abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47362054
Naar aanleiding van een reactie in het kinderfototopic deel 100 op onderstaande foto (Sugar, als je niet wil dat deze foto hier staat haal ik 'm gelijk weg maar het illustreert zo goed hoe makkelijk dit soort dingen gaan)

blauwe druifjes knabbelen..
quote:
Oh jeetje! Hij had het net niet in zijn mond, hoor, gelukkig niet dan! Maar wat eng!
Pff, gelukkig mijn nichtje heeft ooit eens (toen was ze een maand of 6) blauwe druifjes zitten sabbelen en had daarna een forse keelontsteking (als je een blauw druifje plet zijn ze wat slijmerig, dit is het giftige deel zeg maar)

Omdat er vast meer mensen zijn die dit niet hadden geweten, een eigen topic als waarschuwing (better safe than sorry!)

Voor iedereen hier, heb je wel eens goed in je tuin gekeken wat er allemaal instaat? Bij heel veel mensen staan (soms zeer) giftige planten gewoon binnen kinderhandbereik. Van vrijwel iedere plant is info te vinden en anders wil ik het wel opzoeken. Delen van plantjes (vooral als de bloempjes of vruchtjes mooi felgekleurd zijn) verdwijnen zo in een mondje en de meest simpele en onschuldige plantjes (zoals narcissen, hyacinten en blauwe druifjes op het moment) zijn licht tot zeer giftig.

Een paar linkjes met dank aan google
Als je ergens over twijfelt, zoek het op en neem geen risico's!
wat te doen bij vergiftiging?
Giftige planten
Meer gifige planten
Ook giftig voor kinderen!

Of er veel reacties komen vind ik niet zo belangrijk zolang ouders van (vooral heel jonge) kinderen even goed rondkijken in hun woonkamer en tuin wat daar zoal instaat. Weet je niet hoe het heet, maak een foto en plaats die hier, dan zoek ik wel voor je op wat het is en of het kwaad kan!
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  zaterdag 17 maart 2007 @ 11:05:38 #2
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_47362579
lelietjes van Dalen! zet de bloe,en een paar dagen in water, vervolgens water opdrinken. Gevolg: zeer pijnlijke dood!
Ik HAAT mijn toetsenbord.
pi_47363223
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 11:05 schreef tweakdsl het volgende:
lelietjes van Dalen! zet de bloe,en een paar dagen in water, vervolgens water opdrinken. Gevolg: zeer pijnlijke dood!
Inderdaad, bloemenwater is vaak behoorlijk giftig, zelfs van gewone chrysanten (ga je wel niet dood aan maargoed)
Eén van die gevaren waar je eigenlijk niet bij stilstaat!

Natuurlijk, als iemand nog gevaarlijke dingen / situaties in huis weet die niet zo voor de hand liggen, benoem ze hier! Beter dat je iets twee keer hoort dan dat je het NIET hoort!
-
-
  zaterdag 17 maart 2007 @ 11:42:56 #4
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47363419
chrysanten die in bloei staan, zijn die erg?

ik heb er hier 3 in de vensterbank staan, in potjes, en die staan nu mooi te bloeien. nu blijft maxim er wel vanaf en romijn kan er niet bij, maar ben toch benieuwd?
pi_47364360
Martine, als ze het binnen krijgen (en dan maakt niet uit wat, bloemen, bladeren of steeltjes) kunnen ze daarvan braken en diarree krijgen en bij veelvuldig huidcontact (bijvoorbeeld kapotwrijven van een stengel) kan er een irritatie ontstaan, de plek dan goed wassen met water en zeep en als je kind duidelijk last ervan heeft de plant of het stekertje dat erin zit meenemen en naar de dokter gaan.

Over het algemeen zijn de soorten die in Nederland verkocht worden niet heel giftig maar hou er rekening mee dat heel veel bloemen en planten bespoten worden met allerlei giffen (want stel je voor dat iets een blaadje aanvreet, dan hoeft de consument het niet meer) en die zijn vaak veel slechter voor je kind!
-
-
  zaterdag 17 maart 2007 @ 12:17:51 #6
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47364432
ok, dus maar goed in de gaten houden dat er werkelijk niemand aankomt, of gewoon wat hoger zetten. dan weet ik het zeker.

wederom dank
  zaterdag 17 maart 2007 @ 12:29:00 #7
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_47364760
Interessant topic voor een tuinderszoon met een klein kind, zoals ik

Grootste gevaar hier in de tuin is denk ik de oleander, die zijn flink giftig. En die zie ik ook steeds meer in Nederlandse tuinen verschijnen. Hopelijk is iedereen een beetje op de hoogte van de giftigheid van deze plant.
Taxushagen, en dan vooral de zaden in de rode bessen die erin hangen, zijn ook berucht.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zaterdag 17 maart 2007 @ 13:01:50 #8
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_47365716
Chrysanten zijn berucht vanwege de pesticiden!
Daarom zullen deze dan ook NOOIT bij ons te vinden zijn.
Ik ben zowieso geen liefhebber van snijbloemen.
pi_47366044
maar je kan natuurlijk ook alvast een gifwijzer kopen! daar staan ook giftige planten op, heb je wat meer vliegen in 1 klap.

