senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 17:42 |
stel ik heb een auto ontworpen en wil deze in productie brengen der zijn 3 bedrijven die deze auto willen gaan verkopen en de fabriek kan maximaal 15 autos per jaar aan moet ik dan met die 15 autos elke keer naar de rdw scheuren voor een kenteken of zijn daar speciaale regels voor??? | |
Kinz | zaterdag 10 maart 2007 @ 17:57 |
Je hebt je roeping gevonden? ![]() | |
ThaNetRunner | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:01 |
Elke auto moet sowieso een keuring ondergaan bij de RDW. | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:01 |
als er een massa productie komt van bijvoorbeeld 100 autos moet ik dan met 1000 autos naar de rwd vrijdag is er in rotterdam een groot vrachtschip aan gekomen met een paar duizend mazdas moeten die dan ook allemaal langs de rwd of???? | |
smash789 | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:01 |
tvp | |
Het-Gele-Teken | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:04 |
quote:Waar haal je die andere 900 dan vandaan? | |
Foo_niks | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:05 |
Normaliter heb je met een typegoedkeuring te maken,wanneer deze dus goedgekeurd is hoef je met de rest vn de serie niet meer langs de RDW Hebben we het over bouwen vanaf niks of verherbouwingen? http://tgk.rdw.nl/nl/nederlandse_tgk_site/ | |
Bolter | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:07 |
quote: ![]() | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:10 |
quote:we hebben het over een compleet nieuwe auto | |
Isdatzo | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:11 |
laat eens iets zien ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:13 |
quote:Je kan een typegoedkeuring krijgen. Dan geldt het voor de hele serie. | |
TheFreshPrince | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:14 |
quote:Ferrari bouwde soms wel minder van 1 model ![]() | |
wouter37 | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:14 |
zorg dat je type goedkeuring krijgt maar goed dat zal mischien lastig worden anders kan je de auto's altijd in Engeland een SVA keuring laten ondergaan (dat ga ik ook doen met mijn kitcar) | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:16 |
quote:leg eens uit | |
wouter37 | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:25 |
quote:http://www.kitcarclub.nl/index.php?ind=downloads&op=entry_view&iden=4 Je laat je auto in Engeland keuren dan krijg je een kenteken en dan kan je de auto importeren in NL er zitten wel een paar haken en ogen aan je moet een adres in Engeland hebben en in NL moet je BPM betalen over een nieuwe auto als je die importeert | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:31 |
wij gaan een type goedkeuring aanvragen de dealer kan die dan zonder ons zelf een kenteken aanvragen of zijn wij daar voor nodig?? | |
ThaFreak | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:44 |
quote:die vraag je niet zomaar aan en al helemaal niet als je die auto in serie wil gaan bouwen..... ik denk dat je je vergist in het aantal regels, tests de auto aan moet voldoen! volgens mij moet zelf de fabriek die ze voor jou wil gaan produceren aan bepaalde voorwaarden voldoen | |
Aibmi | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:47 |
Als je zelf het antwoord op deze vragen niet weet, hoe zorg ga je er dan ooit voor zorgen dat je een typegoedkeuring krijgt? ![]() | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:50 |
quote:het prototype is wel degelijk sterk genoegt en is door de rwd op lelystad onder handen genomen voordat ie nog maar de weg op kwam | |
ThaFreak | zaterdag 10 maart 2007 @ 18:55 |
quote:geloofwaardigheid is bij mij even met 10 punten gedaald ![]() je bent al bij de rdw geweest dus, je hebt een of andere goedkeuring gekregen om de weg op te mogen maar je komt vervolgens hier op fok vragen hoe je nu verder moet ![]() in je OP staat dat je klaar bent met ontwerpen maar je hebt al een rijdend en goedgekeurd prototype ![]() heb je het prototype zelf gebouwd of door een van de 3 fabrieken ![]() | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 19:00 |
quote:ik heb het protoype gebouwt als hobby project gewoon voor de gein een auto bouwen en sinsdien heeft een autodealer in de buurt veel intressen getoond en hebben we veel gesprekken gehad en nu na 1 jaar gesprekken gaan we hem samen produceren deze vragen had ik ook aan die dealer kunnen vragen ja maar dan had ik waarschijnlijk mijn deal verkloot ik ben maar een simpel iemand die een eigen auto heeft gebouwd en die de juiste persoon tegen gekomen is | |
Frezer | zaterdag 10 maart 2007 @ 19:28 |
quote:Joh!! | |
2cv | zaterdag 10 maart 2007 @ 19:43 |
Als een 'echte' autofabrikant een nieuw model ontwerpt, dan moet dat nieuwe model gekeurd worden. Crashtesten en ook andere testen (of er wel witte lampjes voor zitten en roden achter en nog 7 triljard dingen). Het is niet te doen om dat voor elke individuele auto te doen (in het bijzonder de crashtesten ![]() Mijn advies: vraag het aan de RDW. | |
zBus | zaterdag 10 maart 2007 @ 21:39 |
Anders deel je ook meteen ff wat foto's of iets van hoe de auto er uit gaat zien, draagt een beetje bij aan je reputatie... | |
santax | zaterdag 10 maart 2007 @ 21:44 |
quote:Ik reageer hier op omdat wat 2cv schrijft een groot verschil aangeeft. Als het een productie auto gaat worden, bedoeld voor de consument, dan zul je inderdaad crashtesten moeten doen. Met een oplage van 15 stuks, gaat je dat zoveel geld op voorhand kosten dat je: a) waarschijnlijk het bedrag nieteens rond krijgt om het te doen b) de auto meer dan een een custom gaat kosten Een oude bekende van me die ook een eigen auto bouwde, voor zijn eigen gebruik, hoefde echter alleen de keuring van RDW te ondergaan. Maar op het moment dat je zoiets in productie wilt nemen en verkopen aan particulieren... dan heb je een goed gevulde beurs nodig. Nog veul meer gevuld dan het geld wat je in je eigen auto al hebt gestoken, denk zeker aan het 20- tot 50-voudige. Hopelijk lukt het je wel. Ik vind het al knap dat je een eigen auto hebt gemaakt ![]() | |
senseo_ | zaterdag 10 maart 2007 @ 21:51 |
quote:die goed gevulde beurs is aanwezig | |
Isdatzo | zaterdag 10 maart 2007 @ 21:53 |
quote:..! | |
Boswachter | zaterdag 10 maart 2007 @ 21:56 |
quote:Ja, ben ook wel benieuwd | |
Bolter | zaterdag 10 maart 2007 @ 22:18 |
quote:Die noemen het dan ook geen massaproductie. | |
HaerdenC | zondag 11 maart 2007 @ 12:15 |
er is wel meer nodig dan alleen een goedkeuring, je wagen moet ook voldoen aan de hedendaagse veiligheidsnormen, je moet dus een model ter beschikking stellen voor crashtest en dergelijke en geloof me ... dat kost een PAK POEN | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 12:27 |
de auto word gratis in elkaar gezet wij betalen alleen het matriaal | |
--HOOLIE-- | zondag 11 maart 2007 @ 12:33 |
quote:Het wordt steeds interresanter.... Ik ben er benieuwd...Licht eens een tipje van de sluier op.... | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 13:22 |
quote:mompelt iets over een plaatselijke auto/monteur school | |
Wojworshebn | zondag 11 maart 2007 @ 13:27 |
Je bouwt een trapskelter?![]() | |
SRS-Engineering | zondag 11 maart 2007 @ 13:27 |
Ik vind het niet echt geloofwaardig overkomen. Een nog jonge automonteur kan veel maar geen goede auto ontwikkelen. | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 13:29 |
quote:prautotype is het bewijs(www.prautotype.nl) die word ook gebouwt door de hogeschool arnhem nijmegen | |
SRS-Engineering | zondag 11 maart 2007 @ 13:33 |
quote: ![]() Oke het wel duidelijk. Jjij denkt dat je zomaar een auto kan bouwen zonder enige ervaring in de autobranche. Een auto bouwen is niet moeilijk een goede auto bouwen is wat anders. Weet jij wel hoe een auto werkt. Van een bestaande auto een andere maken is iets anders wat | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 13:35 |
quote:hun bouwen hem ook van de grond af en zoals ik al eerder zei de auto die ik nu rij heb ik helemaal zelf vanaf de grond opgebouwt maar waarom schrijf je er geen review over zodra hij uit komt ik stel de auto wel beschikbaar | |
hardcorebass | zondag 11 maart 2007 @ 13:40 |
quote:pleur hier eens een plaatje van je eigen auto neer dan! | |
SRS-Engineering | zondag 11 maart 2007 @ 13:40 |
Heb je foto's van de gebouwde auto.![]() | |
Neluhz | zondag 11 maart 2007 @ 13:41 |
meen me te herinneren dat je auto's per stuk kunt laten keuren, dat kwqam op ongeveer 600 euro per auto. een typegoedkeuring zou ongeveer rond de 15000 euro uitkomen, maar dan moet je auto uiteraard aan alle eisen voldoen, dat is helaas niet zo makkelijk. ik denk dat je een bijzonder groot budget moet hebben wil je een eigen auto bouwen, denk dan niet aan 1000en maar eerder aan tonnen.. | |
Neluhz | zondag 11 maart 2007 @ 13:42 |
schopje ONZ lijkt me wel op zen plaats eigenlijk. | |
eer-ik | zondag 11 maart 2007 @ 13:42 |
waarom laat je geen foto zien van dat ding waar je nu in rijdt.. | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 13:43 |
quote:dat budget is er wij gaan dit waarmaken wij gaan de achtervolging inzetten op spyker let op me woorden | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 13:43 |
quote:omdat ie in de rai te zien is ik durf me hand er voor in het vuur te steken dat dit een succes word en ik stel persoonlijk het eerste exemplaar beschikbaar aan fok voor een dag zandvoort [ Bericht 21% gewijzigd door senseo_ op 11-03-2007 13:48:59 ] | |
eer-ik | zondag 11 maart 2007 @ 13:56 |
kan er niet per ongeluk even een foto lekken dan ![]() sta jij zelf op de RAI met dat apparaat van je? Dan zal ik 'm nog wel tegenkomen denk. | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 14:20 |
hij is ontworpen na het zien van de 787b het word dus een echte racewagen | |
eer-ik | zondag 11 maart 2007 @ 14:34 |
je hebt echt 0% verdere informatie? Als je auto op zo'n beurs staat, moet er toch zeker wel íets over bekend zijn... Of zie k dat nou zo verkeerd... | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 14:36 |
quote:ja hij staat inderdaad op de beurs ik zou zeggen ga en bekijk hem | |
TwyLight | zondag 11 maart 2007 @ 14:38 |
Ze zien je al aankomen met 100 auto's ![]() | |
Meh7 | zondag 11 maart 2007 @ 14:43 |
Slotje aub. | |
TwyLight | zondag 11 maart 2007 @ 14:45 |
![]() | |
Pieldeprutkarbonkel | zondag 11 maart 2007 @ 14:53 |
http://www.youtube.com/watch?v=-1auRCameVY | |
2cv | zondag 11 maart 2007 @ 15:45 |
Ik ben razendnieuwschierig maar verrek het naar de RAI te gaan met al dat nieuwe plastic en blik. Plaatje dus ! | |
eer-ik | zondag 11 maart 2007 @ 15:47 |
onder welke naam sta je als exposant? | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 15:50 |
quote:na de rai ik ga slapen heb nachtdienst gehad | |
JoeDank | zondag 11 maart 2007 @ 15:50 |
MAX? | |
dynamiet | zondag 11 maart 2007 @ 16:00 |
quote:Ik geloof er haast niks van..., hoe heb je het gedaan met krachtberekening? Alleen voor de vering bestaan al hele ingewikkelde modellen waar mensen maanden mee bezig zijn. en jij denkt dat zomaar even te maken? | |
zBus | zondag 11 maart 2007 @ 16:26 |
Hij heeft daar "feeling" voor. | |
zBus | zondag 11 maart 2007 @ 16:26 |
feeling in z'n dikke duim bedoel ik dan... | |
Isdatzo | zondag 11 maart 2007 @ 17:42 |
óf de ts geeft wat info óf dit topic kan maar beter op slot. veel praatjes, weinig concreets | |
senseo_ | zondag 11 maart 2007 @ 17:43 |
quote:je moet gewoon komen kijken | |
eer-ik | zondag 11 maart 2007 @ 17:52 |
gozer, zeg nou eens welke naam je als exposant hebt op de RAI. | |
Isdatzo | zondag 11 maart 2007 @ 18:21 |
quote:onder welke naam sta je op de rai anders kunnen we er toch nog niks mee? en ga me niet vertellen dat je geen foto's hebt ![]() | |
Pieldeprutkarbonkel | zondag 11 maart 2007 @ 19:03 |
Doe maar dicht... Dit is niks. | |
TheFreshPrince | zondag 11 maart 2007 @ 19:07 |
Lemming ofzo? | |
SRS-Engineering | zondag 11 maart 2007 @ 19:10 |
slotje is iig niet geloofwaardig | |
benckendorff | zondag 11 maart 2007 @ 19:12 |
bullshit dit. | |
2cv | zondag 11 maart 2007 @ 21:34 |
quote:Wanneer is die hele Rai ? Enneh, eerst zien, dan geloven (dat het fantasie en uit de duim gezogen is). | |
bluebit | zondag 11 maart 2007 @ 21:41 |
ja, ik kom wel ff kijken. waar sta je op de RAI? | |
TR08 | zondag 11 maart 2007 @ 22:03 |
Typegoedkeuring bij RDW is voor een driewieler rond de 20k, ik denk dat dat voor een gewone auto ook wel zo zal zijn. Hoe belangrijk crashtests zijn weet ik niet, ik heb nergens in de RDW documenten die ik heb gelezen dat er gecrasht MOET worden voor een typegoedkeuring. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de typegoedkeuringsdocumenten niet heel aandachtig gelezen heb omdat ik eigenlijk niet verwacht daar op korte termijn mee te maken te hebben. Wat ik wel weet is dat veel fabrikanten niet graag een auto produceren zonder goed uit zo'n test te komen omdat anders de verkoopcijfers te laag worden en het image van de fabriek in elkaar dondert. Bij kleine series (jouw 100 stuks) is dit niet zo relevant, mensen kopen die wagens om iets unieks te hebben en crashveiligheid is dan redelijk ondergeschikt. Mogelijk zijn de keuringseisen voor een kleine serie ook minder streng dan voor echte massaproductie (100.000en stuks). Waarschijnlijk ga je trouwens de meeste moeilijkheden krijgen met CE-certificering. RDW lukt allemaal wel, die eisen vallen vaak onder de noemer "nogal wiedes" vind ik zelf. Maar als je volgens bepaalde officiele normen wilt gaan bouwen zoek je je echt rot voor je de juiste norm hebt en dan moet je nog eens je berekeningen en productiemethoden gaan aanpassen aan die norm. Dat is lang, vervelend, saai maar o-zo-nodig kutwerk. De crashtests zullen wel onderdeel zijn van de CE denk ik, niet zo zeer van de RDW typegoedkeuring, tenzij ze daar CE certificering eisen. Succes in elk geval, ik ga niet op de RAI zijn denk ik, maar zie hier graag wat pics tegemoet ![]() | |
DaBuzzzzz | zondag 11 maart 2007 @ 22:08 |
Als je net zo ontwerpt en bouwt als je schrijft krijg je nergens een type-goedkeuring, zelfs niet in Swaziland!![]() | |
MouseOver | zondag 11 maart 2007 @ 22:21 |
Als je op een stuk of 15 mikt als eerste serie lijkt een enkelstuks goedkeuring me sowieso veel handiger. Goedkoper, en minder rompslomp. | |
TR08 | maandag 12 maart 2007 @ 08:22 |
Qua RDW kosten kan typegoedkeuring al vrij snel uit volgens mij. Voor auto's is enkelstuks keuring rond de 4k en typegoedkeuring 20k. Verder kunnen er ook wel grenzen zijn aan hoe veel identieke auto's je ter keuring aan mag bieden onder de noemer "individuele keuring". Maar spreek gewoon eens af bij de RDW, die mensen vertellen je graag van alles ![]() | |
robbedoeseos300d | maandag 12 maart 2007 @ 14:05 |
quote:Op de stand van LEGO ? | |
2cv | woensdag 14 maart 2007 @ 19:35 |
quote:1 klein foutje in je verhaal: het woordje 'graag'. | |
TR08 | woensdag 14 maart 2007 @ 20:11 |
quote:De mensen die ik sprak waren erg scheutig met info (Marcel Out was het geloof ik) ![]() Betrek ze gewoon tijdig in het traject, het zijn daar ook autogekken en als je echt iets leuks hebt vinden ze het maar al te leuk om er naar te kijken als je ze gelegenheid biedt ![]() | |
vlad | woensdag 14 maart 2007 @ 21:13 |
quote:Werken veel mensen van de HTS autotechniek ![]() | |
Knipkip | donderdag 15 maart 2007 @ 10:35 |
quote:Kitkars hebben al een typegoedkeuring in Engeland, in combinatie met een SVA goedkeuring kun je de auto 'invoeren' om deze alsnog straatlegaal te maken. Wanneer je een nieuwe auto in de markt zet krijg je dus eerst een typegoedkeuring (Euro-NCAP) Dus er gaat gecrasht worden. ![]() Wat voor type auto heb je ontworpen? Heb je alles zelf gedaan? Welke opleiding heb je gedaan? | |
Knipkip | donderdag 15 maart 2007 @ 10:39 |
quote:Ophanging vind ik wel te doen. Gasdynamica is pas moeilijk. ![]() | |
Knipkip | donderdag 15 maart 2007 @ 10:46 |
quote:OK, welke stand? Wij hebben namelijk ook een stand op de RAI. Speciaal voor lage emissie voertuigen wel te verstaan. Post maar even dan, misschien gelooft iemand je dan nog. ![]() | |
TR08 | donderdag 15 maart 2007 @ 11:12 |
quote:Vering uitrekenen is inderdaad een eitje vergeleken met je thermodynamische- en stromingsproblemen. Als je daar maanden in stopt ben je of stom bezig, of je bent heel fanatiek de laatste procentjes comfort/handling/productiekosten er uit aan het knijpen. | |
TR08 | donderdag 15 maart 2007 @ 11:12 |
quote:Wat voor voertuigen heb je daar? Ik wil wel komen kijken als ik kan ![]() | |
robbedoeseos300d | donderdag 15 maart 2007 @ 18:10 |
Ik ga zeker naar de RAI. Dus geef je stand even door dat kun je nu toch wel doen. Dan kom ik er wel een paar foto's schieten | |
vannelle | donderdag 15 maart 2007 @ 23:38 |
quote:Welke stand vraagt ie. Geef toch eens antwoord ipv. vragen te ontwijken. Jebrengt het zelf ter sprake in dit topic, reageer dan ook eens inhoudelijk. En als dat pas na de RAI kan had je dit topic ook beter later kunnen openen. Ik geloof er onderhand iig geen ene zak meer van. | |
eer-ik | vrijdag 16 maart 2007 @ 00:06 |
waar is TS nou ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 16 maart 2007 @ 00:36 |
quote:Technisch Lego is nu eenmaal erg verslavend. | |
patje74 | vrijdag 16 maart 2007 @ 07:30 |
Best wel absurd eigenlijk. TS heeft een aantal vragen, deze worden eigenlijk grotendeels vergeten en vervolgens worden hem vragen gesteld waarhij op "moet" antwoorden. ("anders slotje" las ik zelfs ergens) Kom op, of je hem nu geloofd of niet, daar gaat het hier niet om. Help TS aan zijn antwoord of blijf gewoon weg. quote: | |
TR08 | vrijdag 16 maart 2007 @ 07:43 |
quote:Volgens mij is die vraag beantwoord. Typegoedkeuring kan uit en vraag de RDW als je het zeker wilt weten. | |
eer-ik | vrijdag 16 maart 2007 @ 19:31 |
quote:Dat zal het zijn idd ![]() | |
Neluhz | vrijdag 16 maart 2007 @ 19:56 |
quote:dat geloof ik best, maar ik heb nog nooit gehoord dat je er waanideeen van krijgt ![]() | |
robbedoeseos300d | vrijdag 16 maart 2007 @ 20:51 |
TS is gevallen denk ik. Je hebt eerst hoogmoed en dan komt de val....... | |
robbedoeseos300d | zondag 18 maart 2007 @ 16:31 |
Is de TS zijn stand al aan het bouwen op de RAI?? | |
hardcorebass | dinsdag 20 maart 2007 @ 17:39 |
ben jij van bakker? ![]() | |
eer-ik | dinsdag 20 maart 2007 @ 17:46 |
quote:en waar zou ie tussen staan... Op de parkeerplaats staat ie zeker, onder de rai ![]() | |
SilentRimmer | dinsdag 20 maart 2007 @ 17:58 |
Senseo, misschien moeten we eens praten. Ik heb net mijn eigen cruiseship in productie genomen. Wellicht dat mijn ervaringen je op weg kunnen helpen. | |
robbedoeseos300d | dinsdag 20 maart 2007 @ 18:12 |
quote:Ik ben al bezig met een nieuw ruimte station. Da's toch de toekomst ![]() | |
DaBuzzzzz | dinsdag 20 maart 2007 @ 18:53 |
quote:Bakker Framebouw is anders een authoriteit in de racerij | |
1299 | dinsdag 20 maart 2007 @ 19:31 |
Right.. | |
robbedoeseos300d | dinsdag 20 maart 2007 @ 21:58 |
TS is een hilariteit... | |
alsem | woensdag 21 maart 2007 @ 10:26 |
![]() | |
eer-ik | woensdag 21 maart 2007 @ 11:42 |
quote:Wat heb jij nou weer voor UI ![]() | |
DaBuzzzzz | zaterdag 24 maart 2007 @ 22:52 |
Prautotype ![]() | |
ManInLove | woensdag 28 maart 2007 @ 10:12 |
Slecht nieuws! De auto is bij de eerste proefrit gecrashed.![]() | |
robbedoeseos300d | woensdag 28 maart 2007 @ 12:31 |
quote:Waarschijnlijk zat de TS er nog in, want we horen niets meer van hem |