abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:21:06 #1
21894 tHaBuZ
Forever Duin ( dune.de )
pi_47541307
Even (nou ja, behoorlijk verhaal) de situatie:

- Ik maak een afspraak bij De Hypotheker voor een intake gesprek.
  • Tijdens dit intake gesprek overhandig ik een net verkregen werkgeversverklaring, salarisstrook, etc.
  • Ik krijg van de adviseur een aantal verschillende scenario´s mee (verschillende hypotheekvormen) met daarbij ook de maximale bedragen die ik kan lenen.

- Op basis van het intake gesprek met De Hypotheker ga ik mij oriënteren op een appartement.
  • Ik heb een appartement gevonden waar ik op wil bieden.
  • Ik ga langs bij De Hypotheker om op basis van het gevonden appartement een offerte op te vragen.
  • Bij deze offerteaanvraag overhandig ik weer dezelfde gegevens als eerder genoemd.
  • Ik krijg diverse offertes mee naar huis om eens rustig te bekijken.

- Op basis van de verkregen offertes kies ik er één uit.
  • Ik geef De Hypotheker de opdracht om één van de door mij gekozen offertes officieel aan te vragen bij de gekozen hypotheekverstrekker.
  • Ik krijg een aantal dagen later een offerte van de gekozen hypotheekverstrekker waarin wordt vermeld dat men bereid is mij het vereiste bedrag te lenen op basis van de aan hen verstrekte gegevens (loonstrook, werkgeversverklaring, etc).
  • Ik teken het koopcontract op voorwaarde van financiering.
  • Leg verschillende zaken bij de notaris neer.
  • Teken afgelopen donderdag bij De Hypotheker de verkregen offerte om de hypotheek definitief af te sluiten en overhandig nogmaals dezelfde documenten zoals eerder genoemd.
  • Alles is eindelijk geregeld denk je dan…

- Ik krijg afgelopen dinsdag bericht van De Hypotheker
  • Ik citeer
    quote:
    “(..)De geldverstrekker wil namelijk meer informatie over je inkomen. Op de werkgeversverklaring staat namelijk een laag basis inkomen en een flexruimteinkomen en een mobiliteitsvergoeding. Voor geldverstrekker is het niet duidelijk of dit om vast inkomen gaat en ik heb dus een verklaring van je werkgever nodig dat het hier een vast inkomen is. Het basis inkomen is niet voldoende om de hypotheekverstrekking op te krijgen.(..)”
  • Ik denk WTF alles was toch in orde? De hypotheekadviseur had zelfs gezegd dat hij zelden iemand tegen komt die zo netjes de papieren in orde heeft!
  • Dit alles is allemaal nieuw voor mij dus ik weet even niet wat ik moet doen.
  • Arbeidsvoorwaarden opgestuurd naar de hypotheekverstrekker zodat ze de werkgeversverklaring in een nieuwe context kunnen toetsen.
  • Hypotheekadviseur doet erg nonchalant en wekt de indruk dat ik me geen zorgen moet maken.
  • Ik kom ´s avonds thuis, ligt er van de notaris een brief dat ze de bankgarantie in goede orde hebben ontvangen.
  • Ik denk dus weer WTF, mijn hypotheek is toch niet rond?

- Tot op heden geen uitsluitsel gekregen van de hypotheekverstrekker
  • Hoe kan het zo zijn dat ze op basis van dezelfde gegevens (er is in de tussentijd niets veranderd, ze hebben vanaf moment één over dezelfde info de beschikking gehad) nu ineens de boel in twijfel trekken?
  • Kunnen ze de hypotheek nog weigeren na het tekenen van de offerte, het toezeggen van het bedrag en het afgeven van de bankgarantie?
  • Kan ik iemand aansprakelijk stellen als uiteindelijk de hypotheek toch niet doorgaat? Ik heb immers al diverse kosten gemaakt omdat de indruk werd gewekt dat alles in orde was. Tevens heb ik mijn aankoop e.d. op basis gedaan van het advies en de offertes van De Hypotheker?
  • Moet ik me gewoon geen zorgen maken?
  • Iemand verder nog tips?

PS: Wat betreft de opbouw van het salaris. Ons salaris is opgebouwd uit verschillende componenten. De mobiliteitsvergoeding is een standaardvergoeding welke altijd maandelijks samen met de rest van het salaris wordt uitgekeerd in de vorm afhankelijk van de keuze van de werknemer. Wij kunnen ervoor kiezen om de vergoeding uit te laten keren en dat we dan zelf opdraaien voor alle reiskosten die we maken of we kunnen ervoor kiezen om dit bedrag te gebruiken om een auto te leasen. Dit kan via de werkgever omdat zij speciale afspraken hebben waardoor het goedkoper is om via hen te leasen. Tevens wordt alles verrekent bij de salarisuitbetaling, je heb er zelf dus eigenlijk geen administratielasten aan. Ik heb gekozen voor de lease-optie.
  • "Je leeft maar 1 keer.... daarom ben ik ook zo voorzichtig" | Nothing worth having comes easy
    pi_47541579
    Heb je de bank / hypotheekverstrekker al gebeld? Lijkt me wel handig in deze situatie.
    Het feit dat de notaris wel een bankgarantie heeft gekregen vind ik wel apart, dit betekent dat de bank 100% zeker is dat het geld op de betreffende rekening zal staan en dit zeggen banken niet zomaar.
    And now for something completely different.
    pi_47541714
    Een hypotheek is pas rond op het moment van tekenen bij de notaris. Eerder niet.
    Dat je hypotheekadviseur (in dit geval, de Hypotheker ) je beloftes doet, die hij nooit kan nakomen (je kunt namelijk nooit voor een verstrekker praten), is dat heel jammer, maar niet iets waar je iets mee kan, volgens mij.

En die mobiliteitsvergoeding (net zoals alle onkostenvergoedingen) kan natuurlijk geen deel uitmaken van je loon. Het is immers ergens anders voor bedoeld.
    [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_47542171
    Jazeker de hypotheker

Zijn je ontbindende voorwaarden al verlopen? Ik zou maar snel ergens anders een hypotheek proberen te regelen..
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
      donderdag 22 maart 2007 @ 11:51:47 #5
    21894 tHaBuZ
    Forever Duin ( dune.de )
    pi_47542230
    Gezien je reactie Five_Horizons is het dus niet verstandig geweest om bij De Hypotheker langs te gaan? De hypotheekadviseur is niet de enige geweest met beloftes, de hypotheekverstrekker zelf heeft deze ook gedaan middels de offerte. Deze offerte was gebaseerd op dezelfde gegevens als waar ze nu achteraf nog over vallen en dan blijft die bankgarantie nog over... Ik heb er eerlijk gezegd dus niet veel verstand van maar een bankgarantie wordt toch niet afgegeven zolang de hypotheek nog niet rond is (tot zover de hypotheek rond kan zijn, op het laatste stukje van de notaris na)?
    "Je leeft maar 1 keer.... daarom ben ik ook zo voorzichtig" | Nothing worth having comes easy
      donderdag 22 maart 2007 @ 11:55:52 #6
    21894 tHaBuZ
    Forever Duin ( dune.de )
    pi_47542347
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 11:49 schreef American_Nightmare het volgende:
    Jazeker de hypotheker

Zijn je ontbindende voorwaarden al verlopen? Ik zou maar snel ergens anders een hypotheek proberen te regelen..
    Ik heb nog tot de 25e maar als ik het zo lees krijg ik nooit de benodigde hypotheek rond...
    "Je leeft maar 1 keer.... daarom ben ik ook zo voorzichtig" | Nothing worth having comes easy
      donderdag 22 maart 2007 @ 11:58:13 #7
    11974 Brupje
    Nu 10% gratis!
    pi_47542424
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 11:51 schreef tHaBuZ het volgende:
    Gezien je reactie Five_Horizons is het dus niet verstandig geweest om bij De Hypotheker langs te gaan? De hypotheekadviseur is niet de enige geweest met beloftes, de hypotheekverstrekker zelf heeft deze ook gedaan middels de offerte. Deze offerte was gebaseerd op dezelfde gegevens als waar ze nu achteraf nog over vallen en dan blijft die bankgarantie nog over... Ik heb er eerlijk gezegd dus niet veel verstand van maar een bankgarantie wordt toch niet afgegeven zolang de hypotheek nog niet rond is (tot zover de hypotheek rond kan zijn, op het laatste stukje van de notaris na)?
    Bankgarantie is voor de verkopende partij de garantie dat ze 10% van de aankoopsom krijgen indien je buiten de termijn toch de financiering niet rond krijgt. Als het goed is wordt het gewoon deel van je hypotheek.

Ik zou iig zorgen dat je een andere offerte krijgt of 2 afwijzingen indien je nog onder de koop uitkunt.
    We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
    Mijn software: http://www.snidesoft.eu
    pi_47547079
    Brief sturen en direct verlenging van de drie weken financieringsvoorbehoud aanvragen, evt met uitleg. Succes!
    En idd achter andere voorstellen aangaan, er zijn meer hypotheekadviseurs gelukkig.
      donderdag 22 maart 2007 @ 15:02:54 #9
    112386 avotar
    P0werd by Black Coffee
    pi_47548520
    Dat is een klote situatie TS.

Het lijkt dat je dus achter een andere werkgeversverklaring aan moet.

IDD heel snel je ontbindende voorwaarden verlengen.
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 11:51 schreef tHaBuZ het volgende:
    Gezien je reactie Five_Horizons is het dus niet verstandig geweest om bij De Hypotheker langs te gaan?
    FH is blauwgespoten geweest.. dus hij is bevooroordeeld...

Met de Hypotheker ben ik persoonlijk heel blij geweest.. en nog steeds.
    "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
    pi_47549151
    Ik zou als ik jou was maar even de hypotheekverstrekker zelf bellen.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      donderdag 22 maart 2007 @ 16:21:30 #11
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_47551264
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 15:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:
    Ik zou als ik jou was maar even de hypotheekverstrekker zelf bellen.
    Dat kan helemaal niet.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_47551741
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 11:55 schreef tHaBuZ het volgende:

[..]

Ik heb nog tot de 25e maar als ik het zo lees krijg ik nooit de benodigde hypotheek rond...
    Nu moet je toch eerst proberen de termijn te verlengen; want je moet toch 2 afwijzingen hebben om de koop ongedaan te maken.
    Veel succes ermee...
    pi_47552316
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 16:21 schreef gronk het volgende:

[..]

Dat kan helemaal niet.
    huhhh, waarom niet?
    Je sluit de hypotheek toch gewoon bij Fortis of Bouwfonds of weet ik veel wat af?
    Die hebben ook vast wel een telefoonnummer, gewoon buiten de hypotheker om.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_47554894
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 15:02 schreef avotar het volgende:

FH is blauwgespoten geweest.. dus hij is bevooroordeeld...
    Dat heeft mijn mening over de Hypotheker niet veranderd hoor. (dat was daarvoor al en dat is nu nog steeds). Er lopen prima mensen rond, maar gemiddeld genomen gebeuren er toch best "aparte" dingen, zeg maar.
    pi_47555103
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat heeft mijn mening over de Hypotheker niet veranderd hoor. (dat was daarvoor al en dat is nu nog steeds). Er lopen prima mensen rond, maar gemiddeld genomen gebeuren er toch best "aparte" dingen, zeg maar.
    .. en feit is dat mensen denken dat ze onafhankelijk zijn, omdat ze dat zelf zo hard roepen
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
    pi_47555300
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 11:34 schreef Five_Horizons het volgende:
    Een hypotheek is pas rond op het moment van tekenen bij de notaris. Eerder niet.
    Dat je hypotheekadviseur (in dit geval, de Hypotheker ) je beloftes doet, die hij nooit kan nakomen (je kunt namelijk nooit voor een verstrekker praten), is dat heel jammer, maar niet iets waar je iets mee kan, volgens mij.

En die mobiliteitsvergoeding (net zoals alle onkostenvergoedingen) kan natuurlijk geen deel uitmaken van je loon. Het is immers ergens anders voor bedoeld.
    Die offerte die uitgebracht is, heeft die dan geen enkele waarde of zo (omdat er bijvoorbeeld hele kleine lettertjes gebruikt zijn waarbij het aanbod ingetrokken mag worden)?
    pi_47555385
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 18:15 schreef frederik het volgende:

[..]

Die offerte die uitgebracht is, heeft die dan geen enkele waarde of zo (omdat er bijvoorbeeld hele kleine lettertjes gebruikt zijn waarbij het aanbod ingetrokken mag worden)?
    Nee, want een offerte wordt uitgebracht onder de voorwaarde dat de verstrekte gegevens juist zijn.

In de praktijk wil dit zeggen dat een adviseur daar nogal wat invloed op heeft, omdat hij e.e.a. in het adviesprogramma invult. Misschien heeft de adviseur gewoon alles onder bruto-inkomen ingevuld en nu blijkt dat het toch wat genuanceerder ligt.
    pi_47555801
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 18:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, want een offerte wordt uitgebracht onder de voorwaarde dat de verstrekte gegevens juist zijn.

In de praktijk wil dit zeggen dat een adviseur daar nogal wat invloed op heeft, omdat hij e.e.a. in het adviesprogramma invult. Misschien heeft de adviseur gewoon alles onder bruto-inkomen ingevuld en nu blijkt dat het toch wat genuanceerder ligt.
    Aha, de misvatting dus dat de offerte gemaakt is met de papieren loonstrook en intentieverklaring voor de neus (van de hypotheekverstrekker) terwijl het alleen maar ging om een offerte op basis van door de hypotheker verstrekte info. Zonder dat de hypotheekverstrekker dus de echte bewijzen onder ogen had tijdens het schrijven van die offerte.

Een goede offerte zou dat wel duidelijk mogen maken (door bijvoorbeeld te vermelden dat de offerte gemaakt is op basis van een brutoloon van x euro, een gegeven verstrekt door de Hypotheker, en niet verder gecontroleerd door de offerte verstrekker)
      donderdag 22 maart 2007 @ 19:03:21 #19
    21894 tHaBuZ
    Forever Duin ( dune.de )
    pi_47556810
    Bedankt voor alle reacties. Ik ga morgen richting de De Hypotheker om antwoorden te eisen...
    Graag zou ik jullie mening nog willen hebben over het volgende...

Ik kan me niet voorstellen dat men een, door beide partijen, getekende offerte zomaar ongedaan kunnen maken. In de offerte staat vermeld waar ze de offerte op hebben gebaseerd, ze zijn dus bekend met mijn inkomensgegevens. Tussen het opstellen van de offerte en nu is er niets aan nieuwe gegevens bekend geworden of zijn er zaken veranderd. Verder bevat de offerte van de hypotheekverstrekker (en dus niet van De Hypotheker) de volgende passage:
    quote:
    (..)Conform de normen over de bepaling van de leencapaciteit van consumenten, welke zijn opgenomen in artikel 6 van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen, kunt u maximaal het hierboven genoemde bedrag lenen. De door u aangevraagde lening is echter hoger dan op basis van deze normen verstrekt zou kunnen worden. Dit kan gevolgen hebben voor de betaalbaarheid van uw hypotheeklast. In bijzondere gevallen is het toegestaan om meer te verstrekken dan op basis van de
    maximale leencapaciteit mogelijk is. In uw geval zijn wij bereid u om bovengenoemde lening te verstrekken.
    Naar mijn mening wekken ze de indruk dat ze op de hoogte zijn van mijn financiële situatie en dat ze onderkennen dat ik eigenlijk te weinig verdien voor de gevraagde hypotheek. Tóch zijn ze bereidt om de lening te verstrekken.

Verder vind ik het heel erg vreemd dat ik afgelopen dinsdag een brief van de notaris heb ontvangen met daarin de melding dat ze de bankgarantie in goede orde hebben ontvangen. Naar mijn weten geven ze bankgarantie af op basis van een onderpand. Er is alleen geen onderpand aangezien de hypotheek blijkbaar niet rond is. Hoe kunnen ze dan in hemelsnaam een bankgarantie hebben afgeleverd?

Als laatste, en ja iedereen mag me nu voor alles en nog wat uitmaken, als ik het goed begrijp uit het koopcontract is de periode van ontbindende voorwaarden deze week verlopen. De bankgarantie is echter afgegeven voor deze datum waardoor ik het idee had dat het toch wel goed was geregeld. Ik ben dus hoe dan ook het bokje...
    pi_47557327
    De offerte zegt echt niets. Jouw inkomensgegevens zijn anders dan die de verstrekker heeft. Dat blijkt dus uit de (naderhand) toegezonden loonstroken/werkgeversverklaring.

De verstrekker heeft e.e.a. dus gebaseerd op andere cijfers dan de daadwerkelijke cijfers.

De bankgarantie wordt niet verstrekt op basis van het onderpand. Dat is er namelijk niet (nooit). Deze wordt verstrekt op basis van jouw gegevens.
      donderdag 22 maart 2007 @ 19:27:42 #21
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_47557649
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 16:47 schreef kareltje_de_grote het volgende:

huhhh, waarom niet?
    Je sluit de hypotheek toch gewoon bij Fortis of Bouwfonds of weet ik veel wat af?
    Die hebben ook vast wel een telefoonnummer, gewoon buiten de hypotheker om.
    Ja, en als je dat nummer belt en ze hebben in de gaten dat ze niet spreken met iemand van de hypotheker willen ze nog wel eens het gesprek acuut beeindigen. Als in van 'wij spreken alleen via tussenpersonen'.

Marktwerking, he
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      donderdag 22 maart 2007 @ 19:28:45 #22
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_47557690
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 19:18 schreef Five_Horizons het volgende:

De verstrekker heeft e.e.a. dus gebaseerd op andere cijfers dan de daadwerkelijke cijfers.
    Maar je mag toch aannemen dat een tussenpersoon z'n vak verstaat en weet wat-ie invult?
    pi_47559397
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 19:28 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar je mag toch aannemen dat een tussenpersoon z'n vak verstaat en weet wat-ie invult?
    '

Mag, ja...mag..., maar helaas....
      donderdag 22 maart 2007 @ 20:36:03 #24
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_47559976
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 20:19 schreef Five_Horizons het volgende:

Mag, ja...mag..., maar helaas....
    Dus, zoals Mukie ook al constateerde, als tussenpersoon mag je de boel niet begrijpen, het eea verkloten, en zelfs de kluit belazeren en valsheid in geschrifte plegen. Maakt niet uit, de tussenpersoon gaat vrijuit, de klant zit met de gebakken peren, en die mag uiteindelijk de rotzooi regelen en alle kosten betalen?

Lijkt me een fantastisch beroep. Waar kan ik solliciteren?
    pi_47560708
    quote:
    Op donderdag 22 maart 2007 20:36 schreef gronk het volgende:

[..]

Dus, zoals Mukie ook al constateerde, als tussenpersoon mag je de boel niet begrijpen, het eea verkloten, en zelfs de kluit belazeren en valsheid in geschrifte plegen. Maakt niet uit, de tussenpersoon gaat vrijuit, de klant zit met de gebakken peren, en die mag uiteindelijk de rotzooi regelen en alle kosten betalen?

Lijkt me een fantastisch beroep. Waar kan ik solliciteren?
    Mja, nu mag ik wel zeggen dat de klant ook niet helemaal vrijuit gaat: je hoeft natuurlijk niet helemaal aan het handje worden gehouden en je proberen te verdiepen in de zaken. Niet altijd is het de schuld van de TP. In dit geval vind ik van wel (als dit alle feiten zijn en ik heb geen reden daar aan te twijfelen), maar er word wel altijd heel snel gewezen, moet ik zeggen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')