abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46923046
Alloha,

Ik ben nu voor het eerst in mijn leven behang aan het verwijderen en ik dacht dat deze klus snel zou gaan, omdat ik de eerste 3 vellen er met blote handen af kon trekken....

Alleen het laatste velletje tegen de betonnen muur is geverfd, dus ik heb van alles geprobeerd:

0. Eerst had ik het behang extreem nat gemaakt met een spons.
1. ik ging stomen met een stoommachine.
2. Toen was ik tot de conclusie gekomen dat de stoom niet door het behang kwam en ben ik met een mes in het behang gaan snijden.
3. Dit leek een beetje te werken...... Maar op sommige plaatsen was ik serieus 5 minuten aan het stomen en dan moest ik nog heel veel kracht zetten om het behang te verwijderen.

Het is serieus zo hardnekkig dat ik soms stukjes van 4 vierkante cm er amper afkreeg met die stoommachine.....

Op dit moment doe ik amper een halve vierkante meter per uur en ik moet er nog een stuk of 50........ Dan ben ik dus ongeveer 100 uur bezig met behang weghalen......
Volgens mij doe ik wat verkeerd?

Dus wat zal ik nu doen? Moet ik een prikroller halen en daarmee over alle stukken behang rollen zodat er overal kleine gaatjes in komen waar het stoom door heen kan?
En moet ik daarna een agressief chemische behang-verwijderaar er op doen en dat even in laten trekken om het er vervolgens af te stomen?

edit: ik gebruik op dit moment ook een plamuur mes, voor het weghalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnDope op 04-03-2007 22:38:15 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_46924129
een spons pakken en het behang zeik en zeik nat maken... 5 minuten laten in trekken vervolgens met een plamuuurmesje alles eraf halen.... heb dat laaatst namelijk ook gedaaan 21 banen behang ....
pi_46924144
In Probleem bij behang weghalen staan ook nog wel wat tips.
Mijn advies zou zijn: Met een gaatjes roller, dan behangverwijderaar en het laatste met het afstoomapparaat.
pi_46924366
quote:
Op zondag 4 maart 2007 22:49 schreef Marsepein het volgende:
In Probleem bij behang weghalen staan ook nog wel wat tips.
Mijn advies zou zijn: Met een gaatjes roller, dan behangverwijderaar en het laatste met het afstoomapparaat.
Ik denk dat ik dit ga proberen.

Want dat zeik en zeik nat maken heb ik geprobeerd, het loopt er meteen af, er trekt helemaal geen vocht in.
En in banen er aftrekken is helemaal geen optie, het moet echt cm voor cm, als ik mazzel heb een paar cm.....

Ik weet me nog 1 stukje ter herinneren, het was niet groter dan ongeveer 1,5 vierkante cm..... ik was daar echt een minuut mee bezig. (terwijl het stoom oppervlak supergroot was(het oppervlak waar de stoom in kan trekken)).
En zo kwam ik dus meerdere van dit soort kleine stukjes tegen.....

Ik zou echt niet weten wat voor lijm en verf is gebruikt, je zou denken dat het zo zou moeten loslaten van dat beton?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_46924593
En anders kun je altijd nog met de gasbrander aan de slag
pi_46924747
even serieus.
pi_46925036
quote:
Op zondag 4 maart 2007 23:01 schreef JohnDope het volgende:
even serieus.
Je zou de eerste zijn die Marsepein niet serieus neemt.

Hij zegt het toch . En als..... de gasbrander.
pi_46925093
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:52 schreef Conflict het volgende:

[..]

Behangafweek is een stuk makkelijker, behangafstomers zijn ouderwets en je bent ook nog eens tien keer zoveel tijd kwijt.

Behangafweek verkopen ze bij iedere bouwmarkt (Perfax)
Kijk eens aan.....

En als ik er daarna ook nog eens met een stoomapparaat over heen jekker, dan is het weg neem ik aan?

Ik wist niet eens dat stomen ouderwets was.
quote:
Op zondag 25 februari 2007 22:47 schreef Igen het volgende:
Yo! Dat is 'm! Resistance is futile!

Het was leuk geprobeerd van Conflict, met z'n behangafweek, maar ik ga niet vier keer insmeren en in totaal een uur wachten voordat het behang eens loslaat. Gewoon 10 seconden het stoomapparaat erop, en het behang vliegt eraf!
Wat mij betreft smeer ik het 10 keer in. Als het er maar makkelijk af gaat. Liever 10 keer een paar uur wachten en een paar uur andere dingen doen, dan stomen met ongeveer een halve vierkante meter per uur.
pi_46925339
quote:
Op zondag 4 maart 2007 23:08 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Je zou de eerste zijn die Marsepein niet serieus neemt.

Hij zegt het toch . En als..... de gasbrander.
Ik wist niet dat de gasbrander ook een methode is, ik dacht dat het een geintje was.
pi_46925381
quote:
Op zondag 4 maart 2007 23:16 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik wist niet dat de gasbrander ook een methode is, ik dacht dat het een geintje was.
Neem ajb die gasbrander niet serieus, let ook op de PI (Posticon) links boven mijn post
pi_46925466
quote:
Op zondag 4 maart 2007 23:17 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Neem ajb die gasbrander niet serieus, let ook op de PI (Posticon) links boven mijn post
Maar denk jij dat die behang verwijderaar kans maakt bij mij (het is maar 1 laag behang met een laag verf er op)?
pi_46925523
Jawel, maar probeer eens achter te komen wat voor behang er op zit. Neem een stukje onbeschadigd behang mee naar een schilderswinkel en laat het zien. Zij kunnen je dan goed adviseren.
pi_46925772
cool tnx, het is zeker dan wel zwaar chemische rommel dat het door de verf heen trekt?

edit: ik zit al te surfen. Ik zie dat alle soorten behanglijm makkelijk zijn op te lossen. Dit wordt een peace of cake in verhouding tot die stoommachine?

[ Bericht 8% gewijzigd door JohnDope op 05-03-2007 00:21:22 ]
pi_46927005
Ik weet niet of ik het moet geloven, maar met HG schijnt het lukken binnen een uur.....
quote:
Geen geknoei meer met het stoomapparaat en versnipperd behang. HG behangverwijderaar is een supergeconcentreerd, uiterst krachtig middel, dat in staat is alle soorten behanglijm snel op te lossen, waardoor alle soorten behang eraf ‘vliegen’. En dat in hele banen! HG behangverwijderaar is zeer zuinig in gebruik, één flacon van 500 ml is goed voor het verwijderen van 100 tot 200 m² behang. Afwasbaar-, waterafstotend-, vinyl- of metaalbehang dient vooraf open geschuurd te worden met grof schuurpapier. Bij afstripbaarbehang, vooraf eerst de bovenlaag verwijderen. Papier- en andere absorberende behangsoorten hebben geen voorbehandeling nodig. Meng, afhankelijk van het te verwijderen behangsoort, de voorgeschreven hoeveelheid HG behangverwijderaar in 10 liter water. Breng deze verdunning aan met een drukspuit, plantenspuit, blokkwast of spons. Bevochtig het behang in ruime mate en laat dit 5 tot 15 minuten inwerken. Maak vervolgens een beginpunt door een hoekje los te maken, eventueel met behulp van een behang afsteker of plamuurmes. Verwijder hierna het door-en-door vochtige behang zoveel mogelijk in hele banen. Maak hiervoor eventueel gebruik van een behangafsteker of plamuurmes.

bron
pi_46931291
Ja, en als je goed leest dan werkt het alleen zo goed bij behang wat al volledig open ligt en zal het bij geverfd (en dus hermetisch afgesloten) behang net zo k*t werken als alle andere middelen. Heb het hier ook gehad en prikroller icm behangafstomer werkte het beste (naast m'n jongere broertje aan het werk zetten zodat ik het niet zelf hoefde te doen, scheelt ook een hoop frustratie... voor mij dan...)
  maandag 5 maart 2007 @ 08:54:37 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_46931741
Die behangverwijderaar zal best goed werken bij gewoon behang, maar het jouwe is geverfd dus het zal er wrsch niet in trekken.

Wat je zou kunnen doen is met een vlakschuurmachine de boel opschuren, dus proberen de verflaag te doorbreken.
En anders idd eerst de prikroller en dan die verwijderaar of een stoomapparaat eroverheen.
pi_46931973
quote:
Op maandag 5 maart 2007 07:55 schreef Vesalius het volgende:
Ja, en als je goed leest dan werkt het alleen zo goed bij behang wat al volledig open ligt en zal het bij geverfd (en dus hermetisch afgesloten) behang net zo k*t werken als alle andere middelen. Heb het hier ook gehad en prikroller icm behangafstomer werkte het beste (naast m'n jongere broertje aan het werk zetten zodat ik het niet zelf hoefde te doen, scheelt ook een hoop frustratie... voor mij dan...)
Die behangafstomer gaat echt in de ban hier. Ik rot het behang eerst even open, hetzij met een roller, hetzij met een behang perforator van 9 eurootjes en dan mik ik een paar van die flessen op de muur.

Met stomen ben ik helemaal klaar

edit: ik hoor ook net dat behang moeilijk van beton af gaat omdat het water in het beton trekt....

[ Bericht 1% gewijzigd door JohnDope op 06-03-2007 00:15:37 ]
pi_46933918
Water wat in beton trekt? Volgens mij neemt beton helemaal niet zoveel vocht op?
pi_46959637
Ja het schijnt dat water in beton trekt..... ik merk het wel....

Wat een k-werk trouwens heej, ook met die chemische behang reiniger, ik bleef spuiten Flessie is alweer op......

Ik ga morgen dus proberen:

1. Gaatjes in het behangmaken met een kleine hand perforator.
2. Vervolgens maak ik het zeik nat/
3. Vervolgens begin ik het weg te stomen en ga ondertussen krabben...
4. Ik gooi er daarna van die chemische troep op.

Ps ik maak nu wel ongeveer 1,5 a 2 4kantemeter per uur, dus er zit duidelijk progressie in....

Zal ik het maar afmaken of zou ik er een behang over heen plakken? Het zijn in principe alleen kamers waar nooit bezoek komt. En hoeft ook geen paleis te worden.

Maar Ik heb nu zoiets van; ik ga door met krabben. (terwijl het in mijn omgeving wordt afgeraden door experts, die willen er zo behang op doen, maar ik ben nog even eigenwijs)

[ Bericht 11% gewijzigd door JohnDope op 05-03-2007 23:21:20 ]
pi_46959811
Nee, begonnen is afmaken, zul je zien, ga je er overheen behangen valt alles er af
pi_46959944
Maar hoeveel 4kantemeter maakte jij ongeveer dan per uur op jouw hardnekkigste behang ooit?

edit: deze behangverwijderaar (HG) heb ik nog niet geprobeerd: http://www.hginternational.com/shop/product.asp?cfid=3&id=40&cat=2&dt=2

Ik heb vandaag die andere geprobeerd (die gele van de kwamtum), maar volgens mij is HG beter?
pi_46960081
Mijn hardnekkiste behang trok ik in 1 keer van de muur af Dus dat kun je niet vergelijken.

Maar soms is klussen niet leuk, tijdrovend en schiet het niet op. Des te meer plezier heb je er dan van als het wel geworden is zoals je wilde en ben je achteraf blij dat je geen consessies hebt gedaan.
pi_46960225
quote:
Op maandag 5 maart 2007 22:49 schreef Marsepein het volgende:
Mijn hardnekkiste behang trok ik in 1 keer van de muur af Dus dat kun je niet vergelijken.

Maar soms is klussen niet leuk, tijdrovend en schiet het niet op. Des te meer plezier heb je er dan van als het wel geworden is zoals je wilde en ben je achteraf blij dat je geen consessies hebt gedaan.
Zat dat behang ook op beton dan? En wat gebruikte je daar voor?

Ik moet denk ik nog wel een uur of 40 krabben dan.....

En trouwens: ik gebruik nu ook een behangsteker ipv een plamuurmes, dat is ook een hele verbetering....
pi_46960686
quote:
Mensen,

Ik heb ook al menige stroken behang "mogen" verwijderen van diverse ondergronden.
Van de week hoorde ik de goedkoopste schilderstruuk die ik ooit hoorde. Dit komt van een behanger zelf : gewoon insmeren met behanglijm en laten weken. Goedkoop en efficient.
Proberen kan zeker geen kwaad.
succes ermee,

Walter
http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1081236778&replies=11
pi_46966305
quote:
Op maandag 5 maart 2007 22:38 schreef JohnDope het volgende:
Ps ik maak nu wel ongeveer 1,5 a 2 4kantemeter per uur, dus er zit duidelijk progressie in....
Op mijn kamer heb ik ook de gaatjesroller, water, behangafweek en het stoomapparaat geprobeerd, en bij ongeveer de helft van de muren kwam ik ook niet sneller vooruit.
Maar als je het helemaal afmaakt geeft dat wel een goed gevoel hoor!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2007 09:32:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')