Op maandag 12 maart 2007 15:39 schreef Forkbender het volgende:[..]
Ali_Kannibali als verdediger van wetenschap. Mooi om te zien. Toch ben ik het niet met je eens. De meetlat is namelijk deel van de wereld die je probeert te meten, ze staat er niet buiten. Je meet de wereld dus uiteindelijk naar de eigen maatstaf.
[..]
Overlevingsdrang is zeker belangrijk in het zien van de wereld in verschillende objecten. Het nut om alles als 1 geheel te zien is voor mij om voorbij de alledaagse grenzen te denken, waardoor ik kan zien dat er andere mogelijkheden zijn. Dat datgene wat ik bij anderen teweegbreng uiteindelijk terugkomt bij mezelf. Als ik iemand pijn doe, doe ik mezelf pijn. Daar kun je een ethiek van bouwen.
[..]
Dat is een manier om ernaar te kijken (bijna een materialistische, Ali!). Ik denk echter dat er momenten zijn waarop je een keuze maakt, waardoor de werkelijkheid verandert. Toen jij je bekeerde is er iets veranderd, iets wat heel onwaarschijnlijk was, maar toch is het gebeurd. Over tijd kun je een heel topic openen, daar zal ik hier verder niet op ingaan.
[..]
Dat idee heb ik niet. Het leert mij juist dat ik dieper het leven in moet. Dat ik niet moet blijven zweven maar iets moet gaan doen. Misschien is dat persoonlijk.
[..]
Ik praat er ook niet zo heel veel over. Ik laat het meer indirect zien in verhalen die ik schrijf, tekeningen die ik maak, enz.
[..]
Dat is een materieel onderscheid en dat hoeft niet per se waar te zijn. Zie mijn eerdere punt over het meten van de wereld aan de hand van de wereld.
[..]
Dat laatste is een aanname, die is niet te bewijzen.
[..]
Maar Jezus is ook niet te bewijzen als je de bijbel niet accepteert als absolute waarheid.
[..]
Ook al uitgelegd.
[..]
Dat het onmogelijk is valt te bezien. Het is nog niet eerder voorgekomen, dus je kunt er geen conclusies aan verbinden. Misschien bedoelen ze een dergelijke situatie wel met het laatste oordeel. (Overdrachtelijk gesproken, he?)
[..]
Maar je kunt de werkelijkheid niet loszien van jouw waarneming. Zie dus mijn eerdere punt.
[..]
Daar geloof ik ook niet zo in.
[..]
Niet echt? Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat je mens en bewustzijn op verschillende manieren kunt bekijken, waarbij de mens niet per definitie zo hoeft te zijn als wij hem altijd hebben beschouwd.
[..]
Okee.