abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 februari 2007 @ 22:34:25 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_46752522
quote:
Indonesiërs verzwolgen door modderstroom na gasexplosie
Bron : HLN.BE

De ontploffing van een belangrijke gaspijpleiding heeft in Indonesië zeker acht mensen het leven gekost. De gastoevoer is lamgelegd naar een groot industriegebied op Oost-Java en een modderstroom is op gang gebracht die een nog onbekend aantal mensen heeft verzwolgen.

De gasleiding liep dwars door een gebied bij de stad Sidoarjo, die is bedolven onder vulkanische modder. Sinds 29 mei spuit de modder uit een gat in de aarde en heeft zich daar metershoog opgehoopt. De modder zou de gasleiding hebben samengedrukt en zo de explosie hebben veroorzaakt.

Hete modder
De hete modder begon in mei te stromen nadat een onoordeelkundige olieboring op drie kilometer diepte een lek veroorzaakte tussen een gasbel en een modderlaag. Dagelijks spuit sindsdien meer dan honderdduizend kubieke meter blubber omhoog.

Een gebied van vierhonderd hectare, enkele dorpen en een aantal bedrijven zijn sindsdien bedolven. Meer dan tienduizend mensen zijn uit hun huizen verdreven.

Snelweg
De pijpleiding liep langs de snelweg die van Surabaya naar Malang voert, pal langs de modderbron. Die snelweg liep onder, maar werd later zes meter opgehoogd en weer gedeeltelijk heropend. Rondom de bron werden steeds hogere dijken en dammen opgeworpen die de steeds stijgende modder in bedwang moesten houden.

De explosie van de pijpleiding sloeg een gat in de snelweg en veroorzaakte een vloedgolf die de weg opnieuw onder een dikke laag modder zette. Auto’s verdwenen in de blubber en donderdagavond werd nog steeds gezocht naar zes mensen die mogelijk in de grijze vloedgolf zijn omgekomen.

Steekvlammen
Acht lijken zijn geborgen. De meeste slachtoffers waren militairen, die waren ingezet om het gebied te bewaken. Enkelen zijn omgekomen door de steekvlammen die uit de grond omhoogschoten en hoogtes bereikten van meer dan honderd meter. Anderen zijn verdronken in de modder. Twaalf mensen zijn in ziekenhuizen opgenomen met zware brandwonden.

Kracht van modder
De gasleiding is de belangrijkste energietoevoer voor honderden bedrijven in de omgeving. Er bestonden al plannen de leiding om te leggen, omdat voor een explosie als deze werd gevreesd.

De autoriteiten wilden daar in december mee beginnen. Zij hebben de kracht van de modder echter onderschat. Een kleine aardverschuiving bij een van de dammen, donderdag, zou de ramp in gang hebben gezet.

Leidingen
Behalve de gasleiding lopen door het getroffen gebied de al even belangrijke hoogspanningsleidingen die het buureiland Bali van stroom voorzien. Ook die leidingen worden bedreigd door de steeds stijgende smurrie.

Moddervulkaan
De Indonesische autoriteiten hebben weinig hoop dat de modderbron in de rijstvelden buiten Sidoarjo kan worden gedempt. Deskundigen vrezen dat zij nooit zal ophouden met spuiten, en uiteindelijk zal uitgroeien tot een moddervulkaan.

Om de schade voor de omgeving toch zoveel mogelijk te beperken is besloten de modder via een kanaal te laten wegstromen in de rivier de Porong, die het goedje naar zee moet spoelen.

Heel apart dit... een moddervulkaan
pi_46753563
Die explosie was vorig jaar.
Blijft inderdaad apart. Die modder blijft maar stromen.

Betonnen ballen in vulkaan gedumpt
  vrijdag 2 maart 2007 @ 09:37:51 #3
167723 sanni
Acima de seu
pi_46836999
Poeh....hoe erg moet dat zijn voor al die mensen daar terwijl wij in Nederland
om het minste geringste al klagen...
  Moderator vrijdag 2 maart 2007 @ 12:16:19 #4
8781 crew  Frutsel
pi_46841338
Ze hebben idd wat met die modder te kampen daar zeg..
  maandag 12 maart 2007 @ 16:16:27 #5
170119 Fredo24
++tholigan++
pi_47194575
Lijkt me wel een pijnlijke dood.
  maandag 23 juli 2007 @ 16:53:31 #6
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_51752594
Beetje lullige kick, maar dit verhaal loopt nogsteeds .... Dagelijks loopt er 80.000m3 modder uit de bron, in hoogtij dagen was dit 150.000m3 per dag !! De betonnen ballen zijn inmiddels neergelaten en het leek er even op dat de stroom stagneerde. Na deze sessie is men met een tweede reeks ballen begonnen, maar er ontstonden nieuwe spuiters in de omgeving. Door dit effect zeg maar :

Het komt er op neer dat de boorschacht niet versterkt is met een betonnen wand. Zodra je de stroom (boorschacht) dichtstort, loop je het risico, dat ergens de wand scheurt en de stroom via een zwakke plek verder omhoog kan, op een nieuwe plek welteverstaan. In de nabije omgeving worden regelmatig nieuwe spuiters aangetroffen.

Dit idee :

Om een beeld te geven van de situatie, heb ik een paar satelietfoto's :

Situatie vóór het boren :

Situatie na 3 maanden :

Situatie na 2 weken terug :

Op dit moment stort men het overtollige modder(-water) in de nabij gelegen rivier de Porong. Dit is natuurlijk een verontreiniging van de rivier, men wil de stroom omleggenn aar de zee, maar dan is de bevolking weer bang voor hun visserij. Kortom, de complicatie's stapelen zich op.

Op deze website vindt je alle info die ik ook heb gevonden. Er staat uitgebreide info, bijna per dag zijn er ontwikkelingen (nou ja ontwikkelingen ....). De maker van de website komt er regelmatig langs en maakt vaak foto's, houdt het nieuws bij etc.
Om een beeld te vormen van de situatie; er varen mensen op bootjes over modderpoel, om lege plastic flessen te verzamelen, dat levert geld op namelijk. De flessen komen boven drijven uit leeg achter gelaten huizen die ondergelopen zijn. Verder gebruiken mensen regelmatig gasbronnen (soms is het gas en modder, soms een van beide) om hun bamisoep of iets op op te warmen. Zo giftig als het is, het is toch gratis gas ...

De gevluchtte bewoners wachten nog altijd op compensatie. Het verantwoordelijke oliebedrijf komt steeds niet over de brug en heeft onlangs van de regering het bevel gehad om 20% (!!!) uit te betalen, per direct. Voor de goeie orde : ze hoeven alleen te betalen aan mensen die een eigendomsbewijs hebben van hun huis, dat is ongeveer 15% van de plaatselijke bevolking ....

Hier vindt je alle satelietfoto's van de regio, gemaakt van voor het boren tot op heden.

Ik denk ik gooi het (weer) even onder de aandacht, voorlopig weet men niet wat er kan of komt, het kan dus nog tientallen jaren doorgaan ....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_78073172
Ha ! Ja dit is natuurlijk een gruwelijke kick van het topic, maar deze ellende duurt nogsteeds voort ... Ik sprak gisteren een vriendin die er afgelopen weekend langsreed en ze vertelde hoe mensen op de locatie blijven 'hangen' in bamboe hutjes, omdat ze anders hun compensatie (die nauwelijks wordt uitgekeerd) mislopen.

Ondertussen wonen ze in een wolk van gas wat weer allerlei chronische ellende oplevert voor de gezondheid. Het hele voorval is inmiddels al 4 jaar aan de gang en allang geen hotnews meer, zodoende zie je er ook nauwelijks meer iets van terug in de media.
De opgetrokken dijken zijn echt van belabberde kwaliteit en er breekt nogal eens wat door, waardoor het gebied steeds groter wordt. Lozen in de nabijgelegen rivier de Porong is geen optie (al doen ze dit toch op de foto te zien) omdat de baai waar deze in uitkomt van economisch belang is (visserij voornamelijk).

Tja en dan ben je vier jaar verder ..... :

Ik vond het een kick waardig, ik blijf het een fascinerend verhaal vinden en hoop er later dit jaar zelf een kijkje te nemen.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_88715256
Nog een laatste kick, want dit is allang vergeten. Ik ben er 2 maanden geleden zelf naartoe gegaan en heb de mensen ter plekke gesproken. Ben er een uurtje geweest en dat vond ik wel genoeg; om je een idee te geven van deze moddervlakte hier een 180graden foto.

pi_88728500
Waar ligt dit gebied t.o.v. de Merapi eigenlijk?
pi_88740980
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 09:11 schreef Frutsel het volgende:
Waar ligt dit gebied t.o.v. de Merapi eigenlijk?
Ongeveer 250 kilometer verderop hemelsbreed..
;).
Sidoarjo ligt 20 kilometer onder Surabaya en dus in Oost-Java (Jawa-Timur), Yogya (en de Merapi) ligt in Centraal-Java.
Dit gevalletje loopt al een aantal jaren hè ?! Het is begonnen in mei 2006 enkele dagen na een zware aardbeving. Overigens was dit een zware aardbeving die ook - naar ik me meen te herinneren - de Prambanan beschadigde, die weer vlakbij Yogya ligt. Uiteraard werd daar gelijk een verband tussen gelegd, maar geologen en andere experts hebben dat allang van tafel geveegd.

Mijn bron website is al 2 jaar uit de lucht door gebrek aan bezoekers, maar op Wikipedia kun je nog wel wat info vinden, zo te lezen niet helemaal up-to-date :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modderstroom_Sidoarjo
  Moderator maandag 15 november 2010 @ 16:03:49 #11
8781 crew  Frutsel
pi_88741266
Dit vond ik nog wel:

quote:
Indonesia urges private parties to speed up work on mud volcano handling
Indonesia's Finance Minister Agus Martowardojo on Thursday urged private parties to speed up work on mud volcano eruption handling in Sidoarjo of East Java province.

Martowardojo told a parliamentary hearing that the government has allocated 1.2 trillion rupiah (about 134.5 million U.S. dollars) to the Agency of Sidoarjo Mud Handling (BPLS). However, he said, the government has only disbursed 349 billion rupiah (about 39.1 million dollars) or about 40 percent of total fund.

"That's because the government wants private parties who are our partners to show their achievement before further disbursement, " said Martowardojo. However, he said, the government has been reminding the private parties to immediately realize their commitment.

Maruarar Sirait, a member of parliament from the Indonesia Democratic Party of Struggle, urged the government to keep informing on the budget realization to public, including fund disbursement for the mud volcano handling.

"It is important so that money allocated for the purpose and others could be absorbed immediately for the sake of people prosperity," said Sirait.
pi_88745987
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 16:03 schreef Frutsel het volgende:
Dit vond ik nog wel:
...
Er is her en der nog wel wat te vinden inderdaad. Mensen ter plekke leggen het heel simpel uit : het bedrijf is te groot om te laten vallen door schadeclaims (werkgelegenheid), de overheid heeft niet veel geld en steekt dat liever in iets wat economische waarde heeft.

Een van de grootaandeelhouders van de oliemaatschappij is overigens de familie van een (ex ?) minister en zo krijg je ook de speculaties van corruptie etc. Maar los van dat verhaal is er voor elke uitleg wel een goeie achtergrond. Moet je een bedrijf kapot procederen en vervolgens nog eens (ik noem maar wat) 100.000 mensen werkloos maken ? Moet je je als overheid scheel betalen aan schadevergoedingen van geld dat je zelf amper hebt ?

Ik heb daar AH beesies staan uitdelen, ik geloof dat dat nog het beste idee was .... ik heb die mensen daar een lach gegeven, voor eventjes ...
pi_88931667
Hoe is het met je meisie?

Zat gisteren nog even aan jullie te denken toen men in beeld met de stoffers in de weer waren op de Barabudhur.
pi_88933334
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 november 2010 02:04 schreef Stali het volgende:
Hoe is het met je meisie?
Ze zegt dat het goed gaat.
pi_88933353
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 november 2010 05:23 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ze zegt dat het goed gaat.
Ik ben wrs. te makkelijk om meteen te denken, haal haar gewoon hierheen. :@ .
pi_88933377
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 05:27 schreef Stali het volgende:
Ik ben wrs. te makkelijk om meteen te denken, haal haar gewoon hierheen. :@ .
Op zich een goed idee.
pi_93301603
Moddervulkaan zal nog zeker 26 jaar aanhouden

De moddervulkaan Lusi, wat gelegen is in het oosten van Java zal naar alle waarschijnlijkheid de komende 26 jaar nog gaan aanhouden. Dat hebben wetenschappers vandaag bekend gemaakt aan de hand van enkele modellen en berekeningen, aldus teamleider Richard Davies, hoogleraar aardwetenschappen aan de universiteit van Durham. Een moddervulkaan ontstaat op plaatsen waar magma in contact komt met zachte en natte bodem. Door de warmteontwikkeling en de druk van vulkanisch gas wordt de hete modder naar boven gedrukt. Dit kan door een kraterpijp zijn of een scheur in de grond.

Bij de stad Sidoarjo op het Indonesische eiland is een moddervulkaan ontstaan door dat bij een gasboring een gat ontstond in een steenlaag. De steenlaag hield de druk van een ondergrondse vulkaan tegen. Door het gat stroomt sinds mei 2006 hete modder. De modder stroomt sindsdien door de straten van Sidoarjo. Hete woonwijken zijn inmiddels begraven onder een tientallen meters dikke modderlaag. Deze natuurramp heeft inmiddels al 2,5 miljard euro gekost. Deze vulkanische modderstroom draagt de naam Lusi. Maar het is beter bekend als de Sidoarjo mudflow. De moddervulkaan die al actief is sinds 29 mei 2006 heeft al aan zeker 13 mensen het leven gekost.

©onweer-online
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  donderdag 3 maart 2011 @ 20:34:10 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93607717
Ik kwam deze fotootjes nog tegen, Boston.com/bigpicture staat eigenlijk altijd al garant voor toffe plaatjes (3 keer per week een nieuwe reeks), maar deze heb ik destijds gemist :

http://www.boston.com/big(...)ade_mud_volcano.html
  donderdag 3 maart 2011 @ 21:50:01 #19
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_93613323
quote:
7s.gif Op donderdag 3 maart 2011 20:34 schreef elcastel het volgende:
Ik kwam deze fotootjes nog tegen, Boston.com/bigpicture staat eigenlijk altijd al garant voor toffe plaatjes (3 keer per week een nieuwe reeks), maar deze heb ik destijds gemist :

http://www.boston.com/big(...)ade_mud_volcano.html
Wederom een verzameling fraaie foto's op die site ^O^
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
  Moderator vrijdag 27 mei 2011 @ 12:06:29 #20
8781 crew  Frutsel
pi_97377380
quote:
Mudvolcano continues... and continues... and continues..
PORONG, Indonesia - "Lusi" the mud volcano is slowing down five years after it engulfed fields, homes and factories in a heavily populated part of Indonesia, but experts say the danger may last for decades.

Almost every minute another jet of thick, boiling, foul liquid shoots into the sky followed by a white cloud of vapour, adding to the vast lake of mud which now covers more than 700 hectares (1,730 acres) of Java island's Sidoarjo district.

"My whole life is buried here. I've lost everything: my house and the warung (streetside food stall) I opened just before the disaster," said Harwati, a 35-year-old widow and mother-of-two who now guides tourists around the disaster zone.

"Since then, life has been really hard. It's difficult to find a job."

She is one of some 40,000 people who have been forced out of their homes by the inexorable ooze, which appeared without warning on May 29, 2006 in the middle of a rice field.

Gradually, the mud has swallowed 12 villages, 30 factories, dozens of shops and a busy highway near the country's second largest city of Surabaya. Twelve people have been killed, but many more lives have been wrecked.

As the mud continues to flow, a row over its cause also festers with some experts and victims accusing a local gas drilling company of sparking the torrent - an allegation it denies.

The government's response to the crisis was at first sluggish, before it eventually built 20 kilometres (12 miles) of dykes to contain the mud.

But the measure failed and, as the mud surged over the barriers, they had to be reinforced. They now stand 10 metres (33 feet) tall.

"That should be enough," said Soffian Hadi, who oversees operations in the Office of Disaster Management.

"The eruption has declined significantly in the last few months, from a maximum of 180,000 cubic meters (6.4 million cubic feet) per day to around 10,000 today."

Richard Davies, a geologist at Durham University in the United Kingdom who has studied the volcano, agrees that the "worst is over".

"It seems that the pressure is diminishing. That's positive," he said.

But when will Lusi stop? International experts who met Thursday in Surabaya were cautiously estimating it could keep flowing anywhere from a few years, to up to 80 years.

Without further studies "it will be very difficult to predict with any accuracy the likely future duration and activity of Lusi," said Humanitus, an Australian non-governmental organisation that supports victims of the mud flow.

It said ongoing risks included "bubbles of flammable, odourless and poisonous gases", land subsidence in villages around the levee, and poor air quality from "potentially hazardous gases".

Many of the victims say they still have not been paid all of the compensation they were promised five years ago by the enterprise some experts believe was responsible for the disaster, gas drilling company Lapindo Brantas.

The company is part of the massive business empire controlled by the family of a powerful Golkar political party chief Aburizal Bakrie.

Victims are planning new protests to demand more than the $700 million which Lapindo has agreed to pay, despite its claims that a distant earthquake, not its nearby exploration well, triggered the geyser.

Besides the 13,000 families directly affected and covered by the compensation scheme, many thousands of local residents are demanding payment for economic damage.

"The water from our well is polluted, the air we breathe is bad, the walls of the house are cracked and no one wants to buy the products we grow," complained Sulastri, 34, whose brick shack is only 200 meters from the dyke.

"Most of the neighbours have gone to live elsewhere, but we don't have enough money for that."

Bakrie has found no shortage of geologists willing to back up its claims that an earthquake some 250 kilometres away was the cause of the volcano. But for Davies, the case is closed.

"There is no doubt for me that it's not a natural volcano. We are 99 per cent certain that the drilling is responsible," he said.

"The important question now is: what's going to happen in the next five years. How long it will carry on?"
pi_97472362
Jammer dat ie door mensen veroorzaakt is. Maar een schitterend natuurverschijnsel.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 29 mei 2011 @ 22:05:54 #22
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_97474707
Zo natuurlijk is het niet. En het is een grote grijze vlakte met een rookpluim ... een weiland is boeiender.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:22:41 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_97550048
Er staat vandaag een artikel over de situatie in de Volkskrant trouwens.
(online alleen door betalende leden te lezen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')