abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6106401
Ongeveer twee jaar geleden raadde een vriendin me aan om 'Het Lelietheater' van Lulu Wang te lezen. Omdat ik toch tijd teveel had (ahum) heb ik dat maar gedaan. Een erg leuk boek. Een paar dagen later kwam ze aan met 'Wilde Zwamen, drie dochters van China'. Ook dat boek heb ik gelezen en ik vond het nog beter.
Sinds die tijd lees ik veel boeken over China, die vriendin ook en we bespreken ze natuurlijk vaak. De meeste boeken gaan over de periode vóór en tijdens de culturele revolutie. Soms een boek van erna, maar die zijn er niet zoveel.
Een jaar geleden zagen we een advertentie van vakanties naar China, oa Lulu Wang zou gids zijn. Die vakantie was te duur voor mij als student, maar ik wilde wel heel graag gaan.

Nu wil ik dus nog steeds graag een keertje naar China. Eigenlijk wil ik zien of het écht zo is als ik gelezen heb. Ik realiseer me dat het China vóór en ná Mao heel erg verschillend is. Toch blijft het land me trekken. Het blijft fascinerend. Na alles wat ik erover het gelezen wil ik het zien, voelen en meemaken.:) Maar China is veranderd, het is niet meer zoals in de boeken beschreven staat, dus ben ik bang dat het een desillusie is als ik ga. Dat alles heel anders is als ik verwacht. Niet overal afbeeldingen van de grote leider Mao, die vader, moeder, vriend, vriendin in één is. Geen blauwe pakken overal. Niet muren vol met aanplakbiljetten die oproepen de communistische partij te gehoorzamen. En toch wil ik gaan.

Ken iemand dit? Je hebt een boek of meerdere boeken gelezen en daardoor 'in de ban' van een land, stad of gebied. Denk je dat het écht zo is als je het gelezen hebt? Of is het totaal anders? Herken je plekken uit de boeken?

Lotgenotencontact gezocht!

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_6106641
Hannibal en Florence
  vrijdag 4 oktober 2002 @ 20:57:47 #3
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_6113265
Alex Garland - Het strand (the beach) en Thailand
fake a dream
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 11:06:06 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6119187
Nee, eigenlijk nooit direct op zoek gegaan, al kan je zeker geïnteresseerd raken door een boek. Het lelietheater, (werkelijk en schitterend boek inderdaad!) is zeker zo'n boek wat je enorm nieuwsgierig maakt idd, ook door de prachtig, gedetailleerde beschrijvingen van het land...

en die advertenties met Lulu Wang heb ik toen ook gelezen idd, was ook in de periode dat ze ineens zo'n hype was.. Was een week Peking dacht ik, maar was voor mij toen ook te veel aan de prijs. Ik zou een reis N. Korea boeken, als je nog de echte communistische cultuur wilt proeven, China is inmiddels al behoorlijk "bedorven" door kapitalistische invloeden..

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6119458
Ja, na m'n project voor thinkquest over Marco Polo en alles wat daar mee te maken heeft, wil ik ook eens die kant op (China dus) maar ja, of en wanneer het er van komt? Ik wil er iig graag een keer heen!!!
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 11:33:34 #6
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6119479
quote:
Op zaterdag 5 oktober 2002 11:31 schreef inkie1010 het volgende:
Ja, na m'n project voor thinkquest over Marco Polo en alles wat daar mee te maken heeft, wil ik ook eens die kant op (China dus) maar ja, of en wanneer het er van komt? Ik wil er iig graag een keer heen!!!
Zullen we met z'n drieën gaan volgen jaar zomer? Lijkt me gezellig, met een groepsreis?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 oktober 2002 @ 11:35:17 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_6119505
Alles van Stephen King en Maine
pi_6120017
quote:
Op zaterdag 5 oktober 2002 11:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Zullen we met z'n drieën gaan volgen jaar zomer? Lijkt me gezellig, met een groepsreis?

Hehehee en dan op de chinese muur he!!!
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 12:35:27 #9
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6120043
quote:
Op zaterdag 5 oktober 2002 12:32 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Hehehee en dan op de chinese muur he!!!

Nouja, het is maar een luchtbalonnetje, als je dezelfde groepsreis boekt hoef je nog niet persé steeds met elkaar om te gaan, dat is het voordeel van zo'n reis, je kan doen wat je zelf wilt en trekt op met wie jij je lekker voelt, of alleen... Het voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken over vervoer en hotels.. Ik hou me aanbevolen, Inkie en Yppy, dus wie weet...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 18:35:04 #10
22259 Fogerty
slapende account
pi_6123605
Niet door een boek, wel door een film. Sinds ik Ulysses' Gaze gezien heb wil ik naar Macedonie, Albanie, Kroatie. Ben nog niet geweest, maar dat komt wel
Hieperdepiep hoera!
pi_6125374
Mocht je nog naar het tot nu toe nog tamelijk communistische China willen, dan zal ik maar snel gaan. Er is voorspeld binnen de reiswereld dat China over 10 jaar de grootste en populairste vakantiebestemming is ter wereld. Frankrijk, op dit moment nog wereldwijd nummer 1, wordt compleet van de kaart geveegd
Il faut mieux vivre avec des remorts qu'avec des regrets
pi_6130893
Sinds ik 'Fingerprints of The Gods' heb gelezen wil ik graag eens een keer naar Antartica.

Niet bepaald een vakantiebestemming, en niet bepaald een roman, maar toch... dat verlangen wat je bedoeld is er wel.

Thunder announces that the storm is coming
  zondag 6 oktober 2002 @ 20:07:14 #13
7485 Lodi
Valt vrij :-)
pi_6139464
Vooral door Bruce Chatwin. Natuurlijk zijn boek In Patagonia, maar zeker zijn fotoboeken. Daarnaast The Old Patagonia Express van Paul Theroux.
Het is makkelijk om het niet te doen.
pi_6142339
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 13:22 schreef YPPY het volgende:
knip
Nee, maar wel met een film, de film Hamam om precies te zijn. Binnen 2 dagen zat ik in Istanbul
  maandag 7 oktober 2002 @ 08:47:43 #15
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_6145724
Televisie serie....Expeditie Robinson (Maleisie)
Explore the World
pi_6146103
quote:
Op zondag 6 oktober 2002 22:25 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, maar wel met een film, de film Hamam om precies te zijn. Binnen 2 dagen zat ik in Istanbul

Gaaaaaaaaaaf! Dat je dat dan ook echt doet! *jaloers*
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  maandag 7 oktober 2002 @ 13:14:52 #17
19804 Puntje
beware of crossing hippo
pi_6148848
Vaak is het juist andersom. Je gaat ergens naartoe op vakantie en daar zoek je dan een paar romannetjes bij die zich daar afspelen.

Mooiste was "op weg naar Montségur" dat ik herlas toen ik op vakantie ging naar de Languedoc.

pi_8314044
Ik wil weer weg. Ben nu een boek aan het lezen over een harem in Saudie Arabië. Een westerse vrouw die gaat daar wonen. Wat een verschil daar met het leven hier! Nu wil ik toch wel eens meemaken hoe het daar is. Laat me ontzettend raar.
*OUD heilige*
  donderdag 6 februari 2003 @ 22:55:21 #19
34839 4br4x4s
Enjoy the silence
pi_8322510
Niet door een roman, maar wel door een boek van Hans Kammerlander over zijn ervaringen als bergbeklimmer. Dat heeft me aangespoord om naar Südtirol (Italië) te gaan om hem te ontmoeten (een fantastische ervaring) en om in de Dolomieten te wandelen. Ook wil ik zeker nog eens naar Nepal en Patagonië.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 20:16:41 #20
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16438634
Ah dank Liejannuh!

Hier verder dus:

Boek waardoor ik écht wilde reizen: de reisboeken van Paul Theroux, met name Happy Isles of Oceania (De Gelukkige Eilanden) vond ik een fascinerend boek!

(ben alleen nog niet in Oceanië geweest , behalve NZ en AUS)

Lees nu: de Golf van lieve Joris, over haar reis door het Midden Oosten.

*mag roman veranderd worden in boek?

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_16439165
As you wish!

Ik ben nu "Gehakte hagedis" aan het lezen, gaat over Mexico. En daar wilde ik toch al heen, dus het komt niet door het boek dat ik er heen wil!

Are you experienced vind ik trouwens ook een ontzettend leuk boek! Erg grappig!

dinsdag 20 januari 2004 @ 20:46:26 #22
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16439598
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:32 schreef Liejannuh het volgende:
As you wish!

Ik ben nu "Gehakte hagedis" aan het lezen, gaat over Mexico. En daar wilde ik toch al heen, dus het komt niet door het boek dat ik er heen wil!

Are you experienced vind ik trouwens ook een ontzettend leuk boek! Erg grappig!

Wat voor boek is "Gehakte Hagedis"? Een kookboek?

en dankjewel natuurlijk!

pi_16439994
Het is een boek over Mexico, geschreven door Isabella Tree.

Volgens www.bol.com:
Beschrijving:

In Gehakte hagedis neemt Isabella Tree ons mee op een unieke reis door Mexico. Ze maakt kennis met vijf totaal verschillende, zeer kleurrijke culturen die noch in hun eigen land, noch in de rest van wereld erg bekend zijn.

Isabella neemt deel aan rituelen in het door oorlog verscheurde Chiapas; feest met de travestieten en vrouwelijke stamhoofden van Juchitán; wacht op de komst van de geesten op een oude begraafplaats bij het meer van Pázcuaro tijdens de Nacht van de Doden; eet van de hallucinogene peyotlcactus in de woestijn samen met Huicholindianen en brengt Pasen door met een aantal vurige, zichzelf geselende boetvaardigen.

Gehakte hagedis is een buitengewoon boeiend verslag van een reis door het oude en het nieuwe Mexico door een van de beste nieuwe auteurs van reisverhalen.

`Isabella Tree heeft een grote verscheidenheid aan kwaliteiten die haar in staat stelt over wilde en afgelegen plekken te schrijven; inzicht, sympathie, moed, een heldere en kleurrijke welbespraaktheid en een goed gevoel voor humor¿ Patrick Leigh Fermor

`Een uitstekend, zeer leesbaar boek¿ The Guardian

`Een van de meest talentvolle auteurs van reisverhalen die er aan de horizon is verschenen¿ Eric Newby

dinsdag 20 januari 2004 @ 21:03:24 #24
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16440112
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:59 schreef Liejannuh het volgende:
Het is een boek over Mexico, geschreven door Isabella Tree.

Volgens www.bol.com:
Beschrijving:

In Gehakte hagedis neemt Isabella Tree ons mee op een unieke reis door Mexico. Ze maakt kennis met vijf totaal verschillende, zeer kleurrijke culturen die noch in hun eigen land, noch in de rest van wereld erg bekend zijn.

Isabella neemt deel aan rituelen in het door oorlog verscheurde Chiapas; feest met de travestieten en vrouwelijke stamhoofden van Juchitán; wacht op de komst van de geesten op een oude begraafplaats bij het meer van Pázcuaro tijdens de Nacht van de Doden; eet van de hallucinogene peyotlcactus in de woestijn samen met Huicholindianen en brengt Pasen door met een aantal vurige, zichzelf geselende boetvaardigen.

Gehakte hagedis is een buitengewoon boeiend verslag van een reis door het oude en het nieuwe Mexico door een van de beste nieuwe auteurs van reisverhalen.

`Isabella Tree heeft een grote verscheidenheid aan kwaliteiten die haar in staat stelt over wilde en afgelegen plekken te schrijven; inzicht, sympathie, moed, een heldere en kleurrijke welbespraaktheid en een goed gevoel voor humor¿ Patrick Leigh Fermor

`Een uitstekend, zeer leesbaar boek¿ The Guardian

`Een van de meest talentvolle auteurs van reisverhalen die er aan de horizon is verschenen¿ Eric Newby

Klinkt leuk, zet het op mijn lezen-lijst voor 2005 als ik die kant op ga!
pi_16440425
Ik zal laten weten of het een leuk boek is.
Ben nu pas op blz. 32 ofzo, dus dat zegt nog niet zoveel.

Overigens een afrader in de categorie reisboeken is "zand in mijn beha". Is een bundel "lachwekkende avonturen van vrouwen op reis" die ik niet altijd even lachwekkend vond. Had volgens mij een redelijk hoog poep en pies gehalte.
Een van de leuke verhalen in het boek ging over het Burning Man Festival in Nevada. Daar zou ik nou best eens naar toe willen! Heel bizar!
www.burningman.com

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')