Sugar, ik denk een verstandige keuze om het inderdaad niet te doen. In ieder geval niet zonder veel te onderzoeken. De prijs is erg laag voor wat je ziet... Ik denk als je goed kijkt, zoals de beider vaders, die vanaf iets grotere afstand kijken omdat het niet voor hun is, er veel meer te zien is dan jullie zagen/zien.
Het is heel makkelijk een huis 'optisch' af te maken, terwijl het verre van af is!!
Bij de komende huizen die je bezoekt een paar tips: Doe het onmogelijke. Kruip het dak op, en bekijk het eens vanaf daar. Hoe ziet de goot er uit? Zitten er kleine scheurtjes in de aansluitingen? Zit er veel mos op de pannen? Hoe ziet de schoorsteen eruit vanuit de buitenkant? Zit er een kruipruimte in het huis, kruip er dan ook echt in en neem op wat je ziet. Kijk duidelijk op onlogische plaatsen.
Is er een mooie ruime dakkapel geplaatst? Kijk eens vlak rond de dakkapel... Is daar vaker geschilderd dan de muren, zie je donkerdere plekken dan de rest van de muur?
Allemaal kleine dingen die veel ellende kunnen veroorzaken, en die zo makkelijk op het eerste gezicht te verdoezelen zijn... Wat al eerder gezegd is: Neem bij serieuze interesse altijd een kenner mee. Een aankopende makelaar let meestal alleen op de prijs. Neem een goede aannemer mee, of nog beter, iemand die van beroep huizen renoveert. Die weet het beste hoe hij dingen kan herkennen. Kost je inderdaad een paar honderd Euro per huis, maar kan je een hoop ellende besparen.
Ik heb zelf nét een huis gekocht, maar ik heb ongeveer 5 huizen laten keuren door een kenner. En de prijs van het huis.... Die interesseerde me weinig. Ik had het over voor het huis wat we uiteindelijk kochten... Stukje hoger betaald dan gemiddeld.... Maar een gemiddelde wordt getrokken uit goedkopere en duurdere huizen, dus tja.... Het is wat de gek er voor geeft hé?
Je dorp heeft gebeld. Ze willen hun idioot terug.