Prima te gebruiken als bureau. Al zou je een plank en 2 kistjes eronder zetten, een bureau is en blijft hetquote:Op dinsdag 13 maart 2007 03:30 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Omdat mijn huidige bureau compleet verrot is (Leenbakker kwaliteit spaanplaat...) ben ik opzoek naar een nieuw bureau. Omdat mijn budget momenteel wat beperkt is, zat ik naar het volgende te kijken:
Tafelblad Ikea Vika Amon:
[afbeelding]
Voorgeboorde gaten voor poten; eenvoudig te monteren.
Lengte: 150 cm
Breedte: 75 cm
Dikte: 3.4 cm
Max. belasting: 50 kg
Bovenkant: hardboard, Geprinte en gepreegde acrylverf
Frame: spaanplaat, ABS (kunststof)
Vulmateriaal: papier
Bodem: hardboard
Prijs: 30 euro
Poten Ikea Vika Curry:
[afbeelding]
Diameter: 5 cm
Hoogte: 70 cm
staal, Epoxy-/polyester poederverf
Prijs 2,25 euro per stuk
Voor 39 euro ben ik dus klaar. Er hoeft niks geboord te worden omdat het tafelblad al voorgeboord is.![]()
Maar nu vraag ik me af, gaat dit geheel niet doorbuigen? Bij de Ikea bureau's zit er namelijk een stalen dwarsbalk onder de werkbladen door.
Ik plant er geen loeizware CRT monitor op, maar een 17" TFT scherm met externe voeding. In de toekomst komt er een 22" widescreen TFT op te staan die zo'n 10 kilo weegt. Voor de rest staan komen er standaarddingen zoals een telefoon en wat kleine gadgets op te staan.
Natuurlijk gaat dit geheel doorbuigen!quote:Maar nu vraag ik me af, gaat dit geheel niet doorbuigen?
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:55 schreef hugo2406 het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat dit geheel doorbuigen!
En wel met de aannames 20 kg in het midden geplaatst, e-modulus van MDF 2300 N/mm^2:
20*9,8*1.5^3/(48*(0,75*0,034^3/12)*2300e-6)= 2,4 mm!
Klinkt als een gemiddeld buro dat ik in elkaar zet, op het stalenframe na dan.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:01 schreef kroegtijger het volgende:
Gaat prima, maar als je twijfels hebt of zware belastingen erop gaat plaatsen kun je 2 opties overwegen:
1 - Extra poot of poten plaatsen
2 - Frame (liefst staal, maar met hout moet het ook kunnen) maken en daar je plaat opleggen
Stalen frame heb ik toen ook gelast en werkte primat weegt wat en het is nogal wat werk, maar t eindresultaat was perfect. 3,5m buro met 2 poten eronder aan de voorkant, achterkant met 6 bouten (3x 2 bouten) aan de muur gezet. Er kon een olifant nog de salsa op dansen zonder dat er iets gebeurde
Nou de lengte zit er tot de 3de macht in zoals je ziet. Dus 2x kortere overspanning houdt een 8x zo lage doorbuiging in.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:58 schreef Keiichi het volgende:
[..]
![]()
Heb je ook wel meegenomen dat je de poten niet geheel op de punten wegzet?
En hoe veel zou het worden als je exact in het midden nog een extra poot plaatst?
O.K.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:06 schreef hugo2406 het volgende:
[..]
Nou de lengte zit er tot de 3de macht in zoals je ziet. Dus 2x kortere overspanning houdt een 8x zo lage doorbuiging in.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Klinkt als een gemiddeld buro dat ik in elkaar zet, op het stalenframe na dan.![]()
Hoeveel weegt dat scherm?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:02 schreef Alcatrash het volgende:
Ik heb dezelfde (150cm). Buigt in het midden 2 cm door (na 1 jaar).
Staat een aluminium 20" scherm op.
Als een buro na 1 jaar 2 cm doorbuigt, en je weet dat de vullng gewoon papier is, dan zou ik de boel er toch afhalen. een 20" scherm geeft een beste knal als het blad uit eindelijk beslist te breken.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:02 schreef Alcatrash het volgende:
Ik heb dezelfde (150cm). Buigt in het midden 2 cm door (na 1 jaar).
Staat een aluminium 20" scherm op.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:39 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Als een buro na 1 jaar 2 cm doorbuigt, en je weet dat de vullng gewoon papier is, dan zou ik de boel er toch afhalen. een 20" scherm geeft een beste knal als het blad uit eindelijk beslist te breken.
Dat lijkt mij ookquote:Op woensdag 14 maart 2007 12:02 schreef ron1970 het volgende:
Bij Ikea hebben ze ook een zwart bureau voor 49,00 is wel iets duurder maar staat een stuk steviger
[afbeelding]
Die heb ik ook, schijtding.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:02 schreef ron1970 het volgende:
Bij Ikea hebben ze ook een zwart bureau voor 49,00 is wel iets duurder maar staat een stuk steviger
[afbeelding]
We hebben het allebei toch over de Allak van Ikea?quote:Op zondag 13 mei 2007 02:58 schreef Rezkup het volgende:
79 euro!? Ik heb 'm gekocht voor bijna 50 euro (er zat wel een kortingtje op, maar toch)
die heb ik gekocht voor maar 39 euro :quote:Op zondag 13 mei 2007 03:02 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
We hebben het allebei toch over de Allak van Ikea?
Linkje
Maarja, al zal hij het dubbele kosten, dan had ik 'm nog gekocht, zo fijn zit 'ie.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |