abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5003048
quote:
Op zaterdag 13 juli 2002 17:34 schreef Frollo het volgende:
Nou OK dan, ik ben er gister dus heen geweest met mijn vriendin. Van die eerste keer dat de motor door het dak viel, schrokken we best wel, dus lekker tegen mekaar aankruipen

*** SPOILERS AHEAD ***

Maar wat een breinbreker zeg! Heb inmiddels dit hele topic doorgelezen, en mijn interpretatie is, net zoals die van een aantal anderen, dat Donnie zich opoffert om het leven van onder andere het meisje te redden.
Een belangrijke aanwijzing, naast het nummer Love Will Tear Us Apart natuurlijk, vond ik in de titel van de film die in dezelfde bios als Evil Dead draaide: The Last Temptation of Christ. In deze film uit 1988 van Martin Scorcese zien we hoe Jezus niet aan het kruis sterft, maar er juist levend van af wordt gehaald, trouwt, kinderen krijgt, en ten slotte als oude man een natuurlijke dood sterft. Uiteindelijk blijkt dit hele alternatieve leven een droom te zijn, die door de duivel wordt veroorzaakt om Jezus van zijn lotsbestemming af te houden. Op het aller-allerlaatste moment wijst Jezus deze verzoeking af en gaat toch gewoon dood aan het kruis, zoals altijd de bedoeling was geweest. Zodat hij de zonden van de mensheid op zich kan nemen, en al die blaat die we kennen uit de Bijbel.
De parallel met Donnie Darko is duidelijk. Ook Donnie wordt op een cruciaal moment in zijn leven voor de keuze gesteld om óf het leven van anderen te redden óf zelf te blijven leven.
Ik denk dus dat ik 'm wel een klein beetje snap. Maar evengoed blijven er nog veel losse eindjes over. De precieze rol van Grandma Death bijvoorbeeld. Of de rol van de echte Frank (de man in het konijnenpak dus): hij leek me een soort kunstenaar ofzo, hij was immers de ontwerper van het masker. Maar waar kent Donnie hem dan van?
Kortom, redenen genoeg om hem nog een keer te gaan kijken. Of om de DVD te huren/kopen.

Je zoekt dingen die er niet zijn. Die Frank was gewoon een vriend van Donnies zus die bier ging halen voor de after. Zul je zien, komt altijd ellende van. Dat is de moraal
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
pi_5029088
mijn uitleg van de film (heb niet het hele topic gelezen)

**SPOILERS**
.
.
.
.
.

De film is al de 2e x dat Donnie dit meemaakt (hij herinnert het zich alleen niet).. Frank en die levenslijnen zijn zijn onderbewustzijn die hem vertellen wat er al gebeurt is.. (daarom werken de medicijnen niet) -op een gegeven moment zegt zijn leraar ook "als je de toekomst ziet, kun je hem veranderen - en dat is wat Donnie doet.. op het einde beseft ie dat zijn keuzes verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn zus / moeder / vriendin en pleegt daarom nadat ie door de wormhole is gegaan zelfmoord om dit te voorkomen....

**EINDE SPOILERS*

[Dit bericht is gewijzigd door Mike op 16-07-2002 00:41]

dinsdag 16 juli 2002 @ 01:33:38 #103
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_5029874
Heb m laatst voor de 2e keer in de bios gekeken, en hij was bijna net zo indrukwekkend als de eerste keer. Geniale film....
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_5032208
Het leuke van Donnie Darko is dat iedereen het anders interpreteerd, het levert altijd leuke stof voor discussie op.

*** LEES ALLEEN VERDER ALS JE DE FILM AL GEZIEN HEBT, OFTEWEL: SPOILERS ***

.

.

.

.

.

Drie interpretaties:
* De hele film (de volledige 28 dagen) is een "stervensdroom" van Donnie. Hij overleeft het ongeluk in eerste instantie ook niet, maar zijn hersenen "rommelen" nog wat na, in sneltreinvaart. Degene die mij deze uitleg heeft verschaft, vertelde dat men onderzocht heeft dat hersenen bij het sterven erg veel activiteit vertonen.

* Mijn eigen interpretatie is dat er een sterk religieus thema in de film zit, en dat Donnie een probleem heeft met hoe religie in zijn omgeving (school) gepropagandeerd wordt en hoe hij er zelf mee bezig is (zijn discussie met zijn natuurkundeleraar en zijn therapeut). Donnie is in mijn ogen een vervangend Christusfiguur (met een door hem persoonlijk aangewezen anti-christ; uiteraard niet zo letterlijk bedoeld, maar wel alles waar die hypocriete Jim Cunningham voor staat) die van God (de engelpersoon in de vorm van Frank) een keuzemogelijkheid aangeboden krijgt (tijdreizen) om zichzelf voor zijn omgeving op te offeren. Roberta Sparrow die steeds naar de brievenbus loopt staat overigens in deze visie voor de profeten die de komst van de verlosser in het oude testament voorspellen; zij weet doordat zij "in de toekomst kan kijken" van de brief die Donnie zal versturen. De aanval van Donnie op Jim Cunningham ("I think you're the fucking Antichrist!") is parallel aan het "schoonvegen" van de tempel door Jezus

* Een derde interpretatie is de wetenschappelijke, de Stephen Hawkins versie. Die vind ik de lastigste, omdat er nogal wat natuurkunde enzo bij komt kijken, met parallele universums en portals en definities van tijd en dergelijke. Daar ben ik niet zo goed in, ben ik bang. Ik vond het wel grappig dat degene die deze interpretatie had, meer bijbelkennis heeft dan ik, maar de religieuze versie niet zag

Overigens, een hint voor de religieuze uitleg is de hier eerder genoemde "Last Temptation of Christ", de film die double feature is met Evil Dead als Donnie en Gretchen naar de film gaan.

Achteraf is die scene in de bioscoop erg luguber, aangezien daar drie "doden" naar Evil Dead aan het kijken zijn: Frank, die eigenlijk al dood is maar zal leven als Donnie sterft; Gretchen, die nog leeft maar zal sterven als Donnie blijft leven; en Donnie die de keuze heeft om te leven of sterven, maar het lot van de andere twee daarmee in zijn handen heeft. De bioscoopzaal is overigens helemaal leeg, en de scene krijgt daarmee iets onwerkelijks, alsof het niet echt gebeurd (en meer een soort voorportaal op de hel/hemel is). Is het jullie opgevallen dat Gretchen heel snel in slaap valt (de scene in Evil dead die getoond wordt is volgens mij helemaal in het begin van de film; maar misschien is Last Temptation of Christ al langsgeweest ). Het is alsof Gretchen in slaap gebracht wordt door een externe partij (God? Frank?)...

[Dit bericht is gewijzigd door donnie op 16-07-2002 10:46]

dinsdag 16 juli 2002 @ 10:58:11 #105
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_5032531
quote:
Op dinsdag 16 juli 2002 10:25 schreef donnie het volgende:
hoop gezwets...
Ik kies voor de eerste interpretatie. Aangezien dit de meest consistente is met de film en het verhaal.

-spoilllllll-

Grandma death zegt (als mijn geheugen nog fris genoeg is): "everybody dies alone"(of zoiets), dat is ook een soort sleutelzin voor de clue. Ik denk aan een voorspelling of constantering van donnie's dood, die zij in zijn delirium hem probeert duidelijk te maken.... oftwel "je bent al dood én alleen, iedereen die je ziet is er eigenlijk niet"
Wat frank hier allemaal mee te maken heeft weet ik echter ook niet

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_5032753
quote:
Op dinsdag 16 juli 2002 10:58 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik kies voor de eerste interpretatie. Aangezien dit de meest consistente is met de film en het verhaal.

-spoilllllll-

Grandma death zegt (als mijn geheugen nog fris genoeg is): "everybody dies alone"(of zoiets), dat is ook een soort sleutelzin voor de clue. Ik denk aan een voorspelling of constantering van donnie's dood, die zij in zijn delirium hem probeert duidelijk te maken.... oftwel "je bent al dood én alleen, iedereen die je ziet is er eigenlijk niet"
Wat frank hier allemaal mee te maken heeft weet ik echter ook niet

Gezwets? GEZWETS? Bedankt hè!

Dat is inderdaad wel grappig, die opmerking die Grandma Death maakt zo te interpreteren.

Overigens heeft die regiseur gezegd dat iedereen vrij is om het verhaal op zijn/haar manier te interpreteren, en dat hij de boodschap niet in je strot heb willen duwen (zoals bij de meeste Hollywoodproducties). Dat kan ik wel waarderen

dinsdag 16 juli 2002 @ 11:20:05 #107
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_5032783
quote:
Op dinsdag 16 juli 2002 11:17 schreef donnie het volgende:

Dat kan ik wel waarderen

Me 2
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_5045130
quote:
Op dinsdag 16 juli 2002 10:25 schreef donnie het volgende:
Het leuke van Donnie Darko is dat iedereen het anders interpreteerd, het levert altijd leuke stof voor discussie op.

*** LEES ALLEEN VERDER ALS JE DE FILM AL GEZIEN HEBT, OFTEWEL: SPOILERS ***

[...] Achteraf is die scene in de bioscoop erg luguber, aangezien daar drie "doden" naar Evil Dead aan het kijken zijn: Frank, die eigenlijk al dood is maar zal leven als Donnie sterft; Gretchen, die nog leeft maar zal sterven als Donnie blijft leven; en Donnie die de keuze heeft om te leven of sterven, maar het lot van de andere twee daarmee in zijn handen heeft. De bioscoopzaal is overigens helemaal leeg, en de scene krijgt daarmee iets onwerkelijks, alsof het niet echt gebeurd (en meer een soort voorportaal op de hel/hemel is). Is het jullie opgevallen dat Gretchen heel snel in slaap valt (de scene in Evil dead die getoond wordt is volgens mij helemaal in het begin van de film; maar misschien is Last Temptation of Christ al langsgeweest ). Het is alsof Gretchen in slaap gebracht wordt door een externe partij (God? Frank?)...

Sterker nog, volgens mij is Gretchen allang dood. Ze komt pas later in het verhaal als ik mij het goed herinner, en vertelt een vaag verhaal over hoe zij met haar Moeder zijn gevlucht voor haar Stiefvader... Volgens mij heeft die laatste Gretchen in werkelijkheid vermoord, en is Gretchen net als Frank nu een Manipulated DEAD, Zoals vermeld in het boek "The Philosophy of Time Travel" van Roberta Sparrow, dat je kunt lezen op de site van www.donniedarko.com

Kan iemand mij vertellen wat achter haar naam staat geschreven? Het is bijna niet te lezen...

gratis en voor niet
pi_5094147
Heb de film vanavand in Springhaver in Utrecht gezien en ik ben er nog helemaal ondersteboven van. Wat een film!!!

Heb gelijk de R1 DVD besteld. Deze film ga ik nog vaker zien!

Een detailvraagje wat ik niet kon plaatsen. In de bioscoop met Frank vraagt Donnie "wat is er met je oog gebeurd?" Frank antwoordt daar niet echt op. Wat is er nou met zijn oog gebeurd?

Verder ga ik nog eens lekker nadenken over hoe ik deze film nou in godsnaam moet gaan plaatsen... heb de verschillende interpretaties gelezen, maar ik moet alles nog flink op me in laten werken want dit is idd geen film die pasklare antwoorden geeft. Iedereen moet zijn eigen antwoord zoeken, en dat vind ik prachtig.

Unox, the worst operating system.
  zondag 21 juli 2002 @ 03:24:45 #110
14149 MadScientist
i was there
pi_5094943
quote:
Op zondag 21 juli 2002 01:32 schreef Schorpioen het volgende:

Een detailvraagje wat ik niet kon plaatsen. In de bioscoop met Frank vraagt Donnie "wat is er met je oog gebeurd?" Frank antwoordt daar niet echt op. Wat is er nou met zijn oog gebeurd?

Volgens mij is dat de schotwond die Donnie er op het eind van de film in mikt...
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  zondag 21 juli 2002 @ 04:32:59 #111
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_5095355
quote:
Op zondag 21 juli 2002 01:32 schreef Schorpioen het volgende:
ja dat is een leuk stukje, volgens mij is het dit:

*** SPOILER VOLGT ***

Donnie, Gretchen en Frank zitten in bioscoop, Gretchen zit in midden en slaapt. Donnie vraagt "What happend to your eye?". Donnie heeft Frank dood geschoten, precies in zn oog blijkbaar, omdat Frank Gretchen heeft dood gereden (dit is eigenlijk al gebeurt vanwege dat timetravel gebeuren). Frank antwoord daarop met "I'm so sorry". Eigenlijk bedoeld Frank dus "I'm so sorry that I killed
your girlfriend" althans dat denk ik..

tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_5095815
quote:
Op zondag 21 juli 2002 04:32 schreef BdR het volgende:

[..]

ja dat is een leuk stukje, volgens mij is het dit:

*** SPOILER VOLGT ***

Donnie, Gretchen en Frank zitten in bioscoop, Gretchen zit in midden en slaapt. Donnie vraagt "What happend to your eye?". Donnie heeft Frank dood geschoten, precies in zn oog blijkbaar, omdat Frank Gretchen heeft dood gereden (dit is eigenlijk al gebeurt vanwege dat timetravel gebeuren). Frank antwoord daarop met "I'm so sorry". Eigenlijk bedoeld Frank dus "I'm so sorry that I killed
your girlfriend" althans dat denk ik..

Maar dat is toch overduidelijk?
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
pi_5097339
Ik zit nog enorm na te denken over de film. Hij wordt hoe langer hoe mooier maar ook vreemder...

ENORME SPOILER ALERT
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Mijn interpretatie is dat Donnie aan het eind zijn leven opoffert om het leven van Gretchen, Frank, zijn moeder ed te redden. Maar als je bekijkt waardoor hij aan het eind toch sterft: door een vliegtuigmotor uit een timeline waar Donnie WEL bleef leven. Dus eigenlijk ging hij dood omdat hij bleef leven. Het feit dat hij NIET dood ging aan de vliegtuigmotor, zorgde er uiteindelijk ervoor dat hij WEL dood ging aan de vliegtuigmotor! Wat een knoert van een paradox is dat...

Verder is het centrale thema van de film de angst om te sterven, de zoektocht naar waarheid en God, en het wel of niet bestaan van vrije wil. Donnie komt er in de loop van het verhaal achter dat er niet zoiets als vrije wil bestaat, en dat er een Masterplan bestaat. Afwijken van dat masterplan, bijv door precies op het moment dat er een vliegtuigmotor op je huis valt, iets dat was voorbestemt, buiten aan het slaapwandelen zijn, moet betaald worden met een hoge prijs. Je kan niet straffeloos je eigen dood ontlopen als die voorbestemd is, en Donnie betaalt met het leven van o.a. zijn vriendin, moeder en zusje. Hiermee komt de voorspelling van Frank uit: voor Donnie eindigt de wereld, ten eerste omdat zijn leven geen enkele zin meer heeft nu hij alles heeft verloren dat hij lief had, maar ook omdat precies 28 dagen "nadat" de vliegtuigmotor op zijn kamer pleurde terwijl hij buitenliep en de profetie kreeg van Frank, hij alsnog wordt verpletterd door diezelfde vliegtuigmotor dat eigenlijk op hetzelfde moment gebeurde: hij bleef in de ene parallele wereld leven maar stierf in de andere. In een wereld waar tijdreizen mogelijk is heeft tijd nauwelijks nog betekenis. Op het einde, op het moment dat de profetie voorspelde, was Donnie alle angst kwijtgeraakt. Hij had eerst een enorme angst om alleen te zijn, en te sterven, maar toen hij inzag dat hij met zijn dood zoveel levens kon redden kwam er een soort berusting. Oa hierdoor wordt Donnie een soort Christus: hij accepteerde zijn dood even makkelijk als Christus zijn kruiziging, wetende dat hij "de mensheid" erdoor kon redden omdat hij een kijkje in het masterplan van God had gekregen. Er zijn nog meer verwijzingen hiernaar, vooral de film "the last temptation of Christ" die samen met "Evil Dead" draait. Ik heb die film niet gezien maar die film is gebaseerd op bijna exact hetzelfde gegeven.
In de laatste scene zie je ook opeens de berouw op het gezicht van Jim Cunningham, en het besef van de hypocrisie van die verschrikkelijke taart, Frank die opeens aan zijn (nog gezonde) oog voelt, en het dikke Chinese meisje waarvoor eindelijk betere tijden aangebroken leken te zijn, zoals Donnie beloofd had, alsof ze onbewust toch een soort van herinnering hadden aan de alternatieve tijdslijn waar Donnie wel doorleefde. Door de min of meer zelfgekozen dood van Donnie neemt hij als het ware de zonden van anderen op zich en redt hij "de wereld". Prachtig idee, en heel mooi uitgewerkt!

Maar goed, dit is natuurlijk mijn mening

zondag 21 juli 2002 @ 18:56:48 #114
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_5100623
quote:
Op zondag 21 juli 2002 10:34 schreef RoK het volgende:
Maar dat is toch overduidelijk?
nee, dat is niet overduidelijk, iig niet de eerste keer dat je de film ziet.
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_5100965
ik heb hem al gezien... het is een vreemde film. in het begin is begint het een beetje saai te worden naar mijn idee, maar het einde maakt het goed. ik geen hem een 7.
[url=http://www.picserver.tk/]Gratis plaatjes hosten, super snel >:)[/url]
pi_5101268
quote:
Op zondag 21 juli 2002 19:30 schreef ddofborg het volgende:
ik heb hem al gezien... het is een vreemde film. in het begin is begint het een beetje saai te worden naar mijn idee, maar het einde maakt het goed. ik geen hem een 7.
Whoa, dan ben ik wel benieuwd welke films bij jou een 8 of hoger scoren!
  maandag 22 juli 2002 @ 21:06:29 #117
5215 killar_fairy
it is happening again....
pi_5114018
quote:
Op zondag 21 juli 2002 19:30 schreef ddofborg het volgende:
jij weet niet half hoe je mij aan het lachen hebt gemaakt met deze reactie
fire is the devil, hiding like a coward in the smoke
  dinsdag 23 juli 2002 @ 10:14:03 #118
3140 PhalanX
Technarchy
pi_5119147
ik ga vandaag in ieder geval de soundtrack kopen, als ik 'em kan vinden.

Mijn interpretatie is dat Donnie in een tijdlus zit. Een niet geheel nieuw fenomeen in film die met dit thema omgaan.

Donnie wordt genadeloos om zeep geholpen door die vliegtuigmotor, het maakt niet uit in welke tijdlijn hij zit, dat vliegtuig zal en moet boven zijn huis een motor verliezen.

Frank bestaat al voordat de film begint, ook als verwrongen beeld van een konijn. Hij loopt al een tijdje bij de zielenknijper en zit al aan de medicijnen, zijn slaapwandelen is wat hem uiteindelijk heeft gered.

De film kan zich tig malen herhalen, met iedere keer een andere uitkomst, maar het is en blijft een tijdlus. Het vliegtuig moet een motor verliezen en die motor moet in een tijdlus komen die 'em uiteindelijk in het verleden neerkwakt in Donnie's slaapkamer. Zoals de docent al uitlegde, als je je lot weet kun je het veranderen, maar zoals Donnie ondervind moet hij zijn toekomst volgen (de scene waarbij hij voor het eerst de lijnen ziet.

Het kan trouwens ook zijn dat de film die we zien een grote fout is. Donnie moest sterven, dat hij het de eerste keer overleefde was reden genoeg om het nogmaals over te doen en Donnie wel met succes te laten worden verpletterd.

De vraag is, welke tijdlijn is uiteindelijk nu het slechtste af?]

Het is een heerlijke donkere film die je lekker aan het denken zet. Mooi gemaakt, en voor een film die niet echt zoveel aandacht kreeg, viel het me op dat er nog best wel wat grote namen en bekende acteurs in mee-speelden.

Ik wil 'em best nog een keer zien.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
  dinsdag 23 juli 2002 @ 11:43:24 #119
26025 habermas
niets van dat alles
pi_5119719
ok, mijn (eerste, vers uit de bios) versie dan ook maar even:

SPOILER
|
|
|

Ik dacht dus dat Donnie sowieso in de toekomst kon kijken (met die waterslurfen), en dat 'ie met behulp van Grandma Death en die leraar een manier ontwikkelt om terug te gaan in de tijd. Dat konijn is dus een toekomstvisioen die voorspelt wanneer zijn wereld vergaat (i.e. Gretchen doodgaat). Hij is op het eind dus ook niet zo ondersteboven dat ze sterft, omdat 'ie trug kan gaan en de lijn der dingen kan veranderen. Dat die vliegtuigmotor op nog bed flikkert is dus botte pech...

Maar goed, die 'opoffering'-versie is idd wat plausibeler

Maar echt een fantastische film, kan je nog uren over lullen...
Kzag trouwens net dat z'n zus (ook een erg leuke meid) in het echt ook z'n zus is.

[b]Austin Powers[/b]: Come again?[br][b]Alotta Fagina[/b]: Alotta Fagina[br][b]Austin Powers[/b]: Ahh, I'm sorry, I'm just not getting it. It sounded like your name was a lot of, uhm, nevermind!
pi_5125412
quote:
Op maandag 22 juli 2002 21:06 schreef killar_fairy het volgende:

[..]

jij weet niet half hoe je mij aan het lachen hebt gemaakt met deze reactie

waarom? ik ken zat mensen waarmee ik deze film niet moet kijken. Je houdt van het genre of niet. Als je er meer van houdt om van je stoel geblazen te worden door extreme spanning of enorme geluids/beeldeffecten met een cool verhaaltje, dan is deze film misschien niets voor je.

Ik vond dit soort films vroeger ook geen ene reet aan . Door de sneak preview en zo af en toe eens een movie-house bezoeken, ben ik dit soort films veel meer gaan waarderen

pi_5223107
WOW! ik heb 'm net gezien... Ik moet nog steeds ff bijkomen en erover nadenken.

Ik vond het eind prachtig; Donnie lacht opeens uitbundig, omdat hij weet dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Zijn leven of de levens van zijn dierbaren...

Schitterende film!

pi_5337855
gisteren gezien. erg aparte film. heerlijk vind ik het.
vooral ook de beeld en geluids effecten vind ik YaY!

doet me o.a. denken aan: Mulholland Drive, Requiem For A Dream, American Beauty en Fight Club.
1 van die films nog niet gezien? DOEN

pi_5352683
en Vanilla Sky of course
pi_5679493
Wow!! Eindelijk gezien!

Deze film heeft een dosis Requiem for a dream, een dosis American Beauty en doet 'vaagheid' tientallen malen beter dan Lynch ooit heeft gedaan wat mij betreft.
Ik heb hem meteen op dvd besteld.

Wat worden er tegenwoordig toch veel mooie films gemaakt.

pi_5681469
Ik wilde jullie even mede delen dat er ook al een langere tijd een divx versie op het internet te vinden is. Ik heb deze gezien en vondt het ook een geweldige film. Hellaas kan ik niet zeggen waar de film te vinden is...
Dus zoeken !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')