abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6101835
quote:
Peper eist 700.000 euro van KPMG

ROTTERDAM/AMSTERDAM - Ex-burgemeester Peper van Rotterdam heeft een kort geding aangespannen tegen KPMG, de accountants die de gemeenteraad bijstonden in de zogenoemde Rotterdamse bonnetjesaffaire. Dat heeft Peper donderdag bevestigd. Het geding dient maandag in Amsterdam.

Peper eist in het kort geding 700.000 euro als voorschot op de door hem geleden schade en de 'aanzienlijke kosten' die hij gehad heeft. Peper won deze zomer de procedure die hij tegen KPMG had aangespannen na het onderzoek dat KPMG in Rotterdam had ingesteld. Dat leidde indirect tot Pepers vertrek als minister van Binnenlandse Zaken. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) bepaalde dat KPMG niet zorgvuldig had gehandeld.
De affaire barstte los nadat Peper Rotterdam had verlaten en minister was geworden. De gemeentelijke Commissie tot Onderzoek van de Rekening onderzocht, bijgestaan door KPMG, alle declaraties van (ex-)bestuurders van Rotterdam. In het onderzoek concludeerde KPMG dat niet duidelijk was of Peper een aantal kosten privé of zakelijk had gedaan. Peper trad vlak voor het uitkomen van het rapport af om zich volop tegen de aantijgingen te kunnen verweren, zoals hij zei.

Uiteindelijk bepaalde het CBB, de beroepsinstantie van de tuchtrechtspraak voor accountants, in juni dat KPMG onvoldoende onderzoek had gedaan en dat de accountants ernstig waren tekortgeschoten in de verwoording en presentatie van hun bevindingen. De drie betrokken accountants werden berispt.

Peper kondigde onmiddellijk aan de schade die hij door het onderzoek heeft geleden, te verhalen op KPMG en de gemeente Rotterdam. Hoe hoog die is, wil hij nu niet zeggen maar in het verleden heeft Peper wel eens gezegd dat die 'in de miljoenen' loopt.

Rotterdam is vooralsnog niet gedagvaard. 'Rotterdam komt later aan bod', aldus de ex-burgemeester donderdagmiddag. Rotterdam liet na de uitspraak van het CBB weten niet te willen praten over een schikking van de schadeclaim, maar wel met de voormalig burgemeester 'over alles'. Dus ook over de bijna 30.000 euro die de Maasstad meent nog van Peper tegoed te hebben.

Een woordvoerder van KPMG liet donderdag weten dat het accountantskantoor de claim van Peper bestrijdt en geen aansprakelijkheid aanvaardt voor de schade die Peper beweert te hebben geleden.

Bron: Volkskrant

Hoe durft deze man? Ik heb kennissen die bij KPMG werken en weet dus wat details van deze affaire.

KPMG is op de vingers getikt vanwege de vorm van het rapport en niet vanwege de inhoud. Ze hadden een soort top 10 van declaraties gemaakt, Peper stond hierbij bovenaan. Echter, dit was een totaalbedrag van declaries (juist en onjuist). Hierdoor werd de schijn gewekt dat het bedrag dat onterecht gedeclareert was veel groter was dan in werkelijkheid het geval was. Overigens heeft KPMG deze vorm van rapportage niet zelf bedacht, het moest op deze manier van de gemeenteraad (de opdrachtgever).

Peper heeft genoeg zaken gedeclareerd die niet door de beugel konden, deze zaken (dus de inhoud van het rapport) zijn niet bestreden. Hij is dus terecht afgetreden.

Klein voorbeeld: drie weken naar het Verre Oosten voor een gesprek van een half uur bij de havenautoriteiten van Hong Kong! Hij werd hierbij begeleid door zijn zoon, en dit allemaal op kosten van de gemeenschap.

En nu de vermoorde onschuld uithangen!

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  vrijdag 4 oktober 2002 @ 09:19:58 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_6101881
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 09:13 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Hoe durft deze man? Ik heb kennissen die bij KPMG werken en weet dus wat details van deze affaire.

Dat laat al meteen weer zien hoe fout KPMG is... Ze mogen helemaal geen details naar buiten brengen...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_6101918
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 09:19 schreef Troel het volgende:
Dat laat al meteen weer zien hoe fout KPMG is... Ze mogen helemaal geen details naar buiten brengen...
Details zijn niet door KPMG naar buiten gebracht, maar door mij na gesprekken met kenissen die daar werken en die zich lopen dood te ergeren.

KPMG heeft als officieel standpunt dat de publiciteit niet wordt opgezocht. Iets waar Peper geen moeite mee heeft en waarbij hij vrolijk wordt geholpen door zijn vriendjes bij de media en bij de PvdA. Verbazend hoe iedereen over de vorm van het rapport valt en de feiten in het rapport vergeten is.

pi_6103392
Over de inhoud van de zaak weet ik niet veel, maar het wordt wel een keer dat KPMG goed genaaid wordt.

Als dat door Peper is, so be it.

pi_6103419
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 10:54 schreef battlesickloner het volgende:
maar het wordt wel een keer dat KPMG goed genaaid wordt.
En waarom wordt het hoog tijd dat KPMG een keer goed genaaid wordt?
  vrijdag 4 oktober 2002 @ 10:57:21 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_6103454
quote:

[..]

En als KPMG geen blaam treft, zal dat in de rechtszaak wel naar voren komen, denk je niet?

Als de goede naam van het bedrijf al een tijdje onterecht negatieve publiciteit krijgt, zullen ze zelf wel mans genoeg zijn om dat recht te zetten.

Maar tot op heden is het aardig stil.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_6103460
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 10:55 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

En waarom wordt het hoog tijd dat KPMG een keer goed genaaid wordt?

Omdat ze zelf ook wel eens niet koosjere praktijken uitoefenen waarbij gewone aandeelhouders al veel geld hebben verloren.

Als je genoeg dokt zetten zij wel een handtekening zo heb ik de indruk.

pi_6103500
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 10:57 schreef Verbal het volgende:
En als KPMG geen blaam treft, zal dat in de rechtszaak wel naar voren komen, denk je niet?
Ik hoop het.
quote:
Maar tot op heden is het aardig stil.
Ze hebben een policy om niet in de publiciteit te treden.
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 00:46:29 #9
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_6116455
die peper moet gewoon effe normaal doen als het waar is wat strollie zegt.

ik hoop dat hij geld moet betalen voor de beschuldigingen.
hij gaat GVD met zijn vrouw naar toerkistan voor 2 maanden omdat hij effe moet praten met hassan de 6e over een papiertje.

pi_6121046
quote:

[..]

KPMG is op de vingers getikt vanwege de vorm van het rapport en niet vanwege de inhoud.

Peper heeft gelijk gekregen dat KPMG niet zorgvuldig te werk is gegaan in deze zaak. Onder andere door niet onderbouwde insinuaties in het rapport te vermelden.

Zo zou hij op zakenreis zijn geweest met zijn vrouw op zijn verjaardag, DUS was het een onterechte declaratie. Later bleek dan weer dat hij wel degelijk gewerkt heeft ookal was het zijn verjaardag.

Terecht dat hij KPMG aanklaagt. Eerst met waterdichte bewijzen komen en dan zo neutraal mogelijk berichten.

edit: Bovendien terecht dat je KPMG aanklaagt nadat je daarvoor in het gelijk bent gesteld.

Ik zag laatst een Marokkaans gezin lopen en dacht: "De tros is helemaal niet de grootste familie van Nederland!"
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 15:48:55 #11
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_6122031
De rechter zal zich hier wel goed in verdiepen voor hij een uitspraak doet. In de rechtbank worden feiten beoordeeld, en kent men het principe van hoor en wederhoor alvorens conclusies te trekken.
pi_6126329
Ik zal er niet rouwig om zijn als KPMG eens een sloot geld verliest.

En ik hoop dat die Peper dat geld aan een goed doel afstaat, maar dat is waarschijnlijk weer teveel gevraagd.

donderdag 24 oktober 2002 @ 19:32:55 #13
34389 Keo
ik streef ernaar
pi_6450859
quote:

[..]

KPMG is op de vingers getikt vanwege de vorm van het rapport en niet vanwege de inhoud. Ze hadden een soort top 10 van declaraties gemaakt, Peper stond hierbij bovenaan. Echter, dit was een totaalbedrag van declaries (juist en onjuist). Hierdoor werd de schijn gewekt dat het bedrag dat onterecht gedeclareert was veel groter was dan in werkelijkheid het geval was. Overigens heeft KPMG deze vorm van rapportage niet zelf bedacht, het moest op deze manier van de gemeenteraad (de opdrachtgever).

Peper heeft genoeg zaken gedeclareerd die niet door de beugel konden, deze zaken (dus de inhoud van het rapport) zijn niet bestreden. Hij is dus terecht afgetreden.

Klein voorbeeld: drie weken naar het Verre Oosten voor een gesprek van een half uur bij de havenautoriteiten van Hong Kong! Hij werd hierbij begeleid door zijn zoon, en dit allemaal op kosten van de gemeenschap.

En nu de vermoorde onschuld uithangen!

Mij komen deze uitspraken lasterlijk over lijkt me leuk als Peper deze informatie ook kan gebruiken om KPMG verder aan te pakken. Die KPMG jongens hebben vast wel verplichtingen op het gebied van discretie. Hij gaat lekker gezien het ANP bericht van vandaag, 24 oktober 2002:
quote:
KPMG moet Peper voorschot betalen
AMSTERDAM (ANP) - Accountantsbureau KPMG moet ruim 370.000 euro betalen aan oud-burgemeester en oud-minister Peper. Dat besloot de president van de rechtbank in Amsterdam donderdag. Het is een voorschot op de schadevergoeding die Peper door een bodemprocedure wil krijgen.

KPMG had Peper 500.000 euro geboden op voorwaarde dat hij van verdere procedures zou afzien, maar de oud-burgemeester van Rotterdam ging daar niet mee akkoord. Hij had een voorschot van 700.000 euro geëist. Uiteindelijk wil Peper een schadevergoeding van een bedrag ,,met zeker zes nullen''.

De rechtbank meent dat Peper een goede kans maakt in de bodemprocedure. Dat heeft zwaar meegewogen in het oordeel hem nu alvast een voorschot toe te kennen.

Declaraties Peper

Het accountantskantoor onderzocht in opdracht van de gemeentelijke commissie tot onderzoek van de rekening het declaratiegedrag van Peper. KPMG oordeelde dat het onduidelijk was of een aantal gedeclareerde kosten privé of zakelijk waren gemaakt. Peper ging in beroep. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) oordeelde dat de conclusie van KPMG niet door de feiten werd gedragen.

Kort voor het KPMG-rapport naar buiten kwam, trad Peper af als minister van Binnenlandse Zaken. Hij liep daardoor salaris mis, zijn pensioen liep schade op, de advocaten moesten worden betaald en Peper heeft nog steeds geen nieuwe baan gevonden. In een reactie laat KPMG weten een eventuele bodemprocedure met vertrouwen tegemoet te zien. Vooral omdat de door het bedrijf gerapporteerde feiten met betrekking tot de declaraties van Peper niet door de rechtbank zijn weerlegd.

Geactualiseerd om 18.02 uur

De rechtbank vind dus wel dat Peper een punt heeft, kennelijk een heel groot punt gezien de hoogte van dat bedrag.
pi_6566970
Er is heel veel mis met het declaratiegedrag van Peper, daar loopt een heel topic over maar dat kan ik nu even niet zoeken. Ik heb famillie werkzaam bij KPMG, dus ik heb nogal wat insiderinfo.

De rechter heeft KPMG vanwege de vormgeving van hun rapport op de vingers getikt, niet vanwege de inhoud! Dat Peper een dief is staat vast, alleen door de vorm van het rapport wordt de schijn gewekt dat hij een grotere dief is dan hij in werkelijkheid is.

En daarvoor eist hij nu 13.000.000 gulden van KPMG. Dit is "het bedrag met 6 nullen" waar hij het steeds over heeft. Is trouwens inside info, dus als iemand zich geroepen voelt om de Telegraaf te bellen.

Even wat voorbeelden van het declaratiegedrag van dit stel (Bram en Nelly).

