abonnement Unibet Coolblue
pi_47488289
Zou de wereld / de beschaving er heel anders hebben uitgezien als het getal 0 niet zou hebben bestaan ?



"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:22:29 #2
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_47488324
Dan bestond ik niet
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_47488465
Wat bedoel je met niet hebben bestaan? Als je van -1 naar 1 ging? Of als we het gedefinieerd hadden als koe ipv nul
En hoezo niet zou bestaan? We hebben het in de wiskunde geintroduceerd omdat het wel praktisch is om berekeningen en formules kloppend te maken.
pi_47488505
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:25 schreef ikke_ook het volgende:
Wat bedoel je met niet hebben bestaan? Als je van -1 naar 1 ging? Of als we het gedefinieerd hadden als koe ipv nul
En hoezo niet zou bestaan? We hebben het in de wiskunde geintroduceerd omdat het wel praktisch is om berekeningen en formules kloppend te maken.
En wat als 1 - 1 nou -1 zou zijn?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:29:46 #5
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_47488646
Double minus one seven.

Meh, niet echt groot verschil. De films zouden gewoon bestaan denk ik.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_47488662
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:25 schreef ikke_ook het volgende:
Wat bedoel je met niet hebben bestaan? Als je van -1 naar 1 ging? Of als we het gedefinieerd hadden als koe ipv nul
En hoezo niet zou bestaan? We hebben het in de wiskunde geintroduceerd omdat het wel praktisch is om berekeningen en formules kloppend te maken.
Nou dat bedoel ik dus, ik heb weleens gehoord dat de 0 vroeger nooit heeft bestaan, wat zou er zijn gebeurd als de 0 nooit werd geintroduceerd ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_47488687
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:30 schreef TLC het volgende:

[..]

Nou dat bedoel ik dus, ik heb weleens gehoord dat de 0 vroeger nooit heeft bestaan, wat zou er zijn gebeurd als de 0 nooit werd geintroduceerd ?
Dan zou het nou het jaar 27 zijn, 21:3.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:30:56 #8
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_47488692
Ja.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_47488712
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:30 schreef TrenTs het volgende:
Ja.
Zeker ?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:32:16 #10
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_47488747
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:31 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Zeker ?
100% zeker. Denk maar aan die grappen die Lebbis & Jansen dan niet hadden kunnen maken over 'Het meisje van Nulde'.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_47488768
De 0 komt uit india, als tegenhanger voor het getal oneindig ( een 8 op zijn kant)
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47488783
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:32 schreef longinus het volgende:
De 0 komt uit india, als tegenhanger voor het getal oneindig ( een 8 op zijn kant)
Welke kant?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:34:18 #13
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_47488830
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:33 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Welke kant?
Verkeerde kant.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_47488874
Geen 0 bit dus geen computers
pi_47489045
Ik denk dat zonder het getal 0 de ontwikkeling van praktish alles stil zou blijven staan en we nu nog op het niveau van de middeleeuwen of nog langer terug zouden leven.
Tenzij je een ander getallenstelsel in zou voeren maar het menselijk brein kan nu eenmaal lekker makkelijk met 10talig rekenen dus die kans is zeer klein.

Ik denk niet dat 0 zomaar is uitgevonden, het was gewoon niet te voorkomen, het was een logisch gevolg van eerdere ontdekkingen.
-
pi_47489114
Uit een werkstuk van mij wat ik jaren geleden op de middelbare school heb gemaakt:
quote:
Het tientallig stelsel is begonnen in het vroegmiddeleeuwse India. Het is daar ontstaan in de vijfde eeuw na Christus uit een veel ouder stelsel, het Brahmi-systeem, dat al in de derde eeuw voor Christus bestond. Het Brahmi-systeem bestond uit de cijfers 1 tot en met 9. Er was dus nog geen nul. Voor het getal 10 was er een apart teken, een cirkel met twee pootjes eraan. Ook voor het getal 20, 30 enzovoorts hadden ze een bepaald teken. Dit stelsel werkt niet goed, want als je het getal 1111 wil schrijven in het Brahmi-systeem, moet je eerst het teken van 1000 schrijven, dan dat van 100, dan dat van 10 en dan een 1. Je moet dan ook nieuwe tekens vinden voor 10.000, 100.000 enzovoorts. Maar in die tijd maakte dat niet veel uit want ze werkten meestal toch niet met zo'n grote getallen. Zo'n grote getallen waren alleen nodig bij de sterrenkunde. In de vijfde of zesde eeuw na Christus heeft een onbekende Indiase sterrenkundige het Brahmi-systeem aangepast. Hij voerde het symbool 0 in voor nul. Het gebruik van de cijfers van 1 tot en met 9 voor alleen de eenheden werd ook veranderd. Ze werden toen ook gebruikt voor tientallen, honderdtallen enzovoorts, zoals wij dat nu doen. In plaats van een cirkel met twee streepjes als symbool voor het getal 10 kon je toen een 1 en dan een 0 schrijven. Ook getallen van in de honderd en duizend enzovoorts waren dus makkelijker te noteren.

Hoe deze onbekende Indiase geleerde op het idee is gekomen 0 te gebruiken is maar de vraag. En op deze vraag zijn meerdere antwoorden gegeven door historici. Het is ook de vraag of er een andere cultuur van invloed is geweest. Sommige historici zeggen van niet. Ze denken dat het te maken heeft met een ontwikkeling in het Sanskriet, de heilige taal van India, namelijk om getallen op een bepaalde manier in woorden te schrijven. Het getal 503 bijvoorbeeld, wordt in sommige teksten in het Sanskriet aangeduid met een woord voor vijf, gevolgd door een woord voor 'leeg', gevolgd door een woord voor drie. De onbekende Indiase geleerde hoefde dus alleen maar deze woorden te vervangen door symbolen, menen sommige historici.

Toevallig is het wel dat dit soort woordgetallen in het Sanskriet vooral voorkomen in teksten over sterrenkunde vanaf de vijfde eeuw na Christus, een periode waarin er in India een nieuwe opbloei van de sterrenkunde plaatsvindt. Deze opbloei was geïnspireerd de sterrenkunde van het oude Babylonië en Griekenland. De Griekse en Babylonische sterrenkundigen rekenden in een ander getallenstelsel dat een positiestelsel was en zij hadden een symbool voor de nul. Dit stelsel moet bij de Indiase sterrenkundigen bekend zij geweest. Waarschijnlijk heeft de onbekende Indiase sterrenkundige als volgt heeft gedacht: een positiestelsel is heel handig, maar dat van de Grieken is te ingewikkeld, dus maken we er een tientallig stelsel van en gebruiken we voor de cijfers 1 tot en met 9 het Brahmi-systeem dat iedereen al kent. Dan moet er alleen nog een teken voor de nul worden toegevoegd. De woordgetallen in het Sanskriet zouden dan uit dezelfde gedachte zijn ontstaan.


Men spreekt nu meestal van 'Arabische cijfers', terwijl onze cijfers toch van India afkomstig zijn. Dit komt doordat de Arabieren het Indiase tientallig stelsel hadden overgenomen. Daarna belandde het via de Arabieren bij ons in de tiende eeuw. In het Arabisch spreekt men dan ook niet van Arabische, maar van Hindoe getallen. De herkomst van ons getallenschrift en het belang van de nul daarin blijkt nog steeds uit ons woord 'cijfer'; dit is afkomstig van het Arabische woord voor de nul 'sifir', dat op zijn beurt weer een vertaling is van het Sanskrietse woord 'soenja' dat 'nul' of 'leegte' betekent.
PS: Let niet op eventuele spelfouten
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:41:48 #17
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_47489159
0 (cijfer)


Het cijfer 0 (nul) wordt gebruikt in getalsystemen waarin de positie van het cijfer zijn waarde aanduidt. Zo komt in het getal 10 het cijfer 0 overeen met 0 eenheden. In het getal 2033, komt de 0 overeen met 0 hondertallen. De nul is dus van belang voor de waardeaanduidingen van de overige cijfers in het getal.

Geschiedenis

Het gebruik van een soort nul in deze positie werd al toegepast door de Babyloniërs rond 450 v. Chr. Zij duidden een lege plaats in een rij met cijfers aan met twee wiggen. Zij kenden het getal nul echter niet. Het gebruik van nul als getal werd pas relatief laat ontdekt, namelijk in het begin van de 9e eeuw in Indiase boeken. Via Arabische invloeden kwam het cijfer nul ook terecht in de westerse wiskunde. Ons woord "cijfer" is afkomstig van het Arabische sifr, dat "nul" betekent.


http://nl.wikipedia.org/wiki/0_%28cijfer%29
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:54:41 #18
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_47489774
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:21 schreef TLC het volgende:
Zou de wereld / de beschaving er heel anders hebben uitgezien als het getal 0 niet zou hebben bestaan ?

[afbeelding]

Ja.
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
pi_47495316
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:32 schreef longinus het volgende:
De 0 komt uit india, als tegenhanger voor het getal oneindig ( een 8 op zijn kant)
De lemniscaat (8) is eigenlijk gewoon 2 nullen aan elkaar geplakt. Heeft met dualiteit enzo te maken.
pi_47495841
Volgens mij is er eens een docu geweest op discovery waarin het getal 0 al veel eerder werd aangetroffen, ik zal er eens naar zoeken
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47497783
0 is een uiting van de cirkel
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  woensdag 21 maart 2007 @ 17:59:05 #22
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_47518797
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:22 schreef Blue_ei het volgende:
Dan bestond ik niet
Of je bestond juist wel, want niet == niets == 0.
En dat kan niet als 0 niet zou bestaan, dus kun je dan niet niet bestaan

Maar TS:

Waarom vraag je niet "Zou de wereld / de beschaving er heel anders hebben uitgezien als het getal 7 niet zou hebben bestaan ?"

Wat voor antwoord zoek je?
W, F of L?
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_47519014
niets is niet gelijk aan 0
pi_47519024
en niet al helemaal niet gelijk aan niets
  woensdag 21 maart 2007 @ 18:20:51 #25
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_47519635
Heb je daar twee posts voor nodig?
niets == 0
2>0, dus 2 =/= niets.

Ergo:
Je posts bestaan omdat ze niet 0 zijn.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_47520926
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:39 schreef splendor het volgende:
Tenzij je een ander getallenstelsel in zou voeren maar het menselijk brein kan nu eenmaal lekker makkelijk met 10talig rekenen dus die kans is zeer klein.
Dat is maar net hoe we het hebben aangeleerd. Als we van oudsher met een 8-tallig getallenstelsel zouden hebben gewerkt, was dat makkelijker geweest en zouden de een 10-tallig stelsel lastig hebben gevonden.
  woensdag 21 maart 2007 @ 22:36:17 #27
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_47530023
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:39 schreef splendor het volgende:

Tenzij je een ander getallenstelsel in zou voeren maar het menselijk brein kan nu eenmaal lekker makkelijk met 10talig rekenen dus die kans is zeer klein.
Zo moeilijk is het niet. Als je het maar gewend bent.

Denk maar aan tijd, 13.00uur is voor jou toch ook niet drie uur 's middags, toch? Je haalt er waarschijnlijk direct en 'automatisch' één etmaal (12 uren) af, waardoor je weet dat het 1.00uur 's middags is.

Dit getal is alleen geschreven als macht van tien, en niet als macht van 12, wat logischer zou zijn.

In tijd rekenen gaat wel het meest makkelijk door om te rekenen naar absolute aantallen seconden; tienden, honderdsten en kleiner gaan nl. allemaal wel decimaal. Daarna natuurlijk weer tijdformat er op loslaten...

[ Bericht 4% gewijzigd door DumDaDum op 21-03-2007 22:43:01 ]
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  woensdag 21 maart 2007 @ 22:37:21 #28
108519 Dzenos
Jagshemash!
pi_47530064
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:21 schreef TLC het volgende:
Zou de wereld / de beschaving er heel anders hebben uitgezien als het getal 0 niet zou hebben bestaan ?

[afbeelding]

dan zou je dus structureel bijna bij alles 1 op moeten tellen.

ofzo.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dzenos op 21-03-2007 22:47:23 ]
Never trust a man with no shirt on.
  woensdag 21 maart 2007 @ 22:39:46 #29
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_47530195
Shit!

WHP alert
WegHaalPost...
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  donderdag 22 maart 2007 @ 00:37:49 #30
137975 Twpk
We are muppets
pi_47534591
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:21 schreef TLC het volgende:
Zou de wereld / de beschaving er heel anders hebben uitgezien als het getal 0 niet zou hebben bestaan ?

[afbeelding]

Zou de wereld er anders hebben uitgezien als het woord "aardbei" niet zou hebben bestaan? Nou nee, het object "aardbei" verdwijnt immers niet. Net als bij de 0, het cijfer kan best verdwijnen, maar het begrip blijft. What's in a name.
pi_47535574
Hier een mooie bbc-docu over dit onderwerp (heet 'the story of one', maar gaat eigenlijk over 1 én 0)

Ik vond hem wel boeiend...

http://video.google.com/videoplay?docid=7226516301910438112&q=bbc+one+duration%3Along
This account is a work of fiction. Names, characters, business, events and incidents are the products of the author’s imagination. Any resemblance to actual persons, living or dead, or actual events is purely coincidental.
pi_47547608
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 17:59 schreef alien8ed het volgende:

[..]

Of je bestond juist wel, want niet == niets == 0.
En dat kan niet als 0 niet zou bestaan, dus kun je dan niet niet bestaan

Maar TS:

Waarom vraag je niet "Zou de wereld / de beschaving er heel anders hebben uitgezien als het getal 7 niet zou hebben bestaan ?"

Wat voor antwoord zoek je?
W, F of L?
w
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_47558566
In de Middeleeuwen was er rond het jaar 1000 een Franse paus, z'n eigen naam was Gerbert van Aurillac. Z'n pausennaam was Silvester II. Uit z'n spaanse leertijd had hij de hindoe-arabische getalen leren kennen, inclusief de 0. Maar in die tijd was de 0 symbool voor het niets, ledigheid en dat stond weer in verband met de duivel . Dat was de reden dat Gerbert de cijfers 1 t/m 9 gebruikte zónder de 0. Dat maakt het hindoe-arabische getalsysteem uiteraard nutteloos, dus niet mee te werken. Maar het geeft maar aan dat in die tijd al nagedacht werd over de 0 en dat om geloofsredenen deze niet werd gebruikt. Pas in de 13e eeuw was het geloof ik Fibonnacci die er mee ging werken.
www.astroblogs.nl: Astronomisch nieuws, wetenswaardigheden en persoonlijke opinies van Adrianus V
pi_47560499
Maar wat IS het getal 0? Is dat gewoon het cijfer, als een manier om het op te schrijven, of is het echt de getalwaarde 0, die gelijk is aan 1-1, -1+1 enzovoorts? Want die laatste heeft natuurlijk altijd bestaan, of hij heeft nooit bestaan en bestaat nu ook niet, afhankelijk van hoe je het ziet, want getalwaarden zijn natuurlijk geen concrete voorwerpen.
"As je geen goeie aanvallers hep, kejje eigenlijk niet verdedigend spelen." - Watson Waterstone
Al meer dan een jaar uit: The Fat Man's Diary! Te bestellen op http://www.thefatmen.nl
pi_47568780
Het getal 0 is een logische toevoeging aan het getallen systeem 1-9. Om te rekenen moet er ook een nulwaarde zijn. De som 1 - 1 is 0. Je houd namelijk niks over. Vroeger bestond dit getal nog niet omdat de toenmalige technologie nog geen complexe wiskunde vereistte. Alle uitvindingen komen tot 't ontstaan zodra zij nodig zijn.
pi_47596280
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 00:50 schreef ernstigezaak het volgende: Vroeger bestond dit getal nog niet omdat de toenmalige technologie nog geen complexe wiskunde vereistte. Alle uitvindingen komen tot 't ontstaan zodra zij nodig zijn.
Ik ben benieuwd wat de 21e eeuw voor uitvindingen voor ons in petto heeft.
www.astroblogs.nl: Astronomisch nieuws, wetenswaardigheden en persoonlijke opinies van Adrianus V
pi_47605839
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:52 schreef Waris3 het volgende: Want die laatste heeft natuurlijk altijd bestaan, of hij heeft nooit bestaan en bestaat nu ook niet, afhankelijk van hoe je het ziet, want getalwaarden zijn natuurlijk geen concrete voorwerpen.
Voor Daniel Tammet, de savant die het getal Pi tot 22.000 cijfers achter de komma foutloos kan opdreunen, wel.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_47606506
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:52 schreef Waris3 het volgende:
Maar wat IS het getal 0? Is dat gewoon het cijfer, als een manier om het op te schrijven, of is het echt de getalwaarde 0, die gelijk is aan 1-1, -1+1 enzovoorts? Want die laatste heeft natuurlijk altijd bestaan, of hij heeft nooit bestaan en bestaat nu ook niet, afhankelijk van hoe je het ziet, want getalwaarden zijn natuurlijk geen concrete voorwerpen.
Je kunt het in een systeem van optellen en aftrekken zien als het eenheidselement: Als ik een operatie uitvoer met 2 elementen uit mijn getallensysteem, één willekeurig getal x en het getal 0, dan krijg ik x weer terug.
-
pi_47613747
Je vindt toch soms vreemde teksten op Wiki:

Iemand enig idee waarom onze zuiderburen het volgende gedaan hebben?

"De waarde 0 wordt in België beschouwd als zowel positief als negatief, in Nederland als niet positief en niet negatief."

Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
pi_47614900
Heel Fok! zou niet bestaan, omdat alle electronica vandaag de dag uit bits bestaan, ( eentjes en nulletjes ), dus dan zou men ook geheel niet meer op Fok! zitten.
pi_47654111
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 01:39 schreef jaapgvk het volgende:
Hier een mooie bbc-docu over dit onderwerp (heet 'the story of one', maar gaat eigenlijk over 1 én 0)
Ik vond hem wel boeiend...
http://video.google.com/videoplay?docid=7226516301910438112&q=bbc+one+duration%3Along
Boehoe, de link werkt niet meer . Zijn de licentierechten niet betaald of zo?
www.astroblogs.nl: Astronomisch nieuws, wetenswaardigheden en persoonlijke opinies van Adrianus V
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')