Na de moord op de nummer één van de Lijst Pim Fortuyn besloten de politieke partijen de campagne voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 15 mei te staken. De D66-minister zei dat in strijd te achten met de voorlichting die de partijen in de aanloop voor verkiezingen moeten verstrekken.
Na de begrafenis van Fortuyn op vrijdag zouden de partijen op "rustige manier" campagne moeten kunnen voeren, vindt Borst. Het laatste lijsttrekkersdebat, daags voor de verkiezingen, zou dan alsnog kunnen doorgaan
bron : telegraaf
.:r .. D66 zal groot verliezer ....en zij krijgen nog MINDER ZETELS ... het zal ook zelfs minder minder zetels.... dan 14 of opinies..
D66 krijgt dan alleen maar slechts paar zetels... 2 a 3 zetels .... dus veel zetels verloren.
[Dit bericht is gewijzigd door edwtie op 08-05-2002 22:08]
het is een schande, maar het verbaast me niet
quote:Het zou inderdaad niet netjes zijn, maar in principe heeft de kiezer natuurlijk recht te weten waar een partij voor staat. LPF zou echter niet goed vertegenwoordigt worden, en dat zou ik niet helemaal in de haak vinden.
Op woensdag 08 mei 2002 22:07 schreef Strolie75 het volgende:
Schande, ze zouden zich moeten schamen.
Ze laten Borst de oproep doen omdat die toch de politiek uitgaat en het minst bij de campagne betrokken was.
quote:inderdaad, en dat is hun eigen zwakte. als die ze die laatste paar dagen nog zó erg nodig hebben, hebben ze blijkbaar iets verkeerd gedaan in hun campagne (en de hele regeer-periode, lijkt mij).
Op woensdag 08 mei 2002 22:08 schreef Youssef het volgende:
Ze zijn natuurlijk bang dat nog niet genoeg hebben geínformeerd en zo te weinig stemmen zullen halen.
quote:Bullshit!
Op woensdag 08 mei 2002 22:11 schreef NorthernStar het volgende:
Ze hebben het gezamelijk besloten, alle lijsttrekkers samen.Ze laten Borst de oproep doen omdat die toch de politiek uitgaat en het minst bij de campagne betrokken was.
De gezamenlijke lijsttrekkers zouden hier (inclusief een afgevaardigde van LPF) wel vanavond of morgen over gaan praten.
Ze hebben hun hoofd zelf in de strop gestoken door te zeggen dat ze geen campagne zouden voeren, laat ze zich er nu maar zelf uit redden.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 08-05-2002 22:14]
quote:Gister was Van Mierlo op TV, o.a. samen met die van Leefbaar Nederland.
Op woensdag 08 mei 2002 22:12 schreef QBZZ het volgende:[..]
Bullshit!
De gezamenlijke lijsttrekkers zouden hier (inclusief een afgevaardigde van LPF) wel vanavond of morgen over gaan praten.
Hij liet toen al doorschemeren dat het al min of meer beslist was dat het na de begravenis weer voorzichtig door zou gaan.
Ik denk dat iedereen het wil, en anders gaan ze wel protesteren.
Helaas hebben ze niet voor één van deze twee opties gekozen, maar voor een derde optie die wat mij betreft nooit gekozen had moeten worden.
quote:maar ze kunnen er niet meer op terugkomen, dat zou echt schandelijk zijn
Op woensdag 08 mei 2002 22:26 schreef Dlocks het volgende:Helaas hebben ze niet voor één van deze twee opties gekozen, maar voor een derde optie die wat mij betreft nooit gekozen had moeten worden.
quote:
Politiek verdeeld over campagnestop
DEN HAAG, 8 MEI.De politieke partijen zijn verdeeld over de reikwijdte van de beslissing om de campagnes voor de Kamerverkiezingen te staken na de moord op Pim Fortuyn. Complicerende factor voor eventuele campagneactiviteiten is dat de bewegingsvrijheid van de lijsttrekkers en een aantal Tweede-Kamerleden beperkt is door permanente bewaking, die is ingesteld na 'concrete bedreigingen'.
Campagneleiders van VVD en CDA zeggen dat hun partijen vastbesloten zijn ,,niks meer te doen'' tot aan de dag van de verkiezingen op 15 mei. Andere partijen houden rekening met oplopende druk om volgende week toch een zekere voorlichting te geven over inhoudelijke standpunten. Vanmiddag zouden de campagneleiders van de partijen overleg voeren.De partijen staakten de campagnes dinsdagmorgen na overleg op het Catshuis over het doorgaan van de verkiezingen op 15 mei.
CDA-campagneleider Smits zei vanmorgen ,,verbaasd'' te zijn over het optreden van lijsttrekker Veling van de ChristenUnie in het EO-televisieprogramma Het Elfde Uur. Veling sprak daar over de gevolgen van de moord op LPF-lijsttrekker Fortuyn. Hij noemde deze ,,de doodsteek voor het debat en voor de campagne''.
CDA-lijsttrekker Balkenende zal volgens Smits geheel niet meer in de media verschijnen. Ook GroenLinks-lijsttrekker Rosenmöller heeft geen live-optredens meer gedaan sinds het opschorten van de campagne. GroenLinks gaat ervan uit dat ,,zeker deze week'' alle partijen terughoudendheid zullen betrachten. Bij de PvdA wordt de situatie ,,met de dag'' gevolgd. Bij D66 is twijfel over de houdbaarheid van het campagnemoratorium. Volgens D66-campagneleider Ackermans is de beslissing de campagne te staken ,,niet voor de lange termijn''. Thom de Graaf (D66) gaat weer aanvragen van de media honoreren, aldus de campagneleider vanmiddag. ,,Eerst over de ontstane situatie, daarna over zijn eigen ideeën.''
Campagneleider Van de Linde van Leefbaar Nederland is er nog niet uit. ,,Pim was een voorstander van debat. Misschien is het een mooi eerbetoon om de campagne in een sobere toon voort te zetten, na de begrafenis'', aldus Van de Linde. Fortuyn wordt vrijdag begraven in Driehuis-Westerveld.
Alle partijen hebben gisteren ingestemd met de beslissing van het kabinet de verkiezingen gewoon door te laten gaan. Zij hebben zich neergelegd bij het verzoek van de Lijst Pim Fortuyn om de verkiezingen niet uit te stellen, zo bleek gisteren bij een persconferentie in de Tweede Kamer met Kamervoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven, alle fractievoorzitters, Leefbaar Nederland-lijsttrekker Teeven en vertegenwoordigers van de Lijst Pim Fortuyn.
Bij het kabinetsbesluit heeft de mening van de LPF ,,zeer zwaar gewogen'', aldus Kok, bij zijn aankondiging gistermiddag in de hal van het Ministerie van Algemene zaken. De premier benadrukte dat de kiezers, net als bij andere Kamerverkiezingen, een ,,keuze voor vier jaar moeten maken''. ,,Dit trekt een zware wissel op het vermogen van de burgers, een afgewogen oordeel te geven. Onze bevolking kan echter veel aan. Ik denk dat het goed en belangrijk is dat er een signaal wordt afgegeven dat onze democratie functioneert en blijft functioneren''.
Even later werd Fortuyn kort herdacht in de Eerste Kamer. Kamervoorzitter Braks vergeleek Fortuyn daarbij met Erasmus en noemde hem een ,,speelse en sierlijke politicus''. PvdA-leider Melkert had een ,,zeker begrip'' voor de emoties die nu een rol spelen. Hij riep op tot eendracht. LPF-woordvoerder Herben kreeg waardering voor zijn oproep tot rust en kalmte.
De SP heeft het meeste moeite met het besluit de verkiezingen niet uit te stellen, maar de partij legt zich er bij neer. Na de aanslag had lijsttrekker Marijnissen verkiezingen op 15 mei al ,,bijna onvoorstelbaar'' genoemd.
Bron: NRC
quote:Dat vind ik op zich ook. Ze zijn zelf zo stom geweest om direct een definitief besluit te nemen. Ze hadden beter kunnen zeggen dat ze de campagnes voorlopig even stop zouden zetten i.p.v direct zeggen dat de campagnes tot 15 mei stopgezet zijn.
Op woensdag 08 mei 2002 22:28 schreef waspman het volgende:[..]
maar ze kunnen er niet meer op terugkomen, dat zou echt schandelijk zijn
toen ik gister de 2e man van LPF hoorde, d8 ik dat zij ook gewoon doorgingen met campagne voeren....
quote:Ben ik het mee eens.
Op woensdag 08 mei 2002 22:42 schreef Meneer_Aart het volgende:
Klinkt misschien cru van Borst. Maar de uitslag is bepalend voor de komende 4 jaar. Het is niet niks. Een vorm van rustig campagne voeren lijkt mij eerlijk gezegd ook het beste. Je moet toch wat. Uitstel van de verkiezingen was beter geweest, vind ik, maar ja.
Op het moment krijgt alleen LPF exposure door de gebeurtenissen...
Deze partij maakt heel geniepig WEL promotie voor haar partij (zie o.a. NOVA vanavond met de woordvoerder van LPF) terwijl andere partijen geen weerwoord hebben...
Als dat vele dagen aanhoudt, dan is dat natuurlijk van grote invloed op de verkiezingsuitslag, zeker omdat de zwevende kiezer de komende 7 dagen alleen LPF-exposure krijgt...
Voor een eerlijke uitslag zijn er 2 dingen mogelijk:
- Allemaal campagne voeren
- Niemand campagne voeren
Die laatste optie is door LPF onmogelijk gemaakt omdat ze zelf wel campagne voeren...niet super-duidelijk, maar toch zeker wel aanwezig (Hoogendijk (nr.5 LPF) gister bij BvD, vandaag die woordvoerder bij NOVA, etc.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |