abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46809879
Ik zat eens te denken,..

We zijn allemaal bekend met het fenomeen dat wanneer je de lucht uit een zak zuigt de zak in elkaar krimpt. Dit is dus het "vacuumeffect".

We claimen dat het heelal een vacuum is, de losse ruimte dus. Maar dat zou dan impliceren dat er ook een wand is die er voor zorgt dat er een vacuum effect kan zijn (zoals in het voorbeeld met de zak). We ervaren echter geen wand (geen einde ontdekt) en dat kan dus het volgende betekenen.

• De wand (einde) van het heelal valt in een andere dimensie. Zoals een mier op een touw 3 dimensies ervaart (vooruit, achteruit, links/rechts) terwijl de mens er 2 ervaart (vooruit achteruit), zo kunnen wij de rand van het heelal niet ervaren aangezien we te klein zijn, of te groot misschien.

• Het heelal zelf een inverse is van het "vacuumeffect" uit het voorbeeld van de zak -> dus in plaats dat het inelkaar krimpt, zet het uit buiten de grens van zak. (dit moet wel door een kracht buiten de grens komen aangezien die de grens uit zijn "natuurlijk" grens moet trekken)

• Het heelal is oneindig.

Wie denkt mee?
  • pi_46809970
    Ik krijg daar altijd hoofdpijn van.
    There is no love sincerer than the love of food.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:49:24 #3
    168840 Sant
    Jealousy is a Motherf*cker!!
    pi_46810036
    Woooowww wat heb jij gerookt!!!

in ieder geval ff TVP

OT:

Het heelal is denk k wel oneindig. Maar dan nog zo'n lekkere: Waarom zou binnen dit oneindige heelal de aarde de enige plek met leven zijn??

Misschien zitten wij wel in n soort matrixx en word ik dadelijk gedelete omdat ik tijdens werk alleen maar zit te FOK!ken
    Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
    Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
    pi_46810060
    Het vacuumeffect komt toch niet zomaar ergens vandaan?
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:50:13 #5
    168840 Sant
    pi_46810062
    maar dieper als dit denk ik niet, dat trekt mijn brain niet
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:50:50 #6
    168840 Sant
    pi_46810095
    misschien trekt onze dampkring het wel vacuum...
    pi_46810124
    Het is eindig.
    Mogelijk is het einde het begin maar het is eindig.
    Als het oneindig zou zijn was onze plek onbepaald.
    Hoe kan je bestaan in een oneindigheid?

Oh, geen paracetamol meer voor mij. F*cking rugpijn...
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:51:30 #8
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810126
    De zak zakt in omdat er krachten van buitenaf op staan.
    Zyggie.
    pi_46810130
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:46 schreef k3vil het volgende:
    We claimen dat het heelal een vacuum is, de losse ruimte dus. Maar dat zou dan impliceren dat er ook een wand is die er voor zorgt dat er een vacuum effect kan zijn (zoals in het voorbeeld met de zak). We ervaren echter geen wand (geen einde ontdekt) en dat kan dus het volgende betekenen.
    Er hoeft alleen een wand te zijn als er een buitenkant is. Aangezien er in onze definitie van het heelal geen buitenkant is, hoeft er ook geen wand te zijn. Lijkt mij.
    Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
    I'm here to lead, not to read.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:52:16 #10
    15405 stigchel
    Dit is waar!
    pi_46810152
    quote:
    Ik zat eens te denken,..

We zijn allemaal bekend met het fenomeen wanneer je de lucht uit een zak zuigt waardoor de zak in elkaar krimpt. Dit is dus het "vacuumeffect".

• De wand (einde) van het heelal valt in een andere dimensie. Zoals een mier op een touw 3 dimensies ervaart (vooruit, achteruit, links/rechts) terwijl de mens er 2 ervaart (vooruit achteruit), zo kunnen wij de rand van het heelal niet ervaren aangezien we te klein zijn, of te groot misschien.

• Het heelal zelf een inverse is van het "vacuumeffect" uit het voorbeeld van de zak -> dus in plaats dat het inelkaar krimpt, zet het uit buiten de grens van zak. (dit moet wel door een kracht buiten de grens komen aangezien die de grens uit zijn "natuurlijk" grens moet trekken)

• Het heelal is oneindig.

Wie denkt mee?
  • Ik denk dat er verschil is tussen het vacuumeffect dat je beschrijft en de luchtledige toestand van de ruimte. Daarbij heeft het omschreven effect alleen relevante van buiten de 'zak'. Daar moet de lucht heen om krimp mogelijk te maken. Volgense ons huidige begrip van het geheel gaat er in het universum geen energie verloren. Als extractie van een luchtequivalent het geval zou zijn, zou die extractie ergens naar toe plaats vinden, wat de eindigheid van het universum direct ontkracht.

Denk ik.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:52:32 #11
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810162
    Het heelal is beperkt in ruimte en tijd, het heeft een straal zo groot als zijn eigen leeftijd in lichtjaren. Toch is het onmogelijk buiten het heelal te komen, aangezien het uitdijdt met diezelfde lichtsnelheid, je haalt de buitenste rand dus nooit in.
    The End Times are wild
    pi_46810188
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:52 schreef LXIV het volgende:
    Het heelal is beperkt in ruimte en tijd, het heeft een straal zo groot als zijn eigen leeftijd in lichtjaren. Toch is het onmogelijk buiten het heelal te komen, aangezien het uitdijdt met diezelfde lichtsnelheid, je haalt de buitenste rand dus nooit in.
    Blijft de vraag waarin het uitdijt.
    pi_46810194
    Hoe verder men keek
    Hoe groter het leek.

Zei Jules D. al
    Lurf is the message and the message is Lurf
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:53:39 #14
    81846 minkuukel
    Lekker hoorrrr
    pi_46810196
    Ontsnapt aan het heden door een gat in de nacht.
    Mij mag je er voor wakker maken.
    pi_46810207
    Het is eindig. En er is dus een wand.
    de rest kan je zelf wel invullen
    pi_46810224
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:52 schreef LXIV het volgende:
    Hmm, maar dat gaat ervan uit dat we naar het punt van de big-bang kijken, maar wie zegt dat we ons op de rand bevinden. 13,5 miljard lichtjaar naar het midden, maar zijn er geen lichtjaren naar buiten?

We hebben de straal dus niet bepaald
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:54:58 #17
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810257
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Letterlijk nergens in, in het niets dus. Het is het heelal zélf wat uitdijt! Inclusief ruimte en tijd.
    The End Times are wild
    pi_46810308
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Letterlijk nergens in, in het niets dus. Het is het heelal zélf wat uitdijt! Inclusief ruimte en tijd.
    Maar hoe groot is het "niets" waarin het uitdijt.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:56:21 #19
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810321
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:54 schreef k3vil het volgende:

[..]

Hmm, maar dat gaat ervan uit dat we naar het punt van de big-bang kijken, maar wie zegt dat we ons op de rand bevinden. 13,5 miljard lichtjaar naar het midden, maar zijn er geen lichtjaren naar buiten?

We hebben de straal dus niet bepaald
    Wij bevinden ons niet op de rand. Maar aangezien het heelal tijdens de Big Bang ontstaan is, en zich vanaf die tijd met de lichtsnelheid uitgezet heeft, moet het een bol zijn met een straal gelijk aan de leeftijd in seconden maal de lichtsnelheid. Logisch toch?
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:57:10 #20
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810353
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is niets, oneindig grote ruimte om in uit te dijen dus.
    Zyggie.
    pi_46810359
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:50 schreef k3vil het volgende:
    Het vacuumeffect komt toch niet zomaar ergens vandaan?
    Het vacuumeffect heeft hier weinig mee te maken Het is gewoon het idee dat als je lucht weghaalt uit een zak, de druk in die zak wegvalt. Buiten die zak is er wel druk, dus je hebt een drukverschil, oftewel een kracht naar binnen gericht. ( druk is kracht per oppervlakte ) Dus zal die zak inkrimpen.

Nou kun je inderdaad stellen "hej, het universum dijt uit, en het is globaal gezien een vacuum, dus is er geen nettokracht naar binnen gewerkt op dat universum ( op die ruimte-tijd), en dat betekent dus dat het oneindig groot moet zijn". Je vergeet hier echter dat het universum prima eindig kan zijn; want wat daarbuiten is, oefent toch geen kracht op het universum zelf uit. De expansie van het universum zou daarbij komen door een soort van donkere energie.

De evolutie van het universum wordt daarbij gegeven door de zogenaamde Friedmann-vergelijkingen Misschien zou je daar es op moeten gaan zoeken
    pi_46810364
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wij bevinden ons niet op de rand. Maar aangezien het heelal tijdens de Big Bang ontstaan is, en zich vanaf die tijd met de lichtsnelheid uitgezet heeft, moet het een bol zijn met een straal gelijk aan de leeftijd in seconden maal de lichtsnelheid. Logisch toch?
    Zo had ik het nog niet bekeken
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:58:10 #23
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810383
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat niets is 0 groot, want het bestaat niet. Het is geen niets zoals een perfect vacuüm, waar misschien geen materie aanwezig is maar nog altijd wel ruimte en tijd. Het is een absoluut niets. Er bevindt zich helemaal niks buiten het heelal. Ook geen ruimte dus. Om over drie meter buiten het heelal te spreken is onzinnig, er zijn geen meters buiten het heelal.

Het heelal bestaat en wordt groter, maar daarbuiten is niks.
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:59:12 #24
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810430
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:57 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Nee, het heelal dijt dus niet uit in een oneindig grote ruimte, het heelal dijt zélf uit. Pas dan ontstaan ruimte en tijd.
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:59:16 #25
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810434
    quote:

[..]

Het heelal dijt zich altijd met de lichtsnelheid uit? Dit klopt niet.
    Zyggie.
    pi_46810462
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:57 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Maar stel dat het niets is. Is dit dan het enige heelal in dat niets of gaan er straks 2 of meer uitdijende helallen botsen in het niets.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:59:56 #27
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810465
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, het heelal dijt dus niet uit in een oneindig grote ruimte, het heelal dijt zélf uit. Pas dan ontstaan ruimte en tijd.
    Verkeerd geformuleerd; ik bedoel potentiele ruimte, dat is de enige manier om het niets een definitie te geven. Ballon vergelijking is natuurlijk het beste, met slechts iets binnen de ballon.
    Zyggie.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:59:57 #28
    135299 Zrtlrnc
    Huillachkachel
    pi_46810467
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:51 schreef Zyggie het volgende:
    De zak zakt in omdat er krachten van buitenaf op staan.
    dus er is niets buiten ons heelal dat op de 'zak' kan drukken?
    Eargasm. .Luister naar mijn waarschuwing!
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:00:37 #29
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810491
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:59 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Het heelal dijt zich altijd met de lichtsnelheid uit? Dit klopt niet.
    Waarom denk je dat? De oer-singulariteit golft nog steeds door hoor!
    The End Times are wild
    pi_46810506
    Het heelal dijt theoretisch gezien sneller uit dan we ver kunnen kijken
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:02:57 #31
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810585
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:59 schreef Zrtlrnc het volgende:

[..]

dus er is niets buiten ons heelal dat op de 'zak' kan drukken?
    Er is überhaubt niets buiten ons heelal.
    Er zijn wel theorieën over een zogenaamde "Big Crunch", waarbij het heelal na verloop van tijd onder zijn eigen massa weer ineenstort tot een enkel punt. Óf dit al mogelijk is hangt af van de hoeveelheid massa in het heelal, met name de hoeveelheid zogenaamde duistere energie is hierbij van belang. Ruimte en tijd worden dan, net zoals bij een zwart gat, óók weer samengetrokken.
    The End Times are wild
    pi_46810605
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:59 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Verkeerd geformuleerd; ik bedoel potentiele ruimte, dat is de enige manier om het niets een definitie te geven. Ballon vergelijking is natuurlijk het beste, met slechts iets binnen de ballon.
    De meeste ballonnen die ik heb zien uitdijen knapten vroeg of laat.
    pi_46810645
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn wel theorieën over een zogenaamde "Big Crunch", waarbij het heelal na verloop van tijd onder zijn eigen massa weer ineenstort tot een enkel punt. Óf dit al mogelijk is hangt af van de hoeveelheid massa in het heelal, met name de hoeveelheid zogenaamde duistere energie is hierbij van belang. Ruimte en tijd worden dan, net zoals bij een zwart gat, óók weer samengetrokken.
    En dan zou de singulariteit weer in elkaar kunnen storten en weer een bigbang doen ontstaan
    pi_46810653
    quote:

[..]

Dat ligt wat subtieler Ten eerste konden fotonen niet gelijk vrij reizen; tot 300.000 jaar na de oerknal was het universum een heet dicht plasma, waarin fotonen niet vrij konden reizen. Net als in de zon; een foton kan niet rechtstreeks vanuit de kern naar het oppervlak komen, dat duurt wel een paar duizend jaar. Na die 300.000 jaar werd het plasma diffuus genoeg, en werden de fotonen ontkoppeld.

Maar die grens die jij waarneemt, is die van het waarneembare universum. De ruimte-tijd zelf kan prima met een snelheid die veel groter is dan de lichtsnelheid uitdijen. Het fysieke universum kan dus ook vele malen groter zijn dan het waarneembare universum. Volgens de inflatietheorie is dit ook gebeurt kort na de oerknal.
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:06:30 #35
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810731
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:04 schreef k3vil het volgende:

[..]

En dan zou de singulariteit weer in elkaar kunnen storten en weer een bigbang doen ontstaan
    Er zijn mensen die dat denken. Dan spreek je van een zogenaamd pulserend universum.
    The End Times are wild
    pi_46810749
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn mensen die dat denken. Dan spreek je van een zogenaamd pulserend universum.
    wicked
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:10:02 #37
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810871
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ligt wat subtieler Ten eerste konden fotonen niet gelijk vrij reizen; tot 300.000 jaar na de oerknal was het universum een heet dicht plasma, waarin fotonen niet vrij konden reizen. Net als in de zon; een foton kan niet rechtstreeks vanuit de kern naar het oppervlak komen, dat duurt wel een paar duizend jaar. Na die 300.000 jaar werd het plasma diffuus genoeg, en werden de fotonen ontkoppeld.

Maar die grens die jij waarneemt, is die van het waarneembare universum. De ruimte-tijd zelf kan prima met een snelheid die veel groter is dan de lichtsnelheid uitdijen. Het fysieke universum kan dus ook vele malen groter zijn dan het waarneembare universum. Volgens de inflatietheorie is dit ook gebeurt kort na de oerknal.
    Voor het eerste deel van je betoog, dat klopt. Alleen maken die 300K jaar niet zoveel uit op de totale inhoud van het heelal.

Het tweede deel, dat snap ik niet. Hoezo kunnen ruimte en tijd uitdijen sneller dan de lichtsnelheid? Dan zouden zwaartekrachtsgolven dit ook moeten kunnen. Dan zou (theoretisch) het ook mogelijk moeten zijn om informatie sneller dan het licht te zenden. Dan zouden we kunnen tijdreizen. Dan zouden er allerlei paradoxen ontstaan, en de oorzaak-gevolg relatie op losse schroeven komen. Ik geloof dat niet
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:10:14 #38
    98593 KlappernootatWork
    Tot mijn strot in het genot..
    pi_46810876
    Gelovigen zouden zeggen dat Hij met zijn zak zit te pulseren..
    Shit! werken zuigt...
    Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:10:42 #39
    168840 Sant
    pi_46810894
    ****ffuuuuuuuuuuuuuuuuuutttttttttt****

jullie zitten allemaal aan de dope
    wel leuke theorieen hiero, vooral die van de ballon die vroe of laat knapt reverse bing bang effect.
    pi_46810938
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het heelal dijdt uit in tijd en ruimte. Het "nu" is de grens van het heelal, morgen bestaat nog niet. Daar is "nu" nog geen tijd en ruimte.
    pi_46811012
    quote:
    Ik zat eens te denken,..

We zijn allemaal bekend met het fenomeen dat wanneer je de lucht uit een zak zuigt de zak in elkaar krimpt. Dit is dus het "vacuumeffect".

Dit is dezelfde manier van denken als 'de lege ruimte tussen atomen is gevuld met lucht'.
    Waarom 'moet' er een zak om het heelal zitten als het vacuüm is?
    Je gaat er vanuit dat het heelal iets is binnen een groter geheel, en dat dat grotere gevuld is met lucht, en dat er daarom een afscheiding 'nodig' is.

Als je toch graag hoofdbrekens wilt: Het aardoppervlak is eindig maar onbegrensd.
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:13:13 #42
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_46811015
    Just for kicks: sinds wanneer KAN een heelal waarin talloze sterrenstelsels met hun planeten, manen en zonnen een vacuum zijn? Het heelal is op grotere schaal net zo vacuum als onze atmosfeer.

Relativiteit is wel een sleutelwoord hier moet ik zeggen...
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
    pi_46811113
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:48 schreef MinderMutsig het volgende:
    Ik krijg daar altijd hoofdpijn van.
    En toch mee blijven lezen dan hè.
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_46811446
    Grote kan je alleen bepalen aan de hand van iets, De omgeving van de aarde is te meten omdat er energie en massa is en dus ook het begrip tijd.
    Kom je buiten deze omgeving dan is er niets, geen energie massa of tijd en dus kan je geen grens bepalen en is het dus oneindig.
    Maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom ons heelal de enige zou zijn, er is gewoon geen mogelijkheid om dit na te gaan
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
    pi_46811497
    Altijd leuk om zulke dingen te lezen
    pi_46811671
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus dan begint alles weer overnieuw?
    Zitten we deze teksten over enkele miljarden jaren weer te typen.
    De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:33:27 #47
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46811704
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:25 schreef longinus het volgende:
    Grote kan je alleen bepalen aan de hand van iets, De omgeving van de aarde is te meten omdat er energie en massa is en dus ook het begrip tijd.
    Kom je buiten deze omgeving dan is er niets, geen energie massa of tijd en dus kan je geen grens bepalen en is het dus oneindig.
    Maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom ons heelal de enige zou zijn, er is gewoon geen mogelijkheid om dit na te gaan
    Inderdaad, zo is het maar net. Zonder materie geen 'meetinstrumenten', al was het maar één enkel waterstofatoom, en dus ook geen ruimte of tijd.

Een ander heelal is uiteraard mogelijk, al is de vraag of dit 'bestaat' in onze zin van het woord een filosofische, aangezien het in alle mogelijke opzichten buiten onze waarnemingshorizon zou liggen. Wanneer ze er zouden zijn, dan in een compleet andere dimensie, dus het kan nooit met ons in botsing komen.
    Vergelijk dat met twee vellen papier die zich parallel naast elkaar bevinden (en eventueel uitdijen). Deze raken elkaar dus ook nooit.

Iets aardigs om over na te denken is of eventuele 'andere' heelals zich gezamelijk met ons in één multidimensioneel metaheelal zullen bevinden, of echt compleet 'ergens' anders. In dat laatste geval bestaan ze naar mijn mening niet. (Of wel, dat maakt dan niks uit)
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:39:36 #48
    98593 KlappernootatWork
    pi_46811936
    Bestaan ze dan wel reëeel maar niet in energie/materie die we kunnen bevatten/waarnemen?
    Shit! werken zuigt...
    Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:40:43 #49
    98593 KlappernootatWork
    pi_46811975
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:32 schreef Bloemkool het volgende:

[..]

Dus dan begint alles weer overnieuw?
    Zitten we deze teksten over enkele miljarden jaren weer te typen.
    Deja-vu heelallen
    Shit! werken zuigt...
    pi_46812015
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor het eerste deel van je betoog, dat klopt. Alleen maken die 300K jaar niet zoveel uit op de totale inhoud van het heelal.
    Nou, het heeft wel interessante gevolgen. Neutrino's bv hebben hier geen last van gehad
    quote:
    Het tweede deel, dat snap ik niet. Hoezo kunnen ruimte en tijd uitdijen sneller dan de lichtsnelheid? Dan zouden zwaartekrachtsgolven dit ook moeten kunnen. Dan zou (theoretisch) het ook mogelijk moeten zijn om informatie sneller dan het licht te zenden. Dan zouden we kunnen tijdreizen. Dan zouden er allerlei paradoxen ontstaan, en de oorzaak-gevolg relatie op losse schroeven komen. Ik geloof dat niet
    Hoe kom je hierbij?
      donderdag 1 maart 2007 @ 16:48:13 #51
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46812257
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 16:39 schreef KlappernootatWork het volgende:
    Bestaan ze dan wel reëeel maar niet in energie/materie die we kunnen bevatten/waarnemen?
    Er valt niets zinnigs te zeggen over hun bestaan, omdat we op geen enkele manier uitsluitsel kunnen geven hierover. In dat opzicht bestaan ze dus niet, want onze definitie van bestaan is zoiets als 'aanwezig in ons universum', of nog iets breder 'mogelijk aanwezig in ons universum'. Dat is voor andere heelals niet van toepassing. Ze bestaan in ieder geval in mindere mate dan dat bijvoorbeeld Sinterklaas bestaat.
    Sec genomen bestaan ze dus niet. Of wel, of wel en niet tegelijkertijd, het maakt niet uit. Hoe materie, energie, ruimte en tijd in zo een heelal er uit zien is volstrekt ondenkbaar.
    The End Times are wild
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')