Bronquote:'Milieubewuste' BN'ers zelf in benzineslurpers
In het manifest 'Verander het klimaat' vragen 31 bekende Nederlanders het kabinet onder meer om de olieverslaving te halveren, vervuilende auto's veel duurder te maken en de uitstoot van CO2 in het verkeer terug te brengen. Maar in welke auto's rijden Al Gore's volgelingen eigenlijk zelf?
De wereld, inclusief Nederland, is in de ban van het broeikaseffect. De groep BN' ers volgt het gedachtegoed van de Amerikaanse oud-vicepresident Al Gore, die gelooft dat de klimaatverandering veroorzaakt is door de mens. En daar moet zo snel mogelijk iets aan worden gedaan, aldus Gore en de BN'ers van Coolclimate.
Nu is bekend dat het buitenhuis van Gore per jaar ruim twintig keer meer energie gebruikt dan het gemiddelde Amerikaanse huis, maar hoe zit het met onze BN'ers, die de overheid vragen om het goede voorbeeld te geven? Geven zij ook het 'goede voorbeeld', als het gaat om het rijden in zuinige auto's, een van de speerpunten van Coolclimate?Khalid Boulahrouz, profvoetballer - Bentley Continental GT. De voetballer werd vorig jaar door bondscoach Marco van Basten uit de basis gezet, naar verluidt omdat hij met zijn Bentley naar het trainingsveld kwam. Van Basten vond dat 'filmsterrengedrag'. De auto rijdt 1 op 6. Henny Huisman, programmamaker en tv-presentator - Hij rijdt in een Jeep Diesel, 'met roetfilter'. Harry de Winter, producent en programmamaker – Rijdt volgens zijn secretaresse in een 'grote Amerikaan'. Beau van Erven Dorens, televisiemaker – Een zwarte Jaguar XJS coupé uit 1989, haalt een topsnelheid van 260 kilometer per uur. Pier Vellinga, hoogleraar Vrije Universiteit - Heeft net een nieuwe auto, maar zijn secretaresse wil niet zeggen welke. Volgens haar heeft Vellinga hem wel uitgezocht op 'milieuvriendelijkheid'. Simone Kleinsma, actrice- De actrice rijdt het komende halfjaar in een luxe Chrysler PT Cruiser tijdens de tournee van het toneelstuk 'Aan het einde van de Regenboog'. Femke Halsema, fractievoorzitter GroenLinks - Rijdt in een Toyota Hybride. Deze hybride auto is in het gebruik zeer milieuvriendelijk, maar het produceren van alle accu's van de auto is zeer milieubelastend, meldde tijdschrift Autoweek onlangs. Aan het eind van de levenscyclus van de auto moeten deze accu's, die onder meer bestaan uit zware metalen en accuzuur, weer worden afgebroken en ook dat is zeer schadelijk voor het milieu. 'Hybride-auto's zijn een ramp voor het evenwicht in het milieu,' zei Bernd Pischetsrieder, topman van de Duitse autoproducent Volkswagen, al enkele jaren geleden. Yvon Jaspers, televisiepresentator - Heeft een Citroën, model onbekend.
Wat een eigenaardige conclusie. Enkele mensen die een gezamenlijke oproeo hebben gedaan rijden in - in sommige gevallen - relatief zwaar vervuilende auto's, en dan zou meteen 'die hele milieubewuste beweging' (wat is dat, eigenlijk?) 'schijnheilig' zijn?quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Kun je weer zien hoe lekker schijnheilig die hele Milieubewuste beweging is![]()
Totaal onzinnig en een voorbeeld van Elsevier-journalistiek. Het steunen van een maatschappelijke bewegingen, helemaal als bekende nederlander (quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Kun je weer zien hoe lekker schijnheilig die hele Milieubewuste beweging is![]()
Verder is het lijstje weerquote:Afgelopen maandag presenteerde Honda een speciale F1 bolide om aandacht te vragen voor de milieuproblematiek. Een zeer interessante actie. Een andere interessante actie kwam van een Duitse politicus die de term "verrader" in de mond heeft genomen, voor iedere landgenoot die in een Japanner rijdt. Het zette me aan het denken. Door Vincent van Twillert/Autoblog.nl.