Maar zeker fijn zo'n topic. wij hebben afgelopen week het hele dakterras opgeruimd en schoongemaakt, alle planten zijn van de grond en gaan nu de hoogte in net zo mooi en het dakterras lijkt nog groter ook
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_47366271
VIngerhoedskruid. Ze zien er mooi uit, maar je krijgt er hartproblemen van als je teveel in neemt...
pi_47367237
Erg goed onderwerp. Ik heb zelf vorig jaar een buxusachtige met van die aantrekkelijke rode besjes om die reden uit mijn tuin verwijderd. (Had ik jaren mijn best op gedaan om hem over de container-overkapping te laten groeien!) Just to be sure!
Echter... van deze plant kon ik wel raden dat ie giftig was, maar van veel andere planten in tuin én huis heb ik geen idee... Prachtige linkjes, maar ik heb GEEN idee hoe de planten heten! Is er niet een site ergens die plaatjes van planten laat zien???
  zaterdag 17 maart 2007 @ 15:06:42 #12
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_47368856
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 14:01 schreef Mammietje het volgende:
Erg goed onderwerp. Ik heb zelf vorig jaar een buxusachtige met van die aantrekkelijke rode besjes om die reden uit mijn tuin verwijderd. (Had ik jaren mijn best op gedaan om hem over de container-overkapping te laten groeien!) Just to be sure!
Echter... van deze plant kon ik wel raden dat ie giftig was, maar van veel andere planten in tuin én huis heb ik geen idee... Prachtige linkjes, maar ik heb GEEN idee hoe de planten heten! Is er niet een site ergens die plaatjes van planten laat zien???
goede vraag..... zit even te kijken, deze site http://www.tuinkrant.com/plantengids/ lijkt wel wat, staan in ieder geval plaatjes bij.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_47369215
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 14:01 schreef Mammietje het volgende:
Ik denk dat je Taxus Baccata bedoelt:

Inderdaad ontzettend giftig! Tenminste, de besjes zelf niet maar de zaden heel erg en ook kauwen op het blad is niet echt gezond. Ook je beschrijving van hoe de plant (niet) groeit lijkt te kloppen.

algemeen:
Als je ooit deze bomen gaat rooien, informeer dan even of je grofvuildienst ook taxus inneemt, sommige diensten doen dat en de taxus kan worden gebruikt in een (sterk) medicijn tegen kanker. Dan moeten de takken wel VERS zijn overigens, dus snoeien en dezelfde dag wegbrengen, de vuildienst weet meer!
-
-
  zaterdag 17 maart 2007 @ 15:39:49 #14
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_47369703
Als je een bepaalde hoevelheid (afmeting heg) taxus hebt, komen ze zlefs gratis snoeien!
  zaterdag 17 maart 2007 @ 16:15:35 #15
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47370595
maar nu lees ik van pesticiden op chrysanten, worden die vanaf dat ze nog bol zijn met een heel kleine stengel met beetje blad al bespoten?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 16:45:18 #16
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_47371379
alle chrysanthen in de winkel worden vanaf het begin bespoten!
  zaterdag 17 maart 2007 @ 21:31:03 #17
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47381303
oh ok, ik heb ze gelijk wat verder weg gezet
pi_47448949
Vraagje.

Lupine's, moet ik die weg doen?
Variety is the spice of life
  maandag 19 maart 2007 @ 22:02:40 #19
545 dop
:copyright: dop
pi_47453426
quote:
Op maandag 19 maart 2007 20:28 schreef nebelung het volgende:
Vraagje.

Lupine's, moet ik die weg doen?
lupine is giftig , maar niet zeer giftig, denk dat je het risico zelf moet inschatten
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_47454315
Klimop en ficus zouden ook giftig zijn.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 13:43:20 #21
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_47470300
een ficus? sjeez...die heb ik ook al in huis staan lees, weggemoffeld in een hoekje
  dinsdag 20 maart 2007 @ 14:26:04 #22
545 dop
:copyright: dop
pi_47471679
iedereen heeft in zijn of haar tuin wel iets staan wat giftig is , alleen met zeer giftige planten zou ik geen risico nemen. uiteindelijk kom je die planten ook buiten je eigen tuin op straat tegen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_47471986
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 14:26 schreef dop het volgende:
iedereen heeft in zijn of haar tuin wel iets staan wat giftig is , alleen met zeer giftige planten zou ik geen risico nemen. uiteindelijk kom je die planten ook buiten je eigen tuin op straat tegen.
Idd. Als ze er alleen maar huidirritatie van kunnen krijgen maak ik me er ook geen zorgen over.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 15:00:35 #24
1762 YPPY
Yppiaans
pi_47473039
Op zo'n moment ben ik blij dat geen enkele plant (behalve een 7 jaar oude cactus) het bij ons thuis overleefd.

Binnenkort (=over een paar maanden) wil ik weer plantenbakken op het balkon gaan hangen. Iemand een tip voor iets fleurigs dat makkelijk te onderhouden is, in de volle zon kan en kindvriendelijk is?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_47473087
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 15:00 schreef YPPY het volgende:

Binnenkort (=over een paar maanden) wil ik weer plantenbakken op het balkon gaan hangen. Iemand een tip voor iets fleurigs dat makkelijk te onderhouden is, in de volle zon kan en kindvriendelijk is?
Aardbeien vind ik altijd wel leuk in plantenbakken.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 15:11:15 #26
1762 YPPY
Yppiaans
pi_47473490
Die zijn leuk ja, die hang ik meestal op, gaat zo mooi over de rand heen hangen.
Voor de zekerheid heb ik het ook even gevraagd in f&f.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')