@MM: dat klinkt een beetje als crohn?
nasty spul.. en inderdaad zelf uitvinden wat wel/niet goed gaat helaas.
en als je pech hebt volgens mij ook nog eens hele nare medicijnen die niet altijd positief om gaan met je gewicht.
@thefrx: ik ken je gevoel wel een beetje denk ik
maar je zult zelf moeten afvallen
dat zal geen huisarts danwel dietiste voor je doen.
het enige wat die voor je doen.. is "de verantwoording" dragen uiteindelijk
wat voor mij een onwijze eyeopener was was gewoon opschrijven wat ik at (incl. calorieen, vet, eiwitten, koolhydraten)
leek me een onwijs takkewerk.. maar met beetje hulp van
www.valtaf.nl ging het eigenlijk best makkelijk.
ook had ik standaard ingesteld hoeveel calorieen ik gemiddeld verbruikte
dat vul je 1x in.. klik je elke dag aan en klaar.. geen gezemel met hoeveel je vandaag gelopen ehbt en wat je gister er af gefitnessed hebt.. maar gewoon een gemiddelde.
in een grafiekje komt dan heel makkelijk zichtbaar te voorschijn hoeveel je gegeten hebt en hoeveel je bewogen hebt.
en bij het invullen is het onmisbaar om te zien hoeveel je nu echt gegeten hebt.
en als je daarmee begint.. niet alvast beginnen met een zwaar dieet.. gewoon enkel kijken wat je eet.
je wordt je gewoon bewust van wat er gebeurd.
dat combineren met enig bewegen..
half uurtje per dag doet al wonderen he
gewoon iets wat je normaal ook elke dag doet.. maar dan ipv automatisch vervoer als ov of een auto.. gewoon gaan lopen of fietsen.
dat kost amper meer tijd.. want je moest TOCH al daarvoor de deur uit en op die manier kost het ook weinig moeite met maximaal resultaat.
bijv. naar je werk gaan of boodschappen doen.
en omdat je heel gericht kijkt naar wat je eet.. schrik je soms gewoon van wat je eet.
ik schrok bijv. heel erg van het verschil tussen een plak kaas en een plak ham
(1 plak kaas is ong. 3 plakken ham.. )
en dan ga je langzaam maar zeker ga je kleine dingetjes aanpassen.
bijv. een keertje ice tea ipv vruchtensap (scheelt 10kcal per 100ml maar als je normaal een litertje of 2 van dat spul drinkt.. stapelt het toch lekker)
of light frisdrank ipv gewone frisdrank (scheelt 45kcal per 100ml.. wederom niet schokkend maar als je het normaal veel doet telt het aardig op)
uiteindeljk kom ej dan op een "dieet" waar je zelf prima mee kan leven
waar je best mee kan snoepen of fris drinken.
en waar je gewoon eet wat je lekker vind en niet eet wat je niet lekker vind
ben zelf bijv. wel gestopt met kaas eten.. maar nooit met vruchtensap
en vruchtensap is net zo erg als cola wat kcal betreft
![]()
en dat je ook de rest van je leven vol gaat houden omdat het helemaal afgesteld is op wat jij prettig vind.
want nu goed afvallen en daarna weer normaal verder leven als eerst.. dan word je vanzelf weer net zo zwaar als je begon (of erger)
(en dan word je knieblessure ook beter heb ik gemerkt.. doordat ej minder zwaar bent hoeft hij minder te werken en omdat je hem traint word hij gelijkertijd ook sterker.. ik heb nu nergens meer last van na jaren kwakkelen)
@she: dat jij heel trots bent EN het levende bewijs dat iets werkt vind ik helemaal top
maar dat werkt niet voor iedereen
![]()
heel actief sporten als je ECHT te zwaar bent is namelijk gewoon geen optie
en 75kg is verre van 125kg
![]()
125kg vraagt veel meer vna je lijf om normaal te functioneren waardoor sporten een veel zwaardere opgave is.
beter beginnen op een plek die voor de persoon in kwestie nuttig is.
ik weeg nu 85kg op 1.75 en dus ook nog steeds zo'n 10kg te zwaar maar sporten gaat echt ZO veel makkelijker dan toen ik nog 20kg meer woog.. dat het nu ook daadwerkelijk een optie is ipv een zelfopgelegd strafkamp
![]()
en 40kg per jaar si geen crashen... .
1kg per week is haalbaar EN gezond.
je moet er alleen wel wat voor doen.. en dat is voornamelijk gewoon een knop in je hoofd omzetten
namelijk de knop van standje "ik wil wel maar ik kan het niet" naar "verrek! het gaat best makkelijk zo! wow!!"
en dat standje is er echt ook als je echt te zwaar bent.. maar die knop omzetten si gewoon verrekt moeilijk.