Eerst even over de Duitsers. Het betreffende bericht ging over de Duitse minister-president van Baden-Württemberg, deze beste man lijkt zwaar geïrriteerd en liet weten dat degene die in een Japanner rijdt eigenlijk een verrader is. CDU-partijbobo Thomas Strobl deed er vervolgens nog een schepje bovenop door te zeggen dat "niemand wil dat de minister-president zich per Japanse rijstschotel laat vervoeren". [..]
http://www.nu.nl/news/991382/1202/Duitsland_vs_Japan.html
Inderdaad, stelletje hypocriete eikels. Ze vallen in het zelfde rijtje als Al Gore met zijn 220000KW energie verbruik.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Totdat je dan weer met een onderzoek van de autobranche, geheel onafhankelijk, komt, en zegt dat het OV vervuilender is dan een auto.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:54 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Inderdaad, stelletje hypocriete eikels. Ze vallen in het zelfde rijtje als Al Gore met zijn 220000KW energie verbruik.En van die eikels hierboven moeten ze meteen de auto in beslag nemen, ga maar lekker met het OV.
![]()
Vervuiling? Allemaal vage statistiekjes en aannames.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Totdat je dan weer met een onderzoek van de autobranche, geheel onafhankelijk, komt, en zegt dat het OV vervuilender is dan een auto.
Er staat in ieder geval geen grote spelfout in, dat is tegenwoordig al heel wat.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dit is toch wel het hoogtepunt in de onderzoeksjournalistiek van Elsevier. Kunnen ze echt niet met iets beters komen
Nee zelfs dan niet, zulke lui horen niet in een auto thuis.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Totdat je dan weer met een onderzoek van de autobranche, geheel onafhankelijk, komt, en zegt dat het OV vervuilender is dan een auto.
Volgens mij ben jij iets doorgeslagen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:25 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Nee zelfs dan niet, zulke lui horen niet in een auto thuis.
Het OV is per reizigerskilometer niet schoner of vervuilender dan de auto, dit doort de zware onderbezetting in het OV off-spits.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:54 schreef Kadesh het volgende:
En van die eikels hierboven moeten ze meteen de auto in beslag nemen, ga maar lekker met het OV.![]()
220.000Kw energie verbuik, heb ik ook gelezen...quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:54 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Inderdaad, stelletje hypocriete eikels. Ze vallen in het zelfde rijtje als Al Gore met zijn 220000KW energie verbruik.En van die eikels hierboven moeten ze meteen de auto in beslag nemen, ga maar lekker met het OV.
![]()
dat was al lang ontkracht, die man gebruikt ondanks status en activiteiten naar verhouding niet meer dan gemiddeld voor zijn regio ..quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:54 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Inderdaad, stelletje hypocriete eikels. Ze vallen in het zelfde rijtje als Al Gore met zijn 220000KW energie verbruik.![]()
De enkele keer dat ik een auto nodig heb huur ik het, de rest van de tijd gebruik ik het OV of ga met de fiets, dat is uitstekend te doen in zo'n klein land als Nederlandquote:En van die eikels hierboven moeten ze meteen de auto in beslag nemen, ga maar lekker met het OV.![]()
Wetenschappers leven ook van het belang van hun onderzoeksgebied. Je kunt dus stellen dat ook bij klimaatonderzoek belangen spelen om de zaak te overdrijven. Onafhankelijkheid bestaat eigenlijk niet, daarom is het ook van belang dat altijd nagegaan kan worden hoe een onderzoeksresultaat tot stand is gekomen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:59 schreef Yildiz het volgende:
volgens haar was het een benzine met kat en van haar vriend die het als hobbyproject hadquote:Op woensdag 28 februari 2007 20:30 schreef highway101 het volgende:
Ik dacht dat die Halsema in zo'n ouwe Mercedes diesel uit de jaren 80 zonder kat reed?
Vervuiling? Dat bestaat toch niet? Linkse leugenquote:Op woensdag 28 februari 2007 21:00 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Vervuiling? Allemaal vage statistiekjes en aannames.![]()
Inderdaad, vervelende schrijfstijl, hyperige artikelen en overdreven rechts getinte verhalen. Met nadruk op verhalen, want enige harde onderbouwing is vaak ver te zoeken.quote:Op woensdag 28 februari 2007 23:07 schreef du_ke het volgende:
Overigens is het niveau van Elsevier echt top de laatste tijd.
