quote:Persoonlijk heb ik al jaren geen vertrouwen meer in de rechtstaat.
Het merendeel van de Nederlandse bevolking (63,9 procent) heeft geen of minder vertrouwen gekregen in de Nederlandse rechtsstaat. Bij ruim eenderde is het vertrouwen afgenomen na de onthullingen over vrijgelaten bolletjesslikkers.Een kleine 30 procent had al voor deze affaire weinig vertrouwen in de rechtsstaat te hebben.
Dit blijkt uit een onderzoek van De Vos & Jansen Marktonderzoek. Het bureau interviewde ruim 500 Nederlanders naar aanleiding van de problemen rond de drugskoeriers op Schiphol.
Bron: www.nu.nl
Dit komt vooral doordat de politie het schijnbaar belangrijker vind om als belastinginspecteur op te treden dan voor de veiligheid van de burgers te zorgen. Verder durft men niet op te treden en wordt alles maar goed gepraat of verexcuseerd (ook wel tolerantie genoemd).
De gemiddelde burger wordt kei-hard aangepakt als hij 6 km te hard rijd en zijn belasting een dag te laat betaald, echter, terroriserende jeugdbendes die verkrachten en drugs-dealers laat men vrijuit gaan.
quote:
Op donderdag 24 januari 2002 14:17 schreef X-Ray het volgende:
Tja, ik vind het niet zo vreemd.De gemiddelde burger wordt kei-hard aangepakt als hij 6 km te hard rijd en zijn belasting een dag te laat betaald, echter, terroriserende jeugdbendes die verkrachten en drugs-dealers laat men vrijuit gaan.
quote:
Op donderdag 24 januari 2002 14:18 schreef Modderman het volgende:[..]
X-je vergeet niet de bijstandsmoeders die iets bij willen verdienen en vervolgen gekort worden.
Vampier
quote:Owww, en omdat de meerderheid blijkbaar te dom is om het te begrijpen maakt het ook niet zoveel uit als we geen werkende rechtstaat hebben?
Op donderdag 24 januari 2002 14:16 schreef Modderman het volgende:
De meerderheid van de Nederlandse bevolking weet niet eens wat een rechtsstaat is, laat staan wat een democratische rechtsstaat is...
quote:Is het niet waar dan?
Op donderdag 24 januari 2002 14:18 schreef Modderman het volgende:[..]
Boete-quote
quote:Een rechtsstaat wordt met name gecreëerd door de bevolking die een regering mag kiezen en die zich houdt aan de regels die men elkaar stellen. Iemand die zichzelf niet aan de regels houdt of niet eens bereid is regels te kiezen, die moet ook niet zeuren dat een ander de regels overtreedt...
Op donderdag 24 januari 2002 14:20 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Owww, en omdat de meerderheid blijkbaar te dom is om het te begrijpen maakt het ook niet zoveel uit als we geen werkende rechtstaat hebben?
Slogan mode on/
Een betere rechtsstaat begint bij jezelf
/Slogan mode off
quote:"In plain words, Chaos was the law of nature Order was the dream of man."
Op donderdag 24 januari 2002 14:14 schreef Ulx het volgende:
Zie de opmerking van Harry Truman in mijn sig.
quote:Ehm... dit is het? Meer wordt het niet? Ik zie niet in hoe deze quote bijdraagt aan je stelling...
Op donderdag 24 januari 2002 14:23 schreef Strolie75 het volgende:[..]
"In plain words, Chaos was the law of nature Order was the dream of man."
Henry B. Adams
quote:Ik reageerde op een quote van ULX, lezen is ook een kunst he?
Op donderdag 24 januari 2002 14:28 schreef Modderman het volgende:
Ehm... dit is het? Meer wordt het niet? Ik zie niet in hoe deze quote bijdraagt aan je stelling...
quote:Zoooo, je hoeft niet kinky op me te worden, lieverd, ik probeer je topic gewoon in de race te houden. Beetje jammer dat je ervan uit gaat dat iedereen die een beetje tegengas geeft tegen deze overbodige stelling als genoemd in het persbericht, niet kan lezen...
Op donderdag 24 januari 2002 14:32 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Ik reageerde op een quote van ULX, lezen is ook een kunst he?
quote:Pim zal het vertrouwen in de rechtsstaat wel herstellen!
Op donderdag 24 januari 2002 14:44 schreef Modderman het volgende:
Ach, kom, dit zwijgen is niet leuk... Doe nog eens een boude uitspraak, lieverd!
quote:Tempting... maar, nee, ik kan me inhouden
Op donderdag 24 januari 2002 14:47 schreef X-Ray het volgende:[..]
Pim zal het vertrouwen in de rechtsstaat wel herstellen!
quote:Ik ben er ook niet echt enthousiast over, hoe het nu gaat.
Op donderdag 24 januari 2002 14:13 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Persoonlijk heb ik al jaren geen vertrouwen meer in de rechtstaat.
Dit komt vooral doordat de politie het schijnbaar belangrijker vind om als belastinginspecteur op te treden dan voor de veiligheid van de burgers te zorgen. Verder durft men niet op te treden en wordt alles maar goed gepraat of verexcuseerd (ook wel tolerantie genoemd).
Een overheid die als topprioriteit verkeersovertredingen van 3 km heeft en intussen oa in Rotterdam de zaken VOLLEDIG UIT DE KLAUWEN laat gieren (lees het AD voor een interessant artikel http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1011765470029.html)
en bijvoorbeeld op Schiphol dubieus paniekvoetbal speelt (ja, verkiezingen komen eraan he?) ; hoe kun je daar nog een greintje vertrouwen in hebben.
quote:populistische lulkoek. Daar willen ze juist volledig van af, dat mensen daar nog boetes voor krijgen.
Op donderdag 24 januari 2002 15:41 schreef Sniper het volgende:
Goh wat een verrassende uitslag ! LOLEen overheid die als topprioriteit verkeersovertredingen van 3 km
quote:En DUS??? De oplossing is????
heeft en intussen oa in Rotterdam de zaken VOLLEDIG UIT DE KLAUWEN laat gieren (lees het AD voor een interessant artikel http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1011765470029.html)
en bijvoorbeeld op Schiphol dubieus paniekvoetbal speelt (ja, verkiezingen komen eraan he?) ; hoe kun je daar nog een greintje vertrouwen in hebben.
Het valt me op dat veel mensen kankeren maar weinig mensen oplossingen aandragen hoe het dan zou moeten.
quote:Dat vond ik nou bij de discussie over de Amerikaanse actie in Afghanistan.
Op donderdag 24 januari 2002 15:47 schreef TheMarco het volgende:
En DUS??? De oplossing is????Het valt me op dat veel mensen kankeren maar weinig mensen oplossingen aandragen hoe het dan zou moeten.
Oplossing? Okay:
- Prioriteit op zwaardere overtredingen en misdrijven, ipv verkeersovertredingen en belastingfraude.
- Veel hardere straffen, helemaal voor jeugdige delinquenten, en richting opvoedingskamp.
Bijvoorbeeld.
quote:Dit roept iedereen nu denk ik wel, links en rechts. Ik denk ook dat je weinig Nederlanders zult vinden die het hier NIET mee eens zijn. Het is echter vaak iets makkelijker om dit tijdens een borrel te roepen dan het ook daadwerkelijk te doen.
Op donderdag 24 januari 2002 15:50 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dat vond ik nou bij de discussie over de Amerikaanse actie in Afghanistan.
Oplossing? Okay:
- Prioriteit op zwaardere overtredingen en misdrijven, ipv verkeersovertredingen en belastingfraude.
- Veel hardere straffen, helemaal voor jeugdige delinquenten, en richting opvoedingskamp.
quote:WAAROM wordt het dan niet gedaan?
Op donderdag 24 januari 2002 15:56 schreef TheMarco het volgende:[..]
Dit roept iedereen nu denk ik wel, links en rechts. Ik denk ook dat je weinig Nederlanders zult vinden die het hier NIET mee eens zijn. Het is echter vaak iets makkelijker om dit tijdens een borrel te roepen dan het ook daadwerkelijk te doen.
Waarom dwaalt het spook der gedoging nog steeds rond?
Ach laat ook maar zitten ook, complete tijdverspilling
quote:dit kan dus nog steeds van alles betekenen.
heeft geen of minder vertrouwen
quote:Jep, en ik verlies de verhoudingen uit het oog?
Op donderdag 24 januari 2002 18:51 schreef Hawk999 het volgende:
Ik begrijp het Modderman. We laten de straatrovers van 11 jaar en de verkrachters gewoon hun gang gaan om we allemaal wel eens tegen een boom pissen. Populisme inderdaad, maar je gevoel voor verhoudingen is compleet zoek.Ach laat ook maar zitten ook, complete tijdverspilling
Het is gewoon opmerkelijk dat mensen altijd roepen dat er harder opgetreden moet worden tegen criminaliteit, maar daarbij hun eigen criminaliteit buiten beschouwing laten. Ik wilde aangeven dat het niet netjes is om je zelf zo fel tegen het gedoogbeleid te kanten, als je er ook baat bij hebt c.q. wel bij vaart c.q. gebruik van maakt (al dan niet opzettelijk c.q. bewust). C.q.
Verkrachtingen worden niet gedoogd.
Kinderen van 11 vallen buiten het bereik van het strafrecht (gelukkig, en behoeft mijns inzien verder geen betoog), maar dat valt niet onder het gedoogbeleid.
Dat je chargeert in deze discussie laat ik voor wat het is, al draagt het niet bij aan de overtuigingskracht van de discussie.
quote:Een aardige nuancering! Dank je
Op donderdag 24 januari 2002 19:53 schreef paladin het volgende:
nog even terugkomend op de openinspost
[..]dit kan dus nog steeds van alles betekenen.
Misschien was er bij de mensen dit kozen wel 80% die gewoon niet tevreden waren met de nederlandse rechtsstaat en op deze wijze hun verontwaardiging willen laten blijken.
Totdat ik die enquete (Vraagstelling, mogelijke antwoorden en de cijfers daarop) zie, ga ik niet beweren dat het grootste gedeelte van nederland haar vertrouwen in de rechtsstaat kwijt is.
quote:En daar loopt het inderdaad steeds weer op mis in nederland.
Op donderdag 24 januari 2002 20:08 schreef Modderman het volgende:[..]
Jep, en ik verlies de verhoudingen uit het oog?
Het is gewoon opmerkelijk dat mensen altijd roepen dat er harder opgetreden moet worden tegen criminaliteit, maar daarbij hun eigen criminaliteit buiten beschouwing laten. Ik wilde aangeven dat het niet netjes is om je zelf zo fel tegen het gedoogbeleid te kanten, als je er ook baat bij hebt c.q. wel bij vaart c.q. gebruik van maakt (al dan niet opzettelijk c.q. bewust). C.q.
Om even een voorbeeld te geven wat de gevolgen zijn van zo'n lakse justitie:
quote:We zijn goed bezig in nederland ...
Tientallen drugskoeriers op één vlucht gepaktUitgegeven: 25-1-2002 7:56
Laatst gewijzigd: 25-1-2002 7:58AMSTERDAM - Op één vlucht van Curaçao naar Nederland zijn donderdag maar liefst 37 aanhoudingen verricht door de narcoticabrigade. Dat meldt het Algemeen Dagblad vrijdag.
Volgens de douane van het Curaçaose vliegveld Hato vervoerde het meerendeel van de mensen de drugs in geslikte bolletjes. Ook zijn onder de arrestanten vier vrouwen die de drugs vaginaal vervoerden.
Vorige week maakte de Antilliaanse overheid afspraken met Nederland over strengere controles op vluchten tussen beide bestemmingen. Justitie op Curaçao weet nog niet waar ze zo veel arrestanten moet laten.
quote:Lijkt me meer laksheid van justitie op de antillen. Maar ik ben ook van mening dat de nederlander altijd wijst naar een ander, maar zijn eigen ontsporingen niet wil/kan zien. Altijd dat gezeik over die 3 km/h bekeuringen, je rijdt toch te hard ? Vervolgens zegt men "Maar verkrachters laten ze lopen ...". Onzin natuurlijk, alsof justitie elke crimineel á la minute kan oppakken. De politie is niet helderziend ofzo.
Op vrijdag 25 januari 2002 09:37 schreef Serum het volgende:[..]
[..]We zijn goed bezig in nederland ...
Wat me ook vaak verbaasd is dat mensen lopen te zeuren over te weinig politie op straat, en als er dan vervolgens ergens een vechtpartij is, gaan ze zich met z'n allen tegen de politie keren.
Naar mijn mening mag het gedoogbeleid op alle gebieden afgelopen zijn, dan is het tenminste voor elke nederlander duidelijk binnen welk kader ze zich kunnen begeven wat dewet aangaat.
Ik ben het vertrouwen al tijden kwijt en ik los m'n problemen zelf wel op. Geen agentjes voor nodig.
Een goede agent is een dode agent! (zelfde geld voor de huidige politicie.)
Zoals je kan lezen ben ik behoorlijk gefrustreerd door het NL rechtssysteem. Fuck de Staat der Nederlanden!
Geef mij een stukje land voor mezelf en iedereen is van m'n gezeik af. Maar ik weiger me aan wetten te conformeren die ik niet zelf heb gekozen, of waar ik op tegen ben cq het nut niet van inzie. (ook niet na een politieke uitleg.)
Het is MIJN leven.
quote:Mooi voorbeeld. Er worden 37 man opgepakt en dat is kut?
Op vrijdag 25 januari 2002 09:37 schreef Serum het volgende:
En daar loopt het inderdaad steeds weer op mis in nederland.
Men blijft maar roepen dat je eerst naar jezelf moet kijken.
[..]We zijn goed bezig in nederland ...
quote:Door egoïsten en anarchisten als jou gaat nederland naar de knoppen. Als het je niet bevalt, verhuis je lekker naar Cuba of noord-Korea en kijk eens hoe graag men daar op je mening zit te wachten.
Op vrijdag 25 januari 2002 10:01 schreef cyberbeast het volgende:
Ik negeer al tijden agenten. Krijg af en toe een waarschuwing (paar dagen tot maanden!! later) als ik weer eens met een veel te hoge snelheid door de polders vlieg. Ze houden me toch nooit aan... ben te snel... hebben ze zelf gezegd... Stelletje losers hier bij de politie.Ik ben het vertrouwen al tijden kwijt en ik los m'n problemen zelf wel op. Geen agentjes voor nodig.
Een goede agent is een dode agent! (zelfde geld voor de huidige politicie.)Zoals je kan lezen ben ik behoorlijk gefrustreerd door het NL rechtssysteem. Fuck de Staat der Nederlanden!
![]()
Geef mij een stukje land voor mezelf en iedereen is van m'n gezeik af. Maar ik weiger me aan wetten te conformeren die ik niet zelf heb gekozen, of waar ik op tegen ben cq het nut niet van inzie. (ook niet na een politieke uitleg.)
Het is MIJN leven.
quote:Oh, je moet dat stukje grond krijgen? Je weigert je zelf aan de regels te houden, weigert je te gedragen zoals maatschappelijk betamelijk is, zeker gezien je fijne uitspraak over agenten, je weigert je te conformeren aan wetten die door een democratisch gekozen parlement zijn ingevoerd, met andere woorden je haat deze samenleving en wil er niets mee van doen hebben. Toch verlang je dat jou een stukje grond wordt gegeven zodat je je eigen egocentrische leven kan leiden?
...Geef mij een stukje land voor mezelf en iedereen is van m'n gezeik af. Maar ik weiger me aan wetten te conformeren die ik niet zelf heb gekozen, of waar ik op tegen ben cq het nut niet van inzie. (ook niet na een politieke uitleg.)
Het is MIJN leven.
quote:Zou dat misschien komen omdat de politie het op een gegeven moment onverantwoord en onveilig vindt om je nog te achtervolgen. Ik hoop dat wannneer je een ongeluk krijgt je niemand anders erbij betrekt.
Ik negeer al tijden agenten. Krijg af en toe een waarschuwing (paar dagen tot maanden!! later) als ik weer eens met een veel te hoge snelheid door de polders vlieg. Ze houden me toch nooit aan... ben te snel... hebben ze zelf gezegd... Stelletje losers hier bij de politie.
quote:Fantastisch, maar je leeft wel in een samenleving waar je rekening moet houden met andermans leven. Bevalt je dat niet, dan moet je maar kluizenaar worden.
Het is MIJN leven.
quote:Hear! Hear! Blijkbaar is het nu ineens in de mode om tegen het gedogen te zijn. Stelletje sensatie-pers volgelingen... Oh, LN-ers mogen zich ook aangesproken voelen.
Op donderdag 24 januari 2002 16:56 schreef Modderman het volgende:
Het spook der gedoging... Dit hele land hangt aan elkaar van gedoging man... Het enige wat afgeschaft dient de worden is de gedoging die niet van toepassing is op de persoon die de discussie voert... Rook je wel eens een jointje? Druk je het gaspedaal wel eens te hard in? Flikker je wel eens een batterij in de prullenbank? Wat doet je evt. vriendin met restjes nagelak? Pis je wel eens in een dronken bui tegen een boom? Neem je wel eens een slof sigaretten mee naar het buitenland? Bezoek je wel eens een bordeel? Werk je wel eens zwart? Rijd je wel eens door rood licht? Geef je wel eens meer reiskosten op op je belastingformulier dan dat je gemaakt hebt? Laat je je hond wel eens op straat schijten zonder het op te ruimen? Hangt je vlag nog buiten na zonsondergang op Koninginnendag? Heb je wel eens iemand een klap gegeven zonder dat er iets mee gedaan wordt? Rijd je wel eens zonder licht op de fiets als het donker is? Heb je wel eens toen je jonger dan zestien was op een brommertje gezeten? Heb je wel eens een borreltje boven het maximum gedronken voordat je in je auto wegrijdt? Heb je wel eens vuurwerk afgestoken voor tien uur 's morgens op 31 december? Goed... we wachten af... Populistische gelul...
Waar ik me aan stoor is dat het woord "gedogen" steeds vaker gebruikt wordt om problemen die men niet wil oplossen te kunnen negeren.
quote:Dat is niet gedogen maar nalatigheid.
Op vrijdag 25 januari 2002 19:50 schreef Strolie75 het volgende:
Gedogen is niet het probleem in dit land. Met het door de vingers zien van sommige zaken heb ik echt geen probleem (bv softdrugs gebruik is niks mis mee), we zijn tenslotte een liberale samenleving en (gelukkig) iets ruimdenkerder dan landen als de VS.Waar ik me aan stoor is dat het woord "gedogen" steeds vaker gebruikt wordt om problemen die men niet wil oplossen te kunnen negeren.
quote:Precies!
Op vrijdag 25 januari 2002 20:04 schreef nikk het volgende:
Dat is niet gedogen maar nalatigheid.
quote:Nou ja, zo evident is dit niet allemaal. Het verschil tussen zaken die geduld mogen worden en zaken die verzuimd kunnen worden, is een verschil van subjectieve aard.
Op vrijdag 25 januari 2002 20:06 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Precies!
quote:Egoistisch ben ik niet(dat kan je aan iedereen die mij IRL kent beaamen). Anarchistisch heeft de Nederlandse politiek en politie me zelf gemaakt. Ik heb intussen te veel dingen gezien en meegemaakt met de politiek en de politie om er nog een beetje vertrouwen in te hebben. (ja, dit is vroeger anders geweest). Ik ga NOG niet weg omdat ik nog steeds een (heeeeel klein) beetje hoop heb dat dit allemaal wel gaat veranderen. Ik heb daar al regelmatig over na lopen denken om weg te gaan. Maar het grootste probleem is: waar vind je op aarde een plek waar dus niemand "de baas" is.? Die zijn er niet. Ik wil me best aan wetten conformeren die democraties aangenomen zijn, maar dat gebeurd dus momenteel NIET in Nederland.
Op vrijdag 25 januari 2002 10:30 schreef gelly het volgende:[..]
Door egoïsten en anarchisten als jou gaat nederland naar de knoppen. Als het je niet bevalt, verhuis je lekker naar Cuba of noord-Korea en kijk eens hoe graag men daar op je mening zit te wachten.
quote:Oh, hoe worden ze dan wel aangenomen? Dat ze niet overeenstemmen met jouw mening maakt ze nog niet ondemocratisch.
Op zaterdag 26 januari 2002 10:31 schreef cyberbeast het volgende:
...Ik wil me best aan wetten conformeren die democraties aangenomen zijn, maar dat gebeurd dus momenteel NIET in Nederland.
quote:Nee, daar komt het niet door, de reden is dat ze het dus NIET kunnen bijhouden. Dan rijden ze die te zware politie auto's kapot. (met dank aan rijkswaterstaat
Op vrijdag 25 januari 2002 10:55 schreef Scipio het volgende:[..]
Zou dat misschien komen omdat de politie het op een gegeven moment onverantwoord en onveilig vindt om je nog te achtervolgen. Ik hoop dat wannneer je een ongeluk krijgt je niemand anders erbij betrekt.
[..]
Nu komt waarschijnlijk de vraag:
"O, dus de rest moet zich wel aan de regels houden van jou?"
Nee, je hoeft je niet aan de regels te houden van mij, doe het zelf ook niet altijd. Maar dan neem je het zelfde risico als ik, en weet je dat er wat fout kan gaan.
Mischien had ik dit er even bij moeten melden. Het zijn wel altijd lege polders, en bij ander verkeer(uitzondering dus politie, die laat ik meestal wel even zien dat ik het niet met sommige regels eens ben, zonder hun of mezelf in gevaar te brengen.) pas ik me altijd aan zodat zij geen hinder hebben van mij. (ik ben meestal de gene die de berm weer is in duikt, om tegenliggers voorbij te laten gaan)
quote:Ja, maar dit moet wel in twee richtingen werken. En qua politiek is dat nu niet het geval. Ze beginnen nu eindelijk naar het volk te luisteren maar dat hadden ze eerder moeten doen, niet omdat ze nu opeens weer herkozen/gekozen willen worden, maar omdat ze ons vertegenwoordigen.
Fantastisch, maar je leeft wel in een samenleving waar je rekening moet houden met andermans leven. Bevalt je dat niet, dan moet je maar kluizenaar worden.
quote:Sorry, dit komt inderdaad erg lomp over.
Een goede agent is een dode agent! (zelfde geld voor de huidige politicie.)
Maar ik hoop dat met de komende verkiezingen het weer allemaal op orde gebracht gaat worden.
Want ik ben trots op het land Nederland, maar ik schaam me voor de Nederlandse politicie.
quote:Da's waar ben niet zo goed politiek onderlegt.
Op zaterdag 26 januari 2002 11:34 schreef Scipio het volgende:[..]
Oh, hoe worden ze dan wel aangenomen? Dat ze niet overeenstemmen met jouw mening maakt ze nog niet ondemocratisch.
En er is trouwens een groot verschil tussen de wetten en het beleid.
Landelijk:
rekening rijden. Iedereen was er vanaf begin af aan op
tegen.. maar toch zijn er miljoenen aan verspild. Had niet nodig geweest als er gelijk naar het volk was geluisterd.
Locaal:
Boer legt illegaal golf terrein aan. Gemeente ambtenaren zijn omgekocht om het bestemmings plan voor dat stuk grond te wijzigen. Plaats jij een klein schuurtje waar niemand last van heeft komt diezelfde ambtenaar je vertellen dat dat niet in het bestemmings plan staat, dus geloopt moet worden, anders komt de gemeente het op jou kosten doen.
Twee voorbeelden met wat ik ondemocraties noem. en zo zijn er nog veel meer helaas.
quote:Tja, wat kan ik zeggen:
Op zaterdag 26 januari 2002 11:43 schreef cyberbeast het volgende:[..]
Da's waar ben niet zo goed politiek onderlegt.
maar laat ik een paar voorbeelden noemen:Landelijk:
rekening rijden. Iedereen was er vanaf begin af aan op
tegen.. maar toch zijn er miljoenen aan verspild. Had niet nodig geweest als er gelijk naar het volk was geluisterd.Locaal:
Boer legt illegaal golf terrein aan. Gemeente ambtenaren zijn omgekocht om het bestemmings plan voor dat stuk grond te wijzigen. Plaats jij een klein schuurtje waar niemand last van heeft komt diezelfde ambtenaar je vertellen dat dat niet in het bestemmings plan staat, dus geloopt moet worden, anders komt de gemeente het op jou kosten doen.Twee voorbeelden met wat ik ondemocraties noem. en zo zijn er nog veel meer helaas.
Rekeningrijden: de politiek is wel vaker gedwongen om impopulaire maatregelen te nemen, dat is dus geen argument. Juist de democratie heeft zijn waarde bewezen: het rekeningrijden is er toch niet gekomen?
Locaal: zoals je al zegt: er zijn ambtenaren omgekocht. Dat is tegen de wet en strafbaar. Het is een schunnige praktijk en schaadt het vertrouwen in de overheid, maar heeft niets met democratie te maken.
Persoonlijk ben ik niet zo zeer van mening dat Nederland ondemocratisch is (hoewel er te veel in achterkamertjes wordt overlegd en te weinig debat is in de kamer). Wel ben ik van mening dat de overheid opener en toegankelijker moet worden. Teveel is nu in nevelen gehuld waardoor onvrede, zoals die van jou, ontstaat.
quote:Rot nu eens een keer op met die afgezaagde debiele opmerking.
Op zaterdag 26 januari 2002 11:46 schreef Lynch het volgende:
Gelukkig Gaat Het Allemaal Veranderen Als Pim Aan De Macht Komt!
quote:Ja maar het heeft toch velen miljoenen gekost terwijl er eigenlijk vanaf het begin duidelijk was dat het niet zou helpen tegen het terug dringen van de auto's.
Op zaterdag 26 januari 2002 11:52 schreef Scipio het volgende:[..]
Tja, wat kan ik zeggen:
Rekeningrijden: de politiek is wel vaker gedwongen om impopulaire maatregelen te nemen, dat is dus geen argument. Juist de democratie heeft zijn waarde bewezen: het rekeningrijden is er toch niet gekomen?
quote:Ik koppel democratie toch wel aan de overheid. Ik denk dat meer mensen dat doen. Is dit zo'n onlogische gedachten dan
Locaal: zoals je al zegt: er zijn ambtenaren omgekocht. Dat is tegen de wet en strafbaar. Het is een schunnige praktijk en schaadt het vertrouwen in de overheid, maar heeft niets met democratie te maken.
quote:Meer openheid zou inderdaad wel eens kunnen helpen. Maar ook zouden ze wat meer op de integriteit van mensen op dat soort plekken kunnen letten.
Persoonlijk ben ik niet zo zeer van mening dat Nederland ondemocratisch is (hoewel er te veel in achterkamertjes wordt overlegd en te weinig debat is in de kamer). Wel ben ik van mening dat de overheid opener en toegankelijker moet worden. Teveel is nu in nevelen gehuld waardoor onvrede, zoals die van jou, ontstaat.
quote:Ik denk niet dat het een kwestie is van niet willen oplossen, maar van niet kunnen. Alle (kleine) criminaliteit uitroeien is een aardig streven maar je moet er ook de mankracht voor hebben. De politie werkt zich in stadswijken nu al de pleuris met het letten op alle mogelijke vormen van wetsovertreding, rent van hot naar her, wijst mensen op hun verantwoordelijkheden, komt om in het dossierwerk. Als alle zaken die gedaan moeten worden, gedaan zouden worden, zou de politiemacht aanzienlijk moeten worden uitgebreid, om van het administratief-bureaucratische personeel dat het onzichtbare werk doet, maar te zwijgen. Waar haal je in godsnaam de mensen vandaan? Misschien herinner je het nog, maar er zijn ook van die gigantische tekorten in de zorg, en in het onderwijs. Misschien dat Strolie75 zich voor de maatschappij wil inzetten en een plauwe pet op zijn kop zet. Moet je eens kijken hoe leuk het is om vechtende Marokkanen uit elkaar te halen.
Op vrijdag 25 januari 2002 19:50 schreef Strolie75 het volgende:
Waar ik me aan stoor is dat het woord "gedogen" steeds vaker gebruikt wordt om problemen die men niet wil oplossen te kunnen negeren.
quote:Gelukkig zal Pim nooit in z'n eentje aan de macht komen. Maar hij schrikt wel al die slapende ambtenaren wakker, en daar ben ik hem wel dankbaar voor. Zoals het nu is ga ik ook op LN stemmen.. maar om dan steeds dit weer te roepen.. het voegt zo weinig toe aan de discussie.
Op zaterdag 26 januari 2002 11:46 schreef Lynch het volgende:
Gelukkig Gaat Het Allemaal Veranderen Als Pim Aan De Macht Komt!
quote:Ik snap jou standpunt. Maar als jij in een buurt woont die geteroriseerd word, kan en mag je er zelf dus weinig aan doen. En de politie\politiek word er dan op aan gesproken. Is denk ik een logische stap. Want die horen er voor te zorgen dat het rechtssysteem blijft functioneren. Tenminste zo denk ik er over.
Op zaterdag 26 januari 2002 12:16 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het sowieso van een schandelijke onnozelheid om de staat centraal te stellen in de vraag 'gaat het goed met mijn leefomgeving'. Afschuiven van verantwoordelijkheden.
quote:Zoals ik al zei, niet iedere beslissing is populair. Meerdere partijen waren eerst overtuigd dat dit een goede regeling was, ondertussen zijn ze bijgedraaid. Dat het geld heeft gekost is spijtig, maar onvermijdelijk in een democratisch landsbestuur.
Op zaterdag 26 januari 2002 12:08 schreef cyberbeast het volgende:
Ja maar het heeft toch velen miljoenen gekost terwijl er eigenlijk vanaf het begin duidelijk was dat het niet zou helpen tegen het terug dringen van de auto's.
quote:Zeker niet, maar corrupte ambtenaren misbruiken hun positie. Dat moet je dus niet opvatten als overheidshandelen maar het criminele handelen van een persoon.
Ik koppel democratie toch wel aan de overheid. Ik denk dat meer mensen dat doen. Is dit zo'n onlogische gedachten dan
quote:Dat gaat in mijn ogen hand in hand. Juist de overheid moet zijn integriteit bewaren. Openheid is daar een goed middel voor.
Meer openheid zou inderdaad wel eens kunnen helpen. Maar ook zouden ze wat meer op de integriteit van mensen op dat soort plekken kunnen letten.
quote:Hier moet ik nog even over nadenken... Het ging mij namelijk niet of het populair was ja of nee, maar dat het gewoon vanaf het begin duidelijk was dat het niet zou werken.(overheid probeerd dit truukje al tijden. auto rijden duurder maken.) En dat je mensen die goed bedeelt zijn zou bevoordelen t.o.v. mensen die minder bedeelt zijn. (ik hoor in dit geval bij de beter bedeelde!)
Op zaterdag 26 januari 2002 12:38 schreef Scipio het volgende:[..]
Zoals ik al zei, niet iedere beslissing is populair. Meerdere partijen waren eerst overtuigd dat dit een goede regeling was, ondertussen zijn ze bijgedraaid. Dat het geld heeft gekost is spijtig, maar onvermijdelijk in een democratisch landsbestuur.
[..]
quote:Daar heb je gelijk in. Zie dat nu pas in eigenlijk.
Zeker niet, maar corrupte ambtenaren misbruiken hun positie. Dat moet je dus niet opvatten als overheidshandelen maar het criminele handelen van een persoon.
Daarnaast: de overheid stelt langs democratische weg regels vast die vervolgens worden toegepast. De toepassing is misschien niet democratisch, maar het vaststellen van de regels wel.
[..]
quote:Kan je niet meer dan gelijk geven.
Dat gaat in mijn ogen hand in hand. Juist de overheid moet zijn integriteit bewaren. Openheid is daar een goed middel voor.
* vind het een goede en leuke discussie, mensen komen met goede argumenten.
[Dit bericht is gewijzigd door cyberbeast op 26-01-2002 13:00]
bolletjesslikkers zijn verantwoordelijk voor 0.3% van de totale cocaine invoer in Nederland. Via de Rotterdamse have komt zo'n 45% cocaine binnen. Grappig dat men nu ineens vind dat het niet opsluiten van een enkele bolletjes slikker zo'n effect heeft op het gevoel van rechtstaat, natuurlijk gevoed door de alom bekende onderbuik gevoelens van onze fortuinlijke Nederlandse burger
Iedere Nederland heeft een mening over de politiek, de politie en justitie. En terecht, dat mogen wij gelukkig in Nederland. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je elk argument op waarde moet schatten en in elk geval bereid moet zijn om iets van anderen aan te nemen. Nog eerlijker gezegd: ik moet toegeven dat ik dat zelf ook niet altijd doe.
Het belangrijkste van deze discussie vind ik dat de zaken helder geschetst moeten worden. Je kan natuurlijk niet alle zaken die maar enigszins naar strafrecht ruiken, bij elkaar op een hoop gooien en willekeurig die voorbeelden eruit pakken of die argumenten aan die hoop ontlenen, die je op dat moment goed uitkomen. Nu wordt er weer constant 'gedweept' met de bolletjesslikker en twee op een cel, vorig jaar was het nalatig naleven van beleidsregels door kroegen, straks is er weer een meisje verkracht en heeft iedereen daar weer een mening over... Het zijn m.a.w. allemaal ad hoc argumenten die op zich waar zijn, maar die niks bijdragen aan een structurele oplossing van alle problemen. Nog sterker: die oplossing zal er (helaas, helaas) ook niet komen.
Mensen leven met elkaar samen en mensen zijn in staat de verkeerde dingen te doen. Mensen zijn niet bij voorbaat slecht, maar kunnen in een positie gebracht worden, of zichzelf daar in brengen, waardoor ze slechte dingen doen. Dat zijn gevoelige zaken, waar iedereen verontwaardigd over is. En terecht! Het is alleen zo jammer dat iedereen heel goed weet wat er moet veranderen en verbeteren. En geloof me: het strafrecht is daar nu eenmaal lang niet altijd het juiste middel toe. We verwachten nu al te veel van het strafrecht, het is niet waar te maken. En dan komt de regel om de hoek kijken die stelt: Als je wil dat het allemaal beter gaat, kan je het beste eerst bij jezelf, aangezien dat de enige persoon is die je in de hand kan hebben en je wil op kan leggen.
Ik weet het, het klinkt allemaal ongelooflijk pacifistisch, maar justitie kan nu eenmaal niet alle shit oplossen die er is. Ze doen hun best, maar laten menig gaatje vallen, omdat er veel te veel gaatjes zijn. Het is dan ook makkelijk te schelden en te tieren over onze 'zogenaamde rechtsstaat', maar daar zal je dan een dagtaak aan hebben de komende tachtig jaar. Alle inspanningen ten spijt, het zal nooit perfect worden. Mensen die willen tieren mogen dat van mij, daarbij hebben ze ook genoeg stokken om mee te slaan, maar houd de discussie wel zuiver. Je kan niet van de bolletjesslikkers naar vader Zorreguita hobbelen, vervolgens naar de bouwfraude dan weer naar allochtonen die niet willen integreren en dan weer stellen dat je het stom vindt dat je een snelheidsboete hebt gekregen omdat je drie kilometer te hard rijdt. (Behalve dan als een bolletjesslikkende vader Zorreguita met een stel allochtonen bouwfraude pleegt en daarna te hard wegrijdt, Modd.). Er is namelijk maar een grote gemene deler, en das de term justitie. Maar daarmee maak je de vergelijking niet zuiver en is het makkelijk schieten. Je kan verkrachting niet vergelijken met het tegen bomen pissen.
Zucht. In elk geval bedankt voor de discussie. Het zal iets zijn waar we nooit uitkomen, maar er met elkaar over praten en openstaan voor elkaars argumenten zal het wellicht iets beter maken.
In afwachting van uw antwoord, teken ik,
Modderman
quote:Deze post lijst ik in
Op zaterdag 26 januari 2002 13:48 schreef Modderman het volgende:
Het is inderdaad een hele aardige discussie, al schommelt de kwaliteit van de argumenten heel erg. Het gevaar met deze discussies is altijd dat er verkeerde redeneringen worden gemaakt en verbanden gelegd die eik niet echt verbanden zijn. Een soort Marcel van Dam techniek. Die man heeft echt niet altijd ongelijk, maar hij brengt het vaak wel op een vervelende manier. Par exemple.Iedere Nederland heeft een mening over de politiek, de politie en justitie. En terecht, dat mogen wij gelukkig in Nederland. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je elk argument op waarde moet schatten en in elk geval bereid moet zijn om iets van anderen aan te nemen. Nog eerlijker gezegd: ik moet toegeven dat ik dat zelf ook niet altijd doe.
Het belangrijkste van deze discussie vind ik dat de zaken helder geschetst moeten worden. Je kan natuurlijk niet alle zaken die maar enigszins naar strafrecht ruiken, bij elkaar op een hoop gooien en willekeurig die voorbeelden eruit pakken of die argumenten aan die hoop ontlenen, die je op dat moment goed uitkomen. Nu wordt er weer constant 'gedweept' met de bolletjesslikker en twee op een cel, vorig jaar was het nalatig naleven van beleidsregels door kroegen, straks is er weer een meisje verkracht en heeft iedereen daar weer een mening over... Het zijn m.a.w. allemaal ad hoc argumenten die op zich waar zijn, maar die niks bijdragen aan een structurele oplossing van alle problemen. Nog sterker: die oplossing zal er (helaas, helaas) ook niet komen.
Mensen leven met elkaar samen en mensen zijn in staat de verkeerde dingen te doen. Mensen zijn niet bij voorbaat slecht, maar kunnen in een positie gebracht worden, of zichzelf daar in brengen, waardoor ze slechte dingen doen. Dat zijn gevoelige zaken, waar iedereen verontwaardigd over is. En terecht! Het is alleen zo jammer dat iedereen heel goed weet wat er moet veranderen en verbeteren. En geloof me: het strafrecht is daar nu eenmaal lang niet altijd het juiste middel toe. We verwachten nu al te veel van het strafrecht, het is niet waar te maken. En dan komt de regel om de hoek kijken die stelt: Als je wil dat het allemaal beter gaat, kan je het beste eerst bij jezelf, aangezien dat de enige persoon is die je in de hand kan hebben en je wil op kan leggen.
Ik weet het, het klinkt allemaal ongelooflijk pacifistisch, maar justitie kan nu eenmaal niet alle shit oplossen die er is. Ze doen hun best, maar laten menig gaatje vallen, omdat er veel te veel gaatjes zijn. Het is dan ook makkelijk te schelden en te tieren over onze 'zogenaamde rechtsstaat', maar daar zal je dan een dagtaak aan hebben de komende tachtig jaar. Alle inspanningen ten spijt, het zal nooit perfect worden. Mensen die willen tieren mogen dat van mij, daarbij hebben ze ook genoeg stokken om mee te slaan, maar houd de discussie wel zuiver. Je kan niet van de bolletjesslikkers naar vader Zorreguita hobbelen, vervolgens naar de bouwfraude dan weer naar allochtonen die niet willen integreren en dan weer stellen dat je het stom vindt dat je een snelheidsboete hebt gekregen omdat je drie kilometer te hard rijdt. (Behalve dan als een bolletjesslikkende vader Zorreguita met een stel allochtonen bouwfraude pleegt en daarna te hard wegrijdt, Modd.). Er is namelijk maar een grote gemene deler, en das de term justitie. Maar daarmee maak je de vergelijking niet zuiver en is het makkelijk schieten. Je kan verkrachting niet vergelijken met het tegen bomen pissen.
Zucht. In elk geval bedankt voor de discussie. Het zal iets zijn waar we nooit uitkomen, maar er met elkaar over praten en openstaan voor elkaars argumenten zal het wellicht iets beter maken.
In afwachting van uw antwoord, teken ik,
Modderman
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |