Wat mij vooral in deze discussie opvalt is dat er blijkbaar alleen vanuit wordt gegaan dat de meisjes uitsluitend psychologisch worden gedwongen. Niets is minder waar. Hoewel er tijdens de grooming meestal geen geweld aan te pas komt, wordt deze fase wel gebruikt (lees: misbruikt) om zoveel mogelijk informatie uit het meisje te verkrijgen. Op die manier komt de loverboy al haar kwetsbare plekken te weten. Vervolgens misbruikt hij die kennis om haar tot prostitutie te dwingen. Dit kán bijv. óók door te dreigen met geweld naar haar familie. En als er inmiddels (fysiek) geweld naar het slachtoffer is gebruikt, zal dat chantagemiddel zeker grote indruk maken... Daarnaast is het een gegeven dat vele loverboys ook illegaal wapens bezitten.... en tja, kan je het een meisje kwalijk nemen dat ze bang is om vermoord te worden, of dat haar familie vermoord wordt? IK niet tenminste.
Een andere belangrijke factor is het feit dat loverboys zelden alleen opereren. Over het algemeen betreft het een heel netwerk van jongens/mannen die gezamenlijk het meisje doeltreffend weten te isoleren. Kortom, het meisje krijgt geeneens de kans om "bij zinnen" te komen (laat staan, te weigeren). Niet voor niets zitten er (zelfs vandaag) diverse slachtoffers in gevangenissen (zonder enig strafbaar feit) omdat dat de enige manier is om henzelf, danwel hun familie, te beschermen voor het geweld van de loverboys.
Waar ik me ook aan stoor is de misvatting dat het altijd om zwakzinnige, gedragsgestoorde of anderszins kwetsbare meisjes zou gaan. Net alsof het een intelligente, hoog opgeleide, uit de midden/hogere klasse en zelfbewuste meisjes niet zou kunnen overkomen. Keep dreaming!!!
Het enige verschil zal het pressiemiddel zijn. Verder is er geen enkel verschil.
Maar ja, het doet natuurlijk wel geruststellend aan, die gedachte dat het JOUW dochter niet zal overkomen....
Tot slot nog dit. Het is opvallend dat de marokkanen (maar ook antillianen) sterk oververtegenwoordigd zijn als het gaat om loverboys. Wat ik ook erg opvallend vind, is dat er blijkbaar geen enkele persoon uit de omgeving van die loverboys (buren, ouders, broers/zusters, overige (naaste) familie, imam, whatever) zich geroepen voelt om hen ter verantwoording te roepen. Vooral omdat er klaarblijkelijk wél een heel sterke sociale controle op het gedrag van de meisjes is..... Verdomde dubbele kutmoraal!!!! LETTERLIJK!!!