abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46974758
Op dit moment hebben wij twee auto's. Aangezien mijn vriendin tegenwoordig niet ver van huis werkt, is 1 auto eigenlijk meer dan genoeg. Het is vreselijk makkelijk, maar natuurlijk pure luxe. Ons idee is daarom om alle twee onze auto's (beide van '97 en beide ong. 125000km) in te ruilen en er één goede, wat nieuwere voor terug te kopen.

Nu zijn we toevallig afgelopen zaterdag even 'orienterend' gaan kijken voor een andere, en kwam ik een auto tegen die ik wmb direct had willen in laten pakken. Wat een schitterende auto! Een Seat Leon uit 2002, met 70000km. Onzettend nette auto, eigenlijk prcs wat ik zoek. Maar... Hij kost 12.950,-. En dat hebben we dus niet.

Nu hebben we wat zitten rekenen, en na inruil van onze auto's, inleg van een beetje (niet alles natuurlijk) spaargeld, enz. komen we nog zo'n 4500-5000 tekort. We zitten er eventueel aan te denken om dat geld (renteloos) te lenen bij onze (schoon)ouders. Maar het is natuurlijk wel erg veel. Ik houd eigenlijk helemaal niet van lenen (sowieso niet van bv Frisia, Becam, enz), maar het is zo'n fantastische auto...

Wat zouden jullie doen...?
Que..?
pi_46974861
Ik zou één van de twee huidige auto's inruilen en in de ander blijven rijden. Duidelijk.

Ik zou echt nooit geld lenen van (schoon)ouders.
pi_46974894
een andere auto kopen,
12k voor een leon van 5 jaar oud vind ik wat veel,
liever voor dat geld een citroen C5
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:31:22 #4
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_46974897
Toch zelf doorsparen.
Ik ben helemaal tegen sparen.
Tis dat je niet zonder hypotheek kunt .....
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:31:39 #5
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_46974910
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:30 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik zou één van de twee huidige auto's inruilen en in de ander blijven rijden. Duidelijk.

Ik zou nooit geld lenen period.(behalve hypotheek dan)

Geld lenen wat je feitelijk niet hebt
Where law ends, tyrrany begins.
pi_46974953
Waarom niet al je spaargeld er in steken Als t dan fout gaat kun je altijd nog lenen bij je ouders
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_46974965
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:31 schreef Sjechov het volgende:
Toch zelf doorsparen.
Ik ben helemaal tegen sparen.
Tis dat je niet zonder hypotheek kunt .....
je bedoelt lenen?
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:36:00 #8
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_46975067
Geld lenen voor een auto is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Een auto schrijft veel sneller af dan een lening. Na een paar jaar betaal je voor iets wat je helemala niet hebt.
Zoals al gezegd, verkoop één auto particulier en probeer de andere nog een paar jaar aan te houden.
Wil je per sé een ander, laat je keus dan vallen op een goedkopere auto dan een Leon. Het onderhoud ervan is trouwens ook best heftig, dat kan zat goedkoper.
Overigens is bijna 13k¤ voor een Leon van 2002 behoorlijk aan de maat. Is het een luxe diesel automaat? Zo niet, dan moet er behoorlijk wat van de prijs af! Ik zie ze staan vanaf ¤ 8.000,-. Dat scheelt meer dan het bedrag dan je mist.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:36:35 #9
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_46975090
TVP . Ik zit dit ook te overwegen. Het grootste voordeel is dat je geen rente betaald het grootste nadeel is dat je schuld hebt bij mensen... Als het nou alleen jouw auto was voor werk bvb dan is het anders dan leen alleen jij maar omdat je het met zijn tweeén doet is het jullie beider verantwoordelijkheid etc.
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:38:44 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_46975176
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:36 schreef ElectricEye het volgende:
Overigens is bijna 13k¤ voor een Leon van 2002 behoorlijk aan de maat. Is het een luxe diesel automaat? Zo niet, dan moet er behoorlijk wat van de prijs af!
Zonder te weten wat er allemaal voor extra's opzitten kan je dit niet zondermeer zeggen.

Een afgeragde 1.4 met 2 ton kan ik ook wel vinden voor 9000 euro op autotrack ja
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:41:21 #11
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_46975259
Geld lenen voor iets dat eigenlijk niet nodig is ,is zoó verschrikkelijk stom.
Nu is die auto leuk etc. maar als je 'm een half jaartje hebt en de glans eraf is zou je willen dat je er niet voor de schuld ingegaan was.
Je tv ,koelkast ,wasmachine kunnen tussentijds ook stuk gaan....... moet je daar ook weer voor lenen.
Iedereen die (onnodig) leent ,al is het renteloos ,zet zijn/haar kloten op het blok.
Het ontneemt je in ieder geval de mogelijkheid om eens spontaan iets aan te schaffen.
Ondanks het feit dat ik seat een kutauto/neppe volkswagen vind ,ben ik heel objectief.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_46975262
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:36 schreef ElectricEye het volgende:
Geld lenen voor een auto is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Een auto schrijft veel sneller af dan een lening. Na een paar jaar betaal je voor iets wat je helemala niet hebt.
Zoals al gezegd, verkoop één auto particulier en probeer de andere nog een paar jaar aan te houden.
Wil je per sé een ander, laat je keus dan vallen op een goedkopere auto dan een Leon. Het onderhoud ervan is trouwens ook best heftig, dat kan zat goedkoper.
Overigens is bijna 13k¤ voor een Leon van 2002 behoorlijk aan de maat. Is het een luxe diesel automaat? Zo niet, dan moet er behoorlijk wat van de prijs af! Ik zie ze staan vanaf ¤ 8.000,-. Dat scheelt meer dan het bedrag dan je mist.
Het gaat om een 1.8 20VT Sport met 6-bak. Niet de minste dus, en die zijn (helaas) wat duurder.
Que..?
pi_46975429
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:27 schreef -MEXX- het volgende:
Nu zijn we toevallig afgelopen zaterdag even 'orienterend' gaan kijken voor een andere, en kwam ik een auto tegen die ik wmb direct had willen in laten pakken. Wat een schitterende auto! Een Seat Leon uit 2002, met 70000km. Onzettend nette auto, eigenlijk prcs wat ik zoek. Maar... Hij kost 12.950,-. En dat hebben we dus niet.
Prijs en kilometerstand? Een 1.8 Leon Topsport?

Geweldig, je hebt 2 prima functionerende autos met een perfecte kilometerstand voor de leeftijd en toch wil je ze inruilen om, voorzien van een lening, een luxere auto te kopen. Het gaat je in deze volgens mij dus niet om het feit om van 2 naar 1 auto te gaan maar puur om een nieuwe auto (luxe) aan te schaffen en hierbij het terugdringen van het aantal autos (uitkomst) als oorzaak aan te halen. En dat alles ook nog eens met een lening.

Lening en auto? Indien geen noodzaak; nooit doen! Slechtste investering die je kunt doen!

Dus op je vraag wat zouden jullie doen?

1 auto verkopen en lekker door blijven rijden in de 2e auto en als je echt zelf geld heb een stapje hoger gaan.
pi_46975432
Wat een overdreven reacties allemaal zeg Zolang je maandelijks genoeg overhoudt om de schuld af te betalen en je dus de auto alleen koopt omdat dit exemplaar anders weg zou zijn en je met minder genoegen moet nemen is er niets aan de hand.
pi_46975517
Goeie keuze ! Ga van de zomer ook shoppen voor dat model, is inderdaad een normale prijs.

Als ik jou was en ik had een goede relatie met m'n (schoon)-ouders zou ik niet weten waarom niet.
Wel zou ik duidelijke afspraken maken over de afbetaling etc. om achteraf problemen te voorkomen.
If Nissan Motorsports is Nismo, than Honda Motorsports must be Homo...
pi_46975574
1) maak duidelijke afspraken
2) zorg ervoor dat de lening korter loopt dan de economische levensduur van de auto.

Verder: geen probleem.
Werken is voor arbeiders
pi_46975578
Spaar voor een Bugatti Veyron.
pi_46975595
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:45 schreef okcep het volgende:
Het gaat je in deze volgens mij dus niet om het feit om van 2 naar 1 auto te gaan maar puur om een nieuwe auto (luxe) aan te schaffen en hierbij het terugdringen van het aantal autos (uitkomst) als oorzaak aan te halen.
Het woord luxe gaat hier totaal niet op, want mijn huidige auto verschilt qua uitrusting niet eens bar veel met die Leon.
Wij willen domweg onze twee auto's inruilen voor een wat jonger en betrouwbaarder exemplaar. Daar is niks mis mee, lijkt me.
Que..?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:51:57 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_46975653
Niets mis mee. Je moet doen wat je zelf wilt, maar leen aub geen geld ervoor.
pi_46975673
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:49 schreef Richboy het volgende:
1) maak duidelijke afspraken
2) zorg ervoor dat de lening korter loopt dan de economische levensduur van de auto.

Verder: geen probleem.
We willen sowieso een documentje opstellen met details over het lenen idd, en we proberen het bedrag binnen twee jaar geheel afgelost te hebben. En wel zo dat we maandelijks ook nog wat overhouden om wat leuks van te doen.
Que..?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:53:09 #21
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_46975697
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:45 schreef FJD het volgende:
Wat een overdreven reacties allemaal zeg Zolang je maandelijks genoeg overhoudt om de schuld af te betalen en je dus de auto alleen koopt omdat dit exemplaar anders weg zou zijn en je met minder genoegen moet nemen is er niets aan de hand.
Hahaha.......... jij zou zo bij Becam kunnen gaan werken.
Goeie salespitch
Tja... waarom zou je ook met minder genoegen willen nemen?
Je bent het toch waard?
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_46975739
Tip: koop een auto die je wel kan betalen en niet eentje die je niet kan betalen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_46975796
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:53 schreef jehovaguerilla het volgende:
Hahaha.......... jij zou zo bij Becam kunnen gaan werken.
Goeie salespitch
Tja... waarom zou je ook met minder genoegen willen nemen?
Je bent het toch waard?

Heb je ook nog argumenten of kom je niet verder dan het "lenen is slecht mantra" ?

Ja natuurlijk ben je een mongool als je bij Leen geld leent. Je betaalt het dubbele. Maar goed dit gaat om een relatief klein bedrag, tegen beperkte rente (inflatiecorrectie en een etentje ofzo) en tegen lage maandlasten die TS makkelijk op kan brengen (tenminste daar ga ik van uit, anders ben je een lompe lul).
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:57:40 #24
14814 Dungeonmaster
Comes with sword
pi_46975831
Ga je ouders even lastig vallen omdat jij in een gele kanarie rond wil rijden. Echt belachelijk hoe makkelijk mensen omgaan met het spaargeld van anderen. Koop gewoon lekker een auto die je zelf kan betalen.
Rescuer of the distressed damsel
pi_46975832
Tip: koop een motor .
pi_46975880
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:50 schreef -MEXX- het volgende:

[..]

Het woord luxe gaat hier totaal niet op, want mijn huidige auto verschilt qua uitrusting niet eens bar veel met die Leon.
Wij willen domweg onze twee auto's inruilen voor een wat jonger en betrouwbaarder exemplaar. Daar is niks mis mee, lijkt me.
Luxe gaat dus wel op, je neemt namelijk geen genoegen met minder

Maar goed daar is inderdaad niets mis mee echter zou ik persoonlijk nooit geld lenen om iets te kopen en al helemaal geen auto. Vooral gezien het feit dat je al een auto hebt die, ik kan nergens lezen dat het niet zo is, nog prima functioneert. Uiteraard kun je er prima afspraken over maken, renteloos, looptijd e.d. maar nogmaals het is en blijf geleend geld. Hoe ga je de auto verzekeren? All-risk of Beperkt Caso (incl. diefstal). Bij dat laatste moet je dus niet vergeten: ongeluk jouw schuld geen schade uitkering = geen auto = wel een lening = nieuwe auto kopen = weer een lening.

Maar goed je vraagt om ieders mening: de mijne: geen geld lenen voor een auto als het geen noodzaak is.

En verder? Waarom een sport uitvoering en niet de topsport welke vanaf 2002 leverbaar is voor de Leon serie. Wat betreft prijs ontlopen deze elkaar niet zo heel erg. En die 500/1000 euro extra vinden pa en ma dan ook niet meer heel erg
pi_46975906
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:56 schreef FJD het volgende:

[..]

Heb je ook nog argumenten of kom je niet verder dan het "lenen is slecht mantra" ?

Ja natuurlijk ben je een mongool als je bij Leen geld leent. Je betaalt het dubbele. Maar goed dit gaat om een relatief klein bedrag, tegen beperkte rente (inflatiecorrectie en een etentje ofzo) en tegen lage maandlasten die TS makkelijk op kan brengen (tenminste daar ga ik van uit, anders ben je een lompe lul).
De lening is renteloos, en ik heb een duidelijk overzicht gemaakt van de maandlasten die ik nu, en die ik dan heb. Er rekening mee houdende dat ik ook nog wel eens wat anders in een maand wil dan alleen maar een auto afbetalen. Anders ben je idd een lompe lul.
Que..?
pi_46976074
Koop een auto van 8000 euro, daar kan je best iets fatsoenlijks voor kopen lijkt mij.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:11:06 #29
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_46976354
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:41 schreef -MEXX- het volgende:

[..]

Het gaat om een 1.8 20VT Sport met 6-bak. Niet de minste dus, en die zijn (helaas) wat duurder.
Je geeft aan 'maar' ¤ 7000,00 te hebben als je 2 (!) auto's inruilt. Toch wil je een auto met veel luxe, een behoorlijk verbruik en een topprijs qua onderhoud.
Naast het feit dat ik lenen voor een auto al dom vind, vind ik je financiële inzicht ook niet je van het. Misschien moet je eerst nog leren de tering naar de nering te zetten ipv je blind te staren op een auto die je goed beschouwd niet echt nodig hebt. Het kan ook een andere uitvoering van dezelfde mooie, kwalitatief goede auto zijn.
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_46976383
Geld lenen om een auto te kopen terwijl je eigen auto nog goed is.... Dat is nou wat ze noemen boven je stand willen leven. Als je perse een dure auto wilt, dan moet je daarvoor sparen. Echt te onzinnig om daarvoor te gaan lenen, tenzij je weet dat je het binnen 3 maanden kan aflossen.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:14:16 #31
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_46976461
Is dit hem trouwens?

Zo ja, geel =
Sic transit gloria mundi
I drink, therefore I am!
pi_46976797
Typisch geval van mannetje die in een mooie auto wil rijden.
Prima hoor, als je het geld er voor hebt.
Maar je kunt natuurlijk ook afspreken dat je samen een auto koopt die binnen jullie budget past, en niet eentje die jij graag wilt.

Lenen is niet altijd fout. Lenen uit noodzaak is prima. Maar dan kijk je dus wat je NODIG hebt, en niet wat je graag wilt.
Lenen voor luxe ipv noodzaak is fout, lenen van familie is hartstikke fout, als je niet begrijpt waarom is dat óók hartstikke fout.
Want waarom wil je lenen van familie en niet van de bank?
Ben je soms bang dat de bank écht haar geld terug wil hebben? Leuk voor die familie...

Enne... wat doe je als je die auto volgende week tegen een boom parkeert? Ook leuk voor de familie. Die moeten maar even begrijpen dat jullie meteen een vervangende auto kopen en dat daarom het terugbetalen maar even moet wachten.

Idd, één auto inruilen is de goedkoopste optie.
In een dure/mooie auto rijden moet je doen als je het zélf kunt betalen, niet over de rug van je vriendin en haar familie! Pauper!
pi_46976933
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:14 schreef ElectricEye het volgende:
Is dit hem trouwens?

Zo ja, geel =
Noop.
Que..?
pi_46976968
noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooit geld lenen voor een auto!
pi_46977047
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:22 schreef mgerben het volgende:

Want waarom wil je lenen van familie en niet van de bank?
Ten eerste, bedankt voor je verwensingen.

Ten tweede, lenen van de bank doe ik domweg niet, omdat die ook geld willen verdienen. Mijn ouders of schoonouders niet. Ik ga niet nog eens 10% extra betalen.
Que..?
pi_46977110
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:52 schreef -MEXX- het volgende:

[..]

We willen sowieso een documentje opstellen met details over het lenen idd, en we proberen het bedrag binnen twee jaar geheel afgelost te hebben. En wel zo dat we maandelijks ook nog wat overhouden om wat leuks van te doen.
Als je nou die twee jaar gewoon blijft sparen en als je het geld hebt die auto (of tegen die tijd vast wel weer een ander leuk model) gaat kopen? Das toch wel iets slimmer. Zeker als er onverwacht dingen kapot gaat. Als je leent dan zit je er aan vast en moet je wel betalen, terwijl als je spaart en alles gaat goed, dan heb je uiteindelijk evenveel geld, maar je bent veel flexibeler als het fout gaat of als er onverwachtte kosten zijn.

Ik ben het met de andere eens: doe wat je wil, kan me voorstellen dat je die Leon wil, maar ga er niet voor lenen. Das totaal niet slim.

Het lijkt mij nogal een impuls aankoop: je vind het een gave auto en wil 'm kost wat kost hebben. Zo zijn er al zat mensen over de kop gegaan. Nou kan ik natuurlijk niet in je finantiele situatie kijken, maar als je een lening voor een auto neemt die je pas over 2 jaar terug kan betalen, dan moet je het gewoon niet doen, klaar.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:32:09 #37
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_46977142
quote:
Is dit hem trouwens?

Zo ja, geel =
Nee. Want TS had het over een KM stand van 70K
pi_46977258
Ik heb bij het kopen van mijn auto wel geld geleend van mijn ouders, maar dat was niet meer dan 1000euro....veel meer zou ik ook niet willen lenen....wil het wel binnen zo kort mogelijke tijd kunnen af betalen....
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:36:32 #39
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_46977315
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:12 schreef mirannie het volgende:
Geld lenen om een auto te kopen terwijl je eigen auto nog goed is.... Dat is nou wat ze noemen boven je stand willen leven. Als je perse een dure auto wilt, dan moet je daarvoor sparen. Echt te onzinnig om daarvoor te gaan lenen, tenzij je weet dat je het binnen 3 maanden kan aflossen.
Nou 2 inruilen voor 1 is prima.

Maar dan eentje zien die 2 keer zo duur is en er ook nog voor willen gaan terwijl het geld er niet is
Trotse mamma :)
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:38:51 #40
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_46977399
Ik zie dat je van 1978 bent, als het goed is ben je dan al een paar jaar aan het werken en jou vriendin waarschijnlijk ook. Als je dan niet even 5000 ¤ aan een auto kan besteden ben je mijn inziens slecht bezig.
pi_46977417
Dat geen geld lenen voor een auto is wat kort door de bocht. Als je elke maand 500 overhoud en je nu 4500 nodig hebt is het natuurlijk geen issue om 4500 te lenen en de komende 7 maanden je lening af te betalen. Kom je nu al nauwelijks rond is het natuurlijk het stomste wat je kunt doen. Sowieso kan die Leon over korte tijd weleens dure reparaties nodig hebben, dan ga je redelijk nat als je geen buffer meer hebt.
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:43:56 #42
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_46977605
TS heeft zijn plan allang getrokken en gaat geld lenen.
Ik zou er een all-risk bij gooien zoals hierboven ergens al werd opgemerkt.

Geluk ermee!
pi_46977670
Lenen is kut, en lenen voor een auto is al helemaaal kut
Nooit doen, koop dan een goedkopere auto als je em niet kunt betalen.
Het is dat nu om een relatief goedkope auto gaat, maar als je dit bij een dure doet ben je nog aan het afbetalen terwijl je allang weer een andere auto hebt
pi_46977812
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:39 schreef Sjonnjoop het volgende:
Dat geen geld lenen voor een auto is wat kort door de bocht. Als je elke maand 500 overhoud en je nu 4500 nodig hebt is het natuurlijk geen issue om 4500 te lenen en de komende 7 maanden je lening af te betalen. Kom je nu al nauwelijks rond is het natuurlijk het stomste wat je kunt doen. Sowieso kan die Leon over korte tijd weleens dure reparaties nodig hebben, dan ga je redelijk nat als je geen buffer meer hebt.
Ik houd gem. zo'n 300-400 over in de maand. Was dat niet het geval, dan had ik er echt niet over nagedacht.
Que..?
pi_46978073
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:48 schreef -MEXX- het volgende:

[..]

Ik houd gem. zo'n 300-400 over in de maand. Was dat niet het geval, dan had ik er echt niet over nagedacht.
Precies, niks aan het handje dus Binnenkort een bak vakantiegeld er nog bij en klaar
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:08:11 #46
14814 Dungeonmaster
Comes with sword
pi_46978627
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:54 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Precies, niks aan het handje dus Binnenkort een bak vakantiegeld er nog bij en klaar
Als je 300 tot 400 euro in de maand over kunt houden en je vriendin ook nog een klein bedrag, dan kunnen jullie over 6 of 8 maanden (nog geen jaar) zelf een auto kopen van die prijs. Veel beter dus, zeker als je er al een hebt die het nog doet.
Ik blijf er bij dat een luxe artikel kopen van de spaarcenten van iemand anders een egoistische en vooral ook domme actie is. Blijkbaar is het gros van de mensen hier het daarmee eens. Maar TS moet en zal een (te) dure auto kopen. Lekker doen dan, maar als je de volgende keer weer zoiets doms wil gaan doen TS, vraag dan niet op Fok! om raad die je vervolgens toch in de wind slaat.
Rescuer of the distressed damsel
pi_46978844
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:08 schreef Dungeonmaster het volgende:

[..]

Als je 300 tot 400 euro in de maand over kunt houden en je vriendin ook nog een klein bedrag, dan kunnen jullie over 6 of 8 maanden (nog geen jaar) zelf een auto kopen van die prijs. Veel beter dus, zeker als je er al een hebt die het nog doet.
Ik blijf er bij dat een luxe artikel kopen van de spaarcenten van iemand anders een egoistische en vooral ook domme actie is. Blijkbaar is het gros van de mensen hier het daarmee eens. Maar TS moet en zal een (te) dure auto kopen. Lekker doen dan, maar als je de volgende keer weer zoiets doms wil gaan doen TS, vraag dan niet op Fok! om raad die je vervolgens toch in de wind slaat.
Waar lees jij dat ik al een beslissing gemaakt heb?
Que..?
pi_46979627
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:13 schreef -MEXX- het volgende:

[..]

Waar lees jij dat ik al een beslissing gemaakt heb?
Je hebt de beslissing al genomen om die auto te kopen, je weet alleen nog niet bij wie je het geld gaat lenen. Daarvoor plaats je hier een topic. Anders had je wel een topic geplaatst 'zal ik deze auto kopen of niet'.
pi_46979696
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:35 schreef Lucille het volgende:

[..]

Je hebt de beslissing al genomen om die auto te kopen, je weet alleen nog niet bij wie je het geld gaat lenen. Daarvoor plaats je hier een topic. Anders had je wel een topic geplaatst 'zal ik deze auto kopen of niet'.
Smartass.
Que..?
pi_46979771
Krijg je niet erg weinig terug voor je oude auto's als je nog zoveel bij moet betalen?
pi_46979847
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:38 schreef Den_Haag het volgende:
Krijg je niet erg weinig terug voor je oude auto's als je nog zoveel bij moet betalen?
Mjah, helaas wel.. we zijn al her en der gaan vragen. Die van mij levert grofweg nog zo'n 3000-4000 op, die van mijn vriendin zo'n 2000-2500.
Que..?
pi_46981669
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:29 schreef -MEXX- het volgende:
[..]
Ten eerste, bedankt voor je verwensingen.
Sportief!
quote:
Ten tweede, lenen van de bank doe ik domweg niet, omdat die ook geld willen verdienen. Mijn ouders of schoonouders niet. Ik ga niet nog eens 10% extra betalen.
Hm, toch vind ik dat blindstaren op die rente niet echt overtuigend.
Je kunt bijvoorbeeld versneld aflossen.
En je kunt voor 7000 een auto kopen die heel goed voldoet.

Als je die 7K niet zou hebben zou ik er nog steeds achter staan om te lenen. Lenen voor duurzame goederen is niets mis mee. Je haalt in feite geld dat je in de toekomst gaat verdienen naar voren, en je betaalt daar (uitgesmeerd over een lange tijd) een beperkt bedrag voor.

Punt is wat hierboven ook al gezegd is: Jij wilt precies díe auto. Je bent gewoon verliefd geworden op een auto, en je verdedigt je keuze met argumenten over betrouwbaarheid.

Die éne auto van 12K is betrouwbaar, en andere auto's zijn dat niet. En het is geen luxe keuze, want de uitrusting is vrijwel hetzelfde.
Sorry, maar dat zijn rationele argumenten die er later zijn bijgezocht om de emotionele onderbuikkeuze voor deze éne auto te rechtvaardigen.

Je keuze om een te kopen auto is noodzaak.
Je keuze voor deze éne (duurdere) auto is geen noodzaak, maar luxe.

Wil je weten waarom mensen in financiële problemen komen?
Omdat ze iets zien, en zichzelf vervolgens wijs maken dat ze het nodig hebben.
Plasma-TV om voetbal te kijken... natuurlijk met een 5.1 digital dolby surround set erbij.
Uiteindelijk gaat het gewoon om de heb.

Volgens mij (en een heleboel andere gezonde Fok!kers zo te lezen) doe je luxe met geld dat je gespaard hebt, niet met geld dat je leent.
pi_47146971
Ik zou een auto verkopen en gewoon in die oude blijven rijden en deze onderhouden. Het geld wat je overhoud lekker sparen, waarvan een deel voor een nieuwere auto op termijn. Ik vind lenen voor een auto echt zonde van het geld. Maar ja mannen denken daar (meestal anders over)
pi_47147089
waarom wil je een leon?

iets wat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven....

koop dan een auto van 8000 euro, heb je een mooie seat cordoba voor met 110 pk diesel.... en voor minder ook wel...
pi_47148405
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:30 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

pi_47148656
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:31 schreef BoukeF het volgende:
een andere auto kopen,
12k voor een leon van 5 jaar oud vind ik wat veel,
liever voor dat geld een citroen C5
Ligt er dus aan wat voor versie.... TS geeft al aan dat het een uitgebreide versie is.

Voor een 1.4 zonder toeters en bellen is het idd veel
  zondag 11 maart 2007 @ 11:50:59 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_47149130
Je moet gewoon doen waar jezelf mee kunt leven qua risico's/vrijheden ed.
Als je een mooie, eigenlijk momenteel te dure auto wilt rijden, moet je dat zelf weten. En (schoon-)ouders die gedl willen lenen zijn altijd handig/goedkoop, maar zou ik zelf liever achter de hand houden als je een huis wilt kopen oid.

De makkelijkste manier om, als particulier, flink geld te besparen is een "oude" betrouwbare auto op rijden. Momenteel heb je er 2; kies de beste, fijnste, of de goedkoopste. Inruilen is huilen; zoals je al ontdekt hebt. Over een paar jaar is die Seat ook niet veel meer waard.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 11-03-2007 11:58:37 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_47149221
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:45 schreef FJD het volgende:
En dat kan dus erg tegenvallen.
Heb zelf ook ooit geleend voor een auto en als het even tegenzit is dat echt pittig.
Ik leen nooit meer voor iets anders dan een huis.

Mijn advies: verkoop 1 auto, zet dat geld alvast op je spaarrekening. Spaar ondertussen door voor de auto die je wilt. Als je denkt dat je het snel kunt aflossen kan je het nóg sneller opsparen. Voordeel is: als je een grote tegenvaller hebt, kan je altijd het gespaarde geld nog aanspreken.

En geld lenen van je (schoon-)familie? Dé manier om ruzie te krijgen. En ja, nu gaat alles prima en kan je het prima afbetalen... Maar je situatie kan morgen héél anders zijn...

Auto's vallen niet meteen uitelkaar. Die van mij is 21 jaar oud en rijdt ook nog prima
pi_47149251
quote:
Op zondag 11 maart 2007 09:10 schreef woniya het volgende:
Ik zou een auto verkopen en gewoon in die oude blijven rijden en deze onderhouden. Het geld wat je overhoud lekker sparen, waarvan een deel voor een nieuwere auto op termijn. Ik vind lenen voor een auto echt zonde van het geld. Maar ja mannen denken daar (meestal anders over)
Ik dácht daar anders over

Als je het kunt aflossen kan je het ook sparen
Dat laatste is echter zonder risico.

Stel dat je vriendin zwanger wordt? En ja; dat kan ook gebeuren als je het veilig doet én aan de pil bent...
Of één van jullie raakt werk kwijt (en je vindt nieuw werk en hebt weer een 2e auto nodig omdat het verder weg is)?
Of je relatie komt ten einde?
Of de distributieriem van je nieuwe auto knapt? Paar duizend euro schade én je betaalt je lening ondertussen ook nog eens af.
Of je rijdt 'm in de prak? Ben je nog aan het aflossen voor een auto die je niet meer hebt terwijl je ondertussen een andere nodig hebt... (hangt uiteraard af van All-Risk of WA)

En als je dan toch wilt lenen: betaal het zo snel mogelijk af! Maak dat eerste prioriteit in je leven.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-03-2007 12:03:53 ]
  zondag 11 maart 2007 @ 12:02:57 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47149359
Als ik de meeste reacties hierboven lees ben ik vroeger wel heeeel erg stom geweest om geld bij mijn ouders te lenen voor mijn auto. Maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb. Destijds heb ik een betrouwbare auto kunnen kopen voor iets meer dan mijn budget toeliet. Echter, ik stond niet, zoals mijn vrienden, ieder weekend met de motorkap omhoog omdat er iets aan mankeerde. Ik had de lening binnen een jaar terug betaald en had er bij de inruil toch weer een stukje meer kapitaal staan.
Ik weet niet of ik anders binnen drie auto's nieuw had gereden. (En ja, nu komen de opmerkingen dat nieuw rijden nog duurder is. Dus die zet ik alvast zelf neer.) Gelukkig heb ik weinig onderhoud en overige kosten dus dat ik het mij wel waard.
De opmerking van nooit lenen zegt mij ook niks. Er zijn namelijk weinig ondernemers die hun geld verdiend hebben door niet te lenen bij de bank of wie dan ook.
Met andere woorden: als je de lening binnen redelijke termijn kunt terugbetalen is het best een optie.
(En anders heb je alvast een voorschot op een eventuele erfenis gehad. )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_47149434
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:02 schreef ManAtWork het volgende:
Als ik de meeste reacties hierboven lees ben ik vroeger wel heeeel erg stom geweest om geld bij mijn ouders te lenen voor mijn auto. Maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb. Destijds heb ik een betrouwbare auto kunnen kopen voor iets meer dan mijn budget toeliet. Echter, ik stond niet, zoals mijn vrienden, ieder weekend met de motorkap omhoog omdat er iets aan mankeerde.
Bij iedere auto kan het je overkomen dat je ieder weekend met de motorkap omhoog staat. Heeft te maken met onderhoud, keuze van merk/model en pech. Ik sta ook niet iedere week met m'n motorkap omhoog en heb een auto van 950 euro.
quote:
De opmerking van nooit lenen zegt mij ook niks. Er zijn namelijk weinig ondernemers die hun geld verdiend hebben door niet te lenen bij de bank of wie dan ook.
Ondernemers lenen om er geld mee te verdienen. Leen je daarom ook voor je auto? Vergelijking gaat niet op...
quote:
Met andere woorden: als je de lening binnen redelijke termijn kunt terugbetalen is het best een optie.
Als je het snel kunt terugbetalen kan je het nog sneller sparen. Vang je rente ipv betalen. En TS heeft nog 2 auto's waarvan er vast nog wel ééntje niet meteen uitelkaar valt
pi_47149455
quote:
Op zondag 11 maart 2007 11:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik dácht daar anders over

Als je het kunt aflossen kan je het ook sparen
Dat laatste is echter zonder risico.

Stel dat je vriendin zwanger wordt? En ja; dat kan ook gebeuren als je het veilig doet én aan de pil bent...
Of één van jullie raakt werk kwijt (en je vindt nieuw werk en hebt weer een 2e auto nodig omdat het verder weg is)?
Of je relatie komt ten einde?
Of de distributieriem van je nieuwe auto knapt? Paar duizend euro schade én je betaalt je lening ondertussen ook nog eens af.
Of je rijdt 'm in de prak? Ben je nog aan het aflossen voor een auto die je niet meer hebt terwijl je ondertussen een andere nodig hebt... (hangt uiteraard af van All-Risk of WA)

En als je dan toch wilt lenen: betaal het zo snel mogelijk af! Maak dat eerste prioriteit in je leven.
Damn je zoekt ze wel heel ver hoor, maar ik maak je lijstje even af.
Er valt een meteoor op je auto
Je vriendin wordt ondanks alle pillen e.d. zwanger van de eerste 8-ling
Osama land zijn Boeing op jouw auto
  zondag 11 maart 2007 @ 12:07:58 #63
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_47149464
quote:
... Destijds heb ik een betrouwbare auto kunnen kopen voor iets meer dan mijn budget toeliet. Echter, ik stond niet, zoals mijn vrienden, ieder weekend met de motorkap omhoog omdat er iets aan mankeerde. ...
TS heeft al 2, voor zover ik begrijp, betrouwbare auto's.
Hj wil geld lenen voor een dure/snelle/luxe bak die hij zelf niet kan betalen.
Verder ben ik het wel met je eens mbt. lenen. Als het nuttig is kan je het prima overwegen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_47149471
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:07 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Damn je zoekt ze wel heel ver hoor, maar ik maak je lijstje even af.
Er valt een meteoor op je auto
Je vriendin wordt ondanks alle pillen e.d. zwanger van de eerste 8-ling
Osama land zijn Boeing op jouw auto
Weet je waar die voedselbank klanten vandaan komen?
Zijn vaak hele gewone gezinnen met een goed inkomen en een lening.

Tot...

Ik zoek het niet zo ver eigenlijk. Bij lenen consumeer je al voordat je het geld hebt. En het leven zit vol onzekerheden en risico's, waarom dan nog een risico toevoegen?
Word je gelukkiger van een nieuwere auto waar je nog een schuld van hebt?
pi_47149507
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Weet je waar die voedselbank klanten vandaan komen?
Zijn vaak hele gewone gezinnen met een goed inkomen en een lening.

Tot...
Mmja, maar die lenen en voor de auto en voor de keuken en voor de boot en de plasma. Als je een normale baan hebt is dat bedrag waar het hier om gaat peanuts. Appeltje eitje en de meeste voorbeelden uit jouw lijst van issues gaan echt nergens over. De kans dat je de staatsloterij wint is groter zeg maar.
pi_47149535
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:10 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Mmja, maar die lenen en voor de auto en voor de keuken en voor de boot en de plasma. Als je een normale baan hebt is dat bedrag waar het hier om gaat peanuts. Appeltje eitje en de meeste voorbeelden uit jouw lijst van issues gaan echt nergens over. De kans dat je de staatsloterij wint is groter zeg maar.
Die kans is dus echt niet groter... Er zijn stukken meer voedselbankklanten dan staatsloterijwinnaars...

En als het peanuts is moet je er al helemaal niet voor lenen maar aantonen dat het peanuts is door het bedrag snel bijelkaar te sparen. Als je het niet snel kan sparen is het geen peanuts.

Geld lenen voor een huis is een ander verhaal. Een huis behoudt zijn waarde en deze stijgt zelfs nog. Doe dat maar eens na met je auto Naja, tenzij je een oldtimer hebt.
pi_47149577
Had voor TS is even deze auto voorgelegd aan een autoverkoper in mijn vriendenkring. Maar een leon van 12k 2002 70.000 is best aan de dure kant volgens hem. Aangezien een seat snel afschrijft. Dus ik denk niet dat je er verstandig aan doet om die auto te kopen. Sowiezo niet als je het geld er niet voor hebt. Trek is een avondje uit om internet af te speuren. Er zijn veel leukere auto's op de markt te koop voor 8000.

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=4074788&sprid=54223459&cache=no

Zoiets is toch ook niet verkeerd?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  zondag 11 maart 2007 @ 12:15:14 #68
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47149616
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bij iedere auto kan het je overkomen dat je ieder weekend met de motorkap omhoog staat. Heeft te maken met onderhoud, keuze van merk/model en pech. Ik sta ook niet iedere week met m'n motorkap omhoog en heb een auto van 950 euro.
[..]

Ondernemers lenen om er geld mee te verdienen. Leen je daarom ook voor je auto? Vergelijking gaat niet op...
[..]

Als je het snel kunt terugbetalen kan je het nog sneller sparen. Vang je rente ipv betalen. En TS heeft nog 2 auto's waarvan er vast nog wel ééntje niet meteen uitelkaar valt
Het is duidelijk: jij wilt geen geld lenen om een auto te kopen. Punt.
Ik wil alleen maar aangeven dat er genoeg situaties zijn waarin het wel een mogelijk is om een auto te financieren.
(O ja, er zijn genoeg ondernemers die geld lenen voor een auto. Hoe dacht je dat al die leasebakken gefinancierd zijn. )
pi_47149619
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die kans is dus echt niet groter...

En als het peanuts is moet je er al helemaal niet voor lenen maar aantonen dat het peanuts is door het bedrag snel bijelkaar te sparen. Als je het niet snel kan sparen is het geen peanuts.
Wat is snel, TS kan ook nog 6 maanden doorkloten met z'n oude gebakjes, misschien gaat daaraan wel iets duurs stuk, dan heb je dus nog meer kosten. Wie niet waagt wie niet wint, als je zo denkt blijf je dus altijd in oude barrels rijden, sommige mensen willen net iets meer omdat ze het zich kunnen veroorloven.
De grootste kapitaalvernietiging is de aanschaf van een auto, toch blijven die dingen als zoete broodjes over de toonbank gaan.
pi_47149659
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:13 schreef kebabkever het volgende:

10 jaar oud benzine met 2 ton op de teller, niet echt een lekkere investering, maar hij ziet er leuk uit ja.
pi_47149692
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:15 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Wat is snel, TS kan ook nog 6 maanden doorkloten met z'n oude gebakjes, misschien gaat daaraan wel iets duurs stuk, dan heb je dus nog meer kosten. Wie niet waagt wie niet wint, als je zo denkt blijf je dus altijd in oude barrels rijden, sommige mensen willen net iets meer omdat ze het zich kunnen veroorloven.
De grootste kapitaalvernietiging is de aanschaf van een auto, toch blijven die dingen als zoete broodjes over de toonbank gaan.
Doorrijden met een oude auto is goedkoper dan met een nieuwe. Onderhoud kan zelden op tegen de afschrijving op een nieuwe(re). En of je pech krijgt met een auto? Dat kan je met iedere gebeuren.

Maar goed. Ik meld me ook alleen maar omdat ik de fout gemaakt heb.
Was toen nog aan het afbetalen voor een auto die ik al niet eens meer had...
  zondag 11 maart 2007 @ 12:21:08 #72
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_47149742
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:38 schreef Little_Meanie het volgende:
Ik zie dat je van 1978 bent, als het goed is ben je dan al een paar jaar aan het werken en jou vriendin waarschijnlijk ook. Als je dan niet even 5000 ¤ aan een auto kan besteden ben je mijn inziens slecht bezig.
pi_47149875
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:17 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

10 jaar oud benzine met 2 ton op de teller, niet echt een lekkere investering, maar hij ziet er leuk uit ja.
Denk ( persoonlijk ) dat dat bij een audi niet echt uitmaakt. Denk dat die auto's kwalitatief sterker zijn dan een Seat...
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_47149943
Aan Mexx (TS):

In hoeveel maanden denk je de lening terug te kunnen betalen?

Als dat binnen een jaar is; waarom spaar je dan niet 1 jaar lang en koop je contant de auto die je op dat moment wilt. En gebruikte auto's blijven er altijd.

Als het langer dan een jaar is; waarom in hemelsnaam jaren afbetalen voor iets dat waarde verliest, kapot kan gaan en een financiëel risico met zich meebrengt.

En waarom heb je tot nu toe niet genoeg kunnen sparen?
pi_47150038
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het is duidelijk: jij wilt geen geld lenen om een auto te kopen. Punt.
Ik wil alleen maar aangeven dat er genoeg situaties zijn waarin het wel een mogelijk is om een auto te financieren.
(O ja, er zijn genoeg ondernemers die geld lenen voor een auto. Hoe dacht je dat al die leasebakken gefinancierd zijn. )
Ik ken overigens een ondernemer die inmiddels zo'n beetje bij de voedselbank rondhangt...

Bij het bedrijf waar ik werk hebben we gebruikte bedrijfswagens en kopen we pas een volgende als het geld er voor is. We zijn ook het laatste computerbedrijf in de regio dat goed (lees: met winst) draait. In een straal van 30km is bijna alles failliet of gekrompen.
pi_47150083
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ken overigens een ondernemer die inmiddels zo'n beetje bij de voedselbank rondhangt...
offtopic: serieus?
pi_47150109
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:34 schreef kebabkever het volgende:

[..]

offtopic: serieus?
Ja, serieus. Failliet gegaan, grote schulden bij leasemaatschappij en andere geldeisers (leveranciers). Komt nu rond van bijstand en kan tot 2099 afbetalen. Hoewel hij een BV had, is hij persoonlijk aansprakelijk gesteld op basis van slecht management (te veel geld uit bedrijf trekken voor zichzelf terwijl het niet goed draaide). Weet niet hoe het precies werkt maar hij zit voorlopig nog wel even in de shit...

Edit: heeft overigens inmiddels wel weer een baantje maar blijft zoveel inleveren dat het inkomen rond bijstandsniveau ligt. Valt niet mee om op je 54e als ex-ondernemer een baan te vinden.
pi_47150331
Sjeez, jaa dat is nogal wat dan. Maja, dan heeft hij het ook zichzelf te danken. Tsja ondernemen, als je het goed doet kun je er rijk van worden. Maar anders
pi_47150404
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:42 schreef kebabkever het volgende:
Sjeez, jaa dat is nogal wat dan. Maja, dan heeft hij het ook zichzelf te danken. Tsja ondernemen, als je het goed doet kun je er rijk van worden. Maar anders
Idd. Het is ook niet echt van toepassing op dit topic Maarja, als er iemand begint over het leasen van een auto en bedrijfsvoering... Leasen = duurder dan kopen. Voordeel van lease is dat je weinig gedoe hebt en snel van de auto af kan.
pi_47150406
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:13 schreef kebabkever het volgende:
Had voor TS is even deze auto voorgelegd aan een autoverkoper in mijn vriendenkring. Maar een leon van 12k 2002 70.000 is best aan de dure kant volgens hem. Aangezien een seat snel afschrijft. Dus ik denk niet dat je er verstandig aan doet om die auto te kopen. Sowiezo niet als je het geld er niet voor hebt. Trek is een avondje uit om internet af te speuren. Er zijn veel leukere auto's op de markt te koop voor 8000.

Je hebt er vast niet bijgezegd aan de "autoverkoper" wat voor versie het is. Een waar baseer je op dat een seat snel afschrijft??
  zondag 11 maart 2007 @ 12:49:44 #81
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_47150597
quote:
Is dit hem trouwens?

Zo ja, geel =
Ik heb ooit ook een Seat gereden, in die gele kleur.
Alleen betrof het hier een Seat Fura .
Mijn geinige, gele gebakkie. Helaas was ie na een jaar mijn geinige, gele wrakkie.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_47151211
quote:
Op zondag 11 maart 2007 12:44 schreef Slasher het volgende:

[..]

Je hebt er vast niet bijgezegd aan de "autoverkoper" wat voor versie het is. Een waar baseer je op dat een seat snel afschrijft??
1.8 20VT Sport + 6 bak. En waar hij dat op baseerd? Het is gewoon een feit dat een Seat niet erg waardevast is.
pi_47151777
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:09 schreef kebabkever het volgende:

[..]

1.8 20VT Sport + 6 bak. En waar hij dat op baseerd? Het is gewoon een feit dat een Seat niet erg waardevast is.
Auto's zijn per definitie niet waardevast, of je moet een klassieker kopen.

Maar om wat voor verschillen gaat het volgens jou die je aan waarde verliest t.o.v. andere merken?
Erger dan een Alfa kan volgens mij al niet
pi_47151788
Seat en niet waardevast is iets van een paar jaar terug

Als die dingen niet waardevast waren dan zouden ze ook niet 12k voor TS zijn beoogde nieuwe auto vragen
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2007 @ 13:57:09 #85
43556 miss_dynastie
pi_47152776
quote:
Als ik de meeste reacties hierboven lees ben ik vroeger wel heeeel erg stom geweest om geld bij mijn ouders te lenen voor mijn auto. Maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb. Destijds heb ik een betrouwbare auto kunnen kopen voor iets meer dan mijn budget toeliet. Echter, ik stond niet, zoals mijn vrienden, ieder weekend met de motorkap omhoog omdat er iets aan mankeerde. Ik had de lening binnen een jaar terug betaald en had er bij de inruil toch weer een stukje meer kapitaal staan.
Maar da's toch iets anders dan lenen voor de heb? Er zijn twee goede auto's, die ook aardig wat waard zijn, maar die moeten worden ingeruild voor een of andere gril. Persoonlijk zou ik mijn kind niet eens geld lenen om deze reden en al helemaal niet zonder rentevergoeding. Voor dit soort luxe spaar je maar, dat hebben de ouders ook moeten doen. Bovendien gaat het hier om een bedrag van 5000 euro, da's toch niet ietsje meer dan ietsje (of jij verdiende wel heel goed in je eerste baan ).

En waarschijnlijk ben ik niet brutaal genoeg, want hoe vraag je zoiets?
'Hoi pa, heb een leuke auto gezien.'
'Ah, leuk voor je.'
'Ja he? Maar ik kom 5000 euro tekort. Nou dacht ik dat je dat best renteloos aan me kan lenen.'
En dan zegt pa zomaar 'ja hoor, geen probleem'

[ Bericht 6% gewijzigd door miss_dynastie op 11-03-2007 14:03:01 ]
pi_47153078
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:09 schreef kebabkever het volgende:

[..]

Dan mag jij mij een auto aanwijzen die zijn waarde vasthoud....!
pi_47153150
quote:
Op zondag 11 maart 2007 14:05 schreef Slasher het volgende:

[..]

Dan mag jij mij een auto aanwijzen die zijn waarde vasthoud....!
Bijna alle oldtimers

Alhoewel dat na invoering van de kilometerheffing ook nog wel eens afgelopen kon zijn.
En laat mijn auto nou net 25 jaar worden in het jaar dat de kilometerheffing hoogstwaarschijnlijk wordt ingevoerd...
pi_47153277
quote:
Op zondag 11 maart 2007 14:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bijna alle oldtimers

Alhoewel dat na invoering van de kilometerheffing ook nog wel eens afgelopen kon zijn.
En laat mijn auto nou net 25 jaar worden in het jaar dat de kilometerheffing hoogstwaarschijnlijk wordt ingevoerd...
Je vergelijkt ook appels met peren vriend....
pi_47153834
"Een auto houd je arm", zei ooit iemand tegen mij......En daarom beperk ik dus ook de
bestedingen aan dat ding tot een minimum aangezien geen enkele bezitting (van mij)
zo snel waarde verliest als die auto....

@TS:
125000km voor een auto is HELEMAAL NIETS. Als je geld je lief is zou ik gewoon
doorrijden tot je in de buurt van de 200000km komt. Dan kun je altijd nog eens denken
aan inruil.

(die van mij staat over de 3 ton zonder grote kosten & still going strong, op LPG)
Assumption is the mother of all f***-ups
pi_47153922
quote:
Op zondag 11 maart 2007 14:10 schreef Slasher het volgende:

[..]

Je vergelijkt ook appels met peren vriend....
Je vroeg een auto aan te wijzen die z'n waarde behoudt.
Ik heb dat gedaan.
Of is een oldtimer auto volgens jou geen auto?

Daarnaast ben ik het met je eens dat auto's waarde verliezen. En afschrijving is een complex verhaal. Je moet de nieuwprijs, eigen aanschafprijs en toekomstige waarde meenemen in het verhaal om er een goed beeld van te krijgen.

En als je van plan bent om héél lang (+5 jaar) te doen met een gebruikte auto, dan telt afschrijving niet zozeer mee en kan de afschrijving bij aanschaf van een gebruikte juist in je voordeel werken door de lagere aanschafprijs.
Na 10 jaar krijg je voor een Toyota, Skoda, Seat of Volkswagen niet véél meer of minder aan restwaarde...

Zo kan een Kia of Chevrolet (Deawoo) wel véél waardevaster zijn dan een Mercedes.
  zondag 11 maart 2007 @ 18:10:45 #91
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47161921
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:57 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar da's toch iets anders dan lenen voor de heb? Er zijn twee goede auto's, die ook aardig wat waard zijn, maar die moeten worden ingeruild voor een of andere gril. Persoonlijk zou ik mijn kind niet eens geld lenen om deze reden en al helemaal niet zonder rentevergoeding. Voor dit soort luxe spaar je maar, dat hebben de ouders ook moeten doen. Bovendien gaat het hier om een bedrag van 5000 euro, da's toch niet ietsje meer dan ietsje (of jij verdiende wel heel goed in je eerste baan ).
Ging om een bedrag van 7.500 gulden. En ik verdiende redelijk. Gelukkig weten mijn ouders hoe ik met geld omga. Daarnaast zag ik het als een investering waarmee ik een stap op de carriereladder wist te maken.
quote:
En waarschijnlijk ben ik niet brutaal genoeg, want hoe vraag je zoiets?
'Hoi pa, heb een leuke auto gezien.'
'Ah, leuk voor je.'
'Ja he? Maar ik kom 5000 euro tekort. Nou dacht ik dat je dat best renteloos aan me kan lenen.'
En dan zegt pa zomaar 'ja hoor, geen probleem'
Nou, je zit er niet ver naast. Uiteraard zijn er goede afspraken gemaakt.
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2007 @ 18:14:44 #92
43556 miss_dynastie
pi_47162037
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:10 schreef ManAtWork het volgende:
Nou, je zit er niet ver naast. Uiteraard zijn er goede afspraken gemaakt.
Ik bedoelde niet zozeer bij jou, was al wel duidelijk dat dat was om een (carriere)stap te maken. Maar voor de heb zou het voor mij toch wel anders voelen. Lenen omdat je wasmachine stuk is of je goed vervoer nodig hebt om naar je werk te kunnen is een ding, lenen omdat je zo'n leuke auto hebt gezien terwijl je nog een prima bak hebt is iets anders.
  zondag 11 maart 2007 @ 18:17:23 #93
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47162116
OK. Met dat laatste ben ik het trouwens wel eens.
pi_47165808
quote:
Op zondag 11 maart 2007 13:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's zijn per definitie niet waardevast, of je moet een klassieker kopen.

Maar om wat voor verschillen gaat het volgens jou die je aan waarde verliest t.o.v. andere merken?
Erger dan een Alfa kan volgens mij al niet
Bijv vergeleken met een volkswagen, die schreven eerder erg hard af. Tegenwoordig word er nog flink geld gesmeten voor een goeie volkswagen. Om het maar niet te vergelijken met een BMW, Mercedes, Audi, etc
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')