Dat is juist het mooie eraan: je gelooft erin, ZONDER dat je een bewijs hebt.quote:Op maandag 12 maart 2007 23:53 schreef thepunisher3 het volgende:
maargoed, zou het hele christendom volledig bewezen zijn, en zou er geen speld tussen te krijgen zijn enzovoort enzovoort, dan zou het geen geloven meer zijn....
Nergens op, daarom heet het ook geloven.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:20 schreef thettes het volgende:
Ja maar waarop is dat dan gebaseerd?
Natuurlijk is het anders dan anders, daarom is het bijzonder.quote:Als je ergens in gelooft zonder bewijzen is dat eigenlijk gek.
In mijn geval is het beide, ik weet niet hoe het met anderen is.quote:Is het dan een gevoel wat van jezelf komt waardoor je tóch gelooft, of is het cultureel bepaald/door je opvoeding ontstaan?
Boeddhisten geloven toch ook in een God (althans een hogere macht)? Dus wat is nou precies het verschil?quote:Met andere woorden, zou jij hetzelfde zijn, maar boeddhistisch opgevoed zijn, heb je dan toch dat geloof waarvoor je geen bewijs nodig hebt?
Dat jij iets denkt "bewijst" natuurlijk nooit iets. Dus dit is een loos argument.quote:Ik denk persoonlijk van niet, wat gelijk bewijst dat god een menselijke creatie is.
Dat is toch wel iets heel anders, dit topic gaat o.a. over kerkgangers, dat is dus wel specifiek christelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:30 schreef Waris3 het volgende:
Boeddhisten geloven toch ook in een God (althans een hogere macht)? Dus wat is nou precies het verschil?
[..]
De Bijbel wordt gezien als het woord van God, de onfeilbare waarheid zoals God aangeeft dat deze is. Als Christen geloof je dat de Bijbel is geschreven onder inspiratie van God, om ff heel kort door de bocht te zijn, dus dat God de schrijvers gebruikte om Zijn wil op papier te krijgen :pquote:Op maandag 12 maart 2007 23:58 schreef thettes het volgende:
Maar ik had het er al ove in mijn eerdere post, ik vraag me af hoe kerkgangers de bijbel zien? Hoe weet je dat die werkelijk beschrijft wat god "wil"? En hoe verklaar je dan de veranderingen in interpretatie van de bijbel, tot en met het heden toe, waarin sommige regels zo vaag geinterpreteerd worden om het geloof enigszins compatibel met de moderne maatschappij te houden?
Pff, de bijbel is niets meer dan een geselecteerd boekwerk van Augustinus om de kerk meer macht te verschaffen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 06:12 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
De Bijbel wordt gezien als het woord van God, de onfeilbare waarheid zoals God aangeeft dat deze is. Als Christen geloof je dat de Bijbel is geschreven onder inspiratie van God, om ff heel kort door de bocht te zijn, dus dat God de schrijvers gebruikte om Zijn wil op papier te krijgen :p
Het is juist goed dat er zoveel verschillende stromingen zijn (alhoewel sommige de waarheid niet juist brengen zoals de Jehova's). Jezus zei (in het Aramees of Hebreeuws danquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:37 schreef thepunisher3 het volgende:
de bijbel zijn allemaal verschillende 'boeken'. het ene boek vertelt een geschiedenis, en een ander boek is bijvoorbeeld een brief aan een gemeente. wij geloven dat de schrijvers van al deze boeken door de Geest geïnspireerd zijn, en daarom dus van God afkomstig zijn. wij geloven dus dat dat waar is, en automatisch dus ook dat wij geloven wat erin staat.
dat er heel veel soorten christendommen zijn, komt doordat iedereen de bijbel anders interpreteert. en op die interpretatie is de bijbel ook vertaald. als je de bijbel van de jehova-getuigen naast de NBG51 legt, zul je fundamentele verschillen tegenkomen. maar ook mét dezelfde bijbel zijn er heel veel verschillende kerken. soms denk ik dat t onnodig is, maar zo is het nu eenmaal...
Met wetenschap is niets mis. Zelf lees ik graag (populaire) wetenschappelijke verhalen. Gaat heel goed samen met geloven hoor, het is een leugen dat die twee tegenstrijdig zouden zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:54 schreef Queen_Bee het volgende:
Hoe kun je nou niet in wetenschap geloven
Ja, maar ik las hier berichten van mensen dat ze dus niet in de wetenschap geloven. Dat kan toch nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:57 schreef buachaille het volgende:
[..]
Met wetenschap is niets mis. Zelf lees ik graag (populaire) wetenschappelijke verhalen. Gaat heel goed samen met geloven hoor, het is een leugen dat die twee tegenstrijdig zouden zijn.
Hoe kun je nou niet in de Bijbel gelovenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:54 schreef Queen_Bee het volgende:
Hoe kun je nou niet in wetenschap geloven
Wat zijn feiten? Wie bepaalt wat waarheid is en wat de maatstaven zijn?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:05 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ja, maar ik las hier berichten van mensen dat ze dus niet in de wetenschap geloven. Dat kan toch nietBestaan feiten dan ook niet?
Ik heb helemaal niet gezegd of ik in God geloof of niet, dankje.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:08 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Wat zijn feiten? Wie bepaalt wat waarheid is en wat de maatstaven zijn?
Voor jou is het misschien een feit dat de aarde is ontstaan door wat ge-evolueer, voor mij is God een feit.
Niet zo kattig, je snapt het principe.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:17 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik heb helemaal niet gezegd of ik in God geloof of niet, dankje.
Ik heb genoeg bewijs dat God bestaat, alleen zal dat niet voldoende zijn om anderen te overtuigen.quote:Een feit is iets wat bewijzen is, hoe kan God dan een feit zijn?
Ik doe niet kattig, ik zeg het gewoon. Het was een feit trouwens.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:25 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Niet zo kattig, je snapt het principe.
[..]
Ik heb genoeg bewijs dat God bestaat, alleen zal dat niet voldoende zijn om anderen te overtuigen.
Conclusie: discussie is zinloosquote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:27 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ik doe niet kattig, ik zeg het gewoon. Het was een feit trouwens.
Ja, ik zou hier wel wat neer willen zetten maar ik heb zo een gevoel dat we dan eeuwig door kunnen gaan
Hoe kan de evolutietheorie dan een feit zijn?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:17 schreef Queen_Bee het volgende:
Een feit is iets wat bewijzen is, hoe kan God dan een feit zijn?
Ik heb nooit gezegd dat evolutietheorie wel een feit is.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:59 schreef Waris3 het volgende:
[..]
Hoe kan de evolutietheorie dan een feit zijn?
Die pretendeert zelf niet eens een feit te zijn, de naam zegt het immers al: evolutietheorie. Een theorie dus. Ik moet er wel bijzeggen dat ik, tot op zekere hoogte, wel in de evolutietheorie geloof.
En voor mij is God juist geen feit, sterker nog, Hij is het tegenovergestelde van een feit - niemand zal ooit kunnen bewijzen of Hij bestaat. Daarom geloof ik ook in Hem, zie mijn vorige post over geloven zonder bewijs.
Dingetje wat ik mij altijd afvraag, is waarom er zoveel haat is om de kerk. Het is altijd maar negatief.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 06:42 schreef OFfSprngr het volgende:
Ze zouden kerken moeten euthanaseren.
Ok das duidelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:06 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat evolutietheorie wel een feit is.
Maar er zijn toch heel wat meer bewijzen voor de evolutietheorie dan God.
Ja, dat zeg ik ook altijd. Daarom heet het geloven.
En voor de laatste keer, ik poste dus omdat er mensen waren die zeiden niet in wetenschap te geloven.
![]()
Die botten die we opgraven hè.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Ok das duidelijk.
Maar is er meer bewijs voor de evolutietheorie?
Ik geloof een groot deel van die evolutie, maar niet in het door een knal ontstaane aarde ofzo.
Wat denk jij daarover? Het ontstaan?
Denk dat dat het ongeveer is ja. De kerk heeft veel nasty dingen gedaan vruugahquote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef thettes het volgende:
Omdat geloof in het algemeen nogal wat ellende heeft veroorzaakt. Maar (zie ook southpark) is het natuurlijk de vraag of het zonder religie anders was geweest. In ieder geval kan ik me de afkeer voorstellen, religie is vaak nogal opdringerig en sowieso komt het raar over om iets te geloven juist omdat er helemaal geen bewijs voor is.
Van die haat heb ik zelf trouwens niet zo'n last hoor
Ja, daarbij bedoel ook dat het vaak over één kam gaat.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef thettes het volgende:
Omdat geloof in het algemeen nogal wat ellende heeft veroorzaakt. Maar (zie ook southpark) is het natuurlijk de vraag of het zonder religie anders was geweest. In ieder geval kan ik me de afkeer voorstellen, religie is vaak nogal opdringerig en sowieso komt het raar over om iets te geloven juist omdat er helemaal geen bewijs voor is.
Van die haat heb ik zelf trouwens niet zo'n last hoor
Waarom? En hoe?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:19 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Ja, daarbij bedoel ook dat het vaak over één kam gaat.
Ik wil niemand iets opdringen. Maar ik zorg wel dat mensen het aan mij kunnen zien.
Omdat mijn wens is dat iedereen ervan weet. Dat iedereen zelf de keuze kan maken. Maar dat ze wel de waarheden weten. Geen ongegronde dingen, geen vooroordelen.quote:
Onfeilbare waarheid?quote:De Bijbel wordt gezien als het woord van God, de onfeilbare waarheid zoals God aangeeft dat deze is.
Door dienstbaar te zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:30 schreef Queen_Bee het volgende:
Hoe
Tuurlijk wel. Dat is mede waar het om draait.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:03 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Onfeilbare waarheid?![]()
Heeft god de kerkgangers geen eigen mening gegeven?
Over een onfeilbare waarheid valt niet te twisten lijkt me?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:10 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Dat is mede waar het om draait.
En ja, voor christenen is het de waarheid.
Maar dat is t m toch juist, klakkeloos gelovenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:16 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Over een onfeilbare waarheid valt niet te twisten lijkt me?
Beetje raar dat alles gewoon klakkeloos aangenomen wordt als zijnde "waarheid".
Iedereen mag geloven van mij wat 'ie wil...
Maar een beetje discussie is meestal wel prettig.
Iets in een discussie beargumenteren met "dat staat in de bijbel" vind ik wel erg slap.
En als wetenschappers iets op papier zetten is het wél aan de orde?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:16 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Iets in een discussie beargumenteren met "dat staat in de bijbel" vind ik wel erg slap.
Als de wetenschap het kan bewijzen is hetquote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:20 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
En als wetenschappers het op papier zetten is het wél een punt?
Vreemd dat er zoveel godsdiensten, geloven en mythes uit de oudheid zoals de Romeinse, griekse, scandinavische (enz) in deze moderne tijd worden afgedaan als sprookjes en volkomen gelul.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:18 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Maar dat is t m toch juist, klakkeloos geloven![]()
Als de wetenschap kan bewijzen dat de aarde rond is, dan geloof ik dat.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:20 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
En als wetenschappers iets op papier zetten is het wél aan de orde?
Ja, deze discussies zijn ook volkomen zinloosquote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:25 schreef Rubber_Soul het volgende:
[..]
Vreemd dat er zoveel godsdiensten, geloven en mythes uit de oudheid zoals de Romeinse, griekse, scandinavische (enz) in deze moderne tijd worden afgedaan als sprookjes en volkomen gelul.
Maar wat in een boek van zowat 2000 jaar oud staat, dat is onfeilbare waarheid![]()
Ik moet me niet bemoeien met dit soort discussies. Queen_Bee lieverd, red me
Wél mooie regels nietwaar?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:29 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ja, deze discussies zijn ook volkomen zinloos![]()
Ik vind ze dom, om een 2000 jaar oud boek gewoon maar te geloven. Zeker omdat het door mensenhand is geschreven.
Maar wel slim tho; Je verzint een verhaal over een kerel die iedereen 1 2 3 geneest en over water loopt, verzint er een paar regels bij waar iedereen zich aan gaat houden, en je houdt ze allemaal in het gareel. Duizenden jaren zelfs. Chapeau
Oh, nou misschien een paar. Maar die regels zijn de regels die mensen met normaal verstand gebruiken, die dat als normaal beschouwen. Zelfs zonder bijbel.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |