abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47248362
Misschien heeft gister iemand TROS radar gezien, maar het blijkt dat bepaalde typen van aardlekschakelaars van ABB niet veilig zijn en vervangen moeten worden.

Het gaat om de typen:
  • F200
  • F360
  • F370
    Allen geproduceert tussen januari 2003 en mei 2005.

Hoe zien deze eruit:

Via http://www.abbcheck.nl kun je een check doen om te kijken of jouw aardlekschakelaar(s) vervangen moeten worden of niet.

Op http://player.omroep.nl/?aflID=4178683&md5=da19e8947ac63ec8b8182aa6d610d0a2 kun je de aflevering terug kijken, het item begint bij 19:00 minuten. Jammer genoeg laten ze in het filmpje een aardlekschakelaar zien die niet onder de groep van onveilige schakelaars behoort

Nee, ze laten (om mij gerust te stellen) het type zien dat ik in huis heb:

Deze schakelaar is dus goed en hoeft niet vervangen te worden

Dus controleer je eigen meterkast, en als je het niet kunt of vertrouwd, maak een foto, plaats hem in dit topic en we zullen je helpen. Valt jouw aardlekschakelaar wel onder de genoemde types, neem dan contact op met je installateur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Marsepein op 13-03-2007 23:24:28 ]
  • pi_47254179
    Ik had dat al gehoord ja, het bedrijf waar ik werk heeft misschien wel meer dan 1000 van zulke kasten geleverd en gemonteerd in die tijd.

We zijn alle adressen aan het opzoeken en contact aan het opnemen met klanten om ze te vervangen.
    My washing machine doesn't work
    Why did u fuck my washing machine
    FUCK!
      woensdag 14 maart 2007 @ 09:02:09 #3
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_47255194
    Nou werk ik gelukkig bij een concurent van ABB, dus vind ik dit niet zo heel erg ...maar wat ik dus serieus niet begrijp is daarom het om producties van bijna 3 jaar!!! gaat die vervangen moeten worden.

Heeft iemand de uitzending gezien en hebben ze daarbij de reden opgegeven? Ik ben zwaar nieuwsgierig eigenlijk.
    Het probleem was toch dat bij het testen van de aardlekschakelaar de schakelaar wel om gaat, maar de spanning wordt niet afgeschakeld. (En da's inderdaad link )
    pi_47257057
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 09:02 schreef richie29 het volgende:
    Nou werk ik gelukkig bij een concurent van ABB, dus vind ik dit niet zo heel erg ...maar wat ik dus serieus niet begrijp is daarom het om producties van bijna 3 jaar!!! gaat die vervangen moeten worden.

Heeft iemand de uitzending gezien en hebben ze daarbij de reden opgegeven? Ik ben zwaar nieuwsgierig eigenlijk.
    Het probleem was toch dat bij het testen van de aardlekschakelaar de schakelaar wel om gaat, maar de spanning wordt niet afgeschakeld. (En da's inderdaad link )
    De link naar het programma staat in de OP
      woensdag 14 maart 2007 @ 10:28:48 #5
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_47257366
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 10:16 schreef Marsepein het volgende:

[..]

De link naar het programma staat in de OP
    Ik vroeg eigenlijk alleen waarom het zo lang duurde (3 jaar!) voordat ABB hierachter komt, grapjas En dat heb ik tot nu toe niet begrepen...kan het me zo moeilijk voorstellen namelijk dat ze dit nooit eerder gehoord hebben.
    De werking, te laten uitschakeling of geen uitschakeling dan even in het midden gelaten
    pi_47257533
    De reden is dat er niet wordt afgeschakeld bij een lekstroom van >30mA, terwijl als je de testknop indrukt de schakelaar wel afslaat.
      woensdag 14 maart 2007 @ 10:48:13 #7
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_47257855
    Dan heb ik mij verkeerd laten inlichten...maar DAT staat niet op die site hoor
    Thx
    pi_47259720
    Gelukkig hebben wij stokoude aardlekschakelaars

1980 ofzo :]
    pi_47260110
    Holec hier dus ook geen probleem
    Dat tuig van ABB is ook niet te vertrouwen
      donderdag 15 maart 2007 @ 19:38:48 #10
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_47311510
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 11:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
    Gelukkig hebben wij stokoude aardlekschakelaars

1980 ofzo :]
    Die hier zijn wat jonger maar zijn van begin jaren 90
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_47312987
    Tja kan gebeuren maar bijna 3 jaar lang een model met een principiële ontwerp fout produceren OK dat het ABB is waar dit gebeurt verbaasd me dan ook weer niet geheel al verwacht je het dan in een ander gevoerd merk.

Voor iedereen goed opletten dit is echt gevaarlijk. Niet denken ach dat loopt wel los. Vervangen als je ze hebt.
    pi_47313391
    quote:
    Op donderdag 15 maart 2007 20:22 schreef tnimble het volgende:
    Tja kan gebeuren maar bijna 3 jaar lang een model met een principiële ontwerp fout produceren OK dat het ABB is waar dit gebeurt verbaasd me dan ook weer niet geheel al verwacht je het dan in een ander gevoerd merk.

Voor iedereen goed opletten dit is echt gevaarlijk. Niet denken ach dat loopt wel los. Vervangen als je ze hebt.
    Weinig testen? en nu door praktijk ervaring er achter gekomen?

een ALS is dus niet per definitie veilig als je testknop werkt

alleen hoe wou je dat ding gecontroleerd gaan testen buiten de testknop om?
    pi_47321663
    quote:
    Op donderdag 15 maart 2007 20:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Weinig testen? en nu door praktijk ervaring er achter gekomen?

een ALS is dus niet per definitie veilig als je testknop werkt

alleen hoe wou je dat ding gecontroleerd gaan testen buiten de testknop om?
    Als ontwerper is het niet alleen je taak een blackbox af te leveren die alleen getest wordt als hij van de productie af komt als eind product. Elk nderdeel hoort gesimuleerd en getest te zijn. Daarbij hoort je rekening te houden met alle toleranties van de productielijn. Ook hoort elke eigenschap geverifieerd te worden onder minimale en maximale externe factoren horen er test gedaan te worden op gevolgens van vonken, stof enz.

Een van de eerste dingen die al goed moet zijn laat de testknop wel een stroom van 30mA lopen voor een 30mA aardlek over het gehele voltage berijk waarvoor de aardlek bedoelt is? en b.v. nniet 30mA bij 208V en 37mA bij 240V. Dan werkte deze testknop n.l. absoluut niet correct!

Ook moet de test knop de volledige aardlek testen. En mag de testknop geen enkel onderdeel beinvloeden wat niet direct bij een aard foutstroom beinvloed wordt. Of te wel het mag alleen een stroom op de aansluitklemmen laten lopen waarbij de bedrading van de testknop geen elektrisch of magnetisch veld mag opwekken.
      vrijdag 16 maart 2007 @ 06:59:30 #14
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_47325520
    'gelukkig' heb ik geen aardlekschakelaar
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_47326401
    @ tnimble, oftewel slecht getest na ontwikkeling?
    of andere kwaliteits componenten? en geen hertest gedaan?
    en steekproeven zijn er dus ook niet / nauwelijks geweest?

@ Automatic_Rock, is dat een voor of nadeel?
      vrijdag 16 maart 2007 @ 09:54:11 #16
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_47327550
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 06:59 schreef Automatic_Rock het volgende:
    'gelukkig' heb ik geen aardlekschakelaar
    Nee daar ben je blij mee inderdaad
    Of heb je soms aardlekautomaten? Die zijn pas fijn...die MOET je eigenlijk eens per half jaar testen, anders gaat het bi-metaal in de automaat oxideren en gaat deze zich na verloop van tijd anders gedragen. (Niet onveilig, maar krijg je geouwehoer van eerder uitschakelen..bij 14A ofzo of zomaar ineens uitschakelen of niet meer in te schakelen, etc.)
    Bij testen schijnt de oxidatie weer te verdwijnen door de test-stroom die je dan loslaat op bepaalde onderdelen. DE reden waarom je ze ook moet testen...ligt aan het principe van de automaten, alle fabrikanten hebben dit 'probleem'.
    Best interessant, maar hoe dat technisch exact in elkaar zit weet ik eigenlijk niet.
    pi_47329736
    Gister in Grootmoeders huis het type genoteerd, één oudere en één nieuwer model F362.

Helaas vragen ze een ander nummer op de website, dus van de week weer noteren en nog maar een keer kijken .

Overigens hier altijd tevreden geweest, ABB maakt prima spul.
    pi_47329903
    Ik zal vanavond eens kijken in mijn meterkast. Want ik heb er dus wel ABB spul in zitten en er is in 2003 in de meterkast het een en ander aangepast.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
      vrijdag 16 maart 2007 @ 11:51:04 #19
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_47331013
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 09:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
    @ Automatic_Rock, is dat een voor of nadeel?
    Dat is een groot nadeel als er een draadje los is gegaan en contact maakt met de metalen behuizing van één of ander apparaat!!

Vandaar dat gelukkig tussen aanhalingstekens staat. Mijn meterkast is gewoon zo oud
    Maar ga ik dit jaar vervangen, deze zomer waarschijnlijk!
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_47332745
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 11:51 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Dat is een groot nadeel als er een draadje los is gegaan en contact maakt met de metalen behuizing van één of ander apparaat!!

Vandaar dat gelukkig tussen aanhalingstekens staat. Mijn meterkast is gewoon zo oud
    PICS!!!!!!!!!!!!!!1111111
      Moderator vrijdag 16 maart 2007 @ 13:17:16 #21
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_47334086
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 09:02 schreef richie29 het volgende:

Werk je bij de firma EATON / Holec in het stadje Hengelo ?
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 11:51 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ben wel erg benieuwd hoe dat oude kastje er dan uit ziet
    pi_47348701
    Net gecontroleerd, ik heb types 0903.716 en 0903.743 (F362), dus geen probleem hier.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_47349393
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 09:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
    @ tnimble, oftewel slecht getest na ontwikkeling?
    of andere kwaliteits componenten? en geen hertest gedaan?
    en steekproeven zijn er dus ook niet / nauwelijks geweest?
    Een ontwerp te snel goedkeuren zonder dat er echt goed naar gekeken is (door anderen dan de ontwerpers zelf) en vervolgens nooit meer naar om gekeken anders dan de standaard na productie kijken of hij schakelt. Vandaar ook de lange tijd dat deze typen op de markt waren met fout. nl.l. tot introductie van een nieuw ontwerp.
    pi_47350231
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 20:26 schreef tnimble het volgende:

[..]

Een ontwerp te snel goedkeuren zonder dat er echt goed naar gekeken is (door anderen dan de ontwerpers zelf) en vervolgens nooit meer naar om gekeken anders dan de standaard na productie kijken of hij schakelt. Vandaar ook de lange tijd dat deze typen op de markt waren met fout. nl.l. tot introductie van een nieuw ontwerp.
    mja dacht ik ook,

slechte zaak
      vrijdag 30 maart 2007 @ 13:05:15 #25
    58666 Blur
    Wat zeg je?
    pi_47827140
    Jeej. Ik ben gezegend met 2 maal de 0903.741 in mn kast. ABB stuurt binnenkort iemand langs om de kast te controleren. Ben benieuwd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')