abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 woensdag 23 mei 2007 @ 16:54:17 #101
7889 tong80
Spleenheup
pi_49691860
Saai hoor iemand die nooit in de kantine komt om te lappen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_49908046
quote:
BONK, BONK

Ajax-supporters lachen zich een deuk. Tot twee maal toe stak Ryan Donk, de verdediger van AZ, hun ploeg een helpend handje toe. In de finale om de KNVB-beker miste hij een penalty en zondag, in de finale van de play-offs om een plaats in de voorronde van de Champions League, werkte hij een bal in eigen doel.

Niet alleen de aanhang van Ajax gilde het uit van de pret, ook spits Klaas Jan Huntelaar kon het niet nalaten uit leedvermaak even bij de treurende Donk voorlangs te glijden en hem een moment lachend in de donkere ogen te kijken. Ook Kenneth Perez deed een duit in het zakje.

Het lachen zullen ze wel afleren in Amsterdam, want Ryan Donk is een geweldig talent. Als hij zijn loopbaan voortzet met dezelfde rasse schreden die hij tot nu toe maakte, is hij over enige jaren een wereldtopper. Ajacieden, fans en spelers, zullen zich dan nog wel eens achter de oren krabben: “Hadden wij maar zulke voetballers in onze ploeg.” Over een paar jaar gaan ze zich bij Ajax intern de zwarte Piet toespelen over hoe het in vredesnaam mogelijk was Donk over het hoofd te zien.

Het was goed gezien van Marcel Brands om deze voetballer bij RKC Waalwijk vast te leggen. Afkomstig van Zeeburgia, een Amsterdamse amateurclub, toch om de hoek van de Arena. “Je bent de 24e man”, zeiden ze bij RKC tegen hem, maar in een noodgang speelde hij zich in het eerste elftal. “De andere 23 spelen nu in de hoofdklasse of in een tweede elftal”, vertelde Donk later over die beginperiode bij RKC.

Vijf wedstrijden speelde Ryan vorig seizoen bij de Waalwijkers in het eerste en toen werd Brands bij AZ de opvolger van Martin van Geel. Meteen wees hij zijn nieuwe werkgever op Donk, die in het begin van deze competitie in Waalwijk opnieuw in de basis stond. De Alkmaarders aarzelden niet en legde de jonge voetballer voor vijf jaar vast. Omdat zijn contract bij RKC nog doorliep, kostte het een paar centen. 2½ Miljoen wordt gefluisterd.

Na zijn overgang naar AZ speelde Donk nog niet vaak mee. Maar toen er door blessures en schorsingen een plekje in de verdediging vrijkwam, nam Louis van Gaal hem op in zijn elftal. Sindsdien is Donk vaste keus. Natuurlijk maakt hij nog wel eens fouten. Natuurlijk gaat hij wel eens de teil in, maar wat wil je? De knaap is nog maar koud 21. Van die fouten leert hij.

Ik zie hem graag voetballen. Met zijn lange benen is hij overal snel bij, tot frustratie van menige spits. Obafemi Martins had het nog waarderend over long leggs, tijdens de Europa Cupwedstrijd AZ-Newcastle United, maar toen AZ de in Engeland opgelopen achterstand goedmaakte, was het met de waardering gedaan. Martins’ ploeggenoot Butt trapte Donk bij een corner nog tegen het hoofd. Welkom in voetballand.

Het zijn acties zoals die van Butt en van Huntelaar, die Donk zullen doen groeien. Gehard zal hij worden door de tegenslagen. Investeren in de toekomst heet dat toch? Zijn tijd komt nog wel. In Alkmaar hebben ze een toptalent in huis. Het doet denken aan de grote jaren van AZ’67, toen de club mede door de financiële injecties van de gebroeders Klaas en Cees Molenaar furore maakte op de nationale en internationale voetbalvelden. In tegenstelling tot nu was AZ toen een patserige ploeg. Het geld vloeide rijkelijk. Zo kregen de spelersvrouwen destijds allemaal een bontjas en groeibriljantjes.

Tegenwoordig gaat het er wat minder brallerig aan toe in Alkmaar. Voorzitter Scheringa, toch een zeer vermogend man, draagt niet voor niets geitenwollen sokken. Maar een groeibriljant hebben ze nog steeds in huis. Donk, is de naam. Met grote passen timmert hij aan de weg. Bonk, Bonk, Ryan Donk. We zullen nog veel van hem horen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 mei 2007 @ 22:46:28 #103
7889 tong80
Spleenheup
pi_49908742
Het kan alleen maar beter gaan met hem. Het ergste heeft ie al achter de rug.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_49931872
Een leuk stuk! Mis zijn "bijna bakker zijn" nog in het stukje trouwens.

Verder zie ik wat overeenkomsten met Boulahrouz, die ook als laatste speler bij RKC mocht komen en onder Jol flink doorgroeide. Al zat die bij meerdere clubs en niet meer bij de amateurs.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 3 juni 2007 @ 15:54:41 #105
17328 methodmich
Nummer 10
pi_50062261
quote:
MENEER WETZEL

Het was de nazomer van 2000. De competitie in de hoofdklasse was net weer begonnen en er ontstond toch wel een lichte paniek bij zaterdaghoofdklasser ASWH uit Hendrik-Ido-Ambacht. Het voorgaande seizoen had de ploeg, als promovendus, een mooie prestatie neergezet door als derde te eindigen. Dit seizoen moest die prestatie toch geëvenaard kunnen worden, was de algehele verwachting. De al eerder succesvolle trainer Arie van der Zouwen was immers teruggekeerd. Maar nu, nu ging hij alweer. Van der Zouwen kreeg een droomaanbod uit Hongkong. Daar kon hij bondscoach worden, hetgeen voor zijn portemonnee ongetwijfeld ook een fijne functie was. Wie moest hem opvolgen?

Van der Zouwen, gentleman als hij is, regelde zelf een opvolger. Dit werd André Wetzel. Wetzel, geboren in Den Haag en tegen de vijftig lopend, was beschikbaar. Hij zou dat seizoen als assistent van zijn goede vriend Mark Wotte aan de slag gaan bij FC Den Bosch, maar Wotte gaf er al snel de brui aan. Wetzel vertrok ook, uit loyaliteit. Hij ging werkzaamheden doen voor de KNVB en die vielen te combineren met de trainersfunctie bij ASWH. In de regio was André Wetzel toen al een bekende naam, doordat hij jaren als docent lichamelijke opvoeding was verbonden aan een middelbare school in Dordrecht. Vele jonge Dordtenaren kregen gymles van meneer Wetzel, zoals hij toen genoemd werd. Zij prezen zijn afwisselende lessen en zijn benadering.

Als trainer bouwde Wetzel aan een naam bij de amateurs en daar paste zijn seizoen bij ASWH goed tussen. Wetzel loodste de Ambachters richting de eerste afdelingstitel op het hoogste niveau in de clubhistorie. Zijn tactisch inzicht was ongekend. Spelers uit die tijd roemen hem nog altijd. Ze verbazen zich nog steeds over de manier waarop Wetzel ogenschijnlijk kleine dingen kon wijzigen, die het wedstrijdverloop drastisch beïnvloedden. Zijn professionele werkwijze paste verder perfect in de stap richting de top die ASWH zou gaan zetten in de jaren na Wetzel. Overduidelijk is echter dat de oefenmeester hier een belangrijke bijdrage aan leverde.

In de jaren daarna heb ik me vaak verbaasd. Waarom had André Wetzel, toch een bewezen vakman, nooit eens ergens de leiding? Ja, hij nam het even over in Tilburg, toen Wotte daar vertrok. Hij coachte Oranje onder 19, werkte in de woestijn en was even de man aan het roer bij KV Mechelen. In België werd het niets met Wetzel. Of het aan zijn directe aanpak, voortkomend uit zijn karakter en werk en wonen in de Randstad, lag? Geen idee. Feit is dat de hoofdtrainer André Wetzel en het profvoetbal geen goede combinatie leken te vormen. Onderwijl mocht de ene na de andere coach ergens aan een klus beginnen. Afgelopen zomer bood VVV-Venlo hem dan eindelijk een herkansing.

Vol vertrouwen ging Wetzel in Limburg aan de slag. Hij liet in interviews duidelijk merken dat hij geloofde in zijn kwaliteiten, hetgeen zelfs een ingezonden brief richting Voetbal International opleverde van iemand die hem arrogantie verweet. Die persoon kent André Wetzel niet. Vraag het spelers die met hem hebben gewerkt, vraag het zijn voormalige leerlingen. Allemaal zullen ze ontkennen dat André Wetzel een arrogante man is. Toch begreep ik het wel. Wetzel is direct en overtuigd van zijn visie. Dat komt niet op iedereen goed over. Zo moest men in Venlo ook erg aan hem wennen. VVV begon lang niet zo goed en diverse supporters keerden zich af en toe tegen de trainer.

Wetzel bleef rustig, werkte op de manier die hem voor ogen stond en had lak aan meningen van fans of reputaties van spelers. Als Derksen op de bank moet, dan moet Derksen op de bank. Simpel zat. Omdat VVV al enkele jaren promotie had gemist en diverse sterkhouders de club de rug toekeerden, was de druk wel minder geworden. Dat speelde Wetzel in de kaart. Het gaf hem de rust om te werken aan de ploeg. Onlangs verscheen in Voetbal International nog een artikel, waarin stond dat het niet altijd even goed boterde tussen technisch directeur Mohammed Allach en Wetzel. Ook dat verbaast me niet. Zoals het volgend seizoen ook wel weer flink zal gaan botsen. Aan het vakmanschap van André Wetzel heb ik nooit getwijfeld en hij bewees nu ook bij de profs waarom. VVV-Venlo is op dit moment namelijk een eredivisieclub. Wetzel deed wat zijn voorgangers niet deden, namelijk promoveren. Via de play-offs, maar dat mag niet uitmaken.

Toch zal het me niets verbazen als André Wetzel de eerste trainer is die volgend jaar, al dan niet gedwongen, opstapt. VVV-Venlo zal minder gaan winnen, als degradatiekandidaat nummer één. Dan raken bestuurders en fans vaak snel in paniek. De vraag is of ze Wetzel dan nog de rust en de vrijheid geven om zijn visie te volgen. Juist dat is een voorwaarde om hem te laten functioneren. Gebeurt dit niet, dan is André Wetzel niet meer de warme man die hij doorgaans is. Ze zullen last met hem krijgen. Ik hoop dat het niet gebeurt, maar vrees wel al. Het past wel bij hem. Als gymleraar was meneer Wetzel al anders en liet hij de theorie links liggen. Als trainer is het niet anders. Hopelijk houdt het bestuur van VVV het hoofd koel. Waar dat toe kan leiden, heeft Wetzel genoeg laten zien. Daarbij lijkt hij me hoe dan ook een aanwinst qua teksten. Van Gaal? Hij lust hem rauw!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zondag 3 juni 2007 @ 15:59:17 #106
7889 tong80
Spleenheup
pi_50062358
Ik vind zijn interviews altijd vermakelijk. Iemand met het hart op de tong. Dacht in het begin ook 'wat een verwaande kwast' maar daar ben ik van teruggekomen. Hij moet maar zo snel mogelijk bij Voetbal Insite aanschuiven.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50063962
Leuke uitspraak van Wetzel gevonden:
quote:
Toen ik nog amateurclubs trainde gebeurde het al eens dat er een vader op me toestapte en botweg vroeg: 'Mijn zoon staat niet in het elftal. Je mag 'm zeker niet?'. Waarop ik steevast repliceerde: 'Al was uw zoon de grootste droplul die op deze aarde rondholt, dan nog zal hij erin staan als hij mijn elftal beter maakt'.
Met zulke teksten is hij welkom in de eredivisie.
Leuk verhaal mich.
pi_50152509
quote:
SCHANDE

Zondagavond start het Europees kampioenschap voor voetballers onder de 21 jaar met de wedstrijd Nederland-Israël. De spelers die Foppe de Haan heeft geselecteerd kennen we allemaal wel, maar het leuke aan zo’n toernooi is dat er bij andere landen spelers in het veld zullen staan, die we nog niet veel aan het werk gezien hebben. Van sommigen hebben we zelfs nog nooit gehoord. Mogelijk worden we verrast door een enorm talent, een talent dat in onze ogen een glansrijke carrière staat te wachten. Lionel Messi hadden we nog nooit van zo dichtbij aan het werk gezien voordat hij twee jaar geleden bij het WK onder 20 de pannen van het dak speelde. Zal er een nieuwe Messi opstaan? We zullen het zien. Een toernooi als het EK onder 21 is bij uitstek een gelegenheid om je aangenaam te laten verrassen.

Iemand die niet verrast zal worden, is Piet de Visser, scout voor Chelsea en PSV. Althans, dat doet hij voorkomen. Als je deze voormalige trainer van onder meer Sparta, De Graafschap en Willem II mag geloven, kent hij alle spelers van de acht deelnemende landen van haver tot gort. Piet, die een groot deel van het jaar doorbrengt op de boot van Roman Abramovich of in het vliegtuig, op weg naar verre uithoeken van onze aardkloot, mag op tv voor de wedstrijden en in de rust weer een aantal open deuren in trappen en het volk zal opnieuw aan zijn voeten liggen.

Normaal gesproken verlies ik niet zo snel mij goede humeur, maar als ik Piet de Visser hoor vertellen over zijn ontdekkingen op de internationale voetbalvelden, krijg ik rode vlekken in mijn nek. Enthousiast is Piet wel, dat moet ik hem nageven. Maar als hij weer eens uitgebreid uit de doeken doet dat hij tijdens een van zijn verre reizen door donker Afrika of door de slopenwijken van Zuid-Amerikaanse wereldsteden een rits talentjes heeft ontdekt, scheelt het niet veel of ik kots mijn televisie onder.

Piet de Visser is namelijk helemaal niet de kenner die hij voordoet te zijn. Piet de Visser gaat altijd strijken met de veren van een ander. Hij heeft het eeuwig en altijd over voetballers die zelfs Jules de Corte of Stevie Wonder opvallen zouden zijn. Want wat doet Piet de Visser? Hij struint toernooien af waar nationale jeugdselecties aan het werk zijn. Selecties die dus bol staan van spelertjes, die in hun land van herkomst al gescout zijn. Anders zouden ze toch niet uitkomen voor zulke jeugdploegen, nietwaar?

Gisteren ruimde De Telegraaf een halve pagina in voor voetballers, die in de ogen van Piet de Visser aankomende wereldsterren zullen worden. Het vormt de opmaat voor de komende weken. De Visser zal niet weg te slaan zijn in de studio en in de kranten. Onbegrijpelijk dat hij in de voetbalwereld beschouwd wordt als de man die de kennis in huis heeft. Hij beweert Alex ontdekt te hebben, Messi en John Obi Mikel. Ja, ja, het zal wel. Hij heeft Alex, Messi en Mikel aan het werk gezien toen zij al lang en breed door anderen ontdekt waren. Messi is nota bene al op 13-jarige leeftijd door Barcelona ingelijfd. Piet de Visser heeft Messi jaren later voor het eerst aan het werk gezien, op een jeugdtoernooi misschien, dat Messi met Barcelona afwerkte in Mexico of in Argentinië. Maar hij doet het voorkoen alsof Messi zelf bij Barcelona heeft binnengebracht.

Piet de Visser wordt door clubs als Chelsea en PSV in de gelegenheid internationale toernooien te bezoeken. Mooi is dat en ik gun het de man van harte. Maar hij moet niet, net zoals ten tijde van het WK onder de 20, in kranten of op de televisie beweren dat hij spelers als Fernando Gago, Artem Milevski of Graziano Pellè heeft ontdekt. Die jongens waren namelijk al ontdekt, speelden al bij grote clubs.

Het is aan die gebakken lucht verhalen van Piet de Visser dat ik me groen en geel erger. Laat Piet de Visser eens dichter bij huis gaan kijken. In België bijvoorbeeld. Pas wanneer hij met een jong, fabelachtig voetballertje aan komt zetten van ploegen als de Koninklijke Vlug Op Steenokkerzeel, KFC Markzonen Tollembeek, Voorwaarts Hakendover of FC Negenmanneke zal hij van mij een beetje respect krijgen. Maar als hij blijft strijken met de eer die scouts van clubs als Boca Juniors, Barcelona, Atlético Mineiro of Dynamo Kiev toekomt, zal ik me blijven opwinden. Piet de Visser profiteert al jaren van het werk van anderen. Een schande is dat.


[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 06-06-2007 16:16:29 ]
  Trouwste user 2022 woensdag 6 juni 2007 @ 14:37:36 #109
7889 tong80
Spleenheup
pi_50163883
'Koninklijke Vlug Op Steenokkerzeel'


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50167507
We beginnen toch zondag pas aan het EK?

Leuk stuk. Ik ben ook niet zo kapot van Piet. Hij zou ook zomaar aan fout toerisme kunnen doen, heb ik altijd het idee als hij in beeld komt.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50171052
Een fijne Beschouw, niets ontziend.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 woensdag 6 juni 2007 @ 18:03:31 #112
7889 tong80
Spleenheup
pi_50171185
Beschouw waarom ga je ze niet als vervanger van MM op de Front Page plaatsen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50175216
Had ik ook al eens geopperd. Hij zou die plaats zeker verdienen.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 woensdag 6 juni 2007 @ 20:38:57 #114
7889 tong80
Spleenheup
pi_50177036
Hij is twee jaar lang columnist van de voetbal International geweest. Dus aan de referenties zal het niet liggen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50243170
Ik heb dat achter de schermen ook nog geopperd, maar ik weet niet of ze er iets mee gedaan hebben. Bovendien weet ik niet of Beschouw daar zin in en tijd voor heeft.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50243398
Leuk stuk om te lezen
pi_50243694
Leuk is dat dat jullie lobbyen voor me. Maar ik hoef niet zo nodig op de frontpage. Is toch te veel gebonden aan een vaste tijd en daarin wil ik vrij zijn. Laat mij mijn stukjes hier maar lekker plaatsen op momenten dat het mij uitkomt.

Zou overigens wel graag meer reacties willen lezen. Gekeken wordt er genoeg, zie ik aan het aantal views, maar posten doen er maar weinig. Reacties worden erg op prijs gesteld. Ook als het van kritische kanttekeningen voorzien is.
pi_50385913
quote:
VERRASSENDE MOVE

Al maanden zijn de beleidmakers van Feyenoord bezig geldschieters te interesseren voor hun club. Ondanks hoopvolle verwachtingen loopt het nog niet storm; grote sponsors laten het vooralsnog afweten.

Het is het nijpend gebrek aan liquide middelen dat Feyenoord in een wurggreep houdt. Trainers als Co Adriaanse en Bert van Marwijk, die door de club benaderd worden, eisen een spelersgroep met potentie, maar door gebrek aan financiële middelen is Feyenoord niet in staat die spelers aan te trekken die de club verder kunnen helpen. Waardoor een handtekening van een nieuwe trainer dus uitblijft.

En dan is er nog het stadion, dat niet in eigen beheer is, hoewel de nieuwe bestuursvorm van Feyenoord ook het stadion overkoepelt. Om gebruik te kunnen maken van De Kuip is Feyenoord jaarlijks een huurbedrag verschuldigd, een huurprijs die in de miljoenen loopt.

Geld voor spelers is er niet en straks moet weer een fiks bedrag aan huur overgemaakt worden. Geld dat er niet is. En als het er wel zou zijn, besteedt men dat bij Feyenoord veel liever aan nieuwe spelers, zodat een gewenste trainer als Van Marwijk wel toehapt..

Het Feyenoordbestuur heeft een ingrijpende en zeer verrassende beslissing genomen om uit deze vicieuze cirkel te komen. De club zal in het komend seizoen zijn thuiswedstrijden spelen in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Dat stadion wordt door de Rotterdammers voor het symbolische bedrag van 1 euro per thuisduel gehuurd, zo maakten financieel directeur Onno Jacobs en technisch directeur Peter Bosz een half uur geleden bekend op een inderhaast ingelaste persconferentie.

“Het is een eerste stap van de wederopbouw van ons geliefde Feyenoord”, zeiden Jacobs en Bosz. Ze waren nog niet uitgesproken of de eerste boze supporters verzamelden zich al bij het Maasgebouw.
pi_50390786
Verrassende column ook Beschouw, knap bedacht.

Columns submitten kan ook Beschouw, ben je niet gebonden aan deadlines.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juni 2007 @ 23:11:01 #120
7889 tong80
Spleenheup
pi_50392248
Beschouw dat is geen column. Dat zijn 3 regels

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50414234
Zeker een verrassende move. Zou dat dan de oplossing zijn? Dan hoeft Curtis Martels niet meer te schrijven.
quote:
STERKE VERHALEN

In mijn dagelijkse rondje langs diverse amateurvoetbalsites op Internet ruim ik sinds enige tijd een plaats in voor www.voetbalrotterdam.nl. Een leuke site waarop diverse nieuwtjes over het amateurvoetbal in de regio Rotterdam te vinden zijn. Toch was het dat niet direct waar mijn oog op viel. Nee, dat was de columnist. Omdat een zichzelf respecterende voetbalwebsite niet meer zonder columnist kan, heeft men ook hier iemand bereid gevonden om stukken aan te leveren. Dit is geen professionele schrijver geworden, maar Curtis Martels. Ik las de naam en kon een glimlach niet onderdrukken.

Curtis Martels, dat is toch die voetbalnomade die al bij talloze amateurclubs speelde en zelfs enkele internationale avonturen heeft beleefd? Bij mij was hij vooral bekend vanwege zijn periode bij het Zwijndrechtse Groote Lindt en zijn kortstondig, mislukte avontuur bij ASWH. Martels meldde zich in de zomer van 2004 aan om het eens te proberen bij de Ambachtse hoofdklasser, maar kwam al binnen een maand tot de conclusie dat dit niet zou gaan werken. Daarop keerde hij terug bij Groote Lindt, waar hij als vanzelf weer succesvol was. Want goed beschouwd is Curtis Martels altijd een prima voetballer geweest voor alle ploegen onder de hoofdklasse. Voor het hoogste niveau leek hij toch net iets te stevig, zoals zijn strak gespannen shirt en zijn tonnetjeronde verschijning op het Ambachtse zaalvoetbaltoernooi voor regioclubs in december 2005 doen vermoeden.

Niet dat het wat uitmaakt, want Curtis Martels is een leuke voetballer om te zien. Een bijzonder leuk persoon ook. Martels is met recht een kleurrijk figuur. Hij kan boeiend vertellen over zijn avonturen in al die jaren amateurvoetbal. Nog leuker wordt het als Martels spreekt over Colombia en de Verenigde Staten, waar hij enige tijd min of meer als profvoetballer actief was. Vooral omdat hij zijn verhalen altijd wat aandikt. Ze worden er interessanter van, dat zeker, maar het wordt ook wel eens ongeloofwaardig. Curtis Martels doet graag interessant, denk je dan. Daarom was ik toch wel erg nieuwsgierig hoe hij als columnist te werk zou gaan.

Inmiddels zijn er al meer dan tien columns gepubliceerd en valt Martels stilaan wel als een verrassing te betitelen. Zijn schrijfstijl is onderhoudend als zijn verhalen en zijn vooral heel erg Curtis Martels. Her en der propt hij er een kleine anekdote tussendoor, om het geheel extra interessant over te laten komen. Zo weigerde de Braziliaan Marcio Santos met een minachtende blik een voorgestelde shirtjesruil met Curtis tijdens een demonstratiewedstrijd en vallen er regelmatig bekende namen. Net zo vaak dropt Curtis ineens een stekelig zinnetje in een mooi relaas over clubiconen of het zo jammerlijk aan zijn einde gekomen Zwart-Wit ’28. Dan zijn de aanwinsten van TOGR ineens uitgerangeerde spelers van eerste klasse niveau en krijgt hij onder de column weer wat reacties. Alsof hij zich dan net bedacht heeft dat een column toch moet polariseren en niet alleen maar mooi mag zijn.

De grootste glimlach krijg ik echter van zijn biografie. Curtis Martels somt onder zijn columns zijn imposante rijtje clubs op, waarbij hij uiteraard niet schroomt om tussen haakjes de naam van een bekende medespeler te noemen. Dat komt soms vrij belachelijk over, zoals in het geval van Groote Lindt en Martijn Stoop. Prima voetballer, die Martijn, maar buiten Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht niet al te bekend vermoed ik. Jack van den Berg als trainer noemen bij Zwart-Wit ’28 is slim, Xander van der Veeke als ploegmaat bij ASWH geven doet de wenkbrauwen fronsen. Zoals hij elders eens opgaf over de professionele instelling van Van der Veeke en Lodder tijdens trainingen. Waarmee hij leek te zeggen dat hij ze wel kende hoor, die Lodder & Van der Veeke. Dit terwijl hij hooguit een keer of tien met ze getraind heeft. Breeduit lachend las ik vervolgens de naam van Carlos Valderrama als medespeler in de Verenigde Staten.

Breeduit lachend, inderdaad. Want ik vind het fantastisch hoe Curtis Martels in alles zichzelf is. Dan weer dropt hij een interessante naam, dan weer heeft hij als trainer een speler ontdekt die het nu goed doet. Curtis heeft ook humor, als hij meldt hoe hij Maradona ontdekte. Maradona Phillips, welteverstaan. De melding dat hij een aanbieding van een vierdeklasser heeft afgeslagen, ondanks een vergoeding van 9000 euro, is een ander voorbeeld. Een vriend van me, spelend in ASWH 2, wist het direct: “Gelul!” In zijn periode bij Groote Lindt reed hij, woonachtig in Rotterdam, regelmatig mee met Curtis Martels. Ook Celsius Grant zat dan in de auto en Curtis vertelde de twee jongere spelers de mooiste verhalen. “Je wist dat het ergens niet helemaal klopte, maar hij vertelde het zo dat je nooit exact kon zeggen waarom niet. Daarom voelde je je ook nooit beduveld door hem, het was gewoon leuk.”

Het waren geweldige ritjes en ik kan het me helemaal voorstellen. Al lezend besef ik altijd weer waarom ik de ongedwongen sfeer van het amateurvoetbal zo leuk vind. Voetbalrotterdam heeft een geniale zet gedaan door Curtis Martels als columnist te kiezen. Ik kijk met smart uit naar de volgende stukken. Stiekem hoop ik dat hij eens gaat vertellen hoe Feyenoord gered kan worden. Wedden dat Curtis ook daar een antwoord op heeft?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50505689
Zal ze eens gaan lezen, die columns van Martels.
quote:
SCHOPPER

Tot opluchting van een heleboel eredivisiespelers heeft Jean-Paul de Jong besloten het betaald voetbal vaarwel te zeggen. Als speler wel te verstaan, want bij FC Utrecht gaat hij een jaar achter de schermen rondkijken. Ook zal hij de studieboeken ter hand nemen om het trainersdiploma Oefenmeester 1 te halen, want vanaf het seizoen 2008/2009 gaat hij de jeugd van de plaatselijke FC het schoppen en schaven bijbrengen.

Want zo zal Jean-Paul de Jong toch wel herinnerd worden, als schopper. In zijn lange carrière, veertien seizoenen bij FC Utrecht na een jaartje VfL Osnabrück, pakte de geboren Utrechter een recordaantal van maar liefst 83 gele kaarten. Het is hem door de supporters nooit kwalijk genomen. Integendeel. Toen hij in april van Roelof Luinge zijn recordbrekende gele prent ontving, stonden de mensen in Stadion Galgenwaard dolenthousiast op de banken.

Jean-Paul de Jong is al die jaren een speler geweest met een enorme wilskracht en een dito vechtlust. Eigenschappen die in Utrecht hogelijk gewaardeerd worden. Altijd en eeuwig was De Jong gedreven op zoek naar de bal. Die moest en zou hij hebben en als daarvoor een vijandelijke beentje opzij geschoffeld moest worden dan moest dat maar. Jean-Paul de Jong keek niet op een onsje meer of minder.

FC Utrecht heeft altijd veel profijt gehad van de gedreven instelling van de middenvelder. Niet voor niets was hij jarenlang aanvoerder. De Jong was als aanjager op het veld een bijzonder waardevolle pion voor de trainers en het voorbeeld voor zijn ploeggenoten. En voorbeeld doet volgen, nietwaar? In de loop der jaren ontwikkelde FC Utrecht met een Jean-Paul de Jong in de ploeg een stijl van voetballen, die menig tegenstander de stuipen op het lijf joeg. Gedragen door het publiek werd het thuisstadion een haast onneembare veste.

Oorlog werd er gevoerd op het veld en de fans vonden het prima. Z|ij schreeuwden hun kelen schor, klapten hun handen stuk. Het was Jean-Paul de Jong, niet eens zo’n begenadigde voetballer, die van FC Utrecht een gevreesde vechtploeg maakte. Je hoefde van De Jong geen waanzinnige passeerbewegingen te verwachten, geen balletjes buitenkant voet of dubbele scharen. Jean-Paul was er voor het beter gooi- en smijtwerk en dat bedoel ik niet denigrerend.

Elke ploeg mag zich namelijk gelukkig prijzen een Jean-Paul de Jong in de gelederen te hebben. Betere uitvoeringen als Johan Neeskens, Jan Wouters, Patrick Vieira en Gennaro Gattuso speelden of spelen voor nationale en internationale topteams, maar Jean-Paul de Jong is daarom niet van minder betekenis. Voor FC Utrecht was hij een steunpilaar. De steunpilaar. Jean-Paul de Jong werd het clubicoon van FC Utrecht.

Het was daarom niet verrassend dat hij opdraafde bij de televisiecommercials die Holland Casino maakte toen het gokbedrijf naamgever van de eredivisie werd. We zagen Jean-Paul, nog bezweet van de inspanningen die hij zojuist op het veld had geleverd, verklaren dat hij later die avond zijn vertier ging zoeken in het Casino. Vertederend was dat reclamepraatje, maar ik geloofde er niets van. Jean-Paul de Jong is geen jongen die met kostuum en stropdas met fiches loopt te schuiven. Veeleer was hij een man die na de wedstrijden met zijn vechthond illegale wedstrijden bezocht en verlekkerd toekeek hoe het beest en ander in de ballen beet. Maar daar wordt geen reclame voor gemaakt bij de zendgemachtigden.

Volgend jaar loopt er bij FC Utrecht geen Jean-Paul de Jong meer rond op het veld. Met zijn 37 jaar moest eens het moment komen, dat hij de voetbalschoenen definitief op zou bergen. Dat moment is nu. Ondanks aanbiedingen van andere clubs, stop hij met voetballen. De weigering om op deze aanbiedingen in te gaan is De Jong ten voeten uit. Voor FC Utrecht liep hij de longen uit zijn lijf, voor FC Utrecht zette hij zijn beste beentje voor. Een andere club, nee, dat kon niet.

Jean-Paul de Jong verdient alleen al hierom een standbeeld in Utrecht, eentje van gewapend beton. Ze zullen hem missen, volgend jaar.
pi_50515380
Mooi verhaal over één van de laatste clubspelers die de eredivisie kent en wellicht binnenkort zelfs wel kende, als ze allemaal uitgestorven zijn.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 juni 2007 @ 16:48:32 #124
7889 tong80
Spleenheup
pi_50521963
MM leuke column over iemand die ik niet ken. Beschouw goeie beschrijving van JPdJ. Eerlijk gezegd zal ik hem niet gaan missen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50657277
Ik weet dat ik wel eerder over hem geschreven heb, maar ik vind hem dan ook top en baal dat het allemaal nog niet lukt met hem:
quote:
KRUISPUNTVOETBALLER

Het momenteel in Nederland lopende Europees kampioenschap voor jeugdteams is de ideale overbrugging tussen het eind van het afgelopen seizoen en de voorbereiding op het nieuwe. Inmiddels zijn er nog vier landen over, waarvan de beste jonge voetballers gaan strijden om de trofee. Een prijs die verplichtingen en verwachtingen met zich meedraagt. Want zij die nu de beste zijn, zouden dat over pakweg zes jaar ook bij de seniorenteams kunnen zijn. In dat licht worden de afzonderlijke prestaties van de spelers ook bekeken. Wie gaat er doorstomen naar het “echte Oranje” en wie zit er nu aan zijn plafond?

Doordat er tegen leeftijdsgenoten wordt gespeeld, is de vergelijking wat eerlijker. Wat tegen doorgewinterde profs van rond de dertig nog niet lukt, kan tegen jeugdige opponenten wel. Zo blijken Hedwiges Maduro en Ron Vlaar ondanks een minder seizoen bij hun club in hun eigen leeftijdscategorie nog altijd onder de betere spelers geschaard te kunnen worden. Maceo Rigters haakt verrassend aan, Royston Drenthe is smaakmaker en Ryan Donk een lichte revelatie. Helaas moest Ismail Aissati al rap afhaken met een blessure, want ook hij had op dit podium hoge ogen kunnen gooien.

Waar spelers uitblinken, moeten anderen tegenvallen. Haris Medunjanin is er daar één van. De begaafde middenvelder kreeg een zwervende rol toebedeeld tegen Israël, maar kon geen indruk maken. Medunjanin lijkt dan ook geschrapt in de plannen van teambuilder en talentenkneder Foppe de Haan. Foppe, die bij Heerenveen nooit echt Friese jeugdspelers kon laten doorbreken, maar wel succesvol was met diverse uit Scandinavië aangeleverde jonge spelers. Foppe, die vorig jaar Oranje al naar de titel leidde en nu weer goed bezig is. Foppe verdient alle lof, hoewel Johan Cruijff dat niet lijkt toe te durven geven. De legendarische nummer 14 bekritiseert de systeemkeuze van De Haan en doet dat met lachwekkende argumenten. De maestro, wiens zestigste verjaardag nog zo uitgebreid in de media kwam, komt over als een knorpot die kunstmatig vast wil houden aan voetbalwijsheden die de tand des tijds niet hebben doorstaan. Waarmee Cruijff tegenpool wordt van Foppe, die ondanks zijn “opa-status” prima met de jonge generatie overweg kan.

Alleen voor Haris Medunjanin is geen plaats meer. Hoewel ik De Haan begrijp, vind ik het jammer. Medunjanin is een stylist pur sang. Zijn argeloze speelstijl doet binnen de wedstrijd de tijd even stil staan. Denken aan Medunjanin is denken aan zwierige spelverdelers uit vroeger tijden. Vergeelde plaatjes uit krantenverslagen, beelden in zwartwit en krakerig in de ether komende verslaggevers. Medunjanin, geboren in Bosnië. Land met een litteken, verscheurd door de burgeroorlog, huilend van binnen. Waar de “sevdah” gezongen wordt en waarvan onbedoeld beelden van geruïneerde huizen met kogelgaten je netvlies raken. Geen plek voor kunst, zou je denken, maar de Bosnische voetballers geven een ander beeld.

Zo ook Haris Medunjanin. Passeerbewegingen uit stand, nonchalante balletjes met de buitenkant van de voet, machtige traptechniek en prima inzicht. Een scheppende geest, ongrijpbaar. Helaas ook voor trainers. Want Haris Medunjanin zien voetballen is genieten, maar dan alleen als hij de bal heeft. Zonder bal doet hij te weinig, om niet te zeggen niks. Men noemt hem dan ook vaak lui. Ongeïnteresseerd zelfs, als hij weer eens wat doelloos lijkt rond te sjokken tot de bal in zijn nabijheid komt. Dan pas veert hij op, zet hij aan voor een actie die zelfs in verdorde Bosnische parken de bloemen tot leven wekt. Om weer weg te dromen als het mislukt.

Trainers houden daar niet van. Ze worden gek van hem. Constant moet Haris bij de les geroepen worden. Foppe signaleert het, Wiljan Vloet. Die zijn niet achterlijk. De voetballer Medunjanin is er één die eigenlijk niet meer bestaat. Moderne middenvelders zijn allrounders en volop in beweging. Hebben defensief evenzeer hun waarde. Dat is bij Medunjanin niet zo. Hem opstellen is hopen en vertrouwen op zijn genialiteit, die natuurlijk wel beslissend kan zijn. Het is echter vooralsnog meer hopen dan vertrouwen. Te vaak gebeurt het niet en dus wordt Medunjanin naar de reservebank verbannen. Licht mokkend, omdat hij aangetast is in zijn door zijn Bosnische wortels ingegeven trots, neemt hij daar dan plaats.

Haris Medunjanin is verworden tot een kruispuntvoetballer. Want hoe lang blijft een talent een talent? Hoe lang wordt zijn defensieve onachtzaamheid nog weggewuifd onder het mom van jeugdigheid? Haris Medunjanin moet de stap zetten en zijn spel van extra facetten gaan voorzien. Anders is het straks klaar en eindigt hij ergens in de Jupiler League, als een soort Siegfried Einzweistein. Een onbegrepen genie tussen de dravers, af en toe opvallend door een fantastische goal. Ongeschikt voor het niveau waarop de echte mannen voor de pegels spelen. Het is dus tijd om te ontwaken, anders eindigt hij in de grote groep eeuwige talenten. Dat kan, hij is nog jong genoeg. Haris Medunjanin mag dan een uitgestorven voetballer zijn, hij is nog niet gestorven.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50761725
En nog één:
quote:
SYSTEEMDENKERS

De laatste dagen heb ik me verbaasd over de massale aandacht die de media schonk aan het systeem van Jong Oranje. Alsof Foppe de Haan een doodzonde beging door 4-4-2 te spelen, zo werd er her en der gereageerd. Uiteraard mede gevoed door de wijze woorden van het nationale voetbalorakel Johan Cruijff werd de teloorgang van de Nederlandse school met veel dramatiek beschreven. Heldenverhalen uit het roemrijke verleden van de vaderlandse vleugelspitsen passeerden de revue. De geniale taalvirtuoos, kantlijncriticus en verlosser op afroep leerde ons dat spelen in het systeem van Foppe een teken van zwakte is. Een tactische variant voor domme voetballers. Het team dat vanavond de finale speelt is de VMBO-variant op de hogeschool der Nederlandse voetbalkunst. Kansloze hangjongeren op noppen, te dom om het voetbal van Johan te spelen.

Maar ja, elk nadeel heeft zijn voordeel. Want Foppe en zijn jongens staan wel mooi in de finale. Op de drempel van prolongatie van de Europese titel, zo slecht lijkt dat me niet. Daar tekenen veel andere landen voor, maar bij ons gaat het weer over details. Foppe de Haan, de vriendelijke wijze opa, bood zelfs aan om tijdens een symposium met Cruijff en Van Basten in discussie te gaan over het systeem. Houd eens op zeg! Laat Foppe toch lekker werken met de ploeg zoals hij wil. Middenstipemotie willen we zien. Foppe die het veld instormt om de scheidsrechter in een mengelmoes van Fries en Engels op eerlijk spel te wijzen bij een strafschoppenserie. Dat zijn evengoed heldenverhalen die een plaats gaan krijgen in ons nationaal voetbalmuseum. “Weet u dat nog opa, waarom die meneer Foppe in 2007 daar met de scheidsrechter praat?” Antwoorden zullen we en dan praat niemand over vleugelspitsen.

Dat systeemdenken moeten ze afschaffen. Want de echte liefhebber denkt niet in systemen. Zo nu en dan droom ik weg en waan ik mezelf trainer. Dan stel ik volledig willekeurig een eigen droomelftal samen met spelers die ik zelf heb meegemaakt in mijn periode als voetbalvolger. Ik denk dan aan Edwin van der Sar, Fabien Barthez, Frank Rijkaard, Haris Medunjanin, Zinedine Zidane, Nwankwo Kanu, Maniche, Paolo Maldini, Lilian Thuram en Zvonimir Boban. Ik droom weg met Robert Prosinecki, de gebroeders De Boer, Romário de Souza Faria, Christophe Dugarry, Dani van Ajax, René Higuita, Mustapha Hadji, Gianfranco Zola en Wim Jonk op mijn netvlies. Glimlach bij de gedachte aan David Ginola, Benjamin Martha, Dennis Bergkamp, Zlatan Ibrahimovic, de Braziliaanse back uit de negentiger jaren Jorginho, penaltykeeper Hans-Jörg Butt, Dragan Stojkovic en Toto Schillaci. Ruim op zeker een plaats in voor Edwin van Bueren, Marco Pantani als die gevoetbald had, Faustino Asprilla, Jean-Pierre Papin, Alessandro Nesta, Marius Lacatus, Hristo Stoichkov, Josep Guardiola, Maris Verpakovskis en de gebroeders Laudrup. Geen idee of daar wel een kloppend elftal van te smeden valt.

In mijn elftal is plaats voor keepers die show, stijl en rust combineren. Die argeloos ballen uit de hoek plukken en nooit in paniek raken, al doen ze nog zulke rare dingen. Voor verdedigers die voetballend hun mannetje staan en die aanvallend durven te denken. Die ruimte in de rug durven te laten en een mannetje uit durven kappen. Ik speel met stijlvolle middenvelders, die op een uitzondering na met hun shirt nog schoon de kleedkamer opzoeken. Die baas zijn over de bal, hun passes versturen met de dodelijke precisie van een door Slavische huurmoordenaars afgevuurde kogel en het gras onder hun voeten ongemoeid laten, doordat ze er dartel over heen lijken te dansen. Die kunst scheppen uit liefde voor het voetbal. Waarna mijn aanvallers het moeten afmaken. Met droge schuivers, hard geplaatste schoten, eindeloze slaloms waar Alberto Tomba dronken van zou zijn geworden, kunstzinnige stiftjes en geniale hakjes. Koppen? Zelden, het spel wordt met de voeten gespeeld. Kortom, mijn elftal zal voetballen om te vermaken en om te winnen.

Teams die dit voetbal benaderden? Ajax in 1995, Barcelona in 1994, AC Milan met de drie Nederlanders, FC Porto onder Mourinho, Kroatië in 1998, Nigeria in 1994, Steaua Boekarest met Hagi, Parma in de finale van de Europacup II tegen FC Antwerp op Wembley, Spartak Moskou met Viktor Onopko, Dynamo Kiev in de late jaren negentig, Oranje op het WK van 1998, Paris Saint-Germain met Ginola en Weah, Frankrijk tussen 1998 en 2000, FC Twente dit seizoen, Arsenal met Bergkamp, Henry en Pires, Valencia met Gaizka Mendieta en het swingende Brazilië van de Confederations Cup 2001. Systemen? Ze waren allemaal anders. Ik kan alleen zeggen dat ik aan het kijken ernaar ontzettend veel plezier heb beleefd!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50778162
De eerste is beter dan de tweede Mich. De laatste is zweverig en verwoordt een irreële gedachte. Ik ben het met je eens dat aanvallend, technisch voetbal het mooist is, maar zonder een Gattuso, Neeskens of Roy Keane in je ploeg win je niks. Van zulke spelers kan ik ook genieten. Jij niet?
pi_50790591
Het gaat meer om het idee dat systemen niet zo belangrijk zijn als ome Joop ze afgelopen week wilde maken.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50879600
quote:
FRISSE START?

Omdat ik voor de krant een verhaal wilde maken met Marco de Borst, ex-speler van voetbalvereniging Spijkenisse en als jong talent door profclub Sparta was ingelijfd, bezocht ik eens een training van de Rotterdammers op Nieuw Terbregge.

Het was in de tijd van Mike Snoei, die toen als trainer regelmatig met de bewindvoerders van Sparta overhoop lag. Veel supporters waren er niet aanwezig, maar dat kan ook met de resultaten te maken hebben gehad, want Sparta draaide destijds niet al te best. Of lag het aan het weer? Dat kon ook, want de wind was guur en het regende dat het goot.
Verkleumd sloeg ik een lusteloze trainingssessie gade waar niet bepaald de spelvreugde van afspatte. In zichzelf gekeerd werkten de voetballers van Sparta hun oefeningen af. Gesproken werd er nauwelijks. Gelachen al helemaal niet. Met strakke gezichten speelden de Spartanen de bal naar elkaar toe en vertwijfeld vroeg ik me af wat Marco bezielde om het warme Spijkenisse te verruilen voor het kille profvoetbal.

Toen Snoei de training beëindigde stoven de spelers richting kleedkamer. Zo snel hadden ze de hele training niet gelopen. Binnen een vloek en een zucht was het trainingsveld leeg, op één speler na: Ricky van den Bergh.
Hij was mij tot dan toe niet opgevallen. Waarschijnlijk had ik Marco de Borst te veel in het oog gehouden. Nu Marco ook de warmte van de kleedkamer had opgezocht en daar waarschijnlijk nog wel een tijdje zou blijven, besloot ik nog even buiten te blijven.

Ondertussen sleepte Ricky van den Bergh met een muurtje. Je kent dat wel, zo’n rijtje triplex voetballers aan elkaar, dat op trainingspartijen gebruikt wordt door mannen als Pierre van Hooijdonk en vroeger Michel Platini. Begenadigde vrijetrapspecialisten, die nog even willen schaven aan hun traptechniek. Zo’n namaakmuurtje komt dan goed van pas, want geen enkele profvoetballer gaat voor zijn lol na een training in een levende muur staan om bij vrije trappen te figureren. Zeker niet bij het weer van toen.

Terwijl zijn ploegmakkers al lang en breed onder de warme douche stonden, legde Van den Bergh een paar ballen op een rijtje. Het muurtje stond een meter of anderhalf buiten het strafschopgebied, aan de linkse kant. De wind joeg over het veld, de regen werd zo mogelijk nog heviger, maar het leek wel of Ricky het niet merkte. Geconcentreerd nam hij een aanloopje en met een mooie krul joeg hij de bal steenhard over de muur in het dak van het doel.

De volgende bal legde dezelfde weg af. En de derde ook. Hoewel er geen publiek aanwezig was, juichte Ricky alsof hij op een uitverkocht Kasteel gescoord had. Even keek hij mijn kant op; een fractie van een seconde kruisten onze blikken elkaar. Ik wilde mijn duim omhoog steken, maar Ricky was al breedlachend op weg om de drie ballen uit het doel te halen. Een half minuutje later zat hij ook in de kleedkamer.

Bij Sparta voetbalt Ricky al lang niet meer. Dit jaar stond hij onder contract bij RKC Waalwijk. Hij haalde de pers toen hij tijdens een oefenwedstrijd in Franeker tegen Cambuur Leeuwarden, in de voorbereiding op het seizoen, onderwerp was van de woede van de Friese supporters. Hij had een speler van Cambuur een klap verkocht en de fans wilden wel eens even verhaal komen halen. Verwenst en verketterd heb ik Ricky toen, vanwege zijn schandalige gedrag. Mogelijk was het een voorbode van het onheil dat het afgelopen seizoen te wachten stond. RKC degradeerde, tot grote frustratie van Ricky van den Bergh, die in de nacompetitie nog even in de clinch ging met ploeggenoot Tarek Sektioui.

Misschien had ik toen milder moeten zijn over Ricky. De man wil winnen en heeft daar veel, zo niet alles voor over. Hij slooft zich zelfs uit als zijn ploegmaten al lang onder de douche staan. Hij verlangt die inzet ook van zijn teamgenoten en als er in zijn ogen iemand verzaakt, zijn de rapen gaar. Dan slaan de stoppen door, net zoals die ene keer in Franeker, toen Cambuurspelers in een onbeduidend oefenpotje iets te veel naar zijn zin tegen zijn poten hadden geschopt.

Ricky gaat nu zijn heil zoeken in Almelo, bij Heracles. Hopelijk komt hij in een warmere sfeer terecht als bij het Sparta van Snoei en degradant RKC Waalwijk. Mogelijk bloeit hij weer een beetje op. Het zou helpen als er straks op de training echte voetballers in de muur gaan staan en een keeper in het doel wanneer hij nog een paar ballen op goal wil schieten. Misschien scoort hij dan in de eerste thuiswedstrijd wel uit een vrije trap. Dat gun ik hem wel. Toch wel, omdat hij mij een paar jaar geleden op Nieuw Terbregge een onvergetelijke ochtend bezorgde.

En Marco de Borst, zal je je misschien afvragen. Die gaat volgend jaar bij Barendrecht voetballen.
  Trouwste user 2022 woensdag 27 juni 2007 @ 04:18:26 #130
7889 tong80
Spleenheup
pi_50886846
Leuk, sluit mooi aan bij het topic over hem van MM.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 27 juni 2007 @ 10:08:52 #131
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_50889557
Leuk stukje Beschouw. Ook de fans in Almelo zullen Ricky ombeurten vervloeken en knuffelen. Benieuwd hoe hij het daar vanaf gaat brengen, voor Sparta was hij altijd aardig op dreef op het kunstgraf daar.
pi_50903610
Mooie reflectie Beschouw. Je wordt nog supporter!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_51029401
quote:
WONDER

Cyprus? Amerika? Antwerpen? Hij was met geen mogelijkheid te traceren. Taal noch teken vernam je van de man die bij Feyenoord jarenlang de dienst uitmaakte, maar na een geregisseerd supportersoproer de deur werd gewezen. Of het hazenpad koos, dat kan ook. Hoe dan ook, maanden hoorde we niets van Jorien van den Herik.

Terwijl bij Feyenoord het ene lijk na het andere uit de kast viel en de resultaten zowel op als buiten het veld hevig tegenvielen, leek Van den Herik van de aardbodem verdwenen. Het was hem trouwens geraden ook, want op dat moment leek hij zijn leven niet veilig in Rotterdam. Alle schuld van de teloorgang van het eens zo grote Feyenoord werd Jorien in zijn schoenen geschoven en menigeen lustte hem rauw. Wijselijk liet hij zijn gezicht niet meer zien.

Ondertussen zat het schip Feyenoord in zwaar vaarwater en een kapitein om het te besturen was er niet meer. Vroeger zou Jorien met veel bombarie een persconferentie hebben belegd, waarop hij een paar zwarte pieten aan buitenstaanders uitdeelde om zo de aandacht van de verzamelde pers naar elders proberen af te leiden. Maar Jorien was er niet meer en de nieuwe bewindvoerders kregen de volle laag, niet in het minst van het ongeduldige Legioen.

Het volk eiste brood en spelen. Brood was er niet en het spel leidde tot afgrijzen. Feyenoord beëindigde het seizoen teleurstellend als zevende en werd in de nacompetitie uitgeschakeld door FC Groningen. Een murw geslagen Erwin Koeman had al eerder het bijltje er bij neergelegd en een inderhaast ingehuurde Leo Beenhakker kon het schip ook niet meer vlot trekken. Voor het eerst in jaren haalde Feyenoord geen Europees voetbal. De club zat in zak en as. Hoe nu verder?

Onno Jacobs, Wim Jansen en vooral Peter Bosz kregen een storm van kritiek te verduren, vooral toen er tijdens de eerste weken van de transferperiode geen nieuwe aankoop in De Kuip gepresenteerd kon worden en de als trainer gewenste Co Adriaanse tot twee maal aan toe nee zei. Die mislukte poging om vers bloed in De Kuip te injecteren was de knulligheid ten top. Tot overmaat van ramp lieten geldschieters het nog steeds afweten. Verstokte Feyenoordsupporters begonnen al terug te verlangen naar Jorien van den Herik, die dat toch allemaal anders zou hebben aangepakt.

Maar Jorien van den Herik was en bleef uit beeld. Ook in de kranten. Het Algemeen Dagblad, dat toch een beetje als huiskrant van Feyenoord wordt beschouwd, wijdde geen letter aan de ex-voorzitter. Natuurlijk niet. Het waren Bosz, Jansen en Jacobs die de kar moesten trekken en een reveil van Van den Herik zou hun arbeid alleen maar dwarsbomen.

Achter de schermen werd er koortsachtig overlegd. Tot tastbare resultaten kwam het niet, want ook Bert van Marwijk leek als trainer niet te willen komen. Wekenlang hoorden wij niets. Totdat het ineens, als bij toverslag, veranderde. Plots zette Van Marwijk wel een handtekening. Tim de Cler maakte de overstap van AZ naar Feyenoord, Giovanni van Bronckhorst kwam terug thuis en Hofland en Makaay ruilden de Bundesliga in voor de eredivisie.

Het kon niet op. Geld scheen geen enkele rol meer te spelen. Ineens scheen de zon weer in Rotterdam. Supporters stonden in de rij om een seizoenskaart te bemachtigen, in de pers verscheen het ene rooskleurige verhaal na het andere over Feyenoord en plots was daar Jorien van den Herik weer in beeld.

Het was in een reportage in het AD, waarin uitgelegd werd dat spelersmakelaar Rob Jansen toch wel een groot aandeel had in de komst van trainer Van Marwijk en de voetballers Makaay, Hofland en de Cler. ‘Het succes van Feyenoord’ luidde de kop van het verhaal. En wie was het volgens het AD de man die de aanzet had gegeven tot al dit moois? Wie had Rob Jansen zover gekregen om zijn schouders onder Feyenoord te zetten?

Juist: Jorien van den Herik. Jansen zei het zo in het AD: “Eerlijk gezegd is dat duwtje van Jorien, dat door niemand was opgemerkt, toch wel erg belangrijk geweest.” Van den Herik kwam zelf ook nog even aan het woord: “Vanzelfsprekend volg ik Feyenoord en ik zal mij naar de club altijd positief opstellen.” Waarvan acte. Het is het eerste signaal dat de eens uitgekotste Van den Herik door Feyenoord werd in de armen gesloten gaat worden. Een terugkeer als voorzitter is er niet meer bij, maar nog een paar van deze berichtjes in de krant en Jorien zal weer op de tribune kunnen plaatsnemen, zonder voor zijn leven te vrezen.

Tactisch slim van de huidige bewindvoerders om een deel van de huidige successen op de transfermarkt bij de voormalige zondebok te leggen. Straks kan Van den Herik toch met opgeheven hoofd afscheid komen nemen. Komt ook dat weer goed in Rotterdam. Wie had dat gedacht? De wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit.
  Trouwste user 2022 maandag 2 juli 2007 @ 05:03:52 #134
7889 tong80
Spleenheup
pi_51048591
Klasse stukje beschouw

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 2 juli 2007 @ 23:35:59 #135
7889 tong80
Spleenheup
pi_51079082
*KICK*

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51274484
quote:
OUDE GLORIE IN DE KUIP

Australië leek hem wel een leuke plek om zijn voetballoopbaan af te sluiten. Hmmm, Perth Glory… Op de training een beetje aanlummelen en op wedstrijddagen een half uurtje meedoen. Je even in het zweet lopen, na afloop heerlijk onder de douche en daarna lekker anoniem opgaan in de massa. Een etentje hier, een filmpje daar en dat allemaal zonder lastig gevallen te worden door handtekeningenjagers of mensen die iets van je willen. Niemand die Michael Mols kent, down under. Toch?

Het liep allemaal anders. Eind vorige week verscheen een piepklein berichtje in de krant dat Michael Mols toch maar niet naar Australië vertrekt. Te ver weg, luidde de reden. We haalden onze schouders op en gingen over tot de orde van de dag. Mols zou vast wel een club dichter bij huis kunnen vinden, zo dachten we.

Als alle voortekenen niet bedriegen, vindt Michael binnenkort die club dichter bij huis. Feyenoord is namelijk druk bezig de 36-jarige aanvaller aan zich te binden en het heeft er alle schijn van dat de geboren Amsterdammer binnenkort gepresenteerd wordt als de zoveelste nieuwe aanwinst. Dat is minder vreemd dan dat het lijkt, want Mols is, ondanks zijn hoge leeftijd, een speler waar nog veel plezier aan is te beleven.

Bij ADO Den Haag was hij de roos in de woestijn. Als hij aan de bal was, gebeurde er iets. Bal als aan een touwtje, slim, sluw en geslepen, kortom een lust voor het oog. Veel spelplezier zal Mols trouwens zelf niet aan zijn twee seizoenen in Den Haag hebben beleefd, want zoveel viel er daar niet te lachen. De prestaties van de groengelen bleven onder de maat, binnenskamers viel alles en iedereen over elkaar heen en na twee jaar ploeteren degradeerde Den Haag uiteindelijk.

Zoiets nooit meer, moet Mols gedacht hebben. In een opwelling besloot hij zijn voetbalcarrière te beëindigen, maar van dat besluit kwam hij snel terug. Terecht, want om een zo mooie loopbaan in mineur af te sluiten zou toch wel sneu zijn. De lokroep van Feyenoord komt dan ook op een prima moment. Goed bekeken van Peter Bosz en de zijnen. Mols moet er door gestreeld zijn. Dan maar geen kangoeroes en kiwi’s.

Binnenkort zal Mols dus zijn opwachting wel maken in de kleedkamers van Feyenoord. Met een glimlach van oor tot oor zal hij handen schudden van spelers als Van Bronckhorst, Makaay, Hofland en De Cler. Met zulke goede voetballers heeft Mols in jaren niet samengespeeld. Hij ziet het helemaal zitten. Het krakende lichaam is plots dat van een jonge God. Weg kwaaltjes, weg pijntjes. Mols heeft er zin in en hoewel trainer Van Marwijk bezweert hem alleen te zullen gebruiken als het nodig is, weet Mols nu al dat dit een jaar wordt om nooit te vergeten. Geen Perth Glory, maar oude glorie in De Kuip dus.

Het is Mols gegund. Feyenoord trouwens ook.
  Trouwste user 2022 maandag 9 juli 2007 @ 00:09:50 #137
7889 tong80
Spleenheup
pi_51277184
Je kunt slechtere spelers op de bank hebben zitten. Altijd een mooie voetballer gevonden.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51278531
Ik ga later vandaag de boel eens nalezen, heb er veel gemist de laatste tijd.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 maandag 9 juli 2007 @ 01:04:30 #139
7889 tong80
Spleenheup
pi_51278567
quote:
Op maandag 9 juli 2007 01:02 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik ga later vandaag de boel eens nalezen, heb er veel gemist de laatste tijd.
Ze zijn weer goed. Ik vind nog steeds dat beschouw op de Front Page moet. Heb al eens gelobyed maar hielp niet. Zal eeens andere mensen inlichten.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51282617
Hij heeft er zelf geen oren naar.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 maandag 9 juli 2007 @ 15:48:56 #141
7889 tong80
Spleenheup
pi_51293663
quote:
Op maandag 9 juli 2007 10:04 schreef -Vaduz- het volgende:
Hij heeft er zelf geen oren naar.
Ok.jammer

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51427034
Is mooi, die lobby van je tong, maar laat me maar hier posten. Kan ik zelf bepalen wanneer ik iets wil plaatsen.
.
quote:
EINDELIJK

“Elke keer als ik op de snelweg Utrecht passeerde, wierp ik even een blik op de top van de Dom”, vertelde een zichtbaar geroerde Willem van Hanegem bij zijn presentatie als nieuwe trainer van FC Utrecht. Na jaren speculaties over een nieuwe werkkring heeft de Kromme dan toch een baan gevonden. Hij werd gelinkt met het nationale elftal van China, dat van Marokko, het Legioen zag hem graag terugkeren naar Feyenoord, maar het is uiteindelijk Utrecht geworden.

Terug naar zijn roots dus, want de in het Zeeuwse Breskens geboren Van Hanegem bracht zijn jeugd door in de Domstad. Onlangs was hij met Marianne nog een kijkje wezen nemen in de Oudwijkerstraat, waar hij opgroeide. Het huis stond er nog, maar het bleek veel kleiner te zijn dan dat hij dacht. Mooi is dat, herinneringen ophalen in de stad waar hij groot is geworden en bij Velox zijn eerste stappen in het betaalde voetbal zette.

Velox, samen met Elinkwijk en DOS de pijlers van het in 1970 opgerichte FC Utrecht. Bij die club heeft Willem ook al een verleden. Hij was er speler en onder Nol de Ruiter assistent-trainer. Toen Han Berger het stokje van De Ruiter overnam, was het snel gebeurd met Van Hanegem als co-trainer. “Ik stond aan de zijlijn te bevriezen” keek hij met een kwinkslag terug op die periode, waarin hij door Berger niet voor vol werd aangezien.

Willem pakte zijn biezen en vervolgde zijn carrière elders. Wageningen, amateurclub Holland, Feyenoord, het Saudi-Arabische Al-Hilal, AZ, Sparta en onder bondscoach Advocaat assistent trainer bij Oranje. Het is een mooi rijtje. Maar sinds 2004 zat Willem thuis en wij, voetbalvolgelingen bleven jarenlang verstoken van teksten, zoals alleen hij heeft. Vlak voordat hij bij Sparta aan de slag ging, had hij zijn trainersdiploma behaald. Of hij tijdens die cursus nog iets opgestoken had, werd hem gevraagd. ‘Ja, een sigaret’, zei hij zonder een spier te vertrekken. En toen hij bij het Nederlands elftal een keer een persconferentie overnam van Dick Advocaat, die vlak daarvoor Arjen Robben van het veld had gehaald, tot woede van de vaderlandse pers, zei hij dat hij Dick neer zou slaan, als hij dat nog een keer deed. Het zijn die uitspraken die we al te lang hebben moeten missen.

Ja, hij draafde de laatste tijd op als vaste gast bij Voetbal Insite en met zijn typische droge humor fleurde hij dit praatprogramma regelmatig op. Maar wij zagen hem liever actief in de weer. Als trainer, met de handen op de rug, wandelend over het veld zijn manschappen aanschouwend. Dan kon het gebeuren dat hij een verdwaalde bal opraapte in een hoek van het veld, zoals die ene keer op het trainingsveld van Feyenoord, jaren geleden. Het was pal voor mijn neus. Willem, diep in gedachten verzonken, slofte naar de bal. Vlak voordat hij zich bukte, keek hij me aan en zei goedemorgen.

Voordat ik kon antwoorden had hij zich alweer omgedraaid en keek opnieuw naar de Feyenoordspelers die een partijtje aan het spelen waren. Ik heb het me altijd kwalijk genomen de groet van Willem toen niet beantwoord te hebben. Willem zal het al lang vergeten zijn, maar dat goedemorgen toen, op een doordeweekse druilerige ochtend, is Van Hanegem ten voeten uit.

Bij AZ was hij binnen een mum van tijd peetvader van twee jongens met het syndroom van Down, die in het stadion allerhande klusjes verrichtten. Tot tranen toen ontroerd waren ze, toen Willem bij AZ afscheid nam en ook Willem zal toen wel een traantje weggepinkt hebben.

Willem van Hanegem is wars van kapsones. Daarmee is hij een uitzondering in het voetbalwereldje, waar de pikorde regeert en bijna iedereen haantje de voorste wil zijn. Dat interesseert Willem geen biet. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Het zou zijn lijfspreuk kunnen zijn, alhoewel ook een lijfspreuk hem worst zal wezen. Maar vergis je niet, Willem van Hanegem is geen gemakkelijke vent. Dat was hij als speler al niet. De grote Ernst Happel, die van Feyenoord een Europese topclub maakte en in hem een steunpilaar zag, lag regelmatig overhoop met Willem en ook Peter Bosz werd een paar maanden geleden in een column in het AD de mantel uitgeveegd.

Ook dat is Van Hanegem ten voeten uit. Is hij één keer door iemand gepiepeld, dan vergeet hij dat nooit meer. Ook hierin is hij in de voetbalwereld een uitzondering, want vaak wordt een onenigheid snel met de mantel der liefde bedenkt, want die ander kom je ooit nog eens tegen. Willem haalt over dit zijn schouders op. Hij vergeet niets, wil te allen tijde onafhankelijk blijven, zijn eigen gang gaan. Zeker weten dat als Han Berger nog iets te zeggen had bij FC Utrecht Willem nooit een handtekening onder een contract had gezet. “Ik ben me een haartje betoeterd”, zal hij zeggen tegen intimi.

Han Berger is allang uit beeld bij Utrecht. Gelukkig maar. Zo keert Willem van Hanegem als trainer eindelijk terug op de vaderlandse voetbalvelden en nu al kijk ik uit naar de ontmoetingen met de pers. Het seizoen kan me niet vroeg genoeg beginnen.


[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 13-07-2007 14:19:59 ]
  vrijdag 13 juli 2007 @ 13:24:23 #143
161843 Elftalleider
Elftalleider
pi_51427810
weer een vermakelijk stuk beschouw, ben ook erg blij om willem terug te zien op de velden
Rood, Wit, Zwart zijn de kleuren van onze N.I.V.O. vlag
  Trouwste user 2022 vrijdag 13 juli 2007 @ 14:05:21 #144
7889 tong80
Spleenheup
pi_51429341
Heerlijk om te lezen beschouw. Juweeltje.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51440662
Erg mooi stuk over de Kromme. Dat verdient hij ook!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 vrijdag 13 juli 2007 @ 23:53:12 #146
7889 tong80
Spleenheup
pi_51448378
Dit hoort toch op de front page ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zondag 15 juli 2007 @ 05:25:35 #147
7889 tong80
Spleenheup
pi_51481364
*KICK*

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51646058
quote:
TE MOOI
We schrijven donderdag 19 juli 2007. De lucht is blauw, het zonnetje schijnt en het trainingsveld van Feyenoord, pal naast de Kuip, ligt er prachtig bij. De lijnen zijn vers gekalkt, het gras is frisgroen van kleur en kort geknipt. Blijkbaar toch niet kort genoeg, want daar komt een grasmaaier aanrijden die de groene aanplant nog een centimetertje korter gaat snijden. Een biljartlaken, zo zal het zijn straks. Het moet een feest zijn om op zo’n veld te kunnen trainen.

Getraind wordt er vandaag trouwens niet. Logisch, want anders zou de grasmaaier niet van stal gehaald zijn. Is er dan niemand? Nee, natuurlijk niet. Auto’s rijden af en aan en uit de spelonken van de Kuip verschijnen om de haverklap mannen met een mobieltje aan het oor, klaarblijkelijk druk in de weer om nog snel iets te regelen.

En een paar meter verderop, aan de rand van het trainingsveld, staat een groepje oudere mannen, de koppen bij elkaar gestoken. Of er nu getraind wordt of niet, ze staan er elke dag. Ze wisselen nieuwtjes uit, becommentariëren de gebeurtenissen in de hectische voetbalwereld, stellen elkaar vragen. ‘Zal Drenthe nog bij ons blijven?‘ ‘Schande wat Ajax bij Groningen te weeg brengt’.

Het gaat er gemoedelijk aan toe, totdat een van de mannetjes vraagt op de hoeveelste plaats hun club komend seizoen zal eindigen. ‘Vijfde’, krijgt de vragensteller als antwoord. Van verbazing valt hij bijna achterover. ‘Vijfde? Met al die nieuwe jongens, die toch beter een balletje kunnen trappen dan die Kolkka’s en Van Huysegemmen waarmee we vorig jaar opgescheept werden? Tegen amateurploegen wordt er nu lustig op los gescoord. Vorig jaar om deze tijd werd er zelfs verloren van amateurs. Vijfde? Je bent niet goed bij je hoofd.’’

Verwachtingsvol kijken alle mannetjes de man aan, die zojuist meedeelde dat hun club vijfde zal eindigen. Met gevoel voor dramatiek houdt die de kaken nog even op elkaar. Hij kijkt zijn maten één voor één aan, staart dan in de verte. En dan komt het hoge woord er uit: “Vijfde!’. Hij kijkt triomfantelijk en zegt dan resoluut: ‘Jullie denken toch niet dat vier man hier alles gaan veranderen?’

Kijk, die pessimistische man is de verpersoonlijking van de ware Feyenoordsupporter. Het gras mag groen zijn, de lucht blauw, het zonnetje geel en de ploeg volledig voorzien van vers bloed; het zal straks toch wel weer gaan tegenzitten. Wat er de laatste weken plaatsgevonden heeft bij Feyenoord is toch te mooi om waar te zijn?
  Trouwste user 2022 vrijdag 20 juli 2007 @ 00:18:22 #149
7889 tong80
Spleenheup
pi_51646512
'We schrijven donderdag 19 juli 2007. De lucht is blauw, het zonnetje schijnt en het trainingsveld van Feyenoord, pal naast de Kuip, ligt er prachtig bij. '

Dat is toch Bordewijk of Reve ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51646582
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 00:18 schreef tong80 het volgende:
'We schrijven donderdag 19 juli 2007. De lucht is blauw, het zonnetje schijnt en het trainingsveld van Feyenoord, pal naast de Kuip, ligt er prachtig bij. '

Dat is toch Bordewijk of Reve ?

Is gewoon Beschouw hoor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')