quote:Wat is ie van plan, wil ie van Europa 1 groot extreemrechts land maken ofzo
Uitgegeven: 24-4-2002 17:13WENEN - Jean-Marie Le Pen, de Franse presidentskandidaat die het in de tweede verkiezingsronde opneemt tegen de huidige president Jacques Chirac, wil Jörg Haider ontmoeten.
Haider is de voormalige leider van de extreemrechtse FPÖ in Oostenrijk. De Franse leider van het extreemrechtse Front National uit zijn wens in het Oostenrijkse weekblad News, dat donderdag verschijnt.
"Ik heb altijd de indruk gehad dat meneer Haider erg voorzichtig was in het contact zoeken met ons. Toch zouden we concrete gemeenschappelijke doelen moeten bespreken", zei Le Pen.
Van de woordvoerder van Haider, de gouverneur van de provincie Karinthië, was woensdagmiddag nog geen reactie vernomen. Dinsdag had de FPÖ, bij monde van Haider zelf, die nog wel voor de partij actief is, elke verwantschap met Le Pen en zijn Front National ontkend.
Een andere woordvoerder van de FPÖ zei dat er "overduidelijke verschillen" in de programma's van de beide partijen zijn. Politieke analisten in Oostenrijk zijn echter van mening dat de twee partijen wel degelijk dezelfde ideologie hebben.
quote:Nee ik krijg toch een beetje zo'n gevoel als bij Hitler en Mussolini, wel wat overdreven maarja, je weet het nooit
Op donderdag 25 april 2002 09:56 schreef deGVR het volgende:
Europa is sowieso erg richting het rechtse aan het trekken... ik voel me er niet bij op m'n gemak in ieder geval.
quote:Vraag me af welke gemeenschappelijke doelen dat zijn. Een verenigd Europa alleen voor de Europeanen?
"Ik heb altijd de indruk gehad dat meneer Haider erg voorzichtig was in het contact zoeken met ons. Toch zouden we concrete gemeenschappelijke doelen moeten bespreken", zei Le Pen.
quote:Je hebt gelijk....
Op donderdag 25 april 2002 09:57 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Nee ik krijg toch een beetje zo'n gevoel als bij Hitler en Mussolini, wel wat overdreven maarja, je weet het nooit
Voorlopig zijn we nog lang niet zo ver... maar het begint altijd redelijk onschuldig.
Ik hou het gewoon in de gaten, er valt weinig aan te doen ben ik bang.
quote:Nou liever helemaal niet zo iemand
Op donderdag 25 april 2002 10:02 schreef vexz het volgende:
Ja zou bijna denken 1 groot europa
Laten we in NL maar blij zijn met Fortuyn die is volgens mij lang nie zo erg als die andere gasten in oostenrijk dus en France..
Misschien wordt ie wel aangemoedigd als ie dat van Haider en Le Pen ziet
quote:
Op donderdag 25 april 2002 09:53 schreef Mini_rulez het volgende:
Oke niemand heeft hier een mening over
Ik denk dat mensen zich ten eerste veel te veel laten meeslepen door wat er over rechts gezegd wordt. Maar wat wil je nadat ze eerst overal de vergelijking met Hitler maken. Iedereen ziet gelijk de beelden van concentratiekampen al weer opdoemen.
Extreem Rechts of Uiterst Rechts (vind ik een betere benaming) is een vrij gangbare politieke stroming. In alle landen die geen 2e WO trauma hebben doen ze ook gewoon mee zonder die speciale behandeling.
Natuurlijk zitten er wat onfrisse figuren in, maar aan de andere kant vind je die in elke partij. Zolang het allemaal democratisch gaat vind ik niet dat men zo paniekerig moet doen.
De opkomst van rechts is volgens mij vooral te wijten aan het te weinig oplossen van een aantal problemen in Europa. Als daarvoor nodig is dat Rechts wat meer invloed krijgt vind ik het best. Politiek is toch altijd een slingerbeweging.
quote:Fortuyn zou nog wel eens gevaarlijker kunnen zijn.
Op donderdag 25 april 2002 10:02 schreef vexz het volgende:
Ja zou bijna denken 1 groot europa
Laten we in NL maar blij zijn met Fortuyn die is volgens mij lang nie zo erg als die andere gasten in oostenrijk dus en France..
Hij is namelijk nogal charimatisch... en dat ka een gevaarlijke eigenschap zijn.
Die twee in oostenrijk en frankrijk zijn rechtser, maar bij die twee is tenminste van te voren goed duidelijk wat ze van plan zijn, dus kan het intelligente deel van de bevolking er een stokje voor proberen te steken... bij Fortuyn heb ik meer het gevoel dat je nooit echt precies zal weten wat hij van plan is... maar ondertussen schaart hij een meerderheid achter zich.
quote:Hmmja, dit vind ik altijd een beetje een dooddoener. Wat moet je immers doen met een politieke partij die weliswaar democratisch gekozen is, maar vervolgens de democratie in gaat perken (op gaat heffen). Dus dat de democratie het einde van de democratie betekent.
Op donderdag 25 april 2002 10:05 schreef NorthernStar het volgende:
Zolang het allemaal democratisch gaat vind ik niet dat men zo paniekerig moet doen.
quote:Ja zoals bij Hitler na '33
Op donderdag 25 april 2002 10:08 schreef Lithion het volgende:[..]
Hmmja, dit vind ik altijd een beetje een dooddoener. Wat moet je immers doen met een politieke partij die weliswaar democratisch gekozen is, maar vervolgens de democratie in gaat perken (op gaat heffen). Dus dat de democratie het einde van de democratie betekent.
quote:Daar heb jij weer een punt..
Op donderdag 25 april 2002 10:06 schreef deGVR het volgende:[..]
Fortuyn zou nog wel eens gevaarlijker kunnen zijn.
Hij is namelijk nogal charimatisch... en dat ka een gevaarlijke eigenschap zijn.
Die twee in oostenrijk en frankrijk zijn rechtser, maar bij die twee is tenminste van te voren goed duidelijk wat ze van plan zijn, dus kan het intelligente deel van de bevolking er een stokje voor proberen te steken... bij Fortuyn heb ik meer het gevoel dat je nooit echt precies zal weten wat hij van plan is... maar ondertussen schaart hij een meerderheid achter zich.
quote:Ja logisch dat er dan wel een reden is om paniekerig te doen, maar dit is dus niet de realiteit.
Op donderdag 25 april 2002 10:08 schreef Lithion het volgende:[..]
Hmmja, dit vind ik altijd een beetje een dooddoener. Wat moet je immers doen met een politieke partij die weliswaar democratisch gekozen is, maar vervolgens de democratie in gaat perken (op gaat heffen). Dus dat de democratie het einde van de democratie betekent.
Wat je nu doet is weer een vergelijking trekken met het verleden waarin partijen via democratische weg de democratie om zeep holpen.
Mag ik je er dan aan herinneren dat iedere partij wel een exponent in het verleden heeft die dit heeft gedaan? De PvdA is toch ook niet ondemocratisch omdat Lenin er destijds een dictatuur van maakte?
quote:De PvdA is niet zo extreemlinks als Lenin was (gelukkig)
Op donderdag 25 april 2002 10:11 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ja logisch dat er dan wel een reden is om paniekerig te doen, maar dit is dus niet de realiteit.
Wat je nu doet is weer een vergelijking trekken met het verleden waarin partijen via democratische weg de democratie om zeep holpen.
Mag ik je er dan aan herinneren dat iedere partij wel een exponent in het verleden heeft die dit heeft gedaan? De PvdA is toch ook niet ondemocratisch omdat Lenin er destijds een dictatuur van maakte?
quote:Ik ging eigenlijk uit van het theoretische uit (vandaar de algemene stelling), ik wilde helemaal geen vergelijking met deze leiders en het verleden trekken. Het eerste wat je zegt, dat het nu niet de realiteit is, is natuurlijk altijd moeilijk om al vooraf te bepalen. Mij lijkt een dergelijk besef altijd te laat te komen, op het moment dat het al fout aan het gaan is (of zelfs dan nog niet, zie Bush die veel vrijheden van eigen landgenoten inperkt onder het mom van vrijheid, wat vaak zéér discutabel is).
Op donderdag 25 april 2002 10:11 schreef NorthernStar het volgende:
Ja logisch dat er dan wel een reden is om paniekerig te doen, maar dit is dus niet de realiteit.Wat je nu doet is weer een vergelijking trekken met het verleden waarin partijen via democratische weg de democratie om zeep holpen.
quote:Zie boven, maar om met je gedachtengang mee te gaan, in een ander topic werd ook al gezegd dat er niet zozeer een verrechtsing plaats vind in Europa op het moment, maar een radicalisering. De partijen gaan zich veel duidelijker profileren tot aan het extremistische, of zéér extremistische (Le Pen) toe. Men is dus naar die exponent toe aan het bewegen en dat is inderdaad geen reden om paniekerig te doen, daar heb je gelijk in, maar het is wel een reden om er een kritisch naar te kijken.
quote:Sorry hoor, maar Pim is echt geen Hitler. Het gaat er niet om dat je het met hem eens moet zijn, ik pleit alleen voor een wat realistischer beeld.
Op donderdag 25 april 2002 10:12 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
De PvdA is niet zo extreemlinks als Lenin was (gelukkig)
Pim zou best nog eens van die extreemrechtse ideeën kunnen hebben (zoals Hitler e.a.) die er na de verkiezingen pas echt uitkomen.
Ik denk dat het soms nodig is dat rechts wat meer invloed krijgt. Nu Pim Fortuyn een aantal dingen aan de orde heeft gesteld, kunnen andere partijen die overnemen. Daarvoor was het niet mogelijk vanwege electoraal verlies.
En als we een periode met wat meer rechts gehad hebben, volgt er weer een periode met wat meer links.
In alle berichten uit de media van de afgelopen tijd heb ik nog geen 1 argument gehoord waarom de verrechtsing iets zou zijn om je zorgen over te maken (hoewel ze dat wel allemaal roepen: wellicht omdat ze zelf zetels verliezen)
quote:Dat is het sowieso altijd geweest. Nee, bij hun zal het vast veel gekker moeten...
Op donderdag 25 april 2002 09:58 schreef Seborik het volgende:[..]
Vraag me af welke gemeenschappelijke doelen dat zijn. Een verenigd Europa alleen voor de Europeanen?
quote:Wat de regering Bush doet is idd wel iets om je druk over te maken. (de exponent van Bush in Nederland is trouwens de VVD).
Op donderdag 25 april 2002 10:17 schreef Lithion het volgende:zie Bush die veel vrijheden van eigen landgenoten inperkt onder het mom van vrijheid, wat vaak zéér discutabel is
niet zozeer een verrechtsing plaats vind in Europa op het moment, maar een radicalisering.
Amerika ligt sinds 11-9 onder een rookgordijn en dat blijkt ideaal voor de machthebbers.
Rookgordijnen zijn altijd iets om beducht op te zijn (economische malaise, oorlogsdreiging, hongersnoden etc.)
Die verradicalisering zie ik ook wel, maar die komt niet alleen van rechts.
Ik vind dat enerzijds de (extreme?) ver-individualisering en anderzijds de toename van invloed van godsdiensten daar voornamelijk reden voor zijn.
De swung naar rechts is wellicht het antwoord om dit weer wat in evenwicht te brengen.
Voor mij staat verder als een paal boven water dat de immigratie van de afgelopen decenia ook reden is voor opkomst van rechts. En vooral om dit punt vind ik het belangrijk dat men nu niet gaat 'demoniseren'. Volgens mij moet er namelijk echt een ander immigratiebeleid komen.
quote:Apart hoe snel zoiets kan omslaan...een paar jaar geleden had iedereen het over de verlinksing van Europa met Blair, Jospin, de PvdA, de SPD en nu maken we opeens een ruk naar rechts mee...
Op donderdag 25 april 2002 09:56 schreef deGVR het volgende:
Europa is sowieso erg richting het rechtse aan het trekken... ik voel me er niet bij op m'n gemak in ieder geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |