quote:Wat is de mening van anderen hierover? Friedkin wordt voor rascist uitgemaakt omdat hij een film heeft gemaakt waarin Arabieren niet in een positief daglicht staan, hetzelfde geldt voor Cameron (die niet eens een statement probeerde te maken met True Lies)
Op woensdag 15 mei 2002 12:57 schreef motown het volgende:[..]
Het draagt bij aan dat stereotype, en zolang men er niets positiefs tegenover zet daar in Hollywood, blijf ik het laag vinden dat ze in Arabieren steeds maar zo'n beetje de laatste minderheid blijven vinden die ze nog te durfen discrimineren.
Waarom is de bad guy nooit eens een fundamentalistische Joodse kolonist? Ha, dat moet ik nog eens zien. Zo'n film zou ik zeker gaan kijken. Ik weet zelf heus wel dat de meeste Joden niets met fundamentalisten te maken willen hebben. Maar dat is met de meeste Arabieren ook zo, maar dat krijgt de Amerkikaanse bevolking dus nooit te zien, en dat ligt me dwars, ja.
[..]Fantastisch, maar Afghanen zijn geen Arabieren. Goed, ze zijn moslims... Jippie... Maar nu hoorde ik alweer verhalen dat ze expliciet vanwege 11 september toch weer een Rambo film willen gaan maken, waarin Rambo nu de Taliban te lijf zal gaan... Alsof de filmmakers nu opeens weer spijt hebben van Rambo 3... Als hij maar wel onderscheid leert te maken tussen de onschuldige bevolking (en oude strijdmakkers uit Rambo 3) en de werkelijke vijand...
Volgens mij valt het met de stigmatisering van Arabieren best wel mee. En als ze gestigmatiseerd worden dan zeker niet meer dan Vietnamezen, Jappen, Russen, Duisters, Hollanders etc.
Daarnaast zal er altijd een soort van afspiegeling van de werkelijkheid in films zitten. Dus als er in de media veel aandacht is voor moslimfundamentalisme dan is het toch niet eens zo gek dat er een keer een film verschijnt waarin een moslimfundamentalist de rol van bad-guy heeft?
Jullie opinions plz
Maar als je aan mij vraagt welke films allemaal stereotiepe arabieren laat zien dan denk ik alleen aan True Lies
Verder worden arabieren toch altijd afgebeeld als rijke oliesjeiks met een harem?
Op zich wel grappig, maar ook hier werden arabieren e.d. niet afgeschilderd als terroristen.
quote:maar ik wist niet wat IDF was zodoende heb ik nooit een reply gegeven
Op donderdag 18 april 2002 00:04 schreef motown het volgende:
Niets moet. Ten eerste heeft Hollywood al heel lang Arabieren negatief afgetekend (heeft meer te maken met hoeveel Joden er in Tinseltown in high places zitten), dus het is niet iets van de laatste tijd, en ten tweede werden er bij die andere (vroeger) benadeelde bevolkingsgroepen vaak ook uitzonderingen gemaakt. Met Arabieren en/of moslims echter zelden tot nooit.Het zou toch eens verfrissend zijn als ze de rollen eens omdraaiden?
Denk je eens in Herald:
"The Zionist Threat".
Bruce Campbell singlehandedly takes on the entire IDF, in order to save the lives of thousands of Palestinian children. Not playing in theatres in Israel.
Rated R for heavy violence and high amounts of profanity.
Lijkt het je wat?
quote:Zou hij dit al gelezen hebben? Speedy Gonzales te racistisch
Op woensdag 15 mei 2002 14:44 schreef MikeyMo het volgende:
Volgens mij is Motown een beetje zo'n Femke Halsema typje:
quote:Nog nooit van http://www.acronymfinder.com gehoord? Verrekte handige site. En als we deze afkorting daar opzoeken, dan krijgen we daaruit onder andere het volgende (op de tweede pagina):
Op woensdag 15 mei 2002 14:32 schreef Herald het volgende:
een andere motown quite uit de meest suckende film aller tijden
[..]maar ik wist niet wat IDF was zodoende heb ik nooit een reply gegeven
"Israel Defense Forces"
quote:En laat mij nou toevallig eerder vandaag uitgerekend voor haar hebben gestemd.
Op woensdag 15 mei 2002 14:44 schreef MikeyMo het volgende:
Volgens mij is Motown een beetje zo'n Femke Halsema typje: overal waar hij kijkt, achter elke media-uiting waarin een schuldige/bad-guy etc een kleurtje heeft dan is er sprake van rascisme, discriminatie, aanzetten tot haat jegens andere bevolkingsgroepen e.d.
Een vrouw naar mijn hart.
quote:Stereotype of niet: Speedy Gonzalez werd in elk geval wel afschilderd als een "Good Guy". Hij was de held onder de muizen die die ellendige Syvester Cat steeds maar weer te slim af was!
Op woensdag 15 mei 2002 14:46 schreef SunChaser het volgende:[..]
Zou hij dit al gelezen hebben? Speedy Gonzales te racistisch
Wacht, er zijn wel een aantal Arabische Good Guys, maar zover ik weet nooit echt hedendaags.
* Die ene goede vriend van Indiana Jones, gespeeld door John Rhies Davies (maar dat speelde zich in het verleden af)
* Dr. Julian Bashir in Star Trek DS9, gespeeld door Alexander Siddig (maar dat speelt zich in de toekomst af)
Noem nou eens een film met een Arabische "Good Guy" in de hoofdrol (of een van de hoofdrollen) van een film die zich in het heden afspeelt en die in de film zijn etnische achtergrond ook niet onder stoelen of banken steekt.
(Bedankt trouwens dat je dit topic hebt geopend, MikeyMo! )
quote:Tony Shalhoub als Agent Frank Haddad in The Siege
Op woensdag 15 mei 2002 20:57 schreef motown het volgende:
Noem nou eens een film met een Arabische "Good Guy" in de hoofdrol (of een van de hoofdrollen) van een film die zich in het heden afspeelt en die in de film zijn etnische achtergrond ook niet onder stoelen of banken steekt.
Ik denk dat je te ver gaat door mensen gelijk als racist te bestempelen wanneer men een etnische minderheid (in jou geval dus arabieren) neerzet als een bad guy in een film. Er zijn immers net zo veel, zo niet meer voorbeelden op te noemen waarin andere etnische minderheden met verschillende geloofsachtergronden de bad guy zijn. In Saving Private Ryan kom je geen enkele goede duitser tegen, van horen zeggen is het In Black hawk Down precies hetzelfde maar dan met Somaliers.
Ik vind dat je er teveel achter zoekt wanneer een arabier de bad guy is. Voorlopig heb je alleen zelf al meer voorbeelden gegeven waarin ze juist aan de goede kant staan.
quote:Heeft The Scorpion King ook geen arabische sitekick? Oh, maar dat is weer een dief. Er is wel een goede arab in true Lies.
Op woensdag 15 mei 2002 20:59 schreef Herald het volgende:
Tony Shalhoub als Agent Frank Haddad in The Siege
En Sinbad de zeeman natuurlijk
quote:Weer dat misverstand.
Op woensdag 15 mei 2002 23:07 schreef SunChaser het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet de link Antisemiet - Arabieren.
In de Van Dale taalweb staat:
quote:Zowel Arabieren als Joden zijn beiden zgn. "semitische" volkeren. (Technisch gezien igenlijk zelfs nog semitischer dan Joden, naar het schijnt.) Dus als je racistisch bent jegens Arabieren, dan ben je in feite ook antisemitisch.
Se·´miet (de ~ (m.))1 lid van een van de volkeren die een Semitische taal spreken, zoals Arabisch of Ivriet
quote:Ja, maar in de volksmond...
Op woensdag 15 mei 2002 23:53 schreef motown het volgende:
In de Van Dale taalweb staat:
quote:Tja, omdat het woordt "antisemiet" over de jaren heen zoveel is gebruikt als synomiem voor "jodenhaat", is het ook hetzelfde gaan betekenen in de volksmond.
Op donderdag 16 mei 2002 00:04 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ja, maar in de volksmond...
Maar Arabieren zijn daardoor echt geen spatje minder semitisch geworden, hoor...
quote:Ik dacht het meer een slimme carrieremove was.
Op donderdag 16 mei 2002 01:26 schreef kamagurka het volgende:
een stukje pure joodse zelfhaat
quote:Ja, zo kan je elke vorm van discriminatie wel gaan uitleggen natuurlijk.
Op donderdag 16 mei 2002 01:30 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ik dacht het meer een slimme carrieremove was.
quote:De waarheid zal wel in het midden liggen. Martin Sheen en zoon Charlie hebben met naamverandering een filmcarriere, maar ook Estevez met de echte naam wist er een op te bouwen. Ja, met een kruiwagen, dat wel.
Op donderdag 16 mei 2002 01:54 schreef kamagurka het volgende:
Ja, zo kan je elke vorm van discriminatie wel gaan uitleggen natuurlijk.
quote:Ja klopt, Schwarzenegger werd ook in het begin aangeraden iets aan z'n naam te doen ivm de moeilijkheid, maar heeft hier nooit aan toegegeven. Uiteindelijk heeft het z'n carriere niets in de weg gelegd.
Ik dacht het meer een slimme carrieremove was.
quote:Ja man die pokkelijers beheersen alles!
Op woensdag 15 mei 2002 13:36 schreef SunChaser het volgende:
Antisemitisch gedachtegoed achter Hollywood films: ik denk dat het wel meevakt aangezien Hollywood voornamelijk in handen is van Joden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |