AMSTERDAM - Kandidaat-kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks was in de jaren tachtig betrokken bij acties van links-extremistische groepen. Woensdag wordt Duyvendak hoogstwaarschijnlijk gekozen als nieuw kamerlid voor GroenLinks.
.
Duyvendak was in de jaren tachtig onder andere lid van de antimilitaristische groep Onkruit. Deze radicale groepering ontvreemdde bij diverse inbraken geheime documenten van de krijgsmacht. Hij had ook een strafblad. In oktober 1984 werd hij aangehouden na een inbraak in het militaire MIBO-complex in Dubbeldam. De Dordtse rechtbank veroordeelde hem tot zes weken gevangenisstraf. Over zijn deelname aan Onkruit schreef hij: „Ik zeg het niet vaak maar eigenlijk ben ik hartstikke trots op de hele serie acties die wij in de afgelopen jaren (mee)georganiseerd hebben.”
.
Duyvendak was een van de belangrijkste redacteuren van het blad Bluf!, dat gold als huisorgaan van het radicale actiewezen. Het blad zette uiteen hoe brandbommen konden worden gemaakt, hoe bijbehorende tijdmechanismen werkten, hoe ingebroken kon worden in belangrijke panden en hoe gas- en elektriciteitsmeters konden worden gesaboteerd.
.
Ook publiceerde het blad een verslag van de inbraak door een actiegroep bij het ministerie van Economische Zaken. Het artikel ging vergezeld van plattegronden van het ministerie.
.
In de jaren negentig dook Duyvendak op bij Milieudefensie. Daar organiseerde hij acties tegen de uitbreiding van Schiphol. Hij klom op tot directeur. Milieudefensie werkte de afgelopen jaren samen met Milieu-Offensief, het bureau waaraan Volkert van der G., verdacht van de moord op Pim Fortuyn, is verbonden.
.
Woensdag begint Duyvendak aan een carričre in de politiek. Hij staat nummer 4 op de lijst van GroenLinks. Volgens de opiniepeilingen haalt GroenLinks ten minste tien zetels. Bij GroenLinks is hij al getipt als kandidaat om Paul Rosenmöller op te volgen. Hij is getrouwd met de voorzitter van GroenLinks, Mirjam de Rijk. Zij komt eveneens uit het actiewezen.
.
In een reactie zegt Duyvendak zich altijd tegen geweld te hebben gekeerd. Hij vindt dat Onkruit geen extreem linkse maar een „buitenparlementair-linkse” organisatie was. Wat Bluf! betreft zegt hij ook een tijdje weg te zijn geweest bij het blad. „Ik ben er op zeker moment ook weggegaan en dat was niet voor niets.” Volkert van der G. zegt hij niet te kennen.
.
Onderzoeker Peter Siebelt vindt het schandelijk dat Duyvendak toetreedt tot de volksvertegenwoordiging. „Deze man was ook medeverantwoordelijk voor de publicatie van privé-adressen van politiefunctionarissen. Dat leidde bij die mensen tot dreigementen. Zoiets is toch zeer bedenkelijk.”
.
Duyvendak zegt dat hem die publicatie niet meer scherp voor de geest staat. „Geweld tegen personen heb ik altijd veroordeeld.”
.
De laatste dagen zijn naar aanleiding van de moord op Fortuyn de schijnwerpers gericht op de extreem linkse beweging. Lijsttrekker Teeven van Leefbaar Nederland vindt dat justitie en de inlichtingendiensten het gevaar vanuit deze hoek onvoldoende hebben onderkend. Teeven was tot voor kort als officier van justitie actief bij het parket in Amsterdam.
- en dan zijn er mensen die zich zorgen maken over de kwaliteit van de mensen van de LPF....terwijl dit open en bloot op straat ligt.
quote:Jij hebt in je verleden nooit dingen gedaan waar je nu niet meer achter staart?
Op zondag 19 mei 2002 15:08 schreef BenKetting het volgende:
Binnenlandredactie Geplaatst: 14-05-2002 - 11:48 Gereformeerd Dagblad.AMSTERDAM - Kandidaat-kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks was in de jaren tachtig betrokken bij acties van links-extremistische groepen. Woensdag wordt Duyvendak hoogstwaarschijnlijk gekozen als nieuw kamerlid voor GroenLinks.
quote:Betrokken zijn bij RaRa en zo is wel wat anders dan een rolletje drop stelen.
Op zondag 19 mei 2002 15:09 schreef calvobbes het volgende:[..]
Jij hebt in je verleden nooit dingen gedaan waar je nu niet meer achter staart?
quote:het gaat hier wel over 6 weken cel, brandbommen maken etc. dat is heel wat anders
quote:Het gaat hier over een jaar of twintig geleden...
Op zondag 19 mei 2002 15:13 schreef Mr_Knoxville het volgende:het gaat hier wel over 6 weken cel, brandbommen maken etc. dat is heel wat anders
quote:Zo iemand zal ook nooit in de kamer komen.
Op zondag 19 mei 2002 15:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Betrokken zijn bij RaRa...
quote:Hij geeft nu nog toe dat hij er hartstikke trots op is dus hij staat er echt nog wel achter, dit soort mensen moet gewoon niet de politiek in komen.
Ik vind dat je de kamer niet inmag als je een strafblad hebt en zeker neit als je dit soort dingen gedaan hebt.
quote:Ik zeg niet dat ik het goed vind. Maar die mensen doen dat om een (in hun ogen) betere maatschappij te krijgen, terwijl een rolletje drop stelen puur egoďsme is.
Op zondag 19 mei 2002 15:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Betrokken zijn bij RaRa en zo is wel wat anders dan een rolletje drop stelen.
Je weet ook niet of hij zelf deze acties heeft gedaan, zodra hij het werkelijke karakter zag bij zoiets als Bluf is hij dus wel weggegaan.
quote:Maar toch, zo iemand vertegenwoordigd ons volk in de kamer
Op zondag 19 mei 2002 15:15 schreef calvobbes het volgende:[..]
Het gaat hier over een jaar of twintig geleden...
Als ik een jaar of twintig geleden molotovs gooide naar buitenlanders, zou ik dan nu volgens jou toch gewoon in de kamer mogen zonder dat men er wat van zegt?
quote:Aha, dus als je er in je eigen ogen een betere maatschappij door krijgt mag het.
Op zondag 19 mei 2002 15:17 schreef Tfone het volgende:[..]
Ik zeg niet dat ik het goed vind. Maar die mensen doen dat om een (in hun ogen) betere maatschappij te krijgen, terwijl een rolletje drop stelen puur egoďsme is.
Je weet ook niet of hij zelf deze acties heeft gedaan, zodra hij het werkelijke karakter zag bij zoiets als Bluf is hij dus wel weggegaan.
quote:(Neo)-nazi's willen ook een in hun ogen betere maatschappij creëeren.
Op zondag 19 mei 2002 15:17 schreef Tfone het volgende:
Ik zeg niet dat ik het goed vind. Maar die mensen doen dat om een (in hun ogen) betere maatschappij te krijgen, terwijl een rolletje drop stelen puur egoďsme is.
quote:Hij was er 18 jaar terug trots op.
Op zondag 19 mei 2002 15:15 schreef erikh het volgende:Hij geeft nu nog toe dat hij er hartstikke trots op is dus hij staat er echt nog wel achter, dit soort mensen moet gewoon niet de politiek in komen.
quote:Beter lezen dus...
In oktober 1984 werd hij aangehouden na een inbraak in het militaire MIBO-complex in Dubbeldam. De Dordtse rechtbank veroordeelde hem tot zes weken gevangenisstraf. Over zijn deelname aan Onkruit schreef hij: „Ik zeg het niet vaak maar eigenlijk ben ik hartstikke trots op de hele serie acties die wij in de afgelopen jaren (mee)georganiseerd hebben.”[..]
Duyvendak zegt dat hem die publicatie niet meer scherp voor de geest staat. „Geweld tegen personen heb ik altijd veroordeeld.”
quote:Nazi's zullen 60 jaar geleden ook wel trots zijn geweest? Die lui ook maar in de kamer zetten dan?
Op zondag 19 mei 2002 15:20 schreef calvobbes het volgende:[..]
Hij was er 18 jaar terug trots op.
[..]Beter lezen dus...
quote:nee, als je leest zie je dat dat het begin is van zijn loopbaan. Het is een korte schets van de man, en die begint in de jaren 80.
Op zondag 19 mei 2002 15:15 schreef calvobbes het volgende:[..]
Het gaat hier over een jaar of twintig geleden...
En zelfs al was dat het enige, dan nog maak ik me zorgen dat zo iemand zover kan komen bij GL. (daar zijn trouwens meer voorbeelden van, van incompetente groenlinksers, waar de partij geen oog voor had).
Ik vraag me trouwens af hoe er gereageerd zou worden als één van de mensen van LPF of welke partij dan ook een extreem rechts verleden had, en voor een blad had gewerkt dat met terroristische organisaties sympathiseert. Zou dan niet de hele pers en politiek op zijn achterste benen staan?
quote:Duyvendak kwam in een organisatie voor een goed (niet strafbaar) doel. Er zit trouwens altijd nog een verschil tussen het (helpen bij) een inbraak bij de overheid of het vermoorden van 6 miljoen mensen om zo'n doel te bereiken. Het is natuurlijk moeilijk om ergens een grens te trekken, maar ik vind de daden van Duyvendak absoluut niet vergelijkbaar met Hitler. Zeker als je bekijkt dat hij niet aan geweldpleging heeft gedaan.
Op zondag 19 mei 2002 15:19 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Aha, dus als je er in je eigen ogen een betere maatschappij door krijgt mag het.
Hitler dacht dat Duitsland beter af was zonder de joden, dus al zijn daden zijn hierbij goedgepraat?
quote:Er zijn zat anderen om tegengas te geven. Hij is niet de premier.
Op zondag 19 mei 2002 15:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Maar toch, zo iemand vertegenwoordigd ons volk in de kamer
quote:Je mag er best wel wat van zeggen. Maar ik vind niet dat mensen moeten worden afgerekend op daden die ze 20 jaar geleden hebben gedaan. tenzij ze er nog steeds achterstaan.
Als ik een jaar of twintig geleden molotovs gooide naar buitenlanders, zou ik dan nu volgens jou toch gewoon in de kamer mogen zonder dat men er wat van zegt?
Overigens vind ik molotovcocktails gooien naar buitenlanders heel wat anders dan ergens inbreken bij de krijgsmacht.
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 19-05-2002 15:28]
quote:Ik zie in de eerste 2 regels al " niet-strafbaar" en "inbraak" staan. Hahaha, bij mijn weten is in Nederland inbraak gewoon strafbaar!
Op zondag 19 mei 2002 15:24 schreef Tfone het volgende:[..]
Duyvendak kwam in een organisatie voor een goed (niet strafbaar) doel. Er zit trouwens altijd nog een verschil tussen het (helpen bij) een inbraak bij de overheid of het vermoorden van 6 miljoen mensen om zo'n doel te bereiken. Het is natuurlijk moeilijk om ergens een grens te trekken, maar ik vind de daden van Duyvendak absoluut niet vergelijkbaar met Hitler. Zeker als je bekijkt dat hij niet aan geweldpleging heeft gedaan.
Toen hij doorhad welke (te) grove middelen er werden gebruikt is die weggegaan.
Ik vergeleek Duyvendak ook niet met Hitler, maar het gaat er om dat geweldadige acties niet goed te praten zijn, ook niet als de dader dacht dat hij door die acties een betere maatschappij zou krijgen. Daar ging het om.
Over dat weggaan, tsjah, ik had de media wel eens willen zien als bleek dat iemand uit de Top-10 van LPF lid was geweest van CP'86, maar daar was weggegaan toen bleek dat die lui gewelddadig waren !
quote:1. ik reageerde op iemand die dacht dat die nu nog steeds trots was op zijn daden.
Op zondag 19 mei 2002 15:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Nazi's zullen 60 jaar geleden ook wel trots zijn geweest? Die lui ook maar in de kamer zetten dan?
quote:Nee idd, maar hij zit wel in de kamer en hij vertegenwoordigd een deel van het Nederlandse volk. Hier hoor je vrijwel niemand over, terwijl iedereen begint te steigeren als er wat extreem-rechtse lui een kieslijstje van LPF hebben ondertekend...
Op zondag 19 mei 2002 15:24 schreef calvobbes het volgende:[..]
Er zijn zat anderen om tegengas te geven. Hij is niet de premier.
quote:Als ik een jaar of twintig geleden molotovs gooide naar buitenlanders, zou ik dan nu volgens jou toch gewoon in de kamer mogen zonder dat men er wat van zegt?[/quote]
Overigens vind ik molotovcocktails gooien naar buitenlanders heel wat anders dan ergens inbreken bij de krijgsmacht.
[/quote]
Dat clubje deed wel meer dan inbreken hoor. Maar goed, het is makkelijk praten dat je ergens niet meer achter staat. Zou jij Joop Glimmerveen in de kamer willen als hij zegt dat hij niet meer achter zijn nazi-standpunten staat?
quote:Herinner je je die rel rond Arend Glas nog?
Op zondag 19 mei 2002 15:27 schreef calvobbes het volgende:[..]
1. ik reageerde op iemand die dacht dat die nu nog steeds trots was op zijn daden.
2. Als ze ondertussen hun straf hebben uitgezeten en nu hun eigen daden van toen afkeuren, waarom niet. Dat ze in de kamer zitten wil nog niet zeggen dat alles wat hun willen ook uitgevoerd wordt. Ze worden immers niet premier met zo'n verleden.
quote:exact, het lijkt wel alsof strafbare feiten niet erg zijn, zolang ze maar uit links-idealisme voorkomen. Dan is het allemaal goed.
Op zondag 19 mei 2002 15:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Ik vergeleek Duyvendak ook niet met Hitler, maar het gaat er om dat geweldadige acties niet goed te praten zijn, ook niet als de dader dacht dat hij door die acties een betere maatschappij zou krijgen. Daar ging het om.Over dat weggaan, tsjah, ik had de media wel eens willen zien als bleek dat iemand uit de Top-10 van LPF lid was geweest van CP'86, maar daar was weggegaan toen bleek dat die lui gewelddadig waren !
quote:Die extreem rechtse lui zijn NU extreem rechts. Die Duijvendak was TOEN extreem links.
Op zondag 19 mei 2002 15:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Nee idd, maar hij zit wel in de kamer en hij vertegenwoordigd een deel van het Nederlandse volk. Hier hoor je vrijwel niemand over, terwijl iedereen begint te steigeren als er wat extreem-rechtse lui een kieslijstje van LPF hebben ondertekend...
quote:Dus omdat hij lid was van een clubje dat ergere dingen deed moet hij daar ook voor veroordeeld worden? Dus alles nazi's waren net zo erg als Hitler?
Dat clubje deed wel meer dan inbreken hoor. Maar goed, het is makkelijk praten dat je ergens niet meer achter staat.
quote:Ik zou er niet vrolijk van worden, maar ik vind niet dat je op iemand een stempel mag drukken die er nooit meer afgaat.
Zou jij Joop Glimmerveen in de kamer willen als hij zegt dat hij niet meer achter zijn nazi-standpunten staat?
quote:Niet strafbaar doel: dat is wat anders dan de middelen. Ik ben het er dus niet mee eens. Maar het doel van Duyvendak was om een geweldloze wereld te krijgen, op zich een goed idee. Doel van de nazi's was om alle joden weg te krijgen.
Op zondag 19 mei 2002 15:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Ik zie in de eerste 2 regels al " niet-strafbaar" en "inbraak" staan. Hahaha, bij mijn weten is in Nederland inbraak gewoon strafbaar!
quote:Ik zal wel overgooid worden met kritiek. Maar het uitgangspunt van radicaal linkse partijen (anti-militaristisch,anti-globalistisch) vind ik minder erg dan radicaal rechts (anti-buitenlanders).
Over dat weggaan, tsjah, ik had de media wel eens willen zien als bleek dat iemand uit de Top-10 van LPF lid was geweest van CP'86, maar daar was weggegaan toen bleek dat die lui gewelddadig waren !
Natuurlijk is de manier waarop beide kanten het uitvoeren even erg.
quote:Die bobsleeer? Ja wat is daar mee? Wat heeft die met deze discussie te maken?
Op zondag 19 mei 2002 15:30 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Herinner je je die rel rond Arend Glas nog?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |