abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47538324
Bekering is het overgaan of doen overgaan tot een (ander) godsdienstig geloof. Dit overgaan kan vanuit een vorig geloof, of vanuit het überhaupt niet bezitten van een geloof. In sommige culturen (bijvoorbeeld het jodendom) betekent bekering zowel lid worden van de etnische groep als de religie aannemen. Om het overzicht te bewaren lijkt het mij echter beter alleen het religieuze aspect te belichten.

Een persoon die bekering heeft ondergaan wordt een bekeerling of proseliet genoemd. Proseliet (van het Latijnse woord proselytus dat op zijn beurt van het Griekse woord πϱοσήλυτος komt, proselytos, hetgeen betekent: „iemand wie zijn/haar plaats heeft gevonden“) is in het algemeen een titel die aan een persoon wordt gegeven die totaal is omgeschakeld in godsdienst, wereldvisie, ideologie, metafysica, ontologie enz. Het wordt vooral gebruikt om mensen aan te duiden die proberen om anderen in hun overtuigingen mee te nemen, op een indiscrete en irriterende manier.

Om toch enig tegengewicht te geven aan de vele agnostische/atheïstische topics, hier het proselieten topic.
Waarom ben je bekeerd en tot welke religie? Hoe reageert je omgeving hier op? Welke voordelen en/of nadelen heeft het teweeg gebracht.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_47538551
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 09:22 schreef ImmovableMind het volgende:
Welke voordelen en/of nadelen heeft het teweeg gebracht.
voordeel is dat je er zekerder van bent dat je in de hemel komt
Extremistisch gematigd.
pi_47538675
tvp
pi_47539570
triggershot, jij hebt het ongetwijfeld al eens verteld. Kan je misschien een linkvan het topic plaatsen waarin je het hebt gezegd? Ik ben er wel benieuwd naar
Tenminste, ik neem nu aan dat jij niet als Moslim geboren bent
Extremistisch gematigd.
  donderdag 22 maart 2007 @ 10:23:47 #5
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_47539709
Religie is oorzaak nummer 1 van de meeste problemen en ellende in de wereld...
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
pi_47539779
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:18 schreef P8 het volgende:
triggershot, jij hebt het ongetwijfeld al eens verteld. Kan je misschien een linkvan het topic plaatsen waarin je het hebt gezegd? Ik ben er wel benieuwd naar
Tenminste, ik neem nu aan dat jij niet als Moslim geboren bent
Geen idee welk topic dat zou zijn, erg lang geleden
Klopt
pi_47539804
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:23 schreef Sant het volgende:
Goh, en ik maar denken dat het intolerantie, geweld en haat hetgeen was dat alle ellende veroorzaakt, wat ben ik toch dom.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2007 10:35:06 ]
pi_47540087
Wellicht zou je opnieuw iets kunne posten Triggershot. Ik ben er namelijk erg benieuwd naar.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  donderdag 22 maart 2007 @ 10:39:27 #9
168840 Sant
pi_47540132
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goh, en ik maar denken dat het intolerantie, geweld en haat hetgeen was dat alle ellende veroorzaakt, wat ben ik toch dom.
dat voortkomt uit religie...
pi_47540157
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:39 schreef Sant het volgende:

[..]

dat voortkomt uit religie...
Ah, ok.... En een atheïst is niet capabel tot een en zelfde dingen?
pi_47540334
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:37 schreef ImmovableMind het volgende:
Wellicht zou je opnieuw iets kunne posten Triggershot. Ik ben er namelijk erg benieuwd naar.
Heel kort dan.

Om te beginnen 'bekeer' je je niet tot de Islam, nee, je 'keert terug' naar je 'ware reden van bestaan'.
Volgens de Islam is iedereen al altijd als 'moslim' geboren, dat betekent niet dat we allemaal Mohammedaan zijn, nee iedereen is geboren met een zuiver blad, iedereen is geboren als een 'moslim' hij/zij die zijn wil heeft overgegeven aan God, pas na je puberteit ben je dan ook verantwoordelijk voor je daden. Sterft een kind? Als moslim gestorven, zal het paradijs betreden, Islam betekent dan ook letterlijk 'overgave'.

Bij mij is het zo dat ik me begon te interesseren in de Islam, vooral na alle commotie om en rondom Islam, 'the hot topic' van de afgelopen 6 jaar ongeveer, toen ik mezelf in begon te interesseren en verdiepen (lees: niet klakkeloos overnemen, of opgevoed) begon het me aan te spreken, om een lang verhaal kort te maken.

Islam is voor mij niets meer dan een manier van leven zoals elk ander aanhang/ideologie, maar het is 'de waarheid' van alles wat er bestaat en voor bedoelt is, waarom? Simpel, het is een kwestie van geloof, geen wetenschappelijk experiment.
  donderdag 22 maart 2007 @ 10:47:20 #12
168840 Sant
pi_47540341
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ah, ok.... En een atheïst is niet capabel tot een en zelfde dingen?
Absoluut wel, maar de grootste oorzaak dat mensen haat koesteren jegens elkaar komt voort uit andere denkwerelden / denkbeelden..
Verdraagzaamheid laat zwaar te wensen over, omdat ieder zichzelf (ieder zijn eigen geloof) superieur vindt...

religie is een manier van denken, een wereldbeeld en een manier van leven... Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar er zijn veel te veel mensen die hier imo veel teveel waarde aan hechten.

voorbeeldjes:
- Spotprenten denemarken over profeet mohammed
- vermoorde lerares in xxxxxxx (zie frontpage)

een atheist is zeker wel tot dezelfde dingen in staat, maar (en dit klinkt raar, ik weet t) die zal zulke acties niet uitvoeren op basis van religie, maar omdat ie de weg kwijt is.... er gebeuren simpelweg veel te veel dingen die direct danwel indirect verbonden zijn aan religie...
(kut, ik weet dat ik dit verkeerd zeg, maar weet ff niet hoe ik t moet zeggen... i'll be back )

Daarnaast is er geen grotere criminele en moordzuchtige organisatie te bedenken in de geschiedenis dan de kerk...

[ Bericht 0% gewijzigd door Sant op 22-03-2007 10:52:53 ]
pi_47540355
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:47 schreef Sant het volgende:

[..]

Absoluut wel
Mooi, dus komt niet alle ellende uit religie.
  donderdag 22 maart 2007 @ 10:50:59 #14
168840 Sant
pi_47540439
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Islam is voor mij niets meer dan een manier van leven zoals elk ander aanhang/ideologie, maar het is 'de waarheid' van alles wat er bestaat en voor bedoelt is, waarom? Simpel, het is een kwestie van geloof, geen wetenschappelijk experiment.
Daar is niets mis mee... maar de waarheid... iedereen bepaalt zijn eigen waarheid.. waarheid is niet de definieren, maar is voor iedereen anders...

Persoonlijk is er voor mij de evolutietheorie.. ik kan dan ook niet begrijpen dat mensen kunnen denken / geloven / beweren dat god alles geschapen heeft ofzo... ga toch weg...

Religie en haar waarheid is een absolute Utopie!!

imo
  donderdag 22 maart 2007 @ 10:52:06 #15
168840 Sant
pi_47540474
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mooi, dus komt niet alle ellende uit religie.
lezen lieverd...

ik schrijf: de meeste.. niet alle

zo kort door de bocht ben ik dan ook weer niet
pi_47540479
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:50 schreef Sant het volgende:

[..]

Daar is niets mis mee... maar de waarheid... iedereen bepaalt zijn eigen waarheid.. waarheid is niet de definieren, maar is voor iedereen anders...

Persoonlijk is er voor mij de evolutietheorie.. ik kan dan ook niet begrijpen dat mensen kunnen denken / geloven / beweren dat god alles geschapen heeft ofzo... ga toch weg...

Religie en haar waarheid is een absolute Utopie!!

imo
Staat dan ook als 'de waarheid' voor mij
  donderdag 22 maart 2007 @ 10:53:43 #17
168840 Sant
pi_47540520
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Staat dan ook als 'de waarheid' voor mij
sorry, daar volg k je ff niet...

ff roken, brb

-edit- leuk topic!
pi_47540529
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:52 schreef Sant het volgende:

[..]

lezen lieverd...

ik schrijf: de meeste.. niet alle

zo kort door de bocht ben ik dan ook weer niet
Nee, sorry, zei je inderdaad niet, maar ook daar ben ik het niet mee eens, met 'meeste' that is.
pi_47540560
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:53 schreef Sant het volgende:

[..]

sorry, daar volg k je ff niet...

ff roken, brb

-edit- leuk topic!
quote:
Islam is voor mij niets meer dan een manier van leven zoals elk ander aanhang/ideologie, maar het is 'de waarheid'
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:03:58 #20
168840 Sant
pi_47540822
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

ook ik moet beter lezen dus

noujah goed, jouw waarheid... ik zeg dat t een utopie is... zoals ik dat vind van alle vormen van religie...
pi_47540883
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:03 schreef Sant het volgende:

[..]

ook ik moet beter lezen dus

noujah goed, jouw waarheid... ik zeg dat t een utopie is... zoals ik dat vind van alle vormen van religie...
Is maar net hoe je er mee omgaat natuurlijk.
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:15:00 #22
168840 Sant
pi_47541138
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is maar net hoe je er mee omgaat natuurlijk.
einde discussie??
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:21:55 #23
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_47541348
quote:
Ah.

En dan ga je me nu uitleggen waar het allemaal begonnen is neem ik aan - wat is de oorzaak dat evolutie bestaat ?
Hoe is dat ooit begonnen - met een grote knal ?
En wat is dan de oorzaak geweest van die grote knal ?

Begrijp me niet verkeerd, ik hang zelf geen enkele religie aan, ik ben agnost.
Maar het is simpelweg quatsch om evolutie en/of wetenschap te zien als vervanger van religie.
Evolutie zegt alleen hoe het gebeurt, niet hoe en waarom het ooit begonnen is.
zzz
pi_47541412
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:15 schreef Sant het volgende:

[..]

einde discussie??
misschien van de offtopic discussie

ik wilde er net serieus aan gaan zitten, zie ik dat het weer over schuld-afschuiving en waarheid of niet gaat.
Heb geen zin meer Misschien straks weer, nadat ik stofgezogen heb.

Echt waar Triggershot? ik dacht al die tijd dat je het van kinds af had meegekregen!
Ben jij ineens daarmee bezig gegaan of langzaam ingegroeit?
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:25:44 #25
168840 Sant
pi_47541456
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:21 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Evolutie zegt alleen hoe het gebeurt, niet hoe en waarom het ooit begonnen is.

het zegt inderdaad hoe het is gegaan.. waarom??? i don't care, waarom zijn bananen krom...
Als je je in deze kwestie vragen gata stellen als waarom, zou je dus bij een reden uitkomen, die vervolgen gelinked wordt aan religie ofzo??
Waarom... omdat de omstandigheden op aarde zich zo ontwikkelden dat de eerste organismen zijn ge-evolueerd en zodoende zich hebben ontwikkeld tot andere soorten (zowel flora ALS fauna). Na miljoenen / miljarden?? jaren van deze evolutie zijn wij het beschamende resultaat...
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:27:21 #26
168840 Sant
pi_47541501
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:24 schreef Causa het volgende:

[..]

ik wilde er net serieus aan gaan zitten, zie ik dat het weer over schuld-afschuiving en waarheid of niet gaat.
Heb geen zin meer Misschien straks weer, nadat ik stofgezogen heb.
wat is dat voor bullshit??
Het gata helemaal niet om schuld afschuiving... ik geef niemand de schuld... behalve sinterklaas, omdat ie de kerstman heeft weggepest...
pi_47541717
ah oke Sant

weer ontopic:

Waarom ben je bekeerd tot het evolutie-absolute-waarheid?
Wie heeft je er in onderwezen? waneer zag je het licht erin? hoe was je vervulling?
wanneer was dat moment en moest je er 180 graden voor draaien of had je je hele leven al ergens het gevoel van: yesss.
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:44:36 #28
168840 Sant
pi_47542027
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:34 schreef Causa het volgende:
ah oke Sant

weer ontopic:

Waarom ben je bekeerd tot het evolutie-absolute-waarheid?
Wie heeft je er in onderwezen? waneer zag je het licht erin? hoe was je vervulling?
wanneer was dat moment en moest je er 180 graden voor draaien of had je je hele leven al ergens het gevoel van: yesss.
Ik heb gewoon niets met religie, niet van mezelf. Dat komt voort uit de opvoeding die ik genoten heb, mijn vader en moeder denken er ook zo over en dus heb ik dat ook zo meegekregen..

Uiteraard bereik je op zeker moment een leeftijd dat je dan wel eens wil weten hoe de vork werkelijk in de steel zit...
Dan ga je lezen en je verder verdiepen in verhalen / meningen, etc. betreffende dit hele verhaal..
Daaruit is voor mij de evolutietheorie (en JAHWEL!! ik lul me terug ONTOPIC ) "de waarheid".

Dat dus en de mening dat religie gewoon een verzinsel is om mensen te groeperen en samen te houden / koest te houden, hebben mij laten zien dat dit gewoon het juiste verhaal is..

Dat hele adam / eva verhaal, ark van noach, etc... komop... allemaal verhaaltjes om de mensheid rustig te houden... Religie zou er moeten zijn VOOR de mensen en om deze te laten inzien hoe alles op aarde werkt... In mijn ogen is religie dus verzonnen door mensen om macht te krijgen over anderen...

-edit- "wanneer je het licht zag", "hoe was je vervulling"... beetje lief blijven... dit klinkt ietwat sarcastisch, doe ik bij u ook niet...

Anyway; ik zeg erbij, ik geloof wel dat er iets is na de dood ofzo... maar absoluut niet in de vorm van een hemel of hel of dat er 40 maagden op me zitten te wachten (geen verkeerd idee, btw)
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:48:16 #29
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_47542125
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:25 schreef Sant het volgende:

[..]

het zegt inderdaad hoe het is gegaan.. waarom??? i don't care, waarom zijn bananen krom...
Als je je in deze kwestie vragen gata stellen als waarom, zou je dus bij een reden uitkomen, die vervolgen gelinked wordt aan religie ofzo??
Waarom... omdat de omstandigheden op aarde zich zo ontwikkelden dat de eerste organismen zijn ge-evolueerd en zodoende zich hebben ontwikkeld tot andere soorten (zowel flora ALS fauna). Na miljoenen / miljarden?? jaren van deze evolutie zijn wij het beschamende resultaat...
Je begrijpt me verkeerd denk ik.
Wetenschap beschrijft het "HOE" van alles (hoe werken dingen ?).
Religigie probeert een verklaring te geven voor het "waarom".

De evolutietheorie sluit het bestaan van een god (of meerdere goden) helemaal niet uit,
het zou best kunnen dat god evolutie heeft gemaakt.

Jij zegt dat je je niet voor kan stellen dat god alles geschapen heeft.
Heb je dan wel een antwoord op hoe het er wel allemaal is gekomen ?
We kunnen precies beschrjiven wat er allemaal is gebeurd - oerknal, evolutie, yadayada - maar dan hebben we nog steeds geen houvast over hoe het allemaal is begonnen.

Wat dat betreft is god dus de 'belichaming' van het onbegrjipbare - we kunnen alles onderzoeken en begrijpen, behalve het allereerste begin - want als dat er al is kunnen we er dus nooit een oorzaak voor vinden. (Want dan was het niet het allereerste begin geweest )

Maar als je zegt "het interesseert me niet hoe het is gegaan", tja, dan hoef je ook niet te discussieren over evolutie of religie, want dat interesseert je blijkbaar niet dan.
zzz
pi_47542188
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:47 schreef Sant het volgende:
Absoluut wel, maar de grootste oorzaak dat mensen haat koesteren jegens elkaar komt voort uit andere denkwerelden / denkbeelden..
Verdraagzaamheid laat zwaar te wensen over, omdat ieder zichzelf (ieder zijn eigen geloof) superieur vindt...
quote:
En jij vindt jouw relativisme weer meer waar/superieur ten opzichte van degenen die daar niet in geloven. Als je relativistisch bent, kun je de schuld niet bij de andere partij leggen zonder het even hard bij jezelf neer te leggen.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:52:54 #31
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_47542260
Het ging juist zo lekker in WFL... waarom gaat deze discussie nou weer zo gruwelijk off-track?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 22 maart 2007 @ 11:55:27 #32
168840 Sant
pi_47542334
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:50 schreef Forkbender het volgende:

[..]

[..]

En jij vindt jouw relativisme weer meer waar/superieur ten opzichte van degenen die daar niet in geloven. Als je relativistisch bent, kun je de schuld niet bij de andere partij leggen zonder het even hard bij jezelf neer te leggen.
wtf.. wat nou schuld... het woord / begrip schuld is niet 1 keer ter sprake gekomen, het gaat helemaal niet over schuld...
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:00:18 #33
168840 Sant
pi_47542487
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:48 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd denk ik.
Wetenschap beschrijft het "HOE" van alles (hoe werken dingen ?).
Religigie probeert een verklaring te geven voor het "waarom".

ik snap u

De evolutietheorie sluit het bestaan van een god (of meerdere goden) helemaal niet uit,
het zou best kunnen dat god evolutie heeft gemaakt.

Dat is me ook bekend, alleen niet mijn mening

Jij zegt dat je je niet voor kan stellen dat god alles geschapen heeft.
Heb je dan wel een antwoord op hoe het er wel allemaal is gekomen ?
We kunnen precies beschrjiven wat er allemaal is gebeurd - oerknal, evolutie, yadayada - maar dan hebben we nog steeds geen houvast over hoe het allemaal is begonnen.

door de evolutie van organismen... Tenzij platvoet of zwelgje komt vertellen hoe het eigenlijk precies is gegaan...

Wat dat betreft is god dus de 'belichaming' van het onbegrjipbare - we kunnen alles onderzoeken en begrijpen, behalve het allereerste begin - want als dat er al is kunnen we er dus nooit een oorzaak voor vinden. (Want dan was het niet het allereerste begin geweest )

klopt wederom, ben ik het ook volledig mee eens... maar waarom zou dat dan "god" moeten zijn?

Maar als je zegt "het interesseert me niet hoe het is gegaan", tja, dan hoef je ook niet te discussieren over evolutie of religie, want dat interesseert je blijkbaar niet dan.
boeit me juist wel, anders was k hier niet.. Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat het allereerste begin een raadsel is en dat ook altijd zal blijven... het wordt niet door een god vreklaard en ook niet door wetenschap.. maar ik vind een "big bang" vele malen waarschijnlijker dan de hand van god de almachtige schepper....
pi_47542580
quote:

Echt waar Triggershot? ik dacht al die tijd dat je het van kinds af had meegekregen!
Ben jij ineens daarmee bezig gegaan of langzaam ingegroeit?
Langzaam
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:06:07 #35
168840 Sant
pi_47542685
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 09:22 schreef ImmovableMind het volgende:
Bekering is het overgaan of doen overgaan tot een (ander) godsdienstig geloof. Dit overgaan kan vanuit een vorig geloof, of vanuit het überhaupt niet bezitten van een geloof. In sommige culturen (bijvoorbeeld het jodendom) betekent bekering zowel lid worden van de etnische groep als de religie aannemen. Om het overzicht te bewaren lijkt het mij echter beter alleen het religieuze aspect te belichten.

Een persoon die bekering heeft ondergaan wordt een bekeerling of proseliet genoemd. Proseliet (van het Latijnse woord proselytus dat op zijn beurt van het Griekse woord πϱοσήλυτος w00000t komt, proselytos, hetgeen betekent: „iemand wie zijn/haar plaats heeft gevonden“) is in het algemeen een titel die aan een persoon wordt gegeven die totaal is omgeschakeld in godsdienst, wereldvisie, ideologie, metafysica, ontologie enz. Het wordt vooral gebruikt om mensen aan te duiden die proberen om anderen in hun overtuigingen mee te nemen, op een indiscrete en irriterende manier.

Om toch enig tegengewicht te geven aan de vele agnostische/atheïstische topics, hier het proselieten topic.
Waarom ben je bekeerd en tot welke religie? Hoe reageert je omgeving hier op? Welke voordelen en/of nadelen heeft het teweeg gebracht.
maar we zullen het topic proberen terug te brengen naar de eignelijke bedoeling...

Ik ben dus eineglijk bekeerd van geloof naar zeer beperkt geloof... ben wel verzopen en heb het vormsel gedaan (helaas weinig gevormd bij me )
pi_47542691
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:55 schreef Sant het volgende:
wtf.. wat nou schuld... het woord / begrip schuld is niet 1 keer ter sprake gekomen, het gaat helemaal niet over schuld...
quote:
Okee. Oorzaak. Je zegt dat religie de oorzaak is van de meeste ellende. Komt op mij over alsof je ze iets kwalijk neemt.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:08:08 #37
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_47542764
Ik ben in zoverre bekeerd dat ik vroeger streng atheistisch was en vrij anti-geloof (zeg maar de gemiddelde FP-er in een religie-gerelateerd topic); maar me er tegenwoordig meer in ben gaan verdiepen en het me best kan voorstellen dat er mensen zijn die in de ene of gene hogere macht geloven.
(het verschil tussen de waarheid en één van de vele mogelijke waarheden; geen mens kent dé waarheid). Er zijn echter wel veel zaken aan de huidige stand van de gemiddelde (georganiseerde) religies aar ik me scheel aan erger...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_47542920
In een notendop: doordat ik Gods liefde leerde kennen. Ging niet van mij uit, maar van Hem.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:13:32 #39
168840 Sant
pi_47542935
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:06 schreef Forkbender het volgende:

[..]

[..]

Okee. Oorzaak. Je zegt dat religie de oorzaak is van de meeste ellende. Komt op mij over alsof je ze iets kwalijk neemt.
dat was n post voordat k goed en wel wist waar t over ging
maar desalniettemin ben ik wel van mening dat het zo is jah... Neem ze niets kwalijk, iedereen moet doen en laten wat ie wil, dat geldt ook voor wel / niet geloven in iets of iemand of dus in niets...

Ik zeg alleen dat wanneer dat niet zou bestaan er veel minder haat / nijd en conflicten zouden zijn.. want ontzettend veel (k zal t woord "de meeste" niet gebruiken) historische gebeurtenissen zijn terug te voeren op verschillen / conflicten met betrekking tot het geloof...
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:14:09 #40
168840 Sant
pi_47542957
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:08 schreef descendent1 het volgende:
Ik ben in zoverre bekeerd dat ik vroeger streng atheistisch was en vrij anti-geloof (zeg maar de gemiddelde FP-er in een religie-gerelateerd topic); maar me er tegenwoordig meer in ben gaan verdiepen en het me best kan voorstellen dat er mensen zijn die in de ene of gene hogere macht geloven.
(het verschil tussen de waarheid en één van de vele mogelijke waarheden; geen mens kent dé waarheid). Er zijn echter wel veel zaken aan de huidige stand van de gemiddelde (georganiseerde) religies aar ik me scheel aan erger...
en daarom is religie in mijn ogen een utopie...
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:14:43 #41
168840 Sant
pi_47542972
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:13 schreef Leven het volgende:
In een notendop: doordat ik Gods liefde leerde kennen. Ging niet van mij uit, maar van Hem.
You are going deep, bro... way deep!!!
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:19:01 #42
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_47543091
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:14 schreef Sant het volgende:

[..]

en daarom is religie in mijn ogen een utopie...
Religie of geloof?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_47543132
quote:
Daar zit wel een kern van waarheid in, maar het ligt iets gecompliceerder.
Religie verbieden voor mensen onder een bepaald IQ zou misschien helpen, want die kunnen teksten niet goed interpreteren, maar alleen letterlijk nemen.
Religie in het openbaar verbieden zou misschien helpen, alleen in gebedshuizen en je eigen huis toelaten.
Met dit soort ideeën los je nog steeds niet de problemen op.

Is er al iemand bekeerd voor de hosties en wijn?
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:21:37 #44
168840 Sant
pi_47543172
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Religie of geloof?
Religie natuurlijk... geloven mag je wat je wilt.. maar religie is in mij ogen een beeld wat vorogeschreven wordt.. DAT is een utopie... een geloof kan voor ieder persoon anders zijn...
Ik geloof ook, maar niet in voorgeschreven kaders en hang daarbij geen religie aan...

Ik vind religie en geloof daarom 2 dingen die enerzijds wel samengaan, maar absoluut verschillen...
pi_47543178
quote:

[..]

Heb geen zin meer
Ik wilde ook net gaan reageren en de zin verging mij ook al bij het zien dat de discussie weer verzandt in welles/nietes. Toch ga ik weer on-topic reageren op de vraag van TS, misschien dat de discussie dan ook weer on-topic wordt.

Ik ben een jaar of drie geleden bekeerd tot het christelijk geloof. Ik ben niet gelovig opgevoed en de eerste dertig jaar van mijn leven ook nooit gelovig geweest. Toch is er op de een of andere manier altijd interesse bij mij geweest voor het geloof, ik wist alleen niet zo goed wat ik ermee moest. Dat veranderde toen ik eenjaar of zeven geleden mijn beste vriendin leerde kennen. Ik wist dat zij gelovig was, we hadden het er alleen niet echt over want tja, zoiets komt nu niet eenmaal zo snel ter sprake. Onze vriendschap werd al vrij snel heel hecht en ik dacht op een gegeven moment 'als ik haar goed wil leren kennen moet ik haar toch eens vragen naar het belangrijkste in haar leven, haar geloof.' In eerste instantie vroeg ik ernaar uit interesse voor haar, was benieuwd hoe ze dat nu allemaal zag en beleefde etcetera. Ze begon te vertellen en op de één of andere manier raakte het me want ik blééf maar doorvragen. Ik wist nog niet zoveel van het geloof en in korte tijd heeft ze mij de basis verteld. Het liet me niet meer los, ik wilde er steeds meer van weten. Ik ben online een korte cursus gaan volgen die in het kort vertelde over het christelijk geloof. Dat duurde me veel te kort en kort daarna ben ik in de kerk bij mij om de hoek een alphacursus, dat is een kennismakingscursus met het christelijk geloof, en na die cursus wist ik het gewoon zeker, was het voor mij duidelijk dat God bestaat en was ik dus bekeerd. Daarna ben ik naar die kerk blijven gaan, ik kom er nu nog elke zondag, en ik heb me een jaar geleden laten dopen. En waarom ben ik bekeerd? Ik geloof dat God al die tijd al op mij gewacht heeft maar me Hem zelf heeft laten vinden, op mijn manier en dat is dus drie jaar geleden gebeurd.

Mijn familie gelooft niet maar reageert er over het algemeen vrij goed op. Mijn man is ook niet gelovig maar ook hij reageert er bewonderenswaardig goed op, laat me vrij in mijn geloofsbeleving. Daar heb ik grote bewondering voor. Er wordt ook weleens minder leuk op gereageerd. Op mijn werk snappen ze er niet zoveel van, één collega vroeg zelfs of ik wel goed bij mijn hoofd was en begon heel hard te lachen toen ze hoorde dat ik gelovig was. Tja, dat zegt meer over haar dan over mij, denk ik dan maar.

Ik kan geen echte nadelen opnoemen die mijn bekering teweeg heeft gebracht, eigenlijk alleen maar voordelen. Ik vind het leven zoveel mooier sinds ik geloof.
It's not going to stop 'till you wise up
pi_47543232
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:13 schreef Leven het volgende:
Dat gaat het achteraf altijd. De menselijke psyche lijkt me vrij complex, dus zomaar stellen "het kwam niet van mezelf uit" is een beetje kortzichtig, denk ik.
pi_47543239
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:13 schreef Sant het volgende:

[..]

dat was n post voordat k goed en wel wist waar t over ging
maar desalniettemin ben ik wel van mening dat het zo is jah... Neem ze niets kwalijk, iedereen moet doen en laten wat ie wil, dat geldt ook voor wel / niet geloven in iets of iemand of dus in niets...

Ik zeg alleen dat wanneer dat niet zou bestaan er veel minder haat / nijd en conflicten zouden zijn.. want ontzettend veel (k zal t woord "de meeste" niet gebruiken) historische gebeurtenissen zijn terug te voeren op verschillen / conflicten met betrekking tot het geloof...
Afschuwelijk is dat inderdaad. Dat heeft mij ook heel lang van het geloof afgehouden. Ik kan het ook niet relativeren en ik kan zelfs niet zeggen "ja maar dat heeft God allemaal zo niet gewild". Want a. dat weet ik helemaal niet en b. in de Bijbel komt dat keihard terug. Toch weet ik zeker dat God van ons houdt en door alle ellende heen bij ons wil zijn, want ook dat lees ik in de Bijbel.
pi_47543242
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:44 schreef Sant het volgende:

[..]

Ik heb gewoon niets me..............
.........
........(geen verkeerd idee, btw)
Dat is wel een duidelijk verhaal en vlot geschreven.
Ik zal ook een beetje over het mijne uit de doeken gaan doen.
Alleen ik ben niet zo'n vlotte schrijver dus laat ik eerst m'n werkjes afmaken en daarna ervoor gaan zitten.

p.s: je hoeft niet te vrezen dat ik het sarcastisch bedoel hoor Ik denk dat je m'n blij-dozige mood een beetje rook.
Ik ben zelf heel informeel en blijmoedig op dit vlak.
Ik zal die vraag even in andere woorden zetten:
Had je een soort van helder moment waarin alles waar je je in informeerde bij elkaar kwam en je er niet meer omheen kon? (dat zou immers bij evolutie-overweging net zo goed kunnen als bij bijbelstudie of iets van die trant)
En wat doet het met je in het daaglijks leven, b.v. ben je je er altijd ergens van bewust dat bv de natuur alles goed regelt door het aanpassings vermogen van de levensvormen of geeft het een tevreden gevoel zulke dingen te begrijpen/weten (willekeurig verzonnen voorbeelden van wat misschien vervulling (of toegevoegde waarde) zou kunnen zijn)
pi_47543331
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat gaat het achteraf altijd. De menselijke psyche lijkt me vrij complex, dus zomaar stellen "het kwam niet van mezelf uit" is een beetje kortzichtig, denk ik.
Toch was het zo. Ik was op dat moment helemaal niet met geloof bezig en ik geloofde ook niet. Hij heeft bij me aangeklopt en ik heb opengedaan.
  donderdag 22 maart 2007 @ 12:28:25 #50
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_47543381
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 12:21 schreef Sant het volgende:

[..]

Religie natuurlijk... geloven mag je wat je wilt.. maar religie is in mij ogen een beeld wat vorogeschreven wordt.. DAT is een utopie... een geloof kan voor ieder persoon anders zijn...
Ik geloof ook, maar niet in voorgeschreven kaders en hang daarbij geen religie aan...

Ik vind religie en geloof daarom 2 dingen die enerzijds wel samengaan, maar absoluut verschillen...
quote:
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst
quote:
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
Jij vind dus opdragingen vanuit een groep op het individu een utopie?

Ik neem even aan dat je utopie als iets positiefs ziet... Leg eens uit hoe de terreur van de radicale dogmas die worden opgelegd op het individu een positief iets is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')