abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47562693
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:51 schreef Leven het volgende:

[..]

Binnen het christelijk geloof heb je kerken die heel zwaar zijn in hun geloof. Wat ik al zei, ze geloven wel ik God, maar ze weten niet of ze bekeerd zijn. Dat kan alleen God bewerken en ze weten dus niet zeker of dat bij hun al gebeurd is. Ze geloven dat ze alleen behouden worden als ze bekeerd zijn. Dit is tenminste ongeveer wat ik er van begrepen heb.

Wat is jouw geloof dan?
...?!?!

bekeren = Eng. to convert = van geloof veranderen of iem. van geloof doen veranderen?
Het lijkt me dat jij niet dezelfde definitie ervan hanteert als ik, anders snap ik je post echt niet...

Ik ben btw Russisch-orthodox christelijk, IMO één van de "zwaardere" stromingen. Maar ik ga al een tijd niet meer naar de kerk en bid ook niet, wat ik eigenlijk wel stom vind. Maar ik ga me later denk ik meer met godsdienst e.d. bezighouden.
"As je geen goeie aanvallers hep, kejje eigenlijk niet verdedigend spelen." - Watson Waterstone
Al meer dan een jaar uit: The Fat Man's Diary! Te bestellen op http://www.thefatmen.nl
pi_47562981
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:54 schreef Waris3 het volgende:

[..]

...?!?!

bekeren = Eng. to convert = van geloof veranderen of iem. van geloof doen veranderen?
Het lijkt me dat jij niet dezelfde definitie ervan hanteert als ik, anders snap ik je post echt niet...

Ik ben btw Russisch-orthodox christelijk, IMO één van de "zwaardere" stromingen. Maar ik ga al een tijd niet meer naar de kerk en bid ook niet, wat ik eigenlijk wel stom vind. Maar ik ga me later denk ik meer met godsdienst e.d. bezighouden.
Dit speelt in zwaar gereformeerde kerken. Met deze bekering wordt bedoeld een eigen persoonlijke bekering, binnen het eigen geloof.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47564149
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 22:03 schreef Leven het volgende:

[..]

Dit speelt in zwaar gereformeerde kerken. Met deze bekering wordt bedoeld een eigen persoonlijke bekering, binnen het eigen geloof.
Ja, maar daar had ik het niet over. Ik bedoelde gewoon bekeren in de zin van "tot een ander geloof bekeren".
"As je geen goeie aanvallers hep, kejje eigenlijk niet verdedigend spelen." - Watson Waterstone
Al meer dan een jaar uit: The Fat Man's Diary! Te bestellen op http://www.thefatmen.nl
pi_47568008
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:20 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Religie verbieden voor mensen onder een bepaald IQ zou misschien helpen, want die kunnen teksten niet goed interpreteren, maar alleen letterlijk nemen.
Religie in het openbaar verbieden zou misschien helpen, alleen in gebedshuizen en je eigen huis toelaten.
Met dit soort ideeën los je nog steeds niet de problemen op.

IQ < 85 NEE! Wij mogen U niet het heil van Jezus verkopen!
"Voor het betreden van de moskee dient U Uw IQ aan de imam te tonen."
"Willen alle passagiers voor de vlucht van ELAL met een IQ van minder dan 85 zich naar de gate Exit begeven?"
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47568190
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:23 schreef Leven het volgende:

[Over oorlogen a.g.v. religie]

Afschuwelijk is dat inderdaad. Dat heeft mij ook heel lang van het geloof afgehouden. Ik kan het ook niet relativeren en ik kan zelfs niet zeggen "ja maar dat heeft God allemaal zo niet gewild". Want a. dat weet ik helemaal niet en b. in de Bijbel komt dat keihard terug. Toch weet ik zeker dat God van ons houdt en door alle ellende heen bij ons wil zijn, want ook dat lees ik in de Bijbel.
(Vet is van mij)
Zo he!
Je eerste post vond ik wat erg kort door de bocht, maar met deze krijg je mijn respect.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47568606
@ Triggershot: Ik wil niet vervelend zijn, maar wat je hier schreef
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:47 schreef Triggershot het volgende:

Heel kort dan.

Bij mij is het zo dat ik me begon te interesseren in de Islam, vooral na alle commotie om en rondom Islam, 'the hot topic' van de afgelopen 6 jaar ongeveer, toen ik mezelf in begon te interesseren en verdiepen (lees: niet klakkeloos overnemen, of opgevoed) begon het me aan te spreken, om een lang verhaal kort te maken.

moest ik drie keer lezen voor ik het begreep (denk ik!).

en dit:
quote:
Islam is voor mij niets meer dan een manier van leven zoals elk ander aanhang/ideologie,
betekent letterlijk dat de islam voor jou niets meer is dan, dus gelijk is aan of misschien zelfs minder is dan elke andere ideologie. Dat zul je toch niet bedoelen, mag ik aannemen???
Wat je wel bedoelt is:
quote:
maar het is 'de waarheid' van alles wat er bestaat
Dus de islam is wel degelijk meer dan een manier van leven zoals .....

maar dit:
quote:
en voor bedoeldt is, waarom? Simpel, het is een kwestie van geloof, geen wetenschappelijk experiment.
snap ik dan pas weer na vier keer lezen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47568742
De Islam is voor mij precies als wat atheïsme, nationalisme, agnostisme, christelijk ( ik weet niet wat je bent?) voor jou is. Meaning: Ik zie het voor mijzelf als 'de waarheid', net zoals een atheïst de waarheid ziet in zijn ongeloof, daarmee dus zeggende, ik bekeer niemand, respecteer iedereens overtuiging.
pi_47569045
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 00:48 schreef Triggershot het volgende:
De Islam is voor mij precies als wat atheïsme, nationalisme, agnostisme, christelijk ( ik weet niet wat je bent?) voor jou is. Meaning: Ik zie het voor mijzelf als 'de waarheid', net zoals een atheïst de waarheid ziet in zijn ongeloof, daarmee dus zeggende, ik bekeer niemand, respecteer iedereens overtuiging.
OK, dat kan ik echt waarderen
Ik beschouw mezelf als agnost: ik kan me als mens absoluut geen oordeel vormen over het begin der tijden. Ik weet het niet en ben ervan overtuigd, dat ik het ook nooit zal kunnen weten. Ik heb "geen trap naar de hemel", zoals in de qoraan staat.
Ik respecteer je omdat je zegt: "Wacht. Wij wachten met U."

Mijn beste vriend geloofde niet in een leven na de dood. Waarop een goede vriendin zei: "Dan zal hij nog raar opkijken!" Inmiddels is hij wel aan het idee gewend, maar hij had bij leven best kunnen lachen om het grapje.
Dat is respect, en daar houd ik van.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47569151
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:57 schreef Leven het volgende:

Ben jij gelovig, maar nog niet bekeerd?
Wat een absurde vraag! De meeste gelovige mensen die ik ken zijn wel gelovig maar niet bekeerd. Als je gelovig bent, waarom zou je je dan bekeren?

Een vriendin van mij bekeerde zich van een protestantisme tot het katholicisme, maar ik begreep echt niet waarom. Dat ze in het klooster ging, begreep ik al beter.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47569228
Een leuk onderwerp!
Wel vallen me een aantal dingen op.
Er is meer strijd dan op het onderwerp "Waarom ben je agnost/atheïst".
Ik heb het idee dat het niveau van onafhankelijk denken/voelen/willen en opleiding hier wat minder is dan op het genoemde onderwerp. Maar misschien staan de mensen hier ook wel dichter bij hun denken/voelen/willen dan agnosten/atheïsten.
Maar veel verschillende deelnemers aan de discussie zijn er nog niet.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47571206
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 01:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een absurde vraag! De meeste gelovige mensen die ik ken zijn wel gelovig maar niet bekeerd. Als je gelovig bent, waarom zou je je dan bekeren?

Een vriendin van mij bekeerde zich van een protestantisme tot het katholicisme, maar ik begreep echt niet waarom. Dat ze in het klooster ging, begreep ik al beter.
ben geloof ik al meer beïnvloed door het gereformeerde denken, dan ik dacht. Aan Waris heb ik uitgelegd wat ik daarmee bedoelde.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47571361
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Een leuk onderwerp!
Wel vallen me een aantal dingen op.
Er is meer strijd dan op het onderwerp "Waarom ben je agnost/atheïst".
Ik heb het idee dat het niveau van onafhankelijk denken/voelen/willen en opleiding hier wat minder is dan op het genoemde onderwerp. Maar misschien staan de mensen hier ook wel dichter bij hun denken/voelen/willen dan agnosten/atheïsten.
Maar veel verschillende deelnemers aan de discussie zijn er nog niet.
Ik vind het ook een leuk onderwerp. Het verschil in discussie was mij ook opgevallen. Misschien komt het omdat agnosten/atheïsten het ook eerder met elkaar eens kunnen zijn. Met de mogelijkheden "ik weet niet of God bestaat/ik geloof niet dat God bestaat/ik geloof dat God niet bestaat" ben je er volgens mij wel zo ongeveer. Dat vond ik trouwens ook een interessante discussie. Het tegenovergestelde van mijn ervaring.

Meer verschillende deelnemers zou inderdaad leuk zijn.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47571567
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 08:37 schreef Leven het volgende:

[..]

ben geloof ik al meer beïnvloed door het gereformeerde denken, dan ik dacht. Aan Waris heb ik uitgelegd wat ik daarmee bedoelde.
Een persoonlijke bekering, schreef je. Hoe bedoel je dat precies? Dat je zelf bewust kiest voor God? En hoort daar de doop dan ook bij of bedoel je alleen die keuze?
It's not going to stop 'till you wise up
pi_47571995
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:02 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Een persoonlijke bekering, schreef je. Hoe bedoel je dat precies? Dat je zelf bewust kiest voor God? En hoort daar de doop dan ook bij of bedoel je alleen die keuze?
Hele grote disclaimer: ik weet het allemaal ook niet precies, ik stelde die vraag aan waris3 omdat ik zelf ook benieuwd ben hoe het in elkaar steekt.

Maar goed, voor wat ik ervan begrepen heb: Ze zijn dooplid van een (gereformeerde) kerk. Zij geloven dat alleen God je kan bekeren (dat geloof ik trouwens ook), maar zij geloven ook dat dat niet voor alle gelovigen is weggelegd (dat geloof ik dan weer niet). Het draait bij hun niet om de vraag of zij wel of niet bewust voor God kiezen, het draait erom of God hun uitverkiest en ze bekeert. Je krijgt dan situaties dat ze wanhopig graag willen geloven dat ze bekeerd zijn, maar ze weten het gewoon niet en ze durfen dat dan ook niet aan te nemen (lijkt mij persoonlijk heel erg). Zolang je niet weet of je bekeerd bent mag volgens mij ook niet deelnemen aan het avondmaal, want daarmee laadt je dan het oordeel op je.

Tot zover mijn niet zo deskundige bijdrage
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47580469
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:28 schreef Leven het volgende:

[..]

Hele grote disclaimer: ik weet het allemaal ook niet precies, ik stelde die vraag aan waris3 omdat ik zelf ook benieuwd ben hoe het in elkaar steekt.

Maar goed, voor wat ik ervan begrepen heb: Ze zijn dooplid van een (gereformeerde) kerk. Zij geloven dat alleen God je kan bekeren (dat geloof ik trouwens ook), maar zij geloven ook dat dat niet voor alle gelovigen is weggelegd (dat geloof ik dan weer niet). Het draait bij hun niet om de vraag of zij wel of niet bewust voor God kiezen, het draait erom of God hun uitverkiest en ze bekeert. Je krijgt dan situaties dat ze wanhopig graag willen geloven dat ze bekeerd zijn, maar ze weten het gewoon niet en ze durfen dat dan ook niet aan te nemen (lijkt mij persoonlijk heel erg). Zolang je niet weet of je bekeerd bent mag volgens mij ook niet deelnemen aan het avondmaal, want daarmee laadt je dan het oordeel op je.
Ik snap nog steeds niet helemaal precies wat je bedoelt. Hieruit lees ik dat bekering maar voor enkele mensen weggelegd zou zijn en dat een toornige God daarover beslist. Ik geloof dat bekering voor iedereen is weggelegd en dat God met open armen staat te wachten.
It's not going to stop 'till you wise up
pi_47583331
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 14:06 schreef _Magnolia_ het volgende:
Ik snap nog steeds niet helemaal precies wat je bedoelt. Hieruit lees ik dat bekering maar voor enkele mensen weggelegd zou zijn en dat een toornige God daarover beslist.
Hele volksstammen (lees: 'zware' kerkrichtingen) denken dat dat inderdaad zo is. Maar God is 1000 keer gewilliger om mensen te redden dan dat mensen gewillig zijn om gered te worden.
pi_47586108
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 15:22 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Hele volksstammen (lees: 'zware' kerkrichtingen) denken dat dat inderdaad zo is. Maar God is 1000 keer gewilliger om mensen te redden dan dat mensen gewillig zijn om gered te worden.
Gered van wat, als ik vragen mag?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_47587462
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 16:23 schreef onemangang het volgende:
Gered van wat, als ik vragen mag?
Van zonde en dood. De boodschap van het christelijke geloof is dat je altijd vergeven kunt worden en dat God je eeuwig leven wil geven.
pi_47587847
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 16:58 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Van zonde en dood. De boodschap van het christelijke geloof is dat je altijd vergeven kunt worden en dat God je eeuwig leven wil geven.
Heb je de algemene voorwaarden wel gelezen?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_47588090
quote:
Ik heb jouw reacties op Fok vaker gelezen en weet dat je je signature nogal serieus opvat wat betreft dat eindeloos discussiëren over geloof; ik heb er geen behoefte aan om me in een dergelijke discussie met jou te storten waarvan nu al vaststaat dat die ons op geen enkele manier dichter bij elkaar zal brengen. We verschillen van visie, basta.
pi_47588333
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 15:22 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Hele volksstammen (lees: 'zware' kerkrichtingen) denken dat dat inderdaad zo is. Maar God is 1000 keer gewilliger om mensen te redden dan dat mensen gewillig zijn om gered te worden.
Ja precies, God wil wel maar de mens wil vaak niet.
It's not going to stop 'till you wise up
  vrijdag 23 maart 2007 @ 17:50:34 #122
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47589046
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 16:58 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Van zonde en dood. De boodschap van het christelijke geloof is dat je altijd vergeven kunt worden en dat God je eeuwig leven wil geven.
met hier en daar een uitzondering
pi_47590055
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 17:26 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Ja precies, God wil wel maar de mens wil vaak niet.
Onzin. Het is juist exact andersom. De belofte klinkt heel verleidelijk: een eeuwig leven. Weinig mensen zeggen nee tegen zo'n aanbod. Alleen laat de 'verkoper' van dat aanbod zich niet zien. Kritische mensen redeneren daarom terecht: "Je gaat toch geen waar kopen van een louche verkoper?" Dat heeft niets met 'niet willen' te maken, maar met de zogenaamde verkoper van het aanbod.

Wie het licht heeft gezien doet vaak snel de gordijnen dicht. Ik zou zeggen, hou ze open.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 18:47:35 #124
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47590505
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 18:28 schreef onemangang het volgende:

[..]

Onzin. Het is juist exact andersom. De belofte klinkt heel verleidelijk: een eeuwig leven. Weinig mensen zeggen nee tegen zo'n aanbod. Alleen laat de 'verkoper' van dat aanbod zich niet zien. Kritische mensen redeneren daarom terecht: "Je gaat toch geen waar kopen van een louche verkoper?" Dat heeft niets met 'niet willen' te maken, maar met de zogenaamde verkoper van het aanbod.

Wie het licht heeft gezien doet vaak snel de gordijnen dicht. Ik zou zeggen, hou ze open.
je vergeet weer de andere helft van het verhaal. waarom wil je niet alles in 1 perspectief zien? snap je dan niet dat je zo bezig blijft met discusseren?
Of je hebt een groot gat in je geheugen waardoor je alles vergeet wat er ooit geantwoord is op al je vragen. Of je bent moedwillig bezig de sfeer op fok te verpesten.

edit: het is alsof jij 1000 puzzelstukjes van ons krijgt die samen een plaatje van een kasteel moeten vormen.
Maar bij elk stukje dat je bekijkt beweer je: Ik zie hier geen kasteel in....waarna je vervolgens het stukje weggooit

[ Bericht 10% gewijzigd door Boomstam op 23-03-2007 18:54:11 ]
pi_47591650
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 18:47 schreef Boomstam het volgende:

[..]

je vergeet weer de andere helft van het verhaal. waarom wil je niet alles in 1 perspectief zien? snap je dan niet dat je zo bezig blijft met discusseren?
Exact. Bekijk ALTIJD alles van meerdere zijden. Wie dat niet doet zal nooit achter waarheden komen maar blijft een bekrompen tunnelvisie behouden. DAAROM laat ik juist telkens de andere kant van het verhaal zien. Wie niet om zich heen kijkt zal geen snars van de wereld begrijpen.
quote:
het is alsof jij 1000 puzzelstukjes van ons krijgt die samen een plaatje van een kasteel moeten vormen. Maar bij elk stukje dat je bekijkt beweer je: Ik zie hier geen kasteel in....waarna je vervolgens het stukje weggooit
Daar komt wederom een van de meest hardnekkige vooroordelen van gelovigen over ongelovigen weer eens de kop opsteken. "Jullie weten niet hoe het is om te geloven want daar heb je de Heilige Geest voor nodig". Pas als je van dat geloof bent afgevallen dan besef je wat een klinkklare onzin dat is. Ik heb de door jouw bedoelde puzzel al lang gelegd. En ben verder gegaan omdat het een luchtkasteel bleek te zijn.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 19:48:13 #126
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47592666
Je leest weer is naast mijn bedoeling: je plukt ook weer lekekr 1 zinnetje van me uit zijn cotext
ow daar ben je wel goed in he?
1 perspectief bedoelde ik mee het complete christenverhaal.
dwz schepping, zondeval, evangelie, openbaring e.a.
Wil je nu echt dat een christen je weer de zondeval verteld? want je vraag ging die richting uit. Moet je nagaan, moeten we weer uitleggen wat we al 100x hebben moeten uitleggen.

En denk je nou echt dat je met je gezwalk een christen tot atheist kan bekeren? dan ken je Jezus nog niet. De persoon waar je het eigenlijk echt tegenopneem.

als je de puzzel gelegd zou hebben zou je niet van deze onzin vragen stellen.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 20:06:24 #127
167723 sanni
Acima de seu
pi_47593403
Ik denk dat diegenen die zich bekeren niet die voldoening in hun eerste geloof hebben
gevonden die ze in het andere geloof wel vinden. Ik denk dat dat zo een beetje alles in
een notendop samenvat.
pi_47593408
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 22:03 schreef Leven het volgende:

[..]

Dit speelt in zwaar gereformeerde kerken. Met deze bekering wordt bedoeld een eigen persoonlijke bekering, binnen het eigen geloof.
Ik moet dan denken aan de zogenaamde Saints van John Winthrop, die rond 1630 met een groep Puritijnen naar New England vertrok om daar een City upon a Hill te stichten... Om als Saint te worden erkend, en daarmee verzekerd te zijn van de voordelen die het Saint-schap met zich meebracht, moest men ten overstaan van een groep uitwijden over zijn of haar bekering - of, wellicht meer precies, een Goddelijke ervaring. Uiteindelijk is het Saint-schap redelijk verdwenen; daarom vind ik het wel grappig om te zien dat het blijkbaar nog altijd voorkomt?
  FOK!fotograaf vrijdag 23 maart 2007 @ 20:30:11 #129
17893 Forno
pi_47594296
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Een leuk onderwerp!
Wel vallen me een aantal dingen op.
Er is meer strijd dan op het onderwerp "Waarom ben je agnost/atheïst".
Ik heb het idee dat het niveau van onafhankelijk denken/voelen/willen en opleiding hier wat minder is dan op het genoemde onderwerp. Maar misschien staan de mensen hier ook wel dichter bij hun denken/voelen/willen dan agnosten/atheïsten.
Maar veel verschillende deelnemers aan de discussie zijn er nog niet.
Alsof een gelovige een bepaald zintuig bezit, waarmee hij of zij God's onzichtbare waarheid zou kunnen 'aanvoelen'. In zulke subjectieve belevingen kun je alleen als gelovige geloven. Ik zie het meer als bedriegelijke verhevenheid eerlijk gezegd.

Een atheist heeft exact dezelfde emoties als een gelovige; angst, plezier, verdriet, opgewonden, wroeging, haat, jaloezie, berouw etcetera? Of denk je dat een gelovige een extra emotie heeft? De antenne op God gericht, en dat het een kwestie van richten is?

Ik noem dat de vrucht van indoctrinatie. Ik kan mijn verstand nu eenmaal niet zo krom buigen, dat een banaan weer recht is.
pi_47597638
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 20:30 schreef Forno het volgende:

[..]

Alsof een gelovige een bepaald zintuig bezit, waarmee hij of zij God's onzichtbare waarheid zou kunnen 'aanvoelen'. In zulke subjectieve belevingen kun je alleen als gelovige geloven. Ik zie het meer als bedriegelijke verhevenheid eerlijk gezegd.

Een atheist heeft exact dezelfde emoties als een gelovige; angst, plezier, verdriet, opgewonden, wroeging, haat, jaloezie, berouw etcetera? Of denk je dat een gelovige een extra emotie heeft? De antenne op God gericht, en dat het een kwestie van richten is?

Ik noem dat de vrucht van indoctrinatie. Ik kan mijn verstand nu eenmaal niet zo krom buigen, dat een banaan weer recht is.
Oh, maar dan heb je me niet goed begrepen.
Ik weet uit eigen ervaring dat in elk geval deze agnost allerlei emoties en gedachten kan hebben. Zelfs een diep vertrouwen, dat ik herken bij een diep gelovige christelijke collega en een serieuze islamitische vriend.

Maar ik heb de indruk dat agnosten en atheïsten beter kunnen abstraheren en beter met onzekerheden kunnen leven. En vaak ook minder veroordelend naar zichzelf kijken. Terwijl de gelovigen meer midden in hun gevoel staan en zich daardoor laten leiden.
Je zou dat moeten turven, maar ik ben er te lui voor om het hele forum af te struinen met die vraag in mijn achterhoofd.

Een voorbeeld. Ik zag ergens een onderwerp: Wat als er na de dood niks is? Dat meisje werd helemaal panisch als ze daarover doordacht. Ik kan me die verwarring wel uit mijn puberteit herinneren, maar van later niet meer. OK, dan is er niks. Dan heb je daar ook geen enkel besef van en leef je alleen door in de herinnering van andere mensen, tot die ook doodgaan. Of je moet toevallig iets heel goeds gedaan hebben. Maar dan nog: dat is alleen uitstel tot het verval van onze beschaving. Kunnen we het nagaan wat waar is? Nee, dat kunnen we niet. OK, probleem opgelost. Volgende probleem.

Dat nagaan zeggen gelovigen wel te kunnen: ze voelen het aan hun overtuiging. Maar je kunt heel makkelijk aantonen, dat het zelfoordeel van mensen tot in het oneindige dubbele bodems heeft.
Ik gun overigens iedereen zijn geloof en bron van rust en vertrouwen in dit leven en alle volgende levens, zolang men dat mij ook maar gunt. Daarom vind ik dit onderwerp ook wel leuk.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47598968
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 22:15 schreef Kees22 het volgende:
Maar ik heb de indruk dat agnosten en atheïsten beter kunnen abstraheren en beter met onzekerheden kunnen leven. En vaak ook minder veroordelend naar zichzelf kijken. Terwijl de gelovigen meer midden in hun gevoel staan en zich daardoor laten leiden.
Je zou dat moeten turven, maar ik ben er te lui voor om het hele forum af te struinen met die vraag in mijn achterhoofd.

Een voorbeeld. Ik zag ergens een onderwerp: Wat als er na de dood niks is? Dat meisje werd helemaal panisch als ze daarover doordacht. Ik kan me die verwarring wel uit mijn puberteit herinneren, maar van later niet meer.
Dat één zo'n meisje daar panisch van werd, wil nog niet zeggen dat alle christenen panisch worden bij die gedachte. Ik word daar helemaal niet panisch van. Stel dat God niet zou bestaan en dat er geen leven na de dood zou zijn. Dan is het dood = dood, dus dan zal ik me daar ook niet van bewust zijn. Mijn geloof schenkt me nu in dit leven enorm veel vreugde, meer dan wat dan ook, dus heb ik er dan iets aan verloren als ik geloofd heb in iets dat er niet blijkt te zijn? Het is mijn leven en ik vind zelf van niet. Andersom lijkt het mij dat er veel meer op het spel staat. Wat als je nu gelooft dat God niet bestaat en dat er geen leven na de dood is, maar dat God straks wel blijkt te bestaan en dat het hierna wel verder gaat. Als dat zo is, wat dan? Als God wel bestaat, dan zul je je daar in ieder geval niet aan kunnen onttrekken. Waarmee ik overigens niet wil suggereren dat ik geloof uit een soort houding van 'je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen', want zo is het voor mij niet. Maar het is gewoon iets dat ik me afvraag: staat er niet dusdanig veel op het spel dat dat het de moeite waard maakt om uit te zoeken of die God een reële mogelijkheid zou kunnen zijn? Hiermee wil ik overigens ook niet suggereren dat mensen die niet gelovig zijn dat niet zouden hebben uitgezocht. Ik verbaas me eigenlijk vooral over mensen die compleet onverschillig tegenover dit soort dingen staan en er helemaal nooit over nadenken.
pi_47599516
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 22:59 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Dat één zo'n meisje daar panisch van werd, wil nog niet zeggen dat alle christenen panisch worden bij die gedachte. Ik word daar helemaal niet panisch van. Stel dat God niet zou bestaan en dat er geen leven na de dood zou zijn. Dan is het dood = dood, dus dan zal ik me daar ook niet van bewust zijn. Mijn geloof schenkt me nu in dit leven enorm veel vreugde, meer dan wat dan ook, dus heb ik er dan iets aan verloren als ik geloofd heb in iets dat er niet blijkt te zijn? Het is mijn leven en ik vind zelf van niet. Andersom lijkt het mij dat er veel meer op het spel staat. Wat als je nu gelooft dat God niet bestaat en dat er geen leven na de dood is, maar dat God straks wel blijkt te bestaan en dat het hierna wel verder gaat. Als dat zo is, wat dan? Als God wel bestaat, dan zul je je daar in ieder geval niet aan kunnen onttrekken. Waarmee ik overigens niet wil suggereren dat ik geloof uit een soort houding van 'je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen', want zo is het voor mij niet. Maar het is gewoon iets dat ik me afvraag: staat er niet dusdanig veel op het spel dat dat het de moeite waard maakt om uit te zoeken of die God een reële mogelijkheid zou kunnen zijn? Hiermee wil ik overigens ook niet suggereren dat mensen die niet gelovig zijn dat niet zouden hebben uitgezocht. Ik verbaas me eigenlijk vooral over mensen die compleet onverschillig tegenover dit soort dingen staan en er helemaal nooit over nadenken.
Ja zeg, dat snap ik ook wel, dat één meisje geen meisje is!!
Nou, ik denk eigenlijk dat het voor jou wel zo is, dat je het risico niet durft te nemen. Zonder dat ik dat veroordeel overigens: toen ik halverwege de qoraan was begon ik hem toch ook te knijpen.
Maar hoe wil je nou in godsnaam uitzoeken of God bestaat? En hoe hij dan bestaat? Want je kunt je poer definitie geen enkele voorstelling vanhem maken. Een mier kan zich geen voorstelling maken van internet en jij en ik kunnen ons nog geen begin van een voorstelling van god maken. Tenminste: als hij inderdaad alomtegenwoordig, almachtig, alwetend, al..... is. Ik begrijp het vermogen van Bill Gates al niet en de motieven van Saddam al amper. En wie begrijpt de leegte van Bush's geest en de hardheid van Verdonks hart? En ik raak soms al in paniek als ik in de liefdevolle ogen van mijn lief kijk. En dan hebben we het nog over onze eigen soort. Dus voor mij is het godslastering als je uit wilt zoeken of zijn bestaan reëel is.

Jouw zinnen brachten me op een idee: misschien is hij wel een quantumgod: tegelijk dood en levend, bestaand en nietbestaand.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47600197
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 23:15 schreef Kees22 het volgende:
Ja zeg, dat snap ik ook wel, dat één meisje geen meisje is!!
Nou, ik denk eigenlijk dat het voor jou wel zo is, dat je het risico niet durft te nemen. Zonder dat ik dat veroordeel overigens: toen ik halverwege de qoraan was begon ik hem toch ook te knijpen.
Je veroordeelt het niet maar ik vind het toch aanmatigend dat je zomaar zo'n veronderstelling doet zonder dat je ook maar iets van me weet. Het heeft bij mij niets, maar dan ook niets met geen risico willen nemen te maken.
quote:
Maar hoe wil je nou in godsnaam uitzoeken of God bestaat? En hoe hij dan bestaat? Want je kunt je poer definitie geen enkele voorstelling vanhem maken. Een mier kan zich geen voorstelling maken van internet en jij en ik kunnen ons nog geen begin van een voorstelling van god maken. Tenminste: als hij inderdaad alomtegenwoordig, almachtig, alwetend, al..... is. Ik begrijp het vermogen van Bill Gates al niet en de motieven van Saddam al amper. En wie begrijpt de leegte van Bush's geest en de hardheid van Verdonks hart? En ik raak soms al in paniek als ik in de liefdevolle ogen van mijn lief kijk. En dan hebben we het nog over onze eigen soort. Dus voor mij is het godslastering als je uit wilt zoeken of zijn bestaan reëel is.
Met uitzoeken of God bestaat bedoel ik ook niet God doorgronden. Ik doorgrond God ook niet, ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft in de zin van dat het mij ook duizelt als ik er met m'n hersens grip op probeer te krijgen, dat lukt me niet. Wat geloven is, is zo moeilijk over te brengen en duidelijk te maken, ik begrijp ook heel goed dat wanneer ik het probeer, het zelden overtuigend zal klinken. Ik snap dat een niet-gelovige er niets mee kan. Ik kan alleen maar uitleggen hoe het voor mij is en dat is dat geloven voor mij tot in iedere vezel van m'n lichaam een 'zeker weten' is. Zo beschrijven mensen het ook vaak die tot geloof gekomen zijn: als een plotseling zeker weten, 'het is waar', een overtuiging die je ineens kan overvallen en die zo sterk is dat het je leven omver gooit. En als iemand anders dan toch mijn zeker weten betwijfelt en denkt dat ik geloof omdat ik geen risico durf te nemen, dan vind ik dat erg jammer omdat het geen recht doet aan m'n overtuiging.
pi_47602200
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 23:33 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
Je veroordeelt het niet maar ik vind het toch aanmatigend dat je zomaar zo'n veronderstelling doet zonder dat je ook maar iets van me weet. Het heeft bij mij niets, maar dan ook niets met geen risico willen nemen te maken.
Je hebt gelijk met dat aanmatigende: ik was me daar ook goed van bewust. Ik ga mijn eigen geest na, en zie dat daarin dubbele bodems opgestapeld liggen en zelfbedrog, hoe subtiel ook, alles op losse schroeven zet. Hoe zekerder iemand zegt van zichzelf te zijn, des te onzekerder ik over hem of haar ben.
quote:
[..]

Met uitzoeken of God bestaat bedoel ik ook niet God doorgronden. Ik doorgrond God ook niet, ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft in de zin van dat het mij ook duizelt als ik er met m'n hersens grip op probeer te krijgen, dat lukt me niet. Wat geloven is, is zo moeilijk over te brengen en duidelijk te maken, ik begrijp ook heel goed dat wanneer ik het probeer, het zelden overtuigend zal klinken. Ik snap dat een niet-gelovige er niets mee kan. Ik kan alleen maar uitleggen hoe het voor mij is en dat is dat geloven voor mij tot in iedere vezel van m'n lichaam een 'zeker weten' is. Zo beschrijven mensen het ook vaak die tot geloof gekomen zijn: als een plotseling zeker weten, 'het is waar', een overtuiging die je ineens kan overvallen en die zo sterk is dat het je leven omver gooit. En als iemand anders dan toch mijn zeker weten betwijfelt en denkt dat ik geloof omdat ik geen risico durf te nemen, dan vind ik dat erg jammer omdat het geen recht doet aan m'n overtuiging.
Maar ik ken dat gevoel van zeker weten ook wel. En ik blijf van alle zeker wetens in mijn leven overtuigd, ook al waren ze soms wel erg desastreus! Ik ga met mijn christelijke en islamitische collega's ook de strijd niet aan. Ik gun ze hun overtuiging, hun rust en hun geloof en zie, dat ze goede mensen zijn en mij ook het beste toewensen. (En het beste wat ze mij toewensen is de zekerheid van hun geloof, en ik voel me vereerd door hun liefde!) Maar ik neem het niet aan, want ik voel me zonder god opgenomen en zeker en veilig.
Ik heb geen idee of god bestaat. Dat kan maar zo, maar het kan even goed niet. Dat maakt me eigenlijk niks uit. Het is niet belangrijk of iemand gelooft of of god bestaat, het is belangrijk of je je goed gedraagt. Als je in god gelooft en je gedraagt je niet fatsoenlijk, wat is dan het nut? En als je niet in god gelooft, en je gedraagt je wel fatsoenlijk, wat is dan het nadeel?
"Wie vriendelijk is, krijgt koffie. Wie onbeschoft is, zetten we buiten!"
En god, ach die is almachtig en die redt zich wel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47602412
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:48 schreef Boomstam het volgende:
Je leest weer is naast mijn bedoeling: je plukt ook weer lekekr 1 zinnetje van me uit zijn cotext
ow daar ben je wel goed in he?
1 perspectief bedoelde ik mee het complete christenverhaal.
dwz schepping, zondeval, evangelie, openbaring e.a.
Wil je nu echt dat een christen je weer de zondeval verteld?
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat we dankzij de evolutietheorie met zekerheid kunnen stellen dat er nooit een zondeval heeft plaatsgevonden? Of dat er op het eiland Patmos, waar Openbaringen is geschreven ook vandaag nog dezelfde hallicunerende paddestoelen verkocht worden als waar de schrijver van Openbaringen zich heel waarschijnlijk aan tegoed deed? Of dat het zondvloedverhaal afkomstig is uit de Gilgamesj? Of dat het kerstverhaal wel heel erg veel weg heeft van de geboorte van de Egyptische Horus?
Of dat de vier evangeliën geen getuigeverklaringen zijn?

Ik bedoel dus maar te zeggen... de schepping, de zondeval, de evangeliën... zodra je verder gaat inlezen naar de achtergronden van alles blijft er weinig tot niets meer van overeind staan. Het complete complete christenverhaal is pas echt compleet als je ook de achtergronden er van gaat bestuderen...
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 10:26:11 #136
17928 averty
Retroactief ziener
pi_47605729
Wat mij opvalt is dat mensen vaak een religie aanhangen waar ze of door cultuur en opvoeding in zijn blijven hangen maar ook vaak op zoek zijn (geweest) naar een religie die bij hun past.

En hoe langer ik daar over nadenk, des te vreemder ik het ga vinden. Waarom zou een religie bij je moeten passen? Het gaat er toch om datgene te vinden dat waar is? En toch zie je er overal de resultaten van. Er zijn inderdaad 2.2 miljard christenen op de wereld. Maar een lijst met al hun substromingen (katholiek, gereformeerd, hervormd, born-again, evangelical, zevende dag adventisten, etc, ect) wordt een hele lange lijst. Allemaal stromingen die een geloof hebben aangepast naar hun wensen, toch?

En je ziet mensen ook over die stromingen heen gaan omdat de vorige niet streng/te streng was.

Of het veelvuldig voorkomende ietsisme, waarbij je je eigen persoonlijke comfortabele mythe kan creeren. Er is iets en mijn geliefden zie ik toch nog terug, maar geen offers in dit leven.

Als ik zelf een religie zou zoeken die bij mij past weet ik al vast een paar leuke dingen voor het hiernamaals: stripperfabriek, bierfontein. Oja, en een bitterkoekjesboom

Maar goed, hoe ervaren jullie dit? Hoe comfortabel is jouw mythe?
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_47610190
Mijn mythe is comfortabel, dank U.
Ik kan hier een verhaal herhalen, dat ik al een paar keer geplaatst heb.
Een gesprek met een studente theologie in een tijd dat ik in reïncarnatie geloofde.
Zij geloofde in een leven en daarna het hiernamaals, dus die ene kans moest ze goed benutten en het goede doen.
Ik geloofde in meerdere levens en in een volgend leven afgerekend worden op je eerder gemaakte fouten. Dus kon je maar beter zo snel mogelijk je fouten herstellen, dat had je later geen onbegrijpelijke problemen.

We constateerden, dat we beiden dat geloof aanhingen, dat ons optimaal motiveerde tot het juiste doen. (Wat dat juiste dan ook mag zijn.)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47610363
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:48 schreef Triggershot het volgende:
Mooi, dus komt niet alle ellende uit religie.
Klopt, niet alle ellende.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_47610465
Ik kom er toch nog even op terug:
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 22:59 schreef _Floddertje_ het volgende:

Mijn geloof schenkt me nu in dit leven enorm veel vreugde, meer dan wat dan ook, dus heb ik er dan iets aan verloren als ik geloofd heb in iets dat er niet blijkt te zijn? Het is mijn leven en ik vind zelf van niet.
Sterk punt!!
quote:
Andersom lijkt het mij dat er veel meer op het spel staat. Wat als je nu gelooft dat God niet bestaat en dat er geen leven na de dood is, maar dat God straks wel blijkt te bestaan en dat het hierna wel verder gaat. Als dat zo is, wat dan?
Ik moet logisch concluderen dat ik zelf meer op god vertrouw dan jij!
Kennelijk denk jij, dat je een groot risico loopt. Ik neem aan, dat je bang bent om niet of pas vertraagd in de hemel te komen. Dus dat je gestraft wordt voor je zonden.
Ik ben daar niet zo bang voor. Want als god inderdaad barmhartigheid en liefde is, zal hij naar me kijken, zien dat ik zo rechtvaardig mogelijk ben geweest en me, eventueel na een korte loutering, in de hemel toelaten.
En als hij boos is omdat ik niet genoeg gebeden heb, is hij nog kleinzieliger dan ik zelf ben, en dus niet iemand die ik wil dienen en al helemaal niet aanbidden.

Dus, paradoxaal genoeg, vertrouwt deze agnost meer op gods liefde dan jij als gelovige.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47610497
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 17:18 schreef _Floddertje_ het volgende:
Ik heb jouw reacties op Fok vaker gelezen en weet dat je je signature nogal serieus opvat wat betreft dat eindeloos discussiëren over geloof; ik heb er geen behoefte aan om me in een dergelijke discussie met jou te storten waarvan nu al vaststaat dat die ons op geen enkele manier dichter bij elkaar zal brengen. We verschillen van visie, basta.
Ik vermoed eerder dat je er geen behoefte aan hebt omdat je weet dat je toch de discussie zal verliezen en mogenlijk komt je geloof dan in gevaar omdat je er aan gaat twijfelen. En dat is het laatste dat gelovige willen verliezen, hun eigen geloof.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_47610768
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:31 schreef Kees22 het volgende:
Ik moet logisch concluderen dat ik zelf meer op god vertrouw dan jij!
Kennelijk denk jij, dat je een groot risico loopt. Ik neem aan, dat je bang bent om niet of pas vertraagd in de hemel te komen. Dus dat je gestraft wordt voor je zonden.
Ik ben daar niet zo bang voor. Want als god inderdaad barmhartigheid en liefde is, zal hij naar me kijken, zien dat ik zo rechtvaardig mogelijk ben geweest en me, eventueel na een korte loutering, in de hemel toelaten.
En als hij boos is omdat ik niet genoeg gebeden heb, is hij nog kleinzieliger dan ik zelf ben, en dus niet iemand die ik wil dienen en al helemaal niet aanbidden.

Dus, paradoxaal genoeg, vertrouwt deze agnost meer op gods liefde dan jij als gelovige.
Ook nu trek je weer te snel conclusies over me die niet kloppen. Ik ben helemaal niet van het type dat denkt 'als je niet gelooft kom je in de hel'. Ik geloof inderdaad dat God ook kijkt naar hoe iemand geleeft heeft, wat hij gedaan heeft voor een ander. Vertel mij iets over Gods liefde. Wat ik bedoelde is dat als God bestaat, dus zo'n God die almachtig is, die deze schepping op z'n naam heeft staan, die een plan heeft met deze wereld en met alle mensen, die God dus, als die bestaat, dat ik me zo moeilijk kan verplaatsen in mensen die hun schouders daarover ophalen en zeggen, nou en, wat heb ik daarmee te maken, who cares, zien we dan wel weer. Als God bestaat dan is dat iets enorms, het zet alles in een ander perspectief (zou ik denken).

[ Bericht 1% gewijzigd door _Floddertje_ op 24-03-2007 15:25:03 ]
pi_47610929
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:32 schreef Bart1984 het volgende:
Ik vermoed eerder dat je er geen behoefte aan hebt omdat je weet dat je toch de discussie zal verliezen en mogenlijk komt je geloof dan in gevaar omdat je er aan gaat twijfelen. En dat is het laatste dat gelovige willen verliezen, hun eigen geloof.
Dat is inderdaad het allerlaatste dat ik zou willen: mijn geloof verliezen. Je brengt het alsof ik me daarvoor zou moeten schamen ofzo. Waarom zou ik iets willen verliezen waar ik zo veel blijdschap aan beleef? Maar met een discussie verliezen heeft het niets te maken. Niemand zal mij met argumenten van mijn geloof kunnen afbrengen. Angst om mijn geloof te verliezen is het laatste waarom ik niet wil discussiëren. Ik vind het wonderlijk dat dat vaak geprobeerd wordt hier: mensen ervan overtuigen dat hun geloof nergens op slaat. Er wordt altijd enorm afgegeven op christenen die mensen proberen te bekeren - iets wat nooit mijn intentie is trouwens, het gaat mij slechts om meer begrip tussen ongelovigen en gelovigen - maar andersom gebeurt massaal hetzelfde.

Ik wil graag toelichten wat mij als gelovige beweegt, aan mensen die daar respectvol op kunnen reageren. Ik verwacht van niemand dat hij het zomaar met me eens zal zijn, daar gaat het me ook helemaal niet om. Waar het me wel om gaat is dat er vaak met zoveel onbegrip dingen naar het hoofd geslingerd worden van mensen die gelovig zijn, met zo veel verbale agressie ook. Dat lijkt me nergens voor nodig. Van onemangang weet ik dat hij mensen alleen maar uit hun tent probeert te lokken om op ieder antwoord in te kunnen hakken. Dat vind ik een stompzinnige manier van discussiëren en totaal zinloos ook want het brengt niemand dichter tot elkaar. Waarom zou ik moeite doen om allemaal antwoorden te formuleren als ik vantevoren weet dat die persoon helemaal niet werkelijk geïnteresseerd is in hoe ik over dingen denk?
  zaterdag 24 maart 2007 @ 15:41:37 #143
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_47612034
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 00:48 schreef onemangang het volgende:

[..]

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat we dankzij de evolutietheorie met zekerheid kunnen stellen dat er nooit een zondeval heeft plaatsgevonden? Of dat er op het eiland Patmos, waar Openbaringen is geschreven ook vandaag nog dezelfde hallicunerende paddestoelen verkocht worden als waar de schrijver van Openbaringen zich heel waarschijnlijk aan tegoed deed? Of dat het zondvloedverhaal afkomstig is uit de Gilgamesj? Of dat het kerstverhaal wel heel erg veel weg heeft van de geboorte van de Egyptische Horus?
Of dat de vier evangeliën geen getuigeverklaringen zijn?

Ik bedoel dus maar te zeggen... de schepping, de zondeval, de evangeliën... zodra je verder gaat inlezen naar de achtergronden van alles blijft er weinig tot niets meer van overeind staan. Het complete complete christenverhaal is pas echt compleet als je ook de achtergronden er van gaat bestuderen...
dat zijn je eigen sprookjes. paddestoelen erg grappig allemaal....
en waar de evolutietheorie iets afdingt van de zondeval is mij ook een raadsel.
als dit je 1ste argumenten zijn vind ik het zielig dat je zo zwak van geest ben.

Dan ben ik blij dat ik Gods wonderen heb mogen aanschouwen die me 100% zekerheid geven.
en nu ga je weer lekker op negeer
pi_47657986
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 20:06 schreef sanni het volgende:
Ik denk dat diegenen die zich bekeren niet die voldoening in hun eerste geloof hebben
gevonden die ze in het andere geloof wel vinden. Ik denk dat dat zo een beetje alles in
een notendop samenvat. [afbeelding]
Vanuit een ongelovig oogpunt bezien dan.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47658480
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 17:18 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Ik heb jouw reacties op Fok vaker gelezen en weet dat je je signature nogal serieus opvat wat betreft dat eindeloos discussiëren over geloof; ik heb er geen behoefte aan om me in een dergelijke discussie met jou te storten waarvan nu al vaststaat dat die ons op geen enkele manier dichter bij elkaar zal brengen. We verschillen van visie, basta.
amen
pi_47660498
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 18:28 schreef onemangang het volgende:

[..]

Onzin. Het is juist exact andersom. De belofte klinkt heel verleidelijk: een eeuwig leven. Weinig mensen zeggen nee tegen zo'n aanbod. Alleen laat de 'verkoper' van dat aanbod zich niet zien. Kritische mensen redeneren daarom terecht: "Je gaat toch geen waar kopen van een louche verkoper?" Dat heeft niets met 'niet willen' te maken, maar met de zogenaamde verkoper van het aanbod.

Wie het licht heeft gezien doet vaak snel de gordijnen dicht. Ik zou zeggen, hou ze open.
Enter Hank!

http://youtube.com/watch?v=fDp7pkEcJVQ

Christelijke geloof in een notendop.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_47660684
De beknopte samenvatting (ga het later nog wel wat uitgebreider posten):

Ik had op mijn 10e al vrij veel ellende meegemaakt. Mijn moeder en mijn min of meer '2e moeder' kwijtgeraakt aan respectievelijk een hartaanval en kanker.
Dit alles bracht mij ertoe al vroeg na te denken over het nut van het leven. Ik begon mij steeds meer te verdiepen in het christelijk geloof en heb verschillende dingen gezien/meegemaakt die zo bijzonder waren dat het mij wel deed geloven. Sinds mijn 15e kan ik zeggen dat ik er echtserieus mee bezig ben. Nu ben ik 21 en merk ik dat ik sindsdien veel volwassener ben geworden in mijn geloof. Ben nu bezig me nog meer te verdiepen in filosofie en natuurwetenschappen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_47660806
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:21 schreef _Magnolia_ het volgende:

[..]

Ik wilde ook net gaan reageren en de zin verging mij ook al bij het zien dat de discussie weer verzandt in welles/nietes. Toch ga ik weer on-topic reageren op de vraag van TS, misschien dat de discussie dan ook weer on-topic wordt.

Ik ben een jaar of drie geleden bekeerd tot het christelijk geloof. Ik ben niet gelovig opgevoed en de eerste dertig jaar van mijn leven ook nooit gelovig geweest. Toch is er op de een of andere manier altijd interesse bij mij geweest voor het geloof, ik wist alleen niet zo goed wat ik ermee moest. Dat veranderde toen ik eenjaar of zeven geleden mijn beste vriendin leerde kennen. Ik wist dat zij gelovig was, we hadden het er alleen niet echt over want tja, zoiets komt nu niet eenmaal zo snel ter sprake. Onze vriendschap werd al vrij snel heel hecht en ik dacht op een gegeven moment 'als ik haar goed wil leren kennen moet ik haar toch eens vragen naar het belangrijkste in haar leven, haar geloof.' In eerste instantie vroeg ik ernaar uit interesse voor haar, was benieuwd hoe ze dat nu allemaal zag en beleefde etcetera. Ze begon te vertellen en op de één of andere manier raakte het me want ik blééf maar doorvragen. Ik wist nog niet zoveel van het geloof en in korte tijd heeft ze mij de basis verteld. Het liet me niet meer los, ik wilde er steeds meer van weten. Ik ben online een korte cursus gaan volgen die in het kort vertelde over het christelijk geloof. Dat duurde me veel te kort en kort daarna ben ik in de kerk bij mij om de hoek een alphacursus, dat is een kennismakingscursus met het christelijk geloof, en na die cursus wist ik het gewoon zeker, was het voor mij duidelijk dat God bestaat en was ik dus bekeerd. Daarna ben ik naar die kerk blijven gaan, ik kom er nu nog elke zondag, en ik heb me een jaar geleden laten dopen. En waarom ben ik bekeerd? Ik geloof dat God al die tijd al op mij gewacht heeft maar me Hem zelf heeft laten vinden, op mijn manier en dat is dus drie jaar geleden gebeurd.

Mijn familie gelooft niet maar reageert er over het algemeen vrij goed op. Mijn man is ook niet gelovig maar ook hij reageert er bewonderenswaardig goed op, laat me vrij in mijn geloofsbeleving. Daar heb ik grote bewondering voor. Er wordt ook weleens minder leuk op gereageerd. Op mijn werk snappen ze er niet zoveel van, één collega vroeg zelfs of ik wel goed bij mijn hoofd was en begon heel hard te lachen toen ze hoorde dat ik gelovig was. Tja, dat zegt meer over haar dan over mij, denk ik dan maar.

Ik kan geen echte nadelen opnoemen die mijn bekering teweeg heeft gebracht, eigenlijk alleen maar voordelen. Ik vind het leven zoveel mooier sinds ik geloof.
Het is in een land als het onze ook niet zo'n probleem om christen te zijn/worden. Een aanzienlijk deel van de bevolking is het of heeft er tenminste banden mee. Jij bent niet gelovig opgevoed, maar je ouders waarschijnlijk weer wel. enz, enz.

Niks mis met modern christendom binnen de samenleving, dat houd de sociale samenhang en normen en waarden tenminste een beetje op peil.
pi_47662847
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:21 schreef _Magnolia_ het volgende:
...
Ik vind het leven zoveel mooier sinds ik geloof.
Dit hoor ik inderdaad vaker. Dat je voelt dat er iets toegevoegd wordt, kan ik me voorstellen. Maar sommige bekeerlingen willen nog wel es doen geloven dat ze na hun bekering veel gelukkiger zijn geworden. Dat begrijp ik niet zo goed. Het leven vind ik persoonlijk nu zo al fantastisch, en ik leef naar mijn idee bewust. Ben heel gelukkig zo, en ik kan me dan niet zo goed voorstellen dat na zo'n bekering het leven opeens "veel mooier" wordt. Het klinkt mij een beetje in de oren alsof dat het voor de bekering niet zo was.

Je ziet trouwens het omgekeerde proces bij mensen die Godsdienstwetenschappen gaan studeren; ik heb al met verscheidene mensen gesproken die als Christen aan de studie zijn begonnen, en als agnost of atheïst ergens in hun studie zijn geëindigt. Dat vind ik eigenlijk een fascinerend proces.
pi_47663567
quote:
Op maandag 26 maart 2007 09:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit hoor ik inderdaad vaker. Dat je voelt dat er iets toegevoegd wordt, kan ik me voorstellen. Maar sommige bekeerlingen willen nog wel es doen geloven dat ze na hun bekering veel gelukkiger zijn geworden. Dat begrijp ik niet zo goed. Het leven vind ik persoonlijk nu zo al fantastisch, en ik leef naar mijn idee bewust. Ben heel gelukkig zo, en ik kan me dan niet zo goed voorstellen dat na zo'n bekering het leven opeens "veel mooier" wordt. Het klinkt mij een beetje in de oren alsof dat het voor de bekering niet zo was.
In zekere zin is dat ook zo. Ik wil niet zeggen dat ik voor mijn bekering doodongelukkig was maar echt gelukkig was ik ook niet, heb veel narigheid gehad met angsten en depressies. Ik miste altijd wat, iets wat me echt gelukkig kon maken. Nooit gedacht dat dat God kon zijn maar dat is dus wel zo. En ik heb Hem op zo'n mooie manier gevonden, via mijn beste vriendin die me ook heel gelukkig maakt. Ik wil nu niet beweren dat ik nu altijd met een gelukzalige glimlach op mijn gezicht loop maar als ik me nu rot voel is God erbij en ik kan niet goed uitleggen waarom maar het helpt dat Hij erbij is.
It's not going to stop 'till you wise up
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')