krijgt een grafhekel aan je .

Wat is er niet leuk aan? Dat ze niets doen met de adviezen?
Dat lijkt me wel minder, ben je al die tijd voor niets bezig.
Nu is het wel zo dat ik in een organisatie werk die (gedwongen) heel erg moeten veranderen. Voor 'mijn' OR zal er ws wel een grote voorlichtende rol inzitten.
Heb je zelf in een OR gezeten?

Het belangrijkste: ik ben 'voorgedragen' door iemand van de directie

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_6226574
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:11 schreef _o_ het volgende:
geen idee hoeveel tijd je ermee bezig bent enzo, maar ik dacht wel dat je er ook tijd van je baas voor moest krijgen.

wat je ervan opsteekt: tsja, je leert goed communiceren, een brug slaan tussen management en werkvloer, meebeslissen over zaken die in een bedrijf spelen, etc.

en je hebt wat voordeeltjes; je kan bijvoorbeeld nog veeeeeeel minder makkelijk ontslagen worden

We krijgen wel tijd van de baas, maar ik ben actief in meerdere extra projectjes en dingetjes enzo, dus ik heb het al redelijk druk. Maar als het leuk is, maak ik natuurlijk tijd.
Het lijkt erg boeiend om wat meer te weten te komen over de besluitvorming op management niveau, dat zit er geloof ik ook wel in.
Mooi dat ik niet zo makkelijk ontslagen kan worden! Je weet het maar nooit met het nieuwe kabinet.
*OUD heilige*
pi_6226575
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:21 schreef YPPY het volgende:
En hoe wil je dat verkopen aan het personeel?
  vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:27:33 #8
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6226618
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:21 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dus vertrouwt de OR je niet. .

Het wordt lekker touwtrekken hoor .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6226801
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:08 schreef YPPY het volgende:
Het is eindelijk gebeurd, ik werk nu bijna een jaar bij dit bedrijf en ben gevraagd voor de OndernemingsRaad (OR dus).
Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.
  vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:40:27 #10
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6226823
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij sommige bedrijven kun je niet eens in de OR komen als je er minder dan een jaar werkt.

Dat kon bij mij ook niet, totdat niemand meer erin wilde.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6226910
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:24 schreef _o_ het volgende:

[..]

En hoe wil je dat verkopen aan het personeel?

Niemand wilde, het gaat om een lege plaats.
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:27 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Dus vertrouwt de OR je niet. .

Het wordt lekker touwtrekken hoor .

Ben benieuwd. Ik hou wel van wat discussies enzo. En ze hebben wel overleg gehad over mij en niemand was tegen. Dat vond ik wel een belangrijke voorwaarde.
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij ons ook niet. Maar na de verkiezingen van een maand geleden was er dus nog één plek over. Iedereen heeft dus een kans gehad. Maar omdat ik er nog geen jaar werkte, kón ik me niet verkiesbaar stellen. Ik begin dus als een soort van aspirant-OR-lid en na anderhalve maand wordt het officieel.
*OUD heilige*
pi_6230709
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:45 schreef YPPY het volgende:

[..]

Niemand wilde

pi_6230936
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 15:04 schreef Luigi het volgende:

[..]

Maar er zijn 6 mensen die er al wel in zitten en die het dus ook wilden.
En voor het project waren er eerst ook te weinig mensen en dat vind ik erg leuk om te doen. En in mijn organisatie is het vaak zo dat mensen die vooral interesseren voor hun eigen werk en niet voor wat anderen doen.

Gelukkig heb ik nog wat bedenktijd.

*OUD heilige*
pi_8318633
Ik heb het dus gedaan en zit nu officieel in de OR. En ik vind het leuk! Nu zie ik een heel andere kant van de organisatie.
Net voor ik begon, heb ik meegedaan aan een 2 daagse cursus. Toen heb ik iedereen wat beter leren kennen. Dat was wel heel handig. De komende maanden heb ik nog 2 cursussen en dan heb ik voorlopig wel genoeg geleerd.
Wat betreft die 'voordracht' door iemand van de directie: daar heeft echt niemand problemen mee. Mijn collega's vinden het heel leuk dat er iemand uit ons team in zit en dat ze daardoor alles sneller horen. Ik merk ook nog niet dat leidinggevenden nu anders op me reageren. Dat is sowieso niet het geval in onze organisatie, er zijn al meerdere OR leden teamleider geworden.
En het kost me geen eigen tijd.
*OUD heilige*
pi_8327227
In de OR zitten kun je zo leuk maken als je zelf wilt. Zelf ben ik vice voorzitter van de OR van een grote bank. Vaak heeft een dergelijke club een stoffig imago maar als je er genoeg energie insteekt en een degelijk strategisch plan maakt kan het heel dynamisch zijn. Er zijn veel cursussen speciaal voor leden van het VO maar het hangt van je baas af hoeveel budget er precies voor is. De hoeveelheid tijd die je kwijt bent hangt ook af van de effectiviteit van vergaderen en de werkwijze waarmee je adviesaanvragen en infonota's afhandelt. Het lijkt erg veel op een gewone bedrijfsvoering, vooral als je in het dagelijks bestuur zit (wat ik kan aanraden). Kijk ook eens op or.pagina.nl voor info links.
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2003 @ 12:24:50 #16
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_8329267
Voor veel zaken moet de OrdernemingsRaad tegenwoordig verplicht geraadpleegd worden. Ik heb ook wel de indruk dat de OR (bij ons) redelijk serieus genomen wordt door de directie. Men zal zich in ieder geval moeten verantwoorden over kwesties op sociaal, economisch en financieel gebied. Het kan ook best voldoening geven om een aantal zaken goed te regelen in het belang van het personeel, mits dit niet tegenstrijdig is met het bedrijfsbelang.

Wel is er soms een grijs gebied tussen wat de OR nou precies moet/mag regelen en wat meer tussen directie en vakbonden geregeld moet worden, zeker als het bijvoorbeeld onkostenregelingen en overwerktoeslagen etc betreft, omdat je dan vaak op het gebied van salarissen komt, een terrein wat eigenlijk aan de vakbonden toebehoort.

Vergeet echter nooit dat de échte belangrijke beslissingen toch wel doorgaan, met of zonder instemming van de OR. Er wordt dan hooguit nog wat aan gesleuteld om het 'verkoopbaar' te maken.

Reken op veel vergaderen (veelal in werktijd), veel lezen (vaak thuis, in eigen tijd) en laat je niet afschepen door de directie. Laat je bij lastige kwesties ook goed voorlichten door externe deskundigen, die zijn met name bij vakbonden meestal wel aanwezig.

Als je voldoende tijd en zin hebt, zou ik het zeker doen, voor een periode van 4 jaar. Dan kun je daarna wel weer verder kijken.

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_8339550
Ik heb overwogen om me verkiesbaar te stellen voor de OR, maar het toch niet gedaan.
Ten eerste ben ik niet lid van een vakbond, niet dat dat nodig is, maar dat lijkt me in ieder geval een goede start!
Ten tweede zit ik pas ruim een half jaar op mijn huidige functie en vrees ik dat de OR een zodanig groot deel van mijn tijd op gaat slokken dat ik amper meer tijd heb voor mn werk! En daar ligt nu toch echt mijn prioriteit!

Binnenkort toch maar eens lid worden van een vakbond en misschien dat ik me over een paar jaar verkiesbaar wil stellen!
Ik werk natuurlijk bij de overheid en als ik alleen al zie staan dat een vergadering de hele dag duurt, dan pas ik eigenlijk vrij snel...

vrijdag 7 februari 2003 @ 21:45:33 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_8340128
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 21:16 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb overwogen om me verkiesbaar te stellen voor de OR, maar het toch niet gedaan.
Ten eerste ben ik niet lid van een vakbond, niet dat dat nodig is, maar dat lijkt me in ieder geval een goede start!
Ten tweede zit ik pas ruim een half jaar op mijn huidige functie en vrees ik dat de OR een zodanig groot deel van mijn tijd op gaat slokken dat ik amper meer tijd heb voor mn werk! En daar ligt nu toch echt mijn prioriteit!

Binnenkort toch maar eens lid worden van een vakbond en misschien dat ik me over een paar jaar verkiesbaar wil stellen!
Ik werk natuurlijk bij de overheid en als ik alleen al zie staan dat een vergadering de hele dag duurt, dan pas ik eigenlijk vrij snel...

het wordt bijna tijd voor een OR FoK! clubje. Bij ons mag je 10% van je werktijd aan OR zaken besteden excl.cursussen en OR/OV vergaderingen. Dat het wat prive tijd kost is redelijk maar het is niet vreemd om je collega's jouw werk te laten overnemen, het is immers in hun belang dat jij zo'n functie bekleedt. Lid van de vakbond is zeker niet noodzakelijk, gelukkig. De vakbond is er voor de CAO, iets waar de OR toch weinig over heeft te zeggen (tenzij je in een bedrijf werkt zonder CAO of CAO volgend bent, dan is het misschien te overwegen). En vergaderingen ach, een beetje dicipline en tijdsbewaking en je bent zo weer klaar
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_8340381
Ja maar ik ben ambtenaar.... En ik kan en wil wel efficient vergaderen..... maar ik heb collega's die dat nog niet echt kunnen zeg maar..... Of willen!
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2003 @ 22:03:43 #20
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_8340544
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 21:56 schreef Liejannuh het volgende:
Ja maar ik ben ambtenaar.... En ik kan en wil wel efficient vergaderen..... maar ik heb collega's die dat nog niet echt kunnen zeg maar..... Of willen!
Dan ligt er zeker een taak voor je.
Ik ben zelf wel een actief (hoewel inmiddels wat minder) vakbondslid en dat maakt het wat gemakkelijker om in de OR te komen, qua support en 'campagnevoeren', maar noodzakelijk is dat zeker niet.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_8351741
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 22:03 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dan ligt er zeker een taak voor je.
Ik ben zelf wel een actief (hoewel inmiddels wat minder) vakbondslid en dat maakt het wat gemakkelijker om in de OR te komen, qua support en 'campagnevoeren', maar noodzakelijk is dat zeker niet.

Ik weet het!
Maar binnenkort zijn de verkiezingen en je kunt je niet meer verkiesbaar stellen, dus ga er de volgende keer maar eens serieus over nadenken! Dan ben ik vast ook nog de jongste!
  zaterdag 8 februari 2003 @ 19:21:54 #22
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_8353649
quote:
Op vrijdag 11 oktober 2002 11:45 schreef YPPY het volgende:

[..]

Niemand wilde, het gaat om een lege plaats.
[..]

Hoezo, wordt de OR verder niet serieus genomen door de directie ofzo?
pi_8353868
* zich meldt voor het Fok! OR-clubje
I´m back.
  zaterdag 8 februari 2003 @ 21:03:59 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_8355671
Je hebt meer kans op een betere functie als je dicht op het vuur zit en direct te maken hebt met de kern van het bedrijf... Mij lijkt het voorlopig niet wat, omdat het wel erg veel tijd kost, al zou het wel heel leerzaam kunnen zijn voor een paar jaar.. Ik ken wel wat mensen die het gedaan hebben, ..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_8363286
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 19:21 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Hoezo, wordt de OR verder niet serieus genomen door de directie ofzo?

Jawel, maar ik werk in een bedrijf met voor het merendeel parttimers. Het kost dus relatief veel uren. De mensen die gestopt waren, werken nu ergens anders (een aantal teams zijn overgeplaatst naar een ander bedrijf).
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')