FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / produceren eigen auto
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 17:42
stel ik heb een auto ontworpen en wil deze in productie brengen

der zijn 3 bedrijven die deze auto willen gaan verkopen

en de fabriek kan maximaal 15 autos per jaar aan

moet ik dan met die 15 autos elke keer naar de rdw scheuren voor een kenteken of zijn daar speciaale regels voor???
Kinzzaterdag 10 maart 2007 @ 17:57
Je hebt je roeping gevonden?
ThaNetRunnerzaterdag 10 maart 2007 @ 18:01
Elke auto moet sowieso een keuring ondergaan bij de RDW.
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 18:01
als er een massa productie komt van bijvoorbeeld 100 autos moet ik dan met 1000 autos naar de rwd

vrijdag is er in rotterdam een groot vrachtschip aan gekomen met een paar duizend mazdas moeten die dan ook allemaal langs de rwd of????
smash789zaterdag 10 maart 2007 @ 18:01
tvp
Het-Gele-Tekenzaterdag 10 maart 2007 @ 18:04
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:01 schreef senseo_ het volgende:
als er een massa productie komt van bijvoorbeeld 100 autos moet ik dan met 1000 autos naar de rwd
Waar haal je die andere 900 dan vandaan?
Foo_nikszaterdag 10 maart 2007 @ 18:05
Normaliter heb je met een typegoedkeuring te maken,wanneer deze dus goedgekeurd is hoef je met de rest vn de serie niet meer langs de RDW

Hebben we het over bouwen vanaf niks of verherbouwingen?


http://tgk.rdw.nl/nl/nederlandse_tgk_site/
Bolterzaterdag 10 maart 2007 @ 18:07
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:01 schreef senseo_ het volgende:
massa productie komt van bijvoorbeeld 100 autos
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 18:10
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:05 schreef Foo_niks het volgende:
Normaliter heb je met een typegoedkeuring te maken,wanneer deze dus goedgekeurd is hoef je met de rest vn de serie niet meer langs de RDW

Hebben we het over bouwen vanaf niks of verherbouwingen?


http://tgk.rdw.nl/nl/nederlandse_tgk_site/
we hebben het over een compleet nieuwe auto
Isdatzozaterdag 10 maart 2007 @ 18:11
laat eens iets zien
TheFreshPrincezaterdag 10 maart 2007 @ 18:13
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:01 schreef senseo_ het volgende:
als er een massa productie komt van bijvoorbeeld 100 autos moet ik dan met 1000 autos naar de rwd

vrijdag is er in rotterdam een groot vrachtschip aan gekomen met een paar duizend mazdas moeten die dan ook allemaal langs de rwd of????
Je kan een typegoedkeuring krijgen.
Dan geldt het voor de hele serie.
TheFreshPrincezaterdag 10 maart 2007 @ 18:14
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:07 schreef Bolter het volgende:

[..]

Ferrari bouwde soms wel minder van 1 model
wouter37zaterdag 10 maart 2007 @ 18:14
zorg dat je type goedkeuring krijgt maar goed dat zal mischien lastig worden
anders kan je de auto's altijd in Engeland een SVA keuring laten ondergaan (dat ga ik ook doen met mijn kitcar)
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 18:16
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:14 schreef wouter37 het volgende:
zorg dat je type goedkeuring krijgt maar goed dat zal mischien lastig worden
anders kan je de auto's altijd in Engeland een SVA keuring laten ondergaan (dat ga ik ook doen met mijn kitcar)
leg eens uit
wouter37zaterdag 10 maart 2007 @ 18:25
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:16 schreef senseo_ het volgende:

[..]

leg eens uit
http://www.kitcarclub.nl/index.php?ind=downloads&op=entry_view&iden=4

Je laat je auto in Engeland keuren dan krijg je een kenteken en dan kan je de auto importeren in NL
er zitten wel een paar haken en ogen aan je moet een adres in Engeland hebben en in NL moet je BPM betalen over een nieuwe auto als je die importeert
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 18:31
wij gaan een type goedkeuring aanvragen

de dealer kan die dan zonder ons zelf een kenteken aanvragen of zijn wij daar voor nodig??
ThaFreakzaterdag 10 maart 2007 @ 18:44
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:31 schreef senseo_ het volgende:
wij gaan een type goedkeuring aanvragen

de dealer kan die dan zonder ons zelf een kenteken aanvragen of zijn wij daar voor nodig??
die vraag je niet zomaar aan en al helemaal niet als je die auto in serie wil gaan bouwen.....
ik denk dat je je vergist in het aantal regels, tests de auto aan moet voldoen!

volgens mij moet zelf de fabriek die ze voor jou wil gaan produceren aan bepaalde voorwaarden voldoen
Aibmizaterdag 10 maart 2007 @ 18:47
Als je zelf het antwoord op deze vragen niet weet, hoe zorg ga je er dan ooit voor zorgen dat je een typegoedkeuring krijgt?
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 18:50
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:44 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

die vraag je niet zomaar aan en al helemaal niet als je die auto in serie wil gaan bouwen.....
ik denk dat je je vergist in het aantal regels, tests de auto aan moet voldoen!

volgens mij moet zelf de fabriek die ze voor jou wil gaan produceren aan bepaalde voorwaarden voldoen
het prototype is wel degelijk sterk genoegt en is door de rwd op lelystad onder handen genomen voordat ie nog maar de weg op kwam
ThaFreakzaterdag 10 maart 2007 @ 18:55
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:50 schreef senseo_ het volgende:

[..]

het prototype is wel degelijk sterk genoegt en is door de rwd op lelystad onder handen genomen voordat ie nog maar de weg op kwam
geloofwaardigheid is bij mij even met 10 punten gedaald

je bent al bij de rdw geweest dus, je hebt een of andere goedkeuring gekregen om de weg op te mogen maar je komt vervolgens hier op fok vragen hoe je nu verder moet
in je OP staat dat je klaar bent met ontwerpen maar je hebt al een rijdend en goedgekeurd prototype
heb je het prototype zelf gebouwd of door een van de 3 fabrieken
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 19:00
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:55 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

geloofwaardigheid is bij mij even met 10 punten gedaald

je bent al bij de rdw geweest dus, je hebt een of andere goedkeuring gekregen om de weg op te mogen maar je komt vervolgens hier op fok vragen hoe je nu verder moet
in je OP staat dat je klaar bent met ontwerpen maar je hebt al een rijdend en goedgekeurd prototype
heb je het prototype zelf gebouwd of door een van de 3 fabrieken
ik heb het protoype gebouwt als hobby project gewoon voor de gein een auto bouwen

en sinsdien heeft een autodealer in de buurt veel intressen getoond en hebben we veel gesprekken gehad en nu na 1 jaar gesprekken gaan we hem samen produceren

deze vragen had ik ook aan die dealer kunnen vragen ja maar dan had ik waarschijnlijk mijn deal verkloot

ik ben maar een simpel iemand die een eigen auto heeft gebouwd en die de juiste persoon tegen gekomen is
Frezerzaterdag 10 maart 2007 @ 19:28
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 19:00 schreef senseo_ het volgende:
ik ben maar een simpel iemand
Joh!!
2cvzaterdag 10 maart 2007 @ 19:43
Als een 'echte' autofabrikant een nieuw model ontwerpt, dan moet dat nieuwe model gekeurd worden. Crashtesten en ook andere testen (of er wel witte lampjes voor zitten en roden achter en nog 7 triljard dingen). Het is niet te doen om dat voor elke individuele auto te doen (in het bijzonder de crashtesten ) dus de RDW keurt 1 of 2 auto's en daarna moeten alle andere auto's van datzelfde model die ook nieuw op de weg komen gelijk zijn aan het gekeurde model. Of er dan ook steekproeven of iets dergelijks gehouden worden weet ik niet.

Mijn advies: vraag het aan de RDW.
zBuszaterdag 10 maart 2007 @ 21:39
Anders deel je ook meteen ff wat foto's of iets van hoe de auto er uit gaat zien, draagt een beetje bij aan je reputatie...
santaxzaterdag 10 maart 2007 @ 21:44
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 19:43 schreef 2cv het volgende:
Als een 'echte' autofabrikant een nieuw model ontwerpt, dan moet dat nieuwe model gekeurd worden. Crashtesten en ook andere testen (of er wel witte lampjes voor zitten en roden achter en nog 7 triljard dingen). Het is niet te doen om dat voor elke individuele auto te doen (in het bijzonder de crashtesten ) dus de RDW keurt 1 of 2 auto's en daarna moeten alle andere auto's van datzelfde model die ook nieuw op de weg komen gelijk zijn aan het gekeurde model. Of er dan ook steekproeven of iets dergelijks gehouden worden weet ik niet.

Mijn advies: vraag het aan de RDW.
Ik reageer hier op omdat wat 2cv schrijft een groot verschil aangeeft.
Als het een productie auto gaat worden, bedoeld voor de consument, dan zul je inderdaad crashtesten moeten doen. Met een oplage van 15 stuks, gaat je dat zoveel geld op voorhand kosten dat je:

a) waarschijnlijk het bedrag nieteens rond krijgt om het te doen
b) de auto meer dan een een custom gaat kosten

Een oude bekende van me die ook een eigen auto bouwde, voor zijn eigen gebruik, hoefde echter alleen de keuring van RDW te ondergaan. Maar op het moment dat je zoiets in productie wilt nemen en verkopen aan particulieren... dan heb je een goed gevulde beurs nodig. Nog veul meer gevuld dan het geld wat je in je eigen auto al hebt gestoken, denk zeker aan het 20- tot 50-voudige.

Hopelijk lukt het je wel. Ik vind het al knap dat je een eigen auto hebt gemaakt
senseo_zaterdag 10 maart 2007 @ 21:51
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 21:44 schreef santax het volgende:

[..]

Ik reageer hier op omdat wat 2cv schrijft een groot verschil aangeeft.
Als het een productie auto gaat worden, bedoeld voor de consument, dan zul je inderdaad crashtesten moeten doen. Met een oplage van 15 stuks, gaat je dat zoveel geld op voorhand kosten dat je:

a) waarschijnlijk het bedrag nieteens rond krijgt om het te doen
b) de auto meer dan een een custom gaat kosten

Een oude bekende van me die ook een eigen auto bouwde, voor zijn eigen gebruik, hoefde echter alleen de keuring van RDW te ondergaan. Maar op het moment dat je zoiets in productie wilt nemen en verkopen aan particulieren... dan heb je een goed gevulde beurs nodig. Nog veul meer gevuld dan het geld wat je in je eigen auto al hebt gestoken, denk zeker aan het 20- tot 50-voudige.

Hopelijk lukt het je wel. Ik vind het al knap dat je een eigen auto hebt gemaakt
die goed gevulde beurs is aanwezig
Isdatzozaterdag 10 maart 2007 @ 21:53
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:11 schreef Isdatzo het volgende:
laat eens iets zien
..!
Boswachterzaterdag 10 maart 2007 @ 21:56
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:11 schreef Isdatzo het volgende:
laat eens iets zien
Ja, ben ook wel benieuwd
Bolterzaterdag 10 maart 2007 @ 22:18
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ferrari bouwde soms wel minder van 1 model
Die noemen het dan ook geen massaproductie.
HaerdenCzondag 11 maart 2007 @ 12:15
er is wel meer nodig dan alleen een goedkeuring, je wagen moet ook voldoen aan de hedendaagse veiligheidsnormen, je moet dus een model ter beschikking stellen voor crashtest en dergelijke en geloof me ... dat kost een PAK POEN
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 12:27
de auto word gratis in elkaar gezet wij betalen alleen het matriaal
--HOOLIE--zondag 11 maart 2007 @ 12:33
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:27 schreef senseo_ het volgende:
de auto word gratis in elkaar gezet wij betalen alleen het matriaal
Het wordt steeds interresanter....
Ik ben er benieuwd...Licht eens een tipje van de sluier op....
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 13:22
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:33 schreef --HOOLIE-- het volgende:

[..]

Het wordt steeds interresanter....
Ik ben er benieuwd...Licht eens een tipje van de sluier op....
mompelt iets over een plaatselijke auto/monteur school
Wojworshebnzondag 11 maart 2007 @ 13:27
Je bouwt een trapskelter?

SRS-Engineeringzondag 11 maart 2007 @ 13:27
Ik vind het niet echt geloofwaardig overkomen. Een nog jonge automonteur kan veel maar geen goede auto ontwikkelen.
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 13:29
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:27 schreef SRS-Engineering het volgende:
Ik vind het niet echt geloofwaardig overkomen. Een nog jonge automonteur kan veel maar geen goede auto ontwikkelen.
prautotype is het bewijs(www.prautotype.nl)

die word ook gebouwt door de hogeschool arnhem nijmegen
SRS-Engineeringzondag 11 maart 2007 @ 13:33
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:29 schreef senseo_ het volgende:

[..]

prautotype is het bewijs(www.prautotype.nl)


Oke het wel duidelijk. Jjij denkt dat je zomaar een auto kan bouwen zonder enige ervaring in de autobranche.

Een auto bouwen is niet moeilijk een goede auto bouwen is wat anders.

Weet jij wel hoe een auto werkt. Van een bestaande auto een andere maken is iets anders wat
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 13:35
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:33 schreef SRS-Engineering het volgende:

[..]



Oke het wel duidelijk. Jjij denkt dat je zomaar een auto kan bouwen zonder enige ervaring in de autobranche.

Een auto bouwen is niet moeilijk een goede auto bouwen is wat anders.

Weet jij wel hoe een auto werkt. Van een bestaande auto een andere maken is iets anders wat
hun bouwen hem ook van de grond af

en zoals ik al eerder zei de auto die ik nu rij heb ik helemaal zelf vanaf de grond opgebouwt

maar waarom schrijf je er geen review over zodra hij uit komt

ik stel de auto wel beschikbaar
hardcorebasszondag 11 maart 2007 @ 13:40
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:35 schreef senseo_ het volgende:

[..]

hun bouwen hem ook van de grond af

en zoals ik al eerder zei de auto die ik nu rij heb ik helemaal zelf vanaf de grond opgebouwt

maar waarom schrijf je er geen review over zodra hij uit komt

ik stel de auto wel beschikbaar
pleur hier eens een plaatje van je eigen auto neer dan!
SRS-Engineeringzondag 11 maart 2007 @ 13:40
Heb je foto's van de gebouwde auto.

Neluhzzondag 11 maart 2007 @ 13:41
meen me te herinneren dat je auto's per stuk kunt laten keuren, dat kwqam op ongeveer 600 euro per auto.
een typegoedkeuring zou ongeveer rond de 15000 euro uitkomen, maar dan moet je auto uiteraard aan alle eisen voldoen, dat is helaas niet zo makkelijk.
ik denk dat je een bijzonder groot budget moet hebben wil je een eigen auto bouwen, denk dan niet aan 1000en maar eerder aan tonnen..
Neluhzzondag 11 maart 2007 @ 13:42
schopje ONZ lijkt me wel op zen plaats eigenlijk.
eer-ikzondag 11 maart 2007 @ 13:42
waarom laat je geen foto zien van dat ding waar je nu in rijdt..
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 13:43
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:41 schreef Neluhz het volgende:
meen me te herinneren dat je auto's per stuk kunt laten keuren, dat kwqam op ongeveer 600 euro per auto.
een typegoedkeuring zou ongeveer rond de 15000 euro uitkomen, maar dan moet je auto uiteraard aan alle eisen voldoen, dat is helaas niet zo makkelijk.
ik denk dat je een bijzonder groot budget moet hebben wil je een eigen auto bouwen, denk dan niet aan 1000en maar eerder aan tonnen..
dat budget is er
wij gaan dit waarmaken
wij gaan de achtervolging inzetten op spyker let op me woorden
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 13:43
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:42 schreef eer-ik het volgende:
waarom laat je geen foto zien van dat ding waar je nu in rijdt..
omdat ie in de rai te zien is

ik durf me hand er voor in het vuur te steken dat dit een succes word

en ik stel persoonlijk het eerste exemplaar beschikbaar aan fok voor een dag zandvoort

[ Bericht 21% gewijzigd door senseo_ op 11-03-2007 13:48:59 ]
eer-ikzondag 11 maart 2007 @ 13:56
kan er niet per ongeluk even een foto lekken dan
sta jij zelf op de RAI met dat apparaat van je?
Dan zal ik 'm nog wel tegenkomen denk.
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 14:20
hij is ontworpen na het zien van de 787b het word dus een echte racewagen
eer-ikzondag 11 maart 2007 @ 14:34
je hebt echt 0% verdere informatie?
Als je auto op zo'n beurs staat, moet er toch zeker wel íets over bekend zijn...
Of zie k dat nou zo verkeerd...
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 14:36
quote:
Op zondag 11 maart 2007 14:34 schreef eer-ik het volgende:
je hebt echt 0% verdere informatie?
Als je auto op zo'n beurs staat, moet er toch zeker wel íets over bekend zijn...
Of zie k dat nou zo verkeerd...
ja hij staat inderdaad op de beurs ik zou zeggen ga en bekijk hem
TwyLightzondag 11 maart 2007 @ 14:38
Ze zien je al aankomen met 100 auto's
Meh7zondag 11 maart 2007 @ 14:43
Slotje aub.
TwyLightzondag 11 maart 2007 @ 14:45
Pieldeprutkarbonkelzondag 11 maart 2007 @ 14:53
http://www.youtube.com/watch?v=-1auRCameVY
2cvzondag 11 maart 2007 @ 15:45
Ik ben razendnieuwschierig maar verrek het naar de RAI te gaan met al dat nieuwe plastic en blik. Plaatje dus !
eer-ikzondag 11 maart 2007 @ 15:47
onder welke naam sta je als exposant?
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 15:50
quote:
Op zondag 11 maart 2007 15:45 schreef 2cv het volgende:
Ik ben razendnieuwschierig maar verrek het naar de RAI te gaan met al dat nieuwe plastic en blik. Plaatje dus !
na de rai

ik ga slapen heb nachtdienst gehad
JoeDankzondag 11 maart 2007 @ 15:50
MAX?
dynamietzondag 11 maart 2007 @ 16:00
quote:
Op zondag 11 maart 2007 15:50 schreef senseo_ het volgende:

[..]

na de rai

ik ga slapen heb nachtdienst gehad
Ik geloof er haast niks van..., hoe heb je het gedaan met krachtberekening? Alleen voor de vering bestaan al hele ingewikkelde modellen waar mensen maanden mee bezig zijn. en jij denkt dat zomaar even te maken?
zBuszondag 11 maart 2007 @ 16:26
Hij heeft daar "feeling" voor.
zBuszondag 11 maart 2007 @ 16:26
feeling in z'n dikke duim bedoel ik dan...
Isdatzozondag 11 maart 2007 @ 17:42
óf de ts geeft wat info

óf dit topic kan maar beter op slot.

veel praatjes, weinig concreets
senseo_zondag 11 maart 2007 @ 17:43
quote:
Op zondag 11 maart 2007 17:42 schreef Isdatzo het volgende:
óf de ts geeft wat info

óf dit topic kan maar beter op slot.

veel praatjes, weinig concreets
je moet gewoon komen kijken
eer-ikzondag 11 maart 2007 @ 17:52
gozer, zeg nou eens welke naam je als exposant hebt op de RAI.
Isdatzozondag 11 maart 2007 @ 18:21
quote:
Op zondag 11 maart 2007 17:43 schreef senseo_ het volgende:

[..]

je moet gewoon komen kijken
onder welke naam sta je op de rai

anders kunnen we er toch nog niks mee?

en ga me niet vertellen dat je geen foto's hebt
Pieldeprutkarbonkelzondag 11 maart 2007 @ 19:03
Doe maar dicht...

Dit is niks.
TheFreshPrincezondag 11 maart 2007 @ 19:07
Lemming ofzo?
SRS-Engineeringzondag 11 maart 2007 @ 19:10
slotje is iig niet geloofwaardig
benckendorffzondag 11 maart 2007 @ 19:12
bullshit dit.
2cvzondag 11 maart 2007 @ 21:34
quote:
Op zondag 11 maart 2007 15:50 schreef senseo_ het volgende:

[..]

na de rai

ik ga slapen heb nachtdienst gehad
Wanneer is die hele Rai ?

Enneh, eerst zien, dan geloven (dat het fantasie en uit de duim gezogen is).
bluebitzondag 11 maart 2007 @ 21:41
ja, ik kom wel ff kijken. waar sta je op de RAI?
TR08zondag 11 maart 2007 @ 22:03
Typegoedkeuring bij RDW is voor een driewieler rond de 20k, ik denk dat dat voor een gewone auto ook wel zo zal zijn. Hoe belangrijk crashtests zijn weet ik niet, ik heb nergens in de RDW documenten die ik heb gelezen dat er gecrasht MOET worden voor een typegoedkeuring. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de typegoedkeuringsdocumenten niet heel aandachtig gelezen heb omdat ik eigenlijk niet verwacht daar op korte termijn mee te maken te hebben.
Wat ik wel weet is dat veel fabrikanten niet graag een auto produceren zonder goed uit zo'n test te komen omdat anders de verkoopcijfers te laag worden en het image van de fabriek in elkaar dondert.

Bij kleine series (jouw 100 stuks) is dit niet zo relevant, mensen kopen die wagens om iets unieks te hebben en crashveiligheid is dan redelijk ondergeschikt. Mogelijk zijn de keuringseisen voor een kleine serie ook minder streng dan voor echte massaproductie (100.000en stuks).

Waarschijnlijk ga je trouwens de meeste moeilijkheden krijgen met CE-certificering. RDW lukt allemaal wel, die eisen vallen vaak onder de noemer "nogal wiedes" vind ik zelf. Maar als je volgens bepaalde officiele normen wilt gaan bouwen zoek je je echt rot voor je de juiste norm hebt en dan moet je nog eens je berekeningen en productiemethoden gaan aanpassen aan die norm. Dat is lang, vervelend, saai maar o-zo-nodig kutwerk. De crashtests zullen wel onderdeel zijn van de CE denk ik, niet zo zeer van de RDW typegoedkeuring, tenzij ze daar CE certificering eisen.

Succes in elk geval, ik ga niet op de RAI zijn denk ik, maar zie hier graag wat pics tegemoet
DaBuzzzzzzondag 11 maart 2007 @ 22:08
Als je net zo ontwerpt en bouwt als je schrijft krijg je nergens een type-goedkeuring, zelfs niet in Swaziland!

MouseOverzondag 11 maart 2007 @ 22:21
Als je op een stuk of 15 mikt als eerste serie lijkt een enkelstuks goedkeuring me sowieso veel handiger. Goedkoper, en minder rompslomp.
TR08maandag 12 maart 2007 @ 08:22
Qua RDW kosten kan typegoedkeuring al vrij snel uit volgens mij. Voor auto's is enkelstuks keuring rond de 4k en typegoedkeuring 20k. Verder kunnen er ook wel grenzen zijn aan hoe veel identieke auto's je ter keuring aan mag bieden onder de noemer "individuele keuring".

Maar spreek gewoon eens af bij de RDW, die mensen vertellen je graag van alles
robbedoeseos300dmaandag 12 maart 2007 @ 14:05
quote:
Op zondag 11 maart 2007 14:36 schreef senseo_ het volgende:

[..]

ja hij staat inderdaad op de beurs ik zou zeggen ga en bekijk hem
Op de stand van LEGO ?
2cvwoensdag 14 maart 2007 @ 19:35
quote:
Op maandag 12 maart 2007 08:22 schreef TR08 het volgende:
Qua RDW kosten kan typegoedkeuring al vrij snel uit volgens mij. Voor auto's is enkelstuks keuring rond de 4k en typegoedkeuring 20k. Verder kunnen er ook wel grenzen zijn aan hoe veel identieke auto's je ter keuring aan mag bieden onder de noemer "individuele keuring".

Maar spreek gewoon eens af bij de RDW, die mensen vertellen je graag van alles
1 klein foutje in je verhaal: het woordje 'graag'.
TR08woensdag 14 maart 2007 @ 20:11
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:35 schreef 2cv het volgende:

[..]

1 klein foutje in je verhaal: het woordje 'graag'.
De mensen die ik sprak waren erg scheutig met info (Marcel Out was het geloof ik)

Betrek ze gewoon tijdig in het traject, het zijn daar ook autogekken en als je echt iets leuks hebt vinden ze het maar al te leuk om er naar te kijken als je ze gelegenheid biedt
vladwoensdag 14 maart 2007 @ 21:13
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 20:11 schreef TR08 het volgende:

[..]

De mensen die ik sprak waren erg scheutig met info (Marcel Out was het geloof ik)

Betrek ze gewoon tijdig in het traject, het zijn daar ook autogekken en als je echt iets leuks hebt vinden ze het maar al te leuk om er naar te kijken als je ze gelegenheid biedt
Werken veel mensen van de HTS autotechniek
Knipkipdonderdag 15 maart 2007 @ 10:35
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:14 schreef wouter37 het volgende:
zorg dat je type goedkeuring krijgt maar goed dat zal mischien lastig worden
anders kan je de auto's altijd in Engeland een SVA keuring laten ondergaan (dat ga ik ook doen met mijn kitcar)
Kitkars hebben al een typegoedkeuring in Engeland, in combinatie met een SVA goedkeuring kun je de auto 'invoeren' om deze alsnog straatlegaal te maken.

Wanneer je een nieuwe auto in de markt zet krijg je dus eerst een typegoedkeuring (Euro-NCAP) Dus er gaat gecrasht worden.
Wat voor type auto heb je ontworpen? Heb je alles zelf gedaan? Welke opleiding heb je gedaan?
Knipkipdonderdag 15 maart 2007 @ 10:39
quote:
Op zondag 11 maart 2007 16:00 schreef dynamiet het volgende:

[..]

Ik geloof er haast niks van..., hoe heb je het gedaan met krachtberekening? Alleen voor de vering bestaan al hele ingewikkelde modellen waar mensen maanden mee bezig zijn. en jij denkt dat zomaar even te maken?
Ophanging vind ik wel te doen. Gasdynamica is pas moeilijk.
Knipkipdonderdag 15 maart 2007 @ 10:46
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:43 schreef senseo_ het volgende:

[..]

omdat ie in de rai te zien is

ik durf me hand er voor in het vuur te steken dat dit een succes word

en ik stel persoonlijk het eerste exemplaar beschikbaar aan fok voor een dag zandvoort
OK, welke stand? Wij hebben namelijk ook een stand op de RAI. Speciaal voor lage emissie voertuigen wel te verstaan. Post maar even dan, misschien gelooft iemand je dan nog.
TR08donderdag 15 maart 2007 @ 11:12
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 10:39 schreef Knipkip het volgende:

[..]

Ophanging vind ik wel te doen. Gasdynamica is pas moeilijk.
Vering uitrekenen is inderdaad een eitje vergeleken met je thermodynamische- en stromingsproblemen. Als je daar maanden in stopt ben je of stom bezig, of je bent heel fanatiek de laatste procentjes comfort/handling/productiekosten er uit aan het knijpen.
TR08donderdag 15 maart 2007 @ 11:12
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 10:46 schreef Knipkip het volgende:

[..]

OK, welke stand? Wij hebben namelijk ook een stand op de RAI. Speciaal voor lage emissie voertuigen wel te verstaan. Post maar even dan, misschien gelooft iemand je dan nog.
Wat voor voertuigen heb je daar? Ik wil wel komen kijken als ik kan
robbedoeseos300ddonderdag 15 maart 2007 @ 18:10
Ik ga zeker naar de RAI.
Dus geef je stand even door dat kun je nu toch wel doen.
Dan kom ik er wel een paar foto's schieten
vannelledonderdag 15 maart 2007 @ 23:38
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:12 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wat voor voertuigen heb je daar? Ik wil wel komen kijken als ik kan
Welke stand vraagt ie. Geef toch eens antwoord ipv. vragen te ontwijken.
Jebrengt het zelf ter sprake in dit topic, reageer dan ook eens inhoudelijk.
En als dat pas na de RAI kan had je dit topic ook beter later kunnen openen.

Ik geloof er onderhand iig geen ene zak meer van.
eer-ikvrijdag 16 maart 2007 @ 00:06
waar is TS nou
TheFreshPrincevrijdag 16 maart 2007 @ 00:36
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 00:06 schreef eer-ik het volgende:
waar is TS nou
Technisch Lego is nu eenmaal erg verslavend.
patje74vrijdag 16 maart 2007 @ 07:30
Best wel absurd eigenlijk. TS heeft een aantal vragen, deze worden eigenlijk grotendeels vergeten en vervolgens worden hem vragen gesteld waarhij op "moet" antwoorden. ("anders slotje" las ik zelfs ergens)
Kom op, of je hem nu geloofd of niet, daar gaat het hier niet om. Help TS aan zijn antwoord of blijf gewoon weg.
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 17:42 schreef senseo_ het volgende:
stel ik heb een auto ontworpen en wil deze in productie brengen

der zijn 3 bedrijven die deze auto willen gaan verkopen

en de fabriek kan maximaal 15 autos per jaar aan

moet ik dan met die 15 autos elke keer naar de rdw scheuren voor een kenteken of zijn daar speciaale regels voor???
TR08vrijdag 16 maart 2007 @ 07:43
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 07:30 schreef patje74 het volgende:
Best wel absurd eigenlijk. TS heeft een aantal vragen, deze worden eigenlijk grotendeels vergeten en vervolgens worden hem vragen gesteld waarhij op "moet" antwoorden. ("anders slotje" las ik zelfs ergens)
Kom op, of je hem nu geloofd of niet, daar gaat het hier niet om. Help TS aan zijn antwoord of blijf gewoon weg.
[..]
Volgens mij is die vraag beantwoord. Typegoedkeuring kan uit en vraag de RDW als je het zeker wilt weten.
eer-ikvrijdag 16 maart 2007 @ 19:31
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 00:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Technisch Lego is nu eenmaal erg verslavend.
Dat zal het zijn idd
Neluhzvrijdag 16 maart 2007 @ 19:56
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 00:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Technisch Lego is nu eenmaal erg verslavend.
dat geloof ik best, maar ik heb nog nooit gehoord dat je er waanideeen van krijgt
robbedoeseos300dvrijdag 16 maart 2007 @ 20:51
TS is gevallen denk ik.
Je hebt eerst hoogmoed en dan komt de val.......
robbedoeseos300dzondag 18 maart 2007 @ 16:31
Is de TS zijn stand al aan het bouwen op de RAI??
hardcorebassdinsdag 20 maart 2007 @ 17:39
ben jij van bakker? van die vliegende auto's?
eer-ikdinsdag 20 maart 2007 @ 17:46
quote:
Op zondag 18 maart 2007 16:31 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Is de TS zijn stand al aan het bouwen op de RAI??
en waar zou ie tussen staan...
Op de parkeerplaats staat ie zeker, onder de rai
SilentRimmerdinsdag 20 maart 2007 @ 17:58
Senseo, misschien moeten we eens praten. Ik heb net mijn eigen cruiseship in productie genomen. Wellicht dat mijn ervaringen je op weg kunnen helpen.
robbedoeseos300ddinsdag 20 maart 2007 @ 18:12
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:58 schreef SilentRimmer het volgende:
Senseo, misschien moeten we eens praten. Ik heb net mijn eigen cruiseship in productie genomen. Wellicht dat mijn ervaringen je op weg kunnen helpen.
Ik ben al bezig met een nieuw ruimte station.
Da's toch de toekomst
DaBuzzzzzdinsdag 20 maart 2007 @ 18:53
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:39 schreef hardcorebass het volgende:
ben jij van bakker? van die vliegende auto's?
Bakker Framebouw is anders een authoriteit in de racerij
1299dinsdag 20 maart 2007 @ 19:31
Right..
robbedoeseos300ddinsdag 20 maart 2007 @ 21:58
TS is een hilariteit...
alsemwoensdag 21 maart 2007 @ 10:26
topic hehe
eer-ikwoensdag 21 maart 2007 @ 11:42
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 10:26 schreef alsem het volgende:
topic hehe
Wat heb jij nou weer voor UI
DaBuzzzzzzaterdag 24 maart 2007 @ 22:52
Prautotype
ManInLovewoensdag 28 maart 2007 @ 10:12
Slecht nieuws! De auto is bij de eerste proefrit gecrashed.

robbedoeseos300dwoensdag 28 maart 2007 @ 12:31
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:12 schreef ManInLove het volgende:
Slecht nieuws! De auto is bij de eerste proefrit gecrashed.

[afbeelding]
Waarschijnlijk zat de TS er nog in, want we horen niets meer van hem