Let's face it: met de uiteindelijke verkiezingsuitslagen is het zo goed als zeker dat er een centrum-rechtse coalitie gaat komen bestaande uit CDA, LPF en VVD.
Natuurlijk zal dit door de meesten van ons betreurd worden.
Maar zelf heb ik er uiteindelijk vrede mee. Don't take me wrong: ik had zelf ook gehoopt op een coalitie van CDA, PvdA en GroenLinks, maar de stemmers hebben gesproken en de meerderheid is toch voor een rechtsere koers. En Godzijdank leven we in een democratie, dus het zij zo.
Laten we even een sprong terug in de tijd maken. 1994, aanloop naar de verkiezingen. CDA is al jaren lang bij voorgaande coalities altijd zeker geweest van regeringsdeelname. Het was nou eenmaal zo dat een partij dat zich in het politieke midden positioneerde de luxe had om "beide kanten op te schuiven" naar gelang het politieke klimaat. Dwz, dan weer VVD, dan weer Pvda, etc. Niet alleen dat, CDA is natuurlijk ook jarenlang gewoonweg de grootste partij geweest. Nou was het precies die jarenlange constante in de regering die de kiezer op een gegeven moment de keel uit kwam. CDA was toen al zo lang aan de macht, dat de "arrogantie van de macht" en de vergrotende kloof tussen de partij en de mensen op straat het CDA steeds meer parten ging spelen.
Maar goed, in 1994 kwam hieraan dus een einde toen de kiezers het CDA massaal lieten vallen en naar links (PvdA), rechts (VVD) of een ander alternatief middenin (D66) uitweken. Deze ontwikkelingen maakten het Paarse initiatief mogelijk (waar de D66 overigens credit voor verdient), iets wat velen eerder voor onmogelijk hadden gehouden: PvdA en VVD samen in een coalitie, met D66 als bindende partij in het midden. De bevolking had daar wel oren naar, want het was nieuw, verfrissend, en het zette eindelijk die schijnbaar eeuwig meeregerende CDA buitenspel.
Wat bovendien ook (in de ogen van velen) een voordeel van deze Paarse coalitie was, is dat het voor het eerst sinds lange tijd (of ooit?) een volledig seculiere coalitie betrof, hetgeen de weg vrijmaakte voor (met het CDA ondenkbare) hervormingen op het gebied van o.a. euthenasie en homohuwelijk.
Al met al was deze frisse wind een verademing. En bovendien gezond voor de democratie, omdat dit soort dynamiek in de politiek vastroesting voorkomt.
Terug naar het heden. Wat we bij de afgelopen verkiezingen hebben gezien is in feite precies hetzelfde als wat er in 1994 gebeurde: na 8 jaar Paars waren de mensen ook hierop uitgekeken en waren ze weer toe aan iets nieuws. Toegegeven: tijdens de Paarse kabinetten zijn er zeker veel goede dingen bereikt en dat wordt de laatste tijd vaak vergeten, maar uiteraard zijn nog lang niet alle problemen opgelost en heeft de bevolking dus reden genoeg tot kritiek. Ook deze keer betreft het een unieke (en verfrissende) ontwikkeling: de komst van een totaal nieuwe partij, de LPF, meteen met 26 zetels in de kamer. Maar wat in het bijzonder opvalt is de winst van het CDA, de partij die het een hele lange tijd slecht deed. Wat was hier de oorzaak van? Onder andere het feit dat die jaren in de coalitie de partij gewoonweg bijzonder goed heeft gedaan. Het gaf ze een nieuw perspectief op de politiek, en het stuurde de partij weer de straat op, dichter naar de mensen toe. Dit was uiteraard niet de enige factor: tijdens De Hoop Scheffer's bewind is het continu aanmodderen geweest, maar ook hier is het de vernieuwing geweest die mede impuls heeft gegeven tot het groeien in de pijlingen: het fenomeen Jan Peter Balkenende. Een nieuw gezicht, maar een intelligent en pragmatisch politicus.
Wat wil ik met dit alles zeggen? Misschien wel dat het nu de PvdA is die na 12 jaar (4 jaar met CDA en vervolgens 8 jaar Paars) aan de beurt is om hetzelfde te ondergaan: de realitycheck van de oppositiebanken. PvdA heeft nou eenmaal in grote lijnen last gekregen van dezelfde problemen die destijds het CDA plaagden: "arrogantie van de macht", afstand met de kiezer, gebrek aan vernieuwing in de partij en wellicht ook hier weer problemen met de niet al te goed uitgepakte opvolging van een vertrekkende populaire partijleider door een minder populair/ervaren gezicht (hier Kok->Melkert, destijds Lubbers->Brinkman).
Wat ik geloof is dat een paar jaartjes oppositie, in combinatie met vernieuwing (met name verjonging) binnen de partijgelederen ook de PvdA goed zal doen. Laat de PvdA maar weer eens oppositie voeren. Dit soort afwisseling is gezond voor de democratie!
En over het feit dat links dood zou zijn hoeven we ons echt geen zorgen te maken, kijkende naar de opvallende winst die de SP heeft geboekt. Het uitblijven van de verwachte groei van GroenLinks was ongetwijfeld aan de onvoorziene en uiteraard tragische moord op Pim Fortuyn. Wie weet hoe anders de verkiezingen zouden zijn gelopen?
Nee, geef de meerderheid van de kiezers nou maar hun zin: laat CDA, LPF en VVD regeren. Er staan een behoorlijke linkse oppositie klaar om hen in de gaten te houden en indien nodig terug te fluiten. En die centrumrechtse coalitie zal ook ongetwijfeld fouten maken, bepaalde belangrijke issues verwaarlozen, en de nodige schandalen voortbrengen. Aan deze nieuwe oppositie de taak om hier grondig op te letten. Uiteindelijk zal ook deze nieuwe regering worden beoordeeld door de kiezers bij de volgende verkiezingen.
En ik heb er ongetwijfeld vertrouwen in dat de PvdA en GroenLinks (of tegen die tijd wellicht een nieuwe linkse partij, wie weet?) over een paar jaar weer een behoorlijke comeback zullen maken, waarna de huidige coalitie dan weer de kans zal krijgen om zich in de oppositie te bewijzen. En zo blijft de politiek in beweging!
Het komt uiteindelijk wel goed, daar ben ik van overtuigd.
Maar ik ben dan ook een onverbeterlijke optimist.
quote:Je eerste post ooit en uitgerekend in dit topic? Either that, of een kloon van iemand die niet onder zijn/haar eigen naam hier durfte te posten?
Op vrijdag 24 mei 2002 00:46 schreef Athena-Noctua het volgende:
Zit je weer aan de borrel?
quote:* motown wacht nog steeds op serieuze reacties
Op vrijdag 24 mei 2002 00:50 schreef K3 het volgende:
Post eens wat nieuws
quote:Die krijg je niet op zo'n uitgekauwd onderwerp als dit. Beetje speculeren, en dan ook nog hetzelfde zeggen wat anderen ook zeggen. Daarom: post eens wat nieuws.
Op vrijdag 24 mei 2002 00:54 schreef motown het volgende:[..]
* motown wacht nog steeds op serieuze reacties
De PvdA is D00D
Van de week Koole bij BvD gezien ?
Ik hoor steeds meer over PvdA, GL en SP verder als 1 partij.
Wellicht zou PvdA/GL kunnen.
Echter, als de VVD haar doel bereikt, Wiegel MP,
dan kan er samen met LPF en CDA eens ECHT werk verzet worden.
In plaats van dat eeuwige pappen en nathouden.
quote:de PVDA dood? Pim Fortuyn was toch dood?
Op vrijdag 24 mei 2002 01:00 schreef Netanyahu het volgende:
Zal ik ff helpenDe PvdA is D00D
Van de week Koole bij BvD gezien
?
Ik hoor steeds meer over PvdA, GL en SP verder als 1 partij.
Wellicht zou PvdA/GL kunnen.Echter, als de VVD haar doel bereikt, Wiegel MP,
dan kan er samen met LPF en CDA eens ECHT werk verzet worden.
In plaats van dat eeuwige pappen en nathouden.
quote:ik denk het niet, is een tijdelijke terug val. Bij de volgende verkiezingen zal de PVDA weer wat zeteltjes meer krijgen, die voornamelijk van LPF zullen komen volgens mij
Op vrijdag 24 mei 2002 01:05 schreef Netanyahu het volgende:
En daarmee de PvdA.
Denk daar maar eens over na.
quote:Net zo dood als het CDA in 1994.
De PvdA is D00D
quote:hehehehehe Ulx rulez again....
Op vrijdag 24 mei 2002 01:09 schreef Ulx het volgende:[..]
Net zo dood als het CDA in 1994.
Motown, goed stuk trouwens.....
quote:medelijden met Netanyahu
Op vrijdag 24 mei 2002 01:11 schreef Netanyahu het volgende:
LOL Kariem112
quote:(whatever)
blablabla
Kijk, Netanyahu. Met zo'n foute icon gaat het al meteen mis.
quote:Dat kan ik begrijpen
Op vrijdag 24 mei 2002 01:13 schreef kariem112 het volgende:[..]
medelijden met Netanyahu
op Netanyahu
quote:heheheheheh lol @ motown....
Op vrijdag 24 mei 2002 01:13 schreef motown het volgende:[..]
(whatever)
Kijk, Netanyahu. Met zo'n foute icon gaat het al meteen mis. [afbeelding]
quote:kan JIJ dat begrijpen?
Op vrijdag 24 mei 2002 01:15 schreef Netanyahu het volgende:[..]
Dat kan ik begrijpen
quote:My point exactly!
Op vrijdag 24 mei 2002 01:09 schreef Ulx het volgende:[..]
Net zo dood als het CDA in 1994.
quote:Dit topic is nog niet verziekt vind je?
Op vrijdag 24 mei 2002 01:15 schreef motown het volgende:
kariem112, bedankt voor je bijdrage aan deze discussie, but I implore you: ga niet in op Netanyahu's pogingen om dit topic te verzieken door jou te provoceren tot een flamefest.
CDA heeft nu een uitstekende positie verworden. CDA is het centrum in de democratie en zal deze positie weten te behouden. VVD zal nog wat zeteltjes afsnoepen van GL/PvdA.
quote:sorry habibi, I won't spoil the topic
Op vrijdag 24 mei 2002 01:15 schreef motown het volgende:
kariem112, bedankt voor je bijdrage aan deze discussie, but I implore you: ga niet in op Netanyahu's pogingen om dit topic te verzieken door jou te provoceren tot een flamefest.
quote:Die terroristenvlag, is dat nodig?
Op vrijdag 24 mei 2002 01:16 schreef kariem112 het volgende:[..]
kan JIJ dat begrijpen?
* kariem112 is verbaasd
quote:De Palestijnse vlag is geen terroristenvlag!
Op vrijdag 24 mei 2002 01:17 schreef Athena-Noctua het volgende:[..]
Die terroristenvlag, is dat nodig?
En nu on-topic AUB!
quote:Jij hebt zeker de verkeerde post gequote... je bedoelde zeker die vieze ster in dat Icoontje van Netanyahu...
Op vrijdag 24 mei 2002 01:17 schreef Athena-Noctua het volgende:[..]
Die terroristenvlag, is dat nodig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |