Als je de zin langer maakt hoor je het vanzelf.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:36 schreef tylerdurden22 het volgende:
Wanneer gebruik je dan en wanneer als, en wanneer jij of jou na dan of als?:
Ik ben slimmer dan jij
Ik ben slimmer dan jou
Ik ben slimmer als jij
Ik ben slimmer als jou
Heeft iemand hier ezelsbruggetjes voor?
Dat zie je verkeerd. Het zijn beide vergelijkende voegwoorden.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:38 schreef PushyGurl het volgende:
dan en als zijn toch twee verschillende begrippen .Of zie ik het verkeerd?
De zin langer maken is de beste tipquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:41 schreef BobbyHill het volgende:
Als je de zin langer maakt hoor je het vanzelf.
Ik ben slimmer als/dan jij --> Ik ben slimmer als/dan jij bent
Dan zie je dat de enige goede mogelijkheid is:
Ik ben slimmer dan jij (bent)
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:39 schreef tylerdurden22 het volgende:
ik weet het maar ik gebruik van als wanneer het dan moet zijn en omgekeerd?
kan iemand mij helpen met voorbeelden ofzoiets om ze uit elkaar te halen?
Dit is het toch zo'n beetje?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:39 schreef Lienekien het volgende:
Als wat je met elkaar vergelijkt gelijk is, dan gebruik je als.
Als wat je met elkaar vergelijkt niet aan elkaar gelijk is, dan gebruik je dan.
okequote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Het zijn beide vergelijkende voegwoorden.
2 verschillende dingen: Danquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:39 schreef tylerdurden22 het volgende:
ik weet het maar ik gebruik van als wanneer het dan moet zijn en omgekeerd?
kan iemand mij helpen met voorbeelden ofzoiets om ze uit elkaar te halen?
Al moet je het dan nog steeds een beetje zelf aanvoelen. Misschien klinkt 'ik ben slimmer als jij bent' voor sommigen minder raar als (dat) voor de talenknobbel (geldt).quote:
Dat is geen overtreffende trap.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:45 schreef sigme het volgende:
In geval van vergelijken:
Bij vergelijkende trap is het als: even slim als
Bij overtreffende trap is het dan: slimmer dan
Bijna altijd eindigt de overtreffende trap op een R. Bij eindigen op R dan dan.
Echt waar?quote:
Ik ben zelf een Limburger en taal is voor mij geen probleem. Maar in ons dialect wordt heel veel als (es) gebruikt en daardoor verwatert dit gehoor een beetje.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:46 schreef BobbyHill het volgende:
[..]
Al moet je het dan nog steeds een beetje zelf aanvoelen. Misschien klinkt 'ik ben slimmer als jij bent' voor sommigen minder raar als (dat) voor de talenknobbel (geldt).Sorry
het is gewoon irritant als mensen het anders zeggenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:49 schreef Tomfan het volgende:
Ik heb er ook een hekel aan als mensen je dan verbeteren, ze begrijpen toch wel wat ik bedoel denk ik dan.
Sorry, ik ben slecht in de termpjes. Vergelijkingen waar het vergelekene eidigt op R -> dan.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is geen overtreffende trap.
Ik zou de termen stellende/vergrotende/overtreffende trap trouwens zelf niet gebruiken in deze context.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat omwisselde.quote:
ALS mijn tante een lul had, DAN was het mijn oom geweest....quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat omwisselde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |