FOK!forum / Sport Algemeen / [F1] Takuma Sato, de Japanse hoop
sangerwoensdag 7 maart 2007 @ 14:05


Stats:

Geboren: 28 januari 1977

Geboorteplaats: Tokio

Nationaliteit: Japanse

Debuut in F1: 3 maart 2002 (Jordan-Honda)

Teams: Jordan (2002), British American Racing (2003-2005), Super Aguri (2006-2007)

Aantal GP's gereden: 71

Takuma Sato is pas op late leeftijd begonnen aan zijn autosport carriere. In eerste instantie droomde hij van een carriere als professioneel wielrenner, totdat hij met karten in aanraking kwam. Hij boekte al vrij snel resultaten en werd in zijn tweede jaar reeds Japans kartkampioen. Tevens nam hij deel aan de Honda Racing School. In 1998 verhuisd de Japanner naar Europa, om daar zijn carriere voort te zetten. Vooral in de beginfase ging dat niet van een leien dakje. Hij reedt onder andere in de Engels Formule Opel Winter Series, het Engels Formule Vauxhall Junior-kampioenschap en de EFDA Euroseries, maar spraakmakende prestaties boekte hij niet. In 2000 werd hij derde in het Engelse Formule 3-kampioenschap en won hij de Korean Formula 3 Grand Prix. In 2001 beleefde de Japanner zijn beste jaar tot nog toe. Maar liefst vier kampioenschappen wist Takuma Sato op zijn naam te schrijven. Hij wist het Engels F3 kampioenschap, de F3 International Invitation Challange, de Marlboro Masters of F3 en de Macau F3 Grand Prix te winnen. Genoeg om Eddie Jordan te overtuigen. Sato kreeg een F1 test, mede dankzij motorenpartner Honda.

Takuma Sato in de F3


Deels omdat Honda een Japanner in de Formule 1 wilde stond vond Sato voor 2002 een stoeltje bij Jordan. Het zou echter geen gelukkig seizoen worden. Sato had de naam onbesuisd te zijn, en dat bleek vooral in het begin van het seizoen. De Japanner wist alleen de laatste race in de punten te finishen, hij werd knap vijfde na een goede zevende kwalificatietijd. Dieptepunt van het seizoen is het ongeluk met Nick Heidfeld, die hem op volle snelheid raakt waarna de Japanner even buiten bewustzijn raakt. Sato wordt naar het ziekenhuis vervoert waar hij de na een dag ontslagen wordt. Hij wordt uiteindelijk vijftiende in het kampioenschap.

Sato in de Jordan tijdens een test in Barcelona


In 2003 mag de Japanner plaats nemen als testcoureur bij British American Racing, waar Honda de motorenleverancier wordt. Omdat Jacques Villeneuve het na de race in de Verenigde Staten voor gezien houdt mag Sato de laatste race rijden. Hij weet de race, voor eigen publiek, op een zesde plaats te finishen. Hij wordt hierdoor achttiende in het kampioenschap.

Sato tijdens zijn invalbeurt in Japan voor het BAR-Honda team


In 2004 mag Sato bij B.A.R.-Honda plaatsnemen als racecoureur. Het zou een goed jaar worden voor het team en Sato wist daarvan uitstekend te profiteren. In de eerste drie races rijdt de Japanner vooraan mee. De daaropvolgende drie races valt Sato uit met een opgeblazen motor, maar de rest van het seizoen presteert de Japanner uitstekend. Tijdens de GP van Indianapolis weet de Japanner zijn eerste podium te scoren. Hij wordt achtste in het kampioenschap met 34 punten.

Sato viert zijn eerste podiumplek uitbundig


Ook in 2005 is Sato racecoureur bij het B.A.R.-Honda-team. Het zal echter geen gelukkig jaar worden voor Sato. Al tijdens de eerste race wordt hij getroffen door pech als hij door de verregende kwalificatie achteraan moet beginnen. De daaropvolgende race is de Japanner ziek en wordt hij vervangen door Anthony Davidson. Hij kampt diverse malen met onwillige remmen en valt daardoor uit. Ook wordt het B.A.R.-Honda-team voor twee wedstrijden gediskwalificeerd nadat is gebleken dat ze een illegale tankinstallatie gebruikten. Ook is hij twee keer betrokken bij ongevallen met andere coureurs, waarvan één hem een diskalificatie oplevert. Hij weet slechts één punt te scoren en wordt hiermee drieëntwintigste in het kampioenschap. Nog achter beide Minardi-coureurs.

