quote:
Ja!
Mijn servertje is een P3 450 Mhz met 256 Mb intern geheugen. Uitgerust met Suse Linux 10 waarop Samba draait voor filesharing naar Windows en Apache voor streaming naar mijn mediacenter. Er zitten 3 200 Gb disks in (RAID 5).
Dat ding trekt makkelijk 3 verschillende simultane fullscreen MPEG streams die zo van DVD geripped zijn. (Wel gedecodeerd, niet verder gecomprimeerd). Een vierde stream heb ik nieteens geprobeerd, maar ik denk dat hij daar ook geen moeite mee zal hebben.
Kom op, waar heb je het over?
- CPU power? niet nodig... hooguit voor wat CRC32 berekeningen van de software raid oplossing en wat communicatie overhead met Windows machines of Webclients.
- Geheugen? Enkel wat voor een basis linux-installatie en misschien nog wat voor cache
Het enige wat van belang is, is de datadoorvoersnelheid van de hele keten, vanaf de harddisk totaan de netwerkplug. En tuurlijk, als je een server neerzet met gigabit netwerkkaart, supersnelle SATA disks aangesloten op de southbridge dan trekt die natuurlijk een huis-tuin-en-keuken servertje er met gemak uit. Maar hé, hoe groot is de kans dat in een gemiddeld gezin van 4 of 5 personen meer als 2 simultane streams opgezet worden??