abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf donderdag 5 april 2007 @ 14:15:19 #76
13368 NiGeLaToR
pi_48041927
Ola Fok!ers!

Heb nu een Konica Minolta Z3 - een geweldige, moeilijk te overtreffen camera mijn insziens. Enige probleem wat begint te ontstaan is een gebrek aan functionaliteiten van een dSLR en soms het onder handbereik hebben van standaardfuncties.

Dus leek de keuze makkelijk: sparen voor een dSLR. Alleen, dan komt er een tas bij, extra accu, zoomlens, fliters, etc. En betaal je minstens 1000,- voor je het compleet hebt en til je je vervolgens een breuk.

Tussen compact camera's en dSLR's zit tegenwoordig een serie net-niet-dSLR's en ik ben benieuwd naar jullie opinie. Zo heb ik op dit moment mijn zinnen gezet op de:

Panasonic Lumix DMC-FZ50
FujiFilm FinePix 9600 z
... andere alternatieven zijn niet echt alternatieven... of wel?

De panasonic krijgt toch wat narigheid op DPreview over zich heen, de voorganger van de 9600 doet het daarentegen al supergoed.

Afweging is - dat een dSLR kost 600,- kaal en zo'n ding kost 400~450,- met al wat mogelijkheden. Gat is dus niet heel groot, of juist wel - net hoe je het bekijkt.

Vinden jullie hier van?
pi_48042672
quote:
Op donderdag 5 april 2007 14:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ola Fok!ers!

Heb nu een Konica Minolta Z3 - een geweldige, moeilijk te overtreffen camera mijn insziens. Enige probleem wat begint te ontstaan is een gebrek aan functionaliteiten van een dSLR en soms het onder handbereik hebben van standaardfuncties.

Dus leek de keuze makkelijk: sparen voor een dSLR. Alleen, dan komt er een tas bij, extra accu, zoomlens, fliters, etc. En betaal je minstens 1000,- voor je het compleet hebt en til je je vervolgens een breuk.

Tussen compact camera's en dSLR's zit tegenwoordig een serie net-niet-dSLR's en ik ben benieuwd naar jullie opinie. Zo heb ik op dit moment mijn zinnen gezet op de:

Panasonic Lumix DMC-FZ50
FujiFilm FinePix 9600 z
... andere alternatieven zijn niet echt alternatieven... of wel?

De panasonic krijgt toch wat narigheid op DPreview over zich heen, de voorganger van de 9600 doet het daarentegen al supergoed.

Afweging is - dat een dSLR kost 600,- kaal en zo'n ding kost 400~450,- met al wat mogelijkheden. Gat is dus niet heel groot, of juist wel - net hoe je het bekijkt.

Vinden jullie hier van?
Ligt er helemaal aan wat je nu precies mist op je Z3.
Verder heb je helemaal gelijk dat een dSLR een stuk duurder is en dat je altijd veel spullen bij je hebt, dat is het nadeel er van.
In de range waarin je nu aan het kijken bent zitten nog een hele hoop camera's meer, kijk maar eens op de vorige pagina's van dit topic. Een voorbeeld is ook de Canon Powershot S3, of bijvoorbeeld de Canon Powershot A710 of Olympus SP-550. En zo zijn er nog een aantal meer te noemen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  donderdag 5 april 2007 @ 14:44:30 #78
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_48043109
Ik zit er al een tijd over te denken om een nieuwe, goede, digitale camera te kopen. Nu ben ik maar een arme student en heb ik niet veel geld, maar aangezien ik nu voor 3 maanden een goedverdienend baantje heb gevonden, heb ik dus ook iets om uit te geven. Eindelijk tijd voor een goede digitale camera dus.


De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor het fotograferen van sportevenementen (roeien), een zoomfunctie is dus wel noodzakelijk, ook is het gewenst dat er weinig tijd zit tussen het maken van 2 foto's. Daarnaast bezoek ik zomers redelijk wat festivals, waarop ik ook graag foto's mag maken. Ik ga ook redelijk vaak op reis, zoals wintersport en zomervakantie, weekendjes weg en bezoekjes aan vrienden elders in het land. Verder denk ik er over om over 1,5 jaar een half jaar op reis te gaan en verschillende delen van de wereld te bezoeken, zowel steden als natuurgebied, hier wil ik erg graag een grote hoeveelheid mooie en scherpe foto's aan overhouden. Verder is het de vraag hoe mijn hobby voor fotograferen zich zal ontwikkelen, bij aanschaf van een nieuwe cameara maar ik ben zeker bereid me te verdiepen in een handleiding om alle mogelijkheden van de camera te benutten.

Verder vind ik een degelijke grip ook belangrijk, het ding moet stevig aanvoelen. Het belangrijkste vind ik echter het gebruiksgemak, ik wil graag snel foto's kunnen maken als het nodig is, zonder gepriegel aan instellingen (ik heb een hekel aan menu'tjes), maar wel met een uitstekend resultaat (scherpe heldere foto's). Echter ik wil wel de optie hebben om te priegelen aan de instellingen als ik dat wil.

Het budget is nog even afwachten, maar ik denk dat dat geen belemmering hoeft te zijn bij de eventuele aanschaf. Het feit blijft wel dat ik een Nederlander ben M'n huidige camera is trouwens een typisch huis-tuin-keuken dingetje, die ik niet vaak gebruik, omdat hij te lomp en langzaam is om er fijn gebruik van te kunnen maken en ook worden de foto's met dit toestel vaak niet scherp genoeg.

Als ik besluit om een camera te kopen zal dit pas ergens in juli/augustus zijn, dus er is geen haast bij. Wat raden jullie me aan?
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
  FOK!fotograaf donderdag 5 april 2007 @ 15:10:12 #79
13368 NiGeLaToR
pi_48044043
quote:
Op donderdag 5 april 2007 14:33 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ligt er helemaal aan wat je nu precies mist op je Z3.
Verder heb je helemaal gelijk dat een dSLR een stuk duurder is en dat je altijd veel spullen bij je hebt, dat is het nadeel er van.
In de range waarin je nu aan het kijken bent zitten nog een hele hoop camera's meer, kijk maar eens op de vorige pagina's van dit topic. Een voorbeeld is ook de Canon Powershot S3, of bijvoorbeeld de Canon Powershot A710 of Olympus SP-550. En zo zijn er nog een aantal meer te noemen.
Z3 mist handbediening voor zoom/focus en sommige andere instellingen. Dit behoren mijn insziens op de body te zitten in ieder geval Ik mis het kunnen wisselen van de lens niet, al vind ik het jammer dat ik geen groothoek heb. En een externe flitser zou geen kwaad kunnen natuurlijk - maar die zou op de Z3 ook al passen...

Canon S3: ouder model, tijd voor de S4 volgens mij, op zich wel een puik ding, al mist die wel wat 'externe' opties, zoals een zoomring of focusring!
Canon A710 is meer speelgoed voor het betere klik en klak werk zeker goed ding als ik het zo zie, maar ook geen manuale functies.
Olympus SP-550: Mist ook de handmatige mogelijkheden.

Feitelijk is die Fuji gewoon een concessie oplossing voor een dSLR...
Een betaalbare dSLR oplossing met enigszins groothoek en zoom-mogelijkheden zou wellicht de voorkeur hebben. Sjouwen met lensjes is misschien wennen.. maarja.
pi_48044695
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:10 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Feitelijk is die Fuji gewoon een concessie oplossing voor een dSLR...
Een betaalbare dSLR oplossing met enigszins groothoek en zoom-mogelijkheden zou wellicht de voorkeur hebben. Sjouwen met lensjes is misschien wennen.. maarja.
Het is ook maar net wat je er voor over hebt. Ikzelf vind het het "sjouwen" meer dan waard om lekker te kunnen fotograferen. Kan me voorstellen dat een ander dat compleet anders ervaart...
Dus dat zou ik eens goed overdenken: je hebt al gauw een paar kilo extra bij je (en geld minder ).

Verder zou ik ook nagaan of je echt handmatig gaat focussen: je autofocus is erg nauwkeurig en handmatig is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  FOK!fotograaf donderdag 5 april 2007 @ 15:32:29 #81
13368 NiGeLaToR
pi_48044781
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:30 schreef Elefes het volgende:

[..]

Het is ook maar net wat je er voor over hebt. Ikzelf vind het het "sjouwen" meer dan waard om lekker te kunnen fotograferen. Kan me voorstellen dat een ander dat compleet anders ervaart...
Dus dat zou ik eens goed overdenken: je hebt al gauw een paar kilo extra bij je (en geld minder ).
Behalve de lensen kan de Fuji wel al met voorzetzooi overweg.. daar hou je dan weer geld voor over
quote:
Verder zou ik ook nagaan of je echt handmatig gaat focussen: je autofocus is erg nauwkeurig en handmatig is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Soms zet ik de camera op statief om iets te fotograferen wat gewoon lastig op te focussen is, bijvoorbeeld met hoge sluitertijd. Dan is manueel handig. Dat gebruik ik nu soms vanuit het menu van m'n Z3

Overigens weet ik dat de zoom-ring me wel gaat bekoren, dat zal je als dSLR-adept wel kunnen beamen gok ik

Betaalbaarheid vs functionaliteit motiveren me deze richting wel op...
  donderdag 5 april 2007 @ 15:42:56 #82
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_48045204
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:32 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Behalve de lensen kan de Fuji wel al met voorzetzooi overweg.. daar hou je dan weer geld voor over
[..]

Soms zet ik de camera op statief om iets te fotograferen wat gewoon lastig op te focussen is, bijvoorbeeld met hoge sluitertijd. Dan is manueel handig. Dat gebruik ik nu soms vanuit het menu van m'n Z3

Overigens weet ik dat de zoom-ring me wel gaat bekoren, dat zal je als dSLR-adept wel kunnen beamen gok ik

Betaalbaarheid vs functionaliteit motiveren me deze richting wel op...
Je camera op een statief om te focussen en een hoge sluitertijd? volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar.

Mijn broertje heeft die fz50 hij heeft wel wat meer ruis bij hogere iso's maar voor de rest heeft hij dat wat jij wil hebben.

En je wil een groothoek? dat is wel te doen. Kost je rond de 100 euro en dan kun je er een voorzet lens op zetten en erg extreme groothoek foto's maken.

Hier staan er een paar
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
  FOK!fotograaf donderdag 5 april 2007 @ 15:46:47 #83
13368 NiGeLaToR
pi_48045363
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:42 schreef CocaColaLight het volgende:

[..]

Je camera op een statief om te focussen en een hoge sluitertijd? volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar.
Met die Z3 wel, bij een hoge sluitertijd (donker) kan dat ding onmogelijk autofocussen, dus moet je het zelf doen.. vergt wat geduld met die menu'tjes, een ring maakt je leven dan makkelijker. Tis dus niet logisch dat ik het doe, dat ben ik met je eens.
quote:
Mijn broertje heeft die fz50 hij heeft wel wat meer ruis bij hogere iso's maar voor de rest heeft hij dat wat jij wil hebben.
Heb nu dus nog de keuze tussen Panansonic en Fuji.. wellicht dat ik mede om die reden voor de Fuji ga.
quote:
En je wil een groothoek? dat is wel te doen. Kost je rond de 100 euro en dan kun je er een voorzet lens op zetten en erg extreme groothoek foto's maken.

Hier staan er een paar
Lol ziet er leuk uit, al vind ik de kwaliteit van de foto's niet zo top op zich..
  donderdag 5 april 2007 @ 15:56:47 #84
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_48045765
Hier heeft hij wat beter zijn best gedaan met die cam:

Klikken enzo
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
  Eindredactie Games donderdag 5 april 2007 @ 15:59:11 #85
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_48045864
heeft iemand ervaring met de Sony DSC N2? want ik wil die kopen namelijk en de meeste reviews zijn wel goed,maar ik zoek iemand dat toestel echtin zijn handen heeft gehad
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_48046243
quote:
Op donderdag 5 april 2007 15:32 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Behalve de lensen kan de Fuji wel al met voorzetzooi overweg.. daar hou je dan weer geld voor over
[..]

Soms zet ik de camera op statief om iets te fotograferen wat gewoon lastig op te focussen is, bijvoorbeeld met hoge sluitertijd. Dan is manueel handig. Dat gebruik ik nu soms vanuit het menu van m'n Z3

Overigens weet ik dat de zoom-ring me wel gaat bekoren, dat zal je als dSLR-adept wel kunnen beamen gok ik

Betaalbaarheid vs functionaliteit motiveren me deze richting wel op...
Ik denk dat je een lange sluitertijd bedoelt hoog wordt eerder geassocieerd met een snelle sluitertijd.
Een zoomring is handig, maar om nou te zeggen dat het me erg veel uitmaakt t.o.v. een zoom van een compact, nee eerlijk gezegd niet. Heel ver inzoomen gaat wel sneller natuurlijk, maar aan de andere kant fotografeer ik graag met primes dus dan kun je helemaal niet zoomen Ik heb de 'gewone' zoom nooit vervelend gevonden. Ik was in het begin meer onder de indruk van het handmatig focussen bij een dSLR, maar daar ben ik gauw vanaf gestapt omdat ik nauwelijks scherpe foto's kreeg. Het is moeilijker dan het lijkt vind ik (en met de autofocus werkt het allemaal wel goed, dus ik waag me er zelden meer aan ).
Er zijn verder meerdere camera's waarbij je voorzetlensjes kunt gebruiken, de kwaliteit wordt er wel wat minder door maar het is wellicht leuk speelgoed.

Ik denk dat de Fuji wel een goede keus is, vergeet niet dat je bij een spiegelreflex nooit uitgekocht bent, en dat het allemaal duurder is dan je denkt (vooral ook wanneer je kwaliteit meerekent).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  FOK!fotograaf donderdag 5 april 2007 @ 16:14:57 #87
13368 NiGeLaToR
pi_48046496
Oef nou, heb hier op het werk wat fannatiekelingen lopen en die schermen met mooie lensjes van 1600,- enzo. Zo leuk vind ik het nou ook nog niet.. eerst de fotograaf worden, dan het gereedschap erbij... veel mensen doen het andersom valt me op - kun je in ieder geval je gereedschap niet de schuld geven

Bedankt voor de adviezen zover!
pi_48046962
quote:
Op donderdag 5 april 2007 14:44 schreef Apoc2003 het volgende:
De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor het fotograferen van sportevenementen (roeien), een zoomfunctie is dus wel noodzakelijk, ook is het gewenst dat er weinig tijd zit tussen het maken van 2 foto's. Daarnaast bezoek ik zomers redelijk wat festivals, waarop ik ook graag foto's mag maken.
Hm, lastige combinatie. Houd er rekening mee dat ze op festivals nog wel eens moeilijk willen doen over camera's op het terrein. Simpele camera's vinden ze wel goed, maar als je met een 12x zoom camera binnen probeert te komen willen ze misschien dat je je camera in een kluisje achterlaat.

Tenzij je een pers-kaart hebt natuurlijk. Maar ja, die zijn niet te koop.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  Eindredactie Games dinsdag 10 april 2007 @ 14:45:52 #89
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_48177420
oke, ik zoek een nieuwe camera, en het liefst 10 megapixel.
ik heb zelf al 2 modellen uitgezocht, alelen ik wil nog graag een deskundig oordeel over

als 1ste Sony dsc-n2

Merk Sony
  • Type Cybershot DSC N2
  • Resolutie 10.10 Mpixel
  • Maximale resolutie 3648x2736
  • Minimale resolutie 640x480
  • Formaat beeldsensor 1/1.7
  • Type beeldsensor CCD
  • Optische zoom Ja
  • Brandpuntverlenging n/a
  • Zoom groothoek (mm) 38
  • Zoom tele (mm) 114
  • Digitale zoom Ja
  • Auto focus Ja
  • Manual focus Ja
  • Scherpstelafstand (cm) 50
  • Macro scherpstelafstand (cm) 6


  • Opslagmedia Memory Stick Pro
  • Memory Stick Pro Duo

  • ISO instelling auto, 100, 200, 400, 800, 1600
  • Diafragma voorkeuze Nee
  • Minimale diafragma groothoek f2.8
  • Maximale diafragma groothoek f8.0
  • Minimale diafragma tele unknown
  • Maximale diafragma tele f16
  • Sluitertijd voorkeuze Nee
  • Minimale sluitertijd (sec) 30
  • Maximale sluitertijd (sec) 1/2000

  • Soort belichting Centre weighted
  • Multi-pattern
  • Spot

  • Belichtingscompensatie -2EV - +2EV with 1/3 steps

  • Witbalans functie Auto


  • Video functie Ja
  • Video geluid Ja
  • Maximale video resolutie 640x480
  • Minimum video resolutie 160x112
  • Beelden per seconde (fps) 30
  • Voice recording Ja
  • Optische zoeker Nee
  • Electronische zoeker Nee
  • LCD monitor Ja
  • LCD monitor formaat 3-inch
  • LCD monitor resolutie (pixels) 230,000
  • Zelfontspanner Ja
  • USB USB 2.0 Hi-Speed
  • Video out Ja
  • Firewire Nee
  • Bluetooth Nee
  • Bestandformaat JPEG

    Energie InfoLithium

    Gewicht 185g.
    Afmetingen (mm) 96.7x61.1x22.7


    de 2de

  • Merk Canon
  • Type Digital IXUS 900 Ti
  • Resolutie 10.00 Mpixel
  • Maximale resolutie 3488x2616
  • Minimale resolutie 640x480
  • Formaat beeldsensor 1/1.8-inch
  • Type beeldsensor CCD
  • Optische zoom Ja 3x
  • Brandpuntverlenging n/a
  • Zoom groothoek (mm) 37
  • Zoom tele (mm) 111
  • Digitale zoom Ja
  • Auto focus Ja
  • Manual focus Nee
  • Scherpstelafstand (cm) 50
  • Macro scherpstelafstand (cm) 5
  • Flitsprogramma's anti red-eye
    auto
    fill in
    off
    slow flash

  • Opslagmedia Secure Digital

    I
  • SO instelling auto, 80, 100, 200, 400, 800, 1600
  • Diafragma voorkeuze Nee
  • Minimale diafragma groothoek f2.8
  • Maximale diafragma groothoek unknown
  • Minimale diafragma tele f4.9
  • Maximale diafragma tele unknown
  • Sluitertijd voorkeuze Nee
  • Minimale sluitertijd (sec) 15
  • Maximale sluitertijd (sec) 1/2000


  • Belichtingscompensatie -2EV - +2EV with 1/3EV steps

  • Video functie Ja
  • Video geluid Ja
  • Maximale video resolutie 1024x768
  • Minimum video resolutie 160x120
  • Beelden per seconde (fps) 30
  • Voice recording Ja
  • Optische zoeker Ja
  • Electronische zoeker Nee
  • LCD monitor Ja
  • LCD monitor formaat 2.5-inch
  • LCD monitor resolutie (pixels) 230,000
  • Zelfontspanner Ja
  • USB USB 2.0 Hi-Speed

  • Gewicht 165g.
  • Afmetingen (mm) 89.5x58x25.1


    voordeel van de sony is dat ie een extra grootte LCD venster heeft, maaar van de casio dat ie in hoge resolutie filmpjes kan maken. daarbij maakt de grootte me niet zoveel uit
    help
  • 0% vet, Geen suiker toegevoegd
    Twitter: @BuikschuiverNL
    Xbox Live: Buikschuiver
    Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
    pi_48177654
    Casio? Canon bedoel je

    Waarom wil je 10 megapixel? Voor de gemiddelde gebruiker is de helft al meer dan genoeg, plus het kost je ook nog eens meer geheugen. (Of je moet er natuurlijk een reden voor hebben dat je per se 10mp wilt.)

    En ohja, het is verder handig als je de o.p. eventjes leest en wat meer informatie geeft... Het is erg moeilijk om je zo een advies te geven.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      FOK!fotograaf dinsdag 10 april 2007 @ 15:39:39 #91
    13368 NiGeLaToR
    pi_48179502
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 16:14 schreef NiGeLaToR het volgende:
    Oef nou, heb hier op het werk wat fannatiekelingen lopen en die schermen met mooie lensjes van 1600,- enzo. Zo leuk vind ik het nou ook nog niet.. eerst de fotograaf worden, dan het gereedschap erbij... veel mensen doen het andersom valt me op - kun je in ieder geval je gereedschap niet de schuld geven

    Bedankt voor de adviezen zover!
    Heb de Fuji Finepix 9600 gekocht en hijs super!
      Eindredactie Games dinsdag 10 april 2007 @ 15:42:32 #92
    19054 crew  Oscar.
    ElitePauper
    pi_48179599
    Budget: NNVT, ik heb hier 240 eur o aan irischeques liggen, dus zolang het maar een gewonen winkel is is het prima
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body: micro, hij moet tenslotte in me zak passen
    Doel: foto's nemen voor vakantie, en afentoe een feestje
    Fotograaf: ja, wat is goed, ik heb al een D50 waarmee ik langs feesten ga om foto's te nemen, niet meer dan dat
    Huidige camera: olympus c150, een 3 megapixelcameraatje, maar die heeft het begeven
    Welke camera’s twijfel je over: Sony DSC N2 en de Canon Digital Ixus 900 Ti
    Bijzonderheden: de rede waarom ik 10 megapixel wil, is dat ik vaak met me D50 RAW foto's bewerk, daarbij is het wel lekker als je veel informatie hebt. uiteraard kan je altijd terugvallen op lagere resoluties. een andere kant is natuuyrlijk het pimpfactor . daarbij , ik heb bonnen die op moeten en ik had toch al 200 euro gereserveerd voor een camera. daarbij is de batterijduur wel ban belang, en deze hebben 1 van de beste accu;s die er te vinden zijn.

    geheugenkaarten zijn ook geen probleem, ik heb al tich gig MS sticks voor me psp en SD kosten ook geen drol.

    ISO waarden vind ik niet zo interresant, compats kunne toch nooit meer dan ISO 400 aan
    0% vet, Geen suiker toegevoegd
    Twitter: @BuikschuiverNL
    Xbox Live: Buikschuiver
    Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
    pi_48184374
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 15:42 schreef donald_dick het volgende:
    Budget: NNVT, ik heb hier 240 eur o aan irischeques liggen, dus zolang het maar een gewonen winkel is is het prima
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body: micro, hij moet tenslotte in me zak passen
    Doel: foto's nemen voor vakantie, en afentoe een feestje
    Fotograaf: ja, wat is goed, ik heb al een D50 waarmee ik langs feesten ga om foto's te nemen, niet meer dan dat
    Huidige camera: olympus c150, een 3 megapixelcameraatje, maar die heeft het begeven
    Welke camera’s twijfel je over: Sony DSC N2 en de Canon Digital Ixus 900 Ti
    Bijzonderheden: de rede waarom ik 10 megapixel wil, is dat ik vaak met me D50 RAW foto's bewerk, daarbij is het wel lekker als je veel informatie hebt. uiteraard kan je altijd terugvallen op lagere resoluties. een andere kant is natuuyrlijk het pimpfactor . daarbij , ik heb bonnen die op moeten en ik had toch al 200 euro gereserveerd voor een camera. daarbij is de batterijduur wel ban belang, en deze hebben 1 van de beste accu;s die er te vinden zijn.

    geheugenkaarten zijn ook geen probleem, ik heb al tich gig MS sticks voor me psp en SD kosten ook geen drol.

    ISO waarden vind ik niet zo interresant, compats kunne toch nooit meer dan ISO 400 aan
    Als ze dat al aan kunnen

    Ik snap (naast de pimpfactor) niet helemaal waarom je 10mp wilt hebben, RAW is gewoon een ander bestandsformaat wat ook met bijvoorbeeld een 3mp camera mogelijk is.
    Maar goed

    Ik denk dat het niet gek veel uit maakt tussen de camera's. Ik vind Canon altijd goed & fijn werken dus zou ik persoonlijk eerder daar voor gaan, maar de Sony ziet er ook oke uit. Kwaliteit is tegenwoordig niet vaak meer echt een issue, zeker niet bij deze merken. Als je echt een "gadget" cameraatje wilt zou je ook eens naar de Olympus mju 720 SW, 725 SW of 770 SW kunnen kijken (die kunnen onderwater en zijn deels shockproof , alleen 7mp).
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_48184769
    Ik zit te denken over een Nikon d70... of iets dat erop lijkt. Heb nog geen lenzen, geen toebehoren, dus in feite zou het ook canon mogen zijn (alhoewel nikon mijn voorkeur heeft op dit moment, puur op gevoel). Het liefst zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Is gebruikt een goede optie? Ik heb er niet genoeg verstand van om een camera te beoordelen als ik hem in mijn handen heb, en volgens mij liggen die prijzen op marktplaats haast op nieuwprijs niveau? Tips , suggesties? Danke
    pi_48185475
    Start alsjeblieft de Nikon/Canon discussie niet

    De D70 en D70s is bij nog maar weinig zaken aan te komen, tweedehands zou dan een goede optie zijn. Echter zou ik persoonlijk dat dan wel bij een fotospeciaal zaak doen, of een fotograaf meenemen als je het toestel bij iemand thuis gaat kopen zodat je iemand hebt voor je om op kritieke punten als hangende spiegel en dergelijke te letten. Ook is natuurlijk de reden waarom iemand de camera weg doet van belang. (Ik zal er geen beschouwing van maken over handel via internet of tweedehands :p)

    Als je bij Nikon blijft is zijn de D50, D40x en D80 zeker de moeite waard om eens te bekijken, als het binnen je budget past natuurlijk.

    Gaan we naar Canon dan de EOS 350D, EOS 400D of misschien een Pentax k110D of een Pentax k10D.

    Wat in ieder geval belangrijk is voor je je keuze maakt: houd de body vast!
    Een canon body is over het algemeen wat kleiner dan een Nikon, en als je grote fikken hebt kan je dat als niet handig ervaren .
    Blaat,
    Roy
    pi_48185844
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 18:11 schreef Dale het volgende:
    Ik zit te denken over een Nikon d70... of iets dat erop lijkt. Heb nog geen lenzen, geen toebehoren, dus in feite zou het ook canon mogen zijn (alhoewel nikon mijn voorkeur heeft op dit moment, puur op gevoel). Het liefst zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Is gebruikt een goede optie? Ik heb er niet genoeg verstand van om een camera te beoordelen als ik hem in mijn handen heb, en volgens mij liggen die prijzen op marktplaats haast op nieuwprijs niveau? Tips , suggesties? Danke
    Ik sluit me aan bij BlaatQ. Het belangrijkste is zowat hoe de camera voor je vasthoudt. Canon is vrij klein, Nikon een stuk groter, Pentax lag er voor mijn gevoel een beetje tussenin. Maar het is allemaal heel persoonlijk.
    De Nikon D40 zou ik niet snel nemen, daar werken bij veel objectieven niet alle functies (inclusief de autofocus) wat erg onhandig is.

    En ik zal je alvast even uit de droom helpen: als je denkt dat je voor het geld van een kit klaar bent, heb je het mooi mis een dSLR is nou eenmaal erg duur, dus de zin "zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk" zou ik maar gewoon schrappen. Kwaliteit koop je toch min of meer met objectieven, en daar hangt al gauw een aardig prijskaartje aan.
    Als je toch besluit zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld te willen, kijk dan naar een "high-end" compactcamera: met een heleboel features en instellingsmogelijkheden, maar dan wel "alles-in-één" zodat je geen verschillende objectieven nodig hebt.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_48186572
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 18:44 schreef Elefes het volgende:

    [..]

    Ik sluit me aan bij BlaatQ. Het belangrijkste is zowat hoe de camera voor je vasthoudt. Canon is vrij klein, Nikon een stuk groter, Pentax lag er voor mijn gevoel een beetje tussenin. Maar het is allemaal heel persoonlijk.
    De Nikon D40 zou ik niet snel nemen, daar werken bij veel objectieven niet alle functies (inclusief de autofocus) wat erg onhandig is.

    En ik zal je alvast even uit de droom helpen: als je denkt dat je voor het geld van een kit klaar bent, heb je het mooi mis een dSLR is nou eenmaal erg duur, dus de zin "zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk" zou ik maar gewoon schrappen. Kwaliteit koop je toch min of meer met objectieven, en daar hangt al gauw een aardig prijskaartje aan.
    Als je toch besluit zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld te willen, kijk dan naar een "high-end" compactcamera: met een heleboel features en instellingsmogelijkheden, maar dan wel "alles-in-één" zodat je geen verschillende objectieven nodig hebt.
    Ik ben juist op zoek naar een camera met verwisselbare lenzen. Heb toendertijd een goede compactcamera (olympus c4040) gekocht maar wil nu toch wat meer. Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk is altijd goed he Soms is goedkoop alleen geen optie helaas.
    pi_48186637
    Goedkoop kan ook duurkoop zijn.
    Meer zeg ik er niet over, maar ik herken je reden Been there.
    Blaat,
    Roy
    pi_48186672
    quote:
    Op dinsdag 10 april 2007 19:03 schreef BlaatQ het volgende:
    Goedkoop dan ook duurkoop zijn.
    Meer zeg ik er niet over, maar ik herken je reden Been there, mijn budget is helaas nog paar honderd te krap :p.
    Slechte ervaringen met 2e hands spul/? Ben er wel nieuwsgierig naar
    pi_48186739
    Nee hoor, alleen bij tweedehands spul dat toch veel geld is voor een student heb ik liever zekerheid over de kwaliteit.
    Bovendien neig ik zelf toch snel naar nieuwkoop, vanwege fabrieksgarantie enzo. Maar als je financiele zekerheid hebt, dan is er weinig te klagen over tweedehands in mijn ogen.
    Blaat,
    Roy
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')