Hoi,
Bij sommige oude huizen zie je in de woonkamer de balken van de eerste verdiepingsvloer in zicht zitten.
Mijn vraag is dan hoe de PVC buizen / centraaldozen voor verlichting zijn weggewerkt.
Immers er is dan geen sprake van een verlaagd plafond waarachter dit kan worden weggewerkt.
Mijn eerste ideeen:
1. De plafond lamp zit vast aan de houten ondervloer van de eerste verdieping en de draad gaat door de verdiepingsvloer heen. Maar dit kan helemaal niet want op de eerste verdieping ligt ook een vloer en daar kunnen geen draden onder want dan ligt deze vloer niet vlak.
2. Tussen de houten balken wordt een mini verlaagd plafond gemaakt. Een deel van de balken zit dan nog in zicht, een ander deel zit uit het zicht in dat verlaagd plafond. De diepte van het verlaagd plafond is precies de diepte van een aansluitdoos (PVC buizen zijn dunner dan een aansluitdoos dus past altijd).
3. Andere oplossing?
Ik neem aan dat het 2 is, want hoewel je bij deze huizen wel balken in zicht ziet, is de ruimte tussen de balken voorzien van stucwerk!? Dus ik neem aan dat er dan gestuct is op gipsplaat, dus een mini verlaagd plafond?
Wie kan hier wat meer uitleg over geven?
Bedankt