Dan blijf ik wel lekker vervuilend leven en dan wil ik daar ook niks verkeerds meer over horenquote:Op woensdag 28 februari 2007 21:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
niemand verplicht je spartaans te gaan leven. Zelfs Al Gore niet. En als de milieubashers dat nu eens zouden onthouden...
euh, niet spartaans leven houd niet automatisch in dat je "lekker vervuilend" moet leven, dat is nou juist het hele punt, bewust omgaan met energie bij alles wat je doet ipv zo verspillerig als we nu bezig zijnquote:Op woensdag 28 februari 2007 23:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan blijf ik wel lekker vervuilend leven en dan wil ik daar ook niks verkeerds meer over horen![]()
Er is natuurlijk een groot verschil tussen spartaans leven en lekker vervuilend levenquote:Op woensdag 28 februari 2007 23:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan blijf ik wel lekker vervuilend leven en dan wil ik daar ook niks verkeerds meer over horen![]()
Inderdaad, zo'n blad moet toch stukken beter kunnen? Er moeten toch ook journalisten zijn die goede "rechts" verhalen af kunnen leveren?quote:Op woensdag 28 februari 2007 23:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Inderdaad, vervelende schrijfstijl, hyperige artikelen en overdreven rechts getinte verhalen. Met nadruk op verhalen, want enige harde onderbouwing is vaak ver te zoeken.
Hoezo, dacht je dat die minder vervuilend was, dit gaat allemaal helemaal nergens over.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:36 schreef highway101 het volgende:
Als ze geloofwaardig willen overkomen, moeten ze allemaal een Daihatsu Cuore kopen ofzo.
Dat geldt zeker ook voor partijen als SP, GL en MD op verkeersgebied.quote:Op woensdag 28 februari 2007 23:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Inderdaad, vervelende schrijfstijl, hyperige artikelen en overdreven rechts getinte verhalen. Met nadruk op verhalen, want enige harde onderbouwing is vaak ver te zoeken.
Oke, da's minder.quote:# Khalid Boulahrouz, profvoetballer - Bentley Continental GT. De voetballer werd vorig jaar door bondscoach Marco van Basten uit de basis gezet, naar verluidt omdat hij met zijn Bentley naar het trainingsveld kwam. Van Basten vond dat 'filmsterrengedrag'. De auto rijdt 1 op 6.
Diesels rijden zo ongeveer 1:20. Met roetfilter (notabene gepromoot door de regering) is de uitstyoot vergelijkbaar tot minder schadelijk als die van een benzine-auto.quote:# Henny Huisman, programmamaker en tv-presentator - Hij rijdt in een Jeep Diesel, 'met roetfilter'.
Niet bekend dus of het er toevallig een op LPG is. Wat bij grote Amerikanen vaak het geval is, zeker als ze veel km's maken. Overigens zijn ook grote Amerikanen als diesel (met filter) te krijgen in Europa.quote:# Harry de Winter, producent en programmamaker – Rijdt volgens zijn secretaresse in een 'grote Amerikaan'.
Ja, en? Rijdt hij elke dag 260/uur? Ook hier zou het me niet verbazen als ie op LPG reed.quote:# Beau van Erven Dorens, televisiemaker – Een zwarte Jaguar XJS coupé uit 1989, haalt een topsnelheid van 260 kilometer per uur.
Gaat dus al helemaal nergens over. Voor hetzelfde geld heeft de man dus een Suzuki Alto gekocht.quote:# Pier Vellinga, hoogleraar Vrije Universiteit - Heeft net een nieuwe auto, maar zijn secretaresse wil niet zeggen welke. Volgens haar heeft Vellinga hem wel uitgezocht op 'milieuvriendelijkheid'.
Waarschijnlijk dus een diesel, gezien de km's die hiermee gemoeid zijn. Met filter, vermoedelijk.quote:# Simone Kleinsma, actrice- De actrice rijdt het komende halfjaar in een luxe Chrysler PT Cruiser tijdens de tournee van het toneelstuk 'Aan het einde van de Regenboog'.
Dit is al helemaal gezeik. Als ze in een benzine-auto rijdt is het niet goed, als ze een diesel heeft is het niet goed en nu is electrisch ook al niet goed? Elsevier laat zich hier wel heel erg in de kaart kijken, hoor.quote:# Femke Halsema, fractievoorzitter GroenLinks - Rijdt in een Toyota Hybride. Deze hybride auto is in het gebruik zeer milieuvriendelijk, maar het produceren van alle accu's van de auto is zeer milieubelastend, meldde tijdschrift Autoweek onlangs. Aan het eind van de levenscyclus van de auto moeten deze accu's, die onder meer bestaan uit zware metalen en accuzuur, weer worden afgebroken en ook dat is zeer schadelijk voor het milieu. 'Hybride-auto's zijn een ramp voor het evenwicht in het milieu,' zei Bernd Pischetsrieder, topman van de Duitse autoproducent Volkswagen, al enkele jaren geleden.
Gaat dus weer nergens over.quote:# Yvon Jaspers, televisiepresentator - Heeft een Citroën, model onbekend.
Dat zijn een hoop aannames.quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oke, da's minder.
[..]
Diesels rijden zo ongeveer 1:20. Met roetfilter (notabene gepromoot door de regering) is de uitstyoot vergelijkbaar tot minder schadelijk als die van een benzine-auto.
Gezeik, dus.
[..]
Niet bekend dus of het er toevallig een op LPG is. Wat bij grote Amerikanen vaak het geval is, zeker als ze veel km's maken. Overigens zijn ook grote Amerikanen als diesel (met filter) te krijgen in Europa.
Gezeik dus
[..]
Ja, en? Rijdt hij elke dag 260/uur? Ook hier zou het me niet verbazen als ie op LPG reed.
[..]
Gaat dus al helemaal nergens over. Voor hetzelfde geld heeft de man dus een Suzuki Alto gekocht.
[..]
Waarschijnlijk dus een diesel, gezien de km's die hiermee gemoeid zijn. Met filter, vermoedelijk.
[..]
Dit is al helemaal gezeik. Als ze in een benzine-auto rijdt is het niet goed, als ze een diesel heeft is het niet goed en nu is electrisch ook al niet goed? Elsevier laat zich hier wel heel erg in de kaart kijken, hoor.
[..]
Gaat dus weer nergens over.
Het zoveelste insinuerende topic van Martijn, dus. Waarom staat het trouwens in NWS? Wat is hier NWS aan? Wordt het geen tijd voor een subforum [PRO] waar de propaganda verhalen gedumpt kunnen worden?
De OP niet, wou je zeggen?quote:
Als ze willen scoren zouden ze wel achter Wilders gaan staan. Die zegt toch, volgens sommigen op dit forum, wat heel Nederland eigenlijk denkt? Dan kun je toch meer aanhang vinden door Wilders-uitspraken te gaan doen?quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:15 schreef Kadesh het volgende:
Maar die BNérs willen gewoon even lekker scoren, want milie is lekker hip tegenwoordig. Zelfs Ali B () doet mee aan de hype.
In de OP staat gewoon wat ze rijden, zelfs als er een roetfilter onder zit, jij gaat er van alles bij fantaseren. (mischien ook wel een roetfilter, mischien wel lpg, mischien rijdt ie niet iedere dag 260, etc, etc)quote:
Wat heeft Wilders er mee te maken?quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als ze willen scoren zouden ze wel achter Wilders gaan staan. Die zegt toch, volgens sommigen op dit forum, wat heel Nederland eigenlijk denkt? Dan kun je toch meer aanhang vinden door Wilders-uitspraken te gaan doen?
Ik weet niet hoe jij het voor je ziet, maar de kans dat Simone iedere dag met haar eigen auto naar de schouwburg van Appingedam of Venlo rijdt lijkt me vrij gering.quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waarschijnlijk dus een diesel, gezien de km's die hiermee gemoeid zijn. Met filter, vermoedelijk.
[..]
Le-zen, misschien?quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij het voor je ziet, maar de kans dat Simone iedere dag met haar eigen auto naar de schouwburg van Appingedam of Venlo rijdt lijkt me vrij gering.
Het lijkt me dus dat ze die ter beschikking heeft gekregen voor dit stuk. Sponsoring, en zo.quote:De actrice rijdt het komende halfjaar in een luxe Chrysler PT Cruiser tijdens de tournee van het toneelstuk 'Aan het einde van de Regenboog'.
Nee, het laat zien hoe de milieu elite denkt, de Anderen moeten milieubewust worden, Otto Normaal moet zijn auto aan de kant zettenquote:Op woensdag 28 februari 2007 20:45 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Totaal onzinnig en een voorbeeld van Elsevier-journalistiek. Het steunen van een maatschappelijke bewegingen, helemaal als bekende nederlander (![]()
![]()
) betekent niet dat je 100% je individuele levenstijl hoeft aan te passen aan de idealen van de stroming. Sterker nog, de belangrijkste conclusie en doel van deze groep is de wereld grootschalig en structureel te verbeteren, niet mensen oproepen hun levenstijl te downgraden ten opzichte van hun buren.
En terecht dat otto normaal zijn auto aan de kant moet gaan zetten. Onze hele westerse levenstijl moet op de schop.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het laat zien hoe de milieu elite denkt, de Anderen moeten milieubewust worden, Otto Normaal moet zijn auto aan de kant zetten
Ik heb een paar miljoen op de bank, en ik ben voorstander van een beter milieu. Ik pleit voor een benzineprijs van 5 Euro per liter. Dan wordt er minder gereden en dat is goed voor het milieu. Ik heb een dikke auto en kan die 5 euro makkelijk betalen en dus heb ik er geen last van. Sterker nog ik kan lekker doorrijden als er minder auto's op de weg zijn. Dat de meerderheid van de bevolking dan krom moet liggen voor allerlei domme milieuheffingen maakt mij niet uit.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:25 schreef Basp1 het volgende:
Wat is er hypocriet aan. Deze mensen hebben een grote auto, en een dikke portemmenee en zijn bereid als ze meer moeten gaan betalen voor een beter milieu hiervoor te betalen.
En dat geldt ook voor koeien. Ze zullen er straks geen koe minder om eten.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:45 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Ik heb een paar miljoen op de bank, en ik ben voorstander van een beter milieu. Ik pleit voor een benzineprijs van 5 Euro per liter. Dan wordt er minder gereden en dat is goed voor het milieu. Ik heb een dikke auto en kan die 5 euro makkelijk betalen en dus heb ik er geen last van. Sterker nog ik kan lekker doorrijden als er minder auto's op de weg zijn. Dat de meerderheid van de bevolking dan krom moet liggen voor allerlei domme milieuheffingen maakt mij niet uit.
Zoiets komt het op mij over als ik die BN'ers over het milieu hoor zeveren.
Het is niet alleen de toename van de wereldbevolking maar ook de toegenomen welvaart over de wereld, Het is een versterkend effect. Door de toegenomen welvaart wordt het heel normaal gevonden om dagelijks > 100 km te rijden. Wat ik me nog uit mijn jeugd 25 jaar geleden kan herrinneren is dat we steeds verhuisden als pa weer eens overgeplaatst was. Maar enkele keren per jaar naar opa en oma gingen omdat het wel 200 km rijden was.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:47 schreef dVTB het volgende:
Ik las laatst een veel interessantere blik op milieu en de toename van CO2-uitstoot. Kern van het verhaal: hoe hard je het ook probeert, je gaat dat niet fors omlaag krijgen, omdat de wereldbevolking veel te hard groeit. Misschien moeten we naar dat laatste wel eens grondiger gaan kijken...
Dat laatste is niet iets waar de politiek zich mee bezig gaat houden. Ze dweilen liever met de kraan openen en bestrijden symptomen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:47 schreef dVTB het volgende:
Triest inderdaad, al denk ik wel dat Halsema te goeder trouw een auto heeft gekocht waarvan ze *dacht* dat deze milieuvriendelijk is. Dat vind ik altijd nog beter dan degenen die lak hebben aan het milieu en gewoon een auto kopen die 1 op 6 rijdt.
Ik las laatst een veel interessantere blik op milieu en de toename van CO2-uitstoot. Kern van het verhaal: hoe hard je het ook probeert, je gaat dat niet fors omlaag krijgen, omdat de wereldbevolking veel te hard groeit. Misschien moeten we naar dat laatste wel eens grondiger gaan kijken...
Nee, dat is juist het probleem van die hele Halsema.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:47 schreef dVTB het volgende:
Triest inderdaad, al denk ik wel dat Halsema te goeder trouw een auto heeft gekocht waarvan ze *dacht* dat deze milieuvriendelijk is.
Echt waar? heb je daar een bron van? Maar ik denk dat Ome Wubbo al genoeg energie heeft verbruikt toen ze hem met de Space Schuttel naar boven schoten. Hoeveel bomen gaat hij nu planten ter compensatie?quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:42 schreef Monidique het volgende:
Wubbo Ockels, ook een van ondertekenaars, heeft drie auto's weggedaan en heeft zonnepanelen op z'n huis. Waarom hoor ik Elsevier daar niet over?
Waarom had hij drie auto's? Of had hij er nog meer en heeft hij nu nog een paar?quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:42 schreef Monidique het volgende:
Wubbo Ockels, ook een van ondertekenaars, heeft drie auto's weggedaan en heeft zonnepanelen op z'n huis. Waarom hoor ik Elsevier daar niet over?
O ja, omdat het wat klimaat betreft evenveel waarde hecht aan objectiviteit en daadwerkelijk nieuws als Fox en Pravda, [afbeelding].
Dat compenseert hij nu door dit te ondertekenen.quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:48 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Echt waar? heb je daar een bron van? Maar ik denk dat Ome Wubbo al genoeg energie heeft verbruikt toen ze hem met de Space Schuttel naar boven schoten. Hoeveel bomen gaat hij nu planten ter compensatie?![]()
Zo kan ik ook wel milieubewust overkomen: verbruik eerst heel veel, ga daarna minderen tot een normaal niveau en zeg dan dat je milieubewust bezig bentquote:Op donderdag 1 maart 2007 13:53 schreef Monidique het volgende:
Het staat in de Volkskrant. Waarom hij er vier had? Lekker makkelijk, denk ik, en misschien houdt hij wel van auto's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |