abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3103576
quote:
Als het aan Pim Fortuyn, lijsttrekker van Leefbaar Nederland, ligt, komt er geen asielzoeker Nederland meer binnen. Dat zegt hij vandaag in een interview met de Volkskrant. 'Ik vind 16 miljoen Nederlanders wel genoeg. Het is een vol land.' Fortuyn wil ook artikel 1 van de Grondwet, dat discriminatie verbiedt, afschaffen.

Toen Fortuyn in november vorig jaar werd verkozen als lijsttrekker van Leefbaar Nederland heeft hij partijvoorzitter Nagel beloofd dergelijke opmerkingen niet meer te maken. Fortuyn nu: 'Daar moest ik me maar eens niet zoveel meer van aantrekken.'

Hij gaat ervan uit dat zijn partij met de nu voorspelde 20 Kamerzetels in een regering zitting krijgt. 'Bij zo'n draconische uitslag kun je toch niet meer zeggen: Leefbaar Nederland mag niet in de regering.' Hij denkt dat de combinatie CDA-PvdA-Leefbaar Nederland of CDA-VVD-leefbaar Nederland mogelijk is. Fortuyn garandeert kiezers in dat geval een eind aan de wachtlijsten in de gezondheidszorg en 'een uitermate restrictief vreemdelingenbeleid.'

http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1013147690985.html

Leuk is het om te constateren dat de Volkskrant, de krant die voorop loopt in de Jihad tegen LN (samen met de billemaat van Paars : de NOS) er weer in geslaagd is een tendentieuze kop over LN te produceren. De NOS volgt uiteraard direct en zet het prominent op teletext.

Iedereen weet inmiddels dat Fortuyn wollig taalgebruik, patent van elk volledig los van de samenleving sprekend kamerlid mijdt. En de nuance -in Nederland een TopSport- zo nu en dan achterwege 'just to make a point'.

Art. 1 kan natuurlijk nooit afgeschaft worden, maar laten we eerst eens beginnen met hem toe te passen, en dus bijvoorbeeld de op ras gebaseerde selectie in een willekeurige school in Rotterdam per direct stopzetten.

Overigens staat LN in de peilingen op 22 zetels, en is de CDA ("streven naar een multiculti samenleving is niet wenselijk") de VVD als 2e partij gepasseerd.

[edit Opmerking betreffende mod beleid aangaande LN topics verwijderd]

[Dit bericht is gewijzigd door Sniper op 09-02-2002 12:18]

zaterdag 9 februari 2002 @ 09:58:47 #2
16928 Fortuyndiscussie
www.fortuyndiscussie.nl
pi_3103597
Fortuyn slaat hier het standpunt van het congres in de wind. Hij richt zich rechtstreeks tot de kiezers en wil niet dat er tussen hem en het volk een partij staat.
Een politieke partij stemt altijd anders dan het volk wil. Bovendien ziujn er van de partij slechts 1000 lid, terwijl we met 16 miljoen mensen te maken heben!
Fortuyn start een politiek vernieuwende BEWEGING geheel "at your service" voor het volk.
Op naar de 40 zetels...
Discusseer over Pim op het geheel vernieuwde [url=http://www.fortuyndiscussie.nl]Pim Fortuyn Forum[/url]. Binnen 10 dagen de grootste politieke site van Nederland!
pi_3103610
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 09:52 schreef Sniper het volgende:

Leuk is het om te constateren dat de Volkskrant, de krant die voorop loopt in de Jihad tegen LN (samen met de billemaat van Paars : de NOS) er weer in geslaagd is een tendentieuze kop over LN te produceren. De NOS volgt uiteraard direct en zet het prominent op teletext.

Ik hoor net op het nieuws dat Hans Dijkstal vindt dat Fortuyn zijn woorden over artikel 1 v/d grondwet, over discriminatie afschaffen, moet inttrekken.

Toch maar even de Volkskrant halen voor het volledige interview, wat hij er nou exact mee bedoelt.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_3103619
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:03 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik hoor net op het nieuws dat Hans Dijkstal vindt dat Fortuyn zijn woorden over artikel 1 v/d grondwet, over discriminatie afschaffen, moet inttrekken.

Toch maar even de Volkskrant halen voor het volledige interview, wat hij er nou exact mee bedoelt.

Yep

Normaal lees ik de Volkskrant niet wegens te gekleurd (net als de Telegraaf overigens); nu pik ik 'm toch even mee.

pi_3103628
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:06 schreef Sniper het volgende:

[..]

Yep

Normaal lees ik de Volkskrant niet wegens te gekleurd (net als de Telegraaf overigens); nu pik ik 'm toch even mee.

He he

Lees net in de Telegraaf wat meer over de achtergrond omtrent het afschaffen

Het verbod op discriminatie moet uit de Grondwet worden geschrapt. Lijsttrekker Fortuyn van Leefbaar Nederland heeft hiervoor zaterdag in de Volkskrant gepleit. Fortuyn vindt dat mensen moeten kunnen zeggen wat ze willen. Volgens hem moet het aanzetten tot fysiek geweld wel strafbaar blijven. "Dat kan een rechtstaat zich niet permitteren."

Imams moeten volgens de lijsttrekker het recht hebben om zich negetief uit te laten over homosexuelen.

zaterdag 9 februari 2002 @ 10:14:28 #6
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103634
Jammer, deze discussie wordt ook al gevoerd in het LN/Pim Fortuyn-topic...
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_3103635
Opmerkelijk dat een politicus dit durft.
Pim laat hiermee duidelijk zien dat hij de kiezer NOG belangrijker vind als het congres en durft recht voor zijn raap dingen bij hun naam te noemen en wind er geen doekjes om.

Chapeau!

[Dit bericht is gewijzigd door _Hummer_ op 09-02-2002 10:20]

pi_3103647
quote:
Fortuyn vindt dat mensen moeten kunnen zeggen wat ze willen. Volgens hem moet het aanzetten tot fysiek geweld wel strafbaar blijven.
Toch enige nuancering dus...

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed en alhoewel ik vind dat die vrijheid in Nederland in principe gewaarborgd is, is het goed op een mogelijk misbruik van art 1 te wijzen: mensen voor de rechter slepen wegens een vermeend kwetsende uitspraak (dus ook ingeval imams die menen dat Westerse mensen lager dan honden zijn).

Het wapen van de zich benadeeld voelende persoon (het hard schreeuwen van "Discriminatie!") wordt dan onschadelijk gemaakt.

pi_3103653
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:14 schreef Scipio het volgende:
Jammer, deze discussie wordt ook al gevoerd in het LN/Pim Fortuyn-topic...
Zag ik later pas.

Vind dit nog steeds -net als Volkskrant, Telegraaf en NOS- nieuwswaardig genoeg voor een plekje in ANM. Maar ik ben geen mod natuurlijk.

pi_3103659
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:14 schreef _Hummer_ het volgende:
Opmerkelijk dat een politicus dit durft.
Pim laat hiermee duidelijk zien dat hij de kiezer NOG belangrijker vind als het congres en durft recht voor zijn raap dingen bij hun naam te noemen en wind er geen doekjes om.
Hij heeft dit al eens eerder gezegd.

Jammer dat ze niet het hele verhaal plaatsen, want de uitleg die Fortuyn erbij geeft is interessanter dan de uitspraak zelf. Wel flauw om hem weer met spectaculaire krantenartikelen naar beneden te halen.

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 09-02-2002 10:27]

zaterdag 9 februari 2002 @ 10:26:36 #11
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103663
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:21 schreef Sniper het volgende:
Zag ik later pas.

Vind dit nog steeds -net als Volkskrant, Telegraaf en NOS- nieuwswaardig genoeg voor een plekje in ANM. Maar ik ben geen mod natuurlijk.

Dan plaats ik graag mijn reactie ook hier:

Met het interview van de Volkskrant is vast komen te staan wat ik al een aantal maal heb gezegd: Pim Fortuyn vertegenwoordigt zichzelf, niet LN. Al bij zijn verkiezing als lijsttrekker sprak hij over 'jullie partij'. Nu hij in de peilingen op 20+ zetels staat meent hij volledig zijn eigen koers te kunnen varen.
Als LN de partij is die ze beweert te zijn dan zullen ze moeten breken met Fortuyn. Nu deze xenofoob hen zo'n enorme winst op levert zal dat alleen niet snel gebeuren. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van LN.
Als de huidige prognoses werkelijkheid worden dan zal er een coalitie moeten worden gebouwd uit minimaal drie partijen. De partijen die daarop aanspraak maken liggen dusdanig ver uit elkaar dat er een verschrikkelijk kleurloos regeeraccoord zal komen. LN zal daar dus geen barst in vernieuwen (helaas).

Tenslotte: de uitspraken van Fortuyn zijn weer gespeend van xenofobie en weinig realistisch. Hij wil een volstrekt unilateralistische koers varen, breken met verdragen en het volkenrecht. En niet te vergeten breken met een grondrecht dat niet voor niets als eerste in de grondwet is opgenomen. Gelukkig zal het niet zo'n vaart lopen. Ten eerste lijkt me niet dat het door de Tweede, laat staan de Eerste kamer komt en een tweede lezing zal het ook wel niet overleven. Loslaten van ook maar een van deze garanties, in casu vrijheid van godsdienst, werkt willekeur in de hand, of althans het risico daarop.
Dat iemand op Leefbaar Nederland stemt kan ik begrijpen, stemmen op Pim Fortuyn, wat blijkbaar stemmen op heel iets anders is, echter een stuk minder goed.

"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_3103669
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:22 schreef Seborik het volgende:

Wel flauw om hem weer met spectaculaire krantenartikelen naar beneden te halen.

Het is maar hoe je daar tegenaan kijkt.....
Met meer als 20 zetels haal je jezelf nou niet bepaald naar beneden als nieuwe politieke partij dacht ik zo.

Trouwens: Fortuyn weet de scheiding duidelijk aan te geven,de indianenverhalen die er gaan over buitenlanders eruit gooien zijn in zijn geheel nooit aan de orde geweest.
Het is eigenlijk net als met het halen van een propadeuse:Als je door de eerste norm heen bent gaat de rest vanzelf en vrijwel soepel.

zaterdag 9 februari 2002 @ 10:32:17 #13
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103675
En deze:
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 09:51 schreef R@b het volgende:
Het is inderdaad de vraag in hoeverre Fortuyn's ideeën door LN gedeeld worden. Maar tegenstanders van Fortuyn zullen de partij verlaten, waardoor het langzamerhand toch ''zijn'' partij wordt.

Over de politieke haalbaarheid van Pim's wensen maak ik mee geen illusies, die is vrij laag.

Maar Fortuyn zegt niets anders dan hij in bijvoorbeeld zijn boek Tegen de islamisering van Nederland geschreven heeft. Ik neem aan dat de LN bonzen dat boek wel gelezen hebben voordat zij hem als lijsttrekker naar binnen haalde.

Face it: Zonder Fortuyn was LN een marginale partij geweest.

Deze mening kan ik alleen maar delen. Toch is het niet netjes van wat Fortuyn heeft gedaan ten opzichte van LN. Hij stapt in, nadat al het vervelende werk is op geknapt, en zet de partij naar zijn hand. LN dacht een stemmentrekker binnen te halen, niet iemand die hun partij zou omgooien.
  zaterdag 9 februari 2002 @ 10:32:39 #14
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_3103677
Fortuyn is een rare snuiter met uitspraken die beknopt, ongefundeerd en extreem zijn, zelfs zijn partijleiding vindt hem te ver gaan. Hij is bovendien gigantisch wispelturig en waait elke keer een andere kant uit, wat hem het beste uitkomt. Bovendien lijkt hij een wat getergd man die zichzelf in de politiek wil profileren met als doel wraak te nemen op zijn vroegere kwelgeesten, wat hem vooralsnog nog aardig lukt ook.

Ik vond het niks, vind het niks en zal het ook nooit wat vinden.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 9 februari 2002 @ 10:36:16 #15
572 Sniper
Gull Catcher
pi_3103688
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:26 schreef Scipio het volgende:

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van LN.

Ja... ik ook wel.

Overigens vind ik het helemaal niet slecht dat Fortuyn zijn denkbeelden duidelijk uiteenzet, zonder de gebruikelijke mitsen en maren en overload aan nuanceringen.

De praktische toepassing van de wat meer gewaagdere stellingnamen ontbreekt uiteraard, maar de intentie is duidelijk.

Ik denk dat de Volkskrant op dit moment bij Nagel aan het zuigen is om een leuke uitspraak..

Voor de peilingen en later de verkiezingen zal de door oa de Volkskrant gevoerde heksenjacht geen gevolgen hebben. Mits men in LN zelf LN heel houdt. (een breuk, dat is natuurlijk waar de door mij genoemde media op aansturen).

Ik heb het al eerder gezegd: als LN zorgt voor een aanzienlijke verrechtsing van de politiek, met meer oog voor de realiteit en wat minder voor utopia, hoeft Fortuyn van mij helemaal niet in de kamer.

zaterdag 9 februari 2002 @ 10:54:23 #16
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103754
Heb net het artikel gelezen. Even een paar leuke citaten in verband met het topic:

-U wilt veel minder asielzoekers toelaten dan 10 duizend.
'Wat mij betreft nul. Ik vind 16 miljoen Nederlanders wel genoeg. Het is een vol land.'

-Dat mag u niet zeggen van uw partij.
'Nou, daar moest ik me maar eens niet zo veel van aantrekken.'

(Als nuancering, Fortuyn heeft zijn twijfels bij vluchtelingen:

'Van asielzoekers is 80 procent economische vluchteling. Wat houdt het woord vluchteling dan nog in? Ik zeg: als je echt een vluchteling bent, ga je vluchten in de nabijheid. Dan ben je al blij als je van Lubbers een tentje krijgt en eten; dat je veilig bent. Maar dan stap je toch niet op het vliegtuig naar Nederland? Dus ook bij die 20 procent heb ik geweldige vraagtekens'

Met dat laatste draaft hij door naar mijn mening. 'Echte' vluchtelingen moeten hier toch veiligheid moeten kunnen vinden.)

En een mooie tegespreking van zichzelf:

'...Ik veroordeel elk geweld. Ik veroordeel elke discriminatie op grond van ras, godsdienst enzovoort."

en

'Ik ben ook voor het afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen mogen maken [...]dan zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen maar opmerkingen maken. Er is een grens en die vind ik heel belangrijk: je mag nooit aanzetten tot fysiek geweld.'

-edit- zoals R@b terecht opmerkt: het is eerder een nuancering dan een tegenspreking.

[Dit bericht is gewijzigd door Scipio op 09-02-2002 11:21]

pi_3103757
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 09:52 schreef Sniper het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1013147690985.html

Ik zal me wel de razende toorn van alle mods op de hals halen met het posten van dit bericht, maar vond het toch dermate nieuwswaardig dat ik een poging waag.

Wrom dan? Is toch niets mis met het posten van nieuws, daar is het forum toch voor?
  zaterdag 9 februari 2002 @ 10:58:25 #18
272 R@b
No-nonsens
pi_3103770
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:36 schreef Sniper het volgende:

[..]
Voor de peilingen en later de verkiezingen zal de door oa de Volkskrant gevoerde heksenjacht geen gevolgen hebben. Mits men in LN zelf LN heel houdt. (een breuk,

Ik heb het al eerder gezegd: als LN zorgt voor een aanzienlijke verrechtsing van de politiek, met meer oog voor de realiteit en wat minder voor utopia, hoeft Fortuyn van mij helemaal niet in de kamer.

Het zal mij niets verbazen als LN, met bijvoorbeeld 20 zetels in de kamer komend, er een breuk ontstaat.

Geen idee namelijk wie er op de definitieve kandidatenlijst komen te staan, maar er zullen gerust eens tel politieke lichtgewichten tussen zitten die zich afscheiden, net als indertijd bij de ouderenpartij gebeurde. Die sluiten zich dan aan bij de VVD of de PvdA of misschien zelfs wel bij Duurzaam Nederland.

Wat er dan gebeurt bij de volgende verkiezingen is dat Fortuyn dan echt een eigen partij omzich heen heeft, dus voorlopig zie ik hem nog niet veel politiekgewicht in de Kamer in de schaal leggen.

Wel zal door zijn komst het politieke-debat terugkeren, en dat valt te prijzen.

zaterdag 9 februari 2002 @ 11:08:44 #19
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_3103818
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:03 schreef R@b het volgende:
Als je De Volkskrant alleen wilt lezen voor dit artikel kun je jezelf een gang naar de kiosk besparen:

http://www.volkskrant.nl/nieuws/denhaag/1013233831741.html

zaterdag 9 februari 2002 @ 11:13:30 #20
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3103838
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 10:26 schreef Scipio het volgende:

[..]

Dan plaats ik graag mijn reactie ook hier:

Met het interview van de Volkskrant is vast komen te staan wat ik al een aantal maal heb gezegd: Pim Fortuyn vertegenwoordigt zichzelf, niet LN.

NOVA gezien gisteravond?
pi_3103842
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 11:08 schreef Trainspotter het volgende:
http://www.volkskrant.nl/nieuws/denhaag/1013233831741.html
'De islam is een achterlijke cultuur'
9 februari 2002

- Frank Poorthuis en Hans Wansink

Als Pim Fortuyn, lijsttrekker van Leefbaar Nederland, in de regering komt, verdwijnen de wachtlijsten en wordt een streng vreemdelingenbeleid ingevoerd. Weg met Schengen en er komt geen asielzoeker meer binnen. Zeker geen islamiet, want die 'zien ons als een minderwaardig soort mensen.'

Bouwvakkers lopen af en aan in Palazzo di Pietro, de villa van Pim Fortuyn in het centrum van Rotterdam. Verbouwen is ook wat de lijsttrekker van Leefbaar Nederland wil doen met de Nederlandse politiek. Fortuyn, goed voor twintig zetels in de peilingen: 'Als ik het juridisch rond kon krijgen, zou ik zeggen: er komt geen islamiet meer in.'

- Wat is er mis met Nederland?

'Het is de cultuur van het poldermodel waar wij ons tegen keren. Een gesloten cultuur die buitenstaanders buiten de orde verklaart en nieuwe belangen niet onderkent. Kijk naar wat er in de ICT-sector gebeurt: een keiharde sanering. Grote groepen ondernemers zitten in de problemen en er wordt geen enkele helpende hand naar uitgestoken. Als het water met bakken uit de hemel valt en er lopen landerijen onder, staan we meteen met geld klaar voor de boeren. Die oude economie weet heel goed uit de staatsruif te eten; 't is niet alleen een verzorgingsstaat voor burgers, maar ook voor gevestigde ondernemers. Daar moet een eind aan gemaakt worden.

'We willen het land teruggeven aan de mensen. De politiek moet de burger uitnodigen mee te doen. Gemeenten worden aan de lopende band opgeheven. Wij willen dat terugdraaien. De mensen zien de verloedering om zich heen grijpen en voelen zich machteloos daar wat tegen te doen. Maar als dat kleine ziekenhuis er is en die kleine school, en die burger verdomt het in het ziekenhuisbestuur of die activiteitencommissie te gaan zitten. Ja dan heb ik mijn best gedaan. Dan zal ik zeggen: u verspeelt gewoon uw recht.

'We zien in de marktsector een geweldige democratisering. Voor tachtig euro heb je een overhemd op maat gemaakt, dankzij internet. Vroeger kostte dat 250 euro. Maar de collectieve sector leeft nog gewoon in de industriële economie. Anoniem en grootschalig. Professionals die het voor het zeggen hebben. En de consument die mag accepteren wat er geboden wordt. Dat is zo ouderwets als de pest.

'Een grote groep mensen in Nederland zegt: CDA, PvdA of VVD, het is allemaal één pot nat. Zij maken deel uit van die elite waarvan mensen intuïtief of intellectueel zien dat die opengebroken moet worden.'

- Wanneer kwam u zelf op dat idee?

'Toen Paars in 1993 aantrad, had ik daar aanvankelijk grote verwachtingen van. Ik dacht: die gaan dat aanpakken, die gesloten cultuur. Dat is niet gebeurd. Integendeel. Het is veel erger geworden. De regentencultuur van de PvdA is meer geperfectioneerd dan het CDA ooit voor elkaar heeft gekregen. Kijk naar wat Netelenbos doet bij de NS. D'r komt geen niet-PvdA'er aan te pas. En wat ziet u nu gebeuren: 86 procent van de treinen rijdt weer op tijd. Toen ik zei dat het personeel de boel aan het saboteren was om de topmannen Huisinga en Timmer weg te krijgen, was het land te klein. Het is gewoon waar.

'Er is heel veel sabotage in de gezondheidszorg, in het onderwijs en bij de politie. Je kunt dat de mensen niet erg kwalijk nemen. Want een arbeidsorganisatie is ziek als personeelsleden dat gaan doen. Het kleinbedrijf komt niet verder dan drie procent ziekteverzuim. Het grootbedrijf zit rond de zeven procent. En dan kom je in de collectieve sector en daar is het tien, vijftien procent. Dat is sabotage, dat kan niet anders.'

- Wat gaat u veranderen?

'Ik beloof twee dingen als wij deelnemen aan de regering. En dat zijn keiharde beloften. Ten eerste: na vier jaar zijn er geen wachtlijsten meer in de gezondheidszorg. Ten tweede: een uitermate restrictief vreemdelingenbeleid. We ontvangen er nu veertigduizend per jaar. Wat mij betreft binnen de kortste keren niet meer dan tienduizend. De grenzen gaan dicht. We zeggen het Vluchtelingenverdrag op. Ook Schengen wordt opgezegd. Herstel van de grenscontroles en apparatuur in de havens, de luchthavens en aan de grenzen van België en Duitsland. Alles en iedereen wordt gescand.

'Ik wil absoluut een eind maken aan de idiotie dat driekwart van de hier geboren Turkse en Marokkaanse jongemannen uit een achterlijk gebied een vrouw gaat halen. Van de asielzoekers is 80 procent economisch vluchteling. Wat houdt het woord vluchteling dan nog in? Ik zeg: als je echt een vluchteling bent, ga je vluchten in de nabijheid. Dan ben je al blij als je van Lubbers een tentje krijgt en eten; dat je veilig bent. Maar dan stap je toch niet op een vliegtuig naar Nederland? Dan ben je toch geen echte vluchteling? Dus ook bij die 20 procent heb ik geweldige vraagtekens. En ik zeg dus: opvang in de regio. Dat betekent uiteindelijk dat vluchtelingen alleen nog maar kunnen komen uit Duitsland, Engeland, België, Denemarken of Zweden als daar iets ernstigs gebeurt.'

- U wilt veel minder asielzoekers toelaten dan 10 duizend.

'Wat mij betreft nul. Ik vind 16 miljoen Nederlanders wel genoeg. Het is een vol land.'

- Dat mag u niet zeggen van uw partij.

'Nou, daar moest ik me maar eens niet zoveel meer van aantrekken.'

- Stel, u komt met 20, 25 zetels in de Tweede Kamer.

'Dan zit ik in de regering, niet in de Kamer.'

- Vergeet het maar. Ze vinden u een straat hond.

'Als we op 15 mei dit soort draconische uitslagen beleven, heeft Paars gigantisch verloren. Dan kun je toch niet meer zeggen: Leefbaar Nederland mag niet in de regering.'

- En als ze dat wel doen?

'Nou, dan gaan ze lekker met z'n drieën regeren, CDA, PvdA, VVD. Dan wordt het voor ons prijsschieten. Dat zit geen twee jaar, meneer. Vergis u niet. Ik ga heel normaal met die politieke elite om, hoor. Ik ben gewoon on speaking terms met allemaal. Zelfs met Rosenmöller. Eigenlijk de enigen waar ik niks mee heb, maar dat vind ik ook niks, zijn die krullenbollen van D66.'

- U hebt wel het hele staatkundige deel van hun programma gekopieerd.

'Maar ik ga wel een paar stappen verder. En nog belangrijker: zij hebben het toch nooit verzilverd. Wanneer had dat gekund? In 1994. De PvdA had die prijs wel betaald, hoor. Het is de elite die het kiezen van de burgemeester en de minister-president heeft tegengehouden. Omdat het om hun baantjes gaat. Maar het kader en de gewone partijleden vinden ook dat het moet gebeuren. Dat geldt zelfs voor het CDA, en voor grote gedeelten van de VVD. Daarom ben ik er ook zeker van dat die staatsrechtelijke vernieuwing er zal komen.'

- U vindt dat islamitische organisaties in Nederland in de gaten gehouden moeten worden, zoals in de Koude Oorlog de CPN.

'Daar vind ik het goed mee te vergelijken, ja. Niet verbieden. Maar wel heel precies weten wat er in al die verenigingen en moskeeën allemaal wordt gezegd. Ik wil een heel stevig emancipatiebeleid neerzetten voor islamitische vrouwen in achterstandswijken. Met name de goed opgeleide Turkse en Marokkaanse meiden krijgen er van mij van langs. Ze laten hun zusters gewoon barsten. Neem maar een voorbeeld aan onze feministen uit de jaren zeventig. Mijn moeder, dat was een mevrouw uit een kakmilieu, die is geëmancipeerd door dit soort vrouwen. Dat verwacht ik ook van die moslimmeiden, in plaats van uit een soort protest een hoofddoekje om te doen. Hang het in de wilgen en zorg dat je zusters niet maar één recht hebben: het aanrecht. De Turkse en Marokkaanse jongens in Nederland zijn van de derde generatie, meneer. Dat betekent dat hun ouders hier zijn geboren. En die jongens geven enorme problemen.'

- Omdat ze zo vreselijk islamitisch zijn?

'Ja die islam, die zondert mensen af. Ze zien ons als een minderwaardig soort mensen. Marokkaanse jongens bestelen nooit een Marokkaan. Is u dat wel eens opgevallen? Wij kunnen wel bestolen worden. En ik natuurlijk nog dubbel, want ik ben niet alleen een christenhond, maar ook nog minder dan een varken. Nou die kun je pakken. Meneer, als ik het juridisch rond zou kunnen krijgen, dan zou ik gewoon zeggen: er komt geen islamiet meer binnen! Maar dat kan ik niet rond krijgen. De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.'

- U zet aan tot haat tegen buitenlanders.

'Nee. Ik gebruik het woord als wapen. Ik veroordeel elk geweld. Ik veroordeel elke discriminatie op grond van ras, godsdienst enzovoort. Hou nou op. Degenen die de boel onder het tapijt vegen, de Partij van de Arbeid voorop, Kok, die zijn toch verschrikkelijk? En als het straks misgaat, wie hebben het dan gedaan? En het gaat mis. D'r zijn al grote incidenten.

- U hebt Janmaat geregeld aangehaald in uw columns, maar zich nooit van hem gedistantieerd.

'Dat is nonsens. Zo slim waren we bij Elsevier toch wel.'

- Wat is het verschil tussen u en Janmaat?

'Ik zeg: iedereen die hier binnen is, blijft hier binnen. Ik wil niemand zijn burgerrechten ontnemen. Het zijn onze Marokkaanse rotjongens, daar kunnen we koning Hassan niet mee opschepen. We hebben ze zelf binnengelaten, dan zullen we het ook zelf moeten oplossen. Voor Antilliaanse jongeren wil ik een uitzondering maken. Die zijn hier illegaal binnengekomen; nou, hup terug. Maar als je hier geboren en getogen bent, heb je burgerrechten, punt. Janmaat ging wel een stapje verder. Die wilde bevorderen dat mensen een enkele reis terug kregen. Dat zult u bij mij niet zien. Wat ik wel zeg, is dat het nu afgelopen moet zijn. En dat we er genoeg hebben. Veertigduizend per jaar, dat is in vier jaar tijd een stad van een omvang van Groningen. Dat moeten mensen zich eens even goed realiseren. En dan veelal: enkele reis onderklasse. Nou dat zie ik niet zo zitten. Daar moeten we maar eens even mee stoppen. Janmaat had gewoon voor een deel gelijk. En door de demonisering waaraan uw krant ook heeft meegedaan, kon dat allemaal niet meer gezegd worden.'

- 'Die buitenlanders pikken onze blonde vrouwen af', zegt u. 'Die ze dan vervolgens hoeren noemen'.

'Nee, ik heb het over islamitische mannen die dat doen. Dat is iets anders dan buitenlanders, meneer. Ik sta achter wat Voltaire zegt: ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten. Ik ben ook voor afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken, en die maak je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die opmerkingen maar maken. Er is een grens en die vind ik heel belangrijk: je mag nooit aanzetten tot fysiek geweld. Dat kan een rechtsstaat zich niet permitteren. Maar als een imam weet te vertellen dat mijn levenswandel volstrekt verwerpelijk is en beneden die van varkens ligt: oké, dan zegt hij dat maar.'

- Wat is uw betrokkenheid bij dit probleem?

'Ik heb geen zin de emancipatie van vrouwen en homoseksuelen nog eens over te doen. Op middelbare scholen zijn tal van homoseksuele leraren die vanwege Turkse en Marokkaans jongens in de klas niet durven uitkomen voor hun identiteit. Dat vind ik een schande.'

- Voelt u zich persoonlijk bedreigd?

'Nee, want ik ben geen bang man.'

- Waarom dan die haat tegen de islam?

'Ik haat de islam niet. Ik vind het een achterlijke cultuur. Ik heb veel gereisd in de wereld. En overal waar de islam de baas is, is het gewoon verschrikkelijk. Al die dubbelzinnigheid. Het heeft wel iets weg van die oude gereformeerden. Gereformeerden liegen altijd. En hoe komt dat? Omdat ze een normen- en waardenstelsel hebben dat zo hoog ligt dat je dat menselijkerwijs niet kunt handhaven. Dat zie je in die moslimcultuur ook. Kijk dan naar Nederland. In welk land zou een lijsttrekker van een zo grote beweging als de mijne openlijk homoseksueel kunnen zijn? Wat fantastisch dat dat hier kan. Daar mag je trots op zijn. En dat wil ik graag effe zo houden.'

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  zaterdag 9 februari 2002 @ 11:18:27 #22
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103866
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 11:13 schreef Quenda® het volgende:
NOVA gezien gisteravond?
Nee, was bier aan het drinken... Heb ik wat gemist?
  zaterdag 9 februari 2002 @ 11:19:56 #23
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103872
Fortuyn doet inderdaad weer een paar pittige uitspraken, maar de oorlogskop van de Volkskrant is niet gerechtvaardigd, zie citaten die ik hierboven heb gepost. Ik deel zijn meningen niet, of slechts deels, maar het is wel wat minder radicaal dan ons wordt voorgespiegeld.
  zaterdag 9 februari 2002 @ 11:22:57 #24
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_3103889
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 11:14 schreef Strolie75 het volgende:
hele artikel
Damn, en ik maar suf tweevingerig alles lopen over te typen!
  zaterdag 9 februari 2002 @ 11:23:18 #25
572 Sniper
Gull Catcher
pi_3103892
quote:
Op zaterdag 09 februari 2002 11:19 schreef Scipio het volgende:
Fortuyn doet inderdaad weer een paar pittige uitspraken, maar de oorlogskop van de Volkskrant is niet gerechtvaardigd
Dat is typerend voor deze "Telegraaf voor Links Nederland".

Dergelijke tendentieuze berichtgeving is, qua peilingen, trouwens wel vergelijkbaar met olie op het vuur gooien denk ik.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')