• Bram heeft een drie weken durende rondreis door het Verre Oosten gemaakt om 1/2 uurtje namens de stad Rotterdam een gesprek te voeren met de havenautoriteiten. Overigens was hij hierbij vergezelt door zijn zoon. Allemaal op kosten van de gemeenschap.
  • Nelly heeft een duur antiek Delfsblauw bord gekocht en dit gedeclareerd. Als smoes zij ze dat het een misverstand was, het bord was als cadeau bedoelt voor een cruiseschip dat Rotterdam voor het eerst aandeed. Wel grappig dat "cruise" op het bonnetje als "Kroes" gespeld was.
  • "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_6566982
    quote:
    Op donderdag 24 oktober 2002 19:32 schreef Keo het volgende:
    De rechtbank vind dus wel dat Peper een punt heeft, kennelijk een heel groot punt gezien de hoogte van dat bedrag.
    Het is een voorschot, zodat Peper zijn advocaatkosten kan betalen. De rechter heeft er bij Peper nadrukkelijk op aangedrongen het schikkingsvoorstel van KPMG te accepteren. Hij heeft dit echter geweigerd.
    pi_6567001
    *Verplaatst naar Politiek*
    pi_6567011
    Kun je de topic titel ook veranderen in "Peper eist bedrag met 6 nullen van KPMG"?

Sorry, ik ben lastig op de vroege morgen, ik weet het!

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 01-11-2002 09:54]

pi_6567027
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 09:52 schreef Strolie75 het volgende:
    Kun je de topic titel ook veranderen in "Peper eist 13.000.000 gulden van KPMG"?

Sorry, ik ben lastig op de vroege morgen, ik weet het!

Ik laat het nog even zo staan. Als officieel naar buiten komt dat het 13.000.000 gulden (6.000.000 euro) is dan zal ik het aanpassen.
    pi_6567032
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 09:54 schreef Kozzmic het volgende:
    Ik laat het nog even zo staan. Als officieel naar buiten komt dat het 13.000.000 gulden (6.000.000 euro) is dan zal ik het aanpassen.
    Okee, thanks.
      vrijdag 1 november 2002 @ 15:07:20 #20
    34389 Keo
    ik streef ernaar
    pi_6571298
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 09:47 schreef Strolie75 het volgende:
    Er is heel veel mis met het declaratiegedrag van Peper, daar loopt een heel topic over maar dat kan ik nu even niet zoeken. Ik heb famillie werkzaam bij KPMG, dus ik heb nogal wat insiderinfo.

De rechter heeft KPMG vanwege de vormgeving van hun rapport op de vingers getikt, niet vanwege de inhoud! Dat Peper een dief is staat vast, alleen door de vorm van het rapport wordt de schijn gewekt dat hij een grotere dief is dan hij in werkelijkheid is.

En daarvoor eist hij nu 13.000.000 gulden van KPMG. Dit is "het bedrag met 6 nullen" waar hij het steeds over heeft. Is trouwens inside info, dus als iemand zich geroepen voelt om de Telegraaf te bellen.

Even wat voorbeelden van het declaratiegedrag van dit stel (Bram en Nelly).

• Bram heeft een drie weken durende rondreis door het Verre Oosten gemaakt om 1/2 uurtje namens de stad Rotterdam een gesprek te voeren met de havenautoriteiten. Overigens was hij hierbij vergezelt door zijn zoon. Allemaal op kosten van de gemeenschap.
  • Nelly heeft een duur antiek Delfsblauw bord gekocht en dit gedeclareerd. Als smoes zij ze dat het een misverstand was, het bord was als cadeau bedoelt voor een cruiseschip dat Rotterdam voor het eerst aandeed. Wel grappig dat "cruise" op het bonnetje als "Kroes" gespeld was.

• Als dit waar zou zijn waarom zit Peper dan niet vast en waarom is er dan nog geen strafklacht ingediend? Je uitspraken komen me nogal bedenkelijk over. Het lijkt er meer op dat je KPMG kennissen/ familie via een achterdeurtje hun gelijk proberen te halen waar dat formeel niet te krijgen is. Mij komt het voor dat hier sprake moet zijn van ordinaire roddel en achterklap zolang Peper niet aangeklaagd wordt wegens verduisering of diefstal.
    pi_6571516
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 15:07 schreef Keo het volgende:
    Als dit waar zou zijn waarom zit Peper dan niet vast en waarom is er dan nog geen strafklacht ingediend?
    Sja, moet je bij de gemeenteraad en bij justitie zijn, die hebben besloten niet tot vervolging over te gaan. Peper heeft 64.000 euro terug betaald en voor hun was daarmee de kous af.
    quote:

Je uitspraken komen me nogal bedenkelijk over. Het lijkt er meer op dat je KPMG kennissen/ familie via een achterdeurtje hun gelijk proberen te halen waar dat formeel niet te krijgen is.
    Gelijk krijgen ze nog wel, al zal deze hele procedure waarschijnlijk nog zo'n 10 jaar duren. Maar frustratie is er wel aangezien publiciteitsgeile Bram elke kans grijpt om zijn leugens te verspreiden en met modder te gooien terwijl KPMG een policy heeft om in zulke zaken geen commentaar te geven.
    quote:
    Mij komt het voor dat hier sprake moet zijn van ordinaire roddel en achterklap zolang Peper niet aangeklaagd wordt wegens verduisering of diefstal.
    Verdiep je maar eens in deze zaak en lees het rapport van KPMG. Inhoudelijk is iedereen het over dit rapport eens. De accountants van KPMG zijn door de tuchtcommissie op de vingers getikt vanwege de vormgeving van het rapport. Zelf Peper heeft nooit de inhoud van het rapport bestreden!
      vrijdag 1 november 2002 @ 15:24:06 #22
    34389 Keo
    ik streef ernaar
    pi_6571616
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 15:17 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Sja, moet je bij de gemeenteraad en bij justitie zijn, die hebben besloten niet tot vervolging over te gaan. Peper heeft 64.000 euro terug betaald en voor hun was daarmee de kous af.
    [..]

Gelijk krijgen ze nog wel, al zal deze hele procedure waarschijnlijk nog zo'n 10 jaar duren. Maar frustratie is er wel aangezien publiciteitsgeile Bram elke kans grijpt om zijn leugens te verspreiden en met modder te gooien terwijl KPMG een policy heeft om in zulke zaken geen commentaar te geven.
    [..]

Verdiep je maar eens in deze zaak en lees het rapport van KPMG. Inhoudelijk is iedereen het over dit rapport eens. De accountants van KPMG zijn door de tuchtcommissie op de vingers getikt vanwege de vormgeving van het rapport. Zelf Peper heeft nooit de inhoud van het rapport bestreden!

Niet voldoende grond dus voor vervolging. I rest my case. Get over it! Je bent het er niet mee eens. OK maar besef je wel dat jou kruistocht een lasterlijk karakter heeft? Als iemand niet veroordeeld wordt kan je niet blijven zeggen dat hij een dief is. De spelregels zijn toch heel duidelijk. Je bent hier onschuldig tot dat je in een proces schuldig wordt verklaard.
    pi_6571698
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 15:24 schreef Keo het volgende:
    Niet voldoende grond dus voor vervolging. I rest my case. Get over it! Je bent het er niet mee eens. OK maar besef je wel dat jou kruistocht een lasterlijk karakter heeft? Als iemand niet veroordeeld wordt kan je niet blijven zeggen dat hij een dief is. De spelregels zijn toch heel duidelijk. Je bent hier onschuldig tot dat je in een proces schuldig wordt verklaard.
    Hij heeft indirect schuld bekend en een mogelijke vervolging afgekocht door 64.000 euro terug te betalen aan de gemeente Rotterdam! Als jij te hard rijd en je krijgt van justitie een schikkingsvoorstel betekend toch ook niet dat je na betaling onschuldig bent?

Het rapport van KPMG toont onomstotelijk vast dat Bram Peper een dief is. Die bevindingen in het rapport (dus de cijfertjes) heeft hij nooit bestreden. Hij is dus terecht publiekelijk aan de schandpaal genageld en afgetreden als minister.

vrijdag 1 november 2002 @ 15:38:35 #24
    34389 Keo
    ik streef ernaar
    pi_6571865
    Ja en daarom krijgt hij nu een bijdrage in de kosten van KPMG. Het wordt een oeverloze discussie. Geloof dat we nu genoeg aandacht hieraan besteed hebben. We zien wel hoe het afloopt.
    pi_6572008
    quote:
    Op vrijdag 1 november 2002 15:38 schreef Keo het volgende:
    Ja en daarom krijgt hij nu een bijdrage in de kosten van KPMG. Het wordt een oeverloze discussie.
    Fout, hij heeft een voorschot van +/- 300.000 euro gekregen om zijn juridische kosten te dekken. Een schikkingsvoorstel van 500.000 euro heeft hij afgewezen (KPMG wilde van het gezeik af zijn).

Meneer eist nu 6.000.000 euro wegens gederfde inkomsten en "geestelijke" schade die deze affaire hem en Nelly heeft toegebracht. Blijkbaar zegt het kassameisje van de AH altijd tegen Nelly "u zult wel een bonnetje willen" (dit is geen grapje maar echt als argument aangevoerd).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')