quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:11 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb Desiree gemaild dat als ze ouderen zeugen had, zonder lang haar, die een lang en gelukkig leven in een ruime ren met een castraat tegemoet mogen gaan, én die ook nog eens meekunnen naar dordrecht 9 juni, ze een gil moet gevenZe heeft nu niks zitten maargoed, je weet neit hoe het volgende maand is. Als Dees wat heeft hoor je het van me, als jij in tussentijd wat anders leuks hebt gezien moet je het me maar laten weten
Tot dik een half jaar geleden zaten ze inderdaad met zijn allen door elkaar heen in een grote schuur. dus denk ook dat dit inderdaad wat 'incest' gevalletjes zijn. De wijkboederij is overgenomen door een MBO en daarmee zijn dus ook de veranderingen gestart, en dus nu de verkoop. Er zijn er al flink veel weg (verkocht ? of ?? ) De verzorging van de beestjes ligt op dit moment in de handen van de studenten van deze school die een opleiding volgen die hierbij aansluit (denk aan dierverzorging/dierenartsass etc)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:35 schreef zoeperzazke het volgende:
Beren en zeugen door elkaar, zeugen doorlopend zwanger, lage weerstand, veel kans op schurtf en andere infecties....
Studenten van een MBO-opleiding zijn ook geen garantie (geen enkele verzorger is een garantie, in principe, maar een fokker die er lange tijd serieus mee bezig is en een goede reputatie heeft verdient meer vertrouwen en daardoor voorkeur dan een kinderboerderij). Cavia's worden door velen nog steeds gezien als 'ondergeschikt' aan grotere dieren (honden, katten, paarden, schapen) en daardoor ook minder goed verzorgd en er wordt minder alert op gereageerd dan op de dieren van een fokker die dagelijks met zijn dieren bezig is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:46 schreef knorretje het volgende:
[..]
Tot dik een half jaar geleden zaten ze inderdaad met zijn allen door elkaar heen in een grote schuur. dus denk ook dat dit inderdaad wat 'incest' gevalletjes zijn. De wijkboederij is overgenomen door een MBO en daarmee zijn dus ook de veranderingen gestart, en dus nu de verkoop. Er zijn er al flink veel weg (verkocht ? of ?? ) De verzorging van de beestjes ligt op dit moment in de handen van de studenten van deze school die een opleiding volgen die hierbij aansluit (denk aan dierverzorging/dierenartsass etc)
Een check bij een dierenarts is een goede tip die ik zeker hier ga overleggen mochten we toch tot koop overgaan.
Hmm, dat klinkt als waar Moniekje last van heeft. Ik ga zometeen eerst ff naar de dierenwinkel, kijken wat ze daar hebben.. en anders bestel ik wel wat van knoevelshampoo. Is het proberen waard.quote:(van knoevelshampoo)
Parasitaire infecties
Typische symptompen van een parasitaire infectie:
- Dunner wordend haar, met kale plekken op geïnfecteerde plaatsen
- Afgebroken haar rond de geïnfecteerde plaatsen
- Haren laten niet gemakkelijk los
- Kleine verdikkingen/korsten op de huid, hier zit de mijt net onder de huid
- Zeer heftige jeuk, krabben, bijten, irritatie. Als er luizen zijn zal de cavia zichzelf vaak bijten op het midden van de rug, and soms zie je een V-vormige kale plek.
Aanbevolen producten:
Luis-Weg shampoo
Manuka/Neem Shampoo
Microneem & 3 oliën
Neem/Lavendel gel
Cacaoboter & Lavendel
Zoeperzalf
CocosNeem
ik heb het via de knoevelwebsite.(het is wel erg duur maarja je moet er iets voor over hebben)quote:Op zondag 6 mei 2007 13:38 schreef Euforie het volgende:
Van die caviashampoo, waar koop je dat? Gewoon in de dierenwinkel?
Een van mijn cavia's heeft namelijk last van kleine korstjes op haar huid, hier ben ik al voor naar de DA geweest, maar ze kreeg toen steeds nare spuiten. Hier ben ik toen mee gestopt. Zou haar wassen misschien helpen? Haar vacht is ook vaag aan het worden. Mijn cavia's heb ik overigens nog nooit gewassen![]()
quote:Op zondag 6 mei 2007 15:14 schreef Ellatjuh het volgende:
hahha leuke foto's
ook al zo n nieuwschierig borsteltje.
zie het mijn caafje ook zo doen,die is altijd op verkenning uit
Mees is inderdaad typisch nieuwsgierig actief borsteltje. Hij is altijd wel bezig met rond rennen, ontdekken, helemaal geen knuffel/schootzit beestje. Knuffelen graag, maar alleen om een moment dat hém dat uitkomt!quote:Op zondag 6 mei 2007 16:03 schreef senesta het volgende:
Ha ha, dat caafje met die peterselie, wat voor andere kruiden vinden ze lekker?
Dat heb ik dus ook.. de borstecavia heeft een mooie vacht, erg schoon enzo, maar Moniekje dus ziet er vaak niet uit. Dat klinkt erg hèquote:Op zondag 6 mei 2007 15:12 schreef Ellatjuh het volgende:
[..]
ik heb het via de knoevelwebsite.(het is wel erg duur maarja je moet er iets voor over hebben)
ik was ook niet allebei mn caafjes,want die borstelcaaf is schoon genoeg.
alleen die langhaar is soms gewoon zo vies![]()
Vind je het echt duur? Ik vind het zelf wel meevallen, een flesje shampooo voor 5 euro waar je bijna 20 wasbeurten mee doet... en het is niet zo net als bij mensen dat je elke dag of om de dag je cavia's wast, dus ik vind het eigenlijk behoorlijk goedkoop als je weet hoe goed het voor de beestjes is!quote:Op zondag 6 mei 2007 15:12 schreef Ellatjuh het volgende:
[..]
ik heb het via de knoevelwebsite.(het is wel erg duur maarja je moet er iets voor over hebben)
ik was ook niet allebei mn caafjes,want die borstelcaaf is schoon genoeg.
alleen die langhaar is soms gewoon zo vies![]()
Ik vind knoevel ook niet duur, goedkoop juist ! Ik was volgens mij nog geen 15 euro kwijt voor die 2 shampoo's en versturen, moet je bij een DA eens proberenquote:Op zondag 6 mei 2007 20:00 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Vind je het echt duur? Ik vind het zelf wel meevallen, een flesje shampooo voor 5 euro waar je bijna 20 wasbeurten mee doet... en het is niet zo net als bij mensen dat je elke dag of om de dag je cavia's wast, dus ik vind het eigenlijk behoorlijk goedkoop als je weet hoe goed het voor de beestjes is!
ja ze spreken overal over 'kruiden' op de site'squote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:33 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb geen idee of je ze ook aan chinchilla's kunt geven; ik heb geen enkel verstand van die dieren. Ik neem aan dat als de kruiden die erin zitten (die kun je teruglezen in de webshop) allemaal geschikt zijn voor chins, de koekjes ook mogen, want naast de kruiden zit er weinig schokkends bij.
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Het staat gewoon bij de beschrijving hoor
Koekjesmix met Gemengde Kruiden
Dit is een uitgebalanceerde mix van Grasmeel en diverse gemengde kruiden: Muur, Klein Hoefblad, Kleefkruid, Kaasjeskruid, Citroengele Honingklaver, Citroenmelisse, Brandnetel, Peterselie, Weegbree, Herderstasje, Paardenbloem en Frambozenblad in volkoren meel. Ook deze mix bevat veel vezel en heeft een goede calcium/fosfor verhouding.
quote:Op woensdag 9 mei 2007 20:00 schreef Nonneke het volgende:
We moesten hem natuurlijk wel voorbereiden, maar helaas ben ik niet in het bezit van "Nijntje naar het Ziekenhuis", maar gelukkig moet Freddy óók naar de dokter![]()
[afbeelding]
Hij heeft het boekje goed doorgelezen, en snapt zo'n beetje wat de bedoeling is![]()
[afbeelding]
Daaaahaaaag allemaal, op de foto's vanaf morgen ben ik een je-weet-wel cavia![]()
![]()
[afbeelding]
Wat grappig !quote:Op woensdag 9 mei 2007 20:32 schreef zoeperzazke het volgende:
Heej, ik moest vandaga nog aan je denken... ben op de 'golfsresidentie' vlakbij Dronten/Swifterbant geweest en dacht spontaan aan Asterixje, haha! Ik zal duimen morgen dat alles goed verloopt en dat hij een heerlijk leventje als jeweetwelcaaf tegemoet gaat. Heb je al een kooitje voor hem klaarstaan? Ik raad je aan om hem op handdoeken met een fleecekleed eroverheen te houden. De fleece houdt de handdoeken droog en dat geeft minde rkans op infecties aan de wond.
Ohja, nog 1 ding; mijn dierenarts heeft enorm veel ervaring met cavia's maar ik ben het niet met hun 'wachttijd' eens. In de brief die je meekrijgt zal staan dat er 2 weken tussen de castratie en de zeugen moeten zitten maar 2 weken is echt te weinig. 4-6 weken is een betere termijn. Ik heb het al eens aangegeven en ze zou het na gaan zoeken, dus ik weet niet of het inmiddels is aangepast, maar ik heb het daar al eens over gehad met ze
Succes, ik ga duimen hoor!
Het is pas ernstig als het niet wit of helder is, maar bruinig en abnormaal stinkt (en dan niet de redelijk normale 'zurig/neutrale' lucht maar echt opvallend vies). Donkerbruine prut is nooit goed; dit duidt in de meeste gevallen op een baarmoederontsteking. Sowieso kun je onthouden in zo ongeveer elk geval, donkerbruin, pruttig bloed is zorgwekkender dan enkele druppels helderrood bloed. Heel soms hebben zeugjes wel eens een of enkele druppels bloed. Meestal is dat na de bevalling, maar Iwi heeft het na haar sterilisatie (ze heeft haar baarmoeder nog wel, alleen eierstokken zijn weg) ook na een paar weken ineens enkele druppels helder gebloed. Heb het aangekeken en het was na die ene keer weer weg.quote:Op woensdag 9 mei 2007 21:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Maken jullie caafs ook een soort bunkertje in het hooi?
Ziet er zo lief uit![]()
Oh en een van mijn kleintjes (want: van aug. 2005) heeft een witte afscheiding. Het stinkt niet en is helder wit.
Dit heb ik nog maar 1 keer gezien bij haar.
Heb ff research gedaan en daaruit bleek dat het redelijk normaal is, maar wanneer is het nu redelijk ernstig?
quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:04 schreef zoeperzazke het volgende:
Asterixje, hoe gaat het?? Al nieuws, Non?
We hebben Asterixje vanmorgen gebracht en ik mag hem vanmiddag na 2 uur weer op komen halen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:04 schreef zoeperzazke het volgende:
Asterixje, hoe gaat het?? Al nieuws, Non?
Dan leg ik een fleece-dekentje over de onderleggerquote:Op donderdag 10 mei 2007 10:57 schreef zoeperzazke het volgende:
Haaa wat fijn om te horen! Phew, ik ben toch stiekem een beetje zenuwachtig geweest! Mijn tip is nog steeds een laag fleece over de bodem heen omdat fleece zelf droog blijftMaargoed, handdoeken zijn gewoon onhandig en je moet zelf toch ondervinden wat je het beste bevalt.
Hopelijk is Asterixje als je hem ophaalt alweer helemaal de oudeVerwen hem thuis maar lekker met wat andijvie en witlof om het leed te verzachten... Jeweetwelcavia's denken niet graag terug aan de operatie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |