Het probleem is alleen bij het toepassen van een blok stilte dat een 'hidden track' niet meer zo hidden is als je - zoals ik - een stereotoren hebt met een ingebouwde multi-CD-wisselaar. Dan worden CD's als ze volledig gedraaid zijn direct omgewisseld voor een volgende, dus een lang stilte komt met "gewone" CD's eigenlijk nooit voor; of je moet dus de pech hebben dat er een CD inzit van een groep die gebruik maakt van die lange stilte aan het eind om er een hidden track achteraan te stoppen. En dan is bijvoorbeeld een plotselinge stilte van 6 minuten stilte wel erg lang. Therapy? heeft volgens mij zelfs ooit een CD uitgebracht met bijna 20 (!) minuten stilte tussen het laatste nummer en de verborgen track, en dan is een CD-wisselaar niet echt praktisch meer ineens... Je kunt het altijd natuurlijk wel weer doorspoelen, maar handig is anders.
Punt is dat de nummers in kwestie eigenlijk helemaal niet zo "verborgen" meer zijn tegenwoordig en het verrassingseffect ervan ook wel een beetje verdwenen is. Het is niet meer zo dat je een CD maandenlang draait tot je er ineens achterkomt dat na die lange stilte waarin je de CD eigenlijk alweer afzet toch nog een nummer verborgen zit, althans bij mij niet dankzij mijn huidige stereo-installatie.
Iemand anders met vergelijkbare ervaringen? Hoe sta je zelf tegenover het concept van "verborgen" tracks? En zijn er toevallig CD's in je collectie waarbij wel op originele wijze een extra nummer zit verstopt, zoals bij het voorbeeld dat ik noemde bij de CD van Soulwax hierboven?
Leukste 'verborgen track' die ik in mijn verzameling heb zitten staat op de reissue van 'The Notorious Byrd Brothers' van The Byrds: een studio-outtake van geruzie tussen de bandleden over een drumpartij die maar niet wil lukken.
Even een toepaslijk vraagje voor dit topic: klopt het dat een CD image draaien van een CD met een nummer "voor" track 1 niet lukt?
quote:Suicide Pact - you first idd.
Op zondag 15 september 2002 19:42 schreef Grobbel het volgende:
Therapy? heeft volgens mij zelfs ooit een CD uitgebracht met bijna 20 (!) minuten stilte tussen het laatste nummer en de verborgen track, en dan is een CD-wisselaar niet echt praktisch meer ineens... Je kunt het altijd natuurlijk wel weer doorspoelen, maar handig is anders.
Gisteren per toeval merkte in dat ineens dat de muziek weer begon.. 20 minuten later dus.. ik was zo afwezig dat ik geen flauw idee had dat de muziek al meer dan een kwartier was gestopt, ja pas toen ik weer wat hoorde, toen drong het tot me door.
Was overgens voor het eerst dat ik dat aparte stukje herrie had gehoord, normaal gesproken gooi ik meteen een cd eruit en een andere erin als er geen geluid meer uit komt.
quote:Indeed! Op één van mijn twee RobbieWilliams-albums (vergeten welke) moet je -zonder doorspoelen dan- ongeveer drie kwartier wachten voordat hoort: "No.. I'm not doing one on this album"
Op zondag 15 september 2002 19:42 schreef Grobbel het volgende:
En zijn er toevallig CD's in je collectie waarbij wel op originele wijze een extra nummer zit verstopt, zoals bij het voorbeeld dat ik noemde bij de CD van Soulwax hierboven?
Klinkt best grappig maar je meot er zo fokkin lang op wachten voordat hij daar aan komt (jaja, ik heb een doorspoel functie maar dan nog)
quote:Op Around the fur zit ook zo'n bonustrack, maar dan 32 minuten na het laatste geliste nummer.
Op zondag 15 september 2002 19:48 schreef Vork het volgende:
20 minuten later dus..
Includes 'Chop Suey' and hidden track 'Arto'
dit is voor mij toch wel het einde van het hidden track tijdperk
Maar inderdaad is het nu wel een beetje over om dat nog te doen. Is niet orgineel meer.
Ook 'Taurus, no bull' van the Cords en 'Broken' van Nine inch nails maken gebruik van een hele hoop dummy nummers. Bij The Cords is nummer 69 ineens weer een nummer en bij NIN nummer 99 (of andersom).
Hidden tracks aan het begin had ik nog nooit van gehoord overigens, hoe doe je dat? Gewoon de terugspeelknop ingedrukt houden ofzo?
Vaagste hidden track is van Ash op de cd 1977, waar na een lang stilte ineens een hoop kabaal op de cd staat, een opname in een hotelkamer ofzo waar 1 van de 3 leden gigantisch over z'n nek gaat in de wc en de rest in een deuk ligt... erg fijne geluiden
Nog een orginele, maar dan net anders en niet op cd... ik heb 'm zelf niet, maar er is een versie van een 10" van Sonic youth (100%) met daarop 2 groeven op 1 kant.. als je de naald opzet weet je dus niet welke van de 2 je hebt en dus welke 2 nummers je gaat horen. Met een beetje pech hoor je altijd dezelfde nummers... op de andere kant staat niks.
quote:Een oude Monty Python-LP heeft dit ook, best grappig verzonnen.
Op zondag 15 september 2002 22:19 schreef ranja het volgende:
Nog een orginele, maar dan net anders en niet op cd... ik heb 'm zelf niet, maar er is een versie van een 10" van Sonic youth (100%) met daarop 2 groeven op 1 kant.. als je de naald opzet weet je dus niet welke van de 2 je hebt en dus welke 2 nummers je gaat horen. Met een beetje pech hoor je altijd dezelfde nummers... op de andere kant staat niks.
Maar ik vind die hidden tracks eik maar irritant, voor een keer is het wel grappig maar na een tijdje ga ik me ergeren aan die stilte na in het laatste nummer. Dan is een track voor het eerste nummer al beter, die is tenminste nog een beetje echt 'hidden'.
Geef het dan op de manier als:
quote:
Op zondag 15 september 2002 19:42 schreef Grobbel het volgende:(want hoeveel mensen weten bijvoorbeeld dat Much against everyone's advice van Soulwax aan het begin een verborgen track heeft? Kan alleen maar gevonden worden als je een terugspoelfunctie hebt op je CD-speler...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |