volkskrantquote:Marokko verheugt zich op Europese pensionado’s
AMSTERDAM - Makelaars en projectontwikkelaars in Marokko lopen handenwrijvend rond. Waar Spanje tot nu toe de pensionado’s uit koude, grijze gebieden van Europa wist binnen te halen, is het nu de beurt aan Marokko. Hopen de makelaars. De reden voor hun zonnige humeur is de afspraak tussen Spanje en Marokko woensdag dat er een onderzeese treintunnel komt tussen beide landen.
Zowel de Spaanse premier Zapatero als zijn Marokkaanse ambtgenoot Driss Jettou was in de wolken. De tunnel zal Noord-Afrika en Europa een stapje dichterbij brengen, letterlijk en figuurlijk. Ook kunnen de relaties tussen Madrid en Rabat stukken beter worden dan ze al waren.
Dat gaat een paar centen kosten – de schattingen van experts lopen van 7 tot 17 miljard dollar – maar dan heb je ook wat. Dat het zo duur wordt, komt omdat het project technisch lastiger is dan de Noordzeetunnel. Er moet dieper gegraven worden. Maar volgens Zapatero zal ook de Europese Unie financieel gaan bijdragen aan dit ‘historische project’. Over concrete bedragen spraken beide premiers na afloop van hun minitop in Rabat wijselijk niet.
De tunnel moet een welkom alternatief worden voor de tienduizenden Marokkanen, toeristen en pensionado’s die nu met boten tussen Zuid-Spanje en Marokko heen en weer varen. Er wordt al een groeiend aantal low cost-vliegmaatschappijen verwacht dat op Marokko gaat vliegen omdat sinds kort een open skies-verdrag is getekend met de EU. De luchthaven van Tanger wordt alvast uitgebreid. Daarnaast legt Marokko overal nieuwe snelwegen aan. Dat moet, want de Marokkaanse overheid wil in 2010 tien miljoen toeristen binnenhalen. Een treintunnel helpt. Marokko is kortom behoorlijk booming.
Na de vele blauwdrukken kwamen deze week eindelijk de concrete tekeningen. De tunnel kan volgens ingenieurs in 2025 klaar zijn. De Marokkaanse minister van Transport Karim Ghellab wilde nog geen exacte datum geven. Hij droomde wel hardop van de forens die om 8.00 uur in Sevilla op de trein stapt en om 9.30 uur in Tanger op zijn werk is. ‘Dat verandert onze wereld helemaal’, juichte Ghellab. Nu nog wel even werk vinden voor al die werkloze Marokkaanse burgers.
Nou ja, zolang ze in de grote stad blijven heb ik er niet zo'n last van.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:15 schreef Chadi het volgende:
Wat mij trouwens opvalt is dat steeds meer Duitsers, Amerikanen en Fransen daar huizen kopen. Vooral in de regio's Rabat en Agadir.
Wel als je dezelfde kwaliteit, lucht en zon hebt in Noord-Marokko voor 1/3e van de prijs van Spanje.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:24 schreef Hathor het volgende:
Spanje te duur ? Dat hoor ik voor het eerst.![]()
Vergeet vooral Marrakesh niet . Er is in de oude binnestad ( vergelijkbaar met het centrum van Amsterdam) geen Riad ( groot huis van minstens 3 etages met binneplaats) meer dat niet in Buitenlandse handen is .quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:15 schreef Chadi het volgende:
Wat mij trouwens opvalt is dat steeds meer Duitsers, Amerikanen en Fransen daar huizen kopen. Vooral in de regio's Rabat en Agadir.
Dan ben je nog nooit in Marokko geweest..quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:24 schreef Hathor het volgende:
Spanje te duur ? Dat hoor ik voor het eerst.![]()
Dat is wel jammer aan de ene kant. In Tanger zijn grond en huizenprijzen verdriedubbelt in 3 jaar.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:28 schreef Reza-impreza het volgende:
[..]
Vergeet vooral Marrakesh niet . Er is in de oude binnestad ( vergelijkbaar met het centrum van Amsterdam) geen Riad ( groot huis van minstens 3 etages met binneplaats) meer dat niet in Buitenlandse handen is .
Zoals ik al in een ander topic zei....wel als je twee dagen moet wachten...in de auto....quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:30 schreef -skippybal- het volgende:
En dat allemaal door dat tunneltjeDat kutstukje van Algeciras naar Marokko met de boot is ook zoveel moeite....
Is dat echt zo kut geregeld dan? Toen ik er 4 jaar geleden was moest ik precies een half uurtje wachtenquote:Op donderdag 8 maart 2007 10:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zoals ik al in een ander topic zei....wel als je twee dagen moet wachten...in de auto....
Ja, want Marokkanen hebben zo veel moeite om Europa binnen te komen....quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:34 schreef Reza-impreza het volgende:
Dat worden berlijnse-muur taferelen aan de Marokko ingang zijde van de Tunnel.
Nee, het ligt gewoon aan de drukte. De boot kan natuurlijk een beperkt aantal auto's, vrachtwagens en bussen meenemen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:34 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Is dat echt zo kut geregeld dan? Toen ik er 4 jaar geleden was moest ik precies een half uurtje wachten![]()
Tanger zit ook vol met zakenlui. Huizen huren daar kostper jaar bijna net zo veel als een huis kopen hier. Vooral aan de boulevard.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is wel jammer aan de ene kant. In Tanger zijn grond en huizenprijzen verdriedubbelt in 3 jaar.
Ach wel nee... integratie wat is datquote:Op donderdag 8 maart 2007 10:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou ja, zolang ze in de grote stad blijven heb ik er niet zo'n last van.
Zorgen ze niet voor integratieproblemen?
Ja, maar daar hebben ze voldoende ervaring mee. Je kent de muren rond Ceuta en Mellila?quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:34 schreef Reza-impreza het volgende:
Dat worden berlijnse-muur taferelen aan de Marokko ingang zijde van de Tunnel.
Appartementen / Huizen kopen in Marokko is nu de beste investering die je kan maken.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:38 schreef Chadi het volgende:
[..]
Tanger zit ook vol met zakenlui. Huizen huren daar kostper jaar bijna net zo veel als een huis kopen hier. Vooral aan de boulevard.
Nou ja, persoonlijk vind ik het storend en onfatsoenlijk, dat er Europeanen in korte broeken en met ontblootte bovenlijven rondsjouwen. Zeker buiten de grote stad (in de grote steden kom ik nooit, misschien is het daar heel normaal, al lijkt me dat sterk).quote:
De meeste kom ik tegen vlakbij of op het strand en dan is het wel lachen met de meeste lui. Vorig jaar nog een Candees en een chinees mee genomen op toer. DIe gingen helemaal dolquote:Op donderdag 8 maart 2007 10:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou ja, persoonlijk vind ik het storend en onfatsoenlijk, dat er Europeanen in korte broeken en met ontblootte bovenlijven rondsjouwen. Zeker buiten de grote stad (in de grote steden kom ik nooit, misschien is het daar heel normaal, al lijkt me dat sterk).
Als je hoort hoeveel Afrikanen met ze 40en in een badkuip proberen via andere routes Europa te bereiken dan zou ik dat niet willen stellen, voor Afrikanen gaat dat verhaal echter wel op.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:35 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ja, want Marokkanen hebben zo veel moeite om Europa binnen te komen....
Ik zit meestal in de achterland (oosten, zuiden), ik mijd de kust grotendeels.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
De meeste kom ik tegen vlakbij of op het strand en dan is het wel lachen met de meeste lui. Vorig jaar nog een Candees en een chinees mee genomen op toer. DIe gingen helemaal dol
Hoor ik daar wat vooroordelen ?quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:46 schreef Mutant01 het volgende:
Mja, ik ben wel blij dat de Russen Marokko nog niet ontdekt hebben.......de Engelsen hebben helaas het zuiden wel ontdekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |