Zegt het paard tegen het schaap, ik moet straks mijn haren laten knippen maar jij.......quote:Op donderdag 15 maart 2007 19:19 schreef Mister1977 het volgende:
Zo'n heel erg broodjeaapverhaal was het dus ook weer niet, die kattedarmen.
Ajax?quote:Op donderdag 15 maart 2007 19:21 schreef ScottTracy het volgende:
Dit was ook een wilde gok![]()
Welke club won in 1954/55 het eerste kampieonschap in de Eredivisie betaald voetbal?
quote:De kattendarmlegende
In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, zijn vioolsnaren niet gemaakt van kattendarm, maar van schapendarm. Een kattenfokkerij voor het winnen van hun darmen is dan ook nooit aangetroffen. Bovendien is de kat te klein om darm van voldoende lengte en kwaliteit te winnen. De oorsprong van dit broodjeaapverhaal is al oud, maar niet zeker. Een van de theorieën is:
De Italiaanse vioolbouwers uit Salle schijnen volgens de traditie beweerd te hebben dat hun snaren van kattendarm gemaakt waren. Omdat het volgens het toen heersende bijgeloof ongeluk bracht om een kat te doden, dachten deze vioolbouwers op deze manier hun handel tegen namaak te kunnen beschermen.
De legende blijft waarschijnlijk hardnekkig in stand omdat het geluid van een beginnende violist door de omgeving wel wordt omschreven als kattengejank vanwege de vele valse noten.
De legende wordt ook in stand gehouden door de musici en vioolbouwers zelf. Zo is er een serieuze vereniging van musici, vioolbouwers en akoestici, Catgut Acoustical Society.
Kattedarmen (carnivoor) zijn inderdaad ook vrij kort.quote:
NECquote:Op donderdag 15 maart 2007 19:28 schreef ScottTracy het volgende:
Nee. Spelen momenteel nog eredivisie
Net op tijdquote:Op donderdag 15 maart 2007 19:30 schreef Plasterk het volgende:
willem 2?
Ja jij was eerder, even aanpassen.quote:
Nou heb ik iemand aan het huilen gemaakt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |