2,6*10^7/35*10^9 = 7,5*10^-4 m^3 gas.quote:Het aardgas in Nederland bestaat voor 90% uit methaan. De energiedichtheid is 35MJ/m3.
Ik kan het zo even niet zien, maar je haalt hier en daar kilowatt en watt door elkaar. ik ga er ff voor zittenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:56 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb een waterkoker die, (net getimed), in 6 minuten en 10seconden een liter water van 15 graden naar kookpunt brengt. Het kreng verbruikt 1382Watt. Essent vraagt 8.96cent per kwh.
Dat heeft dus gekost, als ik het allemaal goed begrijp. 8,96 x (6,16/60) uur x 1383/1000 KW.
is dus 8.96 x 0.1027 x 1.383 = 1.2726cent
Alsquote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:20 schreef ikbenik het volgende:
8,96 cent voor electriciteit? Ik denk dat je je vergist met de kale prijs daarvan. Je moet er ook nog eens de belastingen en weet ik veel wat voor heffingen nog bovenop doen. Piektarief electriciteit kost meer richting de 20 cent. Op die manier krijg je een heel ander beeld.
En ik heb eens ergens gelezen dat het rendement van gas rond de 45% ligt, dus dan kan je daar ook verder mee gaan. Over het algemeen is het geloof ik zo dat gas goedkoper is dan electriciteit als je kijkt naar het verbruik.
Was het maar waar.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:07 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
[..]
Staan Nederlanders bekend om hun milieubewustzijn?
Geloof energiecentrales een rendement hebben van 40%. Daarnaast maakt het niet uit of een energiecentrale op kolen, olie of gas loopt. Het is allemaal zelfde principe , verwarming van water, wordt stoom en dat jaag je door een turbine (rolls-roycequote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:17 schreef Whatashockr het volgende:
Tuurlijk maar geen 100% rendement, dan nog verliezen in het netwerk, op- en neerschalen van voltages, en dan nog het rendement van je waterkoker.
het maakt niet uit of je het helemaal open zet.quote:Op donderdag 8 maart 2007 21:02 schreef EvilWasp het volgende:
Het maakt natuurlijk ook verschil of je het gas helemaal openzet of dat je veel geduld hebt en het water zachtjes tot de kook laat komen.
En wat voor pit je gebruikt, wat voor pan en wat voor fornuis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |