Heeft iemand hier (ook/andere) ervaringen mee?
Wolkje
[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 07-10-2002 13:14]
sommigen mensen slaan er helemaal van dicht en anderen gaan van nerveusiteit erg babbelen.
schijnt voor hun weer veel over je te zeggen.
quote:Eens!
Op maandag 7 oktober 2002 13:10 schreef Wolkje het volgende:
Je moet zelf praten, en ik kwam over het algemeen niet verder
dan ja, en nee, en wat korte antwoorden..
Ook vroegen ze totaal niet door daar..
quote:Yep,herken het helemaal.
Ik had vanmidaag een gesprek met mijn afdelingsleider.
Ben een tijdje terug gestopt bij de RIAGG, omdat het
voor mij totaal geen zin had..
De methode bij de RIAGG is dat alles vanuit jou moet komen.
Het was meer dan de helft van de tijd gewoon stil..
Dat werkt toch gewoon niet?Heeft iemand hier (ook/andere) ervaringen mee?
Wolkje
quote:Werkte het bij jou wel goed?
Op maandag 7 oktober 2002 13:13 schreef DarkElf het volgende:
mijn ervaring is dat ze stil zijn om te zien wat er gebeurt.sommigen mensen slaan er helemaal van dicht en anderen gaan van nerveusiteit erg babbelen.
schijnt voor hun weer veel over je te zeggen.
Wolkje
Nu, (5 jaar later) ik sta onder behandeling van een psychiater van het Riagg, is het heel anders. Mijn geschiedenis is bekend net als mijn valkuilen etc en daarbij weet hij ook nog precies de juiste vragen te stellen om me aan het praten te krijgen. Hij doorgrondt me goed en met mijn ziektebeeld in zijn hoofd kan hij heel goed de pijnlijke plek vinden en zorgen dat ik daardoor ga praten. En allemaal erg ongedwongen.
Nu weet ik meer van mezelf, ken mijn ziekte en het beeld wat eraan hangt, ken mijn valkuilen etc etc dus nu sta ik er zelf ook anders in. Ik ben daar nu, ook om geholpen te worden, maar op een wat meer rustige manier. Ik weet beter waarom ik daar zit en wat ik ermee wil bereiken.
Eerst was ik ziek en wist ik niets van mezelf, cijferde mezelf weg, was boos en verdrietig en wist totaal niet wat er ging gebeuren. daar sloeg ik ook van dicht ondanks dat ik zelf hulp had gezocht. Door de stiltes en mijn gebabbel konden ze een beter beeld van me krijgen dan als ze vragen gingen stellen en ik die dan zeer waarschijnlijk heel statisch en gevoelloos ging beantwoorden.
Ik heb denk ik geboft want ik heb dus een wat mindere en een hele goede ervaring met het Riagg.
Kom je voor een bepaald probleem gaan ze me de volgende dingen laten doen:
Reageer meteen op mijn woord:
Vader: (ik: geweldige vent)
Moeder (ik: meest lieve mens ter wereld)
(waarop ze me onderbreekt en zegt dat ik best negatief mag zijn over mijn ouders)
En of ik misschien problemen met ze heb, of mijn vader me altijd maar één kusje gaf of misschien een tikkie meer.
Ik bedoel OK als ik daarnaar toe zou gaan om dat ik misbruikt ben. dan vind ik dit logisch, maar in mijn 1e gesprek meld ik waarvoor ik kom, vervolgens meteen dat reageren op die woorden.. en die muts begint meteen over incest.
Heb het overigens twee maanden daar volgehouden en heb alles afgebroken..
quote:Herken dit inderdaad helemaal. Als je goed in de knoop zit met jezelf moet je daar ook niet heengaan.
Ik had vanmiddag een gesprek met mijn afdelingsleider.
Ben een tijdje terug gestopt bij de RIAGG, omdat het
voor mij totaal geen zin had..
De methode bij de RIAGG is dat alles vanuit jou moet komen.
Het was meer dan de helft van de tijd gewoon stil..
Dat werkt toch gewoon niet?Heeft iemand hier (ook/andere) ervaringen mee?
Wolkje
Verder denk ik dat het toch ook en kwestie is van voor jezelf opkomen. Klikt het niet met een therapeut, dan ga je naar een ander of vraag je om een ander. Gebeurt er iets dat jou niet aanstaat, heb je het recht om daar iets van te zeggen. Zij zitten daar immers om jou te helpen en als zij niet weten wat jij wel of niet wilt kunnen ze daar ook niet op inspelen.
quote:Huh, daar hebben je ouders toch ook niks mee te maken?
Op maandag 7 oktober 2002 13:30 schreef davinci het volgende:
Vader: (ik: geweldige vent)
Moeder (ik: meest lieve mens ter wereld)(waarop ze me onderbreekt en zegt dat ik best negatief mag zijn over mijn ouders)
En of ik misschien problemen met ze heb, of mijn vader me altijd maar één kusje gaf of misschien een tikkie meer.Ik bedoel OK als ik daarnaar toe zou gaan om dat ik misbruikt ben. dan vind ik dit logisch, maar in mijn 1e gesprek meld ik waarvoor ik kom, vervolgens meteen dat reageren op die woorden.. en die muts begint meteen over incest.
Wolkje
Een groot probleem is dat altijd geprobeerd wordt om mensen in een bepaalde categorie te plaatsen om er vervolgens een methode op los te laten die het probleem op zal lossen. Het RIAGG (eerste hulp bij mentale ongelukken vertelde een vaste bezoeker me eens) is er maar één voorbeeld van. De standaard aanpak is: laat mensen zoveel mogelijk over zichzelf vertellen en misschien kunnen we wat aanknopingspunten vinden.....het risico is dat te snel een conclusie getrokken wordt en er aan de hand van die conclusie een behandeling wordt toegekend.....probleem opgelost, volgende.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil de hulpverleners niet afvallen want ze vervullen een belangrijke functie en kunnen wel degelijk helpen maar soms is het noodzakelijk om een tweede, derde, vierde en soms zelfs vijfde mening te vragen. Het is volgens mij onmogelijk om mensen zomaar in een catergorie te plaatsen en daar een standaard methode op los te laten daarvoor zijn we als individu iets te speciaal en dat geldt ook voor onze problemen.
en voor is het gewoon belangrijk dat ik mijn verhaal kwijt kan aan een totale vreemde, ik vin het heerlijk als ik weer naar het RIAGG moet om te gaan lullen met haar, mij help het iig heel veel omdat ik nu meer over m,ijn gevoelens kan praten dan daarvoor
maar het is bij iedereen verschillend natuurlijk. Maar het gaat er uiteindelijk ook om dat je het allemaal zelf doet, zij helpen je alleen maar op weg, tenminste dat lijkt mij de bedoeling van het RIAGG, toch
Voor mij nooit meer een RIAGG iig
Maar: ik zeg dus NIET dat het altijd slecht is, ik denk dat er best een paar wijze gasten zitten die het wél kunnen. Maar volgens mij moet je dan best een berg geluk in je mik hebben.
prrrrrrr
quote:Heb je helemaal gelijk in, ware het niet dat de meesten die bij het RIAGG aankloppen behoorlijk aan de grond zitten en juist in zo'n periode niet van zich afbijten, of ook überhaupt maar een idee hebben wat of hoe. Dáárom kloppen ze aan bij het RIAGG. Het lullige is dat psychologen cq -therapeuten dat -of niet doorhebben -of een bord voor de kop hebben -of last hebben van beroepsdeformatie -of je hebt zo'n figuur getroffen die weliswaar afgestudeerd psycholoog is maar iemand zonder mensenkennis. Een keer fatsoenlijke voorlichting aan mensen die net aankloppen bij het RIAGG zou het RIAGG niet mistaan. Iedere psycholoog zou van te voren de opmerking moeten maken dat als de patiënt iets vervelend vind of wat dan ook, hij/zij dat meteen moet zeggen, in het belang van de therapie!
Op maandag 7 oktober 2002 14:31 schreef DuchessX het volgende:
Verder denk ik dat het toch ook en kwestie is van voor jezelf opkomen. Klikt het niet met een therapeut, dan ga je naar een ander of vraag je om een ander. Gebeurt er iets dat jou niet aanstaat, heb je het recht om daar iets van te zeggen. Zij zitten daar immers om jou te helpen en als zij niet weten wat jij wel of niet wilt kunnen ze daar ook niet op inspelen.
Overigens snap ik niet dat psychologen het zelf niet lijken aan te voelen als het gewoon niet klikt. En dat zij zélf dan zorgen voor een ander.
quote:Schandalig, wat een blamage, als dit echt zo gegaan is als jij hier neerzet.
Op maandag 7 oktober 2002 13:30 schreef davinci het volgende:
ik heb altijd het idee gehad bij het RIAGG of ik 'behandeld' werd door stagiares 2e jaars SPW.Kom je voor een bepaald probleem gaan ze me de volgende dingen laten doen:
Reageer meteen op mijn woord:Vader: (ik: geweldige vent)
Moeder (ik: meest lieve mens ter wereld)(waarop ze me onderbreekt en zegt dat ik best negatief mag zijn over mijn ouders)
En of ik misschien problemen met ze heb, of mijn vader me altijd maar één kusje gaf of misschien een tikkie meer.Ik bedoel OK als ik daarnaar toe zou gaan om dat ik misbruikt ben. dan vind ik dit logisch, maar in mijn 1e gesprek meld ik waarvoor ik kom, vervolgens meteen dat reageren op die woorden.. en die muts begint meteen over incest.
Heb het overigens twee maanden daar volgehouden en heb alles afgebroken..
quote:Hulde Zusje...
Op maandag 7 oktober 2002 21:02 schreef Zusje het volgende:
Ik ben zelf iemand die de hort opgaat. Die een stukje gaat wandelen, op een bankje een sigaretje rookt of die gewoon op huisbezoek gaat, omdat ik van mening ben dat mensen/kinderen dan veel opener praten omdat ze op hun eigen terrein zijn. Tegenwoordig ga ik met de jongeren mee als ik ze doorverwijs naar de RIAGG. Dit kost erg veel praatwerk, omdat veel mensen er moeite mee hebben dat anderen meekijken in hun keuken.
En als ik er geen goed gevoel bij heb, dan gaat het niet door en zoek ik een ander.
Veel hulpverleners doen alles volgens het boekje. Ik heb geen boekje.
Elk kind, elke situatie en elk probleem is uniek, en dat vereist een unieke aanpak.
quote:Nee..
Op maandag 7 oktober 2002 19:24 schreef Pridemeid het volgende:
Ik denk niet dat ik mijn ervaringen met de RIAGG nog hoef toe te lichten he?
Ontopic:
De meeste reakties hier zijn toch niet echt positief he..
Wolkje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |