abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4026618
Heeft het nou zin om bij de verkiezingen blanco te stemmen, of kun je dan netzogoed thuisblijven? Hoe wordt het aantal zetels van een partij bepaald? Ik zat namelijk te denken, afhankelijk hoe er met blanco stemmen omgegaan wordt, maakt het misschien helemaal niks uit voor de uitslag, als er veel mensen blanco stemmen, of als die mensen gewoon thuisblijven.
Unox, the worst operating system.
  Overall beste user 2022 woensdag 1 mei 2002 @ 16:16:31 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_4026655
blanco (=uitgebrachte) stemmen tellen wel mee.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 1 mei 2002 @ 16:17:44 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_4026678
kan je dan blanco stemmen met die stemmachines?
So we just called him Fred
pi_4026693
Ze tellen alleen mee voor de opkomst. Alle zetels die er zijn worden toch verdeeld onder de gekozen partijen. Er gebeurd dus feitelijk niets mee.
pi_4026709
Daar was laatst al eens een topic over.

Conclusie was dat je met blanco stemmen de grootste partijen bevoordeelt omdat die het meest profiteren van 'restzetels'.

pi_4026859
Blanco = Stem tegen.

Bij de uitslag gaat je stem automatisch naar de grootste partij.

Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_4026882
Volgens mij maakt het dus geen ene drol uit. Heb het andere topic ook even doorgelezen (jaja, UTFS ), volgens mij bena-/voordeel je er helemaal niemand mee, want als de kiesdrempel omhoog gaat is het weliswaar moeilijker voor een kleine partij om met hun stemmen een restzetel te halen, maar alle partijen moeten dus meer stemmen voor een zetel halen, waardoor er dus weer meer restzetels overblijven...
Heft dat elkaar niet op?
  woensdag 1 mei 2002 @ 16:31:51 #8
272 R@b
No-nonsens
pi_4026906
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:14 schreef Schorpioen het volgende:
Heeft het nou zin om bij de verkiezingen blanco te stemmen, of kun je dan netzogoed thuisblijven? Hoe wordt het aantal zetels van een partij bepaald? Ik zat namelijk te denken, afhankelijk hoe er met blanco stemmen omgegaan wordt, maakt het misschien helemaal niks uit voor de uitslag, als er veel mensen blanco stemmen, of als die mensen gewoon thuisblijven.
Hier staat het antwoord Kan je blanco stemmen met een stemcomputer?
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_4027036
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:31 schreef R@b het volgende:

[..]

Hier staat het antwoord Kan je blanco stemmen met een stemcomputer?

Heb ik gelezen, ik weet nu in ieder geval meer hoe het werkt. Maar wat ik nog niet weet is wat het effect nou precies is, want blanco stemmen heeft meer gevolgen dan alleen het stijgen van de kiesdrempel. Ik denk niet dat je zo eenvoudig kan zeggen dat de kleinste partijen altijd benadeeld worden, ligt het niet wat ingewikkelder?
Heeft het niet meer het effect van afvlakken van de curve, dus de extreem grote partijen worden wat minder groot en de hele kleintjes misschien iets groter?
  woensdag 1 mei 2002 @ 16:44:40 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_4027115
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:40 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Heb ik gelezen, ik weet nu in ieder geval meer hoe het werkt. Maar wat ik nog niet weet is wat het effect nou precies is, want blanco stemmen heeft meer gevolgen dan alleen het stijgen van de kiesdrempel.

Welnee, alleen de opkomst stijgt. Als jij foutief stemt (kan alleen met papier en rood potlood), dan telt die stem net zo als een blanco stem
quote:
Ik denk niet dat je zo eenvoudig kan zeggen dat de kleinste partijen altijd benadeeld worden, ligt het niet wat ingewikkelder?
Heeft het niet meer het effect van afvlakken van de curve, dus de extreem grote partijen worden wat minder groot en de hele kleintjes misschien iets groter?
De toekenning van de zogenoemde restzetels geschiedt bij de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraden met negentien of meer leden volgens het systeem van de grootste gemiddelden.

Hiervoor wordt berekend hoeveel stemmen per zetel op een bepaalde partij zijn uitgebracht, als aan die partij één zetel extra zou zijn toegewezen. De eerste restzetel wordt toegewezen aan de partij met het grootste aantal stemmen per zetel. Deze berekening wordt herhaald voor elke restzetel.

In de praktijk zijn dan meestal de grotere partijen in het voordeel.

woensdag 1 mei 2002 @ 16:47:12 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_4027147
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:29 schreef eetomit het volgende:
Blanco = Stem tegen.

Bij de uitslag gaat je stem automatisch naar de grootste partij.

Bullshit. Niks automatisch naar de grootste partij.
pi_4033264
Dat van die restzetels vind ik overigens nog altijd vreemd. Waarom moeten de grote partijen worden bevoordeeld? Laten ze gewoon kijken wie het dichtst bij de zetel in de buurt komt en die de zetel geven, dit is zo'n onzin.

Betekent dit overigens ook dat als je met 1 stem de kiesdrempel misloopt, je de 2e kamer niet inkomt? Je hebt immers verder geen zetels waar je op kan leunen zoals de andere partijen.

pi_4035273
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:40 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je zo eenvoudig kan zeggen dat de kleinste partijen altijd benadeeld worden, ligt het niet wat ingewikkelder?

nope, het is eigenlijk wél heel simpel. de stemmen van de mensen die NIET gaan stemmen worden verdeeld over de partijen. Dit gebeurd evenredig naar grote (dat is het eerlijkst natuurlijk) dus de grootste partij krijgt de meeste restzetels, de kleinste de minste.
De blanco stemmen gaan naar, zo moet je het je voorstellen een `niet bestaande partij' en kunnen dus niet meer worden verdeeld over andere partijen. (zoals je ook niet bijv. de stemmen van de SP gaat verdelen over de andere partijen).

Conclusie: Hoe meer mensen er niet stemmen, hoe meer restzetels voor alle partijen, maar omdat de meeeste dus naar de grootste partij gaan, stem je dan vooral voor deze laatste.

en yup, er zit een `blanco stem' knop op de stemcomputer.

[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_4035692
Dan ga ik toch maar niet blanco stemmen.
Een stem is al zo weinig waard qua gewicht, als het dan nog gefragmenteerd wordt blijft er helemaal niks meer van over.
  donderdag 2 mei 2002 @ 09:53:36 #15
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_4035722
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:44 schreef R@b het volgende:
De toekenning van de zogenoemde restzetels geschiedt bij de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraden met negentien of meer leden volgens het systeem van de grootste gemiddelden.

Hiervoor wordt berekend hoeveel stemmen per zetel op een bepaalde partij zijn uitgebracht, als aan die partij één zetel extra zou zijn toegewezen. De eerste restzetel wordt toegewezen aan de partij met het grootste aantal stemmen per zetel. Deze berekening wordt herhaald voor elke restzetel.

In de praktijk zijn dan meestal de grotere partijen in het voordeel.

Juist. Zeer correct geciteerd van http://www.omroep.nl/nos/specials/nederlandkiest/paginas/kiezen/, alwaar er meer te lezen valt over dit onderwerp.
There's a #filosofie spirit in everyone.
pi_4037609
quote:
Op donderdag 02 mei 2002 09:49 schreef Schorpioen het volgende:
Dan ga ik toch maar niet blanco stemmen.
Een stem is al zo weinig waard qua gewicht, als het dan nog gefragmenteerd wordt blijft er helemaal niks meer van over.
dan kun je dus wél blanco stemmen

die stemmen worden dus niet verdeeld!

[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
  donderdag 2 mei 2002 @ 12:40:24 #17
16505 KP
KwaliteitsPoster
pi_4037663
Volgens mij gaat een niet-stemmer er dikwijls vanuit dat er een partij moet zijn die naadloos aansluit bij zijn voorkeuren. En ergens heeft niet-stemmen iets heel decadents. "Het wordt toch wel geregeld." "Het komt wel goed zonder mij." of "Het gaat toch wel bergafwaarts, wat ik ook doe." Probeer toch op z'n minst de minst slechte partij te kiezen, een partij die aansluit bij je gevoel, als het al niet bij je concrete ideeën is. Een democratie is van iedereen afhankelijk, en niet van 'de anderen'.
There's a #filosofie spirit in everyone.
  donderdag 2 mei 2002 @ 17:29:10 #18
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_4042443
Welnee, er is een groot fundamenteel verschil tussen BLANCO stemmen en NIET stemmen (thuisblijven)..

Het is nl. zo dat er bij iedere verkiezing onder de BLANCO knop een willekeurige partij zit, die zo wat stemmen krijgt. Vorige keer was dat de SGP, dit jaar (15 mei) zal het de VDV zijn.

Stem voor, stem tegen, stem VDV

Weer helemaal terug in de Übercrew
  donderdag 2 mei 2002 @ 17:30:59 #19
18170 WinXP_sux
Extreem rechtse racist
pi_4042469
wie gaat er nou helemaal naar de stembus lopen om je stem weg te gooien met een blanco stem
How do you want to crash today?
  donderdag 2 mei 2002 @ 17:34:39 #20
27285 Arma_Angelus
Blashyrkh We Ride
pi_4042513
hahaha

VLENS_DE_VOS

Ride for vengeance | Tons of Tattoos | Tattoopedia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: