abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46809879
Ik zat eens te denken,..

We zijn allemaal bekend met het fenomeen dat wanneer je de lucht uit een zak zuigt de zak in elkaar krimpt. Dit is dus het "vacuumeffect".

We claimen dat het heelal een vacuum is, de losse ruimte dus. Maar dat zou dan impliceren dat er ook een wand is die er voor zorgt dat er een vacuum effect kan zijn (zoals in het voorbeeld met de zak). We ervaren echter geen wand (geen einde ontdekt) en dat kan dus het volgende betekenen.

• De wand (einde) van het heelal valt in een andere dimensie. Zoals een mier op een touw 3 dimensies ervaart (vooruit, achteruit, links/rechts) terwijl de mens er 2 ervaart (vooruit achteruit), zo kunnen wij de rand van het heelal niet ervaren aangezien we te klein zijn, of te groot misschien.

• Het heelal zelf een inverse is van het "vacuumeffect" uit het voorbeeld van de zak -> dus in plaats dat het inelkaar krimpt, zet het uit buiten de grens van zak. (dit moet wel door een kracht buiten de grens komen aangezien die de grens uit zijn "natuurlijk" grens moet trekken)

• Het heelal is oneindig.

Wie denkt mee?
  • pi_46809970
    Ik krijg daar altijd hoofdpijn van.
    There is no love sincerer than the love of food.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:49:24 #3
    168840 Sant
    Jealousy is a Motherf*cker!!
    pi_46810036
    Woooowww wat heb jij gerookt!!!

in ieder geval ff TVP

OT:

Het heelal is denk k wel oneindig. Maar dan nog zo'n lekkere: Waarom zou binnen dit oneindige heelal de aarde de enige plek met leven zijn??

Misschien zitten wij wel in n soort matrixx en word ik dadelijk gedelete omdat ik tijdens werk alleen maar zit te FOK!ken
    Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
    Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
    pi_46810060
    Het vacuumeffect komt toch niet zomaar ergens vandaan?
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:50:13 #5
    168840 Sant
    pi_46810062
    maar dieper als dit denk ik niet, dat trekt mijn brain niet
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:50:50 #6
    168840 Sant
    pi_46810095
    misschien trekt onze dampkring het wel vacuum...
    pi_46810124
    Het is eindig.
    Mogelijk is het einde het begin maar het is eindig.
    Als het oneindig zou zijn was onze plek onbepaald.
    Hoe kan je bestaan in een oneindigheid?

Oh, geen paracetamol meer voor mij. F*cking rugpijn...
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:51:30 #8
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810126
    De zak zakt in omdat er krachten van buitenaf op staan.
    Zyggie.
    pi_46810130
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:46 schreef k3vil het volgende:
    We claimen dat het heelal een vacuum is, de losse ruimte dus. Maar dat zou dan impliceren dat er ook een wand is die er voor zorgt dat er een vacuum effect kan zijn (zoals in het voorbeeld met de zak). We ervaren echter geen wand (geen einde ontdekt) en dat kan dus het volgende betekenen.
    Er hoeft alleen een wand te zijn als er een buitenkant is. Aangezien er in onze definitie van het heelal geen buitenkant is, hoeft er ook geen wand te zijn. Lijkt mij.
    Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
    I'm here to lead, not to read.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:52:16 #10
    15405 stigchel
    Dit is waar!
    pi_46810152
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:46 schreef k3vil het volgende:
    Ik zat eens te denken,..

We zijn allemaal bekend met het fenomeen wanneer je de lucht uit een zak zuigt waardoor de zak in elkaar krimpt. Dit is dus het "vacuumeffect".

• De wand (einde) van het heelal valt in een andere dimensie. Zoals een mier op een touw 3 dimensies ervaart (vooruit, achteruit, links/rechts) terwijl de mens er 2 ervaart (vooruit achteruit), zo kunnen wij de rand van het heelal niet ervaren aangezien we te klein zijn, of te groot misschien.

• Het heelal zelf een inverse is van het "vacuumeffect" uit het voorbeeld van de zak -> dus in plaats dat het inelkaar krimpt, zet het uit buiten de grens van zak. (dit moet wel door een kracht buiten de grens komen aangezien die de grens uit zijn "natuurlijk" grens moet trekken)

• Het heelal is oneindig.

Wie denkt mee?
  • Ik denk dat er verschil is tussen het vacuumeffect dat je beschrijft en de luchtledige toestand van de ruimte. Daarbij heeft het omschreven effect alleen relevante van buiten de 'zak'. Daar moet de lucht heen om krimp mogelijk te maken. Volgense ons huidige begrip van het geheel gaat er in het universum geen energie verloren. Als extractie van een luchtequivalent het geval zou zijn, zou die extractie ergens naar toe plaats vinden, wat de eindigheid van het universum direct ontkracht.

Denk ik.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:52:32 #11
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810162
    Het heelal is beperkt in ruimte en tijd, het heeft een straal zo groot als zijn eigen leeftijd in lichtjaren. Toch is het onmogelijk buiten het heelal te komen, aangezien het uitdijdt met diezelfde lichtsnelheid, je haalt de buitenste rand dus nooit in.
    The End Times are wild
    pi_46810188
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:52 schreef LXIV het volgende:
    Het heelal is beperkt in ruimte en tijd, het heeft een straal zo groot als zijn eigen leeftijd in lichtjaren. Toch is het onmogelijk buiten het heelal te komen, aangezien het uitdijdt met diezelfde lichtsnelheid, je haalt de buitenste rand dus nooit in.
    Blijft de vraag waarin het uitdijt.
    pi_46810194
    Hoe verder men keek
    Hoe groter het leek.

Zei Jules D. al
    Lurf is the message and the message is Lurf
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:53:39 #14
    81846 minkuukel
    Lekker hoorrrr
    pi_46810196
    Ontsnapt aan het heden door een gat in de nacht.
    Mij mag je er voor wakker maken.
    pi_46810207
    Het is eindig. En er is dus een wand.
    de rest kan je zelf wel invullen
    pi_46810224
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:52 schreef LXIV het volgende:
    Hmm, maar dat gaat ervan uit dat we naar het punt van de big-bang kijken, maar wie zegt dat we ons op de rand bevinden. 13,5 miljard lichtjaar naar het midden, maar zijn er geen lichtjaren naar buiten?

We hebben de straal dus niet bepaald
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:54:58 #17
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810257
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Blijft de vraag waarin het uitdijt.
    Letterlijk nergens in, in het niets dus. Het is het heelal zélf wat uitdijt! Inclusief ruimte en tijd.
    The End Times are wild
    pi_46810308
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Letterlijk nergens in, in het niets dus. Het is het heelal zélf wat uitdijt! Inclusief ruimte en tijd.
    Maar hoe groot is het "niets" waarin het uitdijt.
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:56:21 #19
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810321
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:54 schreef k3vil het volgende:

[..]

Hmm, maar dat gaat ervan uit dat we naar het punt van de big-bang kijken, maar wie zegt dat we ons op de rand bevinden. 13,5 miljard lichtjaar naar het midden, maar zijn er geen lichtjaren naar buiten?

We hebben de straal dus niet bepaald
    Wij bevinden ons niet op de rand. Maar aangezien het heelal tijdens de Big Bang ontstaan is, en zich vanaf die tijd met de lichtsnelheid uitgezet heeft, moet het een bol zijn met een straal gelijk aan de leeftijd in seconden maal de lichtsnelheid. Logisch toch?
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:57:10 #20
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810353
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is niets, oneindig grote ruimte om in uit te dijen dus.
    Zyggie.
    pi_46810359
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:50 schreef k3vil het volgende:
    Het vacuumeffect komt toch niet zomaar ergens vandaan?
    Het vacuumeffect heeft hier weinig mee te maken Het is gewoon het idee dat als je lucht weghaalt uit een zak, de druk in die zak wegvalt. Buiten die zak is er wel druk, dus je hebt een drukverschil, oftewel een kracht naar binnen gericht. ( druk is kracht per oppervlakte ) Dus zal die zak inkrimpen.

Nou kun je inderdaad stellen "hej, het universum dijt uit, en het is globaal gezien een vacuum, dus is er geen nettokracht naar binnen gewerkt op dat universum ( op die ruimte-tijd), en dat betekent dus dat het oneindig groot moet zijn". Je vergeet hier echter dat het universum prima eindig kan zijn; want wat daarbuiten is, oefent toch geen kracht op het universum zelf uit. De expansie van het universum zou daarbij komen door een soort van donkere energie.

De evolutie van het universum wordt daarbij gegeven door de zogenaamde Friedmann-vergelijkingen Misschien zou je daar es op moeten gaan zoeken
    pi_46810364
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wij bevinden ons niet op de rand. Maar aangezien het heelal tijdens de Big Bang ontstaan is, en zich vanaf die tijd met de lichtsnelheid uitgezet heeft, moet het een bol zijn met een straal gelijk aan de leeftijd in seconden maal de lichtsnelheid. Logisch toch?
    Zo had ik het nog niet bekeken
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:58:10 #23
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810383
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat niets is 0 groot, want het bestaat niet. Het is geen niets zoals een perfect vacuüm, waar misschien geen materie aanwezig is maar nog altijd wel ruimte en tijd. Het is een absoluut niets. Er bevindt zich helemaal niks buiten het heelal. Ook geen ruimte dus. Om over drie meter buiten het heelal te spreken is onzinnig, er zijn geen meters buiten het heelal.

Het heelal bestaat en wordt groter, maar daarbuiten is niks.
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:59:12 #24
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_46810430
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:57 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Het is niets, oneindig grote ruimte om in uit te dijen dus.
    Nee, het heelal dijt dus niet uit in een oneindig grote ruimte, het heelal dijt zélf uit. Pas dan ontstaan ruimte en tijd.
    The End Times are wild
      donderdag 1 maart 2007 @ 15:59:16 #25
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_46810434
    quote:
    Op donderdag 1 maart 2007 15:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het heelal dijt zich altijd met de lichtsnelheid uit? Dit klopt niet.
    Zyggie.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')