Sato rijdt ook in 2005 bij Honda


In 2006 was er voor Sato geen plek meer bij het fabrieksteam van Honda, zoals het voormalige B.A.R. inmiddels is gedoopt. Hij vind zijn heil bij het nieuwe Super Aguri-team. Het Japanse team, aangedreven door Honda-motoren, begint het seizoen met een paar jaar oud Arrows-chassis. Het team moest helemaal vanaf nul opgebouwd worden. Sato was hierin de ervaren rot, maar kon met de oude bolide geen potten breken. Na het inzetten van de nieuwe Super Aguri gaat het beter. De bolide is gedurende het seizoen ontworpen en wordt ingezet als wapenfeit voor 2006. Het blijkt een grote verbetering en Sato weet een tiende plaats te scoren in Brazilië, het beste resultaat voor het team tot dusver.

Sato tijdens tests voor het Super Aguri-team


Ook in 2007 zal de Japanner rijden voor Super Aguri. Het is nog maar de vraag of het team kan starten met een nieuwe bolide, maar de verwachting is dat het team een flinke stap kan maken in de rangorde.

Sato en Super Aguri waren ook aanwezig bij de testsessie in Bahrein
krielewoensdag 7 maart 2007 @ 14:19
Waarom krijgt deze matige rijder een eigen topic??
sangerwoensdag 7 maart 2007 @ 14:30
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 14:19 schreef kriele het volgende:
Waarom krijgt deze matige rijder een eigen topic??
Omdat iedere coureur een eigen topic verdient....en hij wel altijd voor actie op de baan zorgt

je hoeft hier niet per se te reageren hoor
Spooky4uwoensdag 7 maart 2007 @ 14:31
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 14:19 schreef kriele het volgende:
Waarom krijgt deze matige rijder een eigen topic??
Omdat Sato-san gewoon cool is
krielewoensdag 7 maart 2007 @ 14:53
Okay, ik bedoelde het verder niet lullig.
sangerwoensdag 7 maart 2007 @ 15:02
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 14:53 schreef kriele het volgende:
Okay, ik bedoelde het verder niet lullig.
Geeft ook niet. In het nieuwe seizoen kan al het nieuws over Taku-san in dit topic gepost worden
WESTvrijdag 9 maart 2007 @ 13:30
de leukste actie was met Taku op Spa toen met Schumi
sangervrijdag 9 maart 2007 @ 13:36
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 13:30 schreef WEST het volgende:
de leukste actie was met Taku op Spa toen met Schumi
Hij heeft wel meer leuke acties gehad hoor !
WESTvrijdag 9 maart 2007 @ 13:38
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 13:36 schreef sanger het volgende:

[..]

Hij heeft wel meer leuke acties gehad hoor !
maar met schumi was wel 1 van de mooiste
4-elementsvrijdag 9 maart 2007 @ 13:48
In 2004 reed hij bij vlagen fantastisch, met als hoogtepunt het podium op Indianapolis. Hij kan het dus wel, maar het jaar daarop was hij te onrustig, hij wilde te veel. Dat zorgde voor veel onnodige fouten. Als hij zijn koppie d'r bij houdt hoort hij zeker thuis in de F1.
WESTzondag 11 maart 2007 @ 17:14
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 13:48 schreef 4-elements het volgende:
In 2004 reed hij bij vlagen fantastisch, met als hoogtepunt het podium op Indianapolis. Hij kan het dus wel, maar het jaar daarop was hij te onrustig, hij wilde te veel. Dat zorgde voor veel onnodige fouten. Als hij zijn koppie d'r bij houdt hoort hij zeker thuis in de F1.
zo zijn er meer coureurs.
_Administr8or_zondag 11 maart 2007 @ 17:18
Takuma Sato is een idioot, zijn inhaalacties zijn vaak kamikaze acties
Nee wat mij betreft hoort hij absoluut niet thuis in de F1.
sangerdinsdag 13 maart 2007 @ 10:03
quote:
Op zondag 11 maart 2007 17:18 schreef _Administr8or_ het volgende:
Takuma Sato is een idioot, zijn inhaalacties zijn vaak kamikaze acties
Nee wat mij betreft hoort hij absoluut niet thuis in de F1.
Heb je afgelopen seizoen niet goed opgelet? Met name in de laatste fase van het seizoen waarin Sato regelmatig goede runs liet zien.
Spooky4udinsdag 13 maart 2007 @ 10:30
quote:
Op zondag 11 maart 2007 17:18 schreef _Administr8or_ het volgende:
Takuma Sato is een idioot, zijn inhaalacties zijn vaak kamikaze acties
Nee wat mij betreft hoort hij absoluut niet thuis in de F1.
Ik zou juist zeggen, meer van deze "idioten"
Meer actie, hardere gevechten en dus ook veel meer spanning.
WESTdinsdag 20 maart 2007 @ 13:06
Sato baalt van lichtjes op het stuur
quote:
Na afloop van de Grand Prix van Australie was er veel te doen over het aan de kant gaan van achterblijvers. McLaren-teambaas Ron Dennis en zijn collega van Renault Flavio Briatore beklaagden zich dat achterliggers niet snel genoeg aan de kant gingen als ze op een ronde gezet werden. Volgens Super Aguri-coureur Takuma Sato heeft dat in ieder geval niet aan hemzelf gelegen.

"Wij hadden een elektronisch probleem dus de waarschuwingslichten op het stuur werkten niet. Ik moest volledig vertrouwen op de signalen van de marshalls en die kwamen steeds vrij laat met de blauwe vlag. Maar volgens mij wordt het ook wel erg overdreven, ik denk niet dat we de leiders heel erg hebben opgehouden."

Daar was Briatore het niet mee eens. De Italiaan was zondag na de race furieus op de langzamere deelnemers. "Deze mensen negeren de blauwe vlaggen gewoon en volgens mij reageren ze op geen enkele vlag. Je hebt een geweer nodig om deze coureurs aan de kant te krijgen."

Nieuw voor dit jaar zijn de waarschuwingslichten op het stuur van de coureurs. Het zou duidelijker moeten zijn wanneer een coureur op een ronde wordt gezet of voorzichtig aan moet doen vanwege een gele vlag, maar als het systeem niet werkt levert dat blijkbaar meteen problemen op.
bron
Sallywoensdag 28 maart 2007 @ 15:04
Interessante coureur om te volgen!

tvp'tje dus!
XLzondag 10 juni 2007 @ 20:46
Svenssonzondag 10 juni 2007 @ 20:48
Bruce117zondag 10 juni 2007 @ 20:48
Brahimovzondag 10 juni 2007 @ 20:50
Nuongirlzondag 10 juni 2007 @ 20:50
Lucifer_Doosjezondag 10 juni 2007 @ 20:51
InTrePidIvityzondag 10 juni 2007 @ 20:52
pfafzondag 10 juni 2007 @ 20:52
PirEzondag 10 juni 2007 @ 20:53
Takumo "Kamikaze" Sato
Niek.zondag 10 juni 2007 @ 20:53
i2Them2zondag 10 juni 2007 @ 20:54
Verdomd dikke race
TommyGunzondag 10 juni 2007 @ 20:57
Sato held
Leatherfacezondag 10 juni 2007 @ 20:58
Ik wilde er net al een fantopic over openen.

Wat een held.

Wie rijdt er voor me? Alonso? Boeiuh! Ik haal em gewoon in hoor!

Zo'n kerels zijn Scheit aan reputaties.
XLzondag 10 juni 2007 @ 21:01
Voor als dit topic over 10 jaar een kick krijgt. De held heeft zojuist in een waardeloze formule 1 wagen de huidige wereldkampioen, teruggeworpen door fouten maar in een 100x betere wagen, in het zicht van de finish ingehaald.


100% op eigen kracht.
Leatherfacezondag 10 juni 2007 @ 21:02
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:01 schreef XL het volgende:
Voor als dit topic over 10 jaar een kick krijgt. De held heeft zojuist in een waardeloze formule 1 wagen de huidige wereldkampioen, teruggeworpen door fouten maar in een 100x betere wagen, in het zicht van de finish ingehaald.


100% op eigen kracht.
Hear, hear.
Areyoutalkingtomezondag 10 juni 2007 @ 21:03
sootyzondag 10 juni 2007 @ 21:04
Tako-San
roelofjanzondag 10 juni 2007 @ 21:05
Toch grappig, Sato werd altijd volkomen uitgekotst in de F1 topics hier.
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:01 schreef XL het volgende:
Voor als dit topic over 10 jaar een kick krijgt. De held heeft zojuist in een waardeloze formule 1 wagen de huidige wereldkampioen, teruggeworpen door fouten maar in een 100x betere wagen, in het zicht van de finish ingehaald.


100% op eigen kracht.
Ja, wat een gelul. Zullen we ff realistisch blijven? Sato haalt hem in vanwege de banden.
XLzondag 10 juni 2007 @ 21:06
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:05 schreef roelofjan het volgende:
Toch grappig, Sato werd altijd volkomen uitgekotst in de F1 topics hier.
[..]

Ja, wat een gelul. Zullen we ff realistisch blijven? Sato haalt hem in vanwege de banden.
1 bandenleverancier
InTrePidIvityzondag 10 juni 2007 @ 21:07
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:05 schreef roelofjan het volgende:
Toch grappig, Sato werd altijd volkomen uitgekotst in de F1 topics hier.
[..]

Ja, wat een gelul. Zullen we ff realistisch blijven? Sato haalt hem in vanwege de banden.
Sato heeft gewoon retegoed gereden
roelofjanzondag 10 juni 2007 @ 21:07
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:06 schreef XL het volgende:

[..]

1 bandenleverancier
Het hele harde/zachte banden verhaal is je dus onbekend begrijp ik?
XLzondag 10 juni 2007 @ 21:08
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:07 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Het hele harde/zachte banden verhaal is je dus onbekend begrijp ik?
Helemaal niet. Dat hoort toch bij het spel. Je kan Sato toch niet aanrekenen dat zijn tactiek beter is.
roelofjanzondag 10 juni 2007 @ 21:10
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:07 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Sato heeft gewoon retegoed gereden
Natuurlijk heeft 'ie ook gewoon retegoed gereden.

Maar hij heeft natuurlijk ook gewoon domweg geluk gehad met al die safetycars, en dat 'ie net in de laatste fase van de wedsttijd achter Alonso terecht komt op betere banden.
sangerzondag 10 juni 2007 @ 21:10
Doe dit dan in zijn eigen topic

[F1] Takuma Sato, de Japanse hoop
sangerzondag 10 juni 2007 @ 21:11
Kickje
XLzondag 10 juni 2007 @ 21:11
Wat een held!
roelofjanzondag 10 juni 2007 @ 21:11
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:08 schreef XL het volgende:

[..]

Helemaal niet. Dat hoort toch bij het spel. Je kan Sato toch niet aanrekenen dat zijn tactiek beter is.
Ja, dat was tactisch zeer sterk van Sato... dat 'ie steeds de safety car naar buiten stuurde op een moment dat het hem goed uitkwam.

Oh wacht...
sangerzondag 10 juni 2007 @ 21:13
Deze op slot?
ElmarOzondag 10 juni 2007 @ 21:16
Taku San.

Geweldige race gereden. Met de inhaalactie op Alonso als hoogepunt.
Sallyzondag 10 juni 2007 @ 21:17
GE-WEL-DI-GE inhaalactie, zeg!!!

Gewoon koel ernaast en erover!
Dos37zondag 10 juni 2007 @ 21:51
Vandaag reed ie idd best goed
4-elementszondag 10 juni 2007 @ 21:51
Zie je nou dat ie in de F1 thuis hoort
mittzondag 10 juni 2007 @ 23:47
Ja, dat mag wel.

nu helemaal
Meike26maandag 11 juni 2007 @ 09:19
Zeker wel !! Volgende week weer Indianapolis !! Podium is wat hooggegrepen, maar het circuit ligt hem goed. Ik weet niet of er on-board beelden van zijn op internet, maar Sato reed een keer door de kombocht volgas met 1 hand aan het stuur... echt een machtig gezicht.

Sato is zeker wel mijn held En Aguri Suzuki trouwens ook ! Dat hij zo'n team zo snel zo goed heeft gekregen, met hulp van Honda, dan denk ik... een mooie lange neus naar Toyota...
Xaobotnikdonderdag 14 juni 2007 @ 16:49
Taku heeft in het verleden mooie dingen laten zien op Indy. Dus als het mogelijk is, zie ik het wel gebeuren dat hij wederom goed scoort.
Sallyzondag 1 juli 2007 @ 09:42
Goh, nog niemand die een bericht heeft geplaatst dat Takuma-San een aanbieding heeft gehad van Toyota?!

Kijk net de voorbeschouwing op de qualy... Zal eens een nieuwsberiggie erbij zoeken!

Edit: NIKS te vinden met Google... Toch maar een gerucht?
Alleen oud nieuws en ander oud nieuws.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sally op 01-07-2007 11:22:43 ]
sangerzondag 1 juli 2007 @ 13:20
Sutil heeft ook een aanbieding gehad, volgens de geruchten. Ook van Sato gaan ze al een tijdje. NIets bevestigd though.
Sallyzondag 1 juli 2007 @ 20:24
quote:
Op zondag 1 juli 2007 13:20 schreef sanger het volgende:
Sutil heeft ook een aanbieding gehad, volgens de geruchten. Ook van Sato gaan ze al een tijdje. NIets bevestigd though.
Ja, Sutil kwam ik ook tegen bij het zoeken. En idd, niks concreets nog.

Maar Sato klonk wel enthousiast in de pitspost!
sangermaandag 2 juli 2007 @ 08:56
Sato dioet het gewon goed, en ziet weer kansen bij een fabrieksteam. Logisch dat hij enthousiast is.
TJDoornboswoensdag 4 juli 2007 @ 07:32
Respect voor de man die van Kamikaze een goed coureur is geworden. Alleen jammer dat hij "maar" in een SA rijdt

Canada 2007 was zijn mooiste daad denk ik en gaf perfect aan de groei van 2002 tot nu!!

Alonso
Sallywoensdag 4 juli 2007 @ 10:06
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 07:32 schreef TJDoornbos het volgende:
Respect voor de man die van Kamikaze een goed coureur is geworden. Alleen jammer dat hij "maar" in een SA rijdt

Canada 2007 was zijn mooiste daad denk ik en gaf perfect aan de groei van 2002 tot nu!!

Alonso
Jaaahh, die inhaalactie was echt geweldig (en een beetje de fout van Alonso om op niet de goede banden te rijden, mss).

Idd, 'jammer' dat hij niet in een betere auto rijdt. Wie weet had hij had gekund met een Toyota, Williams of BMW!
TJDoornboswoensdag 4 juli 2007 @ 10:45
Met een Toyota niet veel meer dan met die SA op div. circuits. maar met een BMW zie ik heb steevast in de top 6!!
sangerwoensdag 8 augustus 2007 @ 10:36
Kickje om zichtbaar te maken onder filter
sangerwoensdag 8 augustus 2007 @ 10:37
Sato wil tempo laatste stint vasthouden
Sallywoensdag 8 augustus 2007 @ 11:04
quote:
Lekkere spammert

Zal ik eens meehelpen? Je topic van de F1-techniek/tactiek e.d. heb ik al gekickt omdat ik er een meeleesdinges van wilde hebben!
Met een vraag erbij natuurlijk!

[ Bericht 17% gewijzigd door Sally op 08-08-2007 11:30:39 ]
Miguedonderdag 9 augustus 2007 @ 12:41
Sato, een van mijn Japanse helden Goed om te zien dat deze Japanse God een eigen topic heeft, eigenlijk zou er ook een speciaal Japans Formule 1-topic moeten zijn.

* behalve voor Toyota natuurlijk, dat spreekt voor zich
TJDoornbosvrijdag 10 augustus 2007 @ 08:05
*Istie nou al wereldkampioen?*