abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5892847
quote:
Ali Lazrak zeer blij met Parlementair Onderzoek Integratiebeleid

20-09-2002 Er komt een parlementair onderzoek naar het integratiebeleid in Nederland. De Tweede Kamer stemde aan het slot van de Algemene Beschouwingen voor een SP-motie die om zon onderzoek vraagt.

Jan Marijnissen wil dat het onderzoek laat zien waarom het integratiebeleid voor allochtonen de laatste 20 jaar is mislukt. Daarnaast moet het onderzoek leiden naar oplossingen voor een beter beleid. Tegen de motie waren alleen de SGP, ChristenUnie en de LPF, met uitzondering van lid Janssen Van Raay.

SP-Kamerlid Ali Lazrak is zeer blij met de brede steun die de motie van zijn partij voor een Parlementair Onderzoek Integratiebeleid mocht ontvangen. Na decennia pappen en nathouden grijpt de Kamer eindelijk de kans om de integratie van immigranten serieus te nemen.

De SP heeft in het verleden vaker gepleit voor een Parlementair Onderzoek naar het gevoerde integratiebeleid. Er bleek echter tot vandaag te weinig behoefte in de Kamer om het regeringsbeleid van de afgelopen jaren eens goed onder de loep te nemen. Je kunt echter alleen een goed beleid ontwikkelen als daar een goede analyse aan ten grondslag ligt, aldus Lazrak. We hebben te lang ad hoc-beleid gevoerd, gebaseerd op de waan van de dag en de stemming in het land op het moment.

Het is volgens de woordvoerder integratiebeleid hoog tijd om eens goed achterom te kijken en lessen te trekken uit de fouten die wij als maatschappij hebben gemaakt. Die lessen zijn nodig om tot een succesvol integratiebeleid te komen.

Hier mag iedere Nederlander, ongeacht zijn of haar afkomst of plaats op het politieke spectrum, blij mee zijn, aldus Lazrak.

http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/1377

Volgens Teletekst heeft de SP de afgelopen jaren reeds 5 keer tevergeefs een voorstel voor zo'n onderzoek ingesteld. Van de Paarse partijen ging nu eerst de VVD om, waarna ook D66 en GroenLinks volgden. Opmerkelijk dat de LPF tegenstemde. Als je een succesvol integratiebeleid wilt voeren zul je toch ook inzicht moeten krijgen in het waarom van het falen van het oude beleid!
  vrijdag 20 september 2002 @ 12:55:20 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5892926
quote:
Jan Marijnissen wil dat het onderzoek laat zien waarom het integratiebeleid voor allochtonen de laatste 20 jaar is mislukt. Daarnaast moet het onderzoek leiden naar oplossingen voor een beter beleid. Tegen de motie waren alleen de SGP, ChristenUnie en de LPF, met uitzondering van lid Janssen Van Raay.

SP-Kamerlid Ali Lazrak is zeer blij met de brede steun die de motie van zijn partij voor een Parlementair Onderzoek Integratiebeleid mocht ontvangen. Na decennia pappen en nathouden grijpt de Kamer eindelijk de kans om de integratie van immigranten serieus te nemen.

Goede zaak.

Ben erg benieuwd wat hier uit zal komen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5892931
Een paar reacties:
quote:
Directeur Aboutaleb van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, verheugt zich op het onderzoek. Hij verwacht dat het aantoont dat de resultaten tot nu toe beter zijn dan iedereen denkt. Aboutaleb hoopt overigens ook dat er aan de hand van het onderzoek nu eens een goede definitie van het begrip integratie komt.

http://www.omroep.nl/nos/specials/prinsjesdag/2002/paginas/nieuwsberichten/2009_integratie.html

quote:
De LPF ziet niets in een onderzoek naar het beleid, zegt Kamerlid Firouze Zeroual. ''Ik snap niet waarom dat nodig is. Dat kost weer geld en daar gaan weer maanden overheen. We weten allang waar het fout gaat. Migranten zijn te veel beknuffeld.''

Volgens haar zijn de LPF-Kamerleden niet gekozen om allerlei dingen te onderzoeken, maar om de problemen op te lossen. Ze betwijfelt ernstig of de LPF in een onderzoekscommissie moet gaan zitten.

(..)

De Amsterdamse integratiedeskundige Jan Beerenhout, die al jaren voortdurend te hoop loopt tegen het 'te politiek correcte beleid' dat de integratie zo moeizaam maakte, ziet weinig in het plan van de SP. ''Ik denk niet dat we hier veel mee opschieten. Wat wil je nou onderzoeken? De lamlendigheid van de politiek de afgelopen dertig jaar? Hoe de roze bril door een wat helderder bril kan worden vervangen?''

''Het lijkt neer te komen op een onderzoek naar het disfunctioneren van de gehele Nederlandse politiek op het gebied van integratie. Nou, dat kun je volgens mij beter overlaten aan een niet-politieke organisatie. Namens de politiek zijn al zoveel instanties met zoveel onderzoekjes met zoveel verschillende conclusies beziggeweest dat we hier nu niet op zitten te wachten.''

(..)

Yassin Hartog van Islam en Burgerschap vindt het Nederlandse integratiebeleid zeker niet mislukt, al erkent hij dat het in de beginjaren wel erg van 'bovenaf' werd opgelegd. Hartog, in reactie op de SP-motie: ''De Nederlandse overheid bedacht allerlei dingen voor de Turken en Marokkanen maar daar zaten ze helemaal niet op te wachten. Er werden folders in honderd talen vertaald, maar niemand las ze.''

http://www.parool.nl/1032497973253.html

pi_5892969
Goede zaak, ze hebben helemaal gelijk... Mensen leren van hun fouten, en hoe kun je nou een fatsoenlijk nieuw beleid opstellen als je niet weet waar bij de vorige de fout zat?
Sympathieke man trouwens, die Aboutaleb
Are you pondering what I'm pondering?
pi_5892971
Ik geef de LPF groot gelijk, we weten allemaal waar het aan ligt en nu is het tijd voor actie!
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  vrijdag 20 september 2002 @ 13:01:01 #6
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5893005
quote:
Op vrijdag 20 september 2002 12:58 schreef Strolie75 het volgende:
Ik geef de LPF groot gelijk, we weten allemaal waar het aan ligt en nu is het tijd voor actie!
Ja, dat is ook wel weer zo ja....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5893018
quote:
Waar ligt het dan aan?
pi_5893024
Iedereen weet allang waar het aan lag:

De "linkse kerk" smoorde het debat over immigratie

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_5893042
quote:
Op vrijdag 20 september 2002 13:01 schreef Mini_rulez het volgende:
Waar ligt het dan aan?
  • Men mocht niet over problemen praten.
  • Te softe aanpak
  • Continu binnenhalen van een nieuwe lading allochtonen door gezinshereniging.
  • "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_5893062
    Als door dit onderzoek nieuwe beleid máánden zou worden uitgesteld, dan zou ik ook tégen zijn.
    Als het een onderzoek is, dat er gewoon 'naast' loopt... Ach, waarom niet he?

Wat houdt het trouwens in, zo'n onderzoek? Een stel kamerleden dat flink wat deskundigen gaat interviewen, en de bevindingen in een heel diep rapport opschrijft, waar vervolgens niets concreets mee gaat gebeuren?

pi_5893068
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:03 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

• Te softe aanpak

• Beetje onspecifiek, vind je niet?
    Net alsof dat de reden is van alles dat fout is gegaan... Dacht het niet... Er zijn veel diepere redenen en het gaat om integratie niet om immigratie!
    Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_5893074
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:03 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

• Te softe aanpak

• Is ooit bewezen dat dat de precieze oorzaak is
    Over problemen praten haalt trouwens niets uit als je alleen maar zegt wat er fout zit en niet met geschikte oplossingen komt... Dus wat zou er dan volgens jou wél moeten gebeuren?
    pi_5893122
    quote:
    Nee, de LPF gaat er van uit dat het zo is, en misschien is het ook wel zo maar dat is natuurlijk weinig wetenschappelijk. Iig Hoezee voor de SP!
    Aldus.
    pi_5893151
    Nja, als het een keihard rapport is kunnen ze er natuurlijk wel niet meer om heen, dan staat het zwart op wit.

Maar dan wel een onderzoekscommissie die bestaat uit zowel linkse als rechtse mensen. De rapporten van GL ken ik onderhand wel.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_5893167
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:07 schreef Z het volgende:

[..]

Nee, de LPF gaat er van uit dat het zo is, en misschien is het ook wel zo maar dat is natuurlijk weinig wetenschappelijk. Iig Hoezee voor de SP!

Precies, zolang we hier maar vanuit gaan en nooit onderzoeken of het wel echt waar is, kunnen we misschien wel jarenlang precies de verkeerde aanpak hebben, misschien zelfs alles erger maken.
    Terwijl we er dan met een onderzoek achter waren gekomen dat de oorzaak ergens anders lag, waar we misschien niet eens aan hadden gedacht, en dat het heel anders op te lossen was.
    pi_5893183
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:09 schreef Strolie75 het volgende:
    Nja, als het een keihard rapport is kunnen ze er natuurlijk wel niet meer om heen, dan staat het zwart op wit.

Maar dan wel een onderzoekscommissie die bestaat uit zowel linkse als rechtse mensen. De rapporten van GL ken ik onderhand wel.

Je begrijpt het niet... Dat het mis is gegaan weten we allemaal, maar dit onderzoek gaat graven naar de precieze oorzaken van het misgaan, zodat die aangepakt kunnen worden en het allemaal ooit nog eens op z'n pootjes kan terechtkomen

Want je weet best dat uitgezette illegalen weer terugkomen over de grens en dan onderduiken in grote getalen...

Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_5893198
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:01 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Waar ligt het dan aan?

er waren regels en richtlijnen voor wat te doen met mensen die asiel aanvroegen. Maar de regels hadden vooral betrekking op de asielprocedure zelf.

Het ontbrak simpelweg aan integratiebeleid omdat het er defacto niet was (na de asielprocedure was er defacto geen `vervolgbeleid' mbt wat er verwacht werd van de toegelaten asielzoeker).

Het ontbreken van beleid was/is het grootste probleem. Vrijwel alle partijene zijn daar schuldig aan geweest. de `linkse' partijen maar ook de `rechtse'.

"If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country."
    pi_5893205
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:09 schreef Strolie75 het volgende:

Als een Parlementair onderzoek enigzins lijkt op een parlementaire enquête (ik weet het verschil niet precies), dan zal er wel met zorg een onderzoekscommissie gekozen worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Z op 20-09-2002 13:13]

Aldus.
    pi_5893211
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:11 schreef eenuitduizend het volgende:

[..]

er waren regels en richtlijnen voor wat te doen met mensen die asiel aanvroegen. Maar de regels hadden vooral betrekking op de asielprocedure zelf.

Het ontbrak simpelweg aan integratiebeleid omdat het er defacto niet was (na de asielprocedure was er defacto geen `vervolgbeleid' mbt wat er verwacht werd van de toegelaten asielzoeker).

Het ontbreken van beleid was/is het grootste probleem. Vrijwel alle partijene zijn daar schuldig aan geweest. de `linkse' partijen maar ook de `rechtse'.

Jij noemt alweer een andere oorzaak dan Strolie
    Blijkbaar weten we toch niet allemaal waar het aan lag hè
    pi_5893244
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:10 schreef Mini_rulez het volgende:

Precies, zolang we hier maar vanuit gaan en nooit onderzoeken of het wel echt waar is, kunnen we misschien wel jarenlang precies de verkeerde aanpak hebben, misschien zelfs alles erger maken.
    Terwijl we er dan met een onderzoek achter waren gekomen dat de oorzaak ergens anders lag, waar we misschien niet eens aan hadden gedacht, en dat het heel anders op te lossen was.

Nee joh, niet nodig, iedereen weet het antwoord toch al? Het is allemaal de schuld van de 'Linkse Kerk'.
    Stel je voor dat er echt onderzoek gedaan wordt en dat je op onderbouwde wijze kritiek kan leveren en daadwerkelijke oplossingen kan aandragen, da's niet de LPF manier tenslotte.
    You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
    pi_5893304
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:14 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Nee joh, niet nodig, iedereen weet het antwoord toch al? Het is allemaal de schuld van de 'Linkse Kerk'.
    Stel je voor dat er echt onderzoek gedaan wordt en dat je op onderbouwde wijze kritiek kan leveren en daadwerkelijke oplossingen kan aandragen, da's niet de LPF manier tenslotte.

Bah nee, veel te ingewikkeld... Dan zouden ze misschien zelfs eens zelf moeten nadenken en van Pim's oude standpunt afstappen
    Dat mogen we toch niet van ze verwachten...

pi_5893320
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:12 schreef Z het volgende:

[..]

Als een Parlementair onderzoek enigzins lijkt op een parlementaire enquête (ik weet het verschil niet precies), dan zal er wel met zorg een onderzoekscommissie gekozen worden.

Bij een parlementair onderzoek kan de kamer niet verplichten mensen te laten verhoren, en hoeft ook niemand onder ede te praten.

De gfevolgen van een onderzoek zijn ook veel minder verstrekkend. (na een enquete rollen er vaak koppen, na een onderzoek eigenlijk nooit).

"If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country."
    pi_5893357
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:19 schreef eenuitduizend het volgende:

[..]

Bij een parlementair onderzoek kan de kamer niet verplichten mensen te laten verhoren, en hoeft ook niemand onder ede te praten.

De gfevolgen van een onderzoek zijn ook veel minder verstrekkend. (na een enquete rollen er vaak koppen, na een onderzoek eigenlijk nooit).

Thx. Maar ik denk dat 'men' niet om dit rapport heen kan omdat het een veelbesproken item is.
    Aldus.
    pi_5893438
    quote:
    Op vrijdag 20 september 2002 13:22 schreef Z het volgende:

[..]

Thx. Maar ik denk dat 'men' niet om dit rapport heen kan omdat het een veelbesproken item is.

URwelcome
    Ik denk dat het eerder is om te kijken waarom het fout is gegaan zodat er in de toekomst wat veranderd kan worden.

Er zullen (dat weet ik vrijwel zeker) geen namen worden genoemd, en zal er dus niet iemadn verantwoordelijk worden gehouden voor de feiten, dus zal niemand aftreden. (maar het is dus ook niet de bedoeling van het onderzoek om schuldigen aan te wijzen).

pi_5893694
    Hoppa, het zoveelste kostbare onderzoek waar geen hond wijzer van wordt omdat op voorhand al vaststaat dat of niemand, of iedereen een beetje schuld heeft.

De LPF heeft weer eens groot gelijk.

En is het erg moeilijk voor bepaalde personen in deze thread om níet de draak te steken met anderen? Ik doe een wilde suggestie: je zou discussiepartners eens serieus kunnen nemen!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')