Je kan het aanbieden je kan het uitleveren maar je kan de klant niet dwingen die 800,- bij te betalen. Je moet de klant in dat geval ook de optie aanbieden omdat de PC op te halen zonder extra kosten voor de klant op een tijdstip dat het de klant schikt. Vervolgens zullen klanten zo ziek zijn van je bedrijf dat ze je PC laten ophalen en je bedrijf een hele slechte naam bezorgen.quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:53 schreef De_Hertog het volgende:
Kan ik als bedrijf dan ook klanten lokken met een computer voor 200 euro die normaal 1000 euro kostte, die daarna uitleveren, en vervolgens alsnog 800 euro eisen omdat de klant had kunnen weten dat ik die computer natuurlijk niet voor 200 euro wil verkopen?
Dat is idd een lijntje waar je aan vast kunt houden, omdat je de melding kreeg dat het om een gratis cadeau ging. Ik vraag me af of het houdbaar is maar dan kan Rally vast meer over vertellen.quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mwah, ik denk dat ik de gok wel zou nemen. Het is aan Wehkamp om te bewijzen, dat iemand moedwillig de boel geflest heeft en dat niet het scenario 'ik wil een PC - doe hem in mijn winkelwagen - stop de printer erbij - bedenk me en haal de PC er weer uit en koop toch maar 5 T-shirts' van toepassing is. Wehkamp had natuurlijk in de winkelwagen bij de printer gewoon een regeltje moeten toevoegen, dat dit artikel alleen in combinatie met artikelnummer huppeldepup besteld kan worden.
Natuurlijk kan dat niet, de koper zal dan gewoon de koop kunnen ontbinden.quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:53 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Kan ik als bedrijf dan ook klanten lokken met een computer voor 200 euro die normaal 1000 euro kostte, die daarna uitleveren, en vervolgens alsnog 800 euro eisen omdat de klant had kunnen weten dat ik die computer natuurlijk niet voor 200 euro wil verkopen?
Even afgezien van het feit dat het in het scenario wat ik schetste helemaal niet zo duidelijk was dat het een fout in de software was (bestelnummer invoeren, te horen krijgen dat ik dat gratis kado niet los mag bestellen, iets mee bestellen en de printer krijgen).
en:quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:32 schreef _-rally-_ het volgende:
6:2 / 6:248 (redelijkheid en billijkheid) en anders 6:212 (ongerechtvaardigde verrijking)
quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
Geen zaak (voor de printerbezitters). Geen wilsovereenstemming/gerechtvaardigd vertrouwen.
Leuk dat dat je verbaasd, maar als het altijd zo simpel zou zijn zou het niet eens tot rechtszaken komen. Een groot deel van die beredeneringen gaat nu net over de vraag waarom er geen gerechtvaardigd vertrouwen is, of waarom het onredelijk is te verwachten dat je een gratis printer kan krijgen bij een bestelling. In tegenstelling tot die tv van Otto vind ik hier dat het 'best eens zou kunnen', namelijk.quote:Op woensdag 21 maart 2007 10:31 schreef Thisbe het volgende:
Het verbaast me iedere keer dat een topic als deze totaal ondergesneeuwd wordt door een stel onbenullen die in een lap tekst hun gelijk denken te kunnen 'beredeneren', terwijl de enkele jurist die ik hier zie de 'handigheid' van de kopers in slechts een zin weet te verpulveren.
[..]
en:
[..]
En daarmee komen we weer uit op de discussie over in hoeverre de wil ontbreekt als ze de printer uitleveren, en in hoeverre Wehkamp die wil duidelijk moet maken (zie de foutmelding die je kreeg als je op bestelnummer bestelde)quote:Op woensdag 21 maart 2007 10:43 schreef FJD het volgende:
De wilsovereenstemming ontbreekt. Wehkamp wil de printer aanbieden bij een gratis PC en niet bij een gratis bestelling.
No shit sherlockquote:Op woensdag 21 maart 2007 11:19 schreef Bob-B het volgende:
Ik denk dat het de Wehkamp zal zijn die mensen voor de rechter zal moeten dagen.
Het was een reactie op jou, krant.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:26 schreef ursel het volgende:
[..]
No shit sherlock![]()
Wat moet ik bij de rechter eisen dan??
Ja rechter, ik ga ervanuit dat ik een brief GA krijgen van de wehkamp en dat beangstigd me enorm. Ik slaap nu al een week erg slecht en m'n werk lijd eronder. Kunt u de wehkamp verplichten mij een bevestiging te sturen dat we een geldige overeenkomst zijn aangegaan en dat ik mijn gratis printertje mag houden??
quote:Desalniettemin ben ik zeer benieuwd of iemand de ballen heeft om het aan te vechten en wat een rechter er over te zeggen heeft.
Hoeft ook helemaal niet, alsof wij van die fout afwisten...quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:30 schreef Five_Horizons het volgende:
ja, ik bekijk het puur praktisch en hou geen rekening met te kwader trouw zijn
Webshops of postorder bedrijven hebben wel vaker van die acties dat je een gratis artikel bij je bestelling krijgt, dat zie ik de mediamarkt niet snel doen.. (of een vergelijkbare winkelketen)quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:32 schreef _Flash_ het volgende:
Vergelijk het met het afrekenen van enkele producten bij de Mediamarkt:
De kassa geeft X euro aan
Jij betaalt X euro.
De cassiere stopt X euro in de kassa, stopt de producten in een tasje en geeft deze aan jou + de kassabon.
Jij wandelt richting auto en rijdt vervolgens naar huis.
Dan is het toch ook onacceptabel als de Mediamarkt jou een paar dagen later belt met de mededeling dat de producten toch foutief geprijsd zijn, en of je even bij wilt betalen?
lijkt me niet. Aangezien je die printer er gratis bij kreeg. Dus ik denk dat die regel niet opgaat in dit gevalquote:Op woensdag 21 maart 2007 11:37 schreef Sebasser het volgende:
[..]
Webshops of postorder bedrijven hebben wel vaker van die acties dat je een gratis artikel bij je bestelling krijgt, dat zie ik de mediamarkt niet snel doen.. (of een vergelijkbare winkelketen)
Zo zou ik niet snel verwachten bij een winkel dat ze een artikel van zoveel euro opeens voor zoveel euro weggeven bij dit en dat, maar bij een groot postorder bedrijf zie ik dat toch anders.
Lastig..
Gelul.. Hoe dan ook kon je alleen maar deze bestelling plaatsen door eerst de 'laptop + printer' te bestellen.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:33 schreef Sebasser het volgende:
[..]
Hoeft ook helemaal niet, alsof wij van die fout afwisten...
Dat wisten we toch helemaal niet?
We hebben ook helemaal niet express een fout uitgebuit in hun systeem.
Wat een hypocriet gelul zeg.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:33 schreef Sebasser het volgende:
[..]
Hoeft ook helemaal niet, alsof wij van die fout afwisten...
Dat wisten we toch helemaal niet?
We hebben ook helemaal niet express een fout uitgebuit in hun systeem.
Nog geen drie uur nadat het in een nieuwsbericht uitlekte was het niet meer mogelijk om de printer te bestellen en dat wil jij als "geen goed ondernemerschap" bestempelen?quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:32 schreef _Flash_ het volgende:
Het is geen goed ondernemersschap als er geen lichtje gaat branden als er tientallen printers met een onderbroek of paar sokken voor 5 euro worden besteld.
Nee je hebt de keuze: op laten halen of product betalen.quote:Dan is het toch ook onacceptabel als de Mediamarkt jou een paar dagen later belt met de mededeling dat de producten toch foutief geprijsd zijn, en of je even bij wilt betalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |