Nee, ik ben het zelf niet met deze stelling eens. Voor mij zijn de beste nummers nou net de nummers die in hun (schijnbare) eenvoud uitblinken. Nummers die je gewoon gelijk pakken. Nummers die wat herkenbaar in zich hebben. Maar die, zodra je de songstructuur, de inhoud van de tekst en de manier waarop het geproduceerd is helemaal gaat zitten bestuderen, niet zo simpel in elkaar blijken te zitten als dat je in eerste instantie denkt. Complex zonder dat je het als je oppervlakkig luistert door hebt, eigenlijk.
Maar goed. De stelling staat er dus. Reageren maar.
Ik vind het persoonlijk trouwens juist knap om van iets heel simpels, iets heel catchy's te maken.
En sommige mensen voelen zich nu eenmaal lekker bij wat minder vrolijke klanken ("I'm so goth, I'm dead")
De discussie over wat goede muziek is, is sowieso zinloos.
Motivatie:
Wat voor mij goede muziek is, is voor iemand anders zeer waarschijnlijk herrie.
[Dit bericht is gewijzigd door mvt op 27-08-2002 10:08]
Maar er is een verschil tussen "plat" en "niet complex".
De Nickelbackjes en Kanes van deze wereld maken relatief platte muziek die al veel te snel al hun geheimen prijsgeeft, waar andere groepen die ook "gitaarmuziek" maken veel langer blijft boeien. Of dit nu aan gebruikte ritmeschemas ligt of het veelal toepassen van allerlei clichés is me niet duidelijk, maar het voelt gewoon wel zo aan.
Ik ben het dus oneens met de stelling, maar dat betekent niet automatisch dat niet complex gelijk is aan goed, absoluut niet.
Chorus 2x: Ludacris
Move bitch, get out the way
Get out the way bitch, get out the way
Move bitch, get out the way
Get out the way bitch, get out the way
Slaat nergens op maar klinkt wel lekker
Dus de simpelste nummers kennen soms het lekkerst klinken
De muziek moet mij aanspreken, moet bij mij gevoelens opwekken, moet mijn stemming versterken of veranderen. Maw: ik moet de muziek mooi vinden.
En of die muziek nu geschreven is door een prutsende tiener die er lol aan beleeft of door een persoon die afgestudeerd is aan het conservatorium, dat maakt mij werkelijk niets uit.
quote:Dat is jouw smaak, JIJ vindt dat geod. Ik bijvoorbeeld niet.
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:05 schreef Grobbel het volgende:
Onzin. Belle and Sebastian en het gros van de huidige indiescene is absoluut niet complex om te doorgronden maar gewoon erg mooi, en zo zijn er meer voorbeelden.
quote:Wat niet betekent dat het geen goede muziek is.
De Nickelbackjes en Kanes van deze wereld maken relatief platte muziek die al veel te snel al hun geheimen prijsgeeft,
quote:Wat dan weer niet betekent dat het goede muziek is....
waar andere groepen die ook "gitaarmuziek" maken veel langer blijft boeien. Of dit nu aan gebruikte ritmeschemas ligt of het veelal toepassen van allerlei clichés is me niet duidelijk, maar het voelt gewoon wel zo aan.
Goede of slechte muziek blijft een kwestie van smaak, en die is voor ieder mens verschillend...
Ik houd wel van muziek die je steeds weer kan verrassen, ook al heb je het al ontelbare keren gehoord, maar het hoeft van mij niet per se 'moeilijk' te klinken.
Mijn favoriete band bijvoorbeeld is The Presidents of the United States of America... die maken heerlijke en ook heel eenvoudige muziek. De nummers zitten allemaal heel eenvoudig in elkaar maar zij gewoon lekker!
quote:Maar eigenlijk is hier alles mee gezegd
Op dinsdag 27 augustus 2002 10:13 schreef Witchfynder het volgende:
Nee, ik sluit mij aan bij wat Angus Young ooit zei: "Good music is music that makes your foot tap".
quote:er is niemand die in zijn jeugd meteen begint met het luisteren naar complexe muziek. Volgens mij groeit dat ook, gezien mijn eigen ervaringen.
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:51 schreef MuadDib het volgende:
Net als de meeste posters vind ik het een onzinstelling. Sterker nog, om complexe muziek te kunnen waarderen moet je doeltreffendheid van een simpel liedje kennen.
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
er is niemand die in zijn jeugd meteen begint met het luisteren van complexe muziek. Volgens mij groeit dat ook, gezien mijn eigen ervaringen.
quote:1 keer lijkt me wel genoeg
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
er is niemand die in zijn jeugd meteen begint met het luisteren naar complexe muziek. Volgens mij groeit dat ook, gezien mijn eigen ervaringen.
quote:Heb dat topic net nog eens doorgelezen en dat is idd een interessante discussie, al kwam men er toen ook niet helemaal uit geloof ik.
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:16 schreef MuadDib het volgende:
Uit den ouden doosch: Wat is ontoegankelijk?
Is complexe muziek per definitie ontoegankelijk? Is ontoegankelijke (of complexe) muziek per definitie 'goede' muziek?
Op beide vragen zou ik 'nee' antwoorden. Ik houd persoonlijk sowieso niet van muziek die 'moeilijk doet' om het moeilijk doen. Zo van 'kijk (hoor) mij eens diep zijn'.
Ik houd ook niet van dertien-in-een-dozijn-muziek, maar 'simpel' hoeft nog niet dertien-in-een-dozijn te zijn...
quote:[offtopic]
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:54 schreef MuadDib het volgende:[..]
[..]1 keer lijkt me wel genoeg
quote:Vaak lijken liedjes ook simpel maar blijken ze bij beter luisteren toch wel complexer in elkaar te steken. Voor ieder wat wils, zeg maar...
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:56 schreef Jane het volgende:
...maar 'simpel' hoeft nog niet dertien-in-een-dozijn te zijn...
quote:Ik zie het nu pas
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:01 schreef Toffe_Ellende het volgende:
zoek de verschillen hehe
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |