abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5552201
Dit onderwerp blijkt nogal een heet hangijzer te zijn in diverse topics. Het lijkt hier wel alsof een nummer dat je na één keer met gemak meefluit per difinitie slechter is dan een nummer wat je pas na dertig keer luisteren doorgrond hebt.

Nee, ik ben het zelf niet met deze stelling eens. Voor mij zijn de beste nummers nou net de nummers die in hun (schijnbare) eenvoud uitblinken. Nummers die je gewoon gelijk pakken. Nummers die wat herkenbaar in zich hebben. Maar die, zodra je de songstructuur, de inhoud van de tekst en de manier waarop het geproduceerd is helemaal gaat zitten bestuderen, niet zo simpel in elkaar blijken te zitten als dat je in eerste instantie denkt. Complex zonder dat je het als je oppervlakkig luistert door hebt, eigenlijk.

Maar goed. De stelling staat er dus. Reageren maar.

dinsdag 27 augustus 2002 @ 09:59:13 #2
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_5552244
Het al of niet goed zijn van muziek hangt af van degene die naar de muziek luistert. Dat kan een gigantisch ingewikkeld muziekstuk zijn, of een kinderlijk eenvoudig wijsje.
Je hebt het dan over smaak, en dan kan zelfs iemand twee drollen tegen elkaar slaan goede muziek vinden...
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_5552266
Goede muziek is muziek waarbij mensen zich lekker voelen ... Of het nou een simpel deuntje is of een of ander meesterlijk in elkaar verweven stuk.

Ik vind het persoonlijk trouwens juist knap om van iets heel simpels, iets heel catchy's te maken.

En sommige mensen voelen zich nu eenmaal lekker bij wat minder vrolijke klanken ("I'm so goth, I'm dead")

pi_5552286
Stelling:

De discussie over wat goede muziek is, is sowieso zinloos.

Motivatie:

Wat voor mij goede muziek is, is voor iemand anders zeer waarschijnlijk herrie.

dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:05:06 #5
17061 mvt
blame Canada
pi_5552314
Ik denk dat juist de goede muziek (terugkijkend op wat velen goed vinden) per definitie op de oppervlakte simpel van opzet is (veel zelfde rifjes) met een extra slag diepgang voor een legendarische status op de lange termijn

[Dit bericht is gewijzigd door mvt op 27-08-2002 10:08]

We were to understand there would be pie and punch?
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:05:09 #6
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_5552315
Onzin. Belle and Sebastian en het gros van de huidige indiescene is absoluut niet complex om te doorgronden maar gewoon erg mooi, en zo zijn er meer voorbeelden.

Maar er is een verschil tussen "plat" en "niet complex".

De Nickelbackjes en Kanes van deze wereld maken relatief platte muziek die al veel te snel al hun geheimen prijsgeeft, waar andere groepen die ook "gitaarmuziek" maken veel langer blijft boeien. Of dit nu aan gebruikte ritmeschemas ligt of het veelal toepassen van allerlei clichés is me niet duidelijk, maar het voelt gewoon wel zo aan.

Ik ben het dus oneens met de stelling, maar dat betekent niet automatisch dat niet complex gelijk is aan goed, absoluut niet.

pi_5552380
Ik ben het er niet mee eens, net zo min als dat ik met de stelling "Complexe muziek is per definitie goed" eens zo zijn. Nee, ik sluit mij aan bij wat Angus Young ooit zei: "Good music is music that makes your foot tap".
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_5552381
Voor iedereen is goede muziek anders
Ik luister graag rap muziek waarvan de een deel gewoon lekkere nummers met simpele teksten zoals
ludacris feat. mystikal- move bitch

Chorus 2x: Ludacris

Move bitch, get out the way
Get out the way bitch, get out the way
Move bitch, get out the way
Get out the way bitch, get out the way

Slaat nergens op maar klinkt wel lekker

Dus de simpelste nummers kennen soms het lekkerst klinken

I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_5552391
Waarom maakt iedereen zich toch zo druk over wat "goed" of "slecht" is?

De muziek moet mij aanspreken, moet bij mij gevoelens opwekken, moet mijn stemming versterken of veranderen. Maw: ik moet de muziek mooi vinden.

En of die muziek nu geschreven is door een prutsende tiener die er lol aan beleeft of door een persoon die afgestudeerd is aan het conservatorium, dat maakt mij werkelijk niets uit.

Je kunt de jongen wel uit het dorp halen, maar het dorp niet uit de jongen.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:16:40 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_5552411
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:05 schreef Grobbel het volgende:
Onzin. Belle and Sebastian en het gros van de huidige indiescene is absoluut niet complex om te doorgronden maar gewoon erg mooi, en zo zijn er meer voorbeelden.
Dat is jouw smaak, JIJ vindt dat geod. Ik bijvoorbeeld niet.
quote:
De Nickelbackjes en Kanes van deze wereld maken relatief platte muziek die al veel te snel al hun geheimen prijsgeeft,
Wat niet betekent dat het geen goede muziek is.
quote:
waar andere groepen die ook "gitaarmuziek" maken veel langer blijft boeien. Of dit nu aan gebruikte ritmeschemas ligt of het veelal toepassen van allerlei clichés is me niet duidelijk, maar het voelt gewoon wel zo aan.
Wat dan weer niet betekent dat het goede muziek is....

Goede of slechte muziek blijft een kwestie van smaak, en die is voor ieder mens verschillend...

Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:32:13 #11
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_5552574
Ik worstel een beetje met de definitie van 'complex'...

Ik houd wel van muziek die je steeds weer kan verrassen, ook al heb je het al ontelbare keren gehoord, maar het hoeft van mij niet per se 'moeilijk' te klinken.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_5552690
The Ramones worden inmiddels in vrijwel elke scene geëerd en geroemd. 't zal niet de complexiteit zijn die het hem doet. Wel vindt iedereen het goede nummers, daar twijfelt niemand (openlijk ) over.
Natuurlijk is dit maar één voorbeeld. Het illustreert wel dat complexiteit geen voorwaarde is om door vrijwel elke hedendaagse muzikant en muziekliefhebber (ongeacht de complexiteit van de normaliter geluisterde muziek) ijzersterk gevonden te worden.
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 10:54:14 #13
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_5552769
Ik ben het niet eens met deze stelling...

Mijn favoriete band bijvoorbeeld is The Presidents of the United States of America... die maken heerlijke en ook heel eenvoudige muziek. De nummers zitten allemaal heel eenvoudig in elkaar maar zij gewoon lekker!

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 11:35:17 #14
13973 ranja
image means nothing
pi_5553270
Onzinstelling, goede muziek kan juist heel doeltreffend door z'n simpelheid zijn. Ik hou juist van simpele muziek... ok natuurlijk hou ik ook van bands die wat moeilijker aan te horen zijn maar het gros is gewoon heerlijk in z'n eenvoud.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:13 schreef Witchfynder het volgende:
Nee, ik sluit mij aan bij wat Angus Young ooit zei: "Good music is music that makes your foot tap".
Maar eigenlijk is hier alles mee gezegd
pi_5553807
Ik ben het er ook niet mee eens, maar eigenlijk is alles, of het meeste, er al over gezegd.
pi_5554360
Net als de meeste posters vind ik het een onzinstelling. Sterker nog, om complexe muziek te kunnen waarderen moet je doeltreffendheid van een simpel liedje kennen.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_5554389
-kolder pur sang-

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 27-08-2002 12:54]

pi_5554391
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:51 schreef MuadDib het volgende:
Net als de meeste posters vind ik het een onzinstelling. Sterker nog, om complexe muziek te kunnen waarderen moet je doeltreffendheid van een simpel liedje kennen.
er is niemand die in zijn jeugd meteen begint met het luisteren naar complexe muziek. Volgens mij groeit dat ook, gezien mijn eigen ervaringen.
pi_5554399
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

er is niemand die in zijn jeugd meteen begint met het luisteren van complexe muziek. Volgens mij groeit dat ook, gezien mijn eigen ervaringen.

quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

er is niemand die in zijn jeugd meteen begint met het luisteren naar complexe muziek. Volgens mij groeit dat ook, gezien mijn eigen ervaringen.

1 keer lijkt me wel genoeg
pi_5554703
Uit den ouden doosch: Wat is ontoegankelijk?
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:56:45 #21
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_5555305
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:16 schreef MuadDib het volgende:
Uit den ouden doosch: Wat is ontoegankelijk?
Heb dat topic net nog eens doorgelezen en dat is idd een interessante discussie, al kwam men er toen ook niet helemaal uit geloof ik.

Is complexe muziek per definitie ontoegankelijk? Is ontoegankelijke (of complexe) muziek per definitie 'goede' muziek?
Op beide vragen zou ik 'nee' antwoorden. Ik houd persoonlijk sowieso niet van muziek die 'moeilijk doet' om het moeilijk doen. Zo van 'kijk (hoor) mij eens diep zijn'.
Ik houd ook niet van dertien-in-een-dozijn-muziek, maar 'simpel' hoeft nog niet dertien-in-een-dozijn te zijn...

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_5555368
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:54 schreef MuadDib het volgende:

[..]

[..]

1 keer lijkt me wel genoeg

[offtopic]
zoek de verschillen hehe
pi_5555423
Ik zou eerder zeggen: popmuziek is per definitie niet complex, vergeleken met bijvoorbeeld klassieke muziek of jazz. En voordat iemand nu met bijv. Dream Theater of Tool op de proppen komt: dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Wel vind ik dat 'goede' muziek na vele luisterbeurten nog steeds interessant moet zijn, terwijl je veel muziek na twee keer draaien wel helemaal doorgrond hebt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5555443
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:56 schreef Jane het volgende:
...maar 'simpel' hoeft nog niet dertien-in-een-dozijn te zijn...
Vaak lijken liedjes ook simpel maar blijken ze bij beter luisteren toch wel complexer in elkaar te steken. Voor ieder wat wils, zeg maar...
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:01 schreef Toffe_Ellende het volgende:
zoek de verschillen hehe
Ik zie het nu pas
pi_5558769
Omdat een nr toevallig simpel klinkt wil niet per defenitie zeggen dat het slecht is. En wanneer is iets simpel en wanneer niet? Ik weet wel muziek die mensen heel moeilijk en ondoorgrondelijk vinden terwijl ik dan zoiets heb van zulk wazig gezanik kan ik ook nog wel bedenken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')