Conclusie was dat je met blanco stemmen de grootste partijen bevoordeelt omdat die het meest profiteren van 'restzetels'.
Bij de uitslag gaat je stem automatisch naar de grootste partij.
quote:Hier staat het antwoord Kan je blanco stemmen met een stemcomputer?
Op woensdag 01 mei 2002 16:14 schreef Schorpioen het volgende:
Heeft het nou zin om bij de verkiezingen blanco te stemmen, of kun je dan netzogoed thuisblijven? Hoe wordt het aantal zetels van een partij bepaald? Ik zat namelijk te denken, afhankelijk hoe er met blanco stemmen omgegaan wordt, maakt het misschien helemaal niks uit voor de uitslag, als er veel mensen blanco stemmen, of als die mensen gewoon thuisblijven.
quote:Heb ik gelezen, ik weet nu in ieder geval meer hoe het werkt. Maar wat ik nog niet weet is wat het effect nou precies is, want blanco stemmen heeft meer gevolgen dan alleen het stijgen van de kiesdrempel. Ik denk niet dat je zo eenvoudig kan zeggen dat de kleinste partijen altijd benadeeld worden, ligt het niet wat ingewikkelder?
Op woensdag 01 mei 2002 16:31 schreef R@b het volgende:[..]
Hier staat het antwoord Kan je blanco stemmen met een stemcomputer?
quote:Welnee, alleen de opkomst stijgt. Als jij foutief stemt (kan alleen met papier en rood potlood), dan telt die stem net zo als een blanco stem
Op woensdag 01 mei 2002 16:40 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Heb ik gelezen, ik weet nu in ieder geval meer hoe het werkt. Maar wat ik nog niet weet is wat het effect nou precies is, want blanco stemmen heeft meer gevolgen dan alleen het stijgen van de kiesdrempel.
quote:De toekenning van de zogenoemde restzetels geschiedt bij de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraden met negentien of meer leden volgens het systeem van de grootste gemiddelden.
Ik denk niet dat je zo eenvoudig kan zeggen dat de kleinste partijen altijd benadeeld worden, ligt het niet wat ingewikkelder?
Heeft het niet meer het effect van afvlakken van de curve, dus de extreem grote partijen worden wat minder groot en de hele kleintjes misschien iets groter?
Hiervoor wordt berekend hoeveel stemmen per zetel op een bepaalde partij zijn uitgebracht, als aan die partij één zetel extra zou zijn toegewezen. De eerste restzetel wordt toegewezen aan de partij met het grootste aantal stemmen per zetel. Deze berekening wordt herhaald voor elke restzetel.
In de praktijk zijn dan meestal de grotere partijen in het voordeel.
quote:Bullshit. Niks automatisch naar de grootste partij.
Op woensdag 01 mei 2002 16:29 schreef eetomit het volgende:
Blanco = Stem tegen.Bij de uitslag gaat je stem automatisch naar de grootste partij.
Betekent dit overigens ook dat als je met 1 stem de kiesdrempel misloopt, je de 2e kamer niet inkomt? Je hebt immers verder geen zetels waar je op kan leunen zoals de andere partijen.
quote:nope, het is eigenlijk wél heel simpel. de stemmen van de mensen die NIET gaan stemmen worden verdeeld over de partijen. Dit gebeurd evenredig naar grote (dat is het eerlijkst natuurlijk) dus de grootste partij krijgt de meeste restzetels, de kleinste de minste.
Op woensdag 01 mei 2002 16:40 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik denk niet dat je zo eenvoudig kan zeggen dat de kleinste partijen altijd benadeeld worden, ligt het niet wat ingewikkelder?
Heeft het niet meer het effect van afvlakken van de curve, dus de extreem grote partijen worden wat minder groot en de hele kleintjes misschien iets groter?
Conclusie: Hoe meer mensen er niet stemmen, hoe meer restzetels voor alle partijen, maar omdat de meeeste dus naar de grootste partij gaan, stem je dan vooral voor deze laatste.
en yup, er zit een `blanco stem' knop op de stemcomputer.
quote:Juist. Zeer correct geciteerd van http://www.omroep.nl/nos/specials/nederlandkiest/paginas/kiezen/, alwaar er meer te lezen valt over dit onderwerp.
Op woensdag 01 mei 2002 16:44 schreef R@b het volgende:
De toekenning van de zogenoemde restzetels geschiedt bij de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraden met negentien of meer leden volgens het systeem van de grootste gemiddelden.Hiervoor wordt berekend hoeveel stemmen per zetel op een bepaalde partij zijn uitgebracht, als aan die partij één zetel extra zou zijn toegewezen. De eerste restzetel wordt toegewezen aan de partij met het grootste aantal stemmen per zetel. Deze berekening wordt herhaald voor elke restzetel.
In de praktijk zijn dan meestal de grotere partijen in het voordeel.
quote:dan kun je dus wél blanco stemmen
Op donderdag 02 mei 2002 09:49 schreef Schorpioen het volgende:
Dan ga ik toch maar niet blanco stemmen.
Een stem is al zo weinig waard qua gewicht, als het dan nog gefragmenteerd wordt blijft er helemaal niks meer van over.
die stemmen worden dus niet verdeeld!
Het is nl. zo dat er bij iedere verkiezing onder de BLANCO knop een willekeurige partij zit, die zo wat stemmen krijgt. Vorige keer was dat de SGP, dit jaar (15 mei) zal het de VDV zijn.
Stem voor, stem tegen, stem VDV
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |