Nee, daarvoor heb ik weer te weinig gewerkt - of beter gezegd: te kort aaneengesloten gewerkt.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:02 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Je bent al iets ouder, denk dat je dan gewoon de Wao ofzoietsmoet hebben
![]()
quote:Re: modediagnose
Het is bij ADHD net als bij alle andere dingen: er is altijd een klein groepje dat het "verpest" voor de rest. Zodra je eenmaal de diagnose AD(H)D hebt gekregen, kan je twee dingen doen: a) denken: oooh komt het daardoor! ok, nou, handig, goed excuus; en vervolgens op je luie reet gaan zitten, een wajong uitkering trekken, en dingen gewoon niet doen omdat je ad(h)d hebt. OF je kunt b) denken: ohh, ik heb ad(h)d, dat verklaart zus en zo! En je er dan in verdiepen, accepteren dat je bepaalde dingen niet kunt omdat je hersenen nu eenmaal anders werken en dan een manier bedenken om er op een andere manier mee om te gaan die voor jou beter werkt. Of je kunt er soms zelfs je voordeel mee doen.
De eerste groep is de groep die het meest opvalt, en tevens de groep die het minst positief in het daglicht komt te staan.. en het daarmee verpest voor de rest.
Dat is vervelend, maar weinig aan te doen. En mensen met stoornissen zouden zich ook niks moeten aantrekken van wat andere mensen er van denken. Wat we kunnen doen is het geduldig en duidelijk uitleggen aan mensen in onze omgeving, en als het fijne mensen zijn zullen ze het echt wel snappen. Zoals iemand anders zei : "mensen kunnen het opzoeken en zich 'inlezen'. En zo niet, dan blijven ze maar eigenwijs en tegen de zere schenen aanschoppen van mensen met een stoornis. Want begrijpen zullen ze het toch nooit, omdat ze het niet willen begrijpen en het empatisch vermogen ontberen.
je krijgt toch helemaal geen label? Het is toch zo dat als je neefje bv over 6 jaar weer oke bevonden is, die hele wajong weer weg is?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 08:43 schreef senesta het volgende:
Mijn neefje heeft ADHD al loopt hij naast zijn leeftijdsgenootjes ook een hoop achter op leerniveau.
Schrijven is een ellende (hij heeft ook dyslectie), en rekenen lukt hem absoluut niet.
Hij heeft steeds bijzonder onderwijs gehad en ze hebben nu besloten wajonguitkering voor hem aan te vragen.
Ik had er nog nooit van gehoord, toevallig was hij deze week bij me en begon er over.
Eigenlijk wilde hij de hele wajonguitkering niet omdat hij heel erg bang is voor een label dat het hem geeft.
Oh hij is 16 trouwens.
Je krijgt een x aantal euro om daar zelf je hulpverlening van te betalen en het geld dat je overhoud kan je zelf besteden aan huishouden ed?quote:
nee,niks huishouden. Alles moet je besteden aan hulverlening. En je moet alles bewaren want je moet tonen waar je het gelaten hebt.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:13 schreef moelan0e het volgende:
[..]
Je krijgt een x aantal euro om daar zelf je hulpverlening van te betalen en het geld dat je overhoud kan je zelf besteden aan huishouden ed?
ik vind de site onoverzichtelijk en ik raak helemaal de weg kwijt
voor huishouden e.d heb je dus idd een wajong nodigquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:19 schreef moelan0e het volgende:
Bah.
Wat ik van hem begreep is dat je ook meer begeleiding krijgt, hij zou dan bijvoorbeeld ook iemand mee krijgen om hem te begeleiden bij sollicitatie's e.d.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
je krijgt toch helemaal geen label? Het is toch zo dat als je neefje bv over 6 jaar weer oke bevonden is, die hele wajong weer weg is?
Spaar ze allemaal!!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:51 schreef DarkManta het volgende:
Manisch-depressieve stroornis
Borderline
ADHD
Dysthyme stoornis
Postpartum depressie
Seizoensgebonden depressie
Angstaanvallen
Paniekaanvallen
Schizofrenie
Anorexia
Boulimia Nervosa
Burnout
ja, dat is als je gedeeltelijk bent afgekeurd geloof ik. Maar als je helemaal bent afgekeurd,hoef je heul niet te werken ofzo. Weet ik veel,ik ga het eens navragenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:13 schreef senesta het volgende:
[..]
Wat ik van hem begreep is dat je ook meer begeleiding krijgt, hij zou dan bijvoorbeeld ook iemand mee krijgen om hem te begeleiden bij sollicitatie's e.d.
Tja en als je met een begeleider komt solliciteren geeft dat natuurlijk wel een bepaald beeld.
Maar goed, dat is wat hij me heeft verteld en ik weet niet in hoeverre hij alles goed opgepakt heeft e.d.
dus,stel X is in januari 18 geworden, maar X is al wel vanaf zn 17de arbeids ongeschikt... moet X dan nog steeds 52 weken wachten? X heeft namelijk de uikering pas aangevraagd bij het 18 worden,en niet bij het 17 worden wat de meesten doen.quote:Om in aanmerking te komen voor een Wajong-uitkering gelden de volgende voorwaarden:
* u bent voor minstens 25% arbeidsongeschikt
* er geldt een wachttijd van 52 weken
* de uitkering gaat op z'n vroegst in wanneer u 18 jaar wordt
* u bent niet ouder dan 65 jaar
quote:Proefplaatsing
Een werkgever kan u voor maximaal drie maanden op proef in dienst nemen. In die periode werkt u met behoud van uitkering. U ontvangt dus geen loon. Ook bouwt u geen rechten op. Uw werkgever moet in principe bereid zijn om u na de proefperiode in vaste dienst te nemen voor hetzelfde werk. Een garantie daarvoor krijgt u echter niet; het is een proef. Twee weken voor het eind van de proefperiode bespreekt uw werkgever met het UWV hoe het ging en of hij en u samen verder willen.
en dit stukje zegt weer dat je wel begeleiding krijgt,wtf is het nouquote:Begeleid werken
Bij begeleid werken komt u in dienst van een gewone werkgever. Daar wordt rekening gehouden met uw
wensen en mogelijkheden. U werkt zelfstandig, maar krijgt begeleiding wanneer dat nodig is. Voordat u aan het werk gaat, worden afspraken gemaakt over uw
werkzaamheden en over de begeleiding. De gemeente blijft garant staan voor uw baan. Als uw baan plotseling ophoudt, dan zorgt de gemeente voor een oplossing.
Sociale werkvoorziening
Als begeleid werken bij een gewone werkgever niet mogelijk is, dan krijgt u een baan bij een bedrijf van de sociale werkvoorziening. U gaat dan werken bij een
sociale werkplaats of een gewoon bedrijf. In het laatste geval bent u uitgeleend of gedetacheerd. U blijft dan gewoon in dienst van het sociale werkvoorzieningsbedrijf
quote:Het maatmanloon is bij de Wajong gebaseerd op het bruto minimum(jeugd)loon. Het arbeidsongeschiktheidspercentage
geeft aan in welke mate u niet in staat wordt geacht het minimum(jeugd)loon te verdienen. Bij
volledige arbeidsongeschiktheid is de Wajong-uitkering 70 procent van de Wajong-grondslag (dit is ongeveer het minimum(jeugd)loon).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |