Bestaat nog wel degelijkquote:Op woensdag 14 maart 2007 18:58 schreef Dr_Flash het volgende:
noordned bestaat heul niet meer
al heul lang niet ook
Maar dat weet je zelf ook wel
Boeken gooi je NIET door een shredderquote:Op woensdag 14 maart 2007 18:43 schreef Dr_Flash het volgende:
www.boekenweek.nl
11,50 een boek kopen, in de shredder douwen, en het BWG van Geert Mak geldt als dagkaart![]()
Olé
quote:Op woensdag 14 maart 2007 19:04 schreef es70 het volgende:
[..]
Boeken gooi je NIET door een shredder.
Heb je een speciaal boek op het oog toevallig?quote:Op woensdag 14 maart 2007 19:04 schreef es70 het volgende:
[..]
Boeken gooi je NIET door een shredder.
Lief, maar dat was niet de bedoelingquote:Op woensdag 14 maart 2007 19:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Heb je een speciaal boek op het oog toevallig?
Dan koop ik dat voor je
dan wordt het iets over treinen hoorquote:Op woensdag 14 maart 2007 19:25 schreef es70 het volgende:
[..]
Lief, maar dat was niet de bedoeling. Gewoon iets leuks voor jezelf uitzoeken
.
Erg hequote:
Lekker doenquote:Op woensdag 14 maart 2007 19:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
dan wordt het iets over treinen hoor
Nou, wat erg
weet ik nog nietquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:10 schreef marcb1974 het volgende:
Leuke rondjes fles. Vooral die zaterdag, waar ga je dan heen
een 5 landentoernee op 1 dag moet niet zo'n punt zijn neequote:Op woensdag 14 maart 2007 20:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nah ga naar Nederland / Frankrijk / Duitsland / Nederland
Is dat allesquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
weet ik nog niet
maar de vorige was dit
[afbeelding]
En dat was 1094 km. Ik mik op iets in de 1200 zaterdag.
Trierquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
een 5 landentoernee op 1 dag moet niet zo'n punt zijn nee
Utrecht - Maastricht - Luik - Luxemburg - Metz - Trier - Keulen - Utrecht of zo
Zo gedaanquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
een 5 landentoernee op 1 dag moet niet zo'n punt zijn nee
Utrecht - Maastricht - Luik - Luxemburg - Metz - Trier - Keulen - Utrecht of zo
dan haal je de 5 landen niet. Dan is Luxemburg ineens een EIND uit de richting namelijk.quote:Op woensdag 14 maart 2007 20:39 schreef marcb1974 het volgende:
En waarom niet via rotterdam/brussel?
denk dat dat redelijk meevaltquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
dan haal je de 5 landen niet. Dan is Luxemburg ineens een EIND uit de richting namelijk.
Mja, misschien een uurtje, maar veel meer wrsl niet idd.. Maar goed, dat kan net het verschil maken of je de thuisplaat nog haalt of nietquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:49 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
denk dat dat redelijk meevaltt zal een minuut of 20 a 30 langer zijn
Waarom meteen in een celquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mja, misschien een uurtje, maar veel meer wrsl niet idd.. Maar goed, dat kan net het verschil maken of je de thuisplaat nog haalt of nietEn ik lig liever in mijn eigen bed dan in Duisburg in een politiecel
Weet ik veel omdat een normaal hostel vol zit of zoquote:
dan is er vast wel wat anders te vindenquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weet ik veel omdat een normaal hostel vol zit of zo
maar ik hou van aircoquote:Op donderdag 15 maart 2007 12:58 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Je zit naast mij, we hebben geen airco![]()
quote:Een airconditioning werkt op hetzelfde principe als een koelkast. Het is een gesloten kringloop van een vloeistof met een laag kookpunt, bijvoorbeeld freon, die verdampt in de verdamper (binnentoestel) en terug condenseert tot vloeistof in de condensor (buitentoestel). De warmte wordt hierbij netto van de verdamper naar de condensor vervoerd, tegen de bestaande temperatuurgradiënt in. Zo'n machine wordt daarom ook wel een warmtepomp genoemd.
Er gaat altijd een dikke en een dunne buis naar het binnentoestel. In de dikste buis stroomt gasvormig koelmiddel, in het kleine buisje vloeibaar koelmiddel op een temperatuur ongeveer gelijk aan de buitentemperatuur. Dit koelmiddel wordt naar de geventileerde koelbatterij in de binnenunit gepompt: de verdamper. Juist voor de koelbatterij in de binnenunit zit een expansiesysteem (capillair of expansieventiel) dat de vloeistof laat ontspannen naar een lagere druk op verdampingstemperatuur. De vloeistof begint te koken en neemt daarbij warmte op uit de te koelen ruimte. Bij een airco is de temperatuur hier ongeveer 0°C. Men neemt voor een airco een verschil van ongeveer 20 kelvin, bij koelcellen is dat 7 K a 10 K.
Bij moderne aircotoestellen zit het capillair nagenoeg altijd in het buitentoestel verwerkt. Door het kleine buisje stroomt dan niet verdampte vloeistof op verdampingstemperatuur.
Doordat dit koelmiddel kouder is dan de omgeving wordt er warmte aan het koelmiddel toegevoerd. Het koelmiddel gaat dus opwarmen, of anders gezegd: warmte van de ruimte wordt overgedragen op het koude koelmiddel. Het vloeibaar koudemiddel verdampt volledig en wordt zelfs iets oververhit door de compressor ermee te koelen. Dit komt het rendement van het systeem niet ten goede, maar het vookomt wel overmatige slijtage van de pomp door inslag van druppeltjes op de schoepen. Het gasvormige koelmiddel wordt hier samengeperst tot een hogere druk en temperatuur en naar de condensor gevoerd. De temperatuur van deze gassen is in sommige gevallen 50 K boven de buitentemperatuur. De temperatuur waarop gecondenseerd wordt noemt men de condensatietemperatuur. Om het warmtetransport naar de buitenomgeving te vergemakkelijken wordt vaak een ventilator aangebracht.
Buiten geeft dit gas zijn onttrokken warmte terug af aan de condensor en condenseert terug tot vloeistof. De compressor is de stuwende kracht in het gehele proces en verplaatst het gas en de vloeistof. De hier geschetste koelcyclus benadert de Carnotcyclus, met uizondering van het smoorventiel voor de verdamper.
[bewerk] Toepassingen
Een airco die uitgerust is met een vierwegklep kan naast koelen ook verwarmen door het hierboven beschreven proces om te keren. Veel airco's zijn tevens uitgerust met bijkomende functies: koelen (en automatisch ontvochtigen), verwarmen (als het uitgerust is met een vierwegklep), enkel ontvochtigen en enkel ventileren.
In vele warmere streken van de aardbol is de airco niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Zonder deze systemen zou er in de zuidelijke staten van de Verenigde Staten 's zomers niet veel activiteit mogelijk zijn.
[bewerk] Type airco's
Er zijn diverse types airco's. De airconditioning die het meest voorkomt is de split-unit airco. Deze heeft een afzonderlijke unit aan de buitenzijde van de gevel waar de koelvloeistof afkoelt. Verder is de mobiele airco een steeds meer voorkomende verschijning, deze combineert alle onderdelen in een verplaatsbare unit, hierbij wordt het vocht via een dunne slang afgevoerd of opgevangen in een condensatiebak en/of laat warme vochtige lucht af via een luchtslang die door het raam gehangen kan worden. Een nieuw type wat in opkomst is, is de stand alone airconditioning. Dit is een gesloten systeem waarin beide afzonderlijke units van de airconditioning zijn samengevoegd in een binnen-unit.
[bewerk] Nadelen
Airco's hebben ook nadelen. Ze verbruiken veel energie, en hoewel die energie nodig is op het moment dat de zon het meeste energie levert worden zij zelden met zonne-energie gevoed. Verder vereist het airco systeem dat gebouwen goed gesloten gehouden worden, want anders gaat de verkregen koelte door vermenging met de warme buitenlucht weer verloren.
Ook kan een airco (vooral wanneer het slecht onderhouden is door bijv. de luchtfilter nooit of zelden te reinigen) aanleiding geven tot allerlei ziekten en allergieën (het zogenaamde Sick building syndrome).
Ook is het beter om het verschil van binnen- en buitentemperatuur niet te groot te maken, want juist die overschakeling van warm (buiten) naar koud (binnen) en omgekeerd zijn verantwoordelijk voor diverse verkoudheden. Daarom is het raadzaam om de binnentemperatuur 7°C (en niet groter!) lager te houden dan de buitentemperatuur. Als de buitentemperatuur bijv. rond de 35 °C bedraagt, dan mag de binnentemperatuur rond de 27 °C ā 28 °C bedragen. Binnen zal het toch nog altijd frisser aanvoelen, wanneer men van buiten naar binnen gaat.
[bewerk] Trein
Treinen met airconditioning zijn gemiddeld (gemeten over het hele jaar) energiezuiniger dan treinen zonder airco. Doordat de ramen niet meer open kunnen, is het treinoppervlak gladder. De luchtweerstand is daardoor kleiner en is er minder energie nodig voor de aandrijving. Door ramen te gebruiken die niet geopend kunnen worden, is de trein bovendien ook beter geīsoleerd, zodat er in de winter minder energie nodig is om de trein te verwarmen. De bekende VIRM treinstellen (Nieuwe generatie dubbeldekstreinen) en de gemoderniseerde ICR rijtuigen (getrokken rijtuigen) van de NS zijn voorzien van airconditioning. Bij de NMBS hebben de I11- en M6-rijtuigen (Nieuwe generatie dubbeldeksrijtuigen) airco. Ook zijn de AM96, de AR41 en sommige I10 en I6 rijtuigen uitgerust met airco.
voor mij ook, alleen duurt dat nog evenquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:28 schreef indahnesia.com het volgende:
zo, dat was het winkelen weer.tijd voor mijn avondeten nu
Misschien als ik zin in heb...quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:35 schreef Roflpantoffel het volgende:
Moet jij je portfolio niet afmaken meneer Turbo_Diesel![]()
ywquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:43 schreef indahnesia.com het volgende:
dank je Zosk
Ohquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:41 schreef Turbo_Diesel het volgende:
[..]
Misschien als ik zin in heb...
waarom?quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:44 schreef indahnesia.com het volgende:
weekeinde? Al niet meer gehad sinds juli vorig jaar
Luie turkquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:46 schreef Turbo_Diesel het volgende:
[..]
Ikheb hem bijna af hooorrrrrr
Hoeveel kinderen heb jij daar al rondlopenquote:Op donderdag 15 maart 2007 14:07 schreef indahnesia.com het volgende:
Na 5 dagen 'feesten' in een andere stad inmiddels dus weer thuis..maar ach, weer wat telefoonnummers rijker voor een volgende keer
Wist je dat dat ongeveer 9 maanden duurt?quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:21 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen heb jij daar al rondlopen
Ooh, zeker wel hoorquote:Op donderdag 15 maart 2007 14:27 schreef marcb1974 het volgende:
Beetje je best doen moet je wel hoor
O.oquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:56 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ben toen verhuisd naar Indonesie
Tuurlijkquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |