Gisteren las ik in het NRC enkele merkwaardige berichten. Deels wil ik wel eens weten, of die waar zijn en deels geven ze te denken.
In het NRC van dinsdag 13 maart 2007 stonden twee ingezonden brieven op pagina 6 onderaan, ongeveer in het midden.
De eerste stelde, dat er geen Israëlische nationaliteit bestaat. Er zijn wel Israëlische burgerrechten, maar de nationaliteiten zijn: joods, Arabisch, onduidelijk (lo barur) of in onderzoek (bivolika). Dat is herhaaldelijk bevestigd door rechtbanken. Er is geen Israëlische natie los van de joodse. Die omvat alle joden, niet alleen die in Israël, maar ook alle joden in de diaspora.
Dat zou kunnen verklaren, waarom er geen Arabieren in het leger dienen: ze mogen niet of worden niet opgeroepen.
En tegelijk betekent het, dat alle joden in de diaspora twee nationaliteiten hebben. En afgaande op de joodse reactie op ook maar een zweem van kritiek op Israël, is wel duidelijk waar bij de meesten hun eerste loyaliteit ligt. Ik ben benieuwd wanneer Wildebras burgemeester Cohen gaat aanvallen!
De tweede brief beschreef een staandehouding bij een "doorlaatpost", waar een Nederlands echtpaar in onvervalst Belgisch te woord werd gestaan. Dit was een Belgische jood, die zijn jaarlijkse dienstplicht in Israël vervulde. Voor zover ik weet raak je in Nederland de Nedrlandse nationaliteit kwijt als je in vreemde krijgsdienst gaat, maar dit kon dus blijkbaar wel.
Ik wil wel eens weten of deze ingezonden brieven op waarheid berusten. Dus als iemand me dat kan vertellen, graag.
Verder las ik een leuk bericht over samenwerking bij apen. Er is een proef gedaan met bonobo's, die onderling hulpvaardig zijn, en met chimpansees, die onderling concurrerend zijn. Beide soorten moesten echt zorgvuldig samenwerken om gezamenlijk iets lekkers te pakken te krijgen.
Het bleek dat de bonobo's veel succesvoller waren en dus ook veel meer te snoepen hadden. Sterker nog: als de ene het lekkers kreeg, deelde hij dat met de ander. De chimpansees verspeelden veel lekkers door niet samen te werken en als ze het dan toch te pakken kregen, vochten ze er om en verspeelden het dus alsnog.
Zouden joden en Palestijnen nu de chimpansees onder de volken